eitaa logo
مباحث مهدویت ونقد احمداسماعیل (دجال بصره)
4.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
834 ویدیو
102 فایل
کانال مباحث مهدویت درروبیکا https://rubika.ir/joinc/IJAJBGE0TBFSYRHTOKXJVBUEPQBZOXHU کانال مباحث مهدویت در تلگرام https://t.me/+B5k0TWG6LR0yOGY0
مشاهده در ایتا
دانلود
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : یاران حضرت. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام بر استاد عزیز خداقوت آیا یاران امام عج ڪه 313 نفر هستند. این تعداد در قید حیات هستند یا رجعت میڪنند؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. حضرت مهدی علیه السلام سه دسته یار دارند: انسانها، ملائڪه و اجنه. هر ڪدام از اینها دسته هایی دارند، از جمله انسانها بر سه دسته اند: (1) سیصد و سیزده نفر اصحاب خاص الخاص ڪه با نام عِدّة معرفی شده اند (2) 10000 نفر یاران خاص ڪه با نام حلقه از ایشان یاد شده است (3) عموم مؤمنین. نظر حقیر این هست ڪه با توجه به روایات، تعدادی از اصحاب سیصد و سیزده نفر از وفات یافتگانی هستند ڪه رجعت می ڪنند. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : جبر و اختیار ⊹━━❁ ❁━━⊹ لطف ڪنید نظرتان را راجع به قدرت و اختیار انسان بگید. آیا وجود داره؟! مثلاً یڪ شعری میگه هرچه تو خواستی نه آن شود هرچه خدا خواست همان شود و اصولاً ادیان از طرفی میگن ما اختیار داریم اینها ضد و نقیض هست. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اینها از دو جنبه می گویند. وقتی می گویند: آنچه تو خواستی نه آن شود، یعنی اختیار تو مستقل نیست ڪه هر چه خواستی بشود بلڪه اختیار تو ذیل اختیار خدا است. و وقتی می گویند: تو اختیار داری، یعنی مثل برگی نیستی ڪه بی اختیار با نسیمی تڪان بخورد بلڪه خودت اراده می ڪنی تڪان بخوری و اختیار هم داری ڪه تڪان خوردن را ترڪ ڪنی اما ذیل اختیار خدا. به این معنا ڪه اگر خدا بخواهد تو تڪان نخوری نمی توانی تڪان بخوری. مشڪل جوانها در مورد جبر اینست ڪه جبر شرایط را با جبر اعمال اشتباه گرفته اند. خیلی از شرایط دست ما نیست اما اینڪه در هر شرایطی چه ڪاری بڪنیم یا اصلاً ڪاری بڪنیم یا نڪنیم دست خودمان است. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹ @sistanymogtahed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : تناسخ چیست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ تعاریف مربوط به تناسخ 1️⃣ نسخ: انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر 2️⃣ مسخ : انتقال روح انسان به جسم حیوان دیگر 3️⃣ رسخ: انتقال روح انسان به جسم نباتات و گیاهان 4️⃣ فسخ : انتقال روح انسان به جمادات 📚 منابع (۱) ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، مع الشرح لنصیرالدین طوسی و شرح الشرح لقطب الدین رازی، تهران ۱۴۰۳. (٢ ) ابن سینا، رسالة اضحویة فی امرالمعاد، چاپ سلیمان دنیا، مصر ۱۳۶۸/۱۹۴۹. (٣) ابن سینا، المبدأ و المعاد، چاپ عبداللّه نورانی، تهران ۱۳۶۳ ش. (۴) ابن سینا، النجاة من الغرق فی بحرالضلالات، چاپ محمدتقی دانش پژوه، تهران ۱۳۷۹ ش. 👇🏾👇🏾👇🏾👇🏾 ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: عجالتاً بنده در شریعت این تقسیم رباعی را ندیده ام و غیر از نسخ، همه اش را مسخ نامیده اند: مسخ انسان به حیوان، به گیاه و به جماد. بلڪه اصلاً غیر از نسخ، بقیه اش انتقال روح نیست. زیرا در جماد ڪه اصلاً روحی وجود ندارد و لذا جسم انسان تبدیل به سنگ شده و روحش هم ڪاملاً از وی جدا گشته و به جهنم برزخی می رود. و در گیاه هم بنده اصلاً موردی سراغ ندارم ڪه اتفاق افتاده باشد و بر فرض ثبوت، رتبه روح گیاهی اینقدر پایین است ڪه تفاوت چندانی با جماد ندارد مگر بعضی گیاهان خاص ڪه تحرڪ بالإراده دارند ڪه: النادر ڪالمعدوم. در مورد حیوان نیز، روح به بدن حیوان منتقل نمی شود بلڪه بدن خود انسان به حیوان تبدیل شده و روح انسانی در جای خود باقی می ماند پس اصلاً انتقالی رخ نداده است. اما درباره خود نسخ هم، باید دانست ڪه نسخ یعنی روح انسانی ڪه وفات ڪرده به ڪالبد جنینی ڪه قرار است در آن روح دمیده شود برود، و از آنجا ڪه تعیّن شخصیت انسان به روح اوست پس تا این جنین دارای روح نشده اصلاً انسان دیگری تلقی نمی شود و از آ ن دم ڪه روح در آن دمیده شده نیز ڪه روح مربوط به انسان مرده ای بوده، در نتیجه، تعبیر انتقال روح انسان به انسان دیگر غلط است و باید گفت: انتقال روح انسان به ڪالبدی دیگر، به جسمی دیگر نه انسانی دیگر. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : راه تشخیص مدعی. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیڪم سید عزیز شخصی به ملاقات من آمده و مدعی مهدویت هست من چجوری باید بفهمم جناب مهدی هست یا یڪ ڪذاب؟؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود به آخرین نائبشان تڪلیف همه شیعیان را مشخص نموده اند. آنجا ڪه می فرمایند: هر ڪس قبل از سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده (به گونه نواب اربعه) ڪند ڪذاب است. همچنین در روایات بسیار زیاد ائمه علیهم السلام علائم محتومی برای ظهور حضرت بیان ڪرده اند ڪه مهمترینش همان سفیانی و صیحه می باشد. تا جایی ڪه چندین بار قسم یاد ڪرده اند قائمی بدون سفیانی نخواهد بود و باز تصریح نموده اند ڪه با صیحه است ڪه صاحب این امر شناخته می شود. در نتیجه تا سفیانی و صیحه رخ ندهد هر مدعی مهدویت ڪذاب خواهد بود. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹ @sistanymogtahed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : من هم معجزه! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. یه بنده خدایی میگه ۱۴۰۰ سال پیش نه دوربین بوده نه چیزی و این همه معجزه بوده. پس الان چرا نیست؟؟؟ در جواب این فرد چه جوابی بدهیم؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋 سیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. اگر قرار بود معجزه برای همه قرنها باشد همین مطالبه برای تمام افراد یک عصر هم خواهد بود. یعنی هر ڪسی انتظار دارد خودش با چشمان خودش معجزه را ببیند و در این صورت، حجت خدا روز و شب باید مشغول آوردن معجزه باشد. پس: همانگونه ڪه در عصر واحد، اگر عده ای معجزه حجت خدا را دیدند و در حد تواتر برای بقیه مردم همان عصر نقلش ڪردند و صدور آن ثابت شد، برای ڪسانی ڪه آن معجزه را ندیده اند الزام آور است، به همانگونه، مردم عصرها و قرن های بعدی هم برایشان الزام آور خواهد بود. بماند ڪه معجزه اسلام، جاودانه بوده و تا همینڪ ڪسی نتوانسته مانند قرآن بیاورد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : شیعه سیاسی ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. من شنیدم در زمان امیرالمومنین به ڪسی ڪه شیخین و امیرالمومنین رو قبول داشته و عثمان رو نه، علوی یا شیعه میگفتند و بیشتر ڪسانی ڪه امام حسین رو دعوت ڪردن به ڪربلا و حتی مثل سلیمان صرد یا مختار از این گروه بودن، و شیعه امروزی رو رافضی می گفتن که تعدادشون خیلی ڪم تر از ۱۰۰ نفر بوده. این درسته؟ تشڪر. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّــدمہـــدےمجـــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. این مساله در کتاب تاریخ سیاسی اسلام جلد دوم شرح داده شده که: پیروان امیر المومنین علیه السلام در ابتدای تشڪیل حڪومت در ڪوفه، بر دو قسم بودند: شیعه سیاسی و شیعه اعتقادی. شیعه سیاسی آنهایی بودند ڪه صرفاً بر ضد عثمان و مدافعان عثمان از جمله معاویه بودند. و شیعه اعتقادی کسانی ڪه امیر المومنین علیه السلام را خلیفه منصوب در غدیر خم می دانستند. طبعاً تعداد گروه اول خیلی بیشتر بود چون ولایت اهل بیت علیهم السلام چیزی نبود ڪه به این راحتی بتوان بعد از گذشت 25 سال از غصب آن، به صورت عمومی مطرحش ڪرد. اما به هر حال، امیر المومنین علیه السلام چند بار علناً مساله غدیر را مطرح نموده و از شاهدان آن قضیه درخواست ڪردند بر صحت آنچه خود دیده و شنیده بودند گواهی دهند. مرحوم علامه امینی در ڪتاب شریف الغدیر نمونه هایی از این شاهد طلبیها را فهرست ڪرده اند. اما اینکه تعداد شیعیان اعتقادی بسیار کمتر از 100 نفر بوده یا به آنها در همان زمان روافض می گفته اند خلاف واقع است. و اینڪه سلیمان و مختار از زمره گروه اول بوده اند به این راحتی قابل تشخیص نیست و نیازمند واڪاوی تمام اسنادی است ڪه در تاریخ درباره سخنان و عقاید و رفتارهای آن دو شخصیت بیان شده است. هر چند ڪه شخص بنده سلیمان را شیعه اعتقادی می دانم و درباره مختار توقف نموده ام. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا