eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
581 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش دوم: 🔹 ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم؛ یعنی آنچه را که در غرب به نام مطرح‌است با آنچه به‌عنوان در نظام اسلامی اجرا می‌شود، به‌صورت عینی، عملی و به‌صورت قضیه خارجیه مقایسه کنیم؛ نه به‌صورت انتزاعی(قضیه طبیعیه یا قضیه حقیقیه). 🔹 اگر به‌صورت عینی بحث کنیم در نظریه ، با ، تفاوت چندانی نمی‌بینیم. اگر ما مسئله را به این صورت توصیف بکنیم، شاید نیازی به پسوند دینی هم نداشته‌باشد. پسوند دینی معمولا برای این‌است‌که گفته شود این مردم‌سالاری، غیر از آن مردم‌سالاری است که می‌گویند. 🔹 از آن مردم است و مردم اختیار تام به نماینده‌ها می‌دهند که حتی را هم زیر و رو کنند. در وقتی به نمایندگان رای می‌دهند اجازه می‌دهند که تمام خواسته‌های را زیرپا بگذارند. رای می‌دهند که منتخب مردم تمام و را زیرپا بگذارد، چون قائل به و اضافه‌کردن کلمه برای بیان این‌نکته‌است‌که این مردم‌سالاری غیر از آن مردم‌سالاری است. 🔹 رای می‌دهند که کارگزاران در انجام وظیفه کنند و نمایندگان هم در همین حوزه وضع بکنند، اما اگر ما قضیه را گرفتیم دیگر این قید لازم نیست. 🔹در مقصود کدام مردم است؟ مردم مسلمان، مردم مومن، مردم وفادار به اسلام؛ همه این تعبیرات در فرمایشات هست، خود این یک بحثی است که ، چه کسانی‌اند؟ امام که مرتب بر رای مردم تاکید می‌کنند این‌ها کدام مردم‌اند؟ چه اوصافی دارند؟ مردمی هستند ، علاقه‌مند به پیاده‌سازی احکام اسلام که عاشق اسلام‌اند. مردمی‌اند که غیر از اسلام را نمی‌طلبند. قضیه، قضیه خارجیه است، قضیه انتزاعی کلی نیست. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش سوم: 🔹مراد از هرکس نیست. از چنین مردمی بحث‌کردن بسیار دشوار است. مردمی که جز مقاصد فاسد چیز دیگری ندارند و می‌خواهند یک جامعه به تمام معنا لجن به وجود بیاورند، این حرف‌ها درباره آنها صدق نمی‌کند. 🔹خیلی از تعبیرات "این" دارد؛ «این ملت»، «این مردم». این، اسم اشاره، محدوده‌ای را تعیین می‌کند. بحث بحث کلاسیک نیست، بحث کلی و انتزاعی آرمانی هم نیست؛ یک بحث و است. حالا این بستر را چه کسی به‌وجود آورده‌است کاری نداریم. 🔹شما فروردین 1358 را در نظر بگیرید که مردم برای رای دادن به پای صندوق‌ها آمدند، در این بستر، رای، است؛ همه چیز را مردم تعیین می‌کنند؛ خواست خواست مردم است؛ همه در خدمت این مردم‌اند؛ هیچ‌کس از مردم نمی‌تواند جدا باشد؛ پایه، شالوده و همه چیز مردم‌اند. در این زمینه تعبیرهای والا و پرمعنایی از حضرت امام داریم. 🔹بنابراین صرف نظر از پیش‌فرض‌ها، آرمان‌ها، اهداف و اعتقادات مردم غرب، آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد انتخاب آزادانه مردم است و در نظام اسلامی یک چیز اضافه شده و آن این‌است‌که مردم با ، این کار را می‌کنند. 🔹در غرب ممکن است انتخابات با نباشد، از روی هوی و هوس یا از روی منافع شخصی گروهی باشد، ولی عمل، یکی است. یعنی اگر به‌صورت قضیه خارجیه نگاه کنیم و از پیش‌فرض‌های هر دو طرف چشم‌پوشی کنیم، عمل یکی است؛ مردم‌اند که را می‌ریزند؛ مردم‌اند که را انتخاب می‌کنند، هم در آنجا و هم در اینجا. بنابراین چه اشکالی دارد که بگوییم هم آنجا مردم‌سالاری هست هم اینجا، هم آنجا دموکراسی هست هم اینجا. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش چهارم: 🔹 در بعضی از موارد دقیقا این نکته را بیان فرموده‌اند که مسئله ما مسئله است، یعنی در مقایسه ما یک چیزی هم افزون داریم، چون این مردمی که همه چیز را تعیین می‌کنند و همه اختیارات دست آنها است، مردمی هستند وارسته، معتقد به خدا، معتقد به ارزش‌های الهی و جز خیر و صلاح و سعادت چیز دیگری را مدنظر قرار نمی‌دهند. شاید هم این کلمه را که ما به‌عنوان پسوند می‌آوریم برای همین است که بگوییم دموکراسی به علاوه معنویت، قداست و صبغه الهی. 🔹 این دو نظر را وقتی به فرمایشات و آثار عرضه می‌کنیم بی‌تردید می‌توان گفت نظر دوم را دارند و معتقدند که ، نظام مردم‌سالاری است. بارها به حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) استناد می‌کردند، یعنی حکومت آن بزرگواران هم به این معنایی که می‌گوییم بوده‌است و ما هم از فروردین 1358 چنین حالتی پیدا کرده‌است. قانون اساسی، وضع قوانین، انتخاب رهبری، انتخاب رئیس‌جمهوری و مسئولان قضایی و مسئولان اجرایی همه و همه با است. این‌ها مطالب کاملا روشنی‌اند. تا اینجا بحث بود. 🔹از اینجا وارد اصل مسئله می‌شویم که چیست؟ چند موردش را خیلی به اختصار عرض می‌کنم: برای این نظریه همان مسئله است و بارها حتی در مصاحبه‌های قبل از ورود به ایران به کلمه بیعت استناد کرده‌اند. نظامی را و توام با می‌دانند که متکی به بیعت باشد بنابراین بیعت مترادف می‌شود با مراجعه به آرا عمومی. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش پنجم: 🔹 ممحض شدن به ، یک مفهومی‌است که در همین مردم‌سالاری غیرمستقیم و دموکراسی غیرمستقیم وجود دارد و سال‌ها متداول بوده و الان هم هست. بالاخره انتخاب می‌شوند و با واسطه به می‌پردازند. در واقع، بیعت یک نوع مردم‌سالاری با واسطه است و اهل حل و عقد افراد شناخته‌شده قابل قبول در جامعه هستند که چیزی را انتخاب می‌کنند. 🔹 در ، و هم همه نبودند، فقط نمایندگان که افراد مورد قبول بودند با پیغمبر(ص) بیعت کردند. یا در مورد امیرالمومنین(ع) هم همه در کوفه نبودند. به تعبیر خود امام(ع)، مهاجرین و انصار وقتی بیعت کردند دیگر کسانی که این‌ها را به نمایندگی قبول دارند حق رد و حق اعتراض ندارند. 🔹در آمده‌است‌ که کلیه امور متکی به است. همین عبارت در مصاحبه‌های در پاریس دیده‌می‌شود. این نشان می‌دهد که در تدوین اصل ششم قانون اساسی دقیقا از تعبیرات خود استفاده شده‌است و خیلی روشن و واضح است که می‌تواند یکی از این اصل باشد. 🔹 مبنای دوم مسئله است. در شورا هم این شبهه وجود دارد که مشورت با چه کسی؟ وقتی ما می‌گوییم یعنی همه و وقتی شورا را مطرح می‌کنیم یعنی با . وقتی صاحب‌نظران مورد قبول مردم نظر می‌دهند، به‌طور غیر مستقیم نظر است. تا مادامی که تمام افراد جامعه صاحب‌نظر نشده‌اند و به این مرحله از رشد اجتماعی نرسیده‌ایم، چاره‌ای جز و با واسطه نداریم؛ نه ما، همه دنیا. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش ششم: 🔹 سومین مبنا، مبنای است که هم مبنای است و هم مبنای نحوه آن. وقتی مردم حق اعتراض دارند، حق رای هم دارند. به این مطلب هم در فرمایشات از جمله در "تحریر الوسیله" استناد شده‌است. 🔹چهارمین مبنا به تعبیر روایی است، ، منتها در سخنان این جمله سر و ته شده بدون این که در معنا تغییری داده‌بشود. قسمتی از فرمایشات همزمان با هشت‌سال جنگ تحمیلی و مقاومت شکوهمند ملت ایران است که بسیار دقت می‌کردند تضعیف نشود و در آن مدت مسئله مردم‌سالاری را به‌گونه‌ای مطرح نمی‌کردند که در برابر دولت قراربگیرد. 🔹چون اگر مسئله را از حوزه بیرون ببریم و و روزنامه‌ای(یا روزی نامه‌ای) بکنیم آن وقت معنای آن، رو در رو قراردادن مردم و دولت می‌شود. مرتب بگوییم مردم مردم مردم . گویا دولت یک راهی می‌رود مردم راه دیگری. ابا داشتند از این که مردم در برابر دولت مطرح بشوند و می‌گفتند: مردم از دولت‌اند و دولت از مردم؛ مردم پشتیبان دولت‌اند و دولت خدمتگزار مردم. در این جا مسئله به این صورت مطرح می‌شد که دولت باید خدمت‌گزار مردم باشد و نباید از مردم جدا بشود. 🔹 در آن زمان، عده‌ای به دلایلی دولت را دوست نداشتند و به این‌ها بهانه نمی‌داد که از فرمایشات امام در مخالفت با دولت استفاده کنند. آن موقع یک‌تنه در برابر دنیا ایستاده بود، تمام دنیا را تقویت می‌کردند. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ و ، در حادثه‌ غدیر معیّن شده است.  ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندی‌ها و قدرت‌مداری‌ها را قبول ندارد؛ را قبول دارد. این قاعده‌ اسلام است؛ غدیر این را بیان می‌کند.  ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش هفتم: 🔹مبنای پنجمی که برای از فرمایشات می‌توان استخراج کرد مسئله است؛ یعنی عملکرد باید به گونه‌ای باشد که عموم راضی باشند. 🔹وقتی این قسمت از بحث مطرح می‌شود معمولا این سوال مطرح می‌گردد که اگر مردم نخواستند چی؟! جواب این سوال روشن است؛ چرا باید نظام کاری کند که مردم نخواهند، نظام باید کار خودش را تصحیح کند، باید به گونه‌ای عمل کند که مردم بخواهند، نظام باید رویه‌اش را تصحیح کند. 🔹 رویه‌اش را تصحیح کند به این معنا نیست که از و احکام اسلام دور بشود بلکه باید روش‌های اجرایی خودش را تصحیح بکند که را همراه داشته‌باشد. حاکم مالک اشتر باشد یا دیگری رضایت عمومی را داشته باشد. اصلا شاهکار اصلی این‌بودکه توانست کاری کند که مردم بگویند اسلام . 🔹 تاسیس و تدوین هم از کارهای بود اما کار اصلی در این‌بودکه مردمی را تربیت کرد که گفتند فقط . این است. 🔹در یکی از مصاحبه‌ها خبرنگار از سوال می‌کند که شما چه سمتی را در نظام و دولتی که تشکیل می‌دهید می‌پذیرد؟ می‌فرمایند من هیچ مسئولیتی نخواهم داشت. کار اصلی من است. 🔹 یعنی اگر مسئله فراموش بشود این سوال پیش می‌آید که اگر مردم نخواستند چی؟ بنابراین، پیش‌فرض ، و این است که مردم، مردمی مسلمان، اسلام‌خواه، خداجو و ملتزم به احکام اسلام و شرعیت اسلام باشند و اگر این پیش‌فرض از دست رفت باید دو مرتبه بشود. لذا این و بزرگ‌ترین کاری‌است که در انجام می‌گیرد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. پایان. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب امیرالمومنین به‌عنوان بعد از پیغمبر، و مسئله‌ پرداختن به و و و اداره‌ امت بعد از پیغمبر، در مسئله غدیر وجود دارد.  ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ 🆔 @hokmrani_dini
🌹الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام🌹 🌹عید سعید غدیر، عید ولایت و امامت بر همه شیعیان مبارک🌹
🔺امام خامنه‌ای: 🔹آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل و از مسائل برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل و مسائل خصوصى زندگى افراد و در واقع نگاه به اسلام داشته باشند، جوابشان مسئله‌ است.  ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حضرت امام(ره): غدیر آمده است که بفهماند به همه مربوط است. 🔹در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست، منتهی سیاست عادلانه که بتواند به واسطه آن سیاست اقامه صلاه و ... بکند و راه را باز و آرام کند، بگذارد تا صاحب افکار، افکارشان را با دلگرمی و آرامش ارائه بدهند. 🔹اینطور نیست که ما خیال کنیم که ولایتی که در اینجا میگن امامت است و امامت در عرض فروع دین است؛ نخیر این ولایت عبارت از است. 🆔 @hokmrani_dini
🔺«نظریه دولت» در مکتب کلامی و فقهی شهید صدر 📚تازه‌ترین اثر از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «نظریه دولت در مکتب کلامی و فقهی علامه شهید سید محمدباقر صدر» روانه بازار نشر شد. در این کتاب و مختصات آن را در نظرگاه شهید محمدباقر صدر بررسی می‌کند. 📚کتاب شامل بر سه فصل است؛ فصل نخست نظریه دولت در تقریرات شهید صدر را بررسی می‌کند. عنوان فصل دوم «مختصات دولت در اندیشه شهید صدر» است و فصل سوم و پایانی ارکان دولت مطلوب در اندیشه سیاسی شهید صدر را مورد مداقه قرار می‌دهد. 📚در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «به نظر شهید صدر در عصر غیبت معصوم، مرجعیت صالح باید مترصد براساس احکام و مبانی اسلامی باشد. فقیهان مسلمان و نخبه که علمای شریعت هستند رهبری مبارزه علیه ظلم و استثمار را بر عهده بگیرند و پس از براندازی طاغوت، را تشکیل دهند. آنها نماینده هیچ طبقه‌ اجتماعی خاصی نیستند بلکه ضمیر امت و توده مظلوم خود هستند.» 👈 آشنایی با کتاب + لینک خرید: https://b2n.ir/j95706 🆔 @hokmrani_dini
🔹 به اعتقاد دولت به‌دليل نقشي که در پياده‌سازي احکام اسلامي، حراست از ارزش‌هاي ديني، رونق‌دادن فعّاليّت‌هاي اجتماعي و آباداني و پيشرفت دارد، امري لازم و ضروري است. 🔹دولت مطلوب در انديشه‌ ايشان، دولتي مشروط به رعایت موازين شرعي و قانوني و مصلحت عمومی است. از نظر وي مصداق عيني و اصيل اين دولت، حکومت پيامبران و صالحان در تاريخ بشر و اسلام، و جمهوري اسلامي در جهان معاصر است. 🔹دولت جمهوري اسلامي، الگوي برتري است که به اعتقاد وي، سايرِ نظام‌ها و جوامع مي‌توانند از آن الگو بگيرند. از نظر ايشان ساختارِ دولت اسلامي به گونه‌اي است که بايد مبانی مکتبی و اخلاق در سياست مدني، نقش فعالي داشته باشد و در عين حال، دولت در نظام اسلامي غايتمند و داراي هدف‌هاي والاست. 🔹اين رويکرد مکتبی دولت اسلامي، منجر به جلوگيري از مناسبات استثماري در جامعه، زيستِ مؤمنانه‌ کارگزاران و تصحيح روابط بين‌الملليِ دولت اسلامي در خصوص مصالح جهان اسلام مي‌شود. 🔹علامه شهید صدر، با هوشمندی و نبوغی ویژه به طرح نظریه‌ ، و می‌پردازد و نقش انسان مسلمانِ متعهد را در مشروعیت‌دهی به حکومت تبیین و ساختار حکومت اسلامی را برمبنای خرد جمعی و مشورت مؤمنانه مهندسی می‌کند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 امام خامنه‌ای: مجموعه دستگاه کشور باید باشد. 🔹اگر ما بر روی نقش و جامعه در جامعه اسلامی تکیه میکنیم، آن را تعیین‌کننده معرّفی میکنیم، این قضیّه با یک گزینش تمام نمی‌شود. این‌ جوری نیست که ما یک نفر را گزینش کنیم و یک شخص در رأس برگزیده بشود و شرایط لازم را داشته باشد، بعد دیگر همه چیز به خودی خود حل خواهد شد! 🔹تأثیر در سرنوشت جامعه هم تا حدود زیادی از این جهت است که مدیر برتر و بالاتر این قدرت را دارد که دستها و ایادی چرخاننده‌‌ چرخ‌های کشور را سالم انتخاب بکند؛ یعنی سلامت آنها جزو سلامت دستگاه حکومت است. 🔹 وقتی امیرالمؤمنین علی‌بن‌‌ابی‌طالب (ع) در رأس حکومت قرار می‌گیرد، تمام در جامعه به طرف صلاح حرکت میکند؛ به طوری که اگر یک گوشه از مجموعه این دستگاه مدیریّت، ناسالم و ناپاک و غیر منطبق با معیارها باشد، برای قطع او و قلع ‌و قمع او امیرالمؤمنین جنگ چندین ماهه را بر خودش هموار می‌کند؛ یعنی ، باید باشد. ۱۳۶۹/۰۴/۲۰ 🆔 @hokmrani_dini
🔺سخنان حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در سفر اخیر به قم در دیدار با مراجع و اعضای جامعه مدرسین: 1. در شرایط کنونی بیش از پیش به نظرات و همفکری علما و حوزه‌علمیه نیازمند هستیم. 2. همه نظام اسلامی بر اساس پایه‌گذاری شده و باید برنامه‌های آن انجام شود که به‌این مسئله قانون اساسی نیز تاکید دارد. 3. مردم انتظار دارند که برنامه‌های دستگاه قضایی باید براساس و مبانی انجام شود. تا کنون در این زمینه گام‌های ارزشمندی برداشته شده‌است اما همچنان قوه قضائیه نیازمند همکاری با حوزه و علمای صاحب نظر است. 4. در شرایط فعلی نیازمند تربیت روحانیون فاضل برای شرایط آتی هستیم و هرچه که جلو می رویم این نیاز بیشتر می‌شود. 5. ما با حوزه داریم و به دنبال این هستیم که بدانیم ما در چه بخشی می‌توانیم با حوزه همکاری‌های مشترک داشته باشیم. 6. حوزه باید در به ما کمک کند؛ ما از حوزه درخواست می‌کنیم که در جهت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به ما کمک کند. 7. ما از حوزه می‌خواهیم نیروهای خود را شناسایی و به ما معرفی کند تا ما برای آن‌ها شرایط آموزشی و تربیتی لازم را برای استفاده در دستگاه قضا فراهم کنیم. 🆔 @hokmrani_dini
🔺سرفصل‌ پروژه‌هایی که جریان و در چند ماهه اخیر علیه نظام اسلامی انجام داده‌اند: 🔹تخریب شورای نگهبان و القاء مهندسی انتخابات 🔹القاء غیر مشروع بودن به بهانه عدم شرکت اکثریت در انتخابات 🔹سیاه‌نمایی و القاء ناامیدی از آینده نظام اسلامی 🔹نامطلوب نشان دادن هماهنگی و یکدستی قوای سه‌گانه 🔹تضعیف نظام و القاء ناکارآمدی انقلاب اسلامی در تحقق شعارهای خود 🔹تخریب و القاء 🔹القاء عبور نظام اسلامی از 🔹اتهام روی کار آمدن تفکر با انتخابات ۱۴۰۰ 🔹القاء به بن بست رسیدن نظام و لزوم 🔺با توجه به این حجم از تخریب و سیاه‌نمایی نسبت به نظام اسلامی، ضرورت دارد موسسات و مراکز فقهی، رسانه‌ها و دلسوزان اسلام و انقلاب اسلامی، در سطوح مختلف فقهی، راهبردی، گفتمانی و رسانه‌ای به مقابله با این علیه نظام اسلامی بپردازند و اجازه و را به سکولارها و معاندین ندهند. 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یازدهم مرداد، سالروز شهادت مجتهد انقلابی حضرت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری.
🔺اعتبارنامه حجت‌الاسلام رئیسی تائید شد. سخنگوی شورای نگهبان: 🔹اعتبارنامه رییس‌جمهور منتخب در جلسه اخیر شورای نگهبان امضا و به حضور رهبرانقلاب تقدیم شد. 🆔 @hokmrani_dini
📜 تصویر سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ 🆔 @hokmrani_dini
🔺دو خواسته مهم رهبر انقلاب در به حجت‌الاسلام رئیسی 1️⃣ تقویت 2️⃣ توجه به مردم و که سختی کشیدند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 دولت باید باشد / با مردم گفتگو کنید. ✅ امام خامنه‌ای: 🔹 در شعارهای رئیس‌جمهور محترم، مسئله و از مردم شنیدن در میان مردم بودن تکرار شده است. یک توصیه این است که این را از دست ندهید، این چیز بسیار مهمی است. 🔹 این را در واقعیت محقق کنند، به معنای واقعی کلمه با مردم در کنار مردم و در میان مردم باشند. مردم یعنی همه مردم. بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. 🔹 البته حضور در میان مردم که سابقه این کار را هم ایشان دارند، نباید غافل کند افراد را از ارتباط با . ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است، تبادل نظر با نخبگان، استفاده از نظر نخبگان. 🔹 دولت باید باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی که در بین مردم وجود دارد، اینها را بایستی با نگاه وفاق آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم باید این توهمات را تضعیف کرد. بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد. 🔹 گفتگوی صادقانه با مردم هم یکی از همین کارهایی است که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند. حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی و اینها صادقانه با مردم حرف بزنند مشکلات را به مردم بگویند راه حل‌ها را به مردم بگویند توقعات را از مردم ابراز کنند و کمکهای لازم را به مردم تقدیم کنند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺جایگاه تنفیذ در شرع و قانون اساسی بر اساس است. 🔹تنفیذ براساس قانون اساسی از اختیارات است و امری و صوری نیست. بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم سخن می‌گوید که از آن به «تنفیذ» تعبیر می‌شود و انجام وظیفه رئیس‌جمهور نه فقط منوط به طی کردن مراحل مختلف مانند ثبت‌نام، تأیید صلاحیت و کسب اکثریت آراست، بلکه طبق قانون اساسی منوط به ولی فقیه است؛ یعنی، قانونا، تا زمانی که ولی فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. 🔹امام خمینی(ره) در پاسخ به علت تنفيذ حكم رياست جمهوری توسط ولی فقيه می‌فرمايند: «چون آن بايد با فقيه ولى امر باشد، اينجانب رأى ملت شريف را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب نمودم‌.» (صحيفه امام، ج ۱۵، ص ۶۷) 🔹عدم تنفیذ ولی‌فقیه، موجب غیرمشروع شدن تصرفات رئیس‌جمهور است که اطاعت از این اوامر، در حد اطاعت از طاغوت خواهد بود، این موضوع در اقوال فقهای متأخر و متقدم نیز عیناً مورد اشاره قرار گرفته است. 🔹برخی چهره‌های سکولار که مشروعیت حکومت اسلامی را و نمی‌دانند، تلاش دارند تنفیذ ریاست جمهوری را موضوعی تشریفاتی که لزومی به انجام آن نیست، معرفی کنند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔻وظایف و اختیارات رهبر: ۱- تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام. ۲- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام. ۳- فرمان همه‌پرسی. ۴- فرماندهی کل نیروهای مسلح. ۵- اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای. ۶- نصب و عزل و قبول استعفای‏: الف) فقه‌های شورای نگهبان. ب) عالیترین مقام قوه قضاییه. ج) رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. د) ریییس ستاد مشترک. ه) فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. و) فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی. ۷- حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه. ۸- حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام. ۹- پس از انتخاب مردم. صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان و در دوره اول به تایید رهبری برسد. ۱۰- عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم. ۱۱- عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه. 🔹رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری کند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 🔹مشکلات و گرفتاری‌هایی که در دوره 8 ساله برای کشور به وجود آورد، شرایط را برای معاندین و جریان سکولار مهیا ساخت تا ضعف عملکرد مسوولین و قوای سه‌گانه را به رهبری جامعه نسبت دهند، با طرح مسئله و ، نظام سیاسی کشور را ناکارآمد جلوه دهند و با خدشه‌دارکردن جایگاه ، اسباب حذف و یا تشریفاتی شدن آن را در ساختار سیاسی کشور را فراهم آورند. 🔹این پروژه هر چند در برخی از ابعاد از جمله برجسته‌سازی مشکلات کشور و ناامیدی مردم نسبت به آینده، تا حدودی موثر بود اما به دلیل نظام سیاسی کشور، مدیریت رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه انتخابات، به هیچ وجه نتوانست به نتیجه برسد و حاصل آن بر خلاف خواسته معاندین نظام اسلامی، کنار گذاشته شدن جریان لیبرال از عرصه نظام اسلامی و روی کارآمدن جریان انقلابی شد که می‌تواند نقش مهمی در و ایفا کند. ۱۴۰۰/۵/۱۳ 🆔 @hokmrani_dini