🔰۲۶۲- دلیل معتبر و حجت موجه خداوند بر ما انسانها چیست؟
حضرت اله دو نوع حجت و دلیل معتبر برای نشان دادن حقیقت به انسانها دارد. خداوند حقایق را یا از طریق عقل یا از مجرای نقل به آگاهی انسانها میرساند. پس عقل و نقل دو برهان یا دلیل و حجت الهی برای انسانها هستند. البته مراد از عقلی که حجت الهی است، عقل مکسبی که آدمی با آن کسب و کار میکند و سود مادی به دست میآورد و زیان مالی را از خودش دور میکند، نیست؛ بلکه مراد عقلی است که میتواند با آن حُسن و قبح کارها را دریابد و به خوبی و بدی اعمال و افکار پیببرد؛ عقلی که آدمی با آن به وجود خداوند پیمیبرد و مالک و صاحب جان و جهان را عبادت میکند و از رهگذر عبودیت، پا به بهشت برین میگذارد.
در کنار عقل، دلایل نقلی نیز راه و چاه را به انسان نشان میدهند. آنچه از طریق وحی بر قلب نازنین پیامبران الهی فروفرستاده شده است و توسط ایشان به مردم منتقل میگردد، دلیل و حجت و برهانِ نقلی محسوب میشود. انسانی که میخواهد راه زندگانی سعادتمندانه را در پیش بگیرد، باید به آموزههای وحیانی و تشریعی توجه کند و به آنها اهتمام و التزام داشته باشد.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۵۳-۲۵۲.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
یکی از فلسفههای مجاهده(جهاد)، دفاع به منظور آنکه حزب الهی «أقوی» باشد:
«فإَنِّ حِزْبَ الله هُمُ الغَْالبِوُنَ »
بهراستی که دستۀ خدا همان پيروزمندان اند.
«إنِّ حِزْبَ الله هُمُ المُْفْلحُِونَ»
بهراستی دستۀ خدا همان رستگاران اند.
«حِزْبُ الله »، گروهي پيوسته و استوار در راه خداوندند و شأن آن را دارند که به رستگاری و پيروزی برسند. در قرآن کريم رستگاری از آنِ مؤمنان راستينی دانسته شده که در دين خدا استوار و پايدارند و با يکديگر چنان متحدند که حزب الله را شکل میدهند. افزون بر دين خداوند که بايد برترين جايگاه را داشته باشد، پيروان اين دين نيز بايد در نهايت قوّت و اقتدار باشند و هيچ گونه ضعف و سستی در آنان راه نيابد و خفّتی در ايشان ديده نشود:
«وَ لَا تَهِنُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنتُمْ مُؤْمِنِينَ»
و اگر ایمانآورندگانید، سستى نورزید و اندوهگین نباشید در حالی كه شما برتريد.
نبايد در جهان چنان باشد که ديگران مقدرات کشورهای اسلامی و يک ميليارد و نيم مسلمان را در دست بگيرند و برای آنان تعيين تکليف کنند. اما دردمندانه در جهان امروز، اين فلسفه ازدست رفته و پايمال شده است.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۱۹۵-۱۹۳.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
102-Momenon.A62,P1.Taklife Ensan Sherafate Ensan Ast.mp3
4.62M
تكليف انسان شرافت انسان است
١٠٢-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٨
آيه ٦٢ (بخش اول)
محمدعلى انصارى
زمان: ٢٢:٣٧ حجم: ٤.٤ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
May 11
May 11
28_Khotbeh91_j8_P2_Osafe_Malakotiye_Fereshtegan_Be_Bayane_Amir_Almomenin1.mp3
3.56M
اوصاف ملكوتى فرشتگان به بيان
اميرالمؤمنين علیهالسلام
(قسمت اول)
٢٨-شرح خطبه ٩١، جلسه ٨
(بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٧:٥٠ حجم: ٣.٣ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
May 11
36_Doa16_j13_P1_Halavat_Va_Mafhome_Haghighiye_Maghferate_Khodavand.mp3
2.59M
حلاوت و مفهوم حقيقى مغفرت خداوند
٣٦-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه،
جلسه سيزدهم (بخش اول)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٢:٥٥ حجم: ٢.٤ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى16
@Hedayatnoor
🔰۲۶۳-عامل اصلی بازدارندۀ انسان از گناه چیست؟
عامل اصلی که میتواند انسانها را قاطعانه از دستدرازی به مال، ناموس و آبروی دیگران بازدارد، ایمان به حضرت احدیت و پایبندی به قواعد و احکام الهی است. انسانی که با تمام وجود معتقد است که خداوند ناظر بر رفتار و نیتهای اوست، سعی میکند بهترین افکار و رفتار را در زندگی برگزیند و روش و منشی خداپسندانه را در پیش بگیرد.
ایمان به خدا و عمل به شرایع الهی، جهانبینی و نگرش انسان را رشد میبخشد و بهترین عامل برای بازدارندگی از ارتکاب اعمال زشت و ناپسند است. اگر آدمی برهانهای الهی را باور کند و حجتهای خدا را از عمق جان بپذیرد، مثقال ذرۀ کار خیر و شرّ برایش اهمیت پیدا میکند و بدون نیاز به قوانین مدنی یا انگیزههای اخلاقی در خلوت و جلوَت از افکار و رفتار خود مراقبت میکند و در گذر زمان به اصلاح وضعیت فکری و عملی خود مبادرت میورزد.
آری، باور به نظارت الهی و اعتقاد راسخ به حقایقی چون:
«هُوَ معََكُمْ أيَنَْ ماَ كُنتْمُْ»
هركجا باشید او با شماست
و «نحَْنُ أقَرَْبُ إلِيَهِْ منِْ حَبلِْ الوَْرِيد»
ما از اصلیترین رگ او به او نزدیکتريم، بر نفْس سرکش آدمی مهار میزند و او را به تمام معنا در ضابطه و چهارچوب قرار میدهد و از گناه و خطا باز میدارد و شخصیت انسانی او را حفظ میکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۵۸-۲۵۷.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
بسا در زندگی کارهايی را در ظاهر سطحی و جزئی ببينيم، اما برای انجام آن مجبور به صرف توان و هزينۀ بسيار شويم و در ميانۀ کار به دليل سنگينی و هزينهبر بودن آن خسته شويم و از انجامش دست شوييم؛ درمقابل گاه کارهايی بزرگ و باعظمت را چنان به آسانی از پيش میبريم که خود، از آن شگفتزده میشويم. يعنی يک کار واحد هم میتواند با سختی انجام شود و هم با آسانی.
کليد رسيدن به اين آسانی، در دستان حضرت «مُيسَّر» است. بنا بر ارادۀ الهی گاه اموری بر بندگان سخت و سنگين میشود و گاه راحت و آسان. يکی از راههای رسيدن به اين آسانی عطا کردن جان و مال و آبرو در راه خدا، در چهارچوب تقواست. مگر ممکن است کسی باور عميق به ياری پروردگارش داشته باشد و با اعتقاد کامل به او، از جان و مال و دار و ندارش بگذرد و خداوند متعال عرصههای دشوار را بر او آسان نکند، گرههای ذهنی او را نگشايد و موانع را از سر راهش کنار نزند؟ جز ذات اقدس او، کيست که قادر به گشودن گرهها و درهای بسته باشد يا کيست که بتواند دری را که او گشوده، ببندد؟
«لا فَاتحَِ لمَِا أغَْلَقْتَ وَ لا مُغْلقَِ لمَِا فَتحَْتَ»
چيزی را که تو بستهای، گشايندهای برايش نيست و چيزی را که تو بگشايی، کسی قدرت بستنش را ندارد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۱۹۹-۱۹۸.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor