#روایت_من
راهبر مثل ناخدای کشتی
حدوداً پنجاه روز هست که باهمیم،
بهخاطر رویداد داستاننویسی "زنان مقاومت"
از منابع مطالعاتی و تصویری شروع کردیم.
دیدن مستندها، پوسترها، منابع مجازی و مطالعه کتاب
تا ایدهیابی و رسیدن به ایدهداستانی
تا نوشتن طرح یا نسخه اولیه
قطعا این روزهای آخرِ کار، فعالیتها اوج گرفته و عرقِ ملوانها درآمده چون حالا نوبت بخش مهم کارهست: بخش بازنویسی.
ناخدا مدام دستور میده: "این کارو بکنین! اون کارو نکنین!"
امروز یکی از دوستان پیام داده:
"اگه اینطوری باشه من تا ده ماه دیگه دارم بازنویسی میکنم 😐"
منم این جوابو دادم که درواقع پیام برای همه ملوانهای این کشتی هست:
"داستانتون داره خیلی خوب میشه
یه کم دیگه طاقت بیارید
طناب بادبانها را محکم نگه دارید
من دارم ساحل میبینم 😃"
⛱️ 🌊
#یک_راهبر
#رویداد_داستان_زنان_مقاومت
#سازمان_تبلیغات_اسلامی_یزد
.
#روایت_من
پروژه نفوذ
در مورد هوش مصنوعی، خارجیها داستانهای زیادی نوشتند و فیلمهای جذاب و پرفروشی ساختند ( مخصوصا هالیوود)
اما هنوز در ایران، سیاستگذارانی هستند که با داستان تخیلی مخالفند و نویسندگان این ژانر در ایران، تحت فشارند
همین چندوقت پیش یکی از سازمانهای یزد یکی از نویسندگان را جهت سخنرانی دعوت کردهبود
ایشان ساحت زندگینامه را پاکتر از ساحت داستان میدانستند
همچنین معتقد بودند بر اساس فقه اسلامی نوشتن داستان تخیلی درست نیست
بعداً در گروه مجازی وابسته به افراد این سازمان دولتی گفتم که بعضی از بزرگواران تفاوت تخیل با خیال ( وهم) را هنوز نمیدانند که چند روز بعد هم از آن گروه حذفم کردند
آن آقای نویسنده مدعو در سخنرانیاش چندین بار کلمه "نفوذ فرهنگی" را آوردند و حسابی روی این کلمه تاکید داشتند
بهایشان و امثال ایشان نمیخواهم تهمتی بزنم چون ممکن است از روی کم اطلاعی و کم سوادی این حرفها را بزنند ولی به هرحال شک کردن به این صحبتها جایز است.
نقش همسر مومن مختار در سریال مختار دیالوگ جالبی داشت:
"آدمی به تشکیک بالغ میشود"
پیشنهاد میکنم علاوه بر اینکه سیاستگذاران حوزه نویسندگی دقت بیشتری روی حرفهایشان داشتهباشند،
ناظرین هم روی حرفهای آنها دقت بیشتری داشتهباشند و از آنها استدلال بخواهند
صرف آوردن ادبیاتی مثل "پروژه نفوذ" و حتی مایه گذاشتن از آیات قرآن مثل آیه شریفه
وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ، ملاک نیست.
درخواست اینکه اگر کسی بدون استدلال و تفسیر آیات، نویسندگان و هنرمندان را تحت فشار روحی_ روانی، ذهنی، مالی، کاری و اجتماعی قراردهد و مانع رشد داستان و هنر شود از طرف نهادهای مدنی و ناظرین دولتی برخوردهای جدیتری صورت بگیرد.
در نهایت نویسنده برای مخاطب مینویسند. مخاطب نوجوان و جوان امروز به سمت انواع ژانرها تمایل دارد و محدود کردن داستان در ایران به رئالیسم، نتیجهاش آن است که مخاطبان به سمت داستانها و فیلمهای خارجی تمایل داشته باشند.
#هوش_مصنوعی
#پروژه_نفوذ
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
📚✨
💠 *کارگاه متنخوانی «تاریخ بیهقی»* 📖
🔷 بررسی ظرفیتهای داستانی متون کهن به خوانش و تحلیل؛ میرشمسالدین فلاحهاشمی
📆 دوشنبهها
🕔 ساعت ١٧
بصورت حضوری و آنلاین
تاریخ شروع: ۱۹ شهریور ماه
مبلغ شهریه: ۴۰۰ هزار تومان، امکان پرداخت در دو قسط
📍 خیابان انقلاب اسلامی، حدفاصل ابوریحان و فلسطین، بنبست سروش، پلاک ٢، واحد ١
🔷 برای راهنمایی و ثبتنام میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.
٠٢١_۶۶۴٧٠٠١۶
٠٩٣۵۴۶۴٨٠٧٩
@z_ghomi
#آموزشی
تبدیل فایل متنی به فایل word در گوشی:
۱.درقسمت notes گوشی داستانتون را وارد کنید
۲. بزنید روی سه نقطه نوارابزار. گوشه بالا
۳. گزینه ذخیره فایلی را بزنید
۴. گزینه microsoft word را انتخاب کنید
۵. گزینه انجامشد را بزنید
۶. نام داستانتون را وارد کنید
۷ گزینه ذخیره را بزنید
۸. در قسمت فایلهای شخصی جستجو کنید
🔻🔻🔻🔻
فوروارد با لینک کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️شعر خوانی شاعر اهل بیت سرکار خانم پروین امیدواری عضو انجمن ترنم بسیج هنرمندان شهرستان ابرکوه و عضو گروه حرفههنر به مناسبت شهادت امام رضا (ع)
٢۵شهریور ١۴٠٢ شمسی مصادف با ٣٠صفر ١۴۴۵ قمری
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
#روایت_من
نویسندهی بد
این متن را که مینویسم حتّی شامل خودم هم میشود زمانی که کارهایی را انجام نمیدهم یا انجام میدهم.
۱. نویسندهای که استراحت و تفریح ندارد.
زمانی که نویسنده از یک فرآیند داستانی فارغ میشود اما خیلی سریع به سراغ فرآیند داستانی دیگر میرود.
نویسنده از آنجا که مدتها ذهن و روحش با شخصیتها و موقعیتهای یک داستان درگیر میشود باید استراحت کوتاهی بکند.
عدهای میگویند دوران افسردگی نویسنده
ولی من نامش را میگذارم دوران استراحت نویسنده
۲. نویسندهای که پشتکار ندارد.
زمانی که نویسنده بین دو فرآیند داستانی فاصله زمانی زیادی میگذارد.
در این صورت بهسختی به داستاننویسی برمیگردد.
پیشرفت در مستمر نوشتن است.
فاصله زیاد و تمرین غیرپیوسته باعث پَسرفت است.
۳. نویسندهای که مدیریت روابط ندارد.
مثلا کسی که هنوز خانواده و اطرافیانش او را نویسنده نمیدانند یا خودش از عنوان شغل نویسندگی اِبا دارد.
یا هرکس با هرپیشنهادی او را به راهی در نویسندگی میکشاند که نتیجهاش خستگی و فرسودگی است.
درواقع نویسندهای که اختیارش دست خودش نیست یک نویسنده بد است.
نویسندهای که با همکارانش تعامل کم یا منفی دارد فرقی نمیکند با نویسندهای که میخواهد همه را راضی نگهدارد چون در هرصورت نویسنده بد است.
۴. نویسندهای که خیلی سرش شلوغ است.
این نویسنده برنامههای همزمانِ زیادی دارد و گمان میکند تا قبل از اینکه دنیا تمام شود باید همه آن پروژهها را انجام دهد اما وقتی که نمیتواند سرخورده میشود.
۵. نویسندهای که بهروز نیست.
کسی که به دانش قبلی خودش کفایت میکند و کم یا خیلی کم مطالعه میکند.
نویسندهای که فقط در حوزه یا سبک موردعلاقهاش مطالعه میکند و فیلم میبیند.
نویسندهای که دانش را فقط در کتاب و فیلم میداند و سهمی برای تجربه و معاشرت با مردم قائل نیست.
۶. نویسندهای که زینت المجالس است.
نویسندگان بهعلت مطالعه بالا، دانش عمومی زیادی کسب میکنند، گاهی اینقدر حضورشان در مجالس و مجامع پُررنگ است و رونقدهنده میشوند که نویسندگیشان تحتالشعاع قرار میگیرد.
بلاگری و حضور زیاد در گروههای مجازی نیز شامل آن میشود.
۷. نویسندهای که بدقول است.
نویسندهای که پروژهای را قبول کرده یعنی باید قبل از آنکه قبول کند برنامهریزی درست کردهباشد حتی در برنامهریزی مسائلی مثل بیماری، مشکلات شخصی، فوت عزیزان، جنگ، زلزله، سیل و حتی پروژههای پیشنهادی دیگر را برآورد کند.
اینکه وسط یک پروژه نویسنده انصراف بدهد یعنی حرفهای نیست.
۸. نویسندهای که ترسو است.
هیچکس قدرت ذهنخوانی ندارد. اگر در سازمان یا پروژهای مشکلی است، باید نویسنده محترمانه مسئله را مطرح کند.
حتی لازم میشود گاهی جسورانه انتقاد کند و به همراهش پیشنهادهایی را مطرح کند.
نویسنده بد، توان انتقاد و ارائه پیشنهاد ندارد.
اما مدیری که پاسخگو نیست و توان حل مسئله را ندارد، یک مدیر بد است که دیر یا زود از شما یک نویسنده بد میسازد.
نکته مهم:
نویسنده بد، به مرور خودش را در مسیرهایی قرار میدهد که کار برای بازگشت از غلط و در مسیر صحیح قرارگرفتن خیلی سخت و دشوار میشود.
نکته مهمتر:
از آنجا که نویسندگی در عصر جدید به صورت گروهی و تعاملی است، نویسندهای که روحیه تعامل ندارد یا توان مدیریت کردن خودش و برنامههایش را ندارد از پروژههایی محروم میشود، حتی اگر متخصص باشد چون هیچکس نمیخواهد با یک نویسنده بدقول کار کند.
یادداشت: زهرا ملکثابت
🔻🔻🔻🔻🔻
فوروارد با لینک کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خوشنویسی
امیرحسین جلالی
عضو گروه حرفههنر
تو مرا جان و جهانی
چه کنم جان و جهان را ..
ı رٰٖادٰٖیـٰٖـۘۘــٍٰوخـٰٖـۘۘــٍٰطۘ ı
ʀᴀᴅɪᴏᴋʜᴀᴛᴛ
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جذابیتهای کار گروهی 😊👌
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
.
📌 در گروه حرفههنر در مورد کار گروهی/ تیمی/ تشکیلاتی داریم صحبت میکنیم.
شما هم اگر نظر یا تجربهای در این زمینه دارید بفرستید.
@zisabet
هدایت شده از زهرا ملک ثابت
اینکه فرد در یک گروه رشد کنه یا از اعضای گروه انگیزه بگیره کافی نیست؟
.
یک نظر خواندنی در مورد #کار_گروهی
البته سوالهایی هم ایجاد میکنه 😉
شما سوالی توی ذهنتون ایجاد شد؟
@zisabet
.
📌 قبل از اینکه نظر قرآن کریم و سخن بزرگان را در مورد #کار_تیمی بگذارم میخوام از نظرات شما استفاده کنم.
.
هدایت شده از عَبدِاَلله
عقلانیتی به نام کار گروهی
یک دست صدا ندارد .
کار گروهی به معنای از خودگذشتگی است. روی هدف نهایی تمرکز می کند. کار گروهی بر این مفهوم است که کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است. این تبیین ایده کلاسیک “یک به علاوه یک برابر است با سه” می باشد. شخصیت ها و مجموعه مهارت ها متفاوت است که می تواند درگیری شخصی ایجاد کند. با این حال، زمانی که کل تیم بر انجام کار بزرگ تمرکز می کند، تفاوت های اعضای تیم به نقاط قوت و اهداف برآورده می شود و حتی از آنها فراتر می رود.
در کار گروهی به معنای اخص می آموزیم تا با همدلی و صداقت در کار برای هدف مشترک هماهنگ شویم و از تمام دانایی خویش برای پیشرفت گروه تلاش کنیم.
به معنای عام در کارگروهی از صفات خودبرتربینی.ازمون و خطاهای پی در پی.برتربینی های بی مورد یا تکبر. استفاده از تجارب و علوم دیگران و هزاران مزیت می شود استفاده کرد.
کارگروهی نیازمند به یک مدیر مدبر و کاریزماتیک دارد تا بتواند تمام گروه را در مسیر خاص هدایت کند .
همدلی از نیازهای اصلی گروه و کار در مجموعه است.
این دو خصوصیت باهم گروه را به معنای واقعی کلمه پر از نشاط میکند.
تجربه های جهانی بیشماری داریم که کارگروهی چه مزایای فراوانی در انجام کارها دارد .
از پیشرفتها می شود دید ...
علیرضا روشنا
هدایت شده از زهرا ملک ثابت
🔦
به الگوهای متفاوت کار گروهی اشاره شد.
یکبار مدیر یک تیم تشکیلاتی میگفت ما مدلمون اینطوریه که اگر برای یکنفر مشکلی پیش بیاد همهمون کار را تعطیل میکنیم تا کمک کنیم مشکل آن یکنفر حلّ بشه.
وقتی مطمئن شدیم مشکلش رفع شده بعد همهمون ادامه کار را انجام میدیم.
بهنظرتون الگوی درستی هست یا نه؟
🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اون عکس معروف از سریال متهم گریخت که علی صادقی میگه "سلامتی، هاشم مُرده" رو یادتونه؟
این سکانس کاملشه😁
🆔 @herfeyehonar
📌 شیطان داشت کاری میکرد یادم بره مطلب کارگروهی از منظر قرآن را بگذارم.
ارسالی از طرف آقای روشنا
عضو گروه حرفههنر
👇👇👇👇
نگاه قرآن به کار گروهی
کار گروهی چیست؟
به گفته BusinessDictionary.com، کار گروهی «فرایند کار مشترک با گروهی از افراد به منظور دستیابی به یک هدف است. کار تیمی اغلب بخش مهمی از یک تجارت است، زیرا اغلب لازم است همکاران به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و در هر شرایطی بهترین تلاش خود را انجام دهند. کار تیمی به این معنی است که افراد سعی می کنند با استفاده از مهارت های فردی خود و ارائه بازخورد سازنده، علی رغم هر گونه درگیری شخصی بین افراد، همکاری کنند.
اینکه دین ما تاکید فراوانی بر فرهنگ کار گروهی دارد ولی معلوم نیست چرا روحیۀ تکروی در کارها اینقدر در میان ما ایرانیها فراگیر است! حتی گاهی در پارهای از مناسک آئینی هم که به حسب ظاهر، به صورت گروهی انجام میدهیم (مثل نماز جماعت)، باز فردیتمان را حفظ میکنیم!
آیا فرهنگ فردگرایی از ناآگاهی ما نسبت به آموزههای دینی سرچشمه میگیرد یا متأثر از سبک زندگی غربی است؟ دومی، نمیتواند باشد چرا که در کشورهای پیشرفته، کار گروهی، به عنوان یک اصل و ارزش، مقبولیت عام دارد.
به نظر میرسد این مسأله نیز مثل برخی دیگر از عقبماندگیهای ما در حوزه اخلاق، اقتصاد و فرهنگ، ریشه در ناآگاهی یا دوری از آموزههای اصیل اسلامی دارد.
تأکید قرآن بر کار گروهی
آنچه اغلب از کلیدواژه «کار» در ترکیب «کار گروهی» به ذهن متبادر میشود، مشارکت اقتصادی و تجاری است در حالی قرآن بر لزوم کار گروهی در همۀ ساحتهای زندگی اعم از مناسک دینی، اقتصاد و فرهنگ تاکید دارد.
صریحترین دستور قرآن در این باب، بخشی از آیۀ دوم سوره مائده است که میفرماید:
«و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری باهم تعاون کنید! و (هرگز) درراه گناه و تعدّی همکاری ننمایید!»
تفسیر نمونه در ذیل این آیه نوشته: «آنچه در آیه فوق درزمینه تعاون آمده یک اصل کلی اسلامی است که سراسر مسائل اجتماعی و حقوقی و اخلاقی و سیاسی را در برمیگیرد، طبق این اصل مسلمانان موظفند در کارهای نیک تعاون و همکاری کنند ولی همکاری در اهداف باطل، اعمال نادرست و ظلم و ستم، مطلقاً ممنوع است، هرچند مرتکب آن دوست نزدیک یا برادر انسان باشد.» (ج 4، ص 254)
مهمترین پیشنیاز کار گروهی، حسن اعتماد، نُصح (خیرخواهی) و همدلی است و این هر سه، مبتنی بر دو اصل دیگر است: صداقت و امانتداری
کار گروهی در روایات
در نگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، کار گروهی، مایه رحمت است و تفرقه موجب عذاب. (ارشاد القلوب، ج۲، ص۳۳۴).
در روایتی از امام کاظم علیه السلام نیز آمده:
سه چیز مایه هلاکت است؛ شکستن معامله، ترک سنّت، و دورى گزیدن از جماعت. (الحیاه، ترجمه احمد آرام، ج۱، ص 406)
همینطور امام صادق علیهالسلام در روایتی هشدارآمیز، دوری از جماعت را برابر با بیایمانی میداند و میفرماید:
«هر کس از جماعت مسلمانان بهاندازه یک وجب دورى گزیند، بند ایمان را از گردن خویش باز کرده است.» (الحیاه، ترجمه احمد آرام، ج۱، ص۴۰۴)
کار جمعی در سیرۀ پیامبر صلی الله علیه و آله
فرهنگ کار جمعی، ریشه در مسئولیتپذیری افراد دارد. هر چه مسئولیت فرد بالاتر باشد، انگیزه و روحیۀ کار جمعی در او نیز باید قویتر باشد. در سیرۀ زندگی پیامبر اسلام آمده:
«ایشان در سفری ضمن صحبتهای خود به ذبح کردن گوسفندی فرمان داده بود. یکی گفت: ای رسول خدا، ذبح کردن گوسفند با من. شخص دیگری گفت: پوست کندن آن با من. دیگری گفت: پختن آن با من.
رسول خدا هم فرمود: جمع کردن هیزم با من.
یاران عرض کردند: یا رسول الله! شما زحمت نکشید، ما انجام میدهیم.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: میدانم شما کار مرا انجام میدهید، ولی من دوست ندارم در میان شما امتیاز داشته باشم؛ زیرا خداوند دوست ندارد بندهای را که در میان یاران خود جدا و دارای امتیاز باشد. آنگاه برخاست و هیزم جمع کرد» (کحل البصر، ص۹۵)
پیشنیاز کار گروهی
مهمترین پیشنیاز کار گروهی، حسن اعتماد، نُصح (خیرخواهی) و همدلی است و این هر سه، مبتنی بر دو اصل دیگر است: صداقت و امانتداری. کار گروهی بدون فراهمسازی این پیشنیازها اساساً ممکن نیست. لذا در روایتى از امیرالمؤمنین میخوانیم: «الصِّدْقُ صَلاحُ كُلِّ شَىءٍ الكِذْبُ فَسادُ كُلِّ شَىءٍ؛ راستگویى سبب اصلاح هر چیز و دروغ سبب فساد همه چیز مىشود». (شرح غرر آمدى، ج1، ص 281)