╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : فوائد وجود امام.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
آیا مهدی شما روافض در طول این غیبت طولانی ڪمڪ مهمی هم به شما ڪرده؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
حضرت مهدی علیه السلام امام عالم هستند. وظایفی ڪه امام دارند همه اش مبتنی بر ظاهر بودن ایشان نیست. در احادیث خود اهل سنت وارد شده ڪه عده ای از انسانها ابدال هستند ڪه به واسطه آنها زمین از متلاشی شدن باز ایستاده و به برڪت روی آنها آسمان می بارد و چه و چه. چون آنها بهترین و پاڪترین بندگان خدا هستند. اما اگر شیعه همین عقیده را نسبت به امام زمانش داشته باشد ڪفر و شرڪ تلقی می شود؟! در نتیجه صرف وجود امام زمان علیه السلام باعث استمرار برڪات و نعمات زمین و آسمان است و اگر ایشان نباشند زمین لحظه ای از این همه گناهی که بر روی آن انجام می گیرد سالم نمی ماند و متلاشی می شود.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : کشف الکل!!!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
چطور زڪریا 400 سال پیش الڪل را ڪشف ڪرده اما اسلام 1400 سال پیش حرامش ڪرده؟؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اسلام الڪل را به خصوص حرام نڪرده بلڪه طبق یڪ قانون عام، جمیع مسڪرات را حرام اعلام نموده:«كُلُ مُسْكِرٍ حَرَامٌ» (الكافي ج6 ص407 ح1)، لذا هر چه ڪه مسڪر خوراڪی باشد مصداقی از این قانون و حرام خواهد بود. در نتیجه، تاخیر ڪشف الڪل تا 400 سال بعد از اسلام خللی در حرمت نوشیدن آن وارد نمی نماید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : یاران حضرت.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام بر استاد عزیز خداقوت
آیا یاران امام عج ڪه 313 نفر هستند. این تعداد در قید حیات هستند یا رجعت میڪنند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
حضرت مهدی علیه السلام سه دسته یار دارند:
انسانها، ملائڪه و اجنه.
هر ڪدام از اینها دسته هایی دارند، از جمله انسانها بر سه دسته اند:
(1) سیصد و سیزده نفر اصحاب خاص الخاص ڪه با نام عِدّة معرفی شده اند
(2) 10000 نفر یاران خاص ڪه با نام حلقه از ایشان یاد شده است
(3) عموم مؤمنین.
نظر حقیر این هست ڪه با توجه به روایات، تعدادی از اصحاب سیصد و سیزده نفر از وفات یافتگانی هستند ڪه رجعت می ڪنند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : جبر و اختیار
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
لطف ڪنید نظرتان را راجع به قدرت و اختیار انسان بگید.
آیا وجود داره؟!
مثلاً یڪ شعری میگه
هرچه تو خواستی نه آن شود
هرچه خدا خواست همان شود و اصولاً ادیان
از طرفی میگن ما اختیار داریم
اینها ضد و نقیض هست.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اینها از دو جنبه می گویند. وقتی می گویند: آنچه تو خواستی نه آن شود، یعنی اختیار تو مستقل نیست ڪه هر چه خواستی بشود بلڪه اختیار تو ذیل اختیار خدا است. و وقتی می گویند: تو اختیار داری، یعنی مثل برگی نیستی ڪه بی اختیار با نسیمی تڪان بخورد بلڪه خودت اراده می ڪنی تڪان بخوری و اختیار هم داری ڪه تڪان خوردن را ترڪ ڪنی اما ذیل اختیار خدا. به این معنا ڪه اگر خدا بخواهد تو تڪان نخوری نمی توانی تڪان بخوری. مشڪل جوانها در مورد جبر اینست ڪه جبر شرایط را با جبر اعمال اشتباه گرفته اند. خیلی از شرایط دست ما نیست اما اینڪه در هر شرایطی چه ڪاری بڪنیم یا اصلاً ڪاری بڪنیم یا نڪنیم دست خودمان است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
@sistanymogtahed
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : تناسخ چیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
تعاریف مربوط به تناسخ
1️⃣ نسخ:
انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر
2️⃣ مسخ :
انتقال روح انسان به جسم حیوان دیگر
3️⃣ رسخ:
انتقال روح انسان به جسم نباتات و گیاهان
4️⃣ فسخ :
انتقال روح انسان به جمادات
📚 منابع
(۱) ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، مع الشرح لنصیرالدین طوسی و شرح الشرح لقطب الدین رازی، تهران ۱۴۰۳.
(٢ ) ابن سینا، رسالة اضحویة فی امرالمعاد، چاپ سلیمان دنیا، مصر ۱۳۶۸/۱۹۴۹.
(٣) ابن سینا، المبدأ و المعاد، چاپ عبداللّه نورانی، تهران ۱۳۶۳ ش.
(۴) ابن سینا، النجاة من الغرق فی بحرالضلالات، چاپ محمدتقی دانش پژوه، تهران ۱۳۷۹ ش.
👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
عجالتاً بنده در شریعت این تقسیم رباعی را ندیده ام و غیر از نسخ، همه اش را مسخ نامیده اند: مسخ انسان به حیوان، به گیاه و به جماد. بلڪه اصلاً غیر از نسخ، بقیه اش انتقال روح نیست. زیرا در جماد ڪه اصلاً روحی وجود ندارد و لذا جسم انسان تبدیل به سنگ شده و روحش هم ڪاملاً از وی جدا گشته و به جهنم برزخی می رود. و در گیاه هم بنده اصلاً موردی سراغ ندارم ڪه اتفاق افتاده باشد و بر فرض ثبوت، رتبه روح گیاهی اینقدر پایین است ڪه تفاوت چندانی با جماد ندارد مگر بعضی گیاهان خاص ڪه تحرڪ بالإراده دارند ڪه: النادر ڪالمعدوم. در مورد حیوان نیز، روح به بدن حیوان منتقل نمی شود بلڪه بدن خود انسان به حیوان تبدیل شده و روح انسانی در جای خود باقی می ماند پس اصلاً انتقالی رخ نداده است. اما درباره خود نسخ هم، باید دانست ڪه نسخ یعنی روح انسانی ڪه وفات ڪرده به ڪالبد جنینی ڪه قرار است در آن روح دمیده شود برود، و از آنجا ڪه تعیّن شخصیت انسان به روح اوست پس تا این جنین دارای روح نشده اصلاً انسان دیگری تلقی نمی شود و از آ ن دم ڪه روح در آن دمیده شده نیز ڪه روح مربوط به انسان مرده ای بوده، در نتیجه، تعبیر انتقال روح انسان به انسان دیگر غلط است و باید گفت: انتقال روح انسان به ڪالبدی دیگر، به جسمی دیگر نه انسانی دیگر.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : راه تشخیص مدعی.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیڪم سید عزیز شخصی به ملاقات من آمده و مدعی مهدویت هست
من چجوری باید بفهمم جناب مهدی هست یا یڪ ڪذاب؟؟؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود به آخرین نائبشان تڪلیف همه شیعیان را مشخص نموده اند.
آنجا ڪه می فرمایند: هر ڪس قبل از سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده (به گونه نواب اربعه) ڪند ڪذاب است.
همچنین در روایات بسیار زیاد ائمه علیهم السلام علائم محتومی برای ظهور حضرت بیان ڪرده اند ڪه مهمترینش همان سفیانی و صیحه می باشد.
تا جایی ڪه چندین بار قسم یاد ڪرده اند قائمی بدون سفیانی نخواهد بود و باز تصریح نموده اند ڪه با صیحه است ڪه صاحب این امر شناخته می شود.
در نتیجه تا سفیانی و صیحه رخ ندهد هر مدعی مهدویت ڪذاب خواهد بود.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
@sistanymogtahed
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : من هم معجزه!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
یه بنده خدایی میگه ۱۴۰۰ سال پیش نه دوربین بوده نه چیزی و این همه معجزه بوده.
پس الان چرا نیست؟؟؟
در جواب این فرد چه جوابی بدهیم؟؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اگر قرار بود معجزه برای همه قرنها باشد همین مطالبه برای تمام افراد یک عصر هم خواهد بود. یعنی هر ڪسی انتظار دارد خودش با چشمان خودش معجزه را ببیند و در این صورت، حجت خدا روز و شب باید مشغول آوردن معجزه باشد.
پس: همانگونه ڪه در عصر واحد، اگر عده ای معجزه حجت خدا را دیدند و در حد تواتر برای بقیه مردم همان عصر نقلش ڪردند و صدور آن ثابت شد، برای ڪسانی ڪه آن معجزه را ندیده اند الزام آور است، به همانگونه، مردم عصرها و قرن های بعدی هم برایشان الزام آور خواهد بود.
بماند ڪه معجزه اسلام، جاودانه بوده و تا همینڪ ڪسی نتوانسته مانند قرآن بیاورد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹