eitaa logo
حرف حساب
7.3هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
43 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
برای ساختن خانه وقت داریم، برای ساختن خودمان نه! 🔻 حضرت می‌فرمودند: «این‌قدر که برای ساختن خانه وقت و هزینه صرف می‌کنیم و زحمت می‌کشیم، برای خودمان وقت نگذاشتیم و اگر برای خودمان به این اندازه وقت می‌گذاشتیم، کار ما اصلاح می‌شد.» 🔸 هنگامی که انسان قصد ساختن خانه دارد، دغدغه‌های مختلفی پیدا می‌کند؛ از زمان شروع کار و در حین کار تا این‌که این خانه به نتیجه برسد؛ ولی به ساختن خودمان این توجه را نداریم. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ می‌دانی «الله اکبر» یعنی چه؟ 🔻 ابراهیم می‌گفت: می‌دانی یعنی چه؟ یعنی خدا از هرچه که در داری بزرگ‌تر است. خدا از هرچه بخواهی فکر کنی باعظمت‌تر است. یعنی هیچ‌کس مثل او نمی‌تواند من و شما را کند. الله اکبر یعنی خدای به این عظمت در کنار ماست، ما کی هستیم؟ اوست که در سخت‌ترین شرایط ما را کمک می‌کند. برای همین به ما یاد داده بود که در هر شرایط، به‌خصوص وقتی در قرار گرفتید فریاد بزنید: الله اکبر! و خودش نیز در عملیات‌ها با همین ذکر، حماسه‌های بزرگی آفریده بود. می‌گفت: «با بیان این ذکر شما زیاد می‌شود.» 📚 از کتاب ۲ 📖 صفحه ۱۳۰ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ تمدن غربی، اصالت نفسانیات و حفظ خانواده؟! 🔻 هر تمدنی مرکب از اجزای پراکنده نيست که بتوان بعضی را اختيار کرد و بعضی را واگذاشت. شما می‌دانيد که اگر را به هر اندازه بپذيريد، ناخودآگاه تان نيز به همان اندازه اسلامی می‌شود و اگر را بپذيريد، به همان اندازه خانواده‌تان غربی می‌شود و را در زندگی دنبال می‌کند. 🔸 قبول تمدن مثل ديدن يک ميز نيست که بگوييم سطح اين ميز را نگاه می‌کنيم ولی پايه‌اش را نگاه نمی‌کنيم، بلکه قبول تمدن مثل خواستن ميز است که اگر ميز بخواهی، ميز با پايه و سطح ميز است. اگر تمدنی آمد، با تمام لوازم و مظاهرش می‌آيد و خانواده يکی از مظاهر فرهنگ و ادب هر تمدنی است و نه جزئی از آن و لذا اگر فرهنگ و تمدنی را پذيرفتيم، حتماً خانواده به شکلی که در آن تمدن هست خودش را به صحنه می‌آورد. 🔺 آيا روابط و و در خانواده‌ی غربی آن روابطی است که می‌گويد؟ تمدن غربی که اصالت را به می‌دهد نمی‌تواند حافظ خانواده‌ای باشد که هر يک از اعضای آن بايد جهت حفظ هسته‌ی خانواده، خود را زير پا بگذارند. مسلّم با ورود تمدن غربی، خانواده به‌صورت اسلامی نمی‌ماند. مگر اينکه بخواهيم خانواده را به شکل سطحی حفظ کنيم که اين هم ظاهرسازی بدون نتيجه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «زن آنگونه که باید باشد» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
حجاب‌؛ سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه‌ی زنانگی‌ او 🔻 موضوع‌ در اسلام‌ به‌منظور تحقیرِ‌ زن‌ یا حبس‌ یا بزرگداشت‌ و تمجید بیش‌ازحد او صورت‌ نگرفته‌ است؛ آن‌چنان‌که‌ نزد برخی‌ از ملل‌ چنین‌ دیدگاهی‌ متعارف‌ است. بلکه‌ حجاب‌، سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه‌ی اوست، تا مبادا این‌ جنبه‌ی زن‌ بر دیگر توانایی‌های‌ او غلبه‌ کند. این‌ مقصود در آیات‌ قرآنی، که‌ زنان‌ را از نرمش‌ در سخن‌ گفتن‌ یا پای‌ کوفتن‌ به هنگام‌ راه‌ رفتن‌ یا باز می‌دارد، به‌خوبی‌ و روشنی‌ آشکار است: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» [احزاب، ۳۲] و «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ» [نور، ۳۱] و «لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ» [احزاب، ۳۳] و «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.» [نور، ۳۱] 🔸 حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ آشکار کردن‌ زیبایی‌های‌ زن‌ به‌ طغیان‌ و سرکشیِ‌ جنبه‌ی زنانگی‌ بر وجود زن‌ منجر می‌شود و زن‌ را تنها به‌ یک‌ بدل‌ می‌سازد که این‌ مسئله‌ تحقیر زن‌ و انکار و اوست‌ و باعث‌ ازبین ‌رفتن‌ عمر و وقت‌ و فرصت‌های‌ گران‌بهای‌ او می‌شود. خصوصاً‌ این‌ مسئله‌ به‌ محرومیت‌ زن‌ و جامعه‌ از ایفای درست او می‌انجامد. 👤 📚 از کتاب «زن و چالش‌های جامعه» 📖 صفحات ۲۲ و ۲۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ کانال حرف حساب در بله: https://ble.ir/harfehesab114
✳️ آخرین عمل 🔻 استادم برای توجه یافتن به عوالم برزخی، به‌طور مضاعف بر مراقبه‌ی بر و تأکید می‌کرد؛ سپس معتقد بود توجه به نفعِ اخروی داشتنِ هرآنچه انسان انجام می‌دهد، شاهراه بازشدن آسمان‌های غیبی است و پس از این‌ها، دستور توجه به را به من داده بود. 🔸 از آنجا بود که ارتباط من با وادی السلام و ارواح مؤمنان، ارتباطی عمیق و بی‌وقفه شد. استاد نظرش بر این بود که سالک باید آن‌قدر توجه به مرگ کند تا تمام افعالش به شکلی انجام گیرد که گویا این فعل، آخرین عملی است که او اجازه دارد در دنیا انجام دهد. 📚 از کتاب | داستانی بر اساس زندگی 📖 صفحات ۱۷۱ و ۱۷۲ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نمازی که شیطان را اذیت نمی‌کند نماز نیست! 🔻 در این نیست که مثل عربستان اذان که داده شد، همه‌ی کارها تعطیل بشود و بایستند به ! البته اهمیت دادن به و ظاهر مهم است اما آن نمازی که را اذیت نمی‌کند نماز نیست! ⁉️ نماز یعنی چه؟ یعنی این سر فقط در برابر خدا خم می‌شود! الله اکبر! لا اله الا الله! کسی که سرش تا زیرزمین در برابر خم می‌شود و صریحا ترامپ می‌گفت که گاو شیرده ماست، باید بدوشیمش، صریحا می‌گفت که نفت این‌جا مال ماست و باید ببریم، این نمازش نماز است؟! او وقتی که می‌گوید الله اکبر، واقعا می‌گوید الله اکبر؟ یا آمریکا اکبر؟ ادامه دارد... 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 ص ۱۸ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
تحریم و تهدید در مؤمن اثری ندارد 🔻 ، بر وحدانیت خدای تعالی می‌باشد. باید در ، استقامت ورزید و صبور شد. حتی اگر خواستند آدم را بکشند، بگوید من از خدا دست برنمی‌دارم. اگر آب و نانش را قطع کردند، دست برندارد. استقامت کند و حتی اگر دنیا جمع شوند و بگویند صرف‌نظر کن، صرف‌نظر نکند. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۴۳ ❤ 🌷 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خاصیت دنیا این است! 🔻 چیزی نیست که اگر کسی به دامش افتاد، هروقت دلش خواست بتواند از آن رها شود. بلکه خاصیتش این است که تا انسانِ به دام افتاده را نکند و او را نبرد و به تبدیل نگرداند، رهایش نمی‌کند. 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ بشر امروز از چه می‌نالد؟! 🔻 بشر امروز پس از این همه ، دردمندانه می‌نالد. از چه می‌نالد؟ کسری‌ها و کمبودهایش در کدام ناحیه است؟ آیا جز در ناحیه خُلق و خوی و است؟ ‼️ بشر امروز از نظر و پا به جایی نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراط‌ها و افلاطون‌ها باید افتخار شاگردی‌اش را بپذیرند، اما از نظر روح و خوی و منش، یک «زنگی مستِ تیغِ بُرّان به دست» بیش نیست. انسان امروز با همه پیشرفت‌های معجزآسا در ناحیه علم و فن، از لحاظ و گامی پیش نرفته بلکه به سیاه‌ترین دوران سیاه خویش بازگشته است با یک تفاوت، و آن اینکه از برکت قدرت علمی و فلسفی و ادبی خویش، برخلاف گذشته، تمام را در زیر پرده‌ای از به انسانیت و اخلاق، نوع‌پرستی، آزادی‌خواهی و صلح‌دوستی انجام می‌دهد. صراحت و یکرویی جای خود را به دورویی و فاصله میان ظاهر و باطن داده است. 🔺 در هیچ دوره‌ای مانند عصر جدید درباره ، ، برادری، انسان‌دوستی، صلح و صفا، راستی و درستی، امانت و صداقت، احسان و خدمت سخن گفته نشده است، و در هیچ عصری هم مانند این عصر بر ضد این امور عمل نشده است. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۳ و ۱۴   ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ نمازی که شیطان را اذیت نمی‌کند نماز نیست! 🔻 در #گفتمان_انتظار #اقامه_نماز این نیست که مثل عربستا
✳️ نمازی که نفی طاغوت نکند زیرپاست نه سرپا! 🔻 الله اکبر یعنی هیچ قدرتی جز برای ما قابل قبول نیست، نفی ، نفی ، الله اکبر! یعنی ، نماز یعنی همه در پیشگاه الهی با هم برابرند، همه مساوی‌اند، همه باید در یک صف هماهنگ منظم در یک جهت رکوع کنند، سجود کنند، تشهد بگویند، نماز بخوانند. 🔸 اتصال همه‌ی دل‌ها به یک مرکز واحد، یک مسئله‌ی اجتماعی و یک مسئله‌ی و شکل‌دهنده‌ی هندسه‌ی نظام اسلامی است. در این رابطه می‌فرمایند: «یکایک مسلمانان به‌وسیله‌ی نماز با یک مرکز واحدی در تماس می‌شوند. در آنِ واحد در وقت نماز، همه‌ی مسلمانان در همه‌ی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متصل می‌کنند.» 🔺 پس آن کسانی که خدا به آن‌ها قدرت داده، اولین برنامه‌شان نفی طاغوت‌ها و قدرت‌های مقابل خداست. اقامه‌ی نماز یعنی این! اگر در جامعه‌ای همه نماز بخوانند ولی این اتفاق نیفتد، نماز سرپا نیست، نماز زیرپا است، این ظاهر نماز است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 ص ۱۸ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ توجه، توجه، توجه! 🔻 شما در حین رانندگی باید صددرصد داشته باشید چون یک آن ، شما و اتومبیل‌تان را به می‌کشاند و گاهی حتی دیگران را هم نابود می‌کند؛ لذا یک لحظه غفلت، به دنبالش یک عمر پشیمانی است. در همین هم همین است و ما باید همیشه توجه داشته باشیم. 🔸 استاد بزرگوار ما ، دمِ مرگ این جمله را دائما تکرار می‌کردند: «توجه، توجه، توجه!» اگر کسی این توجه را نداشته باشد، زندگی تباهی خواهد داشت و سقوط می‌کند. گاهی حتی سقوطش می‌رسد به آن‌جا که دیگر قابل اصلاح نیست و به تعبیر قرآن، یک حیوان درّنده‌ای از کار درمی‌آید. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اهمیت نیّت خوب! 🔻 دیروز توی ماشین داشتم رادیو گوش می‌دادم. کارشناس برنامه داشت درباره صحبت می‌کرد که گفت می‌خوام یه یادگاری بهتون بدم. یه حدیث از (ص) خوند که خیلی جالب بود. ایشون گفتند که پیامبر می‌فرمایند: من تنها پیامبری هستم که خداوند به‌خاطر من نیت امت من رو هم حساب می‌کنه. بعد توضیح دادند که مثلا شما نیت می‌کنید که به صد نفر خیر برسونید و تلاشتون رو می‌کنید اما توانتون کمک به پنج نفر هست اما این‌جا خدا برای شما همون صد نفر رو حساب می‌کنه! و تأسف خوردند که ما در قضیه‌‌ی نیت خیر داشتن خیلی غفلت داریم و... 🖋 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
آقایان! ابد در پیش داریم... 🔻 شاگردان تعریف می‌کردند که ایشان در بین درس و بی‌مناسبت می‌فرمود که آقایان ما در پیش داریم. و این را تکرار می‌کردند. انسان در لابه‌لای زندگی‌اش نباید دچار بشود و فراموش کند که چه چیزی را در پیش دارد. ده‌ها برابر عمر زندگی نوح در مقابل پلک‌زدنی بیش نیست. 👤 📝 #⃣ 📌 ۲۴ آبان؛ سالروز وفات علامه طباطبایی(ره) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدایا با من چه کار داشتی؟ 🔻 : هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه‌بندان شد، بدان این کار را کرده، زود برو با خدا کن. بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هرکسی گرفتار است، در واقع گرفته‌ی یار است. 📚 از کتاب 📖 ص ۱۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ از کنار تخت فرعون تا کنار سجاده! 🔻 خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» (فجر، ١٤) حقا که پروردگار تو البته در کمین‌گاه ستمکاران است. ‼️ یعنی کمین‌گاه. مرصاد فقط برای و امثال او نیست بلکه هرکس دارای مرصاد است؛ حتی هم دارای مرصاد است. 🔺 صاحب‌دلی می‌فرمود: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» از کنار تخت فرعون شروع شده تا کنار می‌آید؛ یعنی گوش‌مالی و تأدیب یا عِقاب خداوند دارای مراتبی است؛ برای هرکس به تناسب خودش؛ مثلاً نمازشب‌خوان اگر پیدا کند، بیدار نمی‌شود یا آن حال را از او می‌گیرند. 👤 📚 از کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»| ج۱ 📖 ص ۸۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ وقتی آزادی در مسیر بی‌بندوباری مستهلک می‌شود! 🔻 ، این پدیده عبارت است از: رها بودن از قید و زنجیر، به‌اضافه‌ی داشتن توانایی یکی از راه‌هایی که انسان در مقابل خود دارد. ملاحظه می‌شود که انسان در این مرحله که آزادی نامیده می‌شود، بیشتر از مرحله‌ی رهایی، از و برخوردار است ولی خود این آزادی، تعیین‌کننده‌ی و و و و و راهی نمی‌باشد که انسانِ آزاد انتخاب خواهد کرد. ازاین‌رو، متأسفانه این پدیده‌ی بسیار بااهمیتِ آزادی، معمولاً در مسیر مستهلک می‌شود. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۸۳ و ۸۴ #⃣ 📌 ۲۵ آبان؛ سالروز وفات علامه جعفری(ره) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
مذهب بدون موضع؟! 🔻 یاد گرفته‌ام و اعتقاد دارم که « بدون » به‌غایت درست و مستقیم که برود، به ترکستان می‌رسد! نمی‌شود به مفاهیمی چون و باور داشته باشی و به پیرامون خودت بمانی. 📚 از کتاب 👤 📗 #⃣ 📌 : «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می‌آید حرام است که سکوت کند و کاری نکند.» (دی‌ماه ۱۳۹۶)؛ راوی: آیت‌الله شب‌زنده‌دار ‼️ پ.ن: هر میزان مردم نسبت به خود حساس‌تر شوند و کنند این ماجرا زودتر تمام می‌شود. هرکس هر میزان می‌تواند باید روشنگری کند. همه مسؤولیم. همه رسانه‌ایم. همه پیامیم. فراموش نکنیم تا آخرین نفری که در حلقه ذهنی تروریست‌های وطنی گرفتار است این ادامه دارد. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
امام زمان؛ میزان‌کننده‌ی ترازوها 🔻 شرّ -که بدترین شر است- شری است که در آن، به و به تبدیل شده است. در این زمان ترازوها تغییر کرده، زیبایی‌شناسی‌ها عوض شده و اراده‌ها در آخرین حد از انحراف و انحطاط قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تاریکی مطلق حاکم شده است. در تاریکی مطلق، خشت گلی جای طلا را می‌گیرد؛ چراکه ترازوهای بشر عوض شده است. لذا حضرت (عج) ابتدا ترازوها را اصلاح می‌کنند تا عدل در بیرون قابل تحقق باشد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۱۳ و ۱۱۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ امام دل‌های بسیار آماده را برمی‌گزیند 🔻 معنای این نیست که آن حضرت به شکل روح نامرئی یا شعاعی ناپیدا درمی‌آید، بلکه او از یک زندگی طبیعی و آرام برخوردار است و به‌طور ناشناخته در میان همین انسان‌ها رفت‌وآمد دارد. را برمی‌گزیند و در اختیار می‌گیرد و آن‌ها را بیش‌ازپیش می‌کند و . افراد مستعد، به تفاوت میزان استعداد و شایستگی خود توفیق درک این سعادت را پیدا می‌کنند. بعضی از آنان چند لحظه و برخی چند ساعت یا چند روز و جمعی سال‌ها با در تماس بوده‌اند. 📚 از کتاب 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ همه باید واعظ یکدیگر باشیم 🔻 «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» (عصر، ۳) یعنی ؛ یعنی یکدیگر بودن افراد؛ دائما من مراقب شما باشم و اعمال شما را در نظر بگیرم و شما را متذکر باشم و تذکر بدهم که ای رفیق! یک وقت خوابت نگیرد، نکنی، مواظب باش؛ و شما متقابلاً به من بگویید. آن یکی به دیگری بگوید و آن یکی به دیگری؛ مثل سربازهایی که در یک میدان می‌جنگند که حس می‌کنند اگر از ناحیه‌ی یک فرد و از ایستگاه و موقف یک فرد، دشمن رخنه کند، به صف ضربه وارد می‌آید. ‼️ این اشتباه است که امروز ما مسئله‌ی را صرفاً یک شغل صنفی تلقی می‌کنیم. البته نمی‌خواهم بگویم که به آن کار احتیاجی نیست، به آن احتیاج است و آن در جای خودش درست است اما اینکه وقتی می‌خواهیم یک نفر بیاید دو کلمه و کند، حتما باید یک کسی باشد که سال‌ها درس عربی خوانده باشد، معمّم باشد، بالای منبر هم برود، بعد هم یک خطبه‌ی غرّایی بخواند: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم... و بعد صحبت کند؛ این‌طور نیست، همه باید به یکدیگر باشیم. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» یعنی همه یکدیگر را به سفارش کنند. 👤 📚 از کتاب | ج۲۸ 📖 صفحات ۷۶۶ و ۷۶۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
شاید حضرت عزرائیل عجله داشته باشد! 🔻 مرحوم شصت یا هفتاد سال پیش در همین تهران زندگی می‌کرد. پیرمردهایی هستند که از ایشان خاطراتی دارند و من با برخی از آن‌ها برخورد داشته‌ام. این مرحوم نقل می‌کند که یک بار بعد از نماز مغرب‌وعشا که مسئله می‌گفتم، یک مسئله را اشتباه گفتم. وقتی به منزل رفتم متوجه شدم که اشتباه گفته‌ام. همان شب راه افتاده و به در خانه‌ی مسجدی‌هایی که دوروبر منزل ایشان بودند و آن‌ها را می‌شناختند رفتند و به آن‌ها گفتند که آن مسئله را اشتباه گفته‌اند. به در چند خانه که رفتند، یک نفر به او گفت: حاج آقا چه عجله‌ای است، حالا فردا شب ما می‌آمدیم آن‌جا شما آن را تصحیح می‌کردید. گفت: شما عجله ندارید، شاید (ع) عجله داشته باشد و فرصت به فردا نرسد که من آن را تصحیح کنم! 👤 #⃣ 💬 حرف حساب: یادمه جایی از آیت الله میرباقری می‌خوندم که علامت مؤمن اینه که لاابالی نیست. یعنی حواسش به کارهاش و نتایج کارهاش هست و اگه انسان بی‌تفاوت و بی‌مبالات باشه، اهل گناهان کبیره می‌شه. به پیام‌هایی که تو فضای مجازی منتشر می‌کنیم چقدر توجه داریم؟ چقدر برامون مهمه پیامی که می‌فرستیم باعث انحراف فکری و اعتقادی و اخلاقی دیگران نشه؟ چقدر افکار عمومی برامون مهمه؟ و... مؤمن لاابالی نیست! ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
تقوا، کمش هم انسان را نجات می‌دهد 💠 «وَاجْعَل بَینکَ وَ بَینَ اللّهِ، سِتراً وَ إن رَقَّ.» (و بین خودت و خدا ستری قرار بده؛ اگرچه نازک باشد) (نهج‌البلاغه، حکمت۲۴۲) 🔻 یعنی حریمی هر چند نازک، بین خودت و خدای خودت حفظ کن. خدا شاهد است که بهترین امتحان برای بشر، حوادث همین عالم است. آن که دارد، اگرچه کم، ما می‌بینیم در حوادثی که پیش می‌آید، می‌تواند خودش را حفظ کند. آن که تقوا ندارد، وقتی در این حوادث قرار بگیرد، آن‌جا است که عجیب پیدا خواهد کرد. 🔸 تقوا! تقوا! انسان اگر تقوا پیدا کند به یک معنا خیالش راحت می‌شود. این، مثل کسی می‌ماند که در اجتماعی که همه بیمار هستند و بیماری‌شان مسری است، واکسن‌زده وارد می‌شود. لذا علیه السلام در می‌فرماید: تقوا کمش هم که شده انسان را نجات می‌دهد. تقوا ناجی انسان است. 👤 📚 از کتاب «فَلیَبکِ ٱلباکون: توسلات اصحاب امام حسین (ع)» 📖 ص ۵۹ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
با یاوه‌گوها همنشين و همصدا بوديم! 🔻 در سوره‌ی مدّثر آمده است که بندگان شایسته‌ی خدا در بهشت‌های خود از گناهاکاران با حالت تعجب می‌پرسند که: چه چیز باعث شد تا سلوک و سیر شما به این منزلگاه ختم شد؟! 🔸 فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ[۴۰]؛ عَنِ الْمُجْرِمِينَ[۴۱]، ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ[۴۲]؟! ❗️در پاسخ گويند كه ما ملتزم به فرائض و فرامین الهی نبودیم و آنچه درخور عبد بودن بود آن را انجام ندادیم... تا جایی که گویند: 🔸 وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ[۴۵] ‼️ و ما با همنشين و همصدا بوديم. #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ مثل کودک صدساله از دنیا نرویم! 🔻 اگر کسی خود، هیچ نکرده باشد، یک بیست ساله است، بعد سی ساله می‌شود، بعد هفتاد ساله می‌شود، بعد هشتاد ساله می‌‌شود، حداکثر بعد هم اگر عمر کرد، یک کودک صد ساله است و می‌میرد. سفرها کرده، خیلی از جاها را دیده ولی در درون خود هیچ سیری نکرده است. گاهی نیز انسان در درون خود سیر کرده و متحول شده و یک شبه ره صد ساله را پیموده است. 🔸 راه خدا که رهبران الهی مردم را به آن دعوت می‌کنند، راه زمین و آسمان و هوا و دریا نیست. بلکه راه خدا و و و است و این‌ها در درون آدمی است. پس در سیر الی الله، رونده و راه یکی است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۲۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f