eitaa logo
حسینی کمال آبادی
125 دنبال‌کننده
322 عکس
9 ویدیو
4 فایل
یادداشت های تحلیلی انتقادی
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
بسم الله الرحمن الرحیم آسیب شناسی دین پژوهی بدون تحصیل علوم دینی برادر گرامی جناب آقای مهدی جمشیدی سلام علیکم با احترام نکاتی چند در خصوص جهت گیری های شما به عرض می رسانم امیدوارم که سودمند باشند: 1.پژوهش، نقد، مناظره و .... همه و همه فرع بر تحصیل و اشراف بر دانش یا دانش های مورد نظر است، خوب شما در علوم دینی تحصیل نداشته اید که بر شاخسار آن بتوانید قدم بزنید تا توقع داشته باشید ویژه دانان این عرصه برای شما مکانتی در این عرصه قائل باشند، از این رو عدم پذیریش شما، صیانت از علم است که رسالت دانشیان است به تعبیر شیوای ابوالحسن جرجانی: ولو أنَّ أَهْلَ العِلْمِ صَانُوهُ صَانَهُمْ · ولو عَظَّمُوهُ فـي النُّفُوسِ لَعُظِّمَا 2. هنگامی هم که قلم می زنید یا سخن می گویید بیشتر از این عیب پرده بر می دارید که من به این دانش ها علم ندارم، هنگامی که به خود جرأت می دهید تا با افردای که همه عمر وقف این دانش ها هستند، درگیر شوید، اوج توهم خود را برای دیگران به نمایش می گذارید، این برای اهل فن روشن است، خود را سخره دیگران نکنید، می دانید وقتی شما در کاربرد مصطلحی سر تا پا اشتباه می کنید بعد می گویید من باید این ها را یاد استاد حوزه بدهم؟ به قول عرب ها می شود از مصادیق ضحک ثکلی. 3. به عنوان مثال در این دانش ها میان مصطلحات ضروری دین، ضروری مذهب، ضروری شریعت، ضروری فقه و... فرقی آشکار است که شما ناشیانه «ضروری دین» را حاکی از «اجماع مسلمانان» دانسته اید، خوب این آشکارا از این که شما با این مصطلحات آشنایی ندارید پرده بر می دارد، خوب برادر من! چرا جهل و نادانی خود را در بوق و کرنا می کنی! بعد جمله را آشفته تر می کنید و می گویید: نه به طور حتمی ارکان اسلام !!!! ندانستن به خودی خود عیب نیست خوب انسان است و شاید نداند اما خود را به دانستن زدن و باور به آن پیدا کردن انسان را تا آخر عمر اسیر جهل مرکب می کند. شما به راحتی می توانید در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرق مصصطلحات فوق را از آیت الله رشاد حفظه الله بپرسید تا بیش از این مایه شین آن نهاد را هم فراهم نیاورید. 4. شاید شما اکنون در این طلب باشید که بنده در این نوشتار فرق این مصطلحات را برای شما بیان کنم و به شما آموزش دهم، ولی شما برای آموزش باید محضر استاد بروید و تحصیل دانش کنید نه این که با چنگ به این آن، چیزی گیر شما بیاید یا نه! 5. آقای جمشیدی گرامی، آیا می دانید ما چرا از ورود شما و امثال شما را به عرصه دین پژوهی و دفاع از این دین نمی پذیریم؟ چون تجربه تاریخی ما نشان داده است که دین پژوهی غیر متخصصان آکنده از آسیب به دین است و نباید فریفته ظاهر دین گرایانه آنان شد، آنان بر اساس ندانسته هایشان همواره به دین ضربه می زنند، آسیب های دین پژوهی آقایان شریعتی، بازرگان و سروش نمونه های آن از این آسیب هستند، به کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر اثر دکتر خسروپناه نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه بفرمایید و مخرج مشترک های میان خودتان و افراد فوق را پیدا کنید. آنان که امروزه نمی توانند دکتر سروش را از قدم زدن در مرزهای ارتداد باز دارند، همان هایی هستند که دیروز فریفته ظاهر دین مآبانه او شدند، امروزه هم آنان که فریفته ظاهر انقلابی شما می شوند و چشم از جهل آشکار شما می پوشند، امروز و فردا باید پاسخگو باشند. 6. اما در خصوص قیاس نا به جا یک فرع فقهی با ولایت: اولا به عنوان یک برادر دینی نصیحتتان می کنم که هیچگاه نام حضرت وصی بلافصل رسول الله ص امیر المومنین علیه السلام را بدون القاب و عناوین و الفاظ تحیت استفاده نکنیم که متاسفانه از شما دیده شده است، آن حضرت در زمان حیات رسول الله ص به تصریح جناب شیخ مفید با القاب خاص خود خطاب می شد. ثانیا اگر شما هم عمر خود را وقف کلام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرده بودید، آشکارا می دانستنید که در نظام فکری أئمه اطهار ع مقام ولایت با هیچ چیز قیاس نمی شود تا چه رسد به یک فرع فقهی تا چه رسد که جانب مرجوح قیاس قرار گیرد، ببین که چه قدر دور از مرحله هستید. ثالثا هم اصل آن قیاس غلط بود و هم بیان آن غلط است. اگر بزرگی، مفاسد بیان آن را متذکر شدند دلیل بر غلط نبودن اصل حرف شما نیست، عدم آگاهی شما نسبت به اصل مسئله و بیان آن در رسانه غلط اندر غلط است. امروزه دشمنان، دندان تیز کرده اند تا از گفته امثال شما وحتی یک مداح حداکثر استفاده رسانه ای کنند. ادامه در پیام بعدی نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
رابعا با تنزل از مکانت ویژه ولایت حتی در اصول دین، انکار هر کدام از ولایت و حجاب اگر منجر به انکار نبی و توحید بشود، موجب کفر است و اگر بدان منجر نشود، موجب خروج از دین نیست و از این جهت، فرقی میان حجاب و ولایت نیست. همه این سخنان به معنای تضعیف مسئله حجاب نیست، حجاب، واجبی شرعی است، ترک آن منکری است که پس خود منکرهایی دیگر را به دنبال دارد. برای آشنایی با اندیشه های آیت الله علیدوست درباره حجاب به دفتر سوم از مجموعه حق هستی با عنوان حجاب عفیفانه با زیر عنوان حاکمیت و نهادینه سازی حجاب و عفاف مراجعه بفرمایید تا به وضوح دریابید که نکته گیری های حضرت استاد به معنای کم رنگ کردن حجاب و خدایی ناکرده دفاع از بی حجابی نیست چنانکه فردی ادعا کرد و وعده با او میعادگاه عظیم قیامت شد، به راستی که قیامت چه نزدیک است! خامسا فکری برای زاویه دار بودن خود با فقیهان و عدم نگاهداشت حرمت بزرگان بکنید بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتى برد از آن روز که حرمت بزرگ حوزه را نگاه نداشتنید که چون تویی را روا نیست در چنان محضری سخن گفتن! آشکار شد که شما حد و مرز خود را نمی دانید وقتی مقام معظم رهبری حفظه الله همان بزرگ را فقیه عالی مقام و مرجع بصیر خطاب کرد روشن شد که شما پای از حد خود فرا می نهید و هم اکنون هم آیت الله علیدوست حفظه الله مجتهدی است که تنی چند از شاگردان او مجتهد هستند و متصدی تدریس دروس خارج و هزاران طلبه در چند دهه پیش افتخار شاگردی ایشان را داشته اند. از طرفی دیگر ایشان نویسنده آثار گرانقدر ی است که خودم از مقام معظم رهبری مدظله شنیدم که به آیت الله علیدوست فرمودند:« آثار شما به گونه ای است که مرجعیت دارد و در آن موضوع همه بدان مراجعه می کنند». بعد شما حرمت چنین شخصیتی را نگاه نمی دارید، این کارها در دنیا انسان را بی آبرو و آثار اخروی دارد. سید مرتضی حسینی کمال آبادی حوزه علمیه قم 7/10/1042= 14 ج ث 1445 نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
مقام معظم رهبری مدظله: من کسانی را میشناختم که درباره مسائل اسلامی عن عقیدةٍ و اجتهادٍ حرف میزدند. ده حدیث بیشتر بلد نبودند، از اوّل تا آخر یک کتاب حدیث را نخوانده بودند و یک بار قرآن را با تأمّل دوره نکرده بودند؛ بلکه از دهان دیگران حرفهایی را شنیده بودند و بعد به ذهن خودشان تطبیق میکردند و درباره اسلام چیزهایی میبافتند! آیا باید اینها درباره اسلام حرف بزنند یا علمای باللَّه و علمای دین و کسانی که با مسائل دینی سروکار عمیق دارند و در کار خود خبره و متخصّصند؟ https://eitaa.com/hkamal
آسیب شناسی دین پژوهی بدون تحصیل علوم دینی در نامه سید مرتضی حسینی کمال آبادی به مهدی جمشیدی http://www.hkamal.ir/index.php/fa/2019-03-22-04-54-21/66-2023-12-28-21-25-17
نهادینه سازی و فرهنگ سازی عدم ورود افراد به ساحت های تحصیل ناشد یا تخصص ناگرفته، یکی از ضرورت هاست، فرهنگ همه دانی آسیب سازست، ابیات زیر در مذمت همه دانی سروده شده است:
✍️ خانه سازی بر پرتگاه یا جبران بحران هویت علمی با عناوین احراز نشده و تخریب ظرفیت های احراز شده بسم الله الرحمن الرحیم چندی است که درباره آسیب ورود افرادی که تحصیل علوم دینی ندارند به ساحت تبلیغ و .... مطالبی بیان شد، نکته ای در کلمات مقام معظم رهبری مدظله یافتم که جان مایه مراد را می رساند و آن اینکه: 🔺«من کسانی را میشناختم که درباره مسائل اسلامی عن عقیدةٍ و اجتهادٍ حرف میزدند. ده حدیث بیشتر بلد نبودند، از اوّل تا آخر یک کتاب حدیث را نخوانده بودند و یک بار قرآن را با تأمّل دوره نکرده بودند؛ بلکه از دهان دیگران حرفهایی را شنیده بودند و بعد به ذهن خودشان تطبیق میکردند و درباره اسلام چیزهایی میبافتند! آیا باید اینها درباره اسلام حرف بزنند یا علمای باللَّه و علمای دین و کسانی که با مسائل دینی سروکار عمیق دارند و در کار خود خبره و متخصّصند!» 🔺متاسفانه برخی برای فضا باز کردن ورود افراد بدون تحصیل علوم دینی، به آنان القاب و عناوین احراز نشده می دهند مثلا حجت الاسلام جناب آقای محمد حسین شریفی در یادداشت اخیرشان برای کاستن بحران هویت علمی آقای جمشیدی، ایشان را «دکتر» عنوان کرده و در نوشتار خود آورده است، تا آنجا که در رزمه خود آقای جمشیدی آمده ایشان دانشجوی دانشگاه شاهد در رشته جامعه شناسی انقلاب است، تا کنون هم با عنوان دکتر، معنون نشده اند، حال اگر به تازگی توانسته اند رساله ای بنویسند و از آن دفاع کنند و دیگر مراحل را طی کنند، خوب است که عنوان شود تا دیگران هم بدانند و اگر نه چنین مسأله ای وجود ندارد، دکتر عنوان کردن ایشان، خلاف قانون و عمل غیر شریفی است هر چند از آقای شریفی صورت گرفته باشد، ایشان در مقام ریاست دانشگاه قم باید بدانند که عناوین دانشگاهی در جیب ایشان نیست که هر کجا خواستند خرج کنند. ایشان که اگر چنین کنند دیگران چه ها خواهند کرد به گفته سعدی شیرین سخن در گلستان: اگر ز باغ رعیّت مَلِک خورد سیبی بر آورند غلامان او درخت از بیخ به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ این تصور که آقای جمشیدی و امثال ایشان اگر به مقام دکتری برسند، مشکل بحران هویت علمی از آنان مرتفع می شود نیز تصور نارواست، اشکال عدم اجازه ورود ایشان به ساحت های تحصیل ناکرده به جای خود باقی است. 🔺جای صد افسوس دارد که از تجربه های گذشته درس نگیریم و تاریخ را چراغ راه آینده خویش نگیریم، اعتماد بی جا کنیم و بعد ضربه های سخت را متحمل شویم، از تجربه اعتماد شهید مطهری به دکتر شریعتی و اعتماد به آقایان دکتر سروش و مصطفی ملکیان و مانند آن نباید درس گرفت؟! عمق فاجعه آن جاست که برای جا انداختن افرادی تحصیل ناکرده در علوم دینی به ظرفیت سوزی و تخریب علمای دین و افراد خبره و متخصص برویم این خانه سازی بر لب پرتگاه است! 🔺برخی از دوستان فرمودند که چه اشکالی دارد که فعالیت این افراد را با رتبه معرفتی دسته چندم مورد قبول قرار داد؟ در پاسخ عرض می شود که اگر این دسته افراد حد و مرز خود می دانستند که خوب بود ولی مشکلی آن است که در توهمی عمیق فرو رفته اند تا آنجا که بدون تحصیل علوم دینی در ساحت های تخصصی شروع به سخن می کنند و توقع پاسخ هم دارند و این گروه، مرزی برای خود نمی شناسند، به مثل کاتولیک تر از پاپ هستند!! 🔺در پایان عرض می شود که آقای جمشیدی خود را چریک لقب داده و زبان به تهدید ما گشوده است، ایشان باید نیک بداند که میدانگاه علم و دانش و فرهنگ جای تهدید کردن نیست و اگر های و هوی زمانه اجازه اش دهد، به خوبی در می یابد که ما خیر خود ایشان را می خواهیم، جامعه انسان را در مسیر تحصیل و تخصص و تمحض بشناسد بسیار صحیح است تا درگیر ساحت هایی شوید که در آن سر رشته ای ندارید و دائما در بحران اثبات خویش به سر ببرید. وانگهی مواجهه ما با شما مواجهه سیاسی نیست، خواهشا با عینک جریان های سیاسی هر سخنی را نبینید. دل خوش و دلبسته ساحت تحصیل کرده خود باشید به تعبیر حافظ شیرین بیان: شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد. سید مرتضی حسینی کمال آبادی حوزه علمیه قم پژوهشکده ادیب فقه جواهری 11/10/1042= 18 ج ث 1445 https://eitaa.com/hkamal
خانه سازی بر پرتگاه یا جبران بحران هویت علمی با عناوین احراز نشده و تخریب ظرفیت های احراز شده http://hkamal.ir/index.php/fa/2019-03-22-04-54-21/75-2024-01-01-14-52-48
در رابطه با نظریه ای که در هندسه دین شناسی دارم کتاب یک پارچگی دانش اثر ادوار ویلسون نشر نی بسیار مهم است با توجه به چاپ تمام بودن آن مدتی طول کشید تا آن را پیدا کنم. نویسنده معتقد است تقسیم علم به شاخه های تخصصی زیان های جبران ناپذیری برای بشریت به بار آورده است. https://eitaa.com/hkamal
حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون فاجعه آفرینی دشمنان اسلام و ایران بار دیگر گواهی داد، که دشمنی استکبار با مسئولان و حاکمان ایران فقط نیست، آنان از مرد و زن و طفل ایرانی کینه و البته هراس به دل دارند؛ چون ضرب شست ایمان بالله آنان را چشیده اند. از دست دادن بیش از صد انسان مومن و متعهد فاجعه بزرگی است و دست یافتن به چنان گوهرهای در دوره آخرالزمان دشوار است به گفته حکیم سنایی: سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن اینجانب، این حادثه هولناک را به خانواده بزرگ ایران عزیز تسلیت عرض دارم، و برای مجروحان نیز شفای عاجل از خداوند منان آرزومندم به حق محمد و آل محمد. از خداوند عزیز منتقم، انتقام خون این مظلومان را مسئلت دارم. حسینی کمال آبادی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/hkamal
السید الحسینی معزّياً بشهادة جمع من زوار مزار الشهيد سليماني بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون إن الكارثة التي أحدثها أعداء الإسلام وإيران تشهد مرة أخرى أنهم ليسوا معادين لمسؤولي وحكام إيران فحسب، بل لديهم الكراهية وبالطبع الخوف على الرجال والنساء والأطفال الإيرانيين. لأنهم ذاقوا قوة الإيمان بالله. إن خسارة أكثر من مائة شخص مخلص وملتزم هي مأساة كبيرة، ومن الصعب العثور على مثل هذه الجواهر في آخر الزمان، قال الحكيم السنائي: لسنوات عديدة، يجب أن يتعرض الحجر الرئيسي لأشعة الشمس حتی یصیر لعلا في بدخشان أو العقيق في اليمن أتقدم بالتعازي إلى عائلة إيران العزيزة الكبيرة في هذا الحادث المؤلم، وأتمنى للجرحى الشفاء العاجل من الله، بحق محمد وآل محمد. وأسأل الله المنتقم أن ينتقم لدماء هؤلاء المظلومين. السید مرتضی الحسيني كمال آبادي https://eitaa.com/hkamal