هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مثال بسیار زیبای علامه حسن زاده آملی رحمتاللهعلیه پیرامون مرگ
https://eitaa.com/usul121
برادری و اخوت، ریسمان بزرگ الهی برای همبستگی اجتماعی و تعاون بر نیکی و خوبیهاست.
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (سوره حجرات، ۱۰)
#مرام
#جوانمردی
#فتوت
چرا در نظام تحصیلی و تربیتی ما کمتر به این عروة الوثقی پرداخته میشود⁉️
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
نظریهی #اخوت یک سامانهی حقوقی و مسئولیتی را در پی دارد که محور آن را #کرامت_انسان و بزرگی روح انسان تشکیل میدهد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
New Document(10) 30-Sep-2023 15-27-54.pdf
1.85M
📌کلیاتی از علم اصول فقه (طرحی نو برای بیان علم اصول فقه)
(فلسفه علم اصول)
استاد شهید آیت الله مطهری
منبع: یادداشت های استاد جلد ۱۶ یادداشت ۴۶
#اصول
#فقه
#شهید_مطهری
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
نظریهی #اخوت یک سامانهی حقوقی و مسئولیتی را در پی دارد که محور آن را #کرامت_انسان و بزرگی روح انسا
📌 اخوت
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم
چو مؤمن آینه مؤمن یقین شد
چرا با آینه ما روگرانیم
کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم
فسون قل اعوذ و قل هو الله
چرا در عشق همدیگر نخوانیم
غرضها تیره دارد دوستی را
غرضها را چرا از دل نرانیم
گهی خوشدل شوی از من که میرم
چرا مردهپرست و خصم جانیم
چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد
همه عمر از غمت در امتحانیم
کنون پندار مردم آشتی کن
که در تسلیم ما چون مردگانیم
چو بر گورم بخواهی بوسه دادن
رخم را بوسه ده کاکنون همانیم
خمش کن مردهوار ای دل ازیرا
به هستی متهم ما زین زبانیم
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
اخوت به معنای نفی مسئولیت و از زیرکار در رفتن و کارهای خود را به گردن دیگری انداختن نیست. بلکه به معنای پذیرش مسئولیت حداکثری و بینانی اخلاقی برای گسترش مسئولیتپذیری اجتماعی است.
با ایجاد فرهنگ اخوت و برادری ، تازه ارزش قانون و تکلیف مشخص میشود.
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
📚دروس «مکتب فقاهتی امام خمینی»
📔درس خارج اصول حضرت آیت الله مبلغی(حفظه الله)
با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی
🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴
⏰زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا
☪ کلاس از بستر ایتا؛ @BSHEIKHANSARI
به صورت آنلاین پخش خواهد شد.
💙طرح شهید آقا مصطفی
#بنیاد_شیخ_انصاری
بسمه تعالی
📌معرفتشناسی
🔹فصل اول: ضرورت معرفتشناسی و منطق
✍سید مهدی موسوی
۱. انسان موجودی دارای نیازهای متنوع (معنوی و مادی) است و همواره در حال تلاش و حرکت برای پاسخگویی متناسب به نیازهای خود است که در واقع مطلوب او واقع میشود.
۲. با توجه به کثرت و تنوع حیات طبیعی و زندگی اجتماعی، مطلوبهای مختلف و راههای متنوعی برای پاسخ به نیازها وجود دارد که برخی از آنها متناسب با حیات و نیاز حقیقی انسان است و او را به پاسخ صحیح میرساند و برخی در واقع متناسب نیست و او را به پاسخ صحیح نمیرساند، البته در مورد درستی پاسخ نیز برخی کمتر و برخی بیشتر انسان را یاری میرساند.
۳. چون انسان به سرنوشت خود علاقمند است نمیتواند در برابر گزینهها و پاسخهای متکثر پیشرو بیاعتنا باشد. زیرا برخی از راهها و پاسخها به ناکجا آباد و دور شدن از راه درست میکشاند. لذا میطلبد که هر انسانی قبل از هر حرکت و انتخابی اول راه درست و بهتر را بشناسد و سپس براساس آن برنامهریزی کند. بخصوص اگر به مسایل بنیادین و مسیر کلی زندگی و سعادت انسان مرتبط باشد.
۴. لذا در این طریق به حقیقتجویی و پیجویی راه درست و ابزار بهینه روی میآورد و بدین جهت، هم میاندیشد و هم از تجارب و دانش دیگران کمک میگیرد تا بتواند درستترینها و بهترینها را انتخاب کند. بخصوص در امور کلان و عمده که به اصل زندگی و سعادت انسان مرتبط است نمیتوان بدون فکر و بهره گیری از دانش و تجربهها و صرفا بر اساس آزمون و خطای شخصی اقدام کرد چون، عمر محدود است و احتمال خطر و انحراف جبران ناپذیر در این امور بسیار زیاد است.
۵. اندیشههای خود و پیشنهادات دیگران نیز میتواند متفاوت و متکثر باشد و هر کدام طریقی را پیشنهاد دهد که قطعا برخی درست و بهتر و برخی هم نادرست و خطا بردار است. در زندگی خود بارها و بارها آراء و اندیشههایی را تجربه کردهایم که ابتدا زیبا و درست به نظر میآمدند و لذت و شادی هم داشتند اما بعدها به خطا و نادرستی و بیاعتباری آنها پی بردهایم.
۶. با شک و تردید، حیرت و ضلالت (نبود معرفت معتبر) نمیتوان حرکت صحیح داشت بلکه یقین و اطمینان در معرفت، شرط انتخاب و حرکت موفق و مسئولانه است تا براساس آن اعتقادات و بنیانهای زندگی پیریزی و طراحی شود و مبنایی برای انتخاب صحیح الگوی زندگی و کنشگری ناظر به سعادت و مطلوبیت باشد.
۷. اساس یقین و اطمینان، بهرهمندی از #عقل و به کارگیری صحیح آن در عرصههای مختلف زندگی است. بدون بهرهگیری از عقل، امکان دستیابی به یقین و اطمینان به هیچ دانش و پیشنهادی نیست. عقل بشری نیز همواره در معرض خطاهای عارضی در تفسیر وقایع و ارایهی طرحوارههای زندگی و عمل است که بخش اعظم آن معلول ۱. نوع ورودیهای ذهن و ۲. الگوی چینش ذهنی آنها است.
۸. دانش معرفت شناسی عهدهدار تبیین عقلانی ماهیت #یقین و #اطمینان (معرفت معتبر) و بازشناسی آن از باورها و آگاهیهای نامعتبر و همچنین تحقیق در ابزارها و راههای رسیدن به یقین و اطمینان و اعتبارسنجی آن ابزارها و راهها است تا از این طریق مشخص شود که دانشها و دادههای ذهنی ریشه در کجا دارند و از چه اعتباری برخوردارند.
۹. پس از معرفت شناسی نوبت دانش #منطق است که به بیان قواعد عام تفکر و اندیشه میپردازد و با بیان انواع تصورات و تصدیقات، و انواع تعریفات و استدلالها مانع افتادن انسان عاقل در خطا و زمینهساز ارائه تعریف صحیح از تصورات و اقامهی استدلال درست برای اثبات حقایق میشود.
۱۰. دستیابی به دانشهای معرفتشناسی و منطق هم ضروری و هم ممکن است و نمیتوان در بودن آنها تردید کرد چرا که خود این تردید محصول فهم و استفاده از عناصری چون اعتبار، صدق، واقع، حقیقت، خطا و امثال اینهاست که معناداری آنها در معرفتشناسی ممکن است.
🛑ادامه دارد ...
#معرفت_شناسی
#منطق
#عقل
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌هستههای مقاومت
امام خمینی:
به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت محمد -صلی الله علیه و آله و سلم- و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هستههای مقاومت حزب الله در سراسر جهان اسرائیل را از گذشته جنایت بار خود پشیمان و سرزمینهای غصبشده مسلمانان را از چنگال آنان خارج کرد.
امام خمینی؛ ۶ مرداد ۱۳۶۶
#طوفان_الاقصی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جنایت مضاعف
محمود عباس دو سال قبل در سازمان ملل میگوید:
اسرائیلیها به یک فلسطینی گفتهاند خانه خود را خراب کن و برو. آنها از او خواستهاند که خود به دست خویش خانهاش را خراب کند چرا که اگر خودشان مجبور به خراب کردنش باشند، هزینه تخریب را از او خواهند گرفت (عکس مرد فلسطینی در حال تخریب خانهاش را نشان میدهد).
برخی برای مقابله با نهیلیسم و نیست انگاری به فلسفه نیچه و هایدگر و سایر پستمدرنها متوسل میشوند در حالی که با نگاه عمیق روشن میشود که اینها خود محصول نهیلیسم و جاده صاف کن آن هستند.
#نهیلیسم
#پست_مدرنسیم
#نسبیگرایی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تغییر مبانی کلام در حوزهها
از ظواهر امر اینگونه احساس میشود که انجمن کلام حوزه به مدیریت آقایان برنجکار و محمد تقی سبحانی، برنامهی گستردهای را برای ترویج و گسترش جریان ضد فلسفی مشهد (موسوم به تفکیک) در حوزه علمیه قم و شهرستانهای مختلف طراحی کردهاند و درصدد یاریگری گسترده و تغییر مبانی فکری طلاب جوان از بنیانهای فلسفی به سمت نگرشهای نواخباری و ایمانگرایی غیر حکمی هستند.
از آنجا که کلام و الهیات اسلامی بنیان تمدن و علوم اسلامی است و نقش تعیین کنندهای در چارچوب نظری و دستگاه محاسباتی افراد جامعه دارد لازم است دلسوزان جریان عقلانیت دینی و حکمت اسلامی تحلیلی از فعالیتهای گسترده و متنوع این جریان داشته باشند؛ تا ضمن اطلاع از تلاشهای آنها، زمینهی جدال احسن و گفتگوهای عالمانه و حکیمانه را برای دفاع از بنیادهای حکمت و عقلانیت اسلامی را فراهم کنند. انشاءالله
#اخباریگری
#نواخباری
#جدال_احسن
#تغییر_مبانی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 علم، مسئولیت ، غزه
رهبر انقلاب: امروز واکنش در برابر قضیۀ غزه مسئولیتِ همگانی است / نخبگان و عالمانِ حوزه و دانشگاه بیتفاوت نباشند
🔹علم مسئولیتآور است. مثل همهی داراییهای دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت؛ اینها همه مسئولیتآور است. علم هم از جملهی همین داراییهای ارزشمند است. علم دارید، این علم شما را مسئول میکند. یعنی باید هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد.
🔹خدای متعال این تعهد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمل نکنند. پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را تحمل نباید بکنند. عکسالعمل باید نشان بدهیم. واکنش نشان بدهیم.
🔹 امروز در قضیۀ غزه، این واکنش بر دوش همۀ ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم. عدهای گرسنهاند، عدهای زیر بمباراناند، عدهای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. عالِم، چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه باید تلاش کند حق را بشناسد و در کنار حق بایستد. نگاهکردن بیتفاوت برای عالم و دانشمند جایز نیست.
#مسئولیت
#مسئولیت_اجتماعی
#دانشگاه
#علم
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🏴🇵🇸 اعلام عزای عمومی و تعطیلی دروس
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم
درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگهای صهیونیست را در برابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین را به نمایش گذاشت، این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قلههای فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود، حوزه علمیه قم و حوزههای علمیه سراسر کشور با تأسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظلهالعالی و مراجع عظام دامتبرکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانوادههای شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایت کم نظیر اعلام و امت اسلامی و دولتها و ملتهای مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا میخواند و به مجامع بینالمللی هشدار میدهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمینهای اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار میدهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است.
به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین چهارشنبه دوم ربیع الثانی، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی در حوزههای علمیه عزای عمومی اعلام و درسها تعطیل خواهد بود.
پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم.
علی رضا اعرافی/مدیر حوزههای علمیه
۲۵ مهرماه ۱۴۰۲
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
خاک بر سر استادنمایی که در کانال فقه و اصولش نوشت:
«با توجه به تعطیلی حوزه دروس حضرت استاد امروز چهارشنبه ۷/۲۶ تعطیل می باشد»
بویی از انسانیت در این فقه و اصول یا فلسفه و کلام نیست.
جنایات عظیم اسراییل و کشتار هزار نفر در بیمارستان المعمدانی فلسطین مظلوم دل هر انسان آزادهای را به درد می آورد چه برسد به مسلمان و مؤمن به منهج امام مظلومان امیر المومنین (علیه السلام) و امام مظلومان حضرت سید الشهدا (علیه السلام)
و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون ...
اللهم انصر الاسلام والمسلمين
و اخذل الکفار و المنافقين
اللهم العنهم و عذبهم عذابا معجلا...
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
مبارزه با رژیم صهیونیستی واجب است
بنا بر فقه اسلام _چه فقه مذاهب اهلسنّت، چه #فقه_شیعه و شاید بقیّه مذاهب دیگر_ تردیدی وجود ندارد که وقتی دشمنی بر سرزمین مسلمین تسلّط پیدا کرد، وظیفه همه است که با او مبارزه کنند، با او جهاد کنند؛ به هر شکلی از #جهاد که ممکن است.
امروز مبارزه با رژیم صهیونیست برای همه دنیای اسلام #واجب و لازم است. چرا از این وظیفه سر باز میزنند؟ بحمدالله ملّت ما در این مورد بیدار و هشیار [است]؛ بههرحال دنیای اسلام احتیاج دارد به اتّحاد، احتیاج دارد به ائتلاف، احتیاج دارد به همدلی. ملّتها غالباً با یکدیگر همدلند؛ دولتها هستند که اینجا وظیفه دارند، دولتها هستند که میتوانند نقش ایفا کنند.
۱۳۹۶/۰۴/۰۵
⭕️بیانات امام خامنهای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
#بیدارشو_مسلمان
#مسئولیت
#مسئولیت_اجتماعی
#دانشگاه
#حوزه
#علم
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا وَغَیْبَة وَلِیِّنا وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّة عَدَدِنا وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَالزّمانِ علینا
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
اگر از تو دربارهی غزه پرسیدند، بگو
در آنجا شهیدی است،
که شهیدی آن را حمل میکند،
و شهیدی از او عکس میگیرد،
و شهیدی او را بدرقه میکند،
و شهیدی بر او نماز میخواند...
محمود درویش
کدام کلمات می توانند درد مادران و پدران غزه را توصیف کنند؟
یا صاحب الزمان! دل ما تاب این همه جنایت ندارد...
#المعمدانی
یا محمد!
ای پدر امت!
اینها فرزندان شما هستند که در پای بتهای یهود به مسلخ برده می شوند.
این بار پرچم فتح را به دستان حیدر بسپار
هم او که به دشمن پشت نمی کند، چون طوفان حمله می آورد و چون دریا خروشان است...
یا علی!
این دستان پر توان تو بود که بار دیگر در خیبر را از جای کند و چون آواری بر سر خیبرنشینان فرود آمد.
ای صاحب آن بازو
ای صاحب آن بازو
ذوالفقاری دیگر...
#المعمدانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸متفکر فقیه شهید مطهری:
اگر حسین بن علی بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
#المعمدانی
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
#مسئولیت_اجتماعی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌غزه مرز کفر و ایمان
با کنار رفتن ابرهای نفاق و دورویی برآمده از تمدن غرب و ظهور #غرب_وحشی، امروز #غزه به نماد حقیقت ایمان و انسانیت مبدل شده است و خون کودکان و زنان غزهی مظلوم و مقاوم حقیقت جریان کفر و نفاق را برملا ساخته است.
امروز تمام کفر با همهی قوای نظامی، سیاسی، حقوقی و رسانهای به میدان آمده است تا #مرگ_انسانیت را اعلام کند و قانون توحش و تفرعن را بر جهان مسلط کند.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای غربی با تجهیز نظامی و حمایت حقوقی و رسانهای رژیم سفاک اسرائیل ملعون به جنگ با همهی ارزشهای انسانی و همه معیارهای حقیقت برخواستهاند و حقیقت متعفن غرب وحشی را آشکار ساختهاند. حقیقتی که در سدهای اخیر پشت علم و صنعت و سینما مخفی شده بود.
کشتار وحشیانهی کودکان، زنان، مجروحان و پزشکان در بیمارستان #المعمدانی و مدارس و مساجد و حمایتهای بیدریغ کشورها و رسانههای غربی و سکوت مرگبار سازمانهای بینالمللی روشنکننده این مرزبندی تاریخی است.
سکوت در برابر این وضعیت و تردید در این میدان مبارزهی ترکیبی، نشان از جهالت و حیرت ضلالت دارد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121