✳️ خودت را اینگونه ادب کن!
🔻 يکی از راههای ادب کردن خود و وسعت دادن روحمان و آزادشدن از ظلمات عُجب، تلاش کردن است؛ آن هم تلاشی همراه با سعی فراوان. چون [امیرالمؤمنین علیه السلام] میفرمايد: «فَاسْعَ فِي كَدْحِكَ» تلاش کن، آن هم تلاشی ممتد.
🔸 از جملهٔ اين تلاشها، تلاش در سلوک است. بايد بنا را بر اين گذاشت که اگر میخواهيد به جايی برسيد، بايد سخت تلاش کرد. ابتدا تلاش برای يافتن «حق» و نجات پيداکردن از باطل. به عبارت ديگر ابتدا بايد در پيداکردن «عقايد صحيح» تلاش کرد، تا به عقايد غير واقعی و وَهمی و سطحی گرفتار نباشيم و آنچه واقعاً حق است را بشناسيم. تلاش دوم در «اخلاق صحيح» است و اين که سعی کنيم رذايل اخلاقی را از خود دور کنيم. تلاش سوم، تلاش در «حضور قلب» است و اين که سخت قلب را در کنترل عقايد حقه قرار دهيم و نگذاريم در محضر حق به چيزهای وَهمی نظر کند.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۲
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ اینگونه اجتماع، اجتماع خوبی میشود! 🔻 [پدرم] میگفتند هر کس میتواند در هر مرحلهای که هست، خوب
✳️ پولش را داد به طلبهها
🔻 شهید صدر خیلی با زهد زندگی میکرد. خیلی، خیلی... یک آقایی از شیخهای عرب وقتی به رحمت خدا میخواست برود، ماشینش را بهعنوان ثلث اموالش حساب کرد، داد به شهید صدر. شهید صدر قبول نکرد. فروخت و پولش را داد به طلبهها. با تاکسی میرفتیم و میآمدیم هر جا میرفتیم. اتوبوس و درشکه هم بود دیگر...
📚 از کتاب #به_رنگ_صبر | خاطرات فاطمه صدر (همسر آیت الله شهید سید محمدباقر صدر)
📖 ص ۱۶۱
#⃣ #سلوک #سبک_زندگی #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اصلاً با امام که هستی، نمیشود رشد نکنی!
🔻 رحمت عام و رأفت وسیع امام (ع) چنان گسترده است که به هر موجودی میرسد. تا به حال نشده کسی به درِ خانهٔ امام (ع) برود و دست خالی برگردد؛ نشده کسی رو به سوی کوی او بنماید و آبرورفته باز آید؛ هرکس به او دل داده، امام او را با خود بالا و بالاتر برده و بهسوی چشمهٔ خورشید کشانده است.
🔸 در کنار او کافی است دریچههای قلبت را بگشایی و کمی دل بدهی. ناگهان میبینی درونت روشن شده و دگرگون گشتهای و انگار «منِ» جدیدی را تجربه میکنی. اصلأ با او که هستی، نمیشود رشد نکنی و نورانیتر نشوی؛ مگر اینکه کیسهای از لجبازی و تکبر بر سر و روی و قلب و جان بکشی که نگذاری نور او در درونت نفوذ کند و البته بازهم بخواهی یا نخواهی در تو اثرش را میگذارد.
📚 از کتاب #در_محضر_انیس_مهربان | سیری در مقام امام و آداب زیارت از راه دور
📖 ص ۳۴
✍ #استاد_شیخ_محمدحسن_وکیلی
#⃣ #امامشناسی #امیرالمؤمنین
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ سیم از آن طرف وصل میشود، نه از این طرف!
🔻 [جناب مجاهدی نقل میکنند:] روزی در خدمت آقای مجتهدی صحبت از این بود که گاهی سیم انسان وصل میشود و گاهی نه! ایشان فرمودند: ما غالباً تصور میکنیم که این ماییم که سیم خود را با عوالم ماورایی وصل میکنیم! ابداً اینطور نیست! مثل این میماند که یک سیمِ موییِ ضعیفی مستقیماً به ژنراتور مولد برق وصل شود! که در این صورت شاهد ذوب شدن آن خواهیم بود. سیم از آن طرف وصل میشود و جریان برقی که متناسب با «ظرفیت وجودی» ما باشد از آن عبور میکند و به ما منتقل میشود. اینها تمثیل است، و الّا سخن گفتن از سیم و جریان برق در تبیین ارتباطات معنوی درست نیست.
🔸 بعد فرمودند: آقاجان! در «مبدأ فیض» هیچ بخلی نیست. فیاض علی الاطلاق، علی الدوام فیض خود را بر عوالم هستی میبارد و هر موجودی به اندازهٔ سعهٔ وجودی و استعداد فطریای که دارد از آن بهرهمند میشود.
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ، لاله روید و در شورهزار، خَس
📚 از کتاب #در_محضر_لاهوتیان | زندگینامه عارف بصیر، جعفر آقای مجتهدی
📖 ص ۱۹۸
👤 #استاد_محمدعلی_مجاهدی (پروانه)
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دعای جدی برای ظهور نمیکنیم...
🔻 خدا میداند که چطور کفار مینشینند و برای ذلت و عبودیت و بردگی ممالک اسلامی نقشه میکشند! چقدر باید در فکر حضرت غایب (عج) باشیم و برای تعجیل در امر فرجش دعا کنیم؟! بهطور یقین «دعا» در تعجیل فرج آن حضرت مؤثر است، اما نه لقلقهٔ زبان و «عجّل فرجه» خشک و خالی و ورد همیشگی که در آخر منبر برای اینکه مردم از جا بلند شوند گفته میشود.
‼️ یعنی راستی و جدی و با همّوغم متأثر باشیم و از خدا بخواهیم تا فاصلهٔ هزاروچندصدسالهای که بین مردم و واسطهٔ فیض اتفاق افتاده است برطرف شود و به پایان برسد. دعای با حال حزن و اندوه و تأثر قلبی از مردم واقع نمیشود؛ اگر میشد، قطعا وضع اینطور نبود!
📚 از کتاب #حضرت_حجت | مجموعه بیانات و اشارات #آیتالله_بهجت پیرامون حضرت ولی عصر (عج)
📖 ص ۲۴۳
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اصل استغفار از ریشهها است!
🔻 خیلی دلخوش به این نباشیم که حالا یک حرفی از دهانم پرید؛ اتفاقا همین چیزهای ریزی که از دهان ما بیرون میپرد، یک پشتوانههای درشتی در زندگی ما دارد. سالها انتخاب من، تصمیم من، رفتار من، فکر من و اندیشۀ من، نتیجهاش میشود یک کلمهای که الان از دهان من میپرد! یک موفقیتی از یک کسی برای من تعریف میکنند، میگویم «خب حالا!»؛ دو تا کلمه بیشتر نگفتم! بعدا هم از گفتن این خب حالا پشیمان میشوم، ولی از خب حالا باید پشیمان بشوم؟ نه! از آن ریشهای که این کلمه را به زبان من جاری کرد باید پشیمان بشوم! فردا ده تا کلمۀ دیگر در صحنههای دیگر به زبانم نیاید!
‼ اصل «استغفار» ما از گذشته نیست، از آینده است. یعنی ریشههایی که در جان من نفوذ کرده و اینها هنوز فرصت از خاک بیرون آمدن پیدا نکردهاند، هنوز در آن کورهٔ امتحان قرار نگرفته که خودش را نشان بدهد این کِبری که در من است، این حرص مضاعفی که در من است، این حسادتی که در من است، این تنگنظری و بخلی که در من است. چه بسا اینها بعدا میخواهد مرا خراب بکند. اصل استغفار من از آن ریشهها باید باشد.
👤 #حجت_الاسلام_علی_علیزاده
🎙 شرح خطبۀ ۲۱۵ نهج البلاغه
#⃣ #سلوک #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ خودت را اینگونه ادب کن! 🔻 يکی از راههای ادب کردن خود و وسعت دادن روحمان و آزادشدن از ظلمات عُج
📛 دو چيز كه نمیگذارد خودت را از عُجب آزاد كنی!
🔻 دو چيز است كه نمیگذارد شما خودتان را از عُجب آزاد كنيد؛ يكی اين كه بقيه را در خدمت خود میخواهيد، ديگر اين كه میخواهيد بقيه به شما توجه كنند. [به بیان دیگر] يكی اين كه رفاه خودتان را از بقيه میخواهيد، ديگر اينکه تلاش میکنيد با ثروت خود نظر بقيه را به خود جلب کنيد و با انواع تجملات، برای بقيه زندگی کنيد و با اين کار عملاً خود را خزينهدار بقيه میكنيد و به جای آن که سعادت خودتان برايتان مهم باشد، نظر بقيه برايتان مهم میشود.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۲
#⃣ #سلوک #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ اصل استغفار از ریشهها است! 🔻 خیلی دلخوش به این نباشیم که حالا یک حرفی از دهانم پرید؛ اتفاقا هم
✳️ کاش درک کنیم چقدر محتاج دعا هستیم!
🔻 یکی از چیزهایی که در مقدرات ما بهشدت تأثیرگذار است «دعا» است. دعا بیحدوحساب اثرگذار است. واقعا کاش درک بکنیم چقدر ما محتاج دعا هستیم.
🔸 امام جواد علیه السلام فرمودند: «اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ»؛ مؤمن خودش را به سه چیز محتاج میبیند. اولین آن سه چیز، این است که انسان دائما از خدا «طلب توفیق» بکند. خودش را محتاج میبیند. دوم این است که خودش را دائما موعظه کند، خطونشان بکشد، تهدید کند، تشویق کند، با خودش حرف بزند. و سوم اینکه اگر خدای متعال یک [فرد] خیرخواهی را در مقدرات زندگی او قرار داد، از او بپذیرد.
👤 #حجت_الاسلام_علی_علیزاده
🎙 شرح خطبۀ ۲۱۵ نهج البلاغه
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ انجمن حجتیه و سیاستورزی رندانه
🔻 بسیاری تصور میکنند مخالفت امام خمینی با انجمن حجتیه به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمیگردد و روزهایی که انجمن تصریح میکرد باید با هر حکومتی پیش از ظهور که عنوان اسلامی را یدک بکشد، مقابله کرد. همچنین به این دلیل که آنان میگفتند روال انجمن دخالت در سیاست نیست. اینطور نبود؛ امام از زمان حضور در قم و سخنرانیهای صریحش در درس و در فیضیه تا نجف و درسهای حکومت اسلامی و تا بعد از پیروزی انقلاب بارها و بارها گزارهٔ غلطِ دخالت نکردن در سیاست را نقد و تخطئه کرده بود. درباره برداشت انحرافی از برخی روایات هم تصریح کرده بود: «یک دسته دیگری بودند که میگفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن عَلَم، علم باطل است. در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با عَلَم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند [باطل است.]»
درهرحال، برخلاف آنچه گاهی گفته میشود، مخالفت امام با انجمن حجتیه و مشی و تفکر آنان به هیچوجه مربوط به بعد از انقلاب نیست و به سالها قبل از پیروزی انقلاب برمیگردد. آیتالله محمدرضا رحمت از شاگردان امام که ۱۳سال در نجف با امام بوده است، نقل میکند: «سالهای اول ورود من به نجف بود؛ شاید یکی دو سال بعد از ورود امام در یک دیدار خصوصی در منزل امام با تعدادی از رفقای مشهد که یکی از آنان سؤال کرد، خانمی سی هزار تومان وجوهات بدهکار بوده است که این وجوهات را به آقای شیخ محمود حلبی داده است. امام فرمود: باید مجدداً بپردازد. امام جایز نمیدانست که وجوهات به آقای شیخ محمود حلبی که مسئولیت انجمن حجتیه را به عهده داشت داده شود. این مسئله برای من آنروز خیلی جالب بود، چون شناختی از وی داشتم و او را از جهت علمی آدم باسوادی میدانستم ولی متأسفانه رژیم از او سوء استفاده زیادی علیه نهضت میکرد و آنان تلاش میکردند مردم را از نهضت رویگردان کنند. بدینجهت امام نسبت به آنان خیلی حساس بود. اینمسئله حدود اوایل سال ۱۳۴۹ ﻫ. ش بود که سؤالات زیادی درباره انجمن حجتیه میشد. امام فرمود: هر گروه و دستهای که برخلاف مسیر حرکت مردم حرکت کند، مردم باید آنان را کنار بگذارند.»
نکته دیگر در اینباره اینکه اگر کسی یا تشکیلاتی در سیاست دخالت نکند هم خود نوعی سیاست و سیاستورزی است! اینکه تو دربرابر یک جنایت و یک جنایتکار بایستی و موضع بگیری یک نوع دخالت در سیاست است و اینکه در برابر جنایت و جنایتکار سکوت کنی و حرفی نزنی و نایستی هم نوعی سیاستورزی رندانه است. بنابر این از آنان که چنین ادعایی دارند پذیرفته نیست که ما، هم در زمان شاه و هم پس از انقلاب در سیاست دخالت نکردیم؛ شما، هم در آنزمان در سیاست دخالت کردید و هم در بعد از انقلاب سیاستورزی داشتید. وگرنه چرا باید تمام جلسات پرجمعیت شما در مشهد و شهرهای بزرگ در امنیت کامل و حمایت محکم شهربانی برگزار بشود آنهم در زمانهای که اگر کسی در همین مشهد و در مسجد کرامت یا در تهران و در مسجد هدایت میخواست بین دو نماز بایستد و دو کلمه درباره برخی مفاهیم اجتماعی مؤکد در قرآن سخن بگوید، اجازه نداشت و کارش به زندان ساواک میکشید!
آخرین نکته هم اینکه چگونه هم گروههای سیاسیِ رسماً ضدانقلابی چون مجاهدین و هم گروههای بهاصطلاح دینمداری چون انجمن حجتیه و دیگر قاعدین، همزمان به این همپوشانی رسیدند که با برپایی حکومت اسلامی مخالفت کنند و از این بالاتر در این راه با هم دست بدهند و در بسیاری موارد از هم حمایت و دفاع کنند. اینکه در آنزمان اقدامات براندازانه نزدیکان آیتالله سیدکاظم شریعتمداری و حزب خلق مسلمان با فعالیتهای تروریستی مجاهدین خلق و پیکار و حزب خلق عرب و... با هم یک هدف و یک مسیر را طی کردند یا امروز همراهان سیدصادق شیرازی با ضدانقلاب داخل و خارج یک نقطه را هدف گرفتهاند معنی خاصی نمیدهد؟!
نسل جدید هنوز باید خیلی چیزها درباره تاریخ انقلاب بداند تا بتواند بسیاری از همپوشانیهای این روزها را هضم کند. آنها که این دادههای تاریخی و تحلیلی را دارند در انتقال آن به نسل جدید نباید کوتاهی کنند وگرنه به آینده خیانت کردهاند.
✍ تقی دژاکام
#⃣ #یادداشت #انجمن_حجتیه
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ با هر گناه، یک زخم به امام میزنی
🔻 حضرت امیر علیه السلام میفرمایند: أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ؛ مرا یاری کنید به پارسایی و کوشیدن و پاکدامنی و درستی ورزیدن. «ورع» یعنی از احتمال گناه فرار کردن. «اجتهاد» یعنی تلاش کردن. نخوابی! تنبل نباشی! در هر سِمَتی هستی کارَت را درست انجام دهی. «عفت» یعنی نفْس انسان پاک باشد. نفست که پاک باشد، به حضرت کمک کردهای. «سداد» یعنی هنگام صحبت کردن، درست حرف بزن. دروغ نگو. تهمت نزن. اینها همه «کمک دادن» به «امام» است. یعنی اگر کسی این کارها را انجام ندهد، حضرت را تنها گذاشته است.
‼️ خانمی که عفت ندارد، امام حسین ع را بییاور گذاشته؛ نهتنها بییاور گذاشته بلکه ضربه زده است به حضرت. هر نگاه به «نامحرم» و هر خودنمایی به نامحرم، یک ضربه به امام زدن است. بدن امام حسین این همه زخم دارد؛ تو چرا دیگر به او زخم میزنی؟! کسی که «بدحجابی» میکند، کسی که خیانت میکند به «بیتالمال»، ضربهٔ او به امام از ضربهٔ شمر و سنان بدتر است. او به بدن و «شخص» امام حسین ع ضربه زد ولی تو به «شخصیت» امام حسین ع ضربه میزنی!
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
🎙 #پیادهشده_سخنرانی
پ.ن: اگر یاور امام زمان نیستیم، حداقل به او زخم نزنیم 😔
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
📛 دو چيز كه نمیگذارد خودت را از عُجب آزاد كنی! 🔻 دو چيز است كه نمیگذارد شما خودتان را از عُجب آزا
📛 جهت فعاليتهایت بهسوی ناكجاآباد نباشد!
🔻 دين اصلاً نظر ندارد به اين كه شخص «ثروتمند» است و يا «فقير». نظر دين در اين جهت است که شخص با اين ثروت و يا با اين فقر چه جهتی دارد. در مورد ثروتمندبودن افراد ما بايد نگران اين نکته باشيم كه مبادا سرمايه طوری باشد كه جامعه نتواند از اين سرمايه استفاده كند. اين است آن چيزی که خطرناك است و بايد به همان اندازه که در مورد مسائل دينی حساس هستيم، روی اين مسئله هم حساس باشيم. ولی من چه كار دارم كه شخصی ثروت بيشتری دارد يا كمتر. اسلام به انسانها - ثروتمند و فقير- توصيه میفرمايد؛ مواظب باشيد جهت فعاليتهايتان بهسوی ناكجاآباد نباشد.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۲
#⃣ #سلوک #سبک_زندگی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ هیچ دشمنی مثل این دشمن نیست!
🔻 میگویند بزرگترین دشمنان بشر، احساسات سرکش و نفس امّارهٔ اوست. هیچ دشمنی به پایهٔ این دشمن نمیرسد. علت این امر این است که این دشمن به نقطهای دسترسی دارد و مرکزی را خراب میکند که هیچ دشمن دیگر به آن نقطه و به آن مرکز دسترسی ندارد. آن نقطه و آن مرکز، دستگاه تشخیص و بینش انسان است. آدمی در برابر هر دشمن با نیروی عقل و تدبیر ایستادگی میکند و اگر دشمنی توانست در مرکز تدبیر و بینش اختلالی بهوجود آورد، بدیهی است که از هر دشمنی خطرناکتر است.
👤 #شهید_مطهری
📚 از کتاب «حکمتها و اندرزها» ج ۱
📖 ص ۱۴۷
#⃣ #سلوک #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f