eitaa logo
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
1.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
237 ویدیو
20 فایل
💠کانال حفظ و مفاهیمـ💠 🔰صوت سوره 🔰شناسنامه سوره 🔰شناخت اجمالی سوره 🔰تدبرسوره جهت حفظ مطلوبتر 🔰تفسیرومفاهیم(بزرگسال وکودک ونوجوان) ⬅️ مرور #نکاتی_ازحفظ —مسابقات قرآني ⬅️ #مشاوره #برنامه_دهی #رفع_سؤال ✅ارتباط: @Admin_HefzeQuran
مشاهده در ایتا
دانلود
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
🔰#تدبر 🔻#قسمت_دوم 🔻 سوره #فجر 🔻جوان بزرگسال ⏪ بعد ازقَسَم ها این پرسش مطرح شده
سلام و رحمت الله بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین کما هو اهله وصل الله علی سیدنا محمد وآله ال الله سیما بقیه الله ادامه مباحث سوره 🔻⬇️
🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان بزرگسال 🌹 باعرض سلام و خدا قوت و عرض پوزش از تاخیر در ارائه مطالب ادامه تدبر سوره مبارکه فجر را از سر میگیریم: بحث ما در:↙️ 2⃣ سیاق دوم آیات 6 تا 26 بود و رسیدیم به: «وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَهانَنِ» اما هرگاه خداوند رزق این انسان دنیاگرا را از باب امتحان براو تنگ بگیرد،می گوید که خدایم مرا خوارکرده است. واین سلب نعمت راسلب ارزش و اهانت به خودمی پندارد. (فهم سباقی) ✔️ دلیل تقدم (درآیه15) بر (درآیه16) اهمیت وسخت تر بودن اولی است. چنین انسان خود محوری که همیشه «من من» می کند؛ (ربی،اکرمن)؛(ربی، اهانن) علی رغم ایمانش(چون ربی می گوید ایمان دارد) ازابتلاء وآزمایش بودن نعمت ها و قدرت پروردگار بر باز پس گرفتن این نعمت ها است و با توهمِ اکرام و اهانت، دچار طغیان و فساد می شود در صورتی که دادن و گرفتن نعمت آزمایش و امتحان است. 💡«إِذا مَا ابْتَلاهُ» نه اکرام و اهانت واین که صبر درهنگام فقر و شکر درهنگام ثروت هر دوجلوه ی ایمان و پیروزی در امتحانات الهی است(فهم سیاقی- مجموعی). 👇پس در آیه ی بعد با واژه ی «کلّا» این دیدگاه غلط را رد می کند و با حرف «بل» به رفتارهایی اشاره می کند که انجام آن ها باعث نقش بستن این تفکر دنیاگرایانه در ذهن آن ها شده است. «کلاَّ بَلْ لا تُکرِمُونَ الْیتیمَ» (یکی این که با داشتن مال) یتیم را اکرام نمی کنند. با توجه به اشتراک لفظی در دو واژه «اکرمن» آیه 15 و «لا تکرمون» آیه 17 فهمیده می شود که دستیابی به و در پیشگاه خداوند است نه برخورداری از رفاه و ثروت. «وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْکینِ» (دیگر این که)یکدیگر رابر اطعام مسکین تشویق نمی کنند. «وَتَأْکلُونَ التُّراثَ أَکلاً لَمًّا» نه تنها یتیم رااکرام نمی کنند که میراث آنان راچپاول می کنند وحلال وحرام را یکجا می خورند. « وَتُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا» وعامل اصلی این نوع تفکر ورفتار، است که امری قلبی است(فهم سباقی). 💯بنابراین تعلق خاطر بمال دنیا وحبّ شدید آن نه تنها مانع ترحم به یتیم و مسکین و باعث گشودن دست چپاول بر میراث ایتام است، بلکه واقعیتی است که آن پندار باطل رادر انسان ایجاد کرده، همان پنداری که نعمت دادن را اکرام و تنگ شدن روزی راخواری به حساب می آورد(فهم سیاقی). 🤔از تغییر ضمایرمفرد درآیات 15و16 (ابتلاه، فاکرمه، رزقه، ربه) به ضمیر جمع در آیات (لاتکرمون، لاتحاضون، تأکلون و...)می فهمیم که و دنیاگرایی است. به طوری که ممکن است درابتدا انسان نپسندد اما اورا به آن سمت سوق دهد. ♻️پس دراین آیات مطرح است(فهم مقایسه ای). «کلاَّ إِذا دُکتِ الْأَرْضُ دَکا دَکا»چنین نیست؛آن گاه که زمین به سختی کوبیده ونرم می گردد(فهم سباقی) 📛آیه ی 21 آغازگر تهدیدی است برای اقوام طغیانگرفاسد(عاد، ثمود، فرعون) که درآغاز سوره به آن ها اشاره شد،نه انسانی که خداوند رابه عنوان ربّ قبول داشته است. «کَلّا»ی ابتدای آیه بیان می کند چنین نیست که طغیانگران فقط دچارعذاب دنیوی شوند،بلکه عذاب اخروی آنان نیزبسیار شدیدمی باشد؛ ❕زیرا همان طور که ازنظرقدرت و صنعت بی نظیر بودند وبراثر آن طغیان و فسادفراوان کردند عذابشان هم بی نظیر است(فهم مجموعی- مقایسه ای) ⚠️ ی سخن درباره ی عذاب، تهدید است با بیان وقایع قیامت. آن گاه که زمین به سختی کوبیده و نرم می گردد «وَجاءَ رَبُّک وَ الْمَلَک صَفًّا صَفًّا» و پروردگارت وفرشتگان صف به صف برای اجرای فرامین الهی فرا می رسند.ث «وَجی ءَ یوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» ودوزخ درآن روز آورده شده آشکار می شود، «یوْمَئِذٍ یتَذَکرُ الْإِنْسانُ» بعد از این وقایع درآن روز انسان متذکر ومتوجه می شود که دنیاگرایی و طغیان نه تنها هیچ ثمری برای او نداشته که باعث ورود او به جهنم نیزشده است (فهم سیاقی- مجموعی) 😔«وَأَنَّی لَهُ الذِّکری» امااین تذکرو بیداری درلحظه ی پراضطراب معاد برای او هیچ سودی ندارد؛«یقُولُ یا لَیتَنی قَدَّمْتُ لِحَیاتی» درآن هنگام که قیامتی سخت درپیش دارد ودستش ازتوشه تهی است با حسرت وافسوس می گوید: ای کاش برای زندگی آخرتم که حیات واقعی من است قدمی برداشته بودم😞 تعبیر«لحیاتی» حیات رابه آخرت اختصاص داده، گویا حیات اودردنیا، حیات به حساب نیامده است آیات25و26 بازگوکننده ی این است که عذاب های الهی درآخرت بی نظیر وغیر قابل تشبیه باعذاب های دیگران است. «فَیوْمَئِذٍ لا یعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ» پس درآن روزهیچ کس مانندپروردگار،انسان طاغی راعذاب نمی کند،«وَ لا یوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ»و قادرنیست احدی ماننداوآن طاغی رادر بندکشد (فهم سیاقی) ↪️قسمت قبل ↙️ https://eitaa.com/hefzeQuran/1162
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
#دسترسی_آسان به تمام #مطالب_کانال بصورت #سوره_به_سوره 💐با سلام خدمت شما خوبان قرآ
🌹 🔰 🔻 سوره 🔻 🔻جوان بزرگسال ______________________________ جهت به تمام بصورت به پیام سنجاق شده دوم و یا پیام پاسخ داده شده مراجعه فرمائید 🌷 لطفا با ارسال مطالب در ثواب نشر آن سهیم شوید ⚠️ ارسال مطالب بدون لینک مجاز است @hefzeQuran التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 ﷽ 🟢 🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان و بزرگسال 🔻آیات 6 تا 26، را تشکیل داده است؛ و مباحث این چنین است که در این آیات از عاقبت انسان هایی سخن گفت که در دنیا به طغیان و فساد در برابر حق برخاسته و خداوند شدیداً با آنان برخورد نمود و چنین انسان های بدون عمل را در رابطه با انعام الهی یا امساک الهی رد کرد و در انتها از عذاب شدید اخروی آنان سخن می گفت. ⚠️ جهت هدایتی این سیاق عبارت است از: «تهدید طغیانگران مفسد در دنیا و آخرت و رد نگرش دنیاگرایان خود محور بی عمل». 3⃣ سیاق سوم آیات 27 تا 30 : بعد از ذکر عذاب وحشتناکی که دامان طغیانگران و دنیاپرستان را در قیامت می گیرد در این آیه به نقطه ی مقابل آن یعنی «نفوس مطمئنّه» و مؤمنانی که در میان این طوفان عظیم از برخوردارند پرداخته و آن ها را با یک دنیا لطف و محبت مخاطب ساخته می فرمایند: »یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی إِلی رَبِّک راضِیةً مَرْضِیةً» »تو ای روح آرام یافته آسوده از همه این پریشانی های محشر مستقیم به سوی پروردگار خود بازگرد» ❇️ به مقامی که تو از خدا خشنود و خدا از تو خشنود است، اطمینان و آرامشی که در نفس مطمئنه وجود دارد مایه ی رضایت و سعادتی است که خطاب «ارْجِعی إِلی رَبِّک راضِیةً مَرْضِیةً» شامل مرگ تا رسیدن به بهشت است و مُطْمَئِنَّةُ اشاره به آرامشی است که در پرتو ایمان حاصل شده، چنان که در سوره ی رعد آیه ی 28 می گوید: «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب: بدانید تنها با ذکر خدا دل ها آرام می گیرد». ✅ آری او نفس مطمئنه است همو که به سوی پروردگار خود آرام گرفته و در اثر اطاعت از خدا و رسیدن به پاداش به مقام «راضِیةً مَرْضِیةً» رسیده است. ❕و در نتیجه به قرینه ی آیات قبل دنیا را سرای گذر دانسته، دادن نعمت و تنگی روزی را ابتلا و امتحان می داند و به همین سبب زیادی نعمت او را به طغیان و تباهی و استکبار نمی کشد و فقر و نداری او را در ورطه ی کفر و ترک شکر قرار نمی دهد؛ بلکه او در جایگاه عبودیت استقرار می یابد و از صراط مستقیم منحرف نمی گردد. «فَادْخُلی فی عِبادی * وَ ادْخُلی جَنَّتی » پس در زمره ی بندگانم درآی (چنان چه پیش از این به مقام عبودیت رسیده بودی) و در بهشت داخل شو. فاء«فَادْخُلی» نتیجه گیری از جمله ی «ارْجِعی إِلی رَبِّک» است، می فرماید: چون راضی و مرضی به سوی پروردگارت برمی گردی پس در زمره ی بندگانم درآی و در بهشتم داخل شو و این فرمان دلالت دارد بر این که صاحب نفس مطمئنّه در زمره ی بندگان خاص خدا و دارای مقام عبودیت است. اضافه ی «جنّت» به یای متکلم برای تشریف و عظمت بهشت است. این تعبیر فقط یک بار در قرآن مجید آمده است. (فعل های امر «ارجعی» و «فادخلی» انسان ها را به وارد شدن در این مسیر عبودیت تشویق می کند) ✳️ بنابراین غرض و جهت هدایتی این سیاق عبارت است: ارائه ی الگوی خداگرایی «نفس مطمئنه» و بیان حسن عاقبت آن به منظور تشویق و ترغیب انسان ها می باشد. 📣در پایان باید گفت: سوره این است که بازگو کند پایان شب سیه سپید است؛ 1⃣ از همین رو در سیاق اول این مهم را در قَسَم های خود آورده «وَ الْفَجْرِ» در ابتدا و سپری شدن شب «وَ اللَّیلِ إِذا یسْرِ» عنوان نمود. 2⃣ و در سیاق دوم عذاب سخت دنیوی سه طاغوت بزرگ تاریخ که دارای قدرت بی نظیر بودند را به عنوان پایان طغیان و فساد آن ها معرفی نموده است و دوباره این سرانجام را در عذاب اخروی آن ها بیان می دارد. 3⃣ در سیاق سوم با معرفی نفس مطمئنه و عاقبت نیک آن سوره تمام می شود. ♻️ پس پایان شب سیه سپید است را متذکر می شود. ⚠️ این سوره سوره ی امید بخشی است (فجر این معنی را می رساند) امید بخشی برای مؤمنان است و هشدار برای طغیانگران و مستکبران چرا که آن ها دوام ندارند. ✅⚠️✅ بنابراین جهت هدایتی سوره عبارت است از: امید به زوال دنیاگرایان طغیانگر در دنیا و آخرت و امید به لقاء الله خداگرایان پایان تدبر سوره فجر نگارش یافته در شهریورماه ۱۴۰۳ 💠 کانال ، و https://eitaa.com/hefzeQuran
اجرای محفل قرآنی در دبستان ممتازان شاهدیه و اجرای محفل قرآنی بمناسبت شهادت سید حسن نصرالله ره و برگزاری مسابقه قرآنی و اعطای جوایز نفیس 🎁🌹
از گروه باقیات الصالحات قرآنی چه خبرا!!! 🟢 لینک گروه باقیات الصالحات قرآني ❣ 💚 https://eitaa.com/joinchat/1565393806C03b3293824
🔰 سوره 🔻 در دو بخش : ✅ جوان و بزرگسال( تصویری و صوتی در ۵ قسمت ) ✅ کودک و نوجوان(تصویری و شعر) 💠 حفظ ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ @HefzeQuran
با سلام باعرض پوزش فایل تصویری هر کارش میکنیم بارگزاری نمی شود لذا به صوتی آن در این سوره اکتفا می کنیم _____________ بحمدلله گویا بالاخره آمد ☺️✅
89.Fajr.01-05.mp3
3.09M
🔰 سوره 🎙 در ۵ قسمت 💡 🔻 استاد قرائتی ✅ جوان و بزرگسال 💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـ @HefzeQuran ↕️
43.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سوره 🔹 پایین ترین حجم 🔻 استاد قرائتی ✅ جوان و بزرگسال 💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـ @HefzeQuran
باسلام ان شاءالله بعد از نماز مغرب و عشاء برنامه محترم جناب عزیز جهت خواهران و برادران مسجد امام حسن عسکری ع و محله نعیم آباد یزد در مسجد امام حسن عسکری ع کوچه شهید عظیمی (پشت حسینیه اعظم ) دایر می باشد کاری مردمی از کانال حفظ و مفاهیم مجموعه قرآن و نهج‌البلاغه بیت‌الهدی‌مولی‌الموحدین امیرالمومنین علي علیه السلام 💡لینک گروه مسجدی ها جهت دعوت برادران ، اهالی و همسایگان مسجد https://eitaa.com/joinchat/68157878C358b4f61fd
باسلام 🩺 برنامه محترم جناب عزیز🌹 جهت خواهران و برادران مسجد امام حسن عسکری ع و محله نعیم آباد در مسجد امام حسن عسکری ع کوچه شهید عظیمی (پشت حسینیه اعظم ) 🌻🎊 بحمدلله این مراسم همزمان بود با امام حسن عسکری ع که مسجد ما مزین به این نام مبارک می باشد و برنامه همراه با پذیرایی و بسیار باشکوه و زیبا برگزار گردید بحمدلله❤️🌹 با تشکر از همه عزیزان بالاخص دکتر بیگمی و هیات امنا مسجد و اهالی🌷 💡لینک گروه مسجدی ها جهت دعوت برادران ، اهالی و همسایگان مسجد https://eitaa.com/joinchat/68157878C358b4f61fd 💠 کاری از مولی الموحدین امیرالمومنین علي علیه السلام ✅ ( لینک کانال ↙️ ) @HefzeQuran
♦️سالروز تولد آفتاب عالم آرای عرفان و باغبان گلستان مهدی صاحب الزمان عج حضرت امام حسن عسکری ع خجسته باد 🔸️إن شاءالله بهمین مناسبت به زودی آزمون برگزار خواهد شد(ماهی یک جز آزمون داریم و ماه بعد جز ۲ خواهد بود و شرکت برای همه افراد آزاد می باشد) 🔹 فردا هم معارف سوره ویژه کودکان و نوجوانان در کنار برگزار خواهد شد ودر آخر یک بسیار عالی کاربردی هم معرفی خواهد شد ▫️با ما همراه بمانید و ما را به قرآن دوستان معرفی نمائيد با تشکر 💠 کانال و https://eitaa.com/hefzeQuran