eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
264 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
690 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
اما واژۀ اعجاز، بیشتر جلوۀ قهر و غلبه را نمایان می‌‌کند و خداوند این اصطلاح را برای معجزات خودش، به کار نبرده است. انتخاب این اصطلاح، یک انحراف از مقصد قرآن است که در طول تاریخ برای متکلمین و علمای بزرگوار ما پیش آمده است. آنها می‌خواستند یهودیان و مسیحیان و‌‌ مشرکان را مسلمان کنند، اصطلاحی درست کردند که فضای قرآن را به روحیۀ جنگ و دعوا برده و یک سنت غلط ایجاد کرده است. تفاوت نگاه بشری و نگاه رحمانی در همین نام‌گذاری‌‌ها مشخص می‌‌شود. روح اصطلاح قرآنی، روح هدایت است و نگاه رحمانی. ولی با نگاه بشری و اصطلاح‌سازیِ تقابلی، این روح رحمانی را از افراد گرفتند و آنها را به فضای تقابل کشاندند. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅حل آیۀ 3 سورۀ نساء اما حل این آیه را توجه کنید. از میان آراء ششگانۀ مفسرین، آنکه نزدیک تر به واقع می‌نمود و مرحوم علامه طباطبایی پذیرفتند این است که «بعضی از دختران یتیم هم مال داشتند و هم جمال، لذا افرادی می‌آمدند و آنها را به همسری می‌گرفتند. اما چون این ایتام پشتوانه‌ای نداشتند، مال آنها را تصاحب کرده و بعد هم نفقه‌ای به آنها نمی‌دادند یا اندک می‌دادند؛ نهایتاً هم در جامعه رهایشان می‌کردند. خداوند می‌فرماید اگر آنقدر در خودت عرضه نمی‌بینی که تقوا را مراعات کرده و با اینها درست رفتار کنی برو از کسانی که خانواده و عشیره دارند زن اختیار کن؛ که اگر خواستی یک کاری بکنی بیایند و یک دست کتکت بزنند تا آدم شوی.» به نظر می‌رسد که این فرمایش محل تأمل است. به خاطر اینکه می‌گوید اگر شما نتوانستید... خب کسی که نمی‌تواند با یتیم درست رفتار کند مگر با زن دیگر درست رفتار می‌کند؟ اگر با یتیم که خودش عواطف را تحریک می‌کند به درستی رفتار نکردی قطعاً با بقیه هم درست رفتار نخواهی کرد. این قول یعنی اگر ایتام را نتوانستید مراعات کنید با اینها چکار دارید؟ این حرف معنا ندارد. نکته اش چیست؟ اگر دقیق تر به آیه نگاه کنید، خیلی نکات لطیفی دارد. ضمن اینکه طبق این قول، اعداد آیه قابل توجیه نبود؛ آیه می‌توانست بگوید فانکحوا من النساء اخری، زنان دیگری بگیرید؛ اما می‌گوید اگر ترسیدید قسط را رعایت نکنید دو و سه و چهار از زنان را بگیرید، یعنی ازدواج کنید با این خصوصیت تعدد. این طرز بیان چه چیزی را به ما می‌فهماند؟ مطالبی که بنده عرض می‌کنم احتمالاتی است که به ذهن رسیده است و نمی‌خواهم بگویم این نظر خداوند است. در عبارت فان خفتم الا تعدلوا دقت کنید. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و تحیت بینش‌پژوهان عزیز *نهمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری اول کتاب *آزادی بندگی؛ هدف زندگی*، سه‌شنبه ۳۱ فروردین از ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. با توجه به شرایط کرونا، فعلا *جلسه حضوری برگزار نخواهد گردید.* پخش جلسه از طریق لینك‌ زیر صورت می‌پذیرد. https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠استعمال لفظ «آیت» به جای «معجزه» در قرآن کریم: اولین اصطلاح قرآنی برای معجزه، آیت (به معنای علامت و نشانۀ خداوند) است. در سوره مبارکه إسراء، آیه شریفه 101 می‌فرماید: 💫وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا. «ما به موسی نُه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت: اي موسی! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!» نمی فرماید «تسع معجزات». اگر به ما بگویند این شیء یک آیت است و خداوند این را برای شما فرستاده و نشان از خداوند دارد و شما را به خداوند رهنمون می‌‌سازد، چه حسی داریم؟ هدف از آیت، هدایت است، نه غلبه. هدف از بحث آیت این نیست که اثبات برتری کرده تا طرف مقابل را به خاک بیندازد و ذلت او مشخص شود و بگوید حال که متوجه شدی تابع باش! ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
خداوند می فرماید حال که فهمیدی خدایی هست، پس حرکت کن. در این بیان، فرد مقابل جنبۀ به ذلت افتادن خود را مدنظر و مورد توجه قرار نمی‌دهد. این نوع بیان، لجاجت را از مخاطب می‌‌گیرد و اجازۀ طبابت را به طبیب می‌دهد. چون غرض اصلی از آیت الهی هدایت است نه به عجز درآوردن دیگران. یکی از بهترین ابزارها برای هدایت غیر مسلمین به اسلام، طرح مباحث اعجاز است. منتهی تاکنون این بحث طرح نشده و اگر هم طرح شده چون با روحیۀ جنگ و دعوا و قهر و غلبۀ یک پهلوان کشتی‌‌گیر مطرح شده که طرف مقابل را به ذلت و عجز می‌کشاند، کشش لازم برای هدایت را نداشته. وگرنه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم با همین ابزار هدایت می‌‌کردند، ولی وقتی هدف هدایت باشد تأثیر می‌‌گذارد. حضرت سلیمان علیه السلام نامه‌ای می‌نویسند: 💫إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُواْ عَلىَ‏َّ وَ أْتُونىِ مُسْلِمِينَ. (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه 30 و 31) «اين نامه از سليمان است، و چنين می‌باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان. توصيه من اين است که نسبت به من برتري‌جويي نکنيد، و بسوي من آييد در حالي که تسليم حق هستيد!» همین دو جمله، بلقیس را به خضوع کشاند. حضرت می‌فرمایند: من و تو هر دو عبد خداوندِ دارای رحمت هستیم. با این تفاوت که من می‌خواهم تو را به مقام رحمت رحیمی خداوند بکشانم. در هرکسی که می‌‌خواهد حرف از دین بزند، باید این حال وجود داشته باشد، حالت دستگیری و هدایت دیگران نه حالت غلبه و پیروزی در میدان مبارزه؛ حالت پدر دلسوز باشد. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مکتب امام
بسم الله الرحمن الرحیم دوره آموزش مجازی (گفتمان انتخابات 1400) با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا ✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی 🎁 مزایا: ۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن ۲. برگزاری دوره به صورت رایگان ۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی ۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) ⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت 👨‍💻لینک سایت جهت ثبت‌نام 👇 🌐 www.qomgram.ir/tavasi 📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال می‌شود 🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت) ⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸ ________ ارتباط با ادمین @gofteman_admin گفتمان توحید @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 توضیح فإن خِفتُم ألّا تَعدِلُوا... اگر عدالت می‌ورزید مثنی و ثلاث و رباع؛ اما اگر می‌ترسید که عدالت بورزید فواحدة، یعنی قاعدتاً روح بحث ازدواج متعدد در کجا آمده است؟ در بحث ازدواج با یتیم یا با زنی که بچۀ یتیم دارد. سپس می‌فرماید اگر در این زمینه نمی‌توانید ازدواج مجدد کنید این کار را برای آدم‌های با شخصیت تر از خودت بگذار؛ زنان معطل دیگر را برو بگیر. اصل مثنی و ثلاث و رباع برای کیست؟ برای اینهاست. می‌گوید بیوه، مطلّقه، همسر شهید، زن یتیم دار و دختر یتیم در جامعه نماند. اگر یک سری به یتیم خانه‌ها بزنید می‌ببینید که چند نفرشان ازدواج می‌کنند. کدامیک از ما این کار را می‌کنیم که مثلاً به برادرمان پیشنهاد بدهیم از آنجا دختر بگیرد؟ ما که الحمدلله می‌رویم از بهترین خانوادۀ با شخصیت و پولدار و... زن می‌گیریم. برای آنها هم خدا کریم است، إن شاءالله یکی برایشان می‌آید. ببینید همین خودخواهی هاست دیگر. فرض کنید الان ما یک دختر داریم، پایمان هم لب گور است و سرطان داریم، دخترمان هم در خانه مانده است؛ در چنین شرایطی چه حسی داریم؟ یا فرض کنید دخترمان را شخصی عقد کرده اما طلاق داده است و الان با یک بچه در خانه مانده است. آیا اگر به این خانم بگوییم تقوا داشته باش و موعظه اش کنیم درست می‌شود؟ مگر با موعظه نیاز انسان برطرف می‌شود؟ مگر با موعظه شکم من سیر می‌شود؟ نیاز است بابا، نیاز است!! گویا هنوز این را متوجه نشده ایم. در یک خانواده‌ای پدر و مادر مسنی بودند همراه با دخترشان که به سن زیادی رسیده بود؛ می‌گفتند اگر یک کسی باشد زن دوم بخواهد بگیرد خوب است که دختر ما را بیاید بگیرد؛ می‌گفتند این زنها حسودند. باید خودمان را جای این فرد بگذاریم، و از آن کانال نگاهش کنیم. مشکل دیگر انگیزه‌های ما انسان هاست که مخلوط و درهم است؛ نیت خالص خیلی کم یافت می‌شود و عمدتاً ما گرفتار غرایز و عواطفیم. شاهدش اینکه اگر ما به حد نصاب می‌رسیدیم امام زمان علیه السلام ظهور کرده بودند. در بسیاری از موارد، اقتضائات نفسانی حاکم است. یعنی آن مقداری که ما برای خانوادۀ خودمان هزینه می‌کنیم آیا مثلاً برای اقوام و خویشانی که پدر از دست داده اند انجام می‌دهیم؟ آیا دل می‌سوزانیم؟ ممکن است چند وقت بگذرد خبر هم نگیریم. خصوصیت طبیعی انسان تربیت نشده همین است؛ و نوعاً ما همین طور هستیم. حتی برای نزدیکترین نزدیکان، آنقدر دلسوزی نداریم. آنقدر قرآن بر روی بحث ایتام تأکید کرده که بعضی‌ها از شدت تأکید، دیگر نمی‌رفتند یتیمان را سرپرستی کنند. آیه 220 سوره بقره را مطالعه کنید: «وَ یسْئَلُونَكَ عَنِ الْیتامى‏، قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیر وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُم وَ اللَّهُ یعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِح وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِیز حَكِیم» - و از تو در باره یتیمان سؤال مى‏كنند، بگو: اصلاح كار آنان بهتر است. و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید، (مانعى ندارد) آنها برادر (دینى)شما هستند. (و همچون یك برادر با آنها رفتار كنید!) خداوند، مفسدان را از مصلحان، بازمى‏شناسد. و اگر خدا بخواهد، شما را به زحمت مى‏اندازد (و دستور مى‏دهد در عین سرپرستى یتیمان، زندگى و اموال آنها را بكلى از اموال خود، جدا سازید ولى خداوند چنین نمى‏كند) زیرا او توانا و حكیم است - ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
🍃دعا کردن را مانند دوا خوردن تلقی نکنید که فقط هنگام بیماری از آن استفاده می کنید، بلکه دعا را مانند اکسیژن بدانید که در همه حال به آن نیاز دارید؛ سعی کنید بیشتر اوقات را با دعا کردن به درگاه خداوند سپری کنید. 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠چگونه قرآن کریم را قرائت کنیم؟ قرائت، خواندن با درک معناست. خواندنی که معنا را متوجه نشویم، اصلاً قرائت نیست. اکثر جلسات قرائت قرآن ما، جلسۀ تلفظ قرآن است. بنابراین اگر کسی در ماه مبارک رمضان، قرآن را 10دور هم بکند، حداقل انتظار خداوند از قرائت قرآن را فراهم نکرده است. باید قرآن کریم را با ترجمه و فهم معنا خواند. 💠چگونه ترجمه قرآن کریم را بخوانیم؟ 1⃣یکی از روش‌‌ها آن است که ابتدا آیه، سپس ترجمۀ آن را بخوانیم. ⏪ این نوع قرائت، پریدن وسط صحبت خداوند و خلاف ادبِ مواجهه با قرآن کریم بوده و غلط است. 2⃣بهتر است که ابتدا کل آیات مثلاً یک صفحه را بخوانیم بعد ترجمۀ آنها را بخوانیم. و برای توجه بیشتر به ترجمه؛ بهتر است اول یک بار ترجمۀ مثلاً کل صفحه را بخوانیم، بعد آیات را پشت سر هم بخوانیم و دوباره اگر لازم است ترجمه را تطبیق دهیم. ⏪این فهم معنا، حداقل سطح ارتباط با قرآن کریم و دستورالعمل نفوذ به آن است. ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
⃣1⃣ سطوح بالاتر دیگری به عنوان مثال؛ تلاوت، ترتیل، تفسیر، استماع و تفکر هم کلیدهای ارتباطی و دستورالعمل های نفوذ به قرآن کریم هستند که می‌توانند دوستان خودشان پیگیری کنند. 💠آداب ظاهری و باطنی قرائت قرآن مجید چیست؟ یکبار مرحوم آقای شیخ تقی آملی، خدمت آقای قاضی مشرف شده و می‌فر‌‌مایند: چرا ما با قرآن خواندن، چیزی به دست نمی‌آوریم؟ انسان قرآن می‌‌خواند تا بفهمد و حالی درون او ایجاد شود. آقا شیخ تقی آملی می‌فرمودند: من هنگام قرآن خواندن درحالت عادی بودم مثلاً قرآن روی پایم بود یا تکیه می‌دادم. مرحوم آقای قاضی فرمودند: آن‌طور که تو نشسته و لم می‌دهی یا قرآن را روی زمین یا پاهایت می‌گذاری، قطعاً چیزی متوجه نخواهی شد. قرآن کریم کتابی خاص است. به سگی که در قرآن کریم نوشته شده، نمی‌توان بدون وضو دست زد. کلمۀ شیطانِ نگاشته شده در قرآن کریم را نمی‌توان بدون طهارت بوسید. قرآن در این زمینه، مانند هیچ کتابی حتی مانند نهج البلاغه نیست. کتابی خاص با آثاری خاص است که ما آثارش را نمی‌فهمیم. هم مراعات آداب ظاهری آثار رشد دهندۀ خاص برای انسان دارد، هم عدم مراعات، آثار منفی خاصی برای انسان بوجود می‌آورد. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃣1⃣ در آیه شریفه 38 سوره مبارکه یونس خداوند می‌فرماید: 💫أَمْ يقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَالِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ. «آيا آنها مي‌گويند: او قرآن را بدروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست مي گوييد، يک سوره همانند آن بياوريد؛ و غير از خدا، هر کس را مي‌توانيد (به ياري) طلبيد! (ولي آنها از روي علم و دانش قرآن را انکار نکردند؛) بلکه چيزي را تکذيب کردند که آگاهي از آن نداشتند، و هنوز واقعيتش بر آنان روشن نشده است! پيشينيان آنها نيز همين گونه تکذيب کردند؛ پس بنگر عاقبت کار ظالمان چگونه بود!» ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1