💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
توضیح فإن خِفتُم ألّا تَعدِلُوا...
اگر عدالت میورزید مثنی و ثلاث و رباع؛ اما اگر میترسید که عدالت بورزید فواحدة، یعنی قاعدتاً روح بحث ازدواج متعدد در کجا آمده است؟ در بحث ازدواج با یتیم یا با زنی که بچۀ یتیم دارد. سپس میفرماید اگر در این زمینه نمیتوانید ازدواج مجدد کنید این کار را برای آدمهای با شخصیت تر از خودت بگذار؛ زنان معطل دیگر را برو بگیر. اصل مثنی و ثلاث و رباع برای کیست؟ برای اینهاست. میگوید بیوه، مطلّقه، همسر شهید، زن یتیم دار و دختر یتیم در جامعه نماند. اگر یک سری به یتیم خانهها بزنید میببینید که چند نفرشان ازدواج میکنند. کدامیک از ما این کار را میکنیم که مثلاً به برادرمان پیشنهاد بدهیم از آنجا دختر بگیرد؟ ما که الحمدلله میرویم از بهترین خانوادۀ با شخصیت و پولدار و... زن میگیریم. برای آنها هم خدا کریم است، إن شاءالله یکی برایشان میآید. ببینید همین خودخواهی هاست دیگر. فرض کنید الان ما یک دختر داریم، پایمان هم لب گور است و سرطان داریم، دخترمان هم در خانه مانده است؛ در چنین شرایطی چه حسی داریم؟ یا فرض کنید دخترمان را شخصی عقد کرده اما طلاق داده است و الان با یک بچه در خانه مانده است. آیا اگر به این خانم بگوییم تقوا داشته باش و موعظه اش کنیم درست میشود؟ مگر با موعظه نیاز انسان برطرف میشود؟ مگر با موعظه شکم من سیر میشود؟ نیاز است بابا، نیاز است!! گویا هنوز این را متوجه نشده ایم. در یک خانوادهای پدر و مادر مسنی بودند همراه با دخترشان که به سن زیادی رسیده بود؛ میگفتند اگر یک کسی باشد زن دوم بخواهد بگیرد خوب است که دختر ما را بیاید بگیرد؛ میگفتند این زنها حسودند. باید خودمان را جای این فرد بگذاریم، و از آن کانال نگاهش کنیم. مشکل دیگر انگیزههای ما انسان هاست که مخلوط و درهم است؛ نیت خالص خیلی کم یافت میشود و عمدتاً ما گرفتار غرایز و عواطفیم. شاهدش اینکه اگر ما به حد نصاب میرسیدیم امام زمان علیه السلام ظهور کرده بودند. در بسیاری از موارد، اقتضائات نفسانی حاکم است. یعنی آن مقداری که ما برای خانوادۀ خودمان هزینه میکنیم آیا مثلاً برای اقوام و خویشانی که پدر از دست داده اند انجام میدهیم؟ آیا دل میسوزانیم؟ ممکن است چند وقت بگذرد خبر هم نگیریم. خصوصیت طبیعی انسان تربیت نشده همین است؛ و نوعاً ما همین طور هستیم. حتی برای نزدیکترین نزدیکان، آنقدر دلسوزی نداریم.
آنقدر قرآن بر روی بحث ایتام تأکید کرده که بعضیها از شدت تأکید، دیگر نمیرفتند یتیمان را سرپرستی کنند. آیه 220 سوره بقره را مطالعه کنید:
«وَ یسْئَلُونَكَ عَنِ الْیتامى، قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیر وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُم وَ اللَّهُ یعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِح وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِیز حَكِیم»
- و از تو در باره یتیمان سؤال مىكنند، بگو: اصلاح كار آنان بهتر است. و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید، (مانعى ندارد) آنها برادر (دینى)شما هستند. (و همچون یك برادر با آنها رفتار كنید!) خداوند، مفسدان را از مصلحان، بازمىشناسد. و اگر خدا بخواهد، شما را به زحمت مىاندازد (و دستور مىدهد در عین سرپرستى یتیمان، زندگى و اموال آنها را بكلى از اموال خود، جدا سازید ولى خداوند چنین نمىكند) زیرا او توانا و حكیم است -
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#رمضانی_خاص
🍃دعا کردن را مانند دوا خوردن تلقی نکنید که فقط هنگام بیماری از آن استفاده می کنید، بلکه دعا را مانند اکسیژن بدانید که در همه حال به آن نیاز دارید؛ سعی کنید بیشتر اوقات را با دعا کردن به درگاه خداوند سپری کنید.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه9⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
💠چگونه قرآن کریم را قرائت کنیم؟
قرائت، خواندن با درک معناست.
خواندنی که معنا را متوجه نشویم، اصلاً قرائت نیست.
اکثر جلسات قرائت قرآن ما، جلسۀ تلفظ قرآن است.
بنابراین اگر کسی در ماه مبارک رمضان، قرآن را 10دور هم بکند، حداقل انتظار خداوند از قرائت قرآن را فراهم نکرده است.
باید قرآن کریم را با ترجمه و فهم معنا خواند.
💠چگونه ترجمه قرآن کریم را بخوانیم؟
1⃣یکی از روشها آن است که ابتدا آیه، سپس ترجمۀ آن را بخوانیم.
⏪ این نوع قرائت، پریدن وسط صحبت خداوند و خلاف ادبِ مواجهه با قرآن کریم بوده و غلط است.
2⃣بهتر است که ابتدا کل آیات مثلاً یک صفحه را بخوانیم بعد ترجمۀ آنها را بخوانیم.
و برای توجه بیشتر به ترجمه؛ بهتر است اول یک بار ترجمۀ مثلاً کل صفحه را بخوانیم، بعد آیات را پشت سر هم بخوانیم و دوباره اگر لازم است ترجمه را تطبیق دهیم.
⏪این فهم معنا، حداقل سطح ارتباط با قرآن کریم و دستورالعمل نفوذ به آن است.
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه0⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
سطوح بالاتر دیگری به عنوان مثال؛ تلاوت، ترتیل، تفسیر، استماع و تفکر هم کلیدهای ارتباطی و دستورالعمل های نفوذ به قرآن کریم هستند که میتوانند دوستان خودشان پیگیری کنند.
💠آداب ظاهری و باطنی قرائت قرآن مجید چیست؟
یکبار مرحوم آقای شیخ تقی آملی، خدمت آقای قاضی مشرف شده و میفرمایند: چرا ما با قرآن خواندن، چیزی به دست نمیآوریم؟ انسان قرآن میخواند تا بفهمد و حالی درون او ایجاد شود.
آقا شیخ تقی آملی میفرمودند: من هنگام قرآن خواندن درحالت عادی بودم مثلاً قرآن روی پایم بود یا تکیه میدادم.
مرحوم آقای قاضی فرمودند: آنطور که تو نشسته و لم میدهی یا قرآن را روی زمین یا پاهایت میگذاری، قطعاً چیزی متوجه نخواهی شد.
قرآن کریم کتابی خاص است.
به سگی که در قرآن کریم نوشته شده، نمیتوان بدون وضو دست زد.
کلمۀ شیطانِ نگاشته شده در قرآن کریم را نمیتوان بدون طهارت بوسید.
قرآن در این زمینه، مانند هیچ کتابی حتی مانند نهج البلاغه نیست.
کتابی خاص با آثاری خاص است که ما آثارش را نمیفهمیم.
هم مراعات آداب ظاهری آثار رشد دهندۀ خاص برای انسان دارد، هم عدم مراعات، آثار منفی خاصی برای انسان بوجود میآورد.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1