هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
شب نهم محرم 1398_سمنان.MP3
9.8M
🎙 صوت سخنرانی شب نهم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
shab 10.MP3
19.11M
🎙 صوت سخنرانی شب دهم دهه اول محرم ۱۳۹۸
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام والمسلمین روح الله صدوق
🔘 #هیئت_گفتمان_انقلاب_اسلامی
🔘 مسجد اهل بیت(ع)_قم المقدسه
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
شب دهم محرم 1398_سمنان.MP3
11.4M
🎙 صوت سخنرانی شب دهم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب سوم محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
288.9K
📄 متن کامل سخنرانی شب سوم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب سوم: تحلیل جدید از دعای «اللهم کن لولیک»: دعای همدردی با «مصائب حضرت ولیعصر(عج)» ناشی از ضعفِ «قدرت مؤمنین» در مقابل «قدرت دستگاه طغیان»
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
شب یازدهم محرم 1398-سمنان.MP3
13.16M
🎙 صوت سخنرانی شب یازدهم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
زلزله در کاخ امپراتور
#یادداشت_ها_ی_حجت_الاسلام_حیدری
عبدالملک مروان داشت از خوشحالی بال در میآورد و با خودش میگفت: عجب خبطی کرده پسر حسین! شکستن ابهتش در میان مردم را آسان کرده؛ وقت عرض اندام من را جلو انداخته با این کارش. یادم باشد برای این جاسوس مان در مدینه، خلعتی گرانبها بفرستم. بعد کاتب دربار را صدا کرد و با صدایی ذوق زده انشاء کرد:
شنیدهام که شوی کنیزکان شده ای! کنیزت را آزاد کردهای و سپس او را به همسری گرفتهای؛ با اینکه کفو تو در قریش فراوان است و با دامادی شان و فرزندآوری از آنها مجدت افزون گردد. پس نه جایگاه خودت را در نظر گرفتهای و نه آبرویی برای فرزندانت گذاشتهای. والسلام
نامه را پرت کرد به سمت پسرش و با غیظ، چشمان قرمز شدهاش را تنگ کرد و گفت: بخوان. سلیمان بن عبدالملک زمزمه کرد: نامه ات در سرزنش من به دستم رسید و گمان کردهای که در زنان قریش کسی هست که من به دامادیاش افتخارش کنم. بدان که کسی در مجد و کرم از رسول خدا بالاتر نیست و او با کنیزش ازدواج نمود. من کنیزم را به اراده الهی آزاد کردم و سپس بر اساس سنت او را به همسری گرفتم. کسی که در دین خدا پاک باشد، هیچ چیز بر او خلل وارد نمیکند خصوصا که خداوند پستی و نقص را با اسلام از بین برد و بر هیچ انسان مسلمانی اعم از آزاد و برده، پستی و سرزنشی نیست و پستی و سرزنش، تنها مربوط به دوران جاهلیت است و ناشی از آن. والسلام؛ علی بن الحسین.
نگاهی بهت زده انداخت به پدر و گفت: عجب فخری کرده بر توای پدر!
عبدالملک آه عمیقی کشید و گفت: این طور نگو! او سخنورترین بنی هاشم است که صخرهها را میشکافد و دریا را با یک مشت در بر میکشد.
امپراطور ورشکسته،خوب که ریش هایش را جوید و چندتا از آنها را که با دندان کند، صدایش را کمی بلندتر کرد و گفت: خبر دهید به من! چه کسی است که وقتی کارهای موجب تحقیر در میان مردم را انجام میدهد، جز شرافت چیزی به او افزوده نمیشود؟ درباریان یکصدا گفتند: کسی را نمیشناسیم که اینگونه باشد جز امیرالمومنین عبدالملک مروان!
گفت: نه به خدا قسم! من چنین کسی نیستم؛ او علی بن الحسین است؛ دقیقا از همان جایی شرافتش افزون میشود که مردم از همان موضع تحقیر میشوند...
پینوشت: به فدای امامی که با کوچکترین افعالش در مدینه، پایههای یک امپراطوری در شام را میلرزاند...
@msnote
@hoseiniyehandisheh
5acc9ae638239423a62ff979_-7402539753091527889.mp3
11.47M
☑️ سخنرانی #شب_12_محرم1441 توسط: حجت الاسلام والمسلمین #استاد_روح_الله_صدوق
🏴 موضوع: #فهم_مجتهدانه_از_عوامل_غیبت_کبری_زمینه_تلاش_مجاهدانه_برای_ظهور_ولایت_عظمی
🔘 مکان: قم المقدسه، مسجد اهل بیت علیهم السلام
🔘 #محرم1441
5acc9ae638239423a62ff979_5647106029671145409.mp3
31.46M
☑️ سخنرانی #شب_13_محرم1441 توسط: حجت الاسلام والمسلمین #استاد_حیدری
🏴 موضوع: #فهم_مجتهدانه_از_عوامل_غیبت_کبری_زمینه_تلاش_مجاهدانه_برای_ظهور_ولایت_عظمی
🔘 مکان: قم المقدسه، مسجد اهل بیت علیهم السلام
🔘 #محرم1441
5acc9ae638239423a62ff979_5988163682285577065.mp3
35.96M
☑️ سخنرانی #شب_14_محرم1441 توسط: حجت الاسلام والمسلمین #استاد_حیدری
🏴 موضوع: #فهم_مجتهدانه_از_عوامل_غیبت_کبری_زمینه_تلاش_مجاهدانه_برای_ظهور_ولایت_عظمی
🔘 مکان: قم المقدسه، مسجد اهل بیت علیهم السلام
🔘 #محرم1441
5acc9ae638239423a62ff979_-2777637129352366041.mp3
41.37M
☑️ سخنرانی #شب_15_محرم1441 توسط: حجت الاسلام والمسلمین #استاد_حیدری
🏴 موضوع: #فهم_مجتهدانه_از_عوامل_غیبت_کبری_زمینه_تلاش_مجاهدانه_برای_ظهور_ولایت_عظمی
🔘 مکان: قم المقدسه، مسجد اهل بیت علیهم السلام
🔘 #محرم1441
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب چهارم محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
348.1K
📄 متن کامل سخنرانی شب چهارم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب چهارم: ابعاد همهجانبهی دستگاه طغیان و مصائب و بلاهای ناشی از آن برای دستگاه ایمان، رکنی اساسی برای فهم عوامل غیبت و موانع ظهور
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب پنجم محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
344.9K
📄 متن کامل سخنرانی شب پنجم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب پنجم: نقدِ «تحلیل رایج» از روایاتِ ناگهانیبودن ظهور (بَغْتَهً): الف) انصراف آن به محاسبات کفار و منافقین؛ ب) تنافی با روایاتِ وابستگی «ظهور» به «روند امتحانات طولانی مؤمنین» (تمحیص)
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب ششم محرم 98 ــ استان سمنان.pdf
270K
📄 متن سخنرانی شب ششم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب ششم: ضرورت فهم اجتهادی از عوامل غیبت بر اساس آیات و روایات (فقه فرج) و دستهبندیِ اولیه از روایاتِ دالّ بر علت غیبت: الف) عدم بیعت با طواغیت؛ ب) تمحیص شیعه؛ ج) خوف از قتل
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب هفتم محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
365.7K
📄 متن سخنرانی شب هفتم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب هفتم: جایگاه محوری «خوف» در میان عوامل غیبت و تبیین موضوع خوفِ حضرت ولیعصر(عج) به «خوف از ضعف مؤمنین در توازن قوا با کفار و منافقین»؛ بر اساس فرهنگ آیات و روایات
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب هشتم محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
402.3K
📄 متن سخنرانی شب هشتم محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔅 موضوع شب هشتم: بازگشت «روایات تمحیص» به «روایات خوف و مسأله توازن قوا» بر اساس قرائن نقلی و عقلی؛ زمینهای برای درک جدید از چالشهای انقلاب اسلامی از دوران مبارزه تا کنون
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
برای #ابامحمد
#یادداشت_ها_ی_حجت_الاسلام_حیدری
این قدر دلهای مردم پشت سرت نباشد و
این قدر دلشان غنج برود برای یک زندگی از جنس کاخ سبز
و این قدر بی یاور شوی که حتی کینه قومیتی ِ عراقیها از شامیها هم، کمکی نشود برایت و از روی ناچاری
حکومت را در مقابل چشم همه، بدهی دست دشمن خونی ات و
میراثی که جدت تمام وجودش را برایش گذاشت، تحویل بدهی به عنودترین حیله گرها
بعد او بیاید در مرکز حکومتت و بالا برود از منبر و یک پله تو را پایین تر قرار دهد و بگوید:
آی مردم! این پسر علی است که ما را برای خلافت، شایسته دیده و خودش را نه!
و تو در همچین وضعیتی و در اوج ضعف ظاهری بلند شوی و در خطبه ات
تمام آیات قران را به پدر و مادرت تطبیق بدهی و از سقیفه آغاز کنی و چنان همهی دم و دستگاه معاویه و سابقینش را به در مقابل تاریخ به افتضاح بکشانی که معاویه بگوید:
وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ الْحَسَنُ حَتَّى أَظْلَمَتْ عَلَيَّ الْأَرْضُ، وَ هَمَمْتُ أَنْ أَبْطِشَ بِهِ، ثُمَّ عَلِمْتُ أَنَّ الْإِغْضَاءَ أَقْرَبُ إِلَى الْعَافِيَةِ.
بخدا قسم #حسن از منبر پایین نیامد مگر اینکه دنیا برایم تاریک شد و تصمیم به قتلش گرفتم اما دیدم که «چشم پوشی»، به «دوری از خطر» نزدیکتر است!
تو چنین مقتدر ِ مظلومی بودی، مولای من!
پینوشت: خدا توفیق بدهد که بخوانیم این خطبه عجیب را در کنار خطبه غدیر و خطبه فدک ...!
@msnote
@hoseiniyehandisheh
🔆 «ولایت» اِبایی از «تفاهم» ندارد، بلکه سلطهگر است که از تفاهم اِبا دارد
💠 علامه آیت الله سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
"«ولایت» ابایی از «تفاهم» ندارد، بلکه سلطهگر است که از تفاهم ابا دارد! آن کسی که میخواهد مسائلی را به مردم تحمیل کند، بیمعنی است که بهدنبالِ تفاهم باشد؛ امّا آنکه مسئولیتِ ولایت را داراست، میتواند تفاهم کند؛ چون در نفسِ این تفاهم، سرپرستیِ رشد واقع میشود. اگر کسی مسئول
رشد شد، تفاهم برایش بهترین راه است." (۱۳۷۹)
☑️ @moniroddin
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸دوره دوم ریاست یکی از رؤسای مجلس بود، من به دیدن ایشان رفتم. گفت « آقای حسینی چه کار میکنید؟» گفتم: « #جامعه دو ماشین #تولید_اطلاعات دارد: در یکی مطلق گرایی حسی اصل است و پیش فرض روش و شاخصه کارآمدی در آن باید حسی باشد و از وحی شرط نمیپذیرد، حتی وقتی که به وحی و ایمان و عقل نظر میکند، آنها را به صورت حسّی تفسیر میکند.
#تولید_اطلاعات این ماشین بر اساس این #روش است. شخصیتهایی را هم که تحویل میدهد، کارآمد هست و قدرت اداره دارند.
جامعه ماشین دیگری نیز برای #تولید_اطلاعات دارد که #حوزه_علمیه است که #منطق آن از #انتزاع آغاز میکند و به التزامات قبلی معتقد است و به این که موضوع این عنوان و حکمش چیست، اکتفا میکند ولی نمیتواند به عمل و #عینیّت دست بزند».
گفتم: « بین این دو دستگاه #تولید_اطلاعات(#دانشگاه و #حوزه) اختلاف وجود دارد. شما که رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته کنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر کنار بروید».
ایشان در آن زمان-که زمان حضرت امام(رحمه الله علیه) بود- گفت: « ما این مشکل را از طریق #شورای_تشخیص_مصلحت حل کرده ایم». من تبسّم کردم و گفتم: « این حل #سیاسی است و نه حل #منطقی. رابطه بین دو دستگاه تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود، چالش اجتماعی آن فقط به تأخیر میافتد، نه اینکه از بین برود» ایشان متوجه شد که من چه میگویم و گفت: « اول صبح، اوقات مرا تلخ کردی». گفتم: « من نخواستم اوقات شما را تلخ کنم، شما سوال کردید که چه کار میکنید. من هم این مقدمه را برای این گفتم که بگویم #فرهنگستان دارد درباره « رابطه #اعتقاد و عمل» کار میکند؛ یعنی این که «#اعتقاد به خدا و دین» چگونه میتواند «اداره #عینیت و عمل» را به صورت #تکاملی به دست گیرد.»
شاید ایشان در آن زمان احتمال نمیداد که ما موفق شویم چون این کار را بسیار بزرگ میدانست.
منبع: ص 27 کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد
#تولید_اطلاعات
#روش
#جامعه
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
#منطق
#انتزاع
#شورای_تشخیص_مصلحت
#سیاسی
#فرهنگستان
#اعتقاد
#عینیت
#تکاملی
@hoseiniyehandisheh
ادرک دین جدک یا ابامحمد!
فرقی نمیکند که «بیست و چند سال» بعد از هجرت پیامبر و در «مدینه» باشد یا سال «دویست و پنجاه و چند قمری» و در «سامرّاء». فرقی نمیکند که آن صدای خشن، نرم شود و هی بگوید «لولا علیٌ لهلک ...» یا آن گردنِ کلفت، کج شود و ناله کند: «أدرک دین جدّک ...». فرقی نمیکند چون نطفهی نفاق را با افتضاح و رسوایی بستهاند: وقتی امّت به نزدیکی پرتگاه برسد و حاکمیت در چند قدمی سقوط قرار بگیرد، فقط امام و مؤمنین به او هستند که میدانند چطور باید از این مهلکهها عبور کنند. در همچین وضعیتی حتی ائمّهی نفاق هم ناچار میشوند تمام فریبهای خود را کنار بگذارند و از بزرگترین دشمن خود کمک بخواهند و با نمایش استیصال و انفعال خودشان، پرده را از روی خورشیدی کنار بزنند که همیشه میخواستند پشت ابرِ انکار و عناد بماند.
خلیفهی عباسی هم چارهای جز این نداشت. وسط آن خشکسالی وحشتناک که حتی گردش اموال دربار و سودهای کلان خزانه را تهدید میکرد، تمامیت قدرت و هویت حکومتش هم به رعشه افتاده بود. مساله این نبود که مسلمین سه روز برای نماز باران به بیرون شهر رفته بودند و دریغ از یک چکّه از آسمان که به زمین آبرو بدهد. اوضاع وقتی به هم ریخت که در روز چهارم، اسقف نصاری پیروانش را جمع کرد و به بیرون شهر رفت و دعای باران خواند و هنوز از جایش تکان نخورده بود که سامرّا خیس خیس شد. باورها به شدت و سرعت همان باران وا رفت و ریسمانهای ایمان طوری ول شد که ولوله به پایتخت امپراطوری مسلمین افتاد. بدتر اینکه روز پنجم مسلمانها دوباره از شهر خارج شدند و نماز استسقاء خواندند و امید داشتند که «خدا امّت محمّد را در برابر منکرین پیامبرش بیآبرو نمیکند» اما باز هم بیآبرو شدند. بعد هم خبر رسید که روز ششم نصاری دوباره خواهند آمد تا کار را تمام کنند.
همان جا بود که خلیفهی عباسی دستور داد زندانی بزرگ سامرّاء از زندان بیرون آورده شود. گزارشی از حال خلیفه در وقت دیدار با حضرت #عسکری نرسیده؛ اما وقتی پایههای قدرت یک دنیاپرست ـ که از قضا بر نبوّت محمّد تکیه کرده و مردم را با ادعای خلافت او فریب داده ـ به لزره بیفتد، حتماً بدنش هم به رعشه افتاده و زبانش لکنت گرفته و گردن کج کرده تا تنها نوادهی محمدّ، یوسفوار به میدان بیاید و امپراطوری فرعونیش را از خشکسالیِ تردید و شکّ و کفر نجات دهد. حالت خلیفه شاید حدسی و تخمینی باشد اما جملهای را که برای این التماس انتخاب کرده، به دقّت برایمان ثبت کردهاند: أدرک دین جدّک یا ابامحمّد
روز ششم وقتی نصاری پشت سر کشیششان آمدند تا کار امّت پیامبر را تمام کنند، همان موقعی که اسقف دستش را به سمت آسمان بلند کرد تا دعا بخواند و با آمدن باران، ایمان مردم را بشورد و ببرد، #ابامحمّد بود که به یکی از غلامانش گفت: «برو و آنچه در دست راست اوست، از او بگیر.» هنوز آن استخوان سیاهرنگ در دست غلام آرام نگرفته بود که ابامحمد رو به اسقف کرد: «حالا باران بخواه» اما هرچقدر اسقف دعاهایش را تکرار کرد، ابرها بیشتر پراکنده شدند. مردم صدای گرم حضرت عسکری را شنیدند که: «باید استخوان پیامبری باشد. خاک از روی استخوان هیچ پیامبری کنار نمیرود مگر اینکه باران ببارد.»
حالا دیگر آسمان صاف شده بود.
ـــــــــــــ
کفّار به سطحی از کارآمدیِ عینی رسیدهاند که انبوه مسلمین از تردید گذشتهاند و یقین کردهاند که زندگی همانی است که اغیار برایشان تعریف کردهاند و تدارک دیدهاند. میخواستم نه از زبان خلیفهی عباسی، که با لحن صادقانهی دوستدارانتان بگویم «دین جدّت را دریاب یا ابامحمد» اما راستش را بخواهید شما و پدرانتان و پسرتان خیلی خوب هوای ما را داشتهاید و اگر چیزی از دین ما باقی مانده، صدقهسر مهربانی و رأفت و رسیدگی شماست. اگر دیروز خمینی گُردهی کفّار را در همان «جزیرهی ثبات»ی که برای خودشان ساخته بودند، شکست و اگر امروز خامنهای میدان مبارزه را از فکّه و شلمچه و شرهانی، به نوار غزّه و کرانهی باختری و مزارع شبعا و بلندیهای جولان و دشتهای آمرلی و تکریت و خیابانهای صنعاء و صعده و کوچههای منامه و ستره و پسکوچههای قطیف و عوامیه و حسینیههای زاریا و نارداران و کراچی کشانده، بخاطر همان اسمی است که وسط سختیها و میانهی تنهاییها بعد از حرف نداءِ یا به زبان و قلبشان جاری کردهاند: ابامحمّد ... شما هم معروفید دیگر؛ دست ردّ به سینهی نوکرها نمی زنید...
@msnote
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸گاهی بعضی افراد #تنظيمات_اجرائي را خيلي ساده ملاحظه كرده و ميگويند مجلس و دولت، #آئين_نامه اجرايي اسلام را مينويسند ولكن اصلا براي #تنظيمات_اجرائي مفهوم #كارشناسي و مفهوم عقلي نميبينند و احيانا خيال ميكنند تصميمات و مصلحت انديشيهاي جدا جدا ميباشد به صورتي كه چند نفري دور هم مينشينند و اموري را تصويب ميكنند.
ولي اگر كسي قضيه را عميق ملاحظه كرده و همه جوانب را ببیند، يك نظام اجرا و #منطقي كه قدرت #كنترل عمل را داشته باشد را تحويل ميدهد.
منبع: جلسه سوم مبادی اصول فقه احکام حکومتی
@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸تعریف جوان و تبیین جایگاه او در نظام ولایت
#جوان در #ساختار_ها_ی_اجتماعی هنوز راسخ نشده است یعنی شکل پذیر است و نمیتوان او را شکل گرفته نامید. او تا در سن جوانی است #ساختار_گرا نیست. از دوران بلوغ احساس هویت جدیدی برایش ظاهر میشود و محدودیتهای محیطی را زیر سوال میبرد.میپذیرد که سوال کند که آیا بایدحتما همینطور باشد و هیچ راهی نداریم؟ #نقد، او را متوجه ضعفهایی میکند که تغییر #ساختار را طالب میشود. #نقد نسبت به نارسایی هایی که در #ساختار همیشه به وجود میآید نسبت به جریان #تکامل. هرگز #ساختارهای بشری #مطلق نیست.جوانان قشر #تکامل_گرا جامعه هستند و همیشه #تکامل و #توسعه_اجتماعی بر دوش آنان استوار باشد. میانسالان باید موازنه اجتماعی بر دوششان استوار باشد. صاحبان ملکه ای که پیرمرد هستند-از سن 45 سال به بالاتر تا 65 سال- اینها باید موضوعات خرد را به دوش داشته باشند در گرایش غالب. یعنی جامعه همیشه باید یک ترکیب باشد. باید #رهبری، بیشترین مخاطبش #جوان باشد. دولت بیشترین مخاطبش میان سال باشد. بخش خصوصی بیشترین مخاطبش کهنسال.
📚منبع: بحث درس عاشورا برای جوانان
#جوان
#ساختار_ها_ی_اجتماعی
#ساختار_گرا
#تکامل_گرا
#نقد
#مطلق
#توسعه_اجتماعی
#تکامل
#رهبری
✅@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸ناکافی بودن #قانون_اساسی برای پیاده کردن #اسلام به علت تغییر تعریف #علم؛ سبب ضرورت توجه به مسئله «تحول در #روش و مبانی علوم»
من در مجلس خبرگان #قانون_اساسی حاضر بودم. قبل از آن حدأقل چهار-پنج هزار ساعت درباره #اداره_جامعه فکر کرده بودم و تقریبا نزدیک به 80 درصد آنچه را که ما نوشته بودیم در #قانون_اساسی پذیرفته شد. بعد از آن حدود 6 ماه شدیدا در فکر فرو رفتم که این، پیاده کردن #اسلام نشد. کجای کار ایراد دارد؟ بعد شهید بهشتی مرحوم آیت را به منزل ما فرستاد تا کاندیدای مجلس شوم و من نپذیرفتم. آقای راستی هم از طرف جامعه مدرسین قم گفتند، ولی من نرفتم. گفتند: «چرا؟» گفتم: «ما برای پیاده کردن #اسلام، #ابزار میخواهیم و من خیال میکردم همین کلیات و اعطاء اختیارات کافی است، ولی اینگونه نیست»
در آن شش ماهی که شدیدا در رابطه با اصل موضوع فکر میکردیم، به این جا رسیدیم که اصلا تعریف #علم نسبت به تعریف سابق آن تغییر کرده است؛ یعنی دارای مبنا،منتجه، #نظام و سیستم است و به صورت فردی انجا نمیگیرد. آن موقع خیلی وحشت زده شده بودیم، زیرا به هیچ احدی نمیشد این حرف را بزنیم، تا اینکه امام بحث #انقلاب_فرهنگی را در اردیبهشت ماه مطرح کردند. ماخیلی خوشحال شدیم. یکی دو روز بعد، چند تا از برادرانی که دانشجو بودند،سوال کردند که نظر شما چیست؟
من اولین سوالی که از آنها پرسیدم این بود که فهم شما از انقلاب فرهنگی چیست؟ وقتی فهم خود را از #انقلاب_فرهنگی بیان کردند، من گفتم: « شما میخواهید در مدیریت دانشگاه انقلاب کنید و این ربطی به فرهنگ دانشگاه ندارد.» گفتند: « چپیها مسلط شده اند» گفتم:«بسیار خوب این که باید شما مدیریت را تغییر بدهید و درست کنید در جای خود محفوظ است، ولی حتی به تغییر در نظام آموزش هم نمیشود #انقلاب_فرهنگی گفت. شما باید در آن کارخانهای که این #مفاهیم را درست میکند؛ یعنی در #روش علوم تصرف کنید و این هم نباید ناکارآمد باشد، چون اگر ناکارآمد باشد منزوی میشود. علاوه برکارآمدی باید بتواند کار برتر را تحویل دهد» آنها گفتند: « این حرفی را که شما میگویید شدنی نیست»
📚منبع: معرفی دفتر از زبان استاد ص 30
#قانون_اساسی
#اسلام
#علم
#روش
#اداره_جامعه
#ابزار
#انقلاب_فرهنگی
#مفاهیم
#نظام
✅@hoseiniyehandisheh
💢ساختارهای #سبک_زندگی غربی و #زیبا_شناسی مادی، مانع #تحقق احکام نورانی فقهی (مانند #تعدد_زوجات؛ #ازدواج موقت و...) در جامعه اسلامی
🔸برای تحول در #خانواده و رفع آسیبهای آن راهکاری از سوی فرهنگ مذهب و برخی متدینین مطرح میشود که مبتنی بر توجه به احکام مربوط به باب ازدواج در رسالههای عملیه و #تحقق آن در جامعه است. در اینباره باید توجه داشت که این نظر همانند سایر پیشنهادهایی است که از ابتدای انقلاب برای حل چالشهای مختلف مطرح شده و بر «ضرورت جریان احکام فقهی در زندگی مردم» استوار است. لذا باید معلوم شود که این پیشنهاد در عرصههای دیگر همانند حذف ربا از بانک، دارای چه کارآمدی بوده و با چه موانعی مواجه شده و چرا به نتیجهی مطلوب نرسیده است.
به نظر میرسد عدم شناخت از #ساختار_های #تمدن موجود باعث شده تا تعیین «#احکام_توسعه» و «#احکام_تعادل» جامعه به دست #سبک_زندگی غربی بیفتد و محیطی را پدید بیاورد که در آن، احکام فقهی نیز در مسیر اغراض و اهدافِ #نظامات مادی جریان پیدا کند.
بهعنوان نمونه و علیرغم تلاش برای توجه به احکام فقهی در قوانین، شرکتهایی که در کشور شکل میگیرند، نهایتاً موجب تجمع سرمایه و ایجاد قطبهای ثروت و اشرافیت شدهاند؛ همانگونه که قرضالحسنه بهعنوان یک فرهنگ ارزشی در سیستم بانکی منحل شده و در جایگاهی تبعی و حاشیهای نسبت به این #نظامات قرار گرفته است.
لذا از آنجا که حضور #سبک_زندگی غربی و #ساختار_های آن در زندگی مردم موجب شکلگیری فرهنگ شهوت در جامعه شده، عمل به احکام فقهی پیرامون #ازدواج دائم، #تعدد_زوجات و #ازدواج موقّت نیز در همین بستر و #نظامات آن قرار میگیرد و این محیط، فرمانهای نورانی خدای متعال را در فرهنگ تنوعطلبی و #زیبا_شناسی مادی منحل مینماید و روایاتی که تأکید میکند «با وجود متعه، هیچکس جز اشقیا دچار زنا نخواهد شد» محقق نمیشود؛ مگر در صورتی که #نظاماتِ ناشی از #زیبا_شناسی مادی و تحریک جنسی شکسته شود. یعنی تا زمانی که «#احکام_توسعه» و «#احکام_تعادلِ» الهی در زمینهی #ازدواج و #خانواده استنباط نشده و در جامعه جریان پیدا نکند، محیطی برای عمل به احکام فقهی (#احکام_نظم) ایجاد نمیشود. به همین دلیل است که امروزه نه تنها نمیتوان فرهنگ #تعدّد_زوجات را محقق کرد بلکه فرهنگ تکهمسری در #ازدواج دائم نیز دچار موانع جدی شده و آمار طلاق افزایش یافته است! البته این مطلب به معنای نفی مطلقِ آثار مثبت این پیشنهاد نیست اما قطعاً این پیشنهاد در وضعیت موجود و با توجه به موانع پیشگفته نمیتواند موجب تحول جدی در رفع آسیبهای #خانواده و #ازدواج شود.
📚منبع: کتاب بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی؛ مرحوم استاد حجتالاسلام و المسلمین مسعود صدوق؛ ص 569
#سبک_زندگی
#زیبا_شناسی
#تعدد_زوجات
#ازدواج
#خانواده
#ساختار_ها
#تمدن
#احکام_توسعه
#احکام_تعادل
#احکام_نظم
#نظامات
#تحقق
ـــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت: تبیین طبقه بندی احکام به «احکام توسعه،احکام تعادل،احکام نظم» در مباحث آکادمیک اصول فقه احکام حکومتی که توسط مرحوم علامه حسینی تولید شده است، انجام شده است.
✅@hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
💢 تبیین معنای #وحدت،چگونگی ایجاد آن و موانع تحققش
❇️ #وحدت نبايد تحميل و تحقير بكند. وحدت با تحميل، تحقير، ترس استوار نميشود. يعني #وحدت بر اساس نفرت به وجود نميآيد. هماهنگي بر اساس #محبّت ميتواند بوجود بيايد.
#وحدت يعني يكپارچگي اجتماعی. ابزارهماهنگسازي شما بايد يكپارچگي اجتماعي را بدهد. يعني #همدلي، #همفكري و #همكاري اجتماعي را،در مقياس رفتارهاي بزرگ ملي بدهد. هرچند در رفتارهاي ويژه منطقهاي اختلاف باشد يعني در يك موضوعات و مسائل عمومي، همدل وهمنوا باشند. اين تعريف #محبت است.
❇️ #وحدت بايد در جريان #تكامل واقع شود. و الا نميشود #وحدت ايجاد كرد. #تكامل [آن] مسئلهاي است كه آسيب پذيري را در صورت #تحجر نشان ميدهد؛يعني آسيب پذيري چه موقع بالا ميرود؟ وقتي #تحجر باشد. آنوقت آسيب پذيري ، دورنمايي است كه هيچكس نميتواند بپذيرد. نه ما و نه ديگران.
#تكامل، قهري است و در دو جهت، امكان پذير است. يكي تكاملي كه مبنا و هدفش، مادي باشد، هرچند از عوامل ديني، قومي، فرهنگي و بقيه، به عنوان وسيله، استفاده كند. يا #وحدت، مبنا ومنتهايش، الهي باشد و از سياست، فرهنگ، اقتصاد و بقيه استفاده كند و آنها را وسيله قرار بدهد.
ما تكاملمان حول خداپرستی است. در #تكامل ما، #ايثار معني دارد نه استئثار. استئثار، طلب فداشدن ديگران براي خود است. #تكامل ما، بنيانش بر #حرص نيست.
اگر تكاملتان، #تكامل_غربي باشد، هيچ چيز برايتان باقي نميماند. تكامل مادي محض، بدليلي كه در او #حرص است خواهان نفی قومیت و دین [اقوام و ادیان] است. حال آنكه ما فقط نفي محدوديتهايي كه تحميل وتحقير-تحقير سياسي، تحميل سياسي، تحقير اقتصادي وفرهنگي- ميكند راميخواهيم.
📚منبع:بحثی پیرامون«قومیتها و ادیان»؛ اسفند سال 1376
#وحدت
#تكامل
#محبّت
#همدلي
#همفكري
#همكاري
#تحجر
#ايثار
#حرص
#تكامل_غربي
✅@hoseiniyehandisheh