📚 کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی»، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است.
📌 نویسنده، این کتاب را به صاحب جواهر(ره) که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست، تقدیم کرده است.
🆔 @hokmrani_dini
🔺 ممکن است برخی بگویند خرج کردن این عنوان #وظیفه_شرعی برای انتخابات، کار را سخت میکند و عوارض منفی دارد. یک عدهای هستند که شرکت نمیکنند، بعد احکام الهی، موهون میشوند، که چطور شده است که اینها از کنار یک وظیفه شرعی رد شدهاند؟!
🔺 ما میتوانیم آن را به این نقض کنیم که شما چطور تکلیف شرعی را برای روزه خرج میکنید، این همه خطبای ما بالای منبر میگویند که ایهاالناس غیبت نکنید، به هم ظلم نکنید، دروغ از گناهان کبیره است. در صورتی که برخی از گناهان در بین مردم شیوع دارد. حق همسایه لازم و واجب است، احترام پدر و مادر لازم است، این پاسخ نقض آن است.
🔺 پاسخ دوم این است که وقتی حکم شرعی به صورت عام، به صورت خطاب قانونی ابلاغ میشود، ما به موارد تخصیص و استثنائات و عروض حالات ثانوی، کاری نداریم. اگر کسی به علتی نمیتواند خارج شود، یا وظیفه دیگری را احراز کرده است، مسئولیتش با خودش است. این بدین معنا نیست که ما حکم اولیه را در اختیار مردم نگذاریم. شرکت در #انتخابات به #حکم_اولی_واجب_ضروری است.
🔺 از طرف دیگر، ما نمیتوانیم هر کسی را که شرکت نکرده است، محکوم به #فسق کنیم. اشکال در اینجاست. کسانی که وظیفهای را برعهده داشتهاند و انجام ندادند، نمیتوان همه آنها را فاسق دانست. مگر اینکه تعمد و اظهار مخالفت با حاکم و یک نوع لجاجتی در آن باشد. این بد است.
🔺 گاهی اوقات افراد وظایف شرعیشان را انجام نمیدهند، که از سر سستی و کاهلی و غفلت است. ولی گاهی اوقات با #علم و #عمد و توجه است. حالت دوم خطرناکتر است. ولی ما وظیفه داریم تا زمانی که چیزی را احراز نکردیم، کسی را تفسیق نکنیم.
🔺 به نظر من اشکال در اینجا است که ما اهمیت فروعات #فقه_حکومتی را متوجه نشدیم. یعنی ما از اهمیت نماز برای مردم صحبت میکنیم، اهمیت و مفسده عظیمی که در دروغگویی است، در خوردن مال مردم است، اینها را به مردم میگوییم، و همه را در قالب مسائل فردی میگوییم. ولی در مسائل حکومتی که سرنوشت یک امت به آن وابسته است، اصلا مثالهای ما درست نیست. اگر چیزی مربوط به سرنوشت یک امت است، پس ضرورت و وجوب و تکلیف دارد.
ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺 #حکمرانی_اسلامی در انتظار #دولت_اسلامی
✍ یادداشتی از حجتالاسلام خسروپناه در ماهنامه پاسدار اسلام
🔹در جامعه دینی مقصود از #حکمرانی_اسلامی چیست؟ اسلام مجموعه عقاید، احکام و اخلاق و بخش چهارم آن شامل مقاصدی است که آن را مقاصدالشریعه مینامیم. مقاصدالشریعه در دو بخش عام و خاص مطرح می شوند. بخش عام شامل مقاصد کلی شریعت هستند.
🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنهای:
🔹سابقه فقه سیاسی در شیعه، سابقه عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، #نظامسازی بر اساس این فقه است؛ که این را #امام_بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود.
🔹اولْ کسی که در مقام #نظر و در مقام #عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، #امام بزرگوار ما بود؛ که #مردمسالاری_دینی را مطرح کرد، مسئله ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربهای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دورههای دیگر.
🔹اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ #نظام_حکومت و #نظام_سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست.
🔹ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. ... امام مسئله #ولایت_فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک #نظام_اسلامی.
1390/06/17
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش اول:
🔹 در این زمینه نظریههای متفاوتی وجود دارد و قبل از آن که #مبانی_نظری_امام را بگویم به دو نظر اساسی در مسئله اشاره میکنم: بعضیها به طور قطع منکر چیزی به نام #مردمسالاری یا دموکراسی در اسلام هستند که خود بر دو دستهاند:
۱. مخالفانی که در اندیشه غرب تخصص دارند و براساس وقوف به اندیشه غرب، وجود دموکراسی و مردمسالاری را در اسلام منکرند.
۲. گروه دوم کسانی هستند که با مسائل فقهی و #فقه_سیاسی و با اندیشه سیاسی اسلام آشنایی دارند با این حال مدعیاند که دموکراسی و اصطلاحات مترادفش از جمله مردمسالاری در اسلام وجود ندارد، یا حداقل در #فقه_شیعه وجود ندارد.
🔹 اتفاقا استدلال هر دو گروه هم تقریبا یکیاست. عمده دلیل هر دو گروه ایناستکه دموکراسی و مردمسالاری در غرب دارای پیشفرضهایی است و این پیشفرضها هیچکدام منطبق با #اندیشه_اسلام نیست. البته در کنار این استدلال، دلایل دیگری هم ضمیمه میشود که احیانا خاص متفکران و متخصصان در #اندیشه_غرب است، یا خاص کسانیاست که در حوزه فقهسیاسی مسئله را دنبال میکنند ولی عمده اشکال، همیناستکه بیان شد.
🔹 تحصیل کردههای غرب که فقط با #مبانی_اندیشههای_سیاسی_غرب آشنایی دارند، سخت منکرند و میگویند آن اصطلاحات مخصوص غرب است و اصلا در حوزه اسلام این مسائل معنا ندارد. همچنین عدهای از خودیها هم معتقدند اصلا نباید واژه #دموکراسی را بهکار برد.
🔹 من فکر میکنم برای دنبالکردن بحث باید کمی #تعصبات و صبغههای شکلی الفاظ را کنار بگذاریم. تقید به اینکه این کلمه فارسیاست یا عربی، یونانیاست یا لاتین، مربوط به #عالم_ادبیات است. و در این جا ما باید به #معانی بپردازیم و معانی را هم نباید بهصورت آرمانی و انتزاعی بحث کنیم.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش دوم:
🔹 ما باید واقعیتها را در نظر بگیریم؛ یعنی آنچه را که در غرب به نام #دموکراسی مطرحاست با آنچه بهعنوان #اتکا_به_آرای_عمومی در نظام اسلامی اجرا میشود، بهصورت عینی، عملی و بهصورت قضیه خارجیه مقایسه کنیم؛ نه بهصورت انتزاعی(قضیه طبیعیه یا قضیه حقیقیه).
🔹 اگر بهصورت عینی بحث کنیم در نظریه #دموکراسی_به_مفهوم_غربی، با #مفهوم_اسلامی، تفاوت چندانی نمیبینیم. اگر ما مسئله #مردمسالاری را به این صورت توصیف بکنیم، شاید نیازی به پسوند دینی هم نداشتهباشد. پسوند دینی معمولا برای ایناستکه گفته شود این مردمسالاری، غیر از آن مردمسالاری است که میگویند.
🔹 #حاکمیت_مطلق از آن مردم است و مردم اختیار تام به نمایندهها میدهند که حتی #احکام_الهی را هم زیر و رو کنند. در #غرب وقتی به نمایندگان رای میدهند اجازه میدهند که تمام خواستههای #کلیسا را زیرپا بگذارند. رای میدهند که منتخب مردم تمام #انجیل و #تورات را زیرپا بگذارد، چون قائل به #مردمسالاری_مطلقاند و اضافهکردن کلمه #دینی برای بیان ایننکتهاستکه این مردمسالاری غیر از آن مردمسالاری است.
🔹 #مردم_مسلمان رای میدهند که کارگزاران در #حوزه_اسلام انجام وظیفه کنند و نمایندگان هم در همین حوزه #قانون وضع بکنند، اما اگر ما قضیه را #خارجی گرفتیم دیگر این قید لازم نیست.
🔹در #مردمسالاری مقصود کدام مردم است؟ مردم مسلمان، مردم مومن، مردم وفادار به اسلام؛ همه این تعبیرات در فرمایشات #امام هست، خود این یک بحثی است که #مردم_مخاطب_امام، چه کسانیاند؟ امام که مرتب بر رای مردم تاکید میکنند اینها کدام مردماند؟ چه اوصافی دارند؟ مردمی هستند #وفادار_به_اسلام، علاقهمند به پیادهسازی احکام اسلام که عاشق اسلاماند. مردمیاند که غیر از اسلام را نمیطلبند. قضیه، قضیه خارجیه است، قضیه انتزاعی کلی نیست.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش سوم:
🔹مراد از #مردم هرکس نیست. از چنین مردمی بحثکردن بسیار دشوار است. مردمی که جز مقاصد فاسد چیز دیگری ندارند و میخواهند یک جامعه به تمام معنا لجن به وجود بیاورند، این حرفها درباره آنها صدق نمیکند.
🔹خیلی از تعبیرات #امام "این" دارد؛ «این ملت»، «این مردم». این، اسم اشاره، محدودهای را تعیین میکند. بحث بحث کلاسیک نیست، بحث کلی و انتزاعی آرمانی هم نیست؛ یک بحث #واقعی و #عینی است. حالا این بستر را چه کسی بهوجود آوردهاست کاری نداریم.
🔹شما فروردین 1358 را در نظر بگیرید که مردم برای رای دادن به #جمهوری_اسلامی پای صندوقها آمدند، در این بستر، رای، #رای_مردم است؛ همه چیز را مردم تعیین میکنند؛ خواست خواست مردم است؛ همه در خدمت این مردماند؛ هیچکس از مردم نمیتواند جدا باشد؛ پایه، شالوده و همه چیز مردماند. در این زمینه تعبیرهای والا و پرمعنایی از حضرت امام داریم.
🔹بنابراین صرف نظر از پیشفرضها، آرمانها، اهداف و اعتقادات مردم غرب، آنچه در آنجا اتفاق میافتد انتخاب آزادانه مردم است و در نظام اسلامی یک چیز اضافه شده و آن ایناستکه مردم با #اعتقاد، این کار را میکنند.
🔹در غرب ممکن است انتخابات با #اعتقاد نباشد، از روی هوی و هوس یا از روی منافع شخصی گروهی باشد، ولی عمل، یکی است. یعنی اگر بهصورت قضیه خارجیه نگاه کنیم و از پیشفرضهای هر دو طرف چشمپوشی کنیم، عمل یکی است؛ مردماند که #شالوده_قوانین را میریزند؛ مردماند که #مسئولان را انتخاب میکنند، هم در آنجا و هم در اینجا. بنابراین چه اشکالی دارد که بگوییم هم آنجا مردمسالاری هست هم اینجا، هم آنجا دموکراسی هست هم اینجا.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش چهارم:
🔹 در بعضی از موارد #امام دقیقا این نکته را بیان فرمودهاند که مسئله ما مسئله #دموکراسی_برتر است، یعنی در مقایسه ما یک چیزی هم افزون داریم، چون این مردمی که همه چیز را تعیین میکنند و همه اختیارات دست آنها است، مردمی هستند وارسته، معتقد به خدا، معتقد به ارزشهای الهی و جز خیر و صلاح و سعادت چیز دیگری را مدنظر قرار نمیدهند. شاید هم این کلمه #دینی را که ما بهعنوان پسوند میآوریم برای همین است که بگوییم دموکراسی به علاوه معنویت، قداست و صبغه الهی.
🔹 این دو نظر را وقتی به فرمایشات و آثار #امام عرضه میکنیم بیتردید میتوان گفت #امام نظر دوم را دارند و معتقدند که #نظام_اسلامی، نظام مردمسالاری است. #امام بارها به حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) استناد میکردند، یعنی حکومت آن بزرگواران هم به این معنایی که میگوییم #مردمسالاری بودهاست و #نظام_اسلامی ما هم از فروردین 1358 چنین حالتی پیدا کردهاست. قانون اساسی، وضع قوانین، انتخاب رهبری، انتخاب رئیسجمهوری و مسئولان قضایی و مسئولان اجرایی همه و همه با #مردم است. اینها مطالب کاملا روشنیاند. تا اینجا #مقدمه بحث بود.
🔹از اینجا وارد اصل مسئله میشویم که #مبانی_نظریه چیست؟ چند موردش را خیلی به اختصار عرض میکنم:
#اولین_مبنا برای این نظریه همان مسئله #بیعت است و #امام بارها حتی در مصاحبههای قبل از ورود به ایران به کلمه بیعت استناد کردهاند. #امام نظامی را #مردمسالار و توام با #دموکراسی میدانند که متکی به بیعت باشد بنابراین بیعت مترادف میشود با مراجعه به آرا عمومی.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش پنجم:
🔹 ممحض شدن #بیعت به #اهل_حل_و_عقد، یک مفهومیاست که در همین مردمسالاری غیرمستقیم و دموکراسی غیرمستقیم وجود دارد و سالها متداول بوده و الان هم هست. بالاخره #نمایندگان_مجلس انتخاب میشوند و با واسطه به #وضع_قانون میپردازند. در واقع، بیعت یک نوع مردمسالاری با واسطه است و اهل حل و عقد افراد شناختهشده قابل قبول در جامعه هستند که چیزی را انتخاب میکنند.
🔹 در #عقبه_اولی، #عقبه_ثانیه و #بیعت_رضوان هم همه نبودند، فقط نمایندگان که افراد مورد قبول #مردم بودند با پیغمبر(ص) بیعت کردند. یا در مورد امیرالمومنین(ع) هم همه در کوفه نبودند. به تعبیر خود امام(ع)، مهاجرین و انصار وقتی بیعت کردند دیگر کسانی که اینها را به نمایندگی قبول دارند حق رد و حق اعتراض ندارند.
🔹در #اصل_ششم_قانون_اساسی آمدهاست که کلیه امور متکی به #آرای_عمومی است. همین عبارت در مصاحبههای #امام در پاریس دیدهمیشود. این نشان میدهد که در تدوین اصل ششم قانون اساسی دقیقا از تعبیرات خود #امام استفاده شدهاست و خیلی روشن و واضح است که #بیعت میتواند یکی از #مبانی این اصل باشد.
🔹 مبنای دوم مسئله #شورا است. در شورا هم این شبهه وجود دارد که مشورت با چه کسی؟ وقتی ما #مردمسالاری میگوییم یعنی همه و وقتی شورا را مطرح میکنیم یعنی با #صاحبنظران. وقتی صاحبنظران مورد قبول مردم نظر میدهند، بهطور غیر مستقیم نظر #مردم است. تا مادامی که تمام افراد جامعه صاحبنظر نشدهاند و به این مرحله از رشد اجتماعی نرسیدهایم، چارهای جز #مردمسالاری و #دموکراسی با واسطه نداریم؛ نه ما، همه دنیا.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش ششم:
🔹 سومین مبنا، مبنای #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر است که هم مبنای #اصل_تشکیل_حکومت است و هم مبنای نحوه آن. وقتی مردم حق اعتراض دارند، حق رای هم دارند. به این مطلب هم در فرمایشات #امام از جمله در "تحریر الوسیله" استناد شدهاست.
🔹چهارمین مبنا به تعبیر روایی #النصیحة_لائمة_المسلمین است، #انتقاد_از_مسئولان، منتها در سخنان #امام این جمله سر و ته شده بدون این که در معنا تغییری دادهبشود. قسمتی از فرمایشات #امام همزمان با هشتسال جنگ تحمیلی و مقاومت شکوهمند ملت ایران است که بسیار دقت میکردند #دولت تضعیف نشود و در آن مدت مسئله #مبانی_ مردمسالاری را بهگونهای مطرح نمیکردند که #ملت در برابر دولت قراربگیرد.
🔹چون اگر مسئله را از حوزه #اندیشه_و_فکر بیرون ببریم و #ژورنالیستی و روزنامهای(یا روزی نامهای) بکنیم آن وقت معنای آن، رو در رو قراردادن مردم و دولت میشود. مرتب بگوییم مردم مردم مردم . گویا دولت یک راهی میرود مردم راه دیگری. #امام ابا داشتند از این که مردم در برابر دولت مطرح بشوند و میگفتند: مردم از دولتاند و دولت از مردم؛ مردم پشتیبان دولتاند و دولت خدمتگزار مردم. در این جا مسئله #نقد_دولت به این صورت مطرح میشد که دولت باید خدمتگزار مردم باشد و نباید از مردم جدا بشود.
🔹 در آن زمان، عدهای به دلایلی دولت را دوست نداشتند و #امام به اینها بهانه نمیداد که از فرمایشات امام در مخالفت با دولت استفاده کنند. آن موقع #دولت یکتنه در برابر دنیا ایستاده بود، تمام دنیا #صدام را تقویت میکردند.
✍️ ادامه دارد...
🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنهای:
🔹تکلیف امت اسلامی در زمینه #هدایت و #حکومت، در حادثه غدیر معیّن شده است.
۱۳۸۸/۰۹/۱۵
🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنهای:
🔹بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ #امامت را قبول دارد. این قاعده اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند.
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی #مردمسالاری_دینی در اندیشه امامخمینی(ره)
🎙مرحوم آیتالله عمید زنجانی
🔸 بخش هفتم:
🔹مبنای پنجمی که برای #اندیشه_امام از فرمایشات میتوان استخراج کرد مسئله #رضایت_عمومی است؛ یعنی عملکرد #نظام_اسلامی باید به گونهای باشد که عموم راضی باشند.
🔹وقتی این قسمت از بحث مطرح میشود معمولا این سوال مطرح میگردد که اگر مردم نخواستند چی؟! جواب این سوال روشن است؛ چرا باید نظام کاری کند که مردم نخواهند، نظام باید کار خودش را تصحیح کند، باید به گونهای عمل کند که مردم بخواهند، نظام باید رویهاش را تصحیح کند.
🔹 رویهاش را تصحیح کند به این معنا نیست که از #اسلام و احکام اسلام دور بشود بلکه باید روشهای اجرایی خودش را تصحیح بکند که #رضایت_عمومی را همراه داشتهباشد. حاکم مالک اشتر باشد یا دیگری رضایت عمومی را داشته باشد. اصلا شاهکار اصلی #امام اینبودکه توانست کاری کند که مردم بگویند اسلام .
🔹 تاسیس #جمهوری_اسلامی و تدوین #قانون_اساسی هم از کارهای #امام بود اما کار اصلی #امام در #نظام_سیاسی اینبودکه مردمی را تربیت کرد که گفتند فقط #اسلام. این #شاهکار_امام است.
🔹در یکی از مصاحبهها خبرنگار از #امام سوال میکند که شما چه سمتی را در نظام و دولتی که تشکیل میدهید میپذیرد؟ #امام میفرمایند من هیچ مسئولیتی نخواهم داشت. کار اصلی من #نظارت_بر_همه_امور_و_ارشاد است.
🔹 یعنی اگر مسئله #ارشاد فراموش بشود این سوال پیش میآید که اگر مردم نخواستند چی؟ بنابراین، پیشفرض #مشروعیت_نظام، #مردمسالاری و #جمهوری_اسلامی این است که مردم، مردمی مسلمان، اسلامخواه، خداجو و ملتزم به احکام اسلام و شرعیت اسلام باشند و اگر این پیشفرض از دست رفت باید دو مرتبه #احیا بشود. لذا این #تضمین و #تامین بزرگترین کاریاست که در #نظام_اسلامی انجام میگیرد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
پایان.
🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنهای:
🔹دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب امیرالمومنین بهعنوان #امامت بعد از پیغمبر، و مسئله پرداختن به #حکومت و #سیاست و #امامت و اداره امت بعد از پیغمبر، در مسئله غدیر وجود دارد.
۱۳۹۳/۰۷/۲۱
🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حضرت امام(ره): غدیر آمده است که بفهماند #سیاست به همه مربوط است.
🔹در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست، منتهی سیاست عادلانه که بتواند به واسطه آن سیاست اقامه صلاه و ... بکند و راه را باز و آرام کند، بگذارد تا صاحب افکار، افکارشان را با دلگرمی و آرامش ارائه بدهند.
🔹اینطور نیست که ما خیال کنیم که ولایتی که در اینجا میگن امامت است و امامت در عرض فروع دین است؛ نخیر این ولایت عبارت از #حکومت است.
🆔 @hokmrani_dini
🔺«نظریه دولت» در مکتب کلامی و فقهی شهید صدر
📚تازهترین اثر از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «نظریه دولت در مکتب کلامی و فقهی علامه شهید سید محمدباقر صدر» روانه بازار نشر شد. در این کتاب #نظریه_دولت و مختصات آن را در نظرگاه شهید محمدباقر صدر بررسی میکند.
📚کتاب شامل بر سه فصل است؛ فصل نخست نظریه دولت در تقریرات شهید صدر را بررسی میکند. عنوان فصل دوم «مختصات دولت در اندیشه شهید صدر» است و فصل سوم و پایانی ارکان دولت مطلوب در اندیشه سیاسی شهید صدر را مورد مداقه قرار میدهد.
📚در بخشی از کتاب میخوانیم: «به نظر شهید صدر در عصر غیبت معصوم، مرجعیت صالح باید مترصد #دولتسازی براساس احکام و مبانی اسلامی باشد. فقیهان مسلمان و نخبه که علمای شریعت هستند رهبری مبارزه علیه ظلم و استثمار را بر عهده بگیرند و پس از براندازی طاغوت، #حکومت_صالحان را تشکیل دهند. آنها نماینده هیچ طبقه اجتماعی خاصی نیستند بلکه ضمیر امت و توده مظلوم خود هستند.»
👈 آشنایی با کتاب + لینک خرید:
https://b2n.ir/j95706
🆔 @hokmrani_dini
🔹 به اعتقاد #شهيد_صدر دولت بهدليل نقشي که در پيادهسازي احکام اسلامي، حراست از ارزشهاي ديني، رونقدادن فعّاليّتهاي اجتماعي و آباداني و پيشرفت دارد، امري لازم و ضروري است.
🔹دولت مطلوب در انديشه ايشان، دولتي مشروط به رعایت موازين شرعي و قانوني و مصلحت عمومی است. از نظر وي مصداق عيني و اصيل اين دولت، حکومت پيامبران و صالحان در تاريخ بشر و اسلام، و جمهوري اسلامي در جهان معاصر است.
🔹دولت جمهوري اسلامي، الگوي برتري است که به اعتقاد وي، سايرِ نظامها و جوامع ميتوانند از آن الگو بگيرند. از نظر ايشان ساختارِ دولت اسلامي به گونهاي است که بايد مبانی مکتبی و اخلاق در سياست مدني، نقش فعالي داشته باشد و در عين حال، دولت در نظام اسلامي غايتمند و داراي هدفهاي والاست.
🔹اين رويکرد مکتبی دولت اسلامي، منجر به جلوگيري از مناسبات استثماري در جامعه، زيستِ مؤمنانه کارگزاران و تصحيح روابط بينالملليِ دولت اسلامي در خصوص مصالح جهان اسلام ميشود.
🔹علامه شهید صدر، با هوشمندی و نبوغی ویژه به طرح نظریه #استخلاف، #استئمان و #استئمام میپردازد و نقش انسان مسلمانِ متعهد را در مشروعیتدهی به حکومت تبیین و ساختار حکومت اسلامی را برمبنای خرد جمعی و مشورت مؤمنانه مهندسی میکند.
🆔 @hokmrani_dini
🔺 امام خامنهای: مجموعه دستگاه #مدیریت کشور باید #علوی باشد.
🔹اگر ما بر روی نقش #مدیریّت و #سرپرستی جامعه در جامعه اسلامی تکیه میکنیم، آن را تعیینکننده معرّفی میکنیم، این قضیّه با یک گزینش تمام نمیشود. این جوری نیست که ما یک نفر را گزینش کنیم و یک شخص در رأس برگزیده بشود و شرایط لازم را داشته باشد، بعد دیگر همه چیز به خودی خود حل خواهد شد!
🔹تأثیر #مدیران_بالا در سرنوشت جامعه هم تا حدود زیادی از این جهت است که مدیر برتر و بالاتر این قدرت را دارد که دستها و ایادی چرخاننده چرخهای کشور را سالم انتخاب بکند؛ یعنی سلامت آنها جزو سلامت دستگاه حکومت است.
🔹 وقتی امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (ع) در رأس حکومت قرار میگیرد، تمام #شاخههای_مدیریّت در جامعه به طرف صلاح حرکت میکند؛ به طوری که اگر یک گوشه از مجموعه این دستگاه مدیریّت، ناسالم و ناپاک و غیر منطبق با معیارها باشد، برای قطع او و قلع و قمع او امیرالمؤمنین جنگ چندین ماهه را بر خودش هموار میکند؛ یعنی #مجموعه_دستگاه_مدیریّت_کشور، باید #علوی باشد.
۱۳۶۹/۰۴/۲۰
🆔 @hokmrani_dini
🔺سخنان حجتالاسلام محسنی اژهای در سفر اخیر به قم در دیدار با مراجع و اعضای جامعه مدرسین:
1. در شرایط کنونی بیش از پیش به نظرات و همفکری علما و حوزهعلمیه نیازمند هستیم.
2. همه نظام اسلامی بر اساس #موازین_اسلامی پایهگذاری شده و باید برنامههای آن انجام شود که بهاین مسئله قانون اساسی نیز تاکید دارد.
3. مردم انتظار دارند که برنامههای دستگاه قضایی باید براساس #شرع و مبانی #فقه_اسلامی انجام شود. تا کنون در این زمینه گامهای ارزشمندی برداشته شدهاست اما همچنان قوه قضائیه نیازمند همکاری با حوزه و علمای صاحب نظر است.
4. در شرایط فعلی نیازمند تربیت روحانیون فاضل برای شرایط آتی هستیم و هرچه که جلو می رویم این نیاز بیشتر میشود.
5. ما #سند_مشترکی با حوزه داریم و به دنبال این هستیم که بدانیم ما در چه بخشی میتوانیم با حوزه همکاریهای مشترک داشته باشیم.
6. حوزه باید در #تربیت_نیرو به ما کمک کند؛ ما از حوزه درخواست میکنیم که در جهت #کادرپروریها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به ما کمک کند.
7. ما از حوزه میخواهیم نیروهای #نخبه خود را شناسایی و به ما معرفی کند تا ما برای آنها شرایط آموزشی و تربیتی لازم را برای استفاده در دستگاه قضا فراهم کنیم.
🆔 @hokmrani_dini
🔺سرفصل پروژههایی که جریان #معاند و #سکولارها در چند ماهه اخیر علیه نظام اسلامی انجام دادهاند:
🔹تخریب شورای نگهبان و القاء مهندسی انتخابات
🔹القاء غیر مشروع بودن #دولت_آینده به بهانه عدم شرکت اکثریت در انتخابات
🔹سیاهنمایی و القاء ناامیدی از آینده نظام اسلامی
🔹نامطلوب نشان دادن هماهنگی و یکدستی قوای سهگانه
🔹تضعیف نظام و القاء ناکارآمدی انقلاب اسلامی در تحقق شعارهای خود
🔹تخریب #مردم_سالاری_دینی و القاء #استبداد_دینی
🔹القاء عبور نظام اسلامی از #مبانی_دینی
🔹اتهام روی کار آمدن تفکر #طالبانیسم با انتخابات ۱۴۰۰
🔹القاء به بن بست رسیدن نظام و لزوم #تغییر_اصول_قانون_اساسی
🔺با توجه به این حجم از تخریب و سیاهنمایی نسبت به نظام اسلامی، ضرورت دارد موسسات و مراکز فقهی، رسانهها و دلسوزان اسلام و انقلاب اسلامی، در سطوح مختلف فقهی، راهبردی، گفتمانی و رسانهای به مقابله با این #جنگ_نرم علیه نظام اسلامی بپردازند و اجازه #مهندسی_ذهن_جامعه و #تضعیف_انقلاب_اسلامی را به سکولارها و معاندین ندهند.
🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یازدهم مرداد، سالروز شهادت مجتهد انقلابی حضرت آیتالله شیخ فضلالله نوری.
🔺اعتبارنامه حجتالاسلام رئیسی تائید شد.
سخنگوی شورای نگهبان:
🔹اعتبارنامه رییسجمهور منتخب در جلسه اخیر شورای نگهبان امضا و به حضور رهبرانقلاب تقدیم شد.
🆔 @hokmrani_dini
📜 تصویر #حکم_تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران
🆔 @hokmrani_dini