eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
63 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در یک حکمرانی صحیح: هر دستگاه یا مسئولی، مسئولیتهایی را به صورت شفاف و به میزان مشخص بر عهده دارد و باید آنها را محقق کند. تحقق مسئولیتها به صورت شفاف با شاخص، ارزیابی می شود. این ارزیابی ملاک درجه بندی و ارتقاء شغلی و دریافت مزایا می باشد. 🔹 همه مسئولین باید بدانند که مسئولیت پیامدهای اعمال انها و حتی ترک فعلهای آنها بر عهده آنها است. 🔸 اگر حکمرانی مطابق این موارد باشد مسئولین برای کسب پستها مسابقه نمی گذارند و برای نشستن بر کرسی های مختلف به انواع دوز و کلک اقدام نمی کنند بلکه با احتیاط به سمت مسئولیتها می روند چون از تبعات گرفتن پست می ترسند در این صورت مردم هم رفتاری مسئولانه از خود نشان خواهند داد چون می بینند مملکت حساب و کتاب و قاعده دارد 🔸 انواع مشکلاتی که در کشور وجود دارد ناشی از حکمرانی غیر مسئولانه در کشور است در حکمرانی مسئولانه، مسئولیتها شفاف و دارای شاخص است و به صورت سیستمی، محقق می شود. ŸŸ راه چاره مشکلات رنگارنگ در کشور، تحقق حکمرانی مسئولانه است. 🔹🇮 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
سلام و ادب خدمت اساتید و صاحبنظران گرانقدر دعوت می شود جهت هم اندیشی و هم افزایی در گروههای زیر عضویت فرمایید: 🔹 * گروه "رسالت اجتماعی و تمدنساز نهاد علم" ▫️ موضوع فعالیت: الف: مباحث مرتبط با نظام علم و فناوری ب: اصلاح نظامات علم و فناوری کشور ج: مباحث بنیادی اصلاح نظام حکمرانی https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🔹 گروه "هم اندیشی دانشگاهیان و حوزویان" ▫️ موضوع فعالیت: اطلاع رسانی و هم اندیشی آزاد با رویکرد اصلاح نظام حکمرانی https://eitaa.com/joinchat/3169583922C69334a715f 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: نقض حکمرانی کشور در فضای مجازی قابل قبول نیست / براساس یک قانونی زمام کار را بدست بگیرید. 🔸 آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. 🔸 حکمرانی، براساس قانون؛ یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همه‌ی دنیا این کار را می کنند. می‌بینید دیگر این جوان بیچاره را - فرانسوی‌ها- یعنی این قدر تا این حدّ سخت‌گیری انجام می گیرد؛ طرف را می گیرند زندان می کنند، تهدید می کنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد. این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده؛ نقض حکمرانی قابل قبول نیست. 🔸 یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید. نمی شود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. 🔸 اگر ما توانستیم حکمرانی قانونمند در فضای مجازی داشته باشیم؛ فضای مجازی برای کشور می شود یک فرصت و الا ممکن است [تبدیل به] تهدید شود. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 مبنای فلسفی حکمرانی مسئولانه 💠 هر نظام و سیستم، برای کارکرد صحیح و تحقق اهداف خود نیازمند یک فلسفه مبنایی منسجم در قالب یک نظام ارزشی مستدل می باشد. این نظام ارزشی، ناظر به عینیتها و الگوریتمهای گوناگون اعمال حکمرانی و بازخوردها امتداد فلسفی می یابد و یک چارچوب و هندسه فکری یکپارچه ایجاد می کند. 🔹 نظام ارزش‌ها بوسیله عالمان، فقیهان، اندیشمندان و فیلسوفان استخراج می‌گردد اما امتداد فلسفی و الگوریتم‌ها بوسیله متخصصینی ایجاد می‌گردد که ضمن داشتن تفکر فلسفی و سیستمی، در حوزه‌های مختلف علم نیز صاحب تخصص و اندیشه هستند. الگوریتم‌هایی که به این وسیله تولید می‌گردد در واقع فناوری‌های نرم و نوین حکمرانی مسئولانه و توحیدی هستند. حکمرانی که بر یک مبنای فلسفی منسجم شکل می گیرد دارای یکپارچگی و هماهنگی و هم افزایی در اجرا و هدف خواهد بود. 🔹 به طور خلاصه، مبنای فلسفی منسجم مزایای زیر را برای حکمرانی به همراه دارد: ▫️ حکمرانی را از حالت جزیره ای و ناهماهنگ به حکمرانی یکپارچه و هم افزا تبدیل می کند ▫️ مسیر حل شبکه تو در توی مشکلات را مشخص می کند ▫️ بجای راه حلهای سلیقه ای با ظاهر کارشناسی، بستری برای ارائه راه حلهای علمی برای مسائل فراهم می کند ▫️ راه حلهای مسائل مختلف بجای تضاد با یکدیگر (وضعیت کنونی در کشور) با یکدیگر هم افزا می شود 🔸 بنابراین در موضوع حکمرانی، ارائه یک فلسفه مبنایی و هندسه فکری منتج از آن، مقدم بر دیگر مباحث است. 👈 نظام حکمرانی مسئولانه سیستمی است که بر فلسفه منسجم «ایفای مسئولیتها» بنا نهاده شده است و چون ایفای مسئولیتها را حق الله و حق الناس می داند از تحقق این هدف کوتاه نمی آید. با امتداد این مبنا، هندسه های فکری ایجاد می کند که چارچوبی برای قرار گیری اجزاء و ساختارهای حکمرانی می باشد. در حکمرانی مسئولانه، اعطای تمام ارتقاها و مزایای شغلی، وابسته به ایفای مسئولیتهای متولیان و دستگاههای مربوط می باشد. طرح حکمرانی مسئولانه را می توانید از اینجا مطالعه کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🗄 ضرورت ایجاد «بانک اطلاعات جامع تک تک افراد جامعه» بر اساس شبکهٔ نیازهای صادق انسان از رحم مادر تا گور ♻️ نیازهای انسان بر سه نوع است: ۱. زیستی یا مادی مانند خوراک و پوشاک و مسکن و ... ۲. انسانی یا اخلاقی مانند تعلیم و تربیت و احترام و آزادی و عدالت و نوعدوستی و تعاون و مهرورزی و ... ۳. متعالی یا فلسفی و عرفانی مانند پاسخ به پرسشهای ششگانهٔ من کیستم (خودشناسی)؟ از کجا آمده‌ام (مبدأشناسی)؟ در کجا هستم (دنیاشناسی)؟ به کجا میروم (معادشناسی و آخرت‌شناسی)؟ هدف از این آمدن و رفتن چیست (فلسفهٔ خلقت و آفرینش)؟ و چگونه باید بروم (سبک زندگی)؟ 🔹 یک حکومت و حکمرانی مطلوب موظف است بستر مناسب و لازم را برای پاسخ به شبکهٔ نیازهای صادق تک تک افراد جامعه از رحم مادر تا گور فراهم کند. 👈 و قطعاً «بانک اطلاعات جامع تک تک افراد جامعه» یکی از پیش‌نیازهای اساسی چنان رسالتی است. ✍️ سليمان خاكبان عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مهمترین غفلتی که در عرصه دین و مخصوصا علوم انسانی دچارش هستیم ♨️ علما، حصون اسلام هستند؛ اما دیوار برای علوم انسانی غربی نکشیده‌ایم... ♨️ در آخرالزمان مردم برای حل مسائل اسلامی خود به علمای یهود و نصاری مراجعه می‌کنند!! 🎙 مرحوم استاد حائری شیرازی @Tanbiholomah 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔹 تفاوت بنی صدر و شهید رجائی 🔸 مسئولیت و احساس مسئولیت 💠 مسئولیت مثل آبگیره دَلو است. شما هر قدر آبگیره را بزرگتر انتخاب کنید، بیشتر از چاه آب خواهید کشید. احساس مسئولیت، «بند دَلو» است. برای «بند» چه کار کرده‌اید؟ این «بند» باید تابیده و محکم شود، فقط به فکر اینکه آبگیره چقدر آب جا بگیرد، نباشید. ⚖️ رجایی و بنی صدر را مقایسه کنید؛ هر دو رئیس جمهور شدند. آقای رجایی این مسئولیت را بالا کشید امّا «بند» دَلوش پاره نشد. چرا؟ چون در زندان ساواک، با صبر و شکیبایی بند را تابانده و محکم کرده بود. زمانی که رجایی شلاق می‌خورد، بنی‌صدر در اروپا، در ناز و نعمت به سر می‌برد. او بندش خوب تابیده نشده بود. این بود که دَلو بنی‌صدر طاقت آبگیرۀ بزرگی مثل ریاست جمهوری را نداشت و بندش زود پاره شد. ▫️ در شریعت هم همین قاعده جاری است. بچه هرقدر رشد میکند، دلوش بزرگتر می‌شود به بلوغ که می‌رسد، غریزه جنسی او بیدار شده است، پس بندی که باید او را بالا بکشد، باید از قبل تابانده شده باشد یعنی پیش از بلوغ جسمی، عقلش، صبرش بر گناه، بلندنظری و بزرگمنشیش رشد کرده باشد. (آیت الله حائری شیرازی) @soleimani59 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
حکمرانی مسئولانه به چه معنی است؟ 🔰 در حکمرانی مسئولانه: 1️⃣ اهداف کلان به صورت شاخصهای بالادستی بیان می شود سپس به صورت شاخصهای جزئی تر شکسته می شود. 2️⃣ با توجه به ظرفیتها، میزان لازم برای تحقق این شاخصها در یک بازه زمانی مشخص، تعیین می گردد. 3️⃣ مسئولیتها به صورت شفاف تقسیم و توزیع می گردد. تحقق شاخصهای بالادستی، مسئولیت دستگاههای بالادستی و متولیان آن است. تحقق شاخصهای جزئی تر، مسئولیت دستگاهها و واحدهای پایین دستی و متصدیان آن است. 4️⃣ میزان تحقق شاخصها، توسط سازمان ارزیاب مستقل و متمرکز، ارزیابی می شود. 5️⃣ نتایج این ارزیابی مبنای درجه بندی و اعطای امتیازات و مزایا به دستگاهها و متولیان آنها می باشد. 6️⃣ از طرفی مسئولیت پیامدهای عملکرد افراد و دستگاهها بر عهده آنها می باشد. 7️⃣ ایفای مسئولیتها، مصداق حقوق الهی و حقوق عمومی است و قابل اغماض نیست. 🔆 حکمرانی مسئولانه، یک طرح برای حکمرانی است که به صورت سیستمی مسئولیتها را شناسایی، تقسیم و ارزیابی می کند و منجر به تحقق سیستمی مسئولیتها در حکمرانی می گردد. 👈 برای آشنایی بیشتر با این طرح ابتکاری، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و حتما در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🎛 پاسخگویی سیستمی 🔹مسائل و مشکلات کشور، مجموعه ای از مسائل پراکنده و بی ارتباط نیستند؛ ▫️ بلکه شبکه ای از مسائل و مشکلات مرتبط با یکدیگر داریم 🔸 مطالبه گری بجای اینکه به صورت جزئی، گزینشی، موردی و پراکنده اتفاق بیافتد؛ ▫️ باید به صورت جامع و شبکه ای و سیستمی باشد 💠 از طرفی پاسخگویی نظام حکمرانی نیز باید جامع و سیستمی باشد ▫️ برای این منظور، نظام حکمرانی باید از عملکرد خودش به صورت سیستمی ارزیابی داشته باشد ✅ حکمرانی مسئولانه با ارائه یک روش حکمرانی سیستمی و استفاده از شاخصای ارزیابی کمی و انتشار شفاف آن، راه حلی برای ارزیابی و پاسخگویی سیستمی حکمرانی ارائه می دهد 👈 برای آشنایی بیشتر با این طرح ابتکاری، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و حتما در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 امام خمینی(ره): هرچه به سر بشر می‌آید از عــلم می آید ... !! ⁉️ من تعجب می‌کنم از این که مسیــــح (ع) با آن همه تهذیب نفـــــــس و با آن هـــمه دعـــــوت به معنویـــات چطـــــور شــــده که مریدهایش بدتر شـــــــدند از یــهود هــــم! 🔻 با اینکه از یهــــود نمی‌شود گــفت کســــی بدتـــــر است. يهود اسرائـــــیل را می‌گویم؛ چه جــــور شـــــــده است کـــه مریدهای او ســـران کشورهایی هسـتند که تمام بشر را دارند به آتــش می‌کشند؟ 🚫 این برای این است که علم را اینها دارند. علم سیاســــت دارند، علم صنایـــع دارند، همه چیز دارند! اما آنی که باید داشته باشند ندارند. آنکه برای بشر مفید است ندارند؛ و آن تهذیب نفــــــس و معنـــــــویت است. 👈 هرچه به سر بشر می‌آید از عــلم می آید؛ علم بدون تهذيب! @TABEIN_14 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
مسئولان در قیامت دست بسته محشور می شوند حضرت آیت الله خامنه ای: 🔹 عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛ [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر ده نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. 🤚 در آن حوزه‌ِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزه‌ی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی. 🔓 فاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عن‌تقصیرٍ نباشد ــ گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عن‌تقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ایم، زحمتمان را کشیده‌ایم، آخرش این [نتیجه] درآمده ــ این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه. 🔒⛓ و اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند. 📛 اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه‌ی یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است]. 💯 بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.۱۳۹۷/۰۹/۲۷ 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واقعیت حکمرانی لیبرال سرمایه داری ♦️ صحبت‌های عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایه‌داری: در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است! ♦️ می‌خواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعت‌های بیشتری برای دستمزد کمتری کار می‌کنند! @eisavim ⚠️ اخطار 💢 وضعیت در کشور ما هم مشابه است و این یکی از نتایج حکمرانی لیبرال سرمایه داری در بخشهایی از نظام جمهوری اسلامی می باشد. پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن نیز جای بحث دارد. ❌ حکمرانی لیبرال، بر آزادی بی قید بنا شده که از نظر فلسفه اجتماعی غلط است. در مقابل، حکمرانی مسئولانه بر تعهد و مسئولیت بنیاد نهاده شده و از نظر فلسفه اجتماعی صحیح است. (توضیح آنکه جامعه بشری یک سیستم است که بر مسئولیت بنا نهاده می شود و نه بر آزادی بی قید) ✅ بنابراین حکمرانی لیبرال، بصورت فلسفی از بنیاد و ریشه غلط ولی حکمرانی مسئولانه دارای ریشه فلسفی و بنیادی صحیح است. 🔸 برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، راهی جز اصلاح حکمرانی کشور نیست. ♨️ همه دلسوزان کشور و نظام بیایید بحث های حاشیه ای و پرداختن به شاخ و برگها را رها نماییم و تا بیش از این دیر نشده، بر اصلاح اساسی نظام حکمرانی متمرکز و متحد و همنوا شویم. 👈 راه حل مشکلات، تحقق حکمرانی مسئولانه و نفی حکمرانی لیبرال است. 🤝 برای آشنایی بیشتر با طرح ابتکاری حکمرانی مسئولانه، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔪بیمار همیشه زیر تیغ جراحی!! (قسمت اول) 💯 مسئولین محترم از لزوم جراحی برای نجات اقتصاد کشور سخن می گویند. لزوم توجه و درمان مسائل اقتصادی قابل پذیرش است و آمارها گواه آن است. ⁉️ اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا این بیمار به طور دوره ای تحت جراحی قرار می گیرد؛ درد و رنج و پیامدهای سنگین آنرا تحمل می کند اما هیچ گاه خوب نمی شود و دوباره آماده جراحی بعدی می شود؟؟ چرا باید همیشه کارش به درمان و جراحی کشیده شود؟ و متولیان امر، چگونه کشور را اداره می کنند که اقتصاد کشور همیشه بیمار و دائم تحت جراحی است؟ ❓اصولا آیا سیستم حکمرانی که اقتصاد را به چنین روزی رسانده صلاحیت نسخه پیچی جدید را دارد؟ آیا به نسخه های تکراری پزشکان اعتمادی هست؟ آیا امیدی به خوب شدن بیمار بعد از این جراحی می رود؟ آیا متصدیان تضمینی به درمان بیماری بعد از جراحی می دهند؟ آیا مسئولیت نتایج و پیامدهای آن را می پذیرند؟ آیا اگر بیمار خوب نشد و مجدد به وضع اضطرار رسید پاسخگوی تجویز خود خواهند بود؟ در این صورت آیا نظام حکمرانی ما عرضه و توان تشخیص و پیگیری حقوق ضایع شده مردم را خواهد داشت؟ ➖ به تجربه می دانیم پاسخ همه سوالات فوق منفی است. ❓ بنابراین کدام عقل سلیمی حکم می کند که در چنین شرایطی، بیمار باید به یک جراحی جدید در همان نظام حکمرانی به وسیله نسخه پیچان و جراحان تکراری تن دهد؟؟ به چه امیدی؟ ادامه دارد ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔪بیمار همیشه زیر تیغ جراحی!! (قسمت دوم) لینک قسمت اول ❓ چرا نسخه نویسان برای راه حل معضلات اقتصادی تنها به جراحی فکر می کنند؟ چرا آسیب شناسی نمی کنند که وضعیت موجود نتیجه چه عملکردی است؟ چرا بررسی نمی کنند کدام اندام به درستی کار نمی کند که کار بدن را به جراحی پشت جراحی می کشاند؟ چه دوره بهبودی بعد از جراحی های قبلی برنامه ریزی شده بود و نتیجه چه شد؟ و ... 💊 آیا روشی بهتر از جراحی وجود ندارد؟ اگر عروق بدن مسدود شود الزاما جراحی انجام نمی شود و ممکن است با یک آنژیوگرافی عروق باز شود! اگر بافتی سرطانی شود الزاما با جراحی قابل کنترل نخواهد بود و چه بسا سالها نیاز به پرتودرمانی داشته باشد! اگر معلولیتی ایجاد شود الزاما جراحی انجام نمی شود و چه بسا با چندین دوره فیزیوتراپی بهبودی حاصل شود! 🚫 جراحی ساده ترین و در کنار آن خسارت بارترین و خطرناک ترین روش برای بیمار نحیفی است که دائما زیر تیغ جراحان است. الزاما برای بیماران نحیف جراحی تجویز نمی شود! 💢 تجویز جراحی های متوالی برای بیمار نحیف بیانگر عدم درک صحیح و جامع بیماری و عدم شناخت دیگر روش های جایگزین پیشگیری و درمان است. 👈 پزشکان گرامی! به جای جراحی های پی در پی بیمار بیچاره، به اصلاح نگاه و روشهای پیشگیری و مدیریت خود بپردازید. تا نگاه شبکه ای و همه جانبه به مسائل نداشته باشید و اقدام هماهنگ برای حل آن ننمائید؛ بیمار درمان نخواهد شد. مشکل اصلی، عدم توجه به پیشگیری، نوع نگاه و شیوه درمان شماست. آنها را اصلاح کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام شهروند پفیوز نمی‌خواهد! شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی: 🚫 بعضی آدم‌ها هستند، در چنین آدم‌هایی قوه غضبیه به چشـــم نمی‌خورد یا خیـــلی خیلی ضعیـــــف اســت! آدم‌های بی‌رگــــــی هستند هر کس هرچـــه بر سر آن‌ها بزند، صدای‌شان در نمی‌آید. ✊ در انقلاب آموختیم که یک انســـان متعـــهد و پیش‌رفته وقتی حق‌اش زیر پـای دیگــران می‌رود، وقتی به حقوق‌اش تجـــــاوز می‌شـــود، این آدم آرام نمی‌نشیند. تسلیم نمی‌شود. ایــن آدم بـپا می‌خــــــــــــیزد، می‌جـــــــوشد، می‌خــــروشد! 👈 اسلام، شهــــــروند پفیـــــــــوز نمی‌خــــــواهد! 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 مسئولیت در اسلام؛ امانتی الهی است 🔸 نگاه اسلام به زمامداران و مسئولان جامعه، بسیار سخت‌گیرانه است، چنان نیست که قبول مسئولیت امتیازی ویژه قلمداد شود و مردم از هر سو برای رسیدن به آن بشتابند. مسئولیت در اسلام، امانتی الهی است. 🔹 امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در نامه‌ ۵ نهج‌البلاغه خطاب به اشعث‌بن قیس - از کارگزاران حضرت در منطقه آذربایجان - این‌گونه می‌فرماید «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَة»، یعنی حکمرانی برای تو طعمه نیست بلکه امانتی بر عهده‌ات است. 🔹 رهبرانقلاب در این باره خطاب به مسئولین می‌فرمایند: «مسئولیت و منصبی که در نظام اسلامی داری، طعمه و سرمایه و کاسبی نیست - اشتباه نشود - مسئولیت در نظام اسلامی باری بر دوش انسان است که باید آن را به خاطر هدف و نیّتی تحمّل کند.» 79/09/25 🔸 برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی این‌چنین است. وقتی انسان نگاه امانت‌دارانه به مسئولیت داشته باشد، ابتدا باید قدرت پذیرش امانت و عمل به تعهدات آن را در خود ببیند و سپس خود را در معرض قبول مسئولیت قرار دهد. 🔹 رهبرانقلاب می‌فرمایند «بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی می شود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم می دوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین می توانی یا نمی توانی.» 98/09/10 KHAMENEI.IR 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتشار برای اولین بار روایتی از جمله تامل برانگیز شهید رئیسی! 👤حجت الاسلام رفیعی روایت میکند... @drrafiei_ir 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢 راه حل مشکلات اقتصادی کشور، صرفا اقتصادی نیست!! ⭕️ کشور مشکلات به هم پیچیده اقتصادی دارد از جمله: ناکارآمدی نظام پولی و مالی، تورم بالا، ارزش پول ملی پایین، کمبود دانش پایگی در رشد اقتصاد و ... 🔹 برای حل مشکلات اقتصادی نگاهها بیشتر به وزارت اقتصاد و سیاستهای بانک مرکزی دوخته می شود. هر چند عملکرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نقش محوری در ایجاد این مشکلات دارد اما عوامل دیگری نیز در شکل گیری و تشدید آن دخالت دارد و به علت چند بعدی و شبکه ای بودن و به هم پیوستگی مشکلات، حل آنها نیازمند یک نگاه صحیح و یکپارچه کلان و برنامه ریزی جامع و اقدام هماهنگ در همه بخشها می باشد. 👈 طرح حکمرانی مسوولانه و برنامه جامع پیشرفت راه حلی برای اصلاح نظام حکمرانی کشور و برپایی یک حکمرانی سیستمی جهت شناسایی شبکه مشکلات و اولویت بندی آن و برنامه ریزی عالمانه برای حل هماهنگ آنها می باشد. 🤝 برای آشنایی بیشتر با طرح ابتکاری حکمرانی مسئولانه، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
❗️مشکلات شبکه ای؛ راه حلهای نقطه ای!! 💠 مشکلات کشور شبکه ای از مسائل درهم تنیده می باشد؛ لیکن مسوولین این مشکلات را جدای از هم می بینند و در جزیره های پراکنده دنبال راه حلهای نقطه ای و مجزا برای آن هستند. 🌀 مسئولین گرامی!! اگر درکی از شبکه مسائل نداشته باشید نمی توانید راه حلهای جامع ارائه دهید. آن وقت راه حلها و تلاشهای شما نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه باعث پیچیده تر شدن آنها می شود و در نهایت آنها را به صورت معضلات لاینحل تبدیل می کند. 🔸 اولین اقدام، اصلاح نگاه و درک این مساله است که: 👈 مشکلات کشور شبکه ای است و راه حلهای نقطه ای حلال مشکلات نبوده و نخواهد بود. راه حل شبکه مشکلات کشور، برنامه جامع پیشرفت است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه‌مان مسئولیم؛ نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم اهمیت مراقبت نسبت به مسئولیتها در کلام گهربار حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه) ♨️ الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همه‌مان، همه‌مان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم «کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِیَّتِه‌» (1) 💯 همه باید نسبت به همه رعایت [= نگهبانی و مراقبت] بکنند. همه باید نسبت به دیگران [نگهبانی و مراقبت کنند]. 🔄 مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ 🚫 اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید نهی از منکر بکند؛ امر به معروف بکند. (1) «هر یک از شما نگهبان و مراقب هستید و هر یک از شما بر رعیت خود مسئولید». مسند احمد، ج 2، ص 54، بحارالأنوار، ج 72، ص 38 @honaretabyin پینوشت 👈 چقدر نظام حکمرانی و مسئولین و همگی ما از معارف اسلامی و آرمانهای انقلاب و مطالبات امام و رهبری دور شدیم؛ چه زود و راحت مسئولیتها را فراموش کردیم! 🔹 نظام حکمرانی مسئولانه، نظریه ای است که بر محوریت ایفای سیستمی مسئولیتها پایه گذاری شده است. حتما این طرح ابتکاری را مطالعه کنید. حکمرانی اسلامی و دستیابی به آرمانهای بلند انقلاب، تنها با ایفای مسئولیتها میسر می شود 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🟠 حق و مسئولیت دو روی یک سکه هستند 🔄 برای اینکه انسانها به حقوق خود برسند باید افراد جامعه به مسئولیتهای خود در قبال آن حق عمل نمایند ⚜️ بنابراین شرط تحقق حقوق عمومی مردم این است که زندگی اجتماعی یک زیست مسئولانه باشد 👈 حکمرانی مسئولانه طرحی نو برای شیوه حکمرانی است که به صورت نظام مند و عملیاتی، زمینه زیست مسئولانه اجتماعی را فراهم می آورد و از این طریق، حقوق عمومی مردم را محقق می کند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔸 خسته ترین مرد کره زمین!! 💪 در عین حال، خستگی ناپذیر و مسئولیت پذیرترین فرد 👏👏 💯 اگر همه عالم را بگردید، خسته تر از من نمی توانید پیدا کنید.... لکن خدمت به اسلام و مسلمین از همه چیز مهم‌تر است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔀 قانون در برابر عدالت!! آیا قانونی که در مقابل عدالت قرار می گیرد؛ ارزشی دارد؟؟ ♻️ فلسفه قانون، احقاق حقوق و برقراری عدالت است. یعنی اصولا قانون برای این وضع می شود که حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه به صورت عادلانه ایفا گردد. این کار با تعیین مسئولیتها انجام می شود. 📉 بنابراین قانون وقتی ارزش پیدا می کند که در راستای احقاق حقوق و برقراری عدالت باشد در غیر اینصورت ارزش ذاتی ندارد. البته، قانون یک مزیت دارد و آن ایجاد نظم است. لذا قانون در برابر بی قانونی، دارای ارزش عَرَضی و نه ارزش ذاتی می باشد. ❌ چنانچه قانونی نتواند حقوق عمومی و عدالت را به درستی ایفا کند باید به سرعت اصلاح شود و گرنه وجود چنین قانونی با فلسفه ذاتی خودش متعارض خواهد بود و قانون به ابزاری برای تضییع حقوق عمومی و بی عدالتی تبدیل خواهد شد که نقض غرض می باشد. 🚫 در حکمرانی موجود کشور، ساز و کاری برای تشخیص به هنگام و اصلاح سریع چنین قوانینی وجود ندارد و این یکی از اشکالات حکمرانی فعلی می باشد. ✅ در حکمرانی مسئولانه، حقوق عمومی دارای شاخصهای کمی می باشند (به صورت سلسله مراتبی و سطح بندی شده از کلی به جزئی). با ارزیابی این شاخصها، قوانین ناکارآمد به صورت نظام مند شناسایی و اصلاح می شوند. 🤝 برای آشنایی بیشتر با طرح ابتکاری حکمرانی مسئولانه، دعوت می کنیم طرح را مطالعه کنید و در کانال عضو شوید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔹 توانایی و صلاحیت مسئولان 🔸 توانایی و شایستگی مسئولان نقش کلیدی در انتخاب مدیران دارد، تا آنجا که شخصی مثل ابوذر که از صحابی بزرگ پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و یاران خاص امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) است از هرگونه مدیریت منع می‌شود. 🔆 پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به ابوذر می‌فرماید «من جنابعالی را در مدیریت، ضعیف می‌بینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، اما شما آدم ضعیفی هستی. حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! 🔸 یعنی تو آدمی هستی که مدیریت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی.» ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ▫️ در واقع آدم خوب بودن به معنای مدیر خوب بودن نیست. KHAMENEI.IR برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
✅ و أَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ، فِی تَثْبیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بلاَدکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بهِ النَّاسُ قَبْلَکَ. (امیرالمومنین علی ع/ نامه ۵۳ نهج البلاغه) با دانشمندان، زياد به گفت وگو بنشين و با انديشمندان نيز بسيار به بحث بپرداز تا بدین وسيله، امور کشور اصلاح شود و آنچه پيش از تو باعث پيشرفت کار مردم بوده است به طور شایسته انجام گردد. 🔹 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر پزشکیان سلام علیکم ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول، بدینوسیله ما جمعی از اصحاب علوم انسانی ایران، در آستانه سال جدید تحصیلی، نگرانی خود را از آنچه در طلیعه دولت حضرتعالی در حال وقوع است اظهار داشته و امیدواریم این نگرانی که در راستای اعتلای جامعه دانشگاهی است، پاسخی مناسب دریافت کند. ▫️ چندی پیش در جریان برنامه گفتگو محور با عنوان شیوه، مباحثه ای میان دو اندیشمند جامعه شناس و شخصیت دانشگاهی سرشناس شکل گرفت که سوء برداشت از گزاره مطرح شده از جانب یکی از شرکت کنندگان یعنی جناب دکتر انتظاری عضو هیئت علمی و دانشیار جامعه شناسی، منجر به موج سازی رسانه های تندرو و عزل شتاب‌زده ایشان از ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گردید. ▫️ معتقدیم این حرکت شتاب‌زده ضربه ای مهلک بر پیکرة آزادی بیان اصحاب دانشگاه و نیز بر اعتبار برنامه های گفتگو محور رسانه ملی است. پرواضح است که اینگونه برخوردها موجب می‌شود که صاحب‌نظران و کارشناسان از شرکت در چنین برنامه‌هایی خودداری کنند. خصوصا که شاهدیم عزل آقای دکتر انتظاری بعد از آن صورت گرفته که ایشان در صفحه شخصی‌شان در فضای مجازی، روشنگری نموده و اظهار داشته‌اند که در مقام طرح روایت دیگران از درگذشت مرحومه امینی بوده‌اند و از سوءتفاهم صورت گرفته، عذرخواهی کرده‌اند. ▫️ آیا این سنخ برخورد با اصحاب دانشگاه در تقابل با شعارهای دولت وفاق نیست؟برکناری همراه با جنجال استادی که در برنامه تلویزیون مذکور در مقام حامی جمهوری اسلامی اظهار نظر کرده‌است، با روح وفاق هم‌خوانی دارد؟ آیا پیام چنین رفتاری به دانشگاهیان انقلابی جز تسویه حساب فراگیر نمی‌توان تلقی کرد؟ آیا اظهارات ریاست محترم جمهور در باب لزوم رواداری با اصحاب دانشگاه و حتی بازگشت ساختارشکنان به محیط دانشگاه، با این شیوه برخورد با نیروهای گفتمان انقلاب اسلامی سازگاری دارد؟ ▫️ در پایان لازم می دانیم با توجه به اجحاف صورت گرفته در حق جامعه شناس متعهد، انقلابی و متواضع، جناب دکتر انتظاری، انتقاد صریح خود را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی و وزیر محترم علوم بواسطه برخورد شتاب‌زده و دون شان اصحاب علم و فرهنگ اظهار نمائیم. چنین برخورد غیرمنصافانه ای در حق جامعه‌شناس متعهدی که سال‌های ارزشمند عمرش را در تکاپوی تولید دانش بومی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد به کشور سپری نموده، ناامیدی جامعه دانشگاهی نسبت به دولت چهاردهم را دربرخواهد داشت. ▫️ از جنابعالی که علاوه بر ریاست قوه مجریه، از اعضای محترم جامعه دانشگاهی هستید، درخواست داریم که ضمن دلجویی از جناب دکتر انتظاری، از وزیر محترم علوم مطالبه نمایید که به منظور حفظ پویایی و استقلال جامعه علمی کشور، فضای دانشگاه‌ها را به منظور تسهیل نقد و نظریه پردازی سالم، بی غرض و دلسوزانه، مهیا نماید. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته ble.ir/join/9YYW6mipwT 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh