12-Doa17.j4.P2.Chegone Taghva Tosheye Rah Mishavad.mp3
2.71M
چگونه تقوا توشهى راه میشود؟
١٢-شرح دعاى ١٧ صحيفه سجاديه،
جلسه چهارم( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٣:٢١ حجم: ٢.٥ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى17
@Hedayatnoor
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۳ شرط ایمان در نگاه
امام علی علیهالسلام
محمدعلی انصاری
زمان: ۱:۲۶ حجم: ۶.۹ MB
#ترنم_وحی
#ویدئو
@Hedayatnoor
📌 کارگاه آموزشی "رسمِامانت"
🔅 نبایدهای تربیت فرزند
👨🏻🏫 مدرس: احمد وطنخواه
✅ اشتباهاتمان را در ارتباط
با فرزندمان اصلاح نماییم!
📆 ۲۸ بهمن الی ۲ اسفند
⏰ ساعت ۱۵ الی ۱۹:۴۵
📍 مکان: تهران، میدان هدایت
توضیحات بیشتر و ثبتنام
از طریق لینک زیر👇🏻👇🏻
🔗 survey.porsline.ir/s/p0FV4HSH
☎️ شماره تماس:
۰۹۱۵۵۶۰۷۲۰۰
موسسه بیان هدایت نور
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۷۷- چرا در قرآن اسامی متعددی برای جان انسان اختصاص یافته است؟
🔹نامهايی که در قرآن برای معرفی نفْس مطرح شدهاند ، هر کدامشان به يک کارکرد نفْس اشاره دارند. دليل تفاوت اين تعابير، تعدد نفْس نيست؛ بلکه این تعابير از شئون مختلف نفْس پرده برمیدارد و اين تحفۀ الهی را به آدمی میشناساند.
انسان هنگامی که پا به دنيا میگذارد، نفْسی دارد که هم برای تقواورزی و هم برای فسق و فجور آماده است. «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً» يعنی نفْستان شما را تسويل کرده است. تسويل کار شيطان است و هنگامی رخ میدهد که تمنّيات نفسانی انسان نزد او آراسته میگردد و از قوّه به فعل درمیآيد. به اين مرتبه از نفس، «نَفْس مُسَوِّلَة» میگويند. شيطان در اين مرحله، بر کينهها، حسدها و شهوتهای آدمی کبريت میزند و آنها را شعلهورتر میکند. در ادامه با نشانیهايی که شيطان به نفس میدهد، نفس از مرحلۀ مسوّله به مرحلۀ امّاره پا میگذارد و در اين مرحله، نفس امّاره آدمی را به سوی زشتیها و پلشتیها فرا میخواند و امر میکند. اگر آدمی با پذيرش دعوت انبيا و گوش سپردن به حقايق وحی، جان خود را به تربيت الهی آراسته کند، از مرحلۀ «نفس مُسَوِّلَة» میگذرد و به مرحلۀ «نَفْس لَوَّامَة» صعود میکند. يعنی اگر خطايی از او سر زند، «نَفْس لَوَّامَة» به ميدان میآيد و آرام و قرار را از او میگيرد و آدمی پشيمان از انجام آن کار، خودش را سرزنش میکند که چرا چنين رفتار ناشايستی از او سر زده است.
اگر آدمی به ملامتهای «نفس لَوَّامَة» پاسخ مثبت دهد، به مرحلۀ بعدی صعود میکند و در مرتبۀ «نَفْس مُلْهِمَة» از الهامات ربانی و تقوايی بهرهمند میشود. بعد از آنکه آدمی به پيامهای رحمانی پاسخ مثبت میدهد و به انجام کارهای خداپسندانه مبادرت میورزد، اندک اندک به مرتبۀ والای «نَفْس مُطْمَئِنَّة» صعود میکند. در اين مرحله اضطرابها، تلاطمها و خيالات نامربوط از وجود آدمی رخت برمیبندد و او را قرار و آرامش فرامیگيرد.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص. ۴۱۹-۴۱۴.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
ممکن است در ذهن متدینان این پرسش بنشیند که آیا طلب وسعت و مکنت و ثروت دنیا خواستهای درست است یا خیر؟ آیا چنین درخواستهایی با تقوا و زهد ناهمگون و ناهمخوان نیست؟
باید دانست که ائمۀ معصوم علیهمالسلام نیاموختهاند که از نعمتهای دنیایی چشم بپوشیم و ما را از دعا کردن برای آن منع نفرمودهاند. برای درک بهتر مطلب به چند نمونه روایت استناد میکنیم:
مردی به امام صادق علیهالسلام عرض كرد: به خدا قَسَم، ما دنيا را طلب میکنیم و دوست داريم آن را به دست آوريم. امام علیه السلام فرمود: تو میخواهی با آن، چه كنی؟ گفت: میخواهم به خودم و خانوادهام رسيدگی كنم، صلۀ رحم به جا آورم و صدقه دهم و حج و عمره بگذارم.
امام علیه السلام فرمود: اين كار، دنياطلبی نيست؛ بلكه طلب آخرت است.
وجود مبارک امام صادق علیه السلام در حدیثی دیگر میفرماید:
«لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ يَكُفُّ بِهِ وَجْهَهُ وَ يَقْضِي بِهِ دَيْنَهُ وَ يَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ»
خيرى نيست در كسى كه دوست نداشته باشد ثروتی به دست آورد، تا به وسيلۀ آن آبرويش را حفظ كند و بدهكاریاش را بپردازد و صلۀ رحم به جا آورد.
البته نیک میدانیم که داشتن ثروت، همواره مساوی خیر و سعادت انسان نیست و چنین نیست که اگر مال فراوان نصیب آدمی شد همه چیز به خوبی و نیکی پیش برود. چنین گمانی، فریب شیطان است. حتی در بسیاری مواقع ثروت مساوی با زوال و نابودی و پریشان حالی است نه نیک بختی و آرامش و امنیت. بسا ثروتی که به دلیل غافل کردن انسان از عبادات و خیر، نعمتی بر او نیست، بلکه عین نقمت است:
«مَا قَلَّ وَ كَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَ أَلْهَى»
ثروت اندکی که کافی باشد بهتر از ثروتی زیادی است که انسان را از یاد خدا بازدارد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۳۸۳-۳۸۱.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor