همیاری سالکان
#نهجالبلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_پنجاه_و_هشنم▫️ «روش برخورد با بدی دوستان» 📌 وَ قَالَ عليها
#نهجالبلاغه
▫️ #حکمت_صد_و_پنجاه_و_نهم▫️
«پرهيز از مواضع اتهام»
📌 وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ اَلتُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ اَلظَّنَّ
📝و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد، نبايد جز خود را نكوهش كند
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_یازدهم
🔻تزکیه؛ کامل کننده علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_یازدهم
🎙استاد نخاولی
♨️تزکیه؛ کامل کننده علم
از آنچه که تا کنون گفته شد بهدست میآید که:
✅ تزکیه و تهذیب، مقدمۀ تحصیل است؛
⬅️ یعنی تلقّی و دریافت علم، وابسته به تهذیب جدیِ باطنی و حقیقی میباشد.
✅ از طرفی تزکیه، مکمل تحصیل علم نیز میباشد؛
⬅️ یعنی طالب علم، پس از کسب و تحصیل علم، زمانی که میخواهد
نتیجۀ علم خود را در قالب تألیف، تحقیق، تبلیغ، تدریس و... به کمال برساند،
باید به تهذیب آراسته شده باشد،
وگرنه نتیجۀ علم او،
تأثیر چندانی نخواهد داشت.❌
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
📖#صحیفه_سجادیه ▫️#دعای_بیست_و_سوم▫️ 🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅 🔻بخش هشتم زبانش را دربارۀ من
📖#صحیفه_سجادیه
▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️
🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅
🔻بخش اول
خداوندا بر محمّد بندۀ خود و فرستادهات و بر خاندان پاكش درود فرست و ايشان را به برترين رحمتها و بركات و سلام خويش،اختصاص ده
و خداوندا،پدر و مادر مرا به كرامت نزد خود و درود از جانب خود،اختصاص ده.اى بخشايندهترين بخشايندگان.
🔸╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_دوازدهم
🔻تزکیه؛ کامل کننده علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_یازدهم 🎙استاد نخاولی ♨️تزکیه؛ کامل کننده علم از آنچه که تا کنون گفته شد به
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_دوازدهم
🎙استاد نخاولی
♨️تزکیه؛ کامل کننده علم
▫️بخش دوم
✅در روایت نبوی آمده که میفرمایند تمامیت علم، به تبلیغ و نشر آن است:
«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ.»
🔻مردى خدمت رسول خدا آمد و گفت:
يا رسول الله علم چيست؟
حضرت فرمودند: «الْإِنْصَاتُ» سكوتكردن؛
آن مرد پرسید: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الِاسْتِمَاعُ» خوب گوشفرادادن؛
آن مرد گفت: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الْحِفْظُ» حفظ كردن؛
آن مرد پرسید: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الْعَمَلُ بِهِ» عملكردن و بهکار بستن آن علم؛
آن مرد گفت: ای رسول خدا! سپس چه؟
حضرت فرمودند: «نَشْرُهُ»نشردادن علم.
⭕️همانطور که ملاحظه میکنید،
پیامبر اکرم در سؤال از چیستی علم،
مراحلی را بیان نموده 〽️
و در مرحلۀ آخر،⬅️ نشر علم را معرفی فرمودند.
❌بنابراین علمی که نشر داده نشود، حداقل، مراتبی از آن عقیم شده است.
✔️ اگر علم در جان شخص عالم نشسته باشد، باید نشر پیدا بکند؛
🔸اما اگر فرد یا افرادی باشند که قابلیت دریافت علم را ندارند
و در نتیجه، ⬅️ شخص عالم، وظیفهای برای نشر علم خود ندارد،
🔸یا اگر وظیفهای هم دارد، به وظیفهاش عمل نموده و علم را بیان کرده است (مثل انبیاء عظامی که در میان قوم خود، حقیقت و معارف را بیان کردند ولی آنها نفهمیدند)،
در چنین مواردی، علم، عقیم نشده است.
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#نهجالبلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_پنجاه_و_نهم▫️ «پرهيز از مواضع اتهام» 📌 وَ قَالَ عليهالس
#نهجالبلاغه
▫️ #حکمت_صد_و_شصتم▫️
«قدرت و خودکامگی»
📌 وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ مَلَكَ اِسْتَأْثَرَ
📝و درود خدا بر او، فرمود: هر كس قدرت به دست آورد (و حس مالکیت مردم به او دست بدهد)، زورگويى می کند
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯