☘️یبوست در مکتب طب سنتی ایران6
☘️ تجویز داروهای ملین :
استفاده از داروهای ملین جهت تلیین شکم نیز از روش های درمان یبوست میباشد . در کتاب مخزن الادویه ، ملین چنین تعریف شده است که داروئی است که به اخلاط و رطوبات موجود در روده ها میچسبد و آنها را دفع میکند مانند فلوس و ترنجبین و شیرخشت و آلوبخارا و تمرهندی . بعضی از آنها مانند فلوس باید همراه مصلح مصرف شوند تا از چسبندگی به روده و ایجاد زخم جلوگیری شود و مصرف پره های فلوس با آب جوش و روغن بادام شیرین شبها قبل از خواب یکی از درمانهای ساده جهت برطرف نمودن یبوست است .
☘️ همچنین شیرخشت همراه با روغن بادام ، شبها از مواردی است که برای درمان یبوست تجویز میشود . استفاده از مربای آلو خشک نیز در روان کردن شکم تاثیر دارد . ممکن است لازم باشد ابتدا روده ه تخلیه شده و سپس اقدامات دیگری انجام شود . بنابراین حقنه یا تنقیه روده ها با داروهای متناسب با علت یبوست و در برخی موارد مصرف مسهلات به صورت شیاف توصیه میشود .
☘️ لذا با توجه به سبک زندگی امروزی مردم جامعه که غذاهایی مانند برنج ، فست فود و بطور کلی غذاهای سریع آماده پذیر مانند ماکارانی بعنوان عامل تولید اخلاط فاسد و غذاهای سرخ شده که عامل تشدید یبوست هستند ، سهم عمده ای از غذای مصرفی روزانه آنها را تشکیل میدهد ، اصلاح سبک زندگی و کاهش استفاده از غذاهای مذکور میتواند هم در پیشگیری وهم در درمان یبوست موثر باشد .
#طب_سنتی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ هنر و جذابیت اسلام در چیست؟
شاید برای بعضی این سؤال پیش بیاید که روح و لطافت دین کجاست؟ معنای روح دین یعنی چه؟ آیا روح دین یعنی فقط مسائل عاطفی؟! اگر این باشد که بوداییها هم زیبایی، قوت، جذابیت، مهربانی، نوع دوستی، عشق و صلح را دارند. ادیان دیگر هم حرفهای قشنگ و جالب و انسانی دارند. اینطور نیست که ادیان دیگر همه هیولا باشند. هنر اسلام و مزیت فوق العادۀ آن بر مکاتب دیگر، در این است که همۀ اینها را به هم دوخت و دوز کرده؛ اخلاقش را به احکامش پیوند زده، همۀ آنها را به عقایدش دوخته است و از هم جداشدنی نیستند. ما به واسطۀ این جنبۀ اجتماعی، وارد آیه شدیم. این نکته را بیان نکردیم که این جنبۀ اجتماعی چه ابعاد شخصیتی پیدا میکند و چه محبتی پشت سر این حکم نهفته است! اولین باب آن حکم و محبت، به خود خانمها برمی گردد، نه به آقایان. اساساً خداوند به خانمها حساس تر است و خیلی وقتها به واسطۀ اینکه خانمها خصوصیات خاصی دارند، با ایشان خطابهای عجیبی کرده است.
«وَ اذْكُرْنَ ما یتْلى فی بُیوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطیفاً خَبیراً»
- آنچه را در خانههاى شما از آیات خداوند و حكمت و دانش خوانده مىشود یاد كنید خداوند لطیف و خبیر است! -
می فرماید: خانم ها! (خطاب مستقیم به خانمهای پیغمبر است و غیرمستقیم به همۀ خانم ها)؛ در خانه هایتان آیات خدا و حکمتهای الهی را مرور کنید. اینها را بر قلب و جان خودتان مرور بدهید. عجیب است. بعد میفرماید إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطیفاً خَبیراً. خداوند لطیف است؛ این چه ربطی به صدر آیه دارد؟ این مثل این است که بگویند این عجب میکروفن خوبی است، بعد بگویند چون کارخانۀ سازنده اش بهترین کارخانه است. باید این تکه با آن تعبیرش متناسب باشد؛ این چه تناسبی دارد؟ از آن حرفهای عجیب!! عجیب یعنی با ذهن سادۀ ما به راحتی جور در نمیآید. میفرماید شما مظهر لطف و خُبرگی خداوند هستید و برای اینکه به این مرحله از رشد نهایی تان برسید باید این کار را بکنید. لطف و خُبرگی خداوند در زنها بیشتر بروز دارد. به همین خاطر باید دائم این تربیت را در خودتان جریان بدهید تا به این سرحد برسید. لطافت الهی باید در درونتان متجلی بشود. خداوند خوب دوخت و دوز کرده است. اینطوری نیست که یک مدیر اجتماعیِ صرف باشد و بگوید کار ندارم که عواطف و احساسات چه میشود، هر چه پیش آید خوش آید، یا بگوید به من مربوط نیست. اتفاقاً تفاوت کار خداوند با کار دیگران دقیقاً همین است که روی جزء جزء یک موضوع مدیریت دارد. علم بی نهایت و رأفت بین نهایت است. آیا دیده اید به خاطر اینکه بخواهد کاری انجام بدهد و شخصیتها را له کند، افراد را بیچاره کند؟ این کارِ ما مصیبت زده هاست، چون قادر نیستیم یا عقل مان آنقدر نمیکشد، همۀ راه حلها و تدبیرها را بلد نیستیم یا آن دلسوزی لازم را نداریم.
ادامه دارد...
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🌟انتظار فرج و آرزو و امید بستن به آینده دو گونه است؛ انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نیروآفرین و تحرک بخش است، به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود؛ و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج کننده است و نوعی اباحه گری است.
این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعودعلیه السلام است؛ و این دو نوع برداشت از دو نوع بینش درباره دگرگونی ها و تحولات تاریخی ناشی می شود.
📚استاد شهید مرتضی مطهری، مهدویت، ص۱۷۵-۱۷۶
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شکایت بردن به خداوند یا به غیر خداوند؟!
🌸 در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
📌 فرمایشات ۹۹/۱/۱۰
#نگرشی_دیگر_به_بلاها
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در بیان مبحث تعدد زوجات بودیم. در قسمت قبل هنر و جابیت اسلام در احکام را مرور کردیم .
✅مرز کفر و ایمان
انسان باید مراقب باشد این مرزهای ظریف نامناسب، در وجودش جریان پیدا نکند چون جامعه خیلی گرفتار است. قرآن میفرماید که خیلیها با دین همراهند اما تا آنجا که تشخیص اولیۀ خودشان همراهی میکند. آنجا که میلشان به این قضیه نباشد، یا فکرشان نکشد، یا فکرشان به عکس یک موضوع راهنمایی کند، میگویند نه، این چیز مطلوبی نیست. قرآن میفرماید مراقب باشند اینها حالت کفر است.
«...أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یوْمَ الْقِیامَةِ یرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»
-... آیا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ایمان مىآورید، و به بعضى كافر مىشوید؟! براى كسى از شما كه این عمل (تبعیض در میان احكام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مىشوند. و خداوند از آنچه انجام مىدهید غافل نیست -
می فرماید که آیا شما به بعضی قسمتهای دین و الزامات، ایمان دارید و بعضی را کنار میگذارید؟ بعد میفرماید این روحیه اگر در آدم شکل بگیرد بدبختی دنیایی و آخرتی برای انسان خواهد آمد. در سوره نساء میفرماید یک چنین روحیهای مساوی با کفر محض است.
«إِنَّ الَّذینَ یكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یریدُونَ أَنْ یفَرِّقُوا بَینَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یریدُونَ أَنْ یتَّخِذُوا بَینَ ذلِكَ سَبیلاً أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّاً وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً»
- كسانى كه خدا و پیامبرانِ او را انكار مىكنند، و مىخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و مىگویند: «به بعضى ایمان مىآوریم، و بعضى را انكار مى كنیم» و مىخواهند در میان این دو، راهى براى خود انتخاب كنند..آنها كافران حقیقىاند و براى كافران، مجازات خواركنندهاى فراهم ساختهایم -
این را قبول دارم آن را نه! و یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا، این وسط حرکت میکنند، آنهایی را که مطابقشان است مثل مرغ میچینند؛ آنهایی که مطابقشان نیست زمین میگذارند. وَ یریدُونَ أَنْ یتَّخِذُوا بَینَ ذلِكَ سَبیلاً أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا الله اکبر!! میگوید اینها نیمچه مؤمن هم نیستند، تمام کافرند؛ میدانید چرا؟ چون ملاکشان خودشان بود. مؤمن یعنی چه؟ یعنی کسی که ملاکش خداوند است. کسی که اینها را چون با فکر و میلش جور در نیامد نپذیرفت، پس آنها را که پذیرفت برای چه پذیرفت؟ چون با میل و فکرش جور در آمد و شبههای راجع به آنها نداشت. پس برای همانها هم که پذیرفت، باز شاخصش میل بود که اگر این شاخص عمل میکرد و آنها مطابق میلش در نمیآمد آنها را هم نمیپذیرفت. آدم باید این را خیلی مراقب باشد.
ادامه دارد...
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
امام زمان برای چه می آیند_mixdown.mp3
1.98M
استاد نخاولی (مدظله العالی)
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 https://eitaa.com/rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠💠⚜️💠💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در قسمت قبل مرز بین کفر و ایمان را بررسی کردیم
✅راه پیشگیری از کفر، سنجش خود و تعبد
می دانید حل و فصل کننده اش چیست؟ این که بدانم چقدر من میفهمم. همۀ ما ذهنمان را روی هم بریزیم، چقدر میفهمیم؟ همۀ هستی ذهنشان را روی هم بریزند، چقدر میفهمند؟ قرآن میفرماید همۀ ما سوی الله که پیغمبرشان هم جزء ایشان است، همۀ عقل و همتشان را روی هم بگذارند، یک سورۀ سه خطی مثل سوره کوثر را نمیتوانند بیاورند.
«أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ»
- آیا آنها مىگویند: «او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست مى گویید، یك سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، هر كس را مىتوانید (به یارى) طلبید!» -
هر چه آدم بیشتر پیش برود روحیۀ تعبدش بیشتر میشود؛ چون هر چه بیشتر پیش میرود به ضعف خودش و به عظمت این نقاش که این نقش را کشیده بیشتر پی میبرد.
خُمّ پر از باده تهی از صداست
چونکه تهی شد ز صدا پر نواست
یک خُمی را پر کنید، هر چه تکان دهید صدا نمیدهد، یک کم که تهش بماند همان هم صدا میدهد.
چرخ به این گردش دائم خموش
چرخۀ حلّاج و یک عالم خروش
چون این روحیه به شکل نامحسوس در ذهن ما به وجود میآید باید پیشگیری کرد. لذا اینها را دائم باید مرور کنیم. از کارهایی که دائم باید بکنیم این است که خودمان را بسنجیم. یک سنجش هم همین است. وقتی که آدم آن ظرفیت را نداشت، یک حرکت مختصری که انجام دهد توقع زیاد پیدا میکند؛ چه با جنبههای علمی، چه با جنبههای عملی. شش ماه مطالعه میکند نتیجه اش سه تا کتاب میشود، در حالی که دیگری چندین سال مطالعه میکند نتیجه اش یک کتاب میشود. آن یکی مطالعهای سطحی میکند اما توقع در او ایجاد میشود. همچنین جنبههای عملی؛ یک عملی انجام میدهد منتظر است که کل هستی پشتیبانش باشند. الجاهل اذا صلی رکعتین ینتظر الوحی
دو رکعت نماز میخواند دیگر منتظر است فردا جبرئیل بر او نازل شود. نوح هزار سال زحمت کشیده، یک توقع دارد که خداوند به دل بچه اش بیندازد که بیاید بالای کشتی سوار شود، اما توبیخ میشود. عرض میکند خدایا ببخش؛ و برای این قضیه استغفار میکند.
ما اگر یک ماه جایی فعالیت کنیم از کل هستی متوقع میشویم. این حرف خیلی عمیق ابن سیناست که در آخر عمرش گفته است:
تا بدانجا رسید دانش من
که بدانستمی که نادانم
خیلی اهمیت دارد؛ اگر کسی حالش این بشود تعبدش بیشتر میشود. نوعاً حکما و امثال اینها در آخر عمر، دائم متعبدتر میشدند. بخاطر اینکه خیلی عقلهای برجستهای داشتند. خدا رحمت کند مرحوم علامه تهرانی را، وقتی که پیش دکتر میرفتند مثل یک بچه دبستانی، هر چه میگفت گوش میکردند.
ادامه دارد.
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خلاصه ای از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برخی از عوامل مؤثر در زیاد شدن صبر
🌸 در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
📌 فرمایشات ۹۹/۱/۱۰
#نگرشی_دیگر_به_بلاها
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅بیماری اعتراض به حکم الله
عدهای وقتی به شرع می¬رسند در تمام موارد به چون و چرای بی حد و حصر میپردازند، و اتفاقاً جالب است که در هزاران مورد دیگر هیچ چون و چرایی ندارند. آیا وقتی دکتر می¬رویم می¬گوییم چرا الان بجای داروی دیگر آمپول داده است؟ آیا نمی¬شود داروی دیگری داد؟ اگر می¬شود چرا نمی¬دهی؟ همینطور در امور روزمره که مبتلا هستیم صدها مسأله¬ داریم و هر مسأله¬ای را با انقیاد می¬پذیریم. یک سنت غلط و بدعت نامبارکی در امور مربوط به شرع شکل گرفته است. این چرا؟ آن چرا؟ چرا اینجا اینطوری؟ چرا آنجا آنطوری؟ چرا خدا اینجا اینطور کرد؟ چرا خدا آنجا آنطور کرد؟ حالا ما چه کسی هستیم وچه موقعیتی داریم؟ هیچ! یک سر سوزن علم آمیخته به یک اقیانوس جهل، به اضافۀ بی¬نهایت نادانی. در حواشی¬ همان مقدار علممان هم هزاران سؤال و جهل شکل گرفته است.
🌱 باید با این روش غلط که شیوع پیدا کرده مقابله شود. این به معنای این نیست که کسی سؤال نکند. باید سؤال کرد اما سؤال تفهّمی. هم فرشتگان و هم شیطان هر دو دربارۀ حضرت آدم علیه السلام سؤال کردند. فرق ابلیس با ملائک در کیفیت سؤالشان بود. فرشتگان سؤال تفهّمی داشتند که ما این را می¬پذیریم، می¬دانیم که خیلی هم خوب است اما عقلمان نمی¬کشد و دلیلش را نمیفهمیم. اما ابلیس سؤالش سؤال انحرافی و اعتراضی بود. از باطن ناراضی بود و دلش به این مسأله رضایت نمی¬داد. گاهی وقتها از خانمهای متدیّن شنیده میشود که می¬گویند چرا خداوند حکمی که خلاف فطرت زن هاست قرار داده است؟ - البته فرق ندارد چه زن باشد چه مرد- که نشان از مریضی آدم می¬دهد. فردی که این روحیه و حالت را دارد وضعیتش خطرناک است؛ یعنی وضعیتش بحرانی است و در آستانۀ سقوط قرار دارد که نسبت به حکم الله اعتراض میکند. خیلی علامت خطر جدی است و باید آدم خودش را جداً درمان کند. در فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام این تذکر آمده که: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ... وَ اسْتَنْصِحُوهُ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ اتَّهِمُوا عَلَيْهِ آرَاءَكُمْ وَ اسْتَغِشُّوا فِيهِ أَهْوَاءَكُم»
- بدانيد كه قرآن خيرخواهى است كه خيانت نمىكند، و هدايتگرى است كه گمراه نمىنمايد، و سخنگويى است كه دروغ نمىگويد.... براى خود از قرآن طلب نصيحت كنيد، آراء خود را كه بر خلاف قرآن است متّهم نماييد، و خواهش خود را كه مخالف قرآن است خائن بدانيد-
نظرات خودتان را در مقابل قرآن متهم کنید. اگر قرآن با نظر شما سازگار نیست آنرا متهم نکنید، بلکه نظر خودتان را متهم کنید که وای بر من که چقدر آدم ساقطی هستم از حیث عقلی، که این حکم خدا به عقلم جور در نمی¬آید، و چقدر عقل من فاصله دارد از حداقل استاندارد فهم قرآن و قبول آراء کتاب خداوند. واستغِشّوا علیه أهواءکم، اگر جایی هم با تمایلتان جور و یکسان در نمی¬آید خودتان را خائن بدانید؛ که چقدر نفس من، نفس پست و ساقطی شده که این احکام به میلش جور در نمی¬آید و دوست دارم یک جور دیگر باشد.
🥀 این روشِ دائم چون و چرا کردن در اوامر الهی، روش انسانهای پست است. یعنی انسانی که هیچ از خودش ندارد، دائماً در مقابل حقیقت مطلق و نامتناهی ان قُلت دارد. چقدر زشت است یک بچۀ اول دبستانی از انیشتین دائماً ایراد بگیرد که اینجا به نظر من اشتباه است. اصلاً خنده¬دار است؛ عقلای عالم می¬گویند این بچه چقدر بی¬عقل است که قدر خودش را نمی¬داند.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
ما وقت به امام زمان نمی دهیم_mixdown.mp3
910.4K
استاد نخاولی (مدظله العالی)
#کلیپ صوتی
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 https://eitaa.com/rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ثمرۀ عبودیت
عبودیت باعث می¬شود خیلی از مواردی که انسان نسبت به آن درک ندارد، برایش باز شود. میزان تأثیری که عبودیت در فهم و باز شدن بعضی از گره¬های کور ادراکی دارد اصلاً قابل مقایسه با سؤال و پرسش و پاسخ نیست. یعنی آن میزان علم سرشار فوق¬العاده که از طریق عبودیت، تقوا، طهارت، کنترل و توجه به خداوند بر آدمی وارد میشود صدها برابر میزان علمی است که از طریق این سؤال و جواب و حافظه و سر کلاس رفتن و امثال اینها بدست میآید. اینها همه علوم مرده است. غرض آن علمی است که جان انسان، منشأ اصلی علم باشد وگرنه آدم خوش حافظه کم نیست که می¬تواند خیلی مطالب را خوب بفهمد.
✅ تبیین عدالت در بحث تعدد زوجات
بعضی از روشنفکران گفته اند که بین آیه 129 و آیۀ 3 سورۀ نساء، تعارض وجود دارد. در آیۀ 129 میفرماید:
«وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُم فَلا تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَة وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِیما»
- شما هرگز نمىتوانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار كنید، هر چند كوشش نمایید! ولى تمایل خود را بكلّى متوجّه یك طرف نسازید كه دیگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگارى پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است-
در آیه 3 میفرماید:
«وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فىِ الْیتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُكُمْ ذَالِكَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُواْ»
- و اگر مىترسید كه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نكنید، (از ازدواج با آنان، چشمپوشى كنید و) با زنان پاك (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مىترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید، و یا از زنانى كه مالك آنهائید استفاده كنید، این كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مىكند -
این تعارض قطعاً وجود ندارد. به این مسأله چند نوع میتوان پاسخ داد:
1️⃣ یک نوع جواب اینکه اینجا با پیش فرض عدالت، امر به تعدد زوجات شده است. پس یک عدالتی حاصل شده و اینجا که میگوید عدالت حاصل نشد، یک مرتبۀ درونی تر است.
2️⃣جواب دوم که از این روشن تر است اینکه در همین آیه دقت نشده است. یعنی آنهایی که گفتند تناقض دارد همین آیه را با دقت کامل نگاه نکرده اند. آیه میفرماید نمیتوانید بین زنان عدالت برقرار کنید، هر چقدر که شما تلاش کرده و تمایل داشته باشید. پس میل و انحراف به یک نفر نداشته باشید که به یک نفر بیشتر نگاه کنید و به دیگری کمتر! معادل ولا تمیلوا کل المیل ظلم است. پس به یک نفر توجه بیشتری نکنید یعنی عدالت را در میل و توجه خودتان رعایت کنید. این میلم کجاست؟ در امور خارجی که ظهور و بروز میآید میگویند به او بیشتر توجه کرده، و دیگری را رها کرده اصلاً. حالا ببینید آیه را: فلن تستطیع أن تعدلوا فاعدلوا،، به جای این جمله معادلش چیست؟ عدالت بورزید. یکی را بیشتر از دیگری بیشتر توجه نکنید که مساوی هست با عدالت. پس معلوم میشود با اینکه در دلتان مساوی نیستند اما هیچ ظهور و بروز خارجی نداشته باشد که یک نفر احساس کند رها شده است. این روشن است؟ این خودش نشان دهندۀ سطح تقواست که فرد با وجود تمایلش، هیچ ظهور و بروزی نمیدهد.
🌿 اصلاً ورع یعنی همین؛ ورع حد بالاتری از تقواست، یعنی آدم آن خواستههای درونی اش را بروز ندهد. عفت هم تقریباً به همین معناست، یعنی عدم بروز تمایلات. مثلاً من الان سخت نیازمندم و دلم میخواهد از کسی پول قرض کنم، مشکلات جدی دارم، اگر طوری رفتار کنم که شما اصلاً متوجه نشوید و فکر کنید وضعم خوب است، این حالت ورع میشود. این خیلی کنترل نفسانی دقیقی میخواهد.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ اشتباه نمیبینید! پیرزنِ کوخ نشین برای سیر کردن شکم خود یونجه میخورد! این تصویری است که شاید روایت زندگی هزاران نفر مستضعف دیگر هم باشد، اما کمتر رسانهای به آنها میپردازد.
🔺 این تصویر ولینعمتان انقلاب است که سهمشان از سفرۀ انقلاب یونجه شده است؛ برخلافِ بسیاری از مسئولانشان که در کاخ زندگی میکنند!
🎙 #امام_خمینی، ۲۰ شهریور ۱۳۵۹:
💬 ملتفت باشید که شمایی که الآن به #حکومت رسیدهاید، [این] حکومت نیست؛ خدمتگزار هستید. اسلام حکومت به آن معنا ندارد. اسلام خدمتگزار دارد...
💬 برای این «هیچ ندارها» یک فکری بکنید، هی دنبال این نروید که همان طوری که در طاغوت میکرد، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتیها از آن استفاده بکنند. برای این پایین شهریها، برای این بیچارهها برای اینها فکر بکنید...
#جنگ_فقر_و_غنا
👨👩👦👦مردم محروم سیستان و بلوچستان را دریابیم
🤝جمع آوری کمک های مردمی جهت روستاهای محروم شهرستان زابل
🚚اقلام مورد نیاز : چراغ نفتی ، فرش ، پتو ، ارزاق خشک ، وسایل گرمایشی ، گاز یخچال ، وسایل روشنایی ، اسباب بازی و لوازم تحریر
💳کمکهای نقدی : شماره کارت ۶۲۷۳۱۷۰۱۰۰۴۴۶۰۴
شماره حساب : ۱۳۲۵۴۳۹۵۰۰۰۹۵۱
بنام هیئت رزمندگان اسلام اراک
⛺مکان تحویل اقلام مورد نیاز : خیابان امام خمینی (ره) خیابان ملت حسینیه عاشقان ثارالله (ع) ۱۰اسفندماه لغایت ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۶تا۱۸
☎️تلفن تماس : ۰۹۱۸۸۴۸۱۴۶۳
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hemmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
با سلام و عرض ادب
لازم به ذکر است این مباحث در سال 1389 به صورت کارگاهی بیان شده است.
در این قسمت می خواهیم به سوالاتی که توسط حضار پرسیده شده است، بپردازیم.
✅چند سؤال در بحث عدالت
❓سؤال: کسب عدالت ممکن است؟
جواب: بله؛ میفرماید این کار را بکنید، اگر ممکن نبود امر به آن تعلق نمیگرفت. مثل اینکه بگویند نَفَس نکش! حالا بعداً شرایط فقهی عدالت را خواهیم گفت.
❓سؤال: یعنی در ظاهر طوری برخورد کند که طرف مقابلش احساس عدالت داشته باشد اما در درون نه؛ آیا این نفاق نمیشود؟
جواب: نه؛ شما که سه تا بچه داشته باشید در درون ممکن است به طور طبیعی به یکی بیشتر تمایل داشته باشید، اما این حالت باید تأمین بشود که انسان زمانی که لازم نیست بروز ندهد، خصوصاً زمانی که ایجاد آسیب کرده و حس حسادت ایجاد میشود. از مواردی که میشود آدم حرف غیر واقع بزند همین جاست. آنقدر این نظام خانواده در نظر خداوند مهم است که میگوید حتی اگر این واقعیت هم ندارد تو اظهار مودت بکن و به همسرت بگو دوستت دارم. شاید به برکت همین، کم کم این محبت ایجاد شده و خانواده یک گام بهتر بشود.
❓سؤال: در مورد فرزندان، ممکن است رفتار من با یکی را آن دیگری هم ببیند، چون همه یک جایند؛ اما در مورد تعدد زوجات، همسرانش ممکن است یکجا نباشند؟
جواب: این کار راحت تر هست، اما میگوید تو وظیفه ات این است که یکسان باشی. با اینکه متوجه نمیشوند اما تو حق نداری ظهور و بروز بدهی.
❓سؤال: وقتی که اینها با هم نیستند چه اشکالی دارد محبت در زبان گفته شود؟
جواب: به زبان که اشکال ندارد محبتش را بروز و ظهور بدهد، اما اگر در جنبۀ ظهور خارجی، یعنی خارج از این ابراز علاقه اشکال دارد؛ یعنی عدالت را رعایت نکرده است.
❓سؤال: اگر خانواده در اسلام خیلی مهم است، در تعدد زوجات اگر فرد با چند بچه، اساس خانواده را به هم بریزد خوب است؟
جواب: اگر این فرد مدیریت ندارد که خانمش این آمادگی ذهنی را پیدا بکند نباید این کار را بکند.
❓سؤال: به جز خانم، بچهها هم هستند؟
جواب: همه بر میگردد به مدیریت مرد؛ حالا میرسیم به آن نکاتی که آیه دارد، شاید این سؤالات را جواب دهد.
این بحث ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#تلنگر
🌹نماز ملفوظ و نماز مقبول🌹
آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) می فرمود:
دو نوع نماز داریم،
🌺 یکی نماز ملفوظ است یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می خواند و نمازش در محدوده الفاظ است.
🌹دوم؛نماز مقبول است یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می دارد ،چون قرآن فرمود :
((ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر))
🌷 راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که،اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نمازمقبول است،اگر نماز ظهر وعصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد ،چنین نمازی ،نماز مقبول است وگرنه نماز ی که بعدش گناه انجام شود،نماز ملفوظ است.
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
📣📣اطلاع رسانی
بسم الله الرحمن الرحیم
ساعات کار دفتر بینش مطهر
📆 شنبه و چهارشنبه صبح
⏰ ساعت ۹/۳۰ الی ۱۳
📆 یکشنبه و سه شنبه بعد از ظهر
⏰ساعت ۱۶/۳۰ الی ۱۹/۳۰
شماره تماس جهت هماهنگی
09056009498
💌 آدرس
خیابان شهید رجایی- کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)
خانه جوان
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ اگر خانمها موافقت نکنند چه تبعاتی دارد؟
نکتۀ دیگر را ببینید؛ فرض کنید خانمها همه موافقت نکردند و جامعه همین شد که الان هست، چه اتفاقی میافتد؟
همان مسألهای که بیان شد اتفاق میافتد. این فرد خودش به چاه میافتد، خودش را آرایش میکند، سر راه شوهرهای شما قرار میگیرد، بعد هم یا نامشروع یا به صیغه ارتباط میگیرد. بعد در این شرایط چون پنهانی است ذوق آدم این گونه است که اگر یک چیزی مخفی باشد برایش شیرینتر میشود. یعنی همین خانوادهای که بیشتر مقاومت کرد بیشتر به چاه میافتد. همین هست یا نه؟ کسانی که ارتباط نامشروع دارند و همسر دارند و یا کسانی که صیغه کرده اند و همسر دارند به کدام یکی بیشتر علاقه مندند؟ قطعی است شک نکنید. یک آقای جوانی بود که خانمش برای مشاوره آمده بود. خانم 20 ساله بود و شوهرش هم 24-23 ساله. میگفت شوهرم رفته یک خانم پنجاه و چند ساله را صیغه کرده، نامههای عاشقانهای برایش مینویسد که اصلاً نگو و نپرس. مثلاً حالا شما فکر میکنید مسأله را حل کردید؟ شما به همۀ افراد بگو صبر کنند، تقوا پیشه کنند، مگر میکنند؟
جامعهای که یک درصد یا یک هزارم آدم باتقوا نداشته باشد آن را فساد میگیرد. همه میافتند در لجن غوطه میخورند و کیف میکنند. نهایتش این میشود که فحشاء از در و دیوار جامعه بالا میرود. بخاطر حسد و خودخواهی یا هر چیز دیگری، چشمان خودمان را بسته ایم و مقاومت میکنیم. روی حکم خداوند که نمیتوانیم یک نظریۀ دیگر و بهتری برای آن ارائه بدهیم. دربحث نظریه پردازی ما الان کجاییم؟ اصلاً به قابل اجرا یا غیرقابل اجرا بودنش کار نداشته باشید. این نظریه روی قله ایستاده و میگوید یکی بیاید مرا شکست بدهد.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1