#کلام_اساتید
📌راه فلسفه با راه عرفان جدا و ماهيت آنها مختلف است.
آیتالله مصباح یزدی(ره):
🔍 «شناخت عرفانى» در مقابل «شناخت عقلى» است. شناخت عقلى سر و كارش با استدلال، مفاهيم، تصورات و الفاظ است، در حالى كه عرفانى از سنخ كشف، شهود و شناخت حضورى است. از اينرو در اين مقدار كه، اين دو نوع شناخت جداى از يكديگر و در مقابل هم هستند، تقريباً بحث و اختلافى وجود ندارد.
👈 با اين حساب روشن است «فلسفه» نيز كه مباحث آن با روش عقلى بررسى مىشود، در مقابل #عرفان قرار مىگيرد. كار فلسفه شناخت حقايق است؛ ولى ابزارى كه براى اين منظور بهكار مىگيرد و مسايل را با آن حل و اثبات مىكند «عقل» و «مفاهيم ذهنى» است. كار فلسفه هيچگاه از مفاهيم ذهنى فراتر نمىرود. از اينرو از #عقل و فلسفه تنها مىتوان انتظار داشت كه وجود خدا را اثبات كند؛ ولى از آن نبايد توقع داشت كه ما را به خدا برساند. با عقل و فلسفه تنها مىتوان خدا را شناخت؛ ولى نه اينكه او را ديد و يافت. ديدن و يافتن خدا مربوط به حوزه عرفان است. راه فلسفه با راه عرفان، جدا و ماهيت آنها مختلف است.
📚در جستجوی عرفان اسلامی
#علامه_مصباح_یزدی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نهم_ربیع #امام_زمان
💠 السَّلامُ علیکَ یا بقیَّهَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفهَ الرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان
🌺 نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) تبریک و تهنیت باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
🔹ليسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ.
📚نهج البلاغه، حکمت281
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️عقل عملی...
🔸عقل عملی قوهای است که برای عمل فراهم شده است و توجهاش به بدن است و نفس به وسیله آن میان آنچه سزاوار است انجام شود و بین آنچه سزاوار نیست انجام شود تمییز میدهد؛ یعنی به وسیله #عقل عملی انسان نیک و بد کارهای جزئی را تشخیص میدهد. چنین عقلی در انسان با تجربه و عادت تکمیل میشود.
🔹این عقل رئیس قوایی است که متوجه بدن است، ولی دیگر قوای متوجه بدن از آن منبعث میگردد. عقل عملی که مخدوم تمام قوای حیوانی است، خود در خدمت عقل نظری است؛ زیرا اساساً #فلسفه وجودی بدن و تعلق نفس به بدن این است که عقل نظری تکمیل شود و تزکیه گردد و این عقل عملی است که مدبر عُلقه یادشده است.
📚 موضوع مقاله: نقش عقل عملی در کمال انسان
🖋جمال سروش
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸لكنْ مِن واجِبِ حُقوقِ اللّهِ على عِبادِهِ النَّصيحَةُ بمَبْلَغِ جُهْدِهِم ، و التَّعاوُنُ على إقامَةِ الحقِّ بَينَهُم.
🔹از حقوق واجبِ خداوند بر بندگانش اين است كه با تمام توانشان خير خواه يكديگر باشند و براى بر پا داشتن حقّ در ميان خويش، هميارى كنند.
📚نهج البلاغه خطبه 216
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
📌 شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمىكرد...
🔰ما نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّنهاى كهنتر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است.
🔹چيزى كه هست تفكر فلسفى بهسان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبهروز گستردهتر گشته است.
🔸از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در #تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمىكرد، ولى در #فلسفه اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است.
🔹ايشان اين سخن را در مقالهاى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شدهاند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پىريزى شدهاند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجستهاى، بهسان ايشان تسلّط كامل بر #معارف دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنجهايى كه حكيمان #اسلام در پرورش اين نوع تفكر به كار بردهاند، كاملا روشن مىگردد.»
📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیتالله جعفر سبحانی، مقدمه
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین
🔸مفهوم تشخّص جزء مفاهیم ثبوتی بوده، از سنخ معقولات ثانی فلسفی است. #تشخّص عبارت از ویژگیای است که مانع قابلیّت صدق بر کثیرین شده، موجب شرکتناپذیری میباشد.
🔹تعیین ملاک تشخّص مورد اختلاف #فلاسفه قرار گرفته است: ابنسینا و بهمنیار ملاک تشخّص وجودات مادی را عوارض مفارقِ نوع مذکور دانسته و مقوله وضع را دارای تشخّص بالذات میدانند. محقق دوانی و سید سند تشخّص و كلّيت را به نحوه ادارك باز میگردانند. سهروردی با الهام از مبنای اصالت ماهیت، عامل تشخّص را ماهیت محقّق خارجی میداند. صدرالمتألهین ضمن نقد و بررسی دیدگاههای فلاسفه، ملاک تشخّص را نحوه وجود موجودات میداند و برخی دیدگاهها را به دیدگاه خودش باز میگرداند.
📚 موضوع مقاله: پژوهشی در تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین
🖋محمدعلی اسماعیلی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🌀همانا دنيا وارونه و واژگونه است؛... زندگى در آن رنج است و بقايش، فنا. با جوينده خود، چموشى مى كند و سوار خود را به هلاكت مى افكند، به كسى كه به او اعتماد كند، خيانت مى ورزد و كسى را كه بدان آرام گيرد، بى قرار (پريشان خاطر) مى سازد.
📚غررالحكم حدیث3661
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
31.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش
🔰 بازتاب خبری فعالیتهای تحول آفرین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه در اخبار حوزه شبکه خبر
👈 زمينه سازی برای توسعه #علوم_عقلی در حوزههای علميه و ساير مراکز علمی و پژوهشی از اهداف مجمع عالی حکمت اسلامی است.
🔹 دفتر کرمانشاه مجمع عالی حکمت اسلامی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ با حضور نماینده ولیفقیه استان و امام جمعه، حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله غفوری و جناب آقای محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افتتاح گردید.
🗓 ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۳
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#آیین_بزرگداشت
✔️آیین بزرگداشت حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت(ره)
🗓چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ ساعت۱۶
🏢خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشگر بشیری، پلاک ۷۱ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام حسن عسکری عليه السلام:
✍️ مجادله مكن كه احترامت از بين مى رود.
📚تحف العقول، صفحه 486
🆔 @ansarian_ir
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید l #کلام_اساتید
✅ باید معقول بخواند ...
♦️لزوم یادگیری فلسفه برای افراد خاص
🎙 آیتالله فیاضی
#آیتالله_فیاضی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami