eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: ▪️جِماعُ الشَّرِّ في مُقارَنةِ قَرينِ السُّوءِ. ▫️همه ی بدی ها در مجالست با همنشينِ بد است. 📚غررالحكم حدیث4774 🆔@hekmateislami
🔰مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار می‌کند 💠نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🕓 یکشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح ▫️لینک شرکت مجازی 👇 https://www.skyroom.online/ch/researchpl/kermanshah 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_اخلاق 🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق(جلسه۱۷۱) ⬅️ امکان‌سنجی جنسیت پذیری تربیت
⬅️نشست علمی با موضوع «امکان ­سنجی جنسیت ­پذیری تربیت اخلاقی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی» 🔰 رابطه جنسیت و تربیت و به طور خاص تربیت اخلاقی از مسائل مهمی است که بعد از گسترش مطالعات جنسیتی در تیررس و توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است. برخی از فمنیست­ها مانند لیبرال­فمنیست­ها با انکار هویت زنانه و مردانه و برساخت دانستن تفاوت­های جنسیتی هیچ جایگاهی برای جنسیت در نظام تربیتی و تربیت اخلاقی قائل نیستند. اگر چه مطالعات جنسیتی چندان مورد عنایت فلاسفه و متکلمان متقدم ما نبوده است اما با تحلیل مبانی این بزرگان می­توان از نردبان بلند مطالعات جنسیتی بالا رفته و برای مشکلات و معضلات این حوزه پاسخ­هایی جستجو کرد. 🔸خواجه نصیرالدین طوسی تصریحی بر تاثیر جنسیت بر تربیت اخلاقی نداشته است، و نفیا و اثباتا در این مورد صحبتی نکرده است زیرا اساسا در آن زمان به شکل کنونی مطالعات جنسیتی مطرح نبوده است. او صرفا در اخلاق ناصری در قسمت تدبیر منزل به برخی اختلافات زنان و مردان پرداخته است، اما با مداقه در ماهیت تربیت اخلاقی پرسشی به ذهن خطور می­کند که آیا در اندیشه این متفکر برزگ اسلامی جنسیت می­تواند به عنوان یک متغیر در تربیت اخلاقی لحاظ شود یا خیر؟ 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
هدایت شده از محمد باقر خراسانی
شهید آل هاشم؛ روحانی واقعی و امام جمعه تراز انقلاب؛ آشنایی ما با شهید والامقام آیت الله سید محمد علی آل هاشم به اواخر سال ۱۳۹۶ بر می گردد، یعنی چند ماه پس از انتصاب ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز. در اون مقطع هم درگیر برگزاری همایش ملی حکیم طهران؛نکوداشت آقا علی مدرس زنوزی بودیم و هم در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی شعبه جدید مجمع عالی حکمت اسلامی در تبریز، گرچه از مدتی قبل برای راه اندازی شعبه اقداماتی شروع شده بود، ولی بعلت عدم تعامل و همکاری برخی مسئولین محلی، کارها نه سرعت داشت و نه امیدی برای ما جهت تحقق اهداف. با حضور آقای آل هاشم در استان بارقه امیدی بوجود آمد که سفر ایشان از تبریز به قم برای اختتامیه همایش ملی حکیم طهران، امید برای همکاری و فعالیت در آذربایجان شرقی، چند برابر شد. به فضل خدا و با همت و عزم ایشان هم شعبه تبریز فعال گردید که اتفاقا در جلسه ای با حضور ایشان پیشنهاد شد شعبه تبریز تبدیل به شعبه آذربایجان شود، لذا تصویب شد: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان. همکاری ها و تعاملات بسیار خوب و صمیمی، با برنامه ریزی منظم و دقیقی شکل گرفت. از آبان ۱۴۰۰ که تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی گرفته شد، بسیار جدی همه مسئولین استان را به خط همکاری آورد و دبیرخانه تبریز جهت برنامه ریزی و پوشش برنامه های کنگره در غرب و شمال غرب کشور شکل گرفت که در نهایت برنامه ای بسیار باشکوهی در روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با محوریت ایشان در تبریز برگزار و حضور جمع زیادی از فرهیختگان از استان های آذربایجان غربی و اردبیل و حتی کشور ترکیه، حکایت از عزم جدی این عزیز مردمی و سخت کوش داشت. آخرین دیدار ما به عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت،دقیقا یک ماه قبل (۱۸ روز قبل از شهادت) برمی گردد که جلسه مجمع عمومی و انتخابات دومین دوره شورای برنامه ریزی شعبه آذربایجان در دفتر ایشان و با سخنرانی آیت الله هاشم همراه بود. در همان جلسه فراوان مشمول لطف ایشان قرار گرفتم و جملات زیبایی را فرمودند که از آن همه لطف شان همچنان شرمنده هستم. همواره بیاد آذربايجان و تبریز بود، یادم هست ۱۷ آبان‌ ۱۴۰۲ هنگام دیدار دست اندرکاران کنگره علامه طباطبایی با مقام معظم رهبری، صندلی حقیر کنار صندلی این شهید بزرگوار قرار گرفته بود، قبل از ارائه گزارش با همان لحن شیرین و لبخند همیشگی فرمودند: هنگام گزارش برنامه همایش در تبریز را که فراموش نمی کنید و حتما بیان می کنید؟ عرض کردم حتما. یادم نخواهد رفت. نکته حایز اهمیت اینکه آیت الله آل هاشم وقتی وارد جلسات می شدند با هریک از افراد حاضر به مقتضای خودشان بسیار خوش و بش داشتند، شوخی می کردند و متواضعانه با همه برخورد می کردند و احوالپرس.حس صمیمیت، دوستی، صداقت و دوست داشتن فضای مجلس را پر می کرد، از این رو هنگام اعلام جلسات با ایشان، هر یک از اعضا از هر نقطه استان که بود خود را می رساند.در محیط دانشگاه صمیمانه با جوانان، دختران و پسران برخورد می کرد، می ایستاد احوالپرسی داشت، گرم گرفتن با همه افراد، دوری از تکبر و اشرافیت، برخورد صمیمی با همگان، توجه به همه افراد، حضور در میادین مختلف ورزشی، هنری، بازار، مراسمات مختلف ترحیم و شادی مردم، توجه ویژه به خانواده معظم شهدا و جانبازان و رزمندگان و ... از ایشان شخصیتی محبوب و معتمد ساخته بود که افراد بدون وابستگی به جریان حزبی و فکری و سیاسی، آقاسید محمد علی آل هاشم را پدر خود می دانستند و صادقانه مطالبش را پیگیری و اجرا می کردند. رابطه ای مستحکم وجود داشت و وقتی در محفل رسمی و غیر رسمی نام ايشان و حمایت ایشان را بیان می کردیم، تمام قد همگان همکاری می کردند. کاش رسم و راهش الگویی برای همه ما شود. گرچه شهادت اجر واقعی مردان مخلص،صادق، با صفا و خدایی است،اما واقعا این روزها جای ايشان بسیار خالی است. الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ✍ محمد باقر خراسانی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ @mbkho1
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست 🔰مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و
نشست علمی ش ۱۱۴ نامه امام خمینی به گورباچوف .mp3
7.91M
▫️نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🎙 حجت‌الاسلام حسین صدیقی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی، دفتر کرمانشاه 🕓یکشنبه ۱۳ خرادماه ۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #معرفت_شناسی 🔰گروه علمی معرفت شناسی، جلسه۲۳۲ ⬅️ نقش صورت ذهنی در معرفت حصولی 🎤 حجت‌
معرفت، امری ثابت است نه نسبی ⬅️نشست علمی با موضوع «نقش صورت ذهنی در معرفت حصولی» 🔰حجت‌الاسلام یارعلی فیروزجایی؛ استاد فلسفه حوزه علمیه، با بیان اینکه صورت ذهنی از مفاهیم کلیدی در است، گفت: 🔸در حضوری، صورت ذهنی و ادراکی به میان نمی‌آید مگر در جایی که معلوم، خود صورت ذهنی باشد و نیازی به وساطت صورت دیگری نداشته باشد؛ عموم ادراک را همان صورت ادراکی و ذهنی می‌دانند یعنی اگر به چیزی علم داریم صورتی از آن داریم لذا شرط علم داشتن صورت ذهنی مطابق با واقع است. 🔻وی با بیان اینکه این تعریف در سخنان و و حکمای بعدی و همه فلاسفه اسلامی و فلاسفه غرب تا قرن بیستم آن را پذیرفته‌اند، ادامه داد: 🔹در اسلامی این صورت عرض و کیف نفسانی بود که عارض بر نفس بود ولی ملاصدرا اتحاد عقل و عاقل و معقول و حس و محسوس را مطرح و رابطه صورت با را رابطه اتحاد و نه عرض می‌داند. در فلسفه معاصر غربی و تحلیلی و ذهن معاصر حکمایی هستند که نقشی برای صورت ذهنی در معرفت قائل نیستند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
رهبر معظم انقلاب: 🔸معنویت، عقلانیت و عدالت، ابعاد اصلی مکتب امام(ره) است. ___________________ 🏴 سالروز ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب امام خمینی رضوان الله علیه تسلیت باد. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔻ما أضَرَّ المَحاسِنَ كالعُجبِ. 🔹هيچ چيز مانند خودپسندى به خوبيها زيان نمى رساند. 📚غررالحكم حدیث۹۴۷۲ 🆔@hekmateislami
امامِ دل‌ها.mp3
5.84M
◾️به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و سالروز قیام پانزده خرداد ⬅️ کلیپ صوتی «امامِ دل‌ها» 🆔@hekmateislami
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) ✍استاد حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 📎حضوری و مجازی 🔹مهلت ثبت‌ نام:۱۶خرداد۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477 🆔@hekmateislami
🔸(دحو)به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی اش تفسیر کرده‌اند. 🔹 دحو الأرض (گسترش شدن زمین)؛ روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شد و منظور از گسترده شدن زمین این است که در آغاز آفرینش، تمام سطح زمین به جز محل کعبه را آب های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فرا گرفته بود. در این روز این آب‌ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآورده و روز به روز گسترده‌تر شدند تا زمین برای حضور انسان آماده شود. 🆔@hekmateislami
1_1044985415.pdf
1.03M
💢متنِ کامل وصیت‌نامه الهی_سیاسی امام خمینی ▫️رهبر انقلاب اسلامی: بروید «وصیت‌نامه امام» را بخوانید. امامی که دنیا را «تکان» داد، امامی است که در این «وصیت‌نامه» منعکس است. 🆔@hekmateislami