eitaa logo
حرف حساب
7.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
41 ویدیو
14 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ خدا چگونه ولی الهی و مؤمنان را یاری می‌کند؟ 🔻 ابن تیمیه درباره‌ی شبهه‌ای کرده که پاسخش با مسئله‌ی است. گفته مگر مستجاب الدعوه نیست؟ بله قطعا در رأس مستجاب الدعوه‌ها است. می‌گوید شما می‌گویید که پیامبر در آخر خطبه‌ی غدیر فرموده «و انصُر مَن نَصَرَه» خدایا هرکس را یاری کرد، یاری‌اش کن! خب به قول خود شما بعد از رحلت پیامبر هیچ‌کس او را یاری نکرد! اگر پیامبر دعا کرده بود که «و انصر من نصره» باید حضرت علی یاری می‌شد و به قدرت می‌رسید! پس معلوم است که پیامبر چنین دعایی نکرده و معلوم می‌شود اصلاً اصل غدیر و خطبه‌ی غدیری در کار نبوده است! 🔸 مرحوم (ره) جوابشان را دادند، گفتند که می‌دانید که خیلی از انبیا در راه دعوت خود کشته شدند و بعضی را ارّه کردند! مگر خدا وعده نکرده که «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (غافر، ۵۱) ما و را قطعاً یاری می‌کنیم. این نصرت کجاست؟ 🔹 ایشان اصحاب اُخدود را مثال می‌زند. از علیه السلام روایت شده که فرمود: علیه السلام شخصی را نزد اسقف نجران فرستاد تا بپرسد اصحاب اخدود چه کسانی بودند. اسقف پاسخی فرستاد امام فرمود این‌طور که او پنداشته نبوده و به‌زودی من داستان اصحاب اخدود را برایتان می‌گویم. 🔸 خدای عزوجل مردی از اهل حبشه را به نبوت برگزید، مردم حبشه او را تکذیب کردند و پیامبرشان با کفار نبردی را آغاز کرد ولی یارانش همه کشته شدند و خود و جمعی از اصحابش اسیر شدند، آنگاه برای کشتنش گودالی درست نموده، از آتش پر کردند، بعد مردم را جمع آورده گفتند هر کس بر دین ما است و دستور ما را گردن می‌نهد کنار برود و هرکس بر دین این مردم است باید به پای خود داخل در آتش شود. اصحاب آن پیامبر برای رفتن در آتش از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، تا نوبت به زنی رسید که کودکی یک ماهه در بغل داشت، همین که خیز گرفت تا در آتش شود، ترس از آتش و ترحم درباره‌ی کودک بر دلش مستولی شد ولی کودک یک ماهه‌اش به زبان آمد که مادر مترس، من و خودت را در آتش بینداز، به خدا سوگند این مجاهدت در راه خدا ناچیز است! زن، خود و کودکش را در آتش افکند. 🔹 آیا این پیامبر حبشی و مؤمنانی که با او همراه شدند مورد نصرت خدا واقع شدند یا نه؟ خدا که فرموده «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا» این‌ها که رفتند توی آتش، پس یاری خدا چه شد؟ ممکن است بگویند که خدا در یاری‌شان می‌کند. درست، اما آیه می‌فرماید «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» در همین زندگی یاری‌شان می‌کنیم! 🔺 استاد می‌فرمایند که یاری خدا همین است که این‌ها پیدا می‌کنند. چه کسی جرأت دارد برود در آتش؟ قدرت می‌خواهد، صبر می‌خواهد! این قدرت و این قوت قلب را چه کسی به این پیامبر و پیروانش داد؟ این همان مصداق نصرت الهی است. در خطبه‌ی غدیر هم رسول خدا (ص) از خدا می‌خواهد کسانی را که حضرت امیر علیه السلام را یاری می‌کند، نصرت فرماید و مصداق این نصرت، هم در مورد حضرت امیر و هم در مورد ناصران ایشان، همین و و است. به‌تنهایی در برابر ۳۰ هزار لشکر ایستاد! چه چیزی باعث شد که بتواند بایستد؟ جز نصرت الهی؟ جز یاری الهی؟ این قدرت و قوت الهی است. لذا در ما فقط راجع به سیدالشهدا شنیدیم ولی تاریخ می‌گوید که اکثر شهدا هرچه به لحظه‌ی نزدیک‌تر می‌شدند، برافروخته‌تر می‌شدند. خب همین است! 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 صفحات ۵۲ و ۵۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 📌 یک آقایی گفته بود: در اعتکاف مسجد کوفه، (عج) را در خواب دیدم که به من فرمود: این‌هایی که به این‌جا (مسجد کوفه) آمده‌اند، از مؤمنین خوب هستند ولی هر کس حاجتی دارد و برای برآورده‌شدن حاجت خود آمده‌است؛ مانند خانه، فرزند و... هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 🔸 البته محتاج به خواب هم نیست. مطلب، همین‌طور است و هر کدام در فکر حوایج شخصی خود هستیم و به فکر آن حضرت -که نفعش به همه برمی‌گردد و از اهمّ ضروریات است- نیستیم. 📚 برگرفته از کتاب «در محضر » 📖 ص ۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ وقتی مردم امام را رها کنند... 🔻 وقتی مردم با کناره‌گیری از و یله کردن ایشان، مجال «باز شدن دست امام را برای » فراهم نمی‌آورند، و یله می‌ماند، مجال حضور در میان مناسبات و معاملات را نمی‌یابد و در نتیجه در سراشیبی ، و ، جمله‌ی و بشر، روی به و سیاهی می‌گذارد. 📚 برگرفته از کتاب «از قله‌ی عاشورا تا دریای ظهور» 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ حقیقت زهد 🔻 ذات اقدس الهی حقیقت را در این یک آیه‌ی کوتاه جمع کرد: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَآ آتَاكُمْ»(حدید، ۲۳) چیزی که از دست رفت، خیلی نباشید؛ حالا یا دوباره می‌آید یا چند روز دست دیگران بود، چند روز هم دست شماست، چند روز هم دست بعدی است و اگر چیزی بیاید هم خیلی نباشید؛ چون به هر حال یک روز دست دیگری بود، یک روز دست شماست، پس‌فردا هم از دست شما بیرون می‌رود. 🔺 چقدر این بیان شیرین است! حضرت فرمود حواستان جمع باشد، چیزی که به دست شما رسید، همیشه بدانید دست‌دوم است، دست‌اول نیست. 👤 💠 | سال ۹۵ 📚 از کتاب 📖 ص ۶۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ درس تهذیب نفس فارغ‌التحصیلی ندارد! 🔻 ما درسی می‌خواهیم که فارغ‌التحصیلی نداشته باشد چون ما فارغ‌التحصیل نمی‌شود. تا زنده‌ایم ما را رها نمی‌کند. ما هم تا زنده‌ایم باید درس بخوانیم. درس‌های حوزه و دانشگاه هم که بالاخره بعد از بیست، سی سال ملال‌آور است. درسی باید خواند که ملال را از بین ببرد و این همان راه یا است. پالایش کردن درون و مراقبت دائم داشتن، راه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ روشنفكرانِ بی‌حسين(ع) مرعوب آمريكا هستند 🔻 (س) نمايش قدرت اسلام است كه چگونه يك زن داغديده، قهرمانی را با همه‌ی ابعاد قهرمانی به ظهور می‌رساند. نشان داد چيزی برتر از قدرت هست و آن است و بنی‌اميه هرگز اين را نفهميد؛ هم‌چنان كه دشمنان شيعه هرگز اين را نمی‌فهمند. انسان در فرهنگ كربلا و در فرهنگ شهادت به روش (ع) هرگز مرعوب دشمن نمی‌شود. شما در برخورد حضرت زينب(س) با يزيد در آن خطبه‌ی مشهور اين روحيه را ملاحظه خواهيد كرد. بزرگان شيعه‌ امروز هم اصلاً مرعوب آمريكا نيستند، ولی بی‌حسين(ع) مرعوب آمريكا هستند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «کربلا مبارزه با پوچی‌ها» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا 🔻 باید از همین حالا شروع کنیم. امروز آسان‌تر از فردا و فردا آسان‌تر از پس‌فرداست. هرقدر که در غرق شده باشی و در ادای خدا کوتاهی کرده باشی و هرقدر خیره‌سری کرده باشی، فورا بازگرد. امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا. نگو از شنبه شروع می‌کنم. این کار دانش‌آموز تنبل است. دانش‌آموز تنبل تکالیفش را تا آخرین روز تعطیلی انجام نمی‌دهد. از همین لحظه و همین امشب شروع کن. از فضای مسموم دور شو؛ فضایی که تو را به می‌کشد و از و بازمی‌دارد. سعی کن که باشی، باشی و هیچ کاری برایت سخت نباشد. همه چیز آسان می‌شود. در هر کاری هرچه زودتر شروع کنیم، کار برایمان آسان‌تر می‌شود. به‌خصوص این‌که نمی‌دانیم آیا می‌توانیم کنیم یا قبل از توبه می‌میریم. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۰۷ و ۱۰۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ باران تقصیر ندارد؛ ظرفت را درست بگیر! 🔻 «اگر قلب انسان را به ظرفی تشبیه کنیم که در وسط بارانی قرار گرفته باشد، وقتی این ظرف را پشت و رو بگیریم، طوری که دهانه‌ی ظرف رو به زمین و پشت ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف باران ببارد، از پشت ظرف می‌چکد و درون ظرف، خشک می‌ماند. 🔸 انسان وقتی دارد، دهانه‌ی ظرفش را رو به و رو به خاک گرفته و کاسه‌اش را واژگون گرفته است. اگر کاسه را واژگون بگیرد و از مستمر و واسع الهی محروم شود، باران را تقصیری نیست. او ظرفش را بد گرفته است. 🔺 در قرآن می‌گوید « ربنا وسعت کل شیء رحمه و علما»؛ رحمت خدا هر چیزی را فرا گرفته است. پس اگر انسان غرق در رحمت خداست، این دل سنگی، این ، این تاریکی و این کوری از کجاست؟ می‌گوید علت این است که «حب دنیا رأس کل خطیئه». تو ظرف وجودت و ارتزاق و جاذبه و ظرفیتت را رو به دنیا گرفتی». 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۳۲ و ۳۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ زيارت عاشورا نمی‌گذارد تحليل شما از كربلا منحرف شود 🔻 هرگز از غافل نشويد. زيارت عاشورا ادب عزاداری صحيح و تحليل درست از واقعه‌ی است. هر عزاداری معقولی كه می‌توانيد، انجام دهيد ولی روشی را كه معصوم به شما آموخته است فراموش نكنيد. زيارت عاشورا نمی‌گذارد كه تحليل شما از كربلا منحرف گردد، هم‌چنان كه نمی‌گذارد فرهنگِ حيات‌بخش كربلا فراموش شود زيرا بی‌ارتباط با ، ما ملّتی پوسيده خواهيم شد، و بنابراین ارتباط صحيح با آن حادثه را در سخنان امامان معصوم(ع) بايد دنبال کرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ اگر از نتایج عمرت بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای! 🔻 حقیقتِ یک چیز و به است. تا زمانی که دیگران از اثر تو، از مؤسسه‌ی تو، از مدرسه‌ی تو، از تو و از بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای. ما امروز با وجود آموزه‌های (ص) با او زندگی می‌کنیم، ما امروز با (ع) زندگی می‌کنیم. ما با خیّرانی زندگی می‌کنیم که به بشر خدمت کردند و آسایش و علم را برایش فراهم کردند. ما با آنان زندگی می‌کنیم و آنان نیز با ما زندگی می‌کنند. 🔸 بنابراین انسان در است مگر کسی که عمرش را چون سرمایه‌ای تقدیم می‌کند و بیشتر از عمرش دریافت می‌کند. آدمی در خسران است، مگر آنان. هستند کسانی که موقتا و برای مدتی می‌برند اما و دوری ابدی از خسران منحصر در آنان است. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۵ و ۱۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دو تا شریک و دو تا رفیق هستید 🔻 این‌طور هم نیست که بگوییم همه جا باید از کند، نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن بایستی در همه‌ی امور تابع شوهر باشد، نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه‌کاره باشد و مرد باید تابع باشد، نه. این هم غلط است. بالاخره دو تا و دو تا هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این‌جا از و خود بگذرد، دیگری در جای دیگر تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید. 📚 برگرفته از کتاب ؛ گزیده‌ای از رهنمودهای به زوج‌های جوان 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ بیدار شو تا قدر نعمت‌ها را بدانی! 🔻 دانستن قدر با محقق می‌شود. اگر بهترین و لذیذترین میوه‌ها را نیز در کنار انسانی که است بگذارند، اثر و سودی برایش حاصل نخواهد شد. اگر با شکم گرسنه خوابیده و بیشترین نیاز را هم به غذا داشته باشد، بهترین میوه‌ها و غذاها در کنارش برایش سودی ندارد و او در خواب از درد گرسنگی به خودش می‌پیچد؛ چون خواب است، دست دراز نمی‌کند که غذاها بردارد. 🔸 اکنون بیشترین و بالاترین و لذیذترین نعمت‌ها در کنار انسان است؛ بالاترین برای جذب انسان آمده است. خداوند است؛ جود خدا هم مطلق است و با انسان، درِ جود او بسته نمی‌شود. جود او از فعل انسان منفعل نمی‌شود و این‌گونه نیست که اگر او ندید، خدا برگرداند. انسان ظرف خود را کوچک می‌کند، وگرنه جذبه می‌آید و می‌رود؛ یعنی شخص، بی‌توجهی می‌کند. او سر جای خودش است و انفعال در او راه ندارد، این انسان است که رو برمی‌گرداند. 🔺 باید نگاه انسان این‌گونه باشد که آن‌چه او برای نیاز دارد، بالاترینش را اکنون در دسترسش قرار داده؛ زیرا جواد مطلق است و «بخشش فراوان، جز بر کرم و جودش نیفزاید». او گشایش بعد گشایش و جود پس از جود دارد و انسان باعث شده اصلاً به این‌ها توجه نکند و آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۳ و ۱۴۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نعمت یادآوری گناه 🔻 مشکل ما در نقص و نرسیدن به کمال، است که از بدترین مصیبت‌های ماست. کار خوبی را که انجام می‌‌دهیم، فراموش نمی‌‌کنیم. چون آن را بارها بازگو کرده و به آن علاقه‌مندیم؛ ولی چون مرتکب شده را پنهان می‌‌کنیم، کم‌کم از یادمان می‌‌رود. و در صدد جبران آن هم نیستیم؛ زیرا انسان آنگاه در صدد جبران نقص است که متذکر آن نقیصه باشد. 🔸 از این رو به ما گفته‌اند: اگر کار خیری کردید، آن را فراموش کنید و اگر از شما اشتباهی سر زد، به یاد آن باشید؛ زیرا تذکر خطا وسیله‌ی و سبب انفعال است ولی یادآوری کار خیر، زمینه‌ی را فراهم می‌‌کند. گاهی انسان آن‌قدر کار خیر را بازگو می‌‌کند که کار خیرش پژمرده می‌‌شود. 🔺 در بعضی از روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) آمده است که اگر شما کار خیری را انجام دادید، لازم نیست آن را برای کسی بازگو کنید؛ مثل اینکه، شما گلی را از بوستان بکنید و چند بار به آن دست بزنید. طبیعی است که پژمرده می‌‌شود و عطر و زیبایی آن از بین می‌‌رود. کار خیر نیز وقتی زیبا و معطر است که پنهان بماند یا اگر درِ شیشه‌ی عطری را باز کنیم، عطر از آن می‌‌پرد. ولی کار شر مثل بوی بد است، درِ شیشه‌ی آن را بردارید بگذارید زود بویش برود، یعنی به یاد آن باشید. وقتی به یاد بودید، با توبه آن را جبران می‌‌کنید. 👤 📚 📖 صفحات ۵۵ و ۵۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ با «فکر» به غرب نگاه کنيم، نه با «ملاک‌های غربی» 🔻 اگر «دنيا» از «خدا» غافل شدن است، تاريخ غرب، تاريخ تحقق دنيا است و امروزْ دوره‌ی حيات بشر با فرورفتن در غربزدگی، دوره‌ی تعلق به دنيا شده است. 🔺 اميد نجات در «نسل جوان» ما وقتی پيدا می‌شود که «تفکر غربی» و وضع کنونی غرب را خوب بشناسد و بداند با انتخاب زندگی غربی چه مقصد و مقصود هلاکت‌باری برای خود انتخاب کرده، در اين صورت است که تحت تأثير آثار آن فرهنگ قرار نمی‌گيرد. بايد روشن شود که غرب حجاب «حقيقت» است نه خود حقيقت، اضمحلال «حيات» است که نام حيات به خود چسبانده است، و قبول کردن اين موضوع در مورد هويت غرب خيلی سخت نيست، فقط کافی است با «فکر» به غرب نگاه کنيم نه با «ملاک‌های غربی» به آن بنگريم، بايد متوجه بود در شرايط حاضر و در فضايی که غرب افکار ما را مديريت می‌کند از گذشته‌ی خويش رانده و از تجدد هم مانده‌ايم، و اگر از طريق «تفکر توحيدی» خود را زنده و پاينده نگاه نداريم، ملتِ به بن‌بست رسيده‌ای خواهيم شد که انقلابش فقط در خاطره‌ی تاريخ می‌ماند و بس.  👤 📚 برگرفته از کتاب «گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی» #⃣ 📬 خرید این کتاب با هزینه ارسال ارزان: @admin_book ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آیا دلی هست که با فریاد «هل من ناصر» امام زمان بلرزد؟! 🔻 فرياد استنصار و طلب ياری (ع)، هنوز هم از رواق تاريخ به گوش می‌رسد: «هل من ناصرٍ ينصرني؛ هل من مغيث يغيثنا؛ هل من ذابّ يذبّ عن حرم رسول الله». فرياد استنصار (ع)، نيز همواره بلند است. آيا كسی هست كه مهدی آل محمد را ياری كند؟ آيا كسی هست عشق مرا در دل‌ها زنده كند؟ و انسان‌های بريده از مرا با من پيوند زند؟ 🔸 می‌گويند با شنيدن فرياد «هل من ناصر حسينی»، گهواره‌ی تكان خورد! آيا با شنيدن «هل من ناصر مهدوی» نيز، دلی هست كه بلرزد و با امامش عهد و پيمانی ببندد و به كمك او برخيزد؟ آن هم در اين عصر وانفسا؟! 📚 از کتاب 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ این صدا باید روزی چندین بار از درون ما برخیزد! 🔻 ما باید تمرین کنیم تا از بُت نسازیم و محبت این زرق‌وبرق را از دل بیرون بیاوریم. 🔸 می‌گویند: شاهزاده‌ای متحول شد و در راه خدا قرار گرفت. سبب تحولش این بود که روزی برای شکار آهو رفته بود، ناگهان از غیب صدایی شنید که می‌گوید: «ألِهذا خُلِقتَ؟!» یعنی آیا برای همین آفریده شدی؟! این جمله باعث تنبه و او شد. این صدا باید روزی چندین بار از درون خود ما برخیزد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ کابین کِشتی جهتِ آن را تعیین می‌کند! 🔻ما دلخوشیم به این‌که یک رکعت نمازمان ترک نمی‌شود اما از طریق واقع می‌گردد، نه از راه . «اللهُ وَلیُّ الّذینَ آمَنوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الی النُّور». این، اخراج الهی است. وقتی انسان از ظلمت تهی شد، سراسر نور می‌شود. 🔸 توجه کنیم که کابین کشتی، جهتِ آن را تعیین می‌کند، نه بقیه کشتی. مسافران در حرکت آن، دخیل نیستند. و مسافتی که انسان طی می‌کند، همچنان در کشتی است؛ چه ولایت ، یا ولایت . در واقع دو کشتی است: طاغوتی‌ها نخست مردم را در کشتی خود می‌نشانند، سپس از نور به سمت ظلمت می‌برند. «وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» انبیا نیز مردم را می‌نشانند و بعد، از ظلمت به نور می‌برند. 🔺 اگر جهتِ حرکت کسی رو به باشد، است. ، به و نیست؛ «لاتنظروا الی طول رکوع الرَّجُل و سجوده، و لکن انظروا الی حُسن ولایته و صدق حدیثه». که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است و با تفاوت دارد، با ولایت تحقق می‌یابد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دربندِ آزاد 🔻 واژه‌ی ویژه‌ای است. تعریف‌های متفاوتی دارد. اما جالب‌ترین نکته درباره‌اش این است که از نظر اسلام، برای آنکه به منتهای حُریت و واقعی برسی، باید هم‌زمان باشی و ! باید از هر قیدوبند دنیایی آزاد و دربند بندگی خدا باشی. 📚 از کتاب 📖 ص ۳۱ 👤 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ شرط جوابگویی به ملائکه‌ی عالم قبر 🔻 شرط جوابگویی به ملائکه‌ی ، نقش‌بستن در لوحِ دل است؛ به‌نحوی که آن عقاید، صورتِ باطنِ نفس شود. این در صورتی است که به‌شدت با آن عقاید حقه مأنوس شده باشد. 👤 📚 از کتاب «معاد؛ بازگشت به جدی‌ترین زندگی» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قدرتمندترین انسان 🔻 قدرتمندترین افراد، کسی است که قدرت بر خود را داشته باشد؛ اگرچه در این دنیا مالک هیچ چیزی نباشد. بالعکس اگر کسی مالک همه‌ی دنیا باشد ولی از مالکیت بر خویشتن محروم باشد، چنین شخصی را باید ناتوان‌ترین اشخاص محسوب کرد. 👤 📚 از کتاب «امام حسین(ع)؛ شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» 📖 ص ۱۶۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مصیبت و گرفتارى و شناخت نعمت فراغت و برخوردارى 🔻 و موجب شناخته‌شدن نعمت و مى‌شود. کسى که دائماً در فراغت و برخوردارى است و طعم گرفتارى و محرومیّت را نچشیده است، ارزش نعمتى را که خدا نصیبش کرده است نمى‌شناسد و چه‌ بسا زبان به شِکوه و گله نیز بگشاید. 🔸 چنانکه غلام مَلِکى که دریا ندیده بود، در نخستین سفر دریایى که ملک او را همراه خود برد، از ترس، دست به داد و فغان و بى‌قرارى گذارد و حکیمى که در جمع مسافران بود، با اجازه‌ى ملک دستور داد او را به درون دریا بیفکنند و پس از غوطه‌ورى در آب و در شُرُف غرق و هلاکت قرار گرفتن، او را از آب بگیرند و به داخل کشتى بیاورند. پس از آن، غلام آرام شد. حکیم در پاسخ ملک که سرّ امر را از او پرسید، گفت غلام قدر کشتى را نمى‌شناخت و هنگامى که دستش از کشتى کوتاه شد و در امواج خروشان دریا غوطه‌ور گردید، به قدر کشتى پى‌ برد و لذا آرام شد. 🔺 نیز بنده‌اى را که قدر را که نصیبش شده است نمى‌داند و دائماً از زندگى خود شِکوه و گله مى‌کند، به دریاى محرومیّت و مصیبت مى‌افکند و به امواج بلایا و شدائد مى‌سپرد تا به قدر آنچه خدا نصیبش کرده است پى‌ ببرد و و شود و یابد. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ حرّک زائر! 🔻 یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید «کلمه‌ها می‌توانند شما را بکشند.» «حرّک زائر» داریم تا «حرّک زائر»! یکی توی می‌شنوی و یکی توی . آن حرّک‌ها برای این است که سریع بروی که زیارت به بقیه هم برسد و این حرّک‌ها برای این است که غربت‌افزایی کند. خیلی حرف است که یکی با چوب‌پر لطیف و رنگی آرام بزند روی شانه‌ات با خنده بگوید «برو» و یکی با باطوم و پوتین و لباس پلنگی بگوید «حرّک زائر» و بزند زیر دوربینت. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحه ۸۴ ❤ خیلی گذشته از سفر آخرم، حسین... ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
امام زمان لحظه‌ای از نيروسازی غافل نیست؛ از لشکرش جا نمانیم! 🔻 «حسين» (ع)، مدام به فكر «جذب نيرو» و «تربيت» و «سازندگی» بود. و با نامه به شهرهای مختلف و سفرهای خود و با زندگی ساده و انفاق‌های خود، سعی در جذب و تأليف قلوب و تربيت و پرورش آنان داشت. او دو سال پيش از مردن معاويه، در «منا»، جمعی بالغ بر هزار نفر از صحابه و تابعان را گرد آورد و تمامی فضايل اهل بيت را به همراه ويژگی‌های دشمنان آنان، از قرآن بر آنان خواند. آن حضرت در دورهٔ يزيد، در سفر خود از مكه به كربلا، از سياست جذب نيرو چشم نپوشيد و افرادی همچون زهير و حرّ را جذب نمود. 🔸 «مهدی» (ع) فرزند حسين (ع) نيز در ميان ما و در حال تلاش و «نيروسازی» است و لحظه‌ای از اين مهم غافل نيست: «ان يكون صاحبكم المظلوم، المجحود حقه، صاحب هذا الامر يتردد بينهم و يمشي في اسواقهم و يطأ فرشهم و لايعرفونه حتي يأذن الله له ان يعرّفهم نفسه» صاحب اين امر... در ميان آنان راه می‌رود، در بازارهايشان رفت‌وآمد می‌كند. روی فرش‌هايشان گام برمی‌دارد؛ ولی او را نمی‌شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفی كند. در جلد دوم موسوعه‌ی امام مهدی (تأليف شهيد محمد صدر) داستان‌هايی شنيدنی و موثق در اين باره آمده است. 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۶ و ۱۷ 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ می‌دانی «الله اکبر» یعنی چه؟ 🔻 ابراهیم می‌گفت: می‌دانی یعنی چه؟ یعنی خدا از هرچه که در داری بزرگ‌تر است. خدا از هرچه بخواهی فکر کنی باعظمت‌تر است. یعنی هیچ‌کس مثل او نمی‌تواند من و شما را کند. الله اکبر یعنی خدای به این عظمت در کنار ماست، ما کی هستیم؟ اوست که در سخت‌ترین شرایط ما را کمک می‌کند. برای همین به ما یاد داده بود که در هر شرایط، به‌خصوص وقتی در قرار گرفتید فریاد بزنید: الله اکبر! و خودش نیز در عملیات‌ها با همین ذکر، حماسه‌های بزرگی آفریده بود. می‌گفت: «با بیان این ذکر شما زیاد می‌شود.» 📚 از کتاب ۲ 📖 صفحه ۱۳۰ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ سلام ما به معصومین، پاسخ ما به سلام ایشان است 🔻 کسی در دنیا نتوانست در سلام کردن از صلی الله علیه و آله و سلم سبقت بگیرد؛ و این تقدم در سلام، سنت ایشان نیز هست. به همین جهت، سلام ما به حضرات معصومین علیهم السلام در حقیقت، پاسخ ماست به سلام آنان. تا که از جانب معشوق نباشد کششی کوشش عاشق شوریده به جایی نرسد 🔸 توجه و سلام اهل بیت علیهم السلام به ماست که موجب توجه و سلام ما به ایشان می‌شود و در واقع، سلامِ ما پاسخ به سلام ایشان است. ایشان با دعوت ما به‌سوی خویش، به ما سلام کرده‌اند و آمدنِ ما، اجابت دعوت و پاسخ به سلام آن‌هاست. و پس از این اجابت است که آنان باب مناجات و نجوای با خویش را به روی ما می‌گشایند. 👤 📚 از کتاب 📖 ص۶۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f