eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
63 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب رهبر انقلاب به کسانی که بدون توجه به مصلحت کشور علیه برخی خواص شعار می‌دهند: «اگر کسانی که این کارها رو می‌کنند حزب‌اللهی و مؤمن هستند، خب نکنند این کارها رو. می‌بینند که تشخیص ما اینست که به ضرر کشور است» @jahad_tabein 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
حضور و مشاركت أمسال دراربعين با شعار غزه و فلسطين ضرورى است. امروزه باتوجه به تجاوز رژيم صهيونيستى به غزه و بيدارى اكثريت ملت هاى جهان نسبت به ظلم محور صهيونيسم_ غرب و مظلوميت غزه و فلسطين، و مشروع دانستن فعاليت محور مقاومت، خيلى از رسانه هاى غرب در صدد بايكوت خبرى و حتى جلوگيرى از برگزارى باشكوه أربعين أمسال و انعكاس قضيه غزه در اين مراسم ميليونى كه خيلى از خبرگزارى هاى جهانى آن را پوشش مى دهند، از طرق مختلف بيمارى هراسى و گرما و غيره هستند. از تمام عزيزان مشاركت كننده در أربعين أمسال خواهشمنديم با پرچم فلسطين و مقاومت اسلامى حزب اللّه و حماس و أنصار اللّه شركت كنند. شعار أمسال ما : هر زائر يک پرچم فلسطين. أربعين مأنور بزرگ ظهور است و قضيه فلسطين، قضيه أمام زمان عليه السلام است. ✍ مقداد لطفا انتشار حداكثرى.... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
⭕️این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️رابطه‌ی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامه‌ریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست. ▪️در دفاع مقدس و در همه‌ی جنگهائی که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضی از ائمه (علیهم‌السّلام) بوده است، کسانی که وارد میدان جهاد میشدند، برای تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فی‌سبیل‌الله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانی که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامه‌ریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیف‌گرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست می‌آید، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههای مشروع و میسّر، برنامه‌ریزی کند. https://khl.ink/f/23346 @Asre_jadid_57 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 هر قدر که دولت توسعه‌گراتر و تولید محورتر می‌شود؛ مسئولیت پذیری حاکمیتی‌اش هم بیشتر و مداخله‌اش در اقتصاد بیشتر می‌شود 🔹 در کتاب «خشونت و نظم‌های اجتماعی» می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین فریب‌های بنیادگرایی بازار، این است که همه امور را به بازار بسپارید و دست دولت را از تعهدات حاکمیتیش کوتاه کنید. این یک دروغ بزرگ است. هر قدر که دولت توسعه‌گراتر و تولید محورتر می‌شود، مسئولیت پذیری حاکمیتی‌اش هم بیشتر و مداخله‌اش در اقتصاد هم بیشتر می‌شود. ثروتمندترین کشور‌های دنیا که درآمد سرانه‌شان بیش از ۲۰ هزار دلار است، به طور متوسط نسبت «مداخله‌های دولت در اقتصادشان به جی. دی. پی.» بیش از ۵۳ درصد است. یعنی هر میزان توسعه یافته‌تر باشی مداخله‌های دولت در اقتصاد بیشتر می‌شود. 📈 در این کتاب می‌گوید درآمد سرانه فقیرترین کشور‌های دنیا بین ۲ تا ۵ هزار دلار است، حتی آن‌ها که فقیرترین کشور‌های دنیا هستند هم برای بقایشان نسبت هزینه‌های حاکمیتی دولت به جی. دی. پی. یا مداخله دولت در اقتصاد، ۲۷ درصد است. برای اینکه روشن شود این مناسبات ناشی از بازارگرایی مبتذل و تعدیل ساختاری، چه بر سر دولت آورده و نهاد دولت را چگونه به افلاس، ورشکستگی و فلاکت انداخته است، باید دید گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۳ می‌گوید در سال ۱۴۰۳، اندازه مداخله‌های حاکمیتی دولت به جی. دی. پی. در اقتصاد ایران به زیر ۱۰ درصد فرو افتاده است! یعنی نزدیک به یک سوم مسئولیت پذیری فقیرترین و مفلوک‌ترین کشورها. 🔀 پس وقتی می‌گوییم شما به تغییر ریل نیاز دارید، مساله‌ای جدی است. تمام این‌ها به این برمی‌گردد که هزینه‌هایی دارید که با خام فروشی و رانت محوری نمی‌توانید از عهده آن برآیید. ▫️ فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
⁉️ اندر مساله گران کردن یا گران نکردن بنزین؟؟ 🏖 نگاه به یک مساله به صورت یک جزیره جداگانه نگاه صحیحی نیست هیچ مساله ای به صورت یک جزیره جداگانه وجود ندارد مسائل مختلف، در ارتباط با هم هستند یعنی ما یک مساله مجزا نداریم بلکه شبکه ای از مسائل مرتبط با هم داریم ⛲️ نگاه جزیره ای به یک مساله منجر به راه حلهای جزیره ای می شود چون نگاه جزیره ای اشتباه است؛ راه حلهای جزیره ای هم اشتباه خواهد بود. 💢 مساله گران کردن یا گران نکردن بنزین، طرح مساله به صورتی غلط است. این مسیر، بازی دو سر باخت برای مردم و مستضعفین و دو سر برد برای ثروتمندان و رانتخواران می باشد. اگر گران نشود؛ ثروتمندان دهها برابر مستضعفین از یارانه ارزان استفاده می کنند و منابع کشور را به تاراج می برند و شبکه های قاچاق، آنرا به صورت گسترده قاچاق می کنند و عموم مردم هم بدون دانستن قدر آن، به صورت بی رویه آنرا هدر می دهند و ... اگر یکسویه گران شود؛ قدرتمندان به راحتی با گران کردن بی حساب محصولات خود از این آشفته بازار سود می برند و مستضعفین له می شوند. ❌ ما در گذشته هم سیاست گران کردن یکسویه و هم گران نکردن را تجربه کردیم و هیچ کدام راه حل مساله نبوده اند. هر دو راه حل غلط و صرفا مقطعی و رفع تکلیف است. 👈 علت این است که این راه حلها، برخواسته از نگاههای جزیره ای به مساله است در حالیکه مسائل به هم تنیده و شبکه هستند. مشکل چیست و راه حل صحیح آن کدام است؟ ♨️ اینکه هر دو سمت راه حل برای یک مساله، غلط است؛ بیانگر حکمرانی غلط در کشور است. راه حل صحیح آن است که مقدم بر همه کارها حکمرانی کشور اصلاح شود. ♻️ راه حل، حکمرانی صحیح عالمانه با نگاه جامع و آینده پژوهانه بر اساس شبکه نیازها و مسائل کشور است. راه حل، ارائه برنامه جامع پیشرفت بجای برنامه های جزیره ای پیشرفت است. راه حل، تعریف شفاف مسئولیتها، ارزیابی نهایی تحقق مسئولیتها و مبنا قرار دادن آن در درجه بندی ها و ارتقاهای مدیریتی است. در یک کلمه: 🔆 راه حل شبکه مسائل کشور، تحقق حکمرانی مسئولانه است. (انشاالله در یادداشت بعد به بررسی راهکار حل ناترازی حاملهای انرژی با استفاده از فلسفه حکمرانی مسئولانه خواهیم پرداخت) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
♨️ حکمرانی مسئولانه در مشکل ناترازی بنزین و دیگر حاملهای انرژی ▫️ در یادداشت قبل به نقد دو قطبی گران کردن یا گران نکردن بنزین پرداختیم. در این یادداشت به ارائه نگاه صحیح برای حل مشکل ناترازی بنزین و حاملهای انرژی با استفاده از فلسفه حکمرانی مسئولانه می پردازیم. 🌀 مشکل ناترازی حاملهای انرژی به یک کلاف سر در گم و مشکل لاینحل در کشور تبدیل گردیده است. هر دو طیف راه حلهای اصلاحی مطرح، یک بازی دو سر باخت برای عموم مردم و مستضعفین می باشد. آیا پاسخی برای حل این مشکل وجود دارد؟ پاسخ مثبت است؛ فلسفه حکمرانی مسئولانه پاسخ جامعی برای این مشکل دارد که در زیر به کلیات آن می پردازیم: 🔹 الف: تعیین شبکه مسائل و مشکلات ناترازی حاملهای انرژی مشکل: سرانه مصرف بالای انرژی در کشور بر اثر: استفاده زیاد از وسایل انرژی بر، قاچاق سوخت، استاندارد پایین و مصرف بالای وسایل انرژی بر عامل اصلی: قیمت نسبی پایین سوخت در کشور در مقایسه با باقی کالاها و خدمات اینها شبکه ای از مسائل پدید می آورد که باید در کنار هم حل شوند: آلودگی هوا، افزایش دما، کاهش نزولات جوی، افزایش تلفات ناشی از آلودگی هوا و حوادث رانندگی، مصرف انرژی بالا و رقابت ناپذیری تولیدات کشور، کاهش درآمدهای ارزی، تورم ناشی از اصلاح نسبی قیمتهای حاملهای انرژی و ... 🔹 ب: حل شبکه مسائل به صورت همزمان و تعیین شاخصهای کمی بهبود در بازه زمانی مشخص برای شبکه مسائل و مشکلات کشور، شبکه ای از شاخصهای کمی تعیین می شود. این شاخصها باید به مقدار معین بهبود پیدا کند که مسئولیت آن به صورت معین و به طور شفاف بر عهده دستگاههای ذیربط قرار می گیرد. مثلا: ▫️ کاهش مصرف انرژی تولید و محصولات تولیدی به میزان 4% در بازه دو ساله: با مسئولیت کارخانه های مربوط، وزارت صمت، وزارت عتف و ... ▫️ بهبود کیفیت هوا به میزان 3% در بازه دو ساله: با مسئولیت سازمان محیط زیست، کارخانه های مربوط، وزارت صمت، وزارت عتف، صدا و سیما و ... ▫️ کاهش تلفات ناشی از آلودگی هوا و حوادث رانندگی به میزان 3% در بازه دو ساله: با مسئولیت سازمان محیط زیست، کارخانه های مربوط، وزارت صمت، وزارت عتف، نیروی انتظامی، صدا و سیما و ... ▫️ بهبود تراز تجاری به میزان 5% در بازه زمانی سه ساله، با مسئولیت کارخانه های مربوط، وزارت صمت، وزارت عتف، وزارت امور خارجه ، اتاقهای بازرگانی و ... ▫️ در صورت تصمیم به اصلاح نسبی قیمتهای حاملهای انرژی محدود کردن تورم ناشی از آن به میزان 8%، با مسئولیت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و ... ▫️ و ... 🔹 ج: ارزیابی تحقق شاخصها و درجه بندی و اعطای ارتقاءها و مزایای شغلی دستگاههای حاکمیتی بر این اساس تحقق شاخصها به عنوان حقوق عامه و مسئولیت دستگاهها و واحدهای مربوط قلمداد می شود. این مسئولیت به صورت شفاف تعریف می شود. در صورت عدم تحقق این شاخصها مقصرین مربوط بر اساس شاخص معین به صورت شفاف معرفی و تمام مسئولیت مدنی یا کیفری بر عهده آنها می باشد. تمام این فرایند به صورت شفاف در منظر عموم مردم قرار دارد. تذکر: 1️⃣ تمام درآمدهای ناشی از طرح، به صورت دقیق صرف اجرای طرح می گردد. 2️⃣ برای اجرای طرح یک بازه ده الی پانزده ساله در نظر گرفته می شود به طوریکه در پایان آن، شاخصها به استاندارهای پذیرفته شده و علمی جهانی برسد. 3️⃣ میزان دقیق شاخصها و مقدار مسئولیت هر دستگاه و دیگر جزئیات مربوط، توسط دانشگاهها و پژوهشگاههای وابسته به وزارت عتف تعیین می شود. 4️⃣ با تحقق حکمرانی مسئولانه در مشکل ناترازی حاملهای انرژی، همه دستگاهها و بخشهای مرتبط با هم افزایی برای ارتقاء شاخصهای آن همکاری می کنند و در صورت قصور یا تقصیر در تحقق اهداف، مسئولیت مدنی یا کیفری آن بر عهده آنها خواهد بود. ▫️ پینوشت: این طرح، یک طرح اولیه برای حل مشکل ناترازی حاملهای انرژی بر مبنای حکمرانی مسئولانه می باشد. طرح کامل و دقیق باید توسط نهاد علم (دانشگاهها و پژوهشکدها و اندیشکده ها) تهیه گردد. 👈 این طرح را برای مسئولین مربوط ارسال کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸آن روزی که به ما موشک می‌زنند، خطرناک نیست بلکه ...🔸 ▫️ آیت الله حائری شیرازی 🔹 در جمع ما هستند کسانی که قبل از انقلاب، گرفتار زندان و شکنجه و اینها بودند و این حرف بنده را خوب متوجه می‌شوند. بازجو وقتی شلاق به دست می‌گرفت و می‌زد، موقع حساس و خطرناکی نبود، اما وقتی دستور می‌داد چلوکباب برای آقا بیاورید خطرناک بود! وقتی می‌گفت تلفن در اختیارش بگذارید تا به هرکه می‌خواهد تلفن کند،‌ آن‌وقت خطرناک بود. وقتی می‌گفت نامه‌ای بنویس به خانواده‌ات، آن‌وقت خطرناک بود. وقتی نمازخوان‌هایشان را می‌آوردند -اگر نمازخوانی داشتند- که بیاید با این زندانی که نمازخوان هست صحبت کند، خطرناک بود. ساعت خطرناک، آن زمانی بود که این فرد با خودش می‌گفت: «اینها آن‌طور هم بدذات نیستند که ما فکر می‌کنیم». گفتنِ این حرف همان، و کردن همان! یک ذره حسن‌ظن، انسان را ساقط می‌کرد. افرادی بودند که با آبرو به زندان رفتند، اما بی‌آبرو از زندان بیرون آمدند! اصلاً عوض شدند. مشی‌شان تغییر پیدا کرد، اصلاً آخرش ساواکی شدند. فردی بود،‌ مبارزه کرده بود،‌ زندان افتاد، بعد ساواکی شد؛ چون یک ذره به آنها پیدا کرد؛ یک ذره فکر کرد که در آنها رحم و انسانیتی هست. آن روزی که به این مملکت، می‌زنند، خطرناک نیست. آن روزی که برای می‌آیند باید دست به دعا برداشت و استغاثه کرد و خود را به خدا سپرد! این ساعت‌ها خطرناک‌تر است! بمباران شهرها، علامت ضعف آنهاست، چون امت آگاه‌اند نمی‌توانند با صحبت، مردم را تسخیر کنند و لذا چوب می‌زنند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 در یک حکمرانی صحیح: هر دستگاه یا مسئولی، مسئولیتهایی را به صورت شفاف و به میزان مشخص بر عهده دارد و باید آنها را محقق کند. تحقق مسئولیتها به صورت شفاف با شاخص، ارزیابی می شود. این ارزیابی ملاک درجه بندی و ارتقاء شغلی و دریافت مزایا می باشد. 🔹 همه مسئولین باید بدانند که مسئولیت پیامدهای اعمال انها و حتی ترک فعلهای آنها بر عهده آنها است. 🔸 اگر حکمرانی مطابق این موارد باشد مسئولین برای کسب پستها مسابقه نمی گذارند و برای نشستن بر کرسی های مختلف به انواع دوز و کلک اقدام نمی کنند بلکه با احتیاط به سمت مسئولیتها می روند چون از تبعات گرفتن پست می ترسند در این صورت مردم هم رفتاری مسئولانه از خود نشان خواهند داد چون می بینند مملکت حساب و کتاب و قاعده دارد 🔸 انواع مشکلاتی که در کشور وجود دارد ناشی از حکمرانی غیر مسئولانه در کشور است در حکمرانی مسئولانه، مسئولیتها شفاف و دارای شاخص است و به صورت سیستمی، محقق می شود. ŸŸ راه چاره مشکلات رنگارنگ در کشور، تحقق حکمرانی مسئولانه است. 🔹🇮 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
سلام و ادب خدمت اساتید و صاحبنظران گرانقدر دعوت می شود جهت هم اندیشی و هم افزایی در گروههای زیر عضویت فرمایید: 🔹 * گروه "رسالت اجتماعی و تمدنساز نهاد علم" ▫️ موضوع فعالیت: الف: مباحث مرتبط با نظام علم و فناوری ب: اصلاح نظامات علم و فناوری کشور ج: مباحث بنیادی اصلاح نظام حکمرانی https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🔹 گروه "هم اندیشی دانشگاهیان و حوزویان" ▫️ موضوع فعالیت: اطلاع رسانی و هم اندیشی آزاد با رویکرد اصلاح نظام حکمرانی https://eitaa.com/joinchat/3169583922C69334a715f 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: نقض حکمرانی کشور در فضای مجازی قابل قبول نیست / براساس یک قانونی زمام کار را بدست بگیرید. 🔸 آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. 🔸 حکمرانی، براساس قانون؛ یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همه‌ی دنیا این کار را می کنند. می‌بینید دیگر این جوان بیچاره را - فرانسوی‌ها- یعنی این قدر تا این حدّ سخت‌گیری انجام می گیرد؛ طرف را می گیرند زندان می کنند، تهدید می کنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد. این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده؛ نقض حکمرانی قابل قبول نیست. 🔸 یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید. نمی شود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. 🔸 اگر ما توانستیم حکمرانی قانونمند در فضای مجازی داشته باشیم؛ فضای مجازی برای کشور می شود یک فرصت و الا ممکن است [تبدیل به] تهدید شود. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 مبنای فلسفی حکمرانی مسئولانه 💠 هر نظام و سیستم، برای کارکرد صحیح و تحقق اهداف خود نیازمند یک فلسفه مبنایی منسجم در قالب یک نظام ارزشی مستدل می باشد. این نظام ارزشی، ناظر به عینیتها و الگوریتمهای گوناگون اعمال حکمرانی و بازخوردها امتداد فلسفی می یابد و یک چارچوب و هندسه فکری یکپارچه ایجاد می کند. 🔹 نظام ارزش‌ها بوسیله عالمان، فقیهان، اندیشمندان و فیلسوفان استخراج می‌گردد اما امتداد فلسفی و الگوریتم‌ها بوسیله متخصصینی ایجاد می‌گردد که ضمن داشتن تفکر فلسفی و سیستمی، در حوزه‌های مختلف علم نیز صاحب تخصص و اندیشه هستند. الگوریتم‌هایی که به این وسیله تولید می‌گردد در واقع فناوری‌های نرم و نوین حکمرانی مسئولانه و توحیدی هستند. حکمرانی که بر یک مبنای فلسفی منسجم شکل می گیرد دارای یکپارچگی و هماهنگی و هم افزایی در اجرا و هدف خواهد بود. 🔹 به طور خلاصه، مبنای فلسفی منسجم مزایای زیر را برای حکمرانی به همراه دارد: ▫️ حکمرانی را از حالت جزیره ای و ناهماهنگ به حکمرانی یکپارچه و هم افزا تبدیل می کند ▫️ مسیر حل شبکه تو در توی مشکلات را مشخص می کند ▫️ بجای راه حلهای سلیقه ای با ظاهر کارشناسی، بستری برای ارائه راه حلهای علمی برای مسائل فراهم می کند ▫️ راه حلهای مسائل مختلف بجای تضاد با یکدیگر (وضعیت کنونی در کشور) با یکدیگر هم افزا می شود 🔸 بنابراین در موضوع حکمرانی، ارائه یک فلسفه مبنایی و هندسه فکری منتج از آن، مقدم بر دیگر مباحث است. 👈 نظام حکمرانی مسئولانه سیستمی است که بر فلسفه منسجم «ایفای مسئولیتها» بنا نهاده شده است و چون ایفای مسئولیتها را حق الله و حق الناس می داند از تحقق این هدف کوتاه نمی آید. با امتداد این مبنا، هندسه های فکری ایجاد می کند که چارچوبی برای قرار گیری اجزاء و ساختارهای حکمرانی می باشد. در حکمرانی مسئولانه، اعطای تمام ارتقاها و مزایای شغلی، وابسته به ایفای مسئولیتهای متولیان و دستگاههای مربوط می باشد. طرح حکمرانی مسئولانه را می توانید از اینجا مطالعه کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🗄 ضرورت ایجاد «بانک اطلاعات جامع تک تک افراد جامعه» بر اساس شبکهٔ نیازهای صادق انسان از رحم مادر تا گور ♻️ نیازهای انسان بر سه نوع است: ۱. زیستی یا مادی مانند خوراک و پوشاک و مسکن و ... ۲. انسانی یا اخلاقی مانند تعلیم و تربیت و احترام و آزادی و عدالت و نوعدوستی و تعاون و مهرورزی و ... ۳. متعالی یا فلسفی و عرفانی مانند پاسخ به پرسشهای ششگانهٔ من کیستم (خودشناسی)؟ از کجا آمده‌ام (مبدأشناسی)؟ در کجا هستم (دنیاشناسی)؟ به کجا میروم (معادشناسی و آخرت‌شناسی)؟ هدف از این آمدن و رفتن چیست (فلسفهٔ خلقت و آفرینش)؟ و چگونه باید بروم (سبک زندگی)؟ 🔹 یک حکومت و حکمرانی مطلوب موظف است بستر مناسب و لازم را برای پاسخ به شبکهٔ نیازهای صادق تک تک افراد جامعه از رحم مادر تا گور فراهم کند. 👈 و قطعاً «بانک اطلاعات جامع تک تک افراد جامعه» یکی از پیش‌نیازهای اساسی چنان رسالتی است. ✍️ سليمان خاكبان عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مهمترین غفلتی که در عرصه دین و مخصوصا علوم انسانی دچارش هستیم ♨️ علما، حصون اسلام هستند؛ اما دیوار برای علوم انسانی غربی نکشیده‌ایم... ♨️ در آخرالزمان مردم برای حل مسائل اسلامی خود به علمای یهود و نصاری مراجعه می‌کنند!! 🎙 مرحوم استاد حائری شیرازی @Tanbiholomah 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔹 تفاوت بنی صدر و شهید رجائی 🔸 مسئولیت و احساس مسئولیت 💠 مسئولیت مثل آبگیره دَلو است. شما هر قدر آبگیره را بزرگتر انتخاب کنید، بیشتر از چاه آب خواهید کشید. احساس مسئولیت، «بند دَلو» است. برای «بند» چه کار کرده‌اید؟ این «بند» باید تابیده و محکم شود، فقط به فکر اینکه آبگیره چقدر آب جا بگیرد، نباشید. ⚖️ رجایی و بنی صدر را مقایسه کنید؛ هر دو رئیس جمهور شدند. آقای رجایی این مسئولیت را بالا کشید امّا «بند» دَلوش پاره نشد. چرا؟ چون در زندان ساواک، با صبر و شکیبایی بند را تابانده و محکم کرده بود. زمانی که رجایی شلاق می‌خورد، بنی‌صدر در اروپا، در ناز و نعمت به سر می‌برد. او بندش خوب تابیده نشده بود. این بود که دَلو بنی‌صدر طاقت آبگیرۀ بزرگی مثل ریاست جمهوری را نداشت و بندش زود پاره شد. ▫️ در شریعت هم همین قاعده جاری است. بچه هرقدر رشد میکند، دلوش بزرگتر می‌شود به بلوغ که می‌رسد، غریزه جنسی او بیدار شده است، پس بندی که باید او را بالا بکشد، باید از قبل تابانده شده باشد یعنی پیش از بلوغ جسمی، عقلش، صبرش بر گناه، بلندنظری و بزرگمنشیش رشد کرده باشد. (آیت الله حائری شیرازی) @soleimani59 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
حکمرانی مسئولانه به چه معنی است؟ 🔰 در حکمرانی مسئولانه: 1️⃣ اهداف کلان به صورت شاخصهای بالادستی بیان می شود سپس به صورت شاخصهای جزئی تر شکسته می شود. 2️⃣ با توجه به ظرفیتها، میزان لازم برای تحقق این شاخصها در یک بازه زمانی مشخص، تعیین می گردد. 3️⃣ مسئولیتها به صورت شفاف تقسیم و توزیع می گردد. تحقق شاخصهای بالادستی، مسئولیت دستگاههای بالادستی و متولیان آن است. تحقق شاخصهای جزئی تر، مسئولیت دستگاهها و واحدهای پایین دستی و متصدیان آن است. 4️⃣ میزان تحقق شاخصها، توسط سازمان ارزیاب مستقل و متمرکز، ارزیابی می شود. 5️⃣ نتایج این ارزیابی مبنای درجه بندی و اعطای امتیازات و مزایا به دستگاهها و متولیان آنها می باشد. 6️⃣ از طرفی مسئولیت پیامدهای عملکرد افراد و دستگاهها بر عهده آنها می باشد. 7️⃣ ایفای مسئولیتها، مصداق حقوق الهی و حقوق عمومی است و قابل اغماض نیست. 🔆 حکمرانی مسئولانه، یک طرح برای حکمرانی است که به صورت سیستمی مسئولیتها را شناسایی، تقسیم و ارزیابی می کند و منجر به تحقق سیستمی مسئولیتها در حکمرانی می گردد. 👈 برای آشنایی بیشتر با این طرح ابتکاری، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و حتما در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🎛 پاسخگویی سیستمی 🔹مسائل و مشکلات کشور، مجموعه ای از مسائل پراکنده و بی ارتباط نیستند؛ ▫️ بلکه شبکه ای از مسائل و مشکلات مرتبط با یکدیگر داریم 🔸 مطالبه گری بجای اینکه به صورت جزئی، گزینشی، موردی و پراکنده اتفاق بیافتد؛ ▫️ باید به صورت جامع و شبکه ای و سیستمی باشد 💠 از طرفی پاسخگویی نظام حکمرانی نیز باید جامع و سیستمی باشد ▫️ برای این منظور، نظام حکمرانی باید از عملکرد خودش به صورت سیستمی ارزیابی داشته باشد ✅ حکمرانی مسئولانه با ارائه یک روش حکمرانی سیستمی و استفاده از شاخصای ارزیابی کمی و انتشار شفاف آن، راه حلی برای ارزیابی و پاسخگویی سیستمی حکمرانی ارائه می دهد 👈 برای آشنایی بیشتر با این طرح ابتکاری، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و حتما در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 امام خمینی(ره): هرچه به سر بشر می‌آید از عــلم می آید ... !! ⁉️ من تعجب می‌کنم از این که مسیــــح (ع) با آن همه تهذیب نفـــــــس و با آن هـــمه دعـــــوت به معنویـــات چطـــــور شــــده که مریدهایش بدتر شـــــــدند از یــهود هــــم! 🔻 با اینکه از یهــــود نمی‌شود گــفت کســــی بدتـــــر است. يهود اسرائـــــیل را می‌گویم؛ چه جــــور شـــــــده است کـــه مریدهای او ســـران کشورهایی هسـتند که تمام بشر را دارند به آتــش می‌کشند؟ 🚫 این برای این است که علم را اینها دارند. علم سیاســــت دارند، علم صنایـــع دارند، همه چیز دارند! اما آنی که باید داشته باشند ندارند. آنکه برای بشر مفید است ندارند؛ و آن تهذیب نفــــــس و معنـــــــویت است. 👈 هرچه به سر بشر می‌آید از عــلم می آید؛ علم بدون تهذيب! @TABEIN_14 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
مسئولان در قیامت دست بسته محشور می شوند حضرت آیت الله خامنه ای: 🔹 عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛ [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر ده نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. 🤚 در آن حوزه‌ِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزه‌ی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی. 🔓 فاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عن‌تقصیرٍ نباشد ــ گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عن‌تقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ایم، زحمتمان را کشیده‌ایم، آخرش این [نتیجه] درآمده ــ این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه. 🔒⛓ و اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند. 📛 اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه‌ی یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است]. 💯 بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.۱۳۹۷/۰۹/۲۷ 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واقعیت حکمرانی لیبرال سرمایه داری ♦️ صحبت‌های عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایه‌داری: در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است! ♦️ می‌خواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعت‌های بیشتری برای دستمزد کمتری کار می‌کنند! @eisavim ⚠️ اخطار 💢 وضعیت در کشور ما هم مشابه است و این یکی از نتایج حکمرانی لیبرال سرمایه داری در بخشهایی از نظام جمهوری اسلامی می باشد. پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن نیز جای بحث دارد. ❌ حکمرانی لیبرال، بر آزادی بی قید بنا شده که از نظر فلسفه اجتماعی غلط است. در مقابل، حکمرانی مسئولانه بر تعهد و مسئولیت بنیاد نهاده شده و از نظر فلسفه اجتماعی صحیح است. (توضیح آنکه جامعه بشری یک سیستم است که بر مسئولیت بنا نهاده می شود و نه بر آزادی بی قید) ✅ بنابراین حکمرانی لیبرال، بصورت فلسفی از بنیاد و ریشه غلط ولی حکمرانی مسئولانه دارای ریشه فلسفی و بنیادی صحیح است. 🔸 برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، راهی جز اصلاح حکمرانی کشور نیست. ♨️ همه دلسوزان کشور و نظام بیایید بحث های حاشیه ای و پرداختن به شاخ و برگها را رها نماییم و تا بیش از این دیر نشده، بر اصلاح اساسی نظام حکمرانی متمرکز و متحد و همنوا شویم. 👈 راه حل مشکلات، تحقق حکمرانی مسئولانه و نفی حکمرانی لیبرال است. 🤝 برای آشنایی بیشتر با طرح ابتکاری حکمرانی مسئولانه، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔪بیمار همیشه زیر تیغ جراحی!! (قسمت اول) 💯 مسئولین محترم از لزوم جراحی برای نجات اقتصاد کشور سخن می گویند. لزوم توجه و درمان مسائل اقتصادی قابل پذیرش است و آمارها گواه آن است. ⁉️ اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا این بیمار به طور دوره ای تحت جراحی قرار می گیرد؛ درد و رنج و پیامدهای سنگین آنرا تحمل می کند اما هیچ گاه خوب نمی شود و دوباره آماده جراحی بعدی می شود؟؟ چرا باید همیشه کارش به درمان و جراحی کشیده شود؟ و متولیان امر، چگونه کشور را اداره می کنند که اقتصاد کشور همیشه بیمار و دائم تحت جراحی است؟ ❓اصولا آیا سیستم حکمرانی که اقتصاد را به چنین روزی رسانده صلاحیت نسخه پیچی جدید را دارد؟ آیا به نسخه های تکراری پزشکان اعتمادی هست؟ آیا امیدی به خوب شدن بیمار بعد از این جراحی می رود؟ آیا متصدیان تضمینی به درمان بیماری بعد از جراحی می دهند؟ آیا مسئولیت نتایج و پیامدهای آن را می پذیرند؟ آیا اگر بیمار خوب نشد و مجدد به وضع اضطرار رسید پاسخگوی تجویز خود خواهند بود؟ در این صورت آیا نظام حکمرانی ما عرضه و توان تشخیص و پیگیری حقوق ضایع شده مردم را خواهد داشت؟ ➖ به تجربه می دانیم پاسخ همه سوالات فوق منفی است. ❓ بنابراین کدام عقل سلیمی حکم می کند که در چنین شرایطی، بیمار باید به یک جراحی جدید در همان نظام حکمرانی به وسیله نسخه پیچان و جراحان تکراری تن دهد؟؟ به چه امیدی؟ ادامه دارد ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔪بیمار همیشه زیر تیغ جراحی!! (قسمت دوم) لینک قسمت اول ❓ چرا نسخه نویسان برای راه حل معضلات اقتصادی تنها به جراحی فکر می کنند؟ چرا آسیب شناسی نمی کنند که وضعیت موجود نتیجه چه عملکردی است؟ چرا بررسی نمی کنند کدام اندام به درستی کار نمی کند که کار بدن را به جراحی پشت جراحی می کشاند؟ چه دوره بهبودی بعد از جراحی های قبلی برنامه ریزی شده بود و نتیجه چه شد؟ و ... 💊 آیا روشی بهتر از جراحی وجود ندارد؟ اگر عروق بدن مسدود شود الزاما جراحی انجام نمی شود و ممکن است با یک آنژیوگرافی عروق باز شود! اگر بافتی سرطانی شود الزاما با جراحی قابل کنترل نخواهد بود و چه بسا سالها نیاز به پرتودرمانی داشته باشد! اگر معلولیتی ایجاد شود الزاما جراحی انجام نمی شود و چه بسا با چندین دوره فیزیوتراپی بهبودی حاصل شود! 🚫 جراحی ساده ترین و در کنار آن خسارت بارترین و خطرناک ترین روش برای بیمار نحیفی است که دائما زیر تیغ جراحان است. الزاما برای بیماران نحیف جراحی تجویز نمی شود! 💢 تجویز جراحی های متوالی برای بیمار نحیف بیانگر عدم درک صحیح و جامع بیماری و عدم شناخت دیگر روش های جایگزین پیشگیری و درمان است. 👈 پزشکان گرامی! به جای جراحی های پی در پی بیمار بیچاره، به اصلاح نگاه و روشهای پیشگیری و مدیریت خود بپردازید. تا نگاه شبکه ای و همه جانبه به مسائل نداشته باشید و اقدام هماهنگ برای حل آن ننمائید؛ بیمار درمان نخواهد شد. مشکل اصلی، عدم توجه به پیشگیری، نوع نگاه و شیوه درمان شماست. آنها را اصلاح کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام شهروند پفیوز نمی‌خواهد! شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی: 🚫 بعضی آدم‌ها هستند، در چنین آدم‌هایی قوه غضبیه به چشـــم نمی‌خورد یا خیـــلی خیلی ضعیـــــف اســت! آدم‌های بی‌رگــــــی هستند هر کس هرچـــه بر سر آن‌ها بزند، صدای‌شان در نمی‌آید. ✊ در انقلاب آموختیم که یک انســـان متعـــهد و پیش‌رفته وقتی حق‌اش زیر پـای دیگــران می‌رود، وقتی به حقوق‌اش تجـــــاوز می‌شـــود، این آدم آرام نمی‌نشیند. تسلیم نمی‌شود. ایــن آدم بـپا می‌خــــــــــــیزد، می‌جـــــــوشد، می‌خــــروشد! 👈 اسلام، شهــــــروند پفیـــــــــوز نمی‌خــــــواهد! 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 مسئولیت در اسلام؛ امانتی الهی است 🔸 نگاه اسلام به زمامداران و مسئولان جامعه، بسیار سخت‌گیرانه است، چنان نیست که قبول مسئولیت امتیازی ویژه قلمداد شود و مردم از هر سو برای رسیدن به آن بشتابند. مسئولیت در اسلام، امانتی الهی است. 🔹 امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در نامه‌ ۵ نهج‌البلاغه خطاب به اشعث‌بن قیس - از کارگزاران حضرت در منطقه آذربایجان - این‌گونه می‌فرماید «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَة»، یعنی حکمرانی برای تو طعمه نیست بلکه امانتی بر عهده‌ات است. 🔹 رهبرانقلاب در این باره خطاب به مسئولین می‌فرمایند: «مسئولیت و منصبی که در نظام اسلامی داری، طعمه و سرمایه و کاسبی نیست - اشتباه نشود - مسئولیت در نظام اسلامی باری بر دوش انسان است که باید آن را به خاطر هدف و نیّتی تحمّل کند.» 79/09/25 🔸 برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی این‌چنین است. وقتی انسان نگاه امانت‌دارانه به مسئولیت داشته باشد، ابتدا باید قدرت پذیرش امانت و عمل به تعهدات آن را در خود ببیند و سپس خود را در معرض قبول مسئولیت قرار دهد. 🔹 رهبرانقلاب می‌فرمایند «بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی می شود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم می دوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین می توانی یا نمی توانی.» 98/09/10 KHAMENEI.IR 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh