eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
726 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو چندان بنوش می که بمانی ز گفت و گو @sarire_kelk
هو سَقفِ میخانه شِکافید که از بویِ شراب آسمان بلکه شود مَست و ز رفتار اُفتد • صائب تبریزی @zonnoun
هو شیخ ابوالحسن خرقانی - قدس سره - روزی به اصحاب خود گفت که چه بهتر بود؟ گفتند: شیخا هم تو بگوی گفت: دلی که در وی همه یاد کرد او بود. دارم دلکی که با هر اندیشه که داشت جز یاد تو بر صفحه خاطر ننگاشت یاد تو چنان فرو گرفتش که در او گنجایی هیچ چیز دیگر نگذاشت نخستین (در ذکر احوال مشایخ صوفیه) بخش ۲۰
هو ‌ امروز یکی گردش مستانه کنم وز کاسهٔ سر ساغر و پیمانه کنم امروز در این شهر همی گردم مست می‌جویم عاقلی که دیوانه کنم
هو ‌ المنةالله که به تو پیوستم وز سلسلهٔ بند فراقت رستم من بادهٔ نیستی چنان خوردستم کز روز ازل تا بابد سرمستم
هو ﷽ طریق کسب معرفت دو راه دارد:یا مجاهدت و یا آموختن علم کمال معرفت حاصل کردن به دو طریق بود:یکی به طریق صوفیان؛ و آن مجاهدت باشد، و باطن صافی داشتن به ذکر بر دوام؛ تا خود را و هر چه جز حق تعالی است فراموش کند. آنگاه در باطن وی کارها پدید آمدن گیرد، و عظمت حق تعالی برو روشن شود. .. و طریق دیگر آموختن علم معرفت است، نه علم کلام و علم های دیگر. و اول این تفکر بود در عجایب صنع. پس از آن ترقی کند به تفکر در جمال و جلال ذات وی، تا حقایق اسما و صفات، وی را مکشوف گردد؛و این علمی درازست، ولیکن زیرک را بدین رسیدن ممکن است. فصل الخطاب،فصل سوم:مشاهده و معرفت، خواجه محمد پارسا قدّس سرّه
هو @fihehmafih هرچه عالم خیال است، پردۀ ظلمت است و هرچه عالم حقایق است پرده های نور است. اما میان پرده های ظلمت که خیال است، هیچ فرق نتوان کردن و در نظر آوردن از غایت لطف، با وجود چنین فرق شگرف و ژرف در حقایق نیز نتوان آن فرق فهم کردن.   @fihehmafih
هو و گفت به سینۀ ما آوازی دادند که: ای بایزید! خزاینِ ما از طاعتِ مقبول و خدمتِ پسندیده پر است، اگر ما را می‌خواهی چیزی بیاور که ما را نبُوَد. گفتم: خداوندا! آن چه بود که تو را نباشد؟ گفت: بیچارگی و عجز و نیاز و خواری و شکستگی. ذکر بایزید بسطامی رحمة الله علیه
هدایت شده از مَشارِقُ الأَنْوار
ا﷽ افضل اذکار نزد اهل طریقت، نفی [و] اثبات و اسم ذات است. ¹ و آن را شروط و آداب مقرّر کردند.  و سرّ در تعیین همهٔ آنها آن است که سبب جمع خاطر و نفی خطرات و برخاستن گرمی محبّت هستند. 1_ منظور از ذکر نفی و اثبات ذکر «لا اله الا الله» است که مرکّب از نفی و اثبات است و منظور از اسم ذات ذکر «الله» است که فقط اشاره ای است به ذات لایزال الهی. 📗همعات (شرایط و موانع سلوک الی الله ، بیان نسبت های عرفانی و انواع کرامات) ✍ شاه ولی الله دهلوی، ص۷۵ •❈•══════┅┅ @An_Noor128
هو نامردان را عشق حرام است. ای جان. عشق و ملامت توامان بودند و خواهند بود‌: با عشق چه کار است نکونامان را؟
هو ✨✨چند توصیه ناب سلوکی، ✨✨✨ خواطر_جلال وجمال _صبر _ندیدن عیوب دیگران. آقا جان حفظ الله : 🔹علم از صفات است ولي گاهی  روح بدون توجه مظهر اسماء مختلف ميشود ظهور اسماء ضرورتا با توجه سالك به تحقق أنها متحقق نميشود بلكه گاهی بدون توجه متحقق ميشود. 🔹نخست توصيه پير مي فروش انست. كه از معاشر ناجنس احتراز كنيد. 🔹بهر مقدار نسبت به هم محبت عشق داشته باشيد خواطر سوء ببركت اين رفاقت الهي بدون هيج زحمت از ما دور ميشود. انجاست كه رحمت حضرت حق دست ما را ميگيرد. سائل : این در مورد همه کائنات هست یا فقط رفقای سلوکی؟ استاد حفظ الله : همه موجودات سائل : برای بالا بردن صبر و استقامت در مسیر چه کار کنیم؟ 🔹ندیدن عيوب ديگران بسيار در فهم معارف وتلقي باطني أنها موثر است اولا نبايد عيبي ببينيم. ثانیا اگر ديديم بسرعت دنبال أن عيب در درون خود بكرديم تا باديدن عيب خود بهانه اعتراض به عيوب ديگران را از خود سلب كنيم. ثالثا عيب را كه شر است به خير وجمال برگردانيم آنرا موقت در شخص ببينيم ويا كيفيت صدور وتحقق أن عيب را براي طرف غير اختياري فرض كنيم يعني قلبا طرف نميخواهد أن عيب از وي صادر شود بنابر اين خيلي مقصر نيست عذرش را واقعا بپذیریم. 🔹و خلاصه كلام سعي كنيم جلال را به جمال بازگردانیم، لذا فرمود: اسلم الشيطان بيدي يعني مظهر أتم جلال كه شيطان است به جمال برگردانده ام. 🔹تا اين مساله يعني تمكن سالك از ارجاع جلال به جمال فكرا وعملا متحقق نشود سير وسلوك حرف مفت است وسالك قدمي بر نداشته. 🍀به پير ميكده گفتم كه چیست! رآه نجات. بخواست جام مي وگفت راز پوشيدن. بهترین رآه انست كه عيوبي كه در ديگران ميبينيم،خود عيب يا ريشه هايش را در خود بيابيم. آنوقت با همه أهل معصيت وگناه وعيوب مساوي ميشويم. آنجاست كه رحمت حضرت حق دست ما را ميگيرد. 🔹البته بحکم تزاحم ناچاریم در مقابل بعضی ظلم‌ها ویا عیوب عکس العمل نشان دهیم ولی باید عکس العمل ها صوری باشد، نه حقیقت، مثل مادر در مقابل فرزندش که یا اصلا عیبی نمیبینه، یا کم میبینه، یا اگر هم اعتراضی میکنه از روی رحمت است. اين مساله مهمترين مساله در سلوك است وبا أن ميتوانيد مدعيان سلوك را ارزيابي كنيد. سائل : اقاجان وقتی جلال بروز میکنه ما در اون غرق میشیم و میشکنیم و اصلا تسلطی برای تبدیل به جمال نداریم ! استاد حفظ الله : چون قبلا تمرين ارجاع به جمال را نكرده ايم.
هو 🔅 کاش خداوند مرا مثل آخوند صوفی قرار دهد. ✍ رحمت الله علیه نقل میکنند: 🖊گروهی، دسته جمعی توطئه کردند و روش عرفانی و الهی و توحیدی مرحوم آخوند ( ) را به انتقاد گرفته و در یک عریضه ای به مرحوم در هنگامی که مرحوم شربیانی ریاست مسلمانان را داشته و رییس مطلق وقت شمرده می شده است نوشتند که ملاّ حسینقلی همدانی، روشی صوفیانه در پیش گرفته است. مرحوم شربیانی نامه را مطالعه فرمود و قلم را برداشته زیر نامه نوشت: کاش خداوند مرا مثل آخوند صوفی قرار دهد. با این جمله آن عالم بزرگ، کار تمام شد و دسیسه های آنان همه بر باد رفت. 📗مهرتابان ص۳۲۲ و ۳۲۳