eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
ایران اسلامی در خطر است! وقتی مرز این چنینی را به بهانه ای واهی جا به جا می کنند، انسان از تصور آینده پیش رو به خود می لرزد از آن بدتر این که صدایی از حوزه در نمی آید! به خدا قسم، علمای صد سال قبل ما حساس تر و آگاه تر بودند و به هر تحفه پوشالی آن سویی، تن نمی دادند. 📌 یادداشت وارده از یک دوست دردمند و دغدغه‌مند درباب تعطیلی روز شنبه •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1804
📌 ذهن تک ساحتی نمایندگان مجلس 🔹بزرگترین آفت برای یک جامعه، ذهن تک ساحتی مدیران و برنامه‌ریزان آن جامعه است که موجب تخریب زیرساخت‌های فکری و فرهنگی به بهانه‌ی روساخت‌های اقتصادی است. به تعبیر دیگر بنیان‌های فکری و فرهنگی را تغییر می‌دهند تا شاید یک سود مادی و اقتصادی بیشتری به دست آورند. 🔸 ذهن تک ساحتی، فقط یک بخش و یک لایه از وقایع و پدیده‌ها را می‌بیند و از مشاهده و درک عمیق لایه‌های دیگر عاجز است و حتی به نقص و عجز خود نیز آگاه نیست. ذهن تک ساحتی، همه‌ی لایه‌ها و جوانب مختلف پدیده‌های ذوابعاد و چند لایه‌ی انسانی و اجتماعی را فدای یک لایه و حیثیت می‌کند و چشم و گوش خود را هم بر نقد ناقدان می‌بندد. 🔹 متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس که باید انقلابی و فعال و تهاجمی باشد، بی‌توجه به لوازم فرهنگی و اجتماعی تصمیمات خود به تعطیلی روز شنبه رای دادند و از سود اقتصادی آن سخن گفتند. در حالی که غافل از این هستند که این یک انفعال فکری و وابستگی فرهنگی است و که زمینه‌ساز تغییر جهان معنایی مردمان این مرز و بوم خواهد شد. 🔸 ترویج تعطیلی بیش از حد و تغییر تعطیلات بدون توجه به هویت تاریخی و فلسفه‌ی انسانی تعطیلات، ضربه‌ای به پیکره‌ی یک جامعه است چرا که حقیقت هر جامعه‌ای به جهان معنایی و فرهنگ تاریخی و بنیان‌های فلسفی و اعتقادی آن جامعه است. تغییر در نمادها و نشانه‌های اجتماعی به تغییر در بنیانها و زیرساخت‌ها می‌شود. تغییر این گونه‌ای موجب از جاکندگی معرفتی و بی جهانی انسان می‌شود. 🔹تعطیلی فقط یک تعطیلی نیست بلکه بخشی از نظام معنایی و زیست جهان انسانی با نقشی بسیار مهم و پررنگ در سبک زندگی و نگرش‌های آدمی است. تعطیلی یک معنا است، یک هویت است و یک نحوه زندگی. بنابراین تعطیلی صرفا بی‌کاری و خوشگذرانی و لذت جویی نیست. 🔸 تعطیلی روز شنبه خبط و ضرر بسیار بزرگی است و اگر خوب بنگریم به وضوح می‌بینیم موجب تخریب جهان معنایی انسان ایرانی و حیات مذهبی تک تک ماست و هیچ سود مادی و اقتصادی هم نمی‌تواند مستمسکی برای این ضرر و خطای بزرگ باشد. 🔹 این تصمیم ناصواب و ناسنجیده، برآمده از ذهن تک ساحتی و تکنیک‌زده‌ی برخی از نمایندگان، عیناً شبیه تصمیمات دولت سازندگی در اوایل دهه هفتاد و ترویج اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است که موجب کنار رفتن ارزش‌های انقلابی و اسلامی شد و زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مختلف فکری و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد. ✍ سید مهدی موسوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1805
📌حوزه و تمدن (تحلیلی از ضرورت تبیین صحیح مناسبات حوزه با تمدن و اقتضائات آن ، مهمترین مسئله برای حضور فعال حوزویان در عرصه‌های اجتماعی و تمدن) 🔹شریعت اسلام شریعت جامع و خاتم است و قانون و برنامه صحیح زندگی انسان در این کره خاکی است که هم موجب پیشرفت این جهانی انسان و سعادت ابدی اوست. مشکل تمدن جدید غربی گسست از معارف توحیدی و شریعت جامع اسلام است که اگر به درستی شناخته شود و به دنیا عرضه گردد می‌تواند آغازی برای تمدن نوین الهی و انسانی باشد. شناخت شریعت اسلام و مکتب متعالی امامان در مقیاس تمدنی بر عهده حوزه و روحانیت است که با بهره‌گیری حداکثری از تراث عالمان و فقیهان بزرگ و استقامت در روش‌شناسی اجتهاد جواهری، تلاش کنند تا با زبان جدید به مجامع علمی دنیا عرضه کنند. این مهم جز با شناخت «تمدن» و اقتضائات فکری و فرهنگی آن ممکن نیست از این‌رو، لازم است تا مناسبات حوزه و روحانیت با تمدن و اقتصائات آن به درستی شناخته شود و همه‌ی حوزویان بر این اساس و در این مقیاس به تحصیل و تدریس و تحقیق بپردازند. 🔸مهمترین عامل بحران هویت در بسیاری از استادان و طلاب حوزه و همچنین عدم اقبال خانواده‌ها برای حضور فرزندان در حوزه را باید در ابهام در همین مسئله دانست. چرا که متاسفانه در جامعه علمی و فرهنگ عمومی به غلط القا شده است که حوزه و حوزویان با علم و تمدن و پیشرفت بیگانه بلکه مخالف است چرا که «همه‌ی تحولات فکری و فرهنگی بشری را شیطانی و طاغوتی می‌دانند.» در حالیکه دامن حوزه و عالمان و فقیهان بزرگ از این تهمت و افترا پاک است و همواره فقیهان و عالمان بزرگ حوزه، سردمدار مجاهدت‌های اجتماعی و اصلاح و پیشرفت بوده و هستند. 🔹امروزه چاره‌ای نیست تا بار دیگر همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید صدر و مقام معظم رهبری و سایر مراجع و بزرگان، به بازخوانی نسبت حوزه و تمدن پرداخته شود و الگوی حضور فعال و عالمانه‌ی حوزویان در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی طراحی و معرفی شود تا استادان و حوزویان به رسالت تمدن سازی خود بیش از گذشته آشنا شوند و مجاهدانه وارد میدان علم و عمل شوند. ان‌شاءالله ✍ سید مهدی موسوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1806
📌 شناسنامه کتاب درآمدی بر علوم انسانی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای ✍ سید مهدی موسوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1809
📌 فهرست تفصیلی کتاب درآمدی بر علوم انسانی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای ✍ سید مهدی موسوی بخش اول •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1819