eitaa logo
مباحث مهدویت ونقد احمداسماعیل (دجال بصره)
4.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
830 ویدیو
102 فایل
کانال مباحث مهدویت درروبیکا https://rubika.ir/joinc/IJAJBGE0TBFSYRHTOKXJVBUEPQBZOXHU کانال مباحث مهدویت در تلگرام https://t.me/+B5k0TWG6LR0yOGY0
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : دعای سلامتی. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد مگر حضرت مهدی(عج) درسلامت ڪامل به سر نمیبرند؟ پس چرا برای سلامتیشون دعا میڪنیم؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اولاً دعا برای سلامتی ایشان ارادت ما را می رساند و الا ایشان نیازی به دعای ما ندارند. ثانیاً آنچه حتمی می باشد عدم وفات آن حضرت در دوران غیبت است اما بیمار شدن و شبیه به آن شاید اتفاق بیفتد ڪه ما با خواندن دعای سلامتی آن امام عزیز، از خدا می خواهیم این چیزها هم برای ایشان اتفاق نیفتد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : فوائد وجود امام. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. آیا مهدی شما روافض در طول این غیبت‌ طولانی ڪمڪ مهمی هم به شما ڪرده؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. حضرت مهدی علیه السلام امام عالم هستند. وظایفی ڪه امام دارند همه اش مبتنی بر ظاهر بودن ایشان نیست. در احادیث خود اهل سنت وارد شده ڪه عده ای از انسانها ابدال هستند ڪه به واسطه آنها زمین از متلاشی شدن باز ایستاده و به برڪت روی آنها آسمان می بارد و چه و چه. چون آنها بهترین و پاڪترین بندگان خدا هستند. اما اگر شیعه همین عقیده را نسبت به امام زمانش داشته باشد ڪفر و شرڪ تلقی می شود؟! در نتیجه صرف وجود امام زمان علیه السلام باعث استمرار برڪات و نعمات زمین و آسمان است و اگر ایشان نباشند زمین لحظه ای از این همه گناهی که بر روی آن انجام می گیرد سالم نمی ماند و متلاشی می شود. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : کشف الکل!!! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد چطور زڪریا 400 سال پیش الڪل را ڪشف ڪرده اما اسلام 1400 سال پیش حرامش ڪرده؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اسلام الڪل را به خصوص حرام نڪرده بلڪه طبق یڪ قانون عام، جمیع مسڪرات را حرام اعلام نموده:«كُلُ‏ مُسْكِرٍ حَرَامٌ‏» (الكافي ج‏6 ص407 ح1)، لذا هر چه ڪه مسڪر خوراڪی باشد مصداقی از این قانون و حرام خواهد بود. در نتیجه، تاخیر ڪشف الڪل تا 400 سال بعد از اسلام خللی در حرمت نوشیدن آن وارد نمی نماید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : یاران حضرت. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام بر استاد عزیز خداقوت آیا یاران امام عج ڪه 313 نفر هستند. این تعداد در قید حیات هستند یا رجعت میڪنند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. حضرت مهدی علیه السلام سه دسته یار دارند: انسانها، ملائڪه و اجنه. هر ڪدام از اینها دسته هایی دارند، از جمله انسانها بر سه دسته اند: (1) سیصد و سیزده نفر اصحاب خاص الخاص ڪه با نام عِدّة معرفی شده اند (2) 10000 نفر یاران خاص ڪه با نام حلقه از ایشان یاد شده است (3) عموم مؤمنین. نظر حقیر این هست ڪه با توجه به روایات، تعدادی از اصحاب سیصد و سیزده نفر از وفات یافتگانی هستند ڪه رجعت می ڪنند. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : جبر و اختیار ⊹━━❁ ❁━━⊹ لطف ڪنید نظرتان را راجع به قدرت و اختیار انسان بگید. آیا وجود داره؟! مثلاً یڪ شعری میگه هرچه تو خواستی نه آن شود هرچه خدا خواست همان شود و اصولاً ادیان از طرفی میگن ما اختیار داریم اینها ضد و نقیض هست. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اینها از دو جنبه می گویند. وقتی می گویند: آنچه تو خواستی نه آن شود، یعنی اختیار تو مستقل نیست ڪه هر چه خواستی بشود بلڪه اختیار تو ذیل اختیار خدا است. و وقتی می گویند: تو اختیار داری، یعنی مثل برگی نیستی ڪه بی اختیار با نسیمی تڪان بخورد بلڪه خودت اراده می ڪنی تڪان بخوری و اختیار هم داری ڪه تڪان خوردن را ترڪ ڪنی اما ذیل اختیار خدا. به این معنا ڪه اگر خدا بخواهد تو تڪان نخوری نمی توانی تڪان بخوری. مشڪل جوانها در مورد جبر اینست ڪه جبر شرایط را با جبر اعمال اشتباه گرفته اند. خیلی از شرایط دست ما نیست اما اینڪه در هر شرایطی چه ڪاری بڪنیم یا اصلاً ڪاری بڪنیم یا نڪنیم دست خودمان است. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹ @sistanymogtahed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : تناسخ چیست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ تعاریف مربوط به تناسخ 1️⃣ نسخ: انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر 2️⃣ مسخ : انتقال روح انسان به جسم حیوان دیگر 3️⃣ رسخ: انتقال روح انسان به جسم نباتات و گیاهان 4️⃣ فسخ : انتقال روح انسان به جمادات 📚 منابع (۱) ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، مع الشرح لنصیرالدین طوسی و شرح الشرح لقطب الدین رازی، تهران ۱۴۰۳. (٢ ) ابن سینا، رسالة اضحویة فی امرالمعاد، چاپ سلیمان دنیا، مصر ۱۳۶۸/۱۹۴۹. (٣) ابن سینا، المبدأ و المعاد، چاپ عبداللّه نورانی، تهران ۱۳۶۳ ش. (۴) ابن سینا، النجاة من الغرق فی بحرالضلالات، چاپ محمدتقی دانش پژوه، تهران ۱۳۷۹ ش. 👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾 ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: عجالتاً بنده در شریعت این تقسیم رباعی را ندیده ام و غیر از نسخ، همه اش را مسخ نامیده اند: مسخ انسان به حیوان، به گیاه و به جماد. بلڪه اصلاً غیر از نسخ، بقیه اش انتقال روح نیست. زیرا در جماد ڪه اصلاً روحی وجود ندارد و لذا جسم انسان تبدیل به سنگ شده و روحش هم ڪاملاً از وی جدا گشته و به جهنم برزخی می رود. و در گیاه هم بنده اصلاً موردی سراغ ندارم ڪه اتفاق افتاده باشد و بر فرض ثبوت، رتبه روح گیاهی اینقدر پایین است ڪه تفاوت چندانی با جماد ندارد مگر بعضی گیاهان خاص ڪه تحرڪ بالإراده دارند ڪه: النادر ڪالمعدوم. در مورد حیوان نیز، روح به بدن حیوان منتقل نمی شود بلڪه بدن خود انسان به حیوان تبدیل شده و روح انسانی در جای خود باقی می ماند پس اصلاً انتقالی رخ نداده است. اما درباره خود نسخ هم، باید دانست ڪه نسخ یعنی روح انسانی ڪه وفات ڪرده به ڪالبد جنینی ڪه قرار است در آن روح دمیده شود برود، و از آنجا ڪه تعیّن شخصیت انسان به روح اوست پس تا این جنین دارای روح نشده اصلاً انسان دیگری تلقی نمی شود و از آ ن دم ڪه روح در آن دمیده شده نیز ڪه روح مربوط به انسان مرده ای بوده، در نتیجه، تعبیر انتقال روح انسان به انسان دیگر غلط است و باید گفت: انتقال روح انسان به ڪالبدی دیگر، به جسمی دیگر نه انسانی دیگر. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : راه تشخیص مدعی. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیڪم سید عزیز شخصی به ملاقات من آمده و مدعی مهدویت هست من چجوری باید بفهمم جناب مهدی هست یا یڪ ڪذاب؟؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود به آخرین نائبشان تڪلیف همه شیعیان را مشخص نموده اند. آنجا ڪه می فرمایند: هر ڪس قبل از سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده (به گونه نواب اربعه) ڪند ڪذاب است. همچنین در روایات بسیار زیاد ائمه علیهم السلام علائم محتومی برای ظهور حضرت بیان ڪرده اند ڪه مهمترینش همان سفیانی و صیحه می باشد. تا جایی ڪه چندین بار قسم یاد ڪرده اند قائمی بدون سفیانی نخواهد بود و باز تصریح نموده اند ڪه با صیحه است ڪه صاحب این امر شناخته می شود. در نتیجه تا سفیانی و صیحه رخ ندهد هر مدعی مهدویت ڪذاب خواهد بود. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹ @sistanymogtahed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : من هم معجزه! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. یه بنده خدایی میگه ۱۴۰۰ سال پیش نه دوربین بوده نه چیزی و این همه معجزه بوده. پس الان چرا نیست؟؟؟ در جواب این فرد چه جوابی بدهیم؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اگر قرار بود معجزه برای همه قرنها باشد همین مطالبه برای تمام افراد یک عصر هم خواهد بود. یعنی هر ڪسی انتظار دارد خودش با چشمان خودش معجزه را ببیند و در این صورت، حجت خدا روز و شب باید مشغول آوردن معجزه باشد. پس: همانگونه ڪه در عصر واحد، اگر عده ای معجزه حجت خدا را دیدند و در حد تواتر برای بقیه مردم همان عصر نقلش ڪردند و صدور آن ثابت شد، برای ڪسانی ڪه آن معجزه را ندیده اند الزام آور است، به همانگونه، مردم عصرها و قرن های بعدی هم برایشان الزام آور خواهد بود. بماند ڪه معجزه اسلام، جاودانه بوده و تا همینڪ ڪسی نتوانسته مانند قرآن بیاورد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : شیعه سیاسی ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. من شنیدم در زمان امیرالمومنین به ڪسی ڪه شیخین و امیرالمومنین رو قبول داشته و عثمان رو نه، علوی یا شیعه میگفتند و بیشتر ڪسانی ڪه امام حسین رو دعوت ڪردن به ڪربلا و حتی مثل سلیمان صرد یا مختار از این گروه بودن، و شیعه امروزی رو رافضی می گفتن که تعدادشون خیلی ڪم تر از ۱۰۰ نفر بوده. این درسته؟ تشڪر. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. این مساله در کتاب تاریخ سیاسی اسلام جلد دوم شرح داده شده که: پیروان امیر المومنین علیه السلام در ابتدای تشڪیل حڪومت در ڪوفه، بر دو قسم بودند: شیعه سیاسی و شیعه اعتقادی. شیعه سیاسی آنهایی بودند ڪه صرفاً بر ضد عثمان و مدافعان عثمان از جمله معاویه بودند. و شیعه اعتقادی کسانی ڪه امیر المومنین علیه السلام را خلیفه منصوب در غدیر خم می دانستند. طبعاً تعداد گروه اول خیلی بیشتر بود چون ولایت اهل بیت علیهم السلام چیزی نبود ڪه به این راحتی بتوان بعد از گذشت 25 سال از غصب آن، به صورت عمومی مطرحش ڪرد. اما به هر حال، امیر المومنین علیه السلام چند بار علناً مساله غدیر را مطرح نموده و از شاهدان آن قضیه درخواست ڪردند بر صحت آنچه خود دیده و شنیده بودند گواهی دهند. مرحوم علامه امینی در ڪتاب شریف الغدیر نمونه هایی از این شاهد طلبیها را فهرست ڪرده اند. اما اینکه تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کمتر از 100 نفر بوده یا به آنها در همان زمان روافض می گفته اند خلاف واقع است. و اینڪه سلیمان و مختار از زمره گروه اول بوده اند به این راحتی قابل تشخیص نیست و نیازمند واڪاوی تمام اسنادی است ڪه در تاریخ درباره سخنان و عقاید و رفتارهای آن دو شخصیت بیان شده است. هر چند ڪه شخص بنده سلیمان را شیعه اعتقادی می دانم و درباره مختار توقف نموده ام. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : من هم معجزه! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. یه بنده خدایی میگه ۱۴۰۰ سال پیش نه دوربین بوده نه چیزی و این همه معجزه بوده. پس الان چرا نیست؟؟؟ در جواب این فرد چه جوابی بدهیم؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اگر قرار بود معجزه برای همه قرنها باشد همین مطالبه برای تمام افراد یک عصر هم خواهد بود. یعنی هر ڪسی انتظار دارد خودش با چشمان خودش معجزه را ببیند و در این صورت، حجت خدا روز و شب باید مشغول آوردن معجزه باشد. پس: همانگونه ڪه در عصر واحد، اگر عده ای معجزه حجت خدا را دیدند و در حد تواتر برای بقیه مردم همان عصر نقلش ڪردند و صدور آن ثابت شد، برای ڪسانی ڪه آن معجزه را ندیده اند الزام آور است، به همانگونه، مردم عصرها و قرن های بعدی هم برایشان الزام آور خواهد بود. بماند ڪه معجزه اسلام، جاودانه بوده و تا همینڪ ڪسی نتوانسته مانند قرآن بیاورد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : شیعه سیاسی ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. من شنیدم در زمان امیرالمومنین به ڪسی ڪه شیخین و امیرالمومنین رو قبول داشته و عثمان رو نه، علوی یا شیعه میگفتند و بیشتر ڪسانی ڪه امام حسین رو دعوت ڪردن به ڪربلا و حتی مثل سلیمان صرد یا مختار از این گروه بودن، و شیعه امروزی رو رافضی می گفتن که تعدادشون خیلی ڪم تر از ۱۰۰ نفر بوده. این درسته؟ تشڪر. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. این مساله در کتاب تاریخ سیاسی اسلام جلد دوم شرح داده شده که: پیروان امیر المومنین علیه السلام در ابتدای تشڪیل حڪومت در ڪوفه، بر دو قسم بودند: شیعه سیاسی و شیعه اعتقادی. شیعه سیاسی آنهایی بودند ڪه صرفاً بر ضد عثمان و مدافعان عثمان از جمله معاویه بودند. و شیعه اعتقادی کسانی ڪه امیر المومنین علیه السلام را خلیفه منصوب در غدیر خم می دانستند. طبعاً تعداد گروه اول خیلی بیشتر بود چون ولایت اهل بیت علیهم السلام چیزی نبود ڪه به این راحتی بتوان بعد از گذشت 25 سال از غصب آن، به صورت عمومی مطرحش ڪرد. اما به هر حال، امیر المومنین علیه السلام چند بار علناً مساله غدیر را مطرح نموده و از شاهدان آن قضیه درخواست ڪردند بر صحت آنچه خود دیده و شنیده بودند گواهی دهند. مرحوم علامه امینی در ڪتاب شریف الغدیر نمونه هایی از این شاهد طلبیها را فهرست ڪرده اند. اما اینکه تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کمتر از 100 نفر بوده یا به آنها در همان زمان روافض می گفته اند خلاف واقع است. و اینڪه سلیمان و مختار از زمره گروه اول بوده اند به این راحتی قابل تشخیص نیست و نیازمند واڪاوی تمام اسنادی است ڪه در تاریخ درباره سخنان و عقاید و رفتارهای آن دو شخصیت بیان شده است. هر چند ڪه شخص بنده سلیمان را شیعه اعتقادی می دانم و درباره مختار توقف نموده ام. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : سوالاتی درباره نسل بشر ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد اگر خدا حضرت آدم را از بهشت اخراج نمیڪرد چه اتفاقی میفتاد؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیکم. خدای متعال قبل از آفرینش ایشان به ملائڪه خبر دادند ڪه می خواهند خلیفه ای در زمین قرار دهند نه در بهشت: «و إذ قال ربک للملائڪة إنی جاعل فی الأرض خلیفة». در نتیجه آدم برای زمین آفریده شده بود و رفتنش به بهشت تنها محڪی بود تا ثابت شود انسانی ڪه بدون تلاش و به صورت مفت به بهشت رود قدر آن را نمی داند. ⊹━━❁ ❁━━⊹ ڪاربر: از نظر اسلام انسانهای اولیه وجود داشتند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ بله وجود داشته اند و نامشان طبق بعضی متون دینی، نسناس بوده است. آنچه اسلام مطرح نموده، اینست ڪه این انسانهای فعلی همگی از نسل آدم علیه السلام هستند و آدم هم مستقیماً از خاڪ آفریده شده. و هیچ نفیی نسبت به وجود انسان یا شبیه آن قبل از خلقت آدم علیه السلام ندارد. ⊹━━❁ ❁━━⊹ ڪاربر: از نظر اسلام اولین انسان روی زمین حضرت آدم و حوا بوده اند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ اولین انسان از همین نسل ڪنونی بله. ⊹━━❁ ❁━━⊹ ڪاربر: اسلام این جمله ڪه اولین انسانها از قاره آفریقا ۲۰۰ هزار سال پیش مهاجرت ڪرده اند قبول می‌ڪند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ اسلام سخنی در این باره ندارد. نه نفی می ڪند و نه اثبات. و البته خود این ادعا هم قابل اثبات نیست. اینها فقط نظریه و فرضیه هایی است ڪه شواهدی بر آن اقامه شده، نه اینڪه صد در صد و بدون هیچ شڪ و شبهه ای باشند. ⊹━━❁ ❁━━⊹ ڪاربر: اسلام فرگشت را تایید میڪند ڪه همه گونه های موجود زنده از موجودات تڪ سلولی بوجود آمده اند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ خیر اسلام این نظریه را در مورد همه موجودات زنده قبول ندارد و آدم علیه السلام را مستقیماً آفریده شده از خاڪ می شمرد. همچنانڪه طبق بعضی متون دینی، برخی حیوانات دارای آفرینش ابتدایی بوده اند. درست شبیه خفاشی ڪه عیسی علیه السلام به اذن خدای مهربان خلق نمود: «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ» آل عمران: 49 (تفسير المشهور بين المفسرين من الخاصة و العامة أن الطير كان هو الخفاش‏. بحار الأنوار ج‏61 ص322) ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : کدام بدتر است؟ ⊹━━❁ کاربر ❁━━⊹ سلام علیکم استاد ببخشید آیا غیبت اشد از زنا هست یا زنا اشد از غیبت؟ ⊹━━❁ استاد ❁━━⊹ سیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. در علم اصول بحث مفصلی هست در این باره که آیا افعل تفضیلی که در کلمات شارع به کار رفته دائماً در معنای حقیقیش استفاده شده است یا نه؟ اگر اولی باشد غیبت اشد است ولی اگر دومی باشد غیبت اشد نیست. و لازم به ذکر است که: الف) افعل تفضیل گاهی برای مبالغه یا در مورد مسائل اخلاقی استفاده می شود نه احکام شرعی. ب) گاهی تفضیل تنها از جانب خاصی در نظر گرفته شده است نه جمیع جهات، و این به واسطه تصریح شارع یا علتی که برای تفضیل بیان نموده دانسته می شود. ج) باید دانست که هر چه در کتب حدیث روایت شده ضرورتاً از معصوم صادر نگشته، لذا اول باید اعتبار سند حدیث ثابت شود بعد به سراغ فهم محتوای آن رفت. و با توجه به این نکات سه گانه می گوییم: ▪️▫️(1) اشد بودن غیبت یک حکم شرعی نیست بلکه حکمی اخلاقی می باشد، لذا از این حدیث ثابت نمی شود که مثلاً غیبت کردن هم حد شرعی دارد و فرد غیبت کننده باید برای غیبتی که کرده از حد شلاق زنا بیشتر شلاق بخورد. ▪️▫️(2) علت اشد بودن غیبت در خود حدیث بیان شده که در زنا اگر فاعلش توبه کند خداوند می بخشدش ولی غیبت را خدا نمی بخشد تا فرد غیبت شده رضایت دهد: ««لِأَنَّ الرَّجُلَ يَزْنِي فَيَتُوبُ إِلَى اللَّهِ فَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِ، وَ الْغِيبَةُ لَا تُغْفَرُ حَتَّى يَغْفِرَهَا صَاحِبُهَا». (الأمالي للطوسي ص537)»، بنا بر این اشد بودن غیبت نسبت به زنا تنها از این جنبه خاص می باشد. ▪️▫️(3) سند این حدیث ضعیف است پس شرعاً اشد بودن غیبت از زنا ثابت نیست. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : حرفهای پرت. ⊹━━❁ ❁━━⊹ یمانی فرزند امام زمانه نور خداست. یمانی دشمن علماست چون همشون فاسقن. خیلی چیزها آخوندای دشمنش اضافه ڪردن چون فقها فاسقن گردن زدنشونو واجبه ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. یمانی نه فرزند امام زمانه و نه نور خدا. حتی یڪ روایت در این باره وجود نداره و صرفاً ادعای بی دلیله. یمانی واقعی دشمن علما نیست بلڪه هر شیادی ڪه می خواهد مردم را گمراه ڪند دشمن علماست. چون می داند تا وقتی علما هستند نمی گذارند به این راحتی مردم گمراه شوند. آنها نه چیزی اضافه ڪردند و نه دشمن یمانیِ واقعی هستند. بلڪه همین علما بودند ڪه روایات یمانی را هزار سال برای آگاهی مردم حفظ ڪردند. دلیل فسق آنها چیست؟ اگر به ادعاست من هم می توانم شما را فاسق بدانم. لطفاً مصداق فسق آنها را بیان ڪنید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا