🔴ریشه ی #نژادپرستی
«فکر #ملیت پرستى و #نژادپرستى فکرى است که مى خواهد ملل مختلف را در #برابر #یکدیگر قرار دهد. این موج در قرون اخیر در اروپا بالا گرفت. شاید در آنجا طبیعى بود، زیرا مکتبى که بتواند ملل اروپا را در یک واحد انسانى و عالى جمع کند وجود نداشت.
☢این موج در میان ملل #شرقى به وسیله #استعمار نفوذ کرد. استعمار براى اینکه اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را اجرا کند، راهى از این بهتر ندید که #اقوام و ملل #اسلامى را متوجه #قومیت و #ملیت و #نژادشان بکند و آنها را سرگرم #افتخارات موهوم نماید؛
☢به #هندى بگوید: تو سابقه ات چنین است و چنان، به #ترک بگوید: نهضت جوانان ترک ایجاد کن و «پان ترکیسم» به وجودآور، به #عرب- که از هر قوم دیگر براى پذیرش این تعصبات آماده تر است- بگوید: روى عروبت و «پان عربیسم» تکیه کن، و به #فارس بگوید: نژاد تو #آریاست و تو باید حساب خود را از #عرب که از نژاد #سامى است جدا کنى.»
📚 (خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مرتضی مطهری، تهران، انتشارات صدرا، چاپ شانزدهم، ۱۳۷۰، ص ۵۱)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴نقد #کتاب #کوروش کبیر ( ذوالقرنين ) و #اثبات دلایل پوچ و غیر علمی ابوالکلام آزاد
🔴در صفحه 27 این کتاب میخوانیم : نباید فراموش کنیم که #کوروش از پیروان #مزدیسنا یا دین #زرتشتی بوده است ، این خود مطلبی است که در این رابطه میان #ایرانیان و #یهود اهمیت خاصی دارد.
‼️در آن زمان طبق تحقیق ، تمام مردم دنیا بت پرست بودند مگر دو دسته : یکی پیروان دین مزیستی ، دیگر یهود . فقط این دو دین از هرگونه بت پرستی مبرا بود و در #تاریخ #هیچکدام از دو مذهب فوق محلی برای #بت پرستی نمی یابیم.
با این مراتب بیجا نیست تصور کنیم که #کوروش پس از فتح بابل ، چون از عقاید #یهود و احکام اخلاقی و مذهبی آنها آگاه شد و آن را موافق و نزدیک با احکام و عقاید دینی خود یافت ، طبیعتا آنان را گرامی داشت و پیشگویی هایشان را از دل و جان پذیرفت.
🔴پاسخ :
🔰💥در نوشتههای بازمانده از کوروش مطلقاً هیچ نامی از #زرتشت برده نشده و این اعجابآور است که مردمی که تحت آیین پیامبری زندگی میکنند کوچکترین نامی از پیامبرشان در آثارشان نباشد.
🔰💥نه در سنگ نبشتهها نه در لوحهها و نه در نوشتههای تاریخ نویسان باستانی از اوستا به عنوان کتاب آسمانی هخامنشیان یاد نرفته و به تعالیم آن اشاره نشدهاست.
🔰💥نامی از نامهای #اوستایی در #کتیبهها و الواح #پارسی و #عیلامی برده نمیشود به همین علت معلوم است که آیینها و جشنها و اعمال مذهبی آنان به #غیر از #زرتشتیان بوده است با تمام سعیای که شده، هنوز ثابت نشده که گاهشماری اوستایی نو در زمان هخامنشیان رواج داشتهاست.
🔰💥از اصطلاحات ویژه #زرتشتی مانند امشاسپندان، سپنته مینو و انگره مینو و دیگر عبارات در ادبیات بکار رفته در کتیبهها و لوحهای #هخامنشیان اثری دیده نمیشود و ده ها مورد دیگر و نظر #مورخان که نشان دهنده آن است که #کوروش زرتشتی نبوده است.
🔴💥همین یک مورد که، هیچ دلیل و مدرکی برای زرتشتی بودن #کوروش وجود ندارد ، بکل #ذوالقرنین بودن کوروش منتفی است ، بماند که خود #منشور کوروش و کتیبه های موجود همگی مهر تاییدی بر بت پرست بودن کوروش هخامنشی هستند.
🔴یک #دروغ آشکار و جعل بزرگ دیگر اینکه جناب #ابوالکلام آزاد میفرماید در #تاریخ هیچکدام از دو مذهب فوق محلی برای #بت پرستی نمی یابیم
🔰💥در کتاب عهد عتیق مزامیر اشاره میکند که #یهودیان #شریعت خدا را حفظ نکردند ، #گوساله ای در حوریب ساختند و #بتی ریخته شده را #پرستش نمودند و جلال خود را تبدیل کردند به مثال گاوی که علف می خورد . و خدای نجات دهنده خود را فراموش کردند که کارهای عظیم در مصر کرده بود
📚( مزامیر۱۰۶ / ۱۹ تا ۴۳)
همچنین مزامیر ۱۱۹ که طولانی ترین مزمور داود (ع) است در خصوص خیانت بنی اسرائیل در وصایتی تورات و عدم حفظ شریعت و کلام خدا سروده شده است.
✡یهودیان حدود 200 سال بعد از حضرت سلیمان #رسما #بت #پرست شده بودند و حتی بت هایی در معبد #سلیمان نهاده ، می پرستیدند .
🔰💥مدتی بعد حضرت #ارمیا از طرف خداوند مبعوث شد تا این قوم را از خواب غفلت بیدار کند و از #بت پرستی برهاند ، سخن ارمیا این بود که حتی یک فرد صالح در اورشلیم باقی نمانده است
📚( ارمیا ۱/۵ تا ۹ )
🔰💥در میان یهودیان اورشلیم اشعیا و ارمیا و حزقیال از جانب #خداوند برانگیخته شدند تا #یهودیان را از بت پرستی برهانند ، لیکن یهود به این انبیاء گوش نگرفتند و حضرت اشعیاء (ع) را با اره دو پاره کردن،
📚( اشعیاء ۱۲/۳۰ تا ۱۷ )
ارمیاء نبی را مضروب و محبوس نمودند
📚( ارمیاء ۱/۲۰ و ۲ )
🔴در مورد اعتقاد زرتشتیان و اهورامزدا هم مراجعه کنید به منابع و مدارک ارائه شده در باب #ثنویت و چندگانه پرستی و همچنین #آتش پرستی در کلام شاعران و دانشمندان گذشته ...
🔴💥با توجه به موارد ارائه شده مشخص می گردد آقای #ابوالکلام نه شناخت کافی از #یهود داشته و نه از آیین #زرتشتی، از طرفی سعی میکند در گفته هایش دائما یک ارتباط نزدیک میان #یهودیان و #ایرانیان #ترسیم کند ، بهرحال از کسی سالها عمر خود را صرف سیاست و جنگهای داخلی در هندوستان کرده توقعی بیشتر نمی رود، چرا که نه فرصت کافی برای پرداختن به مکاتب و آیین ها را داشته است نه اینکه در این زمینه از علم کافی برخوردار بوده است.
نقدهای علمی بسیار زیادی در مورد کتاب ایشان وجود دارد که به اندکی از آن اشاره شد.
🔷محمد امین محمدزاده
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴جامعه پارسی قبل از کشور گشایی ها
🔰💥هرودوت : در درون قبیله ها میان کشتگران و چادر نشینان تفاوت مشخصی قائل است. این تفاوت را در نزد تمام مولفان کلاسیک که به شرح حال اقوام #بربر پرداخته اند می توان ملاحظه کرد. این جدایی بر پایه این نظریه بوده است که اساسا #چادرنشین ها - که غالبا با #راهزنان یکی شناخته می شده اند - در قیاس با کشتکاران که بالاخص در نزد یونانیان نماینده مرحله بالایی از تمدن بوده اند ، مردمانی #عقب افتاده به شمار می رفته اند .
🔰💥در این باره #کنت #کورث شرح می دهد که #پاسارگادها یک قبیله ( gens ) پارسی اند که ساتراپ = رئیس قبیله ، آنها #ارخی نس بوده است که نجیب زادگی و ثروتش او را بالاتر از همه #بربر ها قرار می داده است . او از اعقاب #کوروش پادشاه قدیم #پارس بوده است و #ثروت خود را از میراث #اجدادش به دست آورده است که بر آن در دوران دراز اقتدار خود بسی افزوده است
📚 ( کتاب دهم ، فصل اول ، ص 22-23 )
🔰💥در طول تاریخ ( #مردیان : یکی دیگر از اقوام پارسی ) به خشونت و جنگاوری و سر سختی شهرت داشته اند .
هرودوت از سوی دیگر ( #سگارتی : یکی دیگر از اقوام پارسی ) را که یک قوم #چادرنشین بودند معرفی می کند که در ارتش #خشایار شاه نیز حضور داشتند و روش های خاص جنگیدن خود را محفوظ داشته اند
📚 ( کتاب هفتم ، ص 85 )
🔰💥در جنگ با مادها هرودوت نقل می کند که #شاه جوان تمام این #قوم های #پارسی را گرد آورد و پارس ها را به تشکیل یک مجمع ( alie ) فراخواند.
📚منبع : تاریخ امپراتوری هخامنشیان، پیر برایان، ترجمه مهدی سمسار، ص 76-77-78
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥تبریک می گوییم شما یک #نژاد #پرست هستید 😔!!!
🔰💥در تاکسی از ونک به تجریش شما جلو نشستهاید و پشت هم یک دختر جوان، یک کارگر افغان و یک مرد کت شلواری بالاشهری. وسط راه دختر جیغی میکشد و میگوید: دستت رو بکش کثافت! اول به دست کارگر افغان نگاه میکنید یا مرد تهرانی؟
🔰💥در سفری خارجی بیرون فرودگاه همزمان دو تاکسی، یکی با راننده پاکستانی و دیگری با راننده آلمانی برای شما ترمز میکنند. کدام را سوار میشوید؟
🔰💥آیا شما فکر میکنید مردم #دانمارک به طور متوسط از مردم #یمن باهوشتر هستند؟ به نظر شما یک آدم #سفیدپوست به احتمال زیاد از یک آدم #سیاهپوست #متمدنتر و #بافرهنگتر است؟ وقتی تازه با کسی آشنا میشوید از او اصالت و #قومیتش را میپرسید و بر مبنای جایی که در آن به دنیا آمده #تصویر اولیهای از او میسازید؟
آیا فکر میکنید اگر وضعیت یک #نژاد از #نژادی دیگر بهتر است این به لیاقت هر کدام از آنها برمیگردد؟
تبریک میگوییم! شما یک نژادپرست هستید!!!😔
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥گواهی #ابراهیم #پورداود به بی اعتباری #زرتشتی
📣💥دکتر #محمد #معین در کتاب «مزدیسنا و ادب پارسی»، ج ۱، ص ۱۹۸ از قول #زرتشتی #پژوه #برجسته ابراهیم پورداود (مقدمه چاپ دوم گاثاها، ص یط ـ یی) چنین نقل کرده است:
«آیین #زرتشتی دوره ساسانی از مبدأ خود بسیار دور گردید.»
⁉️جای طرح این پرسش است$: #دینی که پس از چند #قرن یا چند #هزار سال از #اصل خود بسیار دور شده، چگونه می توان به اصل آن دست یافت؟ لازمه ی سخن #پورداود بی اعتباری دین #زرتشتی است.
💢شهید #مطهری نیز می گوید:
«احدى از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید #آریایى در #ادوار بعدى و مخصوصاً در دوره #ساسانیان که مورد بحث ماست به #پستى و #انحطاط گرایید. و هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدى #اختلاف ندارد و همه معترفند.»
📚 (خدمات اسلام و ایران، ص ۲۱۳)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 "ذوالقرنين" در نگاه #مورخان
🔰💥روایت اول #طبری: ابو جعفر بن یزید بن هالد بن طبری آملی ،
طبری در تاریخ خود #اسکندر را #ذوالقرنین می داند
📚ج 1 ص 220 و ص 337-338-339 چاپ بیروت
🔰💥روایت دوم #یعقوبی : احمدبن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب ابن واضع الکاتب الاصبهانی الاخباری مولی بنی العباس مورخ و جغرافی دان مسلمان معروف به ابن واضح یعقوبی
#یعقوبی در شرح حال پادشاهان یونان و رم می نویسد : از پادشاهان اول ، نام برده فیلفوس است پس از او پسرش #اسکندر پادشاه شد ، #ذوالقرنین همو است و مادرش المفیدا ( المپیاس ) و معلمش ارسطو فیلسوف بود.
📚تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 174
🔰💥روایت سوم #دینوری: ابو احمدبن داود بن دینوری ، متولد دهه اول قرن سوم هجری.
در روایات دینوری #اسکندر #ذوالقرنين با شرح و تفصیل زیادی بیان می شود و اینکه اسکندر را همان ذوالقرنین می داند.
📚دینوری ، اخبارالطول ، ص 53
🔰💥روایت چهارم #بلعمی: ابوعلی محمدبن عبدالله تمیمی وزیر عبدالملک منصوربن نوح سامانی . در دوران سلسه ایرانی سامانیان به دلیل توجه به احیای ادبیات فارسی آثار زیادی به زبان فارسی ترجمه شد.
در روایت #بلعمی میگوید ؛ #اسکندر را از بهر آن #ذوالقرنین خوانند که از این قرن تا بدان قرن برسید و قرن به پارسی سرو بود و گوشه جهان را قرن خوانند که یک گوشه جهان آن جاست که آفتاب برآید و یکی آن جا فرو شود هر یکی را قرن خوانند و هر دو را قرنین خوانند و خداب عزوجل اندر قرآن او را ذوالقرنين خواند.
📚ن. ک به؛ بلعمی ، تاریخنامه طبری ، ج 1 ، ص 488-489
🔰💥روایت پنجم ابوبکر عتیق #سور آبادی : ابوبکر عتیق بن محمد هروی سور آبادی در اواسط قرن پنجم هجری قمری زندگی می کرده است
سورآبادی در تفسیر مشهور خود در شرح داستان #ذوالقرنين می نویسد که قصه ذوالقرنین آن است که اهل مکه از قول اهل مدینه ، رسول را سه سوال مرسیدند ؛ حدیث روح و حدیث اصحاب کهف و حدیث ذوالقرنین، #ذوالقرنین #اسکندر بن قیصر رومی بود.
📚تفسیر سور آبادی، ج 2 ص 256
🔰💥روایت ششم ابن #بلخی : فارسنامه ابن بلخی قدیمی ترین کتابی است که درباره جغرافیایی فارس نوشته شده است.
در روایت ابن بلخی #ذوالقرنین را به پدر #اسکندر ، یعنی فیلیپ منسوب می کنو و می نویسد؛ به روایتی فیلقوس بود و نشب او در باب انسال یاد کرده آمده است .
📚ابن بلخی، فارسنامه ، ص 164
🔰💥روایت هفتم امام #فخر_رازی :
ابو عبدالله محمدبن عمربن حسین بن حسین بن علی طبرستانی رازی یکی از دانشمندان ایرانی علم تفسیر که به فخرالدین و یا امام فخر رازی معروف است.
امام فخر رازی در تفسیر خود در انطباق #ذوالقرنین با مصداق تاریخی آن تاکید دارد . وی در پایان به این نتیجه می رسد کسی که چنین نشانه ای دارد #اسکندر بوده است .
📚دانشنانه قرآن و قرآن پژوعی ج 1 ص 760
🔰💥روایت هشتم #ابن_اثیر :
عزالدین ابوالحسن علی بن الکرم الشیبانی
ابن اثیر در الکامل فی التاریخ که در سال 628 هجری قمری به تالیف آن پرداخته شرح بیشتری به اخبار #اسکندر #ذوالقرنين اختصاص داده است.
📚ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ج 1 ص 187 الی 189
📚تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ج 1 ص 69 پیرنیا
🔰💥روایت نهم حمدالله مستوفی :
حمدالله مستوفی درباره کیستی ذوالقرنین متاثر از روایت طبری است و #اسکندر را #ذوالقرنین می داند.
📚حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده ، ص 95
🔰💥روایت دهم #ابن_کثیر:
عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر قرشی در کتال البدایه و النهایه تالیف 744 هجری قمری در روایت خود از ذوالقرنین می نویسد که #اسکندر همان #ذوالقرنین است.
📚ابن کثیر ، البدایه و النهایه ج 2 ص 105و 106
🔰💥روایت یازدهم #میر #خواند و خواند میر : محمدبن سیدبرهان الدین امیر خاوند شاه بن کما الدین محمود معروف به میر خواند مولف کتاب تاریخ روضه الصفا سیرت الامناء و الملوک و الخلفا
میرخواند در کتاب حبیب السیر فی اخبار افراد بشر روایت هایی از #ذوالقرنين بودن #اسکندر مقدونی نقل کرده است که به طور نسبی به روایات دیگر مورخان نزدیک و همسو است.
📚خواند میر ، تاریخ حبیب السیر ج 1 ص 209
🔴💥با توجه به این همه منابع تاریخی مشاهده می شود که نام #کوروش در هیچ یک از روایات مورخان حداقل به عنوان #ذوالقرنین نیامده است ، فقط یک نفر به نام #ابوالکلام آزاد هندی در سال های اخیر که یکی از چهره های #سیاسی هند بشمار می رفت ، پس از مراودات و ارتباطات مشکوک با حکومت #پهلوی این نظریه بی اساس را مطرح کرد و #کوروش #هخامنشی که چهره ای مبهم و نا شناخته در تاریخ ایران بود را مطرح کرد و هیچ توجیه علمی و قرآنی که قابل استناد باشد را عنوان نکرده است.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #نژادپرستی و #تعصبات پان #ایرانیست در روایات کهن ایرانی
💢در روایات کهن #ایرانی که نشانه هایی از آن در آثاری چون #شاهنامه #فردوسی تبلور یافته است ، پیروزی و #برتری #ایرانیان بر #تورانیان به نحوه ی #غرور آفرینی #توصیف شده است.
💢در #شاهنامه چنانچه ملاحظه می شود نسب بردن از #غیر #فارس #عیب شمرده می شود.
📛مثلا کسانی که مخالف رسیدن بهرام پنجم به پادشاهی بودند ، عمده ترین #ایرادشان این بود که وی در میان #تازیان بزرگ شده است و فرهنگ #ایرانی ندارد.
📛خرده گیران #هرمزد چهارم او را برای داشتن مادر ترک تحقیر می کردند. و خسرو دوم ، بهرام چوبین را به این دلیل سرزنش می کند که او اهل شهری است که مردم آنجا #اسکندر #مقدونی را یاری دادند.
📛همچنانکه #بهرام چوبین ، #خسرو دوم را سرزنش می کند که در نبرد با وی از #امپراطور و سپاه #بیزانس کمک گرفته است.
💢‼️آری در گذشته هم #نژاد پرستی و #وطن_فروشی وجود داشت ، و تاریخ نشان داده است آنهایی که روحیات #ناسیونالیستی داشته اند ، افراد #خودخواه و #خود_برتر بین بوده اند و بیشترین ضربه را همانان به #میهن زده اند.
💢عده ای هم در این میان رفتار زشت نیاکان خود را الگو قرار داده موجبات #ناراحتی و اذیت #هموطنان خود را فراهم می کنند.
✅محمد امین محمدزاده
📚منابع :
تاریخ طبری ، ج 1 ، ص 858؛
اخبارالطول ص 87؛
مسعودی ، مروج الذهل ، ج 2 ص 221؛
بلعمی ، ج 2 ص 1081؛
فردوسی، شاهنامه، ص 2696 به نقل از احسان یار شاطر؛
تاریخ روایی ایران ، مندرج در تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی ج 3 قسمت اول ص 521؛
تحقیقی علمی درباره پیشینه و کیستی ذوالقرنين، تحقیق و تالیف جلیل عرفان منش ص 137
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴در گروهی از #زرتشتیان در مورد #خلقت آدم سوال شد که #انسانها چطور به دنیا آمده اند ؟
🔰💥و اما پاسخی که دوستان زرتشتی دادند #مشی و #مشیانه بود و #کتابی را هم معرفی فرمودند که زیر این مطلب ارسال خواهد شد
🔴💥 #زرتشتیان عقیده دارند از #نطفه #کیومرث که بر زمین ریخته شد پس از 40 سال #شاخه ای #ریواس
می روید که دارای دو #ساق است 👈( مشی و مشیانه ) که دارای #هفت #جفت فرزند میشوند، هر جفت یک #نر و یک #ماده و هر کدام از جفت با هم #آمیزش می کنند و روانه یکی از هفت کشور می شوند . از آنان فرزندان دیگر به وجود می آیند و #نسل #بشر ادامه می یابد .
⁉️سوال اینجاست این عزیزانی که در هر بحثی مدعی #خرد و #اندیشه و #منطق هستند ! با توجه به کدام دین و مذهب و علم و منطق قبول می کنند که #نطفه آدمی #چهل سال بر روی زمین باقی بماند؟ و بدون اینکه بستر #رحم فراهم باشد وجود انسان شکل بگیرد؟ انسانی متولد بشود؟ آن هم توسط یک گیاه؟
⁉️در کدام دین و عقیده الهی باور به این نوع تولد وجود دارد؟
🔞لازم به ذکر هست حتی آلت پرستان هم قائل به زایش از طریق آمیزش زن و مرد هستند
⁉️آیا آدمی در نگاه #زرتشتی از #بوته یا #گیاه به وجود آمده است؟
📛متاسفانه توضیح و دلیل قانع کننده ای در این رابطه ارائه ندادند و باز هم ما را به خرد و اندیشه دعوت کردند 😌
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴کوروش و نابودی #لیدی و به #بردگی گرفتن آنان
📛پیش از این به نابودی برخی از تمدنهای کهن به دست #کوروش و دیگر #هخامنشیان اشاره کردیم. یکی دیگر از تمدنهایی که به دست کوروش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان #لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه #هخامنشیان رهایی یابند، اما این #قیام که به رهبری #پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کوروش و به خشنترین شکل ممکن سرکوب شد.
کورش با اعزام سپاهی به فرماندهی مازارس دستور داد که تمامی قیام کنندگان را به #بردگی بکشند و رهبر آنان را زنده به نزد او بفرستند. او همچنین دستور داد #لیدیاییها را چنان خرد و منکوب سازند که راه هرگونه شورشی علیه سلطه پارسیان هخامنشی بسته شود.
📛سپاه کوروش به سرعت دست به منکوب کردن لیدیاییها میزند و رهبر آنان را به #اسارت میگیرد. #شهرهای #پریین و #مگنزی #غارت میشوند و مردم شهرهای #فوسه و #تئوس خانههای خود را رها کرده و راه فرار در پیش میگیرند. #ساکنان کاریه به #بردگی کشیده میشوند و گروهی از اهالی کزانتوس و کونوس در لیکیه دست به #انتحار میزنند و #مرگ را بر تعبد و #بندگی ترجیح میدهند. شهرها یکی پس از دیگری #تسخیر میشوند و پس از اینکه تاراج میگردند، #پادگانهای نظامی پارسی و نیروهای ضد شورش #هخامنشی در آنها مستقر میشوند.
📚برای آگاهی بیشتر و تفصیل منابع بنگرید به: بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
👆👆👆
🔴دینی که حتی سوال کردن در مورد آن #جرم محسوب می شود،
#زرتشتیان عزیز فرمودند ما فقط سروده های #گات ها را قبول داریم : ❓سوال شد که خیلی از شعرا چون حافظ و سعدی و مولانا بسیاری اشعار پر حکمت و اموزنده دارند
چه تفاوتی بین این سروده ها با سروده های زرتشت هست؟
در حالی که هر بیت از اشعار افرادی چون حافظ هزاران نکته و حکمت در خود دارد
آیا صرفا با 17 سروده میتوان یک مکتب را دین محسوب کرد؟
💢پس باید بگوییم هرکدام از شعرا #پیامبر هستند مگر اینکه دلیلی محکم بر اعتبار گات ها در مقایسه سایر شعرا بیاورند!
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴🔯ظلمی در حق #بشر با نام حقوق #بشر
« آن خوزیان( خوزستان ) بد #پیمان بودند و #اهورامزدا از سوی آنان ستوده نمیشد. من #اهورامزدا را میستودم و با آنان چنان کردم که میل من بود»
🗿( کتیبه #داریوش در بیستون، ستون پنجم، بند دوم )
👈حالا بنگرید به #جنایات #داریوش در #بیستون
🗿💥کتیبه بیستون: کشتار فجیع ؛#پارسیان، #مادها، #ایونیان، #خوزیان و #سکاییان
🔰💥برای دانستن تعداد اشخاصی که در سال نخست پادشاهی #داریوش یکم کشته شدند، یک سند دست اول و معتبر وجود دارد: #کتیبهای که خودش در بیستون نوشته است.
🗿💥کتیبه #داریوش در #بیستون به سه زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نوشته شده و آمار تلفات در تحریر #بابلی آن آمده است. نسخههایی از تحریر آرامی آن نیز در بابل و مصر پیدا شده که همچون تحریر بابلی دربردارنده آمار تلفات هستند.
⛔️💥به موجب این کتیبه، #داریوش در سال نخست پادشاهی خود 9 قیام داخلی علیه حاکمیت #هخامنشیان (و نه حمله خارجی) را سرکوب کرد و در مجموع حدود 120.000 نفر را #کشت و 28.000 نفر را به #اسارت گرفت. این بدان معنا است که علاوه بر این تلفات، چیزی در حدود 100.000 زن بیوه، 150.000 خانواده داغدار از هم پاشیده، صدها هزار کودک یتیم و دهها هزار معلول و مجروح بر جای ماند. تعداد 38.000 تن از مادها (در دو نوبت) 55.000 تن از مروزیان ، و 50.000 تن از پارسیان (در چهار نوبت) و بسیاری مردمان دیگر، سرکوب کرده و #گوش و #بینی و #زبان عدهای را #بریده و #چشمشان را از #حدقه در آورده، تیر در ماتحت آنان فرو کرده و یا آنان را مطابق با شکنجههای #داریوشی بر روی #تیرهای تیز نشانده است. #داریوش مکرراً تکرار میکند که:👈«ما همه آنان را کشتیم و هیچکس را زنده نگذاشتیم»
چنین حجم عظیمی از کشتارها نشان دهنده اینست که #قیامهایی که برای رهایی از سلطه #هخامنشیان بر پا شده بود، شکل جنبشهای گسترده مردمی به خود گرفته بودهاند و میتوان اعمال داریوش را مصداقی از نسلکشی برای بقای حاکمیت دانست.
🔰💥آنها به دلیل تلاش برای کسب استقلال از حکومت #هخامنشی و حاکمیت بر سرنوشت خود و یا به دلیل اینکه #اهورامزدا را نمیپرستیدند، سرکوب و شکنجه و قتلعام شدند.
🔰💥اما این جنبشها #اختصاص به اقوام غیر #پارسی نداشته است و به موجب #کتیبه #داریوش در بیستون، پارسیان دستکم دو بار علیه حکومت #هخامنشی به پا خواستند. قیامها و جنبشهایی که به اندازهای گسترده بوده که سپاهیان داریوش نیز به آن ملحق شده بودند و رهبر آنان به نام «وَهیَزداتَه» برای مدت کوتاهی شاه پارسیان میشود.
مجموع تعداد کشتهشدگان در تحریر آرامی همان کتیبه 40.000 تن ذکر شده است. سپس داریوش گفته است که وهیزداته (رهبر قیام پارسیان) و مردان پیرو او را به اسارت گرفته و در شهر اووادئیچیه تیر در ماتحت همه آنان فرو کرده است.
🔰💥والتر #هینتس در باره قتل عامهای #داریوش گفته است: «این میزان کشتار رقمی وحشت انگیز است. این کشتارها به ضربهای روحی میمانست که اثر آن تا مدتها در دلهای مردمان آن عصر باقی ماند».
🔰💥با توجه به اینکه #داریوش در تکمیل سخنان خود و در تحریر بابلی بند هجدهم و نوزدهم از ستون یکم گفته است که به #خواست #اهورامزدا :
«ما همه آنان را کشتیم و هیچ زندهای بر جای نگذاشتیم»
🔰💥چنین به نظر میرسد که قصد #داریوش از این قتلعامها تنها شکست دشمنان یا مخالفان نبوده است، بلکه برانداختن نسل آنان را در سر داشته است. مقصودی که با خشونت و موفقیت انجام میشود و تا 35 سال بعد، چندان کسی جرأت اعتراض و قیام و عرضاندام در برابر سیاستهای #هخامنشیان را نمییابد.
📚منبع:
لوکوک، پییر، کتیبههای هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، انتشارات فرزانروز، ۱۳۸۲، ص 238 تا 243.
King, L. W., and R., Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the Rock of Behistûn in Persia: a new collation of the Persian, Susian and Babylonian texts, London, Longmans, 1907, pp. 187- 193.
لوکوک، پییر، کتیبههای هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، انتشارات فرزانروز، 1382، ص 216 تا 259؛ داندامایف، م. آ.، ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی، ترجمه روحی ارباب، چاپ سوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1373، ص 297؛ هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، 1387، صفحه 156.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 شانه زدن #مو و گرفتن #ناخن رفتاری #اهریمنی در نگاه #اهورا مزدا
⁉️ #زرتشت از #اهورامزدا مزدا پرسید: کدام است مرگ آورترین کردار مردمان که نیروی رنج آور دیوان را می افزاید؟
‼️ #اهورامزدا پاسخ داد : چنین کرداری آن است که کسی #موی خویش را #شانه زند یا بتراشد یا ناخن های خود را بگیرد
📚منبع: اوستا ، وندیداد ، فردگرد هفدهم ، بند یک و دو
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴کوروش و به #بردگی گرفتن مردم ماد
📛یکی دیگر از #جنگهای #کوروش که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر #مادها و #تسخیر شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبهای که با مساعدت اشراف و فئودالها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد.
📛او توانست با به اسارت گرفتن #آمیتیس (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، #شاه را وادار به تسلیم کند و سپس با #کشتن شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد.
📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱).
او هگمتانه را غارت کرد و برخی از #مادها را به #بردگی گرفت» (ص ۲۴۰).
📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان #داریوش کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه #هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با #سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن #ماد از میان رفت و از صفحه #تاریخ محو شد.
📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱.
تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢رابطه #کوروش با #ذوالقرنین
🔴💥تیر خلاص و جواب #علمی و #منطقی "در رد ذوالقرنین بودن کوروش"
دکتر #علیرضا #شهبازی باستانشناس، تاریخنگار، نویسنده و #متخصص در باستانشناسی دوران ایران #هخامنشی و استاد دانشگاههای شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ .
🔴علیرضا شاپور شهبازی در" کتاب زندگی و جهانداری کوروش" نوشته است : یکی از چیزهایی که بر اثر اعتقادات مردم محلی به جای مانده است ، نقش انسانی است که دارای چهار بال و #تاج #مصری معروف به" آتف ( atef ) " می باشد . در سال 1950 #ابوالکلام آزاد کوشید تا ثابت کند این انسان بالدار نشان دهنده ی ذوالقرنین است ،
‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از #پشتیبانی #مآخذ تاریخی و باستان شناسی ، #یکسره بی بهره است .
🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل #ذوالقرنین بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند .
🔰شاپور شهبازی نوشته است: اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ،
زیرا باید دانست که #هیچگونه "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از #کوروش بر جای نمانده است
🔰همچنین بر سر وی #تاجی است مصری، است که بر دو #مار پیچان استوار شده ، و #هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد
🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به #پاسارگاد دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر #نادرستی از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است.
🔰با اینهمه باید افزود که #اندیشه و خواست او #خدمت به #ایران بود !
⁉️این موضوع را استاد سامی به این بنده آگاهی دادند.
⁉️( جای سوال است که بدانیم چرا اندیشه و خواست یک #هندی که حتی از #تخت #جمشید بازدید نکرده است هدفش #خدمت به #ایران باشد )
📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶
محقق : محمد امین محمدزاده
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #ازدواج_استقراضی در میان زرتشتیان باستان ( قرض دادن زن خود به مرد دیگر )
📛هرگاه #شوهری به زن خود می گفت : " از این لحظه تو آزاد و صاحب اختیار خود هستی " زن بدین وسیله از نزد شوهر خود طرد نمی شد ، ولی اجازه می یافت به عنوان ( چاکر زن = زن خدمتکار ) #شوهر_دیگری اختیار کند.
📛در صورتی که شوهری زن خود را طرد می کرد ، بی آن که صریحا اختیار او را به خود او بسپارد و زن شوهر دیگری اختیار می گرد ، فرزندانی که از ازدواج جدید در حیات شوهر اولش می زایید از آن شوهر اولش بود ، یعنی زن تحت تبعیت شوهر اول باقی می ماند.
🔞شوهر حق داشت #یگانه_زن خود را یا یکی از زنانش را ( حتی زن ممتاز خود را ) به مرد دیگری ، بی آن که قصوری کرده باشد بسپارد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند . رضایت زن شرط نبود. و شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت ، فرزندانی که در این ازدواج متولد می شدند ، متعلق به خانواده شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می شدند.
📛هاشم رضی در کتاب «وندیداد» در شرح فرگرد ۴، صفحه ۵۰۷ ـ ۵۰۸ چنین می نویسد:
در «ماتیکان هزار داتستان» یا هزار ماده ی قانونی مطالب بسیاری در باره ی زنان، ازواج، واگذاری زنان یا #ازدواج #استقراضی آمده است. یک مرد حتی می توانست علی رغم میل و رضایت پادشاه زن خود، او را به اشخاص تنگدستی که نیاز به زن داشتند، برای #مدت_معینی واگذار کند. شرایط معاهده، زمان واگذاری، فرزندانی که از این زن در مدت قرض دادن وی تولید می شد، همه قبلا مورد موافقت دو طرف قرار می گرفت.
📚منبع:
در باره ی حقوق ساسانی، ج ۱، ص ۳۶
ایران در زمان ساسانیان، پروفسور آرتور کریستین سن ، ص 349-350
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴پوشش #زنان در ایران #باستان
🍃💐پوشش #زنان در #ایران باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشتهاست. بررسیها نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی چه نزد #زنان و چه نزد #مردان در ایران یک حقیقت بودهاست و به هیچ وجه #ایرانیان در #برهنگی به سر نمی بردهاند.
🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن #حجاب در #دنیا است.
📚ویل دورانت معتقد است نقش #پوشش و #حجاب زنان در ایران باستان چنان برجستهاست که میتوان ایران را #منشاء #اصلی پراکندن "حجاب" در جهان دانست.
📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود #حجاب #زنان در ایران باستان اشاره میکند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمدهاست: «تاریخ نشان میدهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته است.
#تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد
📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی :
در ایران #باستان #زنان و #مردان را هیچگاه برهنه نمیبینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوششهای گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده میکنیم. از ویژگیهایی که در اینگونه پوششها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، #نخست اینکه این پوششها با رنگهای طبیعت همگون است یعنی رنگهای سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگهای تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگهای کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. #دوم اینکه در همه پوششها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوششها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... میتوان یافت.
🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از #هرودوت یونانی و #استرابون در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر،
#هرودوت درباره طبقه اشراف عهد #هخامنشی می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است".
📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535).
📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543).
📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی #حرمسرا بوده است.
🔴ازدواج با #محارم #شاهان قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی
📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35).
📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان #ازدواج قباد با دختر ، و ازدواج #بهرام چوبین با #خواهر، و ازدواج #مهران گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود.
📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از #استرابون مورخ قدیم یونانی، درباره #هخامنشیان نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546)
و همچنین #هرودوت در مورد کمبوجیه، و #پلوتارک درباره اردشیر دوم #هخامنشی در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️
✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان #گاو_مقدس برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ ويژهاي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد ميشود.
📚ابراهیم پورداود، گاتها کهنترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷
✅👈در تمامِ بخشهاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš) مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 میخوانیم:
ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem.
✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دستهای برآورده ترا نماز میگزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همهی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم».
زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكيها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ميشود، و هدف او از نيكي، رسیدن به #خشنودی_روانِ_گاو است.
📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🍃ﺩﺭﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ) ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ #ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
” ﺗﻌﺼﺐ” ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
💠“ ﺗﻌﺼﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ #ﺍﺷﺮﺍﺭ_ﻗﻮﻣﺶ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﯿﮑﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺼﺒﯿﺖ ﻧﯿﺴﺖ، #ﻋﺼﺒﯿﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺘﻤﮕﺮﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺩﻫﺪ
📚اصول كافي/شيخ كليني(ره)
جلد ٢ ،صفحه٣٠٨
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴ناسیونالیسم و پاسخ اسلام
قابل توجه باستانگرایان :
📛گرایش به جنبه های قومی و ملی در زبانهای اروپایی «ناسیونالیسم» خوانده می شود که برخی از دانشمندان فارسی زبان آن را «ملت پرستی» ترجمه کرده اند.
#ناسیونالیسم مطابق بیان گذشته، بر #عواطف و #احساسات قومی و ملی متکی است نه بر #عقل و #منطق.
👈ناسیونالیسم را نباید به طور کلی محکوم کرد. #ناسیونالیسم اگر تنها جنبه #مثبت داشته باشد، یعنی موجب #همبستگی بیشتر و روابط حسنه بیشتر و احسان و خدمت بیشتر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام مذموم نمی باشد، بلکه اسلام برای کسانی که طبعا حقوق بیشتری دارند از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قائل است.
📛ناسیونالیسم آنگاه عقلا محکوم است که جنبه منفی به خود می گیرد، یعنی افراد را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد.
✅نقطه مقابل ناسیونالیسم، «انترناسیونالیسم» است که قضایا را با مقیاس جهانی می نگرد و احساسات ناسیونالیستی را محکوم می کند. ولی همچنانکه گفتیم #اسلام همه #احساسات #ناسیونالیستی را محکوم نمی کند، #احساسات #منفی #ناسیونالیستی را محکوم می کند نه احساسات #مثبت را.
📚منبع : خدمات متقابل اسلام و ایران ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، انتشارات صدرا ، ص 58
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴چهار نمونه از #جملات #جعلی منسوب به #کوروش #هخامنشی
🔰۱- دشوارترین قدم، همان قدم اول است.
این در واقع یک اصطلاح معروف در زبان انگلیسی است به صورت:
The first step is always the hardest
🔰۲- دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.
این جمله متعلق به #رابرت #جی #اینگرسول سیاست مدار آمریکایی هست و اصل جمله عبارت است از :
The hands that help are holier than the lips that pray
🔰۳- کار بزرگ وجود ندارد، به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم.
این جمله متعلق به #هنری #فرد آمریکایی صاحب کارخانه خودرو سازی فرد می باشد. اصل این جمله هم به این شکل بوده :
Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs
🔰۴- اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید
این جمله متعلق به #آنتونی #رابینز #نویسنده ی معروف آمریکایی است. اصل جمله هم به صورت زیر بوده:
If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥رابطه #ولنتاین با #جشن #سپندارمذگان یا #اسفندگان
💠برای #عشق_ورزیدن هیچ روز جای روز دیگر را تنگ نمی کند
⁉️به بهانه روز #ولنتاین یعنی 25 بهمن ماه عده ای با افسانه پردازی سعی دارند علاوه بر تبلیغ یک رسم غیر ایرانی ، از آن برای اهداف شخصی و فکری خود بهره ببرند .
💢بررسی جشن #اسفندگان : واژه فارسی اسفند یا سپندارمذ، از واژه پهلوی «سپندارمد» و اوستایی «سپَـنتَـهآرمَـئیتی»، برگرفته شده است. اصل این نام همانا «آرمئیتی» به معنای "زمین" است .
(ترجمههای بارتولومه، دارمستتر و پورداود)
💢نامگذاری آخرین ماه فصل زمستان بنام اسفند یا #سپندارمذ نیز از همین ویژگی #باروری و #زایندگی #زمین سرچشمه گرفته است. چرا که در همین ماه، نخستین جوانهها از خاک سربر میزند و زایش دوباره زمین را نوید میدهد. از همین رو، مردمان ایرانی این ماه و به ویژه روز پنجم آن که با نام ماه همانند است (یعنی اسفندروز از اسفندماه یا سپندارمذروز از سپندارمذماه) را روز گرامیداشت #زمین #بارور و بانوان میدانستهاند
🔴شخصیت اسپندارمذ :
#آذرفرنبغ (موبد بزرگ زرتشتی) در فصل هشتادم از کتاب سوم دینکرد، #خویدوده را سنتی برگرفته از آمیزش #اهورامزدا با دخترش #سپندارمذ میداند که مشی و مشیانه (نخستین آدمیان و نخستین برادر و خواهر) آنرا ادامه دادند تا به نسل همه مردمان گیتی برسد. او هرگونه آمیزش به غیر از روش خویدوده را با آمیزش گرگ و سگ، و آمیزش اسب و خر مقایسه میکند که محصول جفتگیری آنها از نظر نژادی پست و فرومایه خواهد شد. این نکتهای است که مورد توجه و تأکید #زادسپرم (پیشوای بزرگ #زرتشتیان) نیز قرار گرفته و در بخش بیست و ششم #کتاب گزیدههای زادسپرم، خویدوده را موجب تولید نسل پاک دانسته است.
📚در گاتهای زرتشت (سرود ۴۵، بند ۴)، این واژه در معنای زمین و با توصیف «دختر اهورامزدا» آمده است
💢کارکردهای آرمئیتی یا #سپندارمذ در فرهنگ و ادبیات ایرانی بسیار فراوان و گسترده است. در «گاتها»ی زرتشت، #هجده بار از او یاد شده است و زرتشت بارها او را برای زندگی پاک، برای آرامشبخشی به کشتزاران، چراگاهها و جانوران، برای پیدایی یک فرمانروای نیک، به یاری فرا میخواند.
📚سراسر اوستا و به ویژه «فروردین یشت» و یسنای ۳۸، آکنده از سخنانی در ستایش و گرامیداشت زمین و زن است.
💢با توجه به منابع موجود دانسته میشود که #اسفندگان در ایران باستان، نه روز زن به مفهوم مطلق و امروزی آن، بلکه روز گرامیداشت زمین بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان بوده است
📚منابع :
گات ها ؛ پورداود ، سرود 45 بند 4؛
آذرفرنبغ پسر فرخزاد، دینکرد، ترجمه فریدون فضیلت، کتاب سوم، جلد یکم، تهران، 1381، صفحه 143 تا 152.
ارداویرافنامه، ترجمه به فرانسه از فیلیپ ژینیو، ترجمه به فارسی از ژاله آموزگار، چاپ دوم، تهران، 1382، صفحه 91.
روایت آذرفرنبغ فرخزادان، ترجمه حسن رضائی باغبیدی، تهران، ۱۳۸۴، صفحه ۱۶٫
روایت پهوی، ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران، 1390، صفحه 219 تا 229.
زادسپرم، گزیدههای زادسپرم، ترجمه محمدتقی راشد محصل، تهران، 1366، صفحه 37.
مینوی خرد، ترجمه احمد تفضلی، ویرایش سوم، تهران، 1380، صفحه 50 تا 52.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥آیین #زرتشتی #توحیدی #ناقص می باشد
🔰💥مقتضیات و شرایطی که قوم خانه نشین ایران شرقی در آن زندگی میکرد ، و دائما در معرض حمله بدویان مهاجم و مخرب بود ، در #زرتشت این اندیشه را ایجاد کرده که #جهان را #دو #اصل اداره می کند : نیک و بد - نخستین شخصیت ناشی از #اهورا مزداست ، و دوم از ارادهٔ شر ( #اهریمن ) نشات یافته است.
در گرداگرد #اهورمزدا موجودات الهی قرار دارند ، که بعضی از آنان محتملا #خدایان #قدیم هستند ، که در اصل به صورت قوای #طبیعی پرستیده می شدند.
#نزاع بین این #دو #روح که نماینده ی مخالفت بین اندیشه و هوش است ؛ در پایان به فتح روح خیر خاتمه می یابد .
💥بنابراين #دوگانگی ظاهر است و #آیین زرتشتی (( توحیدی ناقص )) می باشد .
📚منبع ایران از آغاز تا اسلام، تالیف رومن گریشمن ، ترجمه محمد معین ، چاپ هفدهم ، بهار 1386 ، ص 179
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴وظایف #زن در قبال #شوهر در زرتشتی
🌞یکی دیگر از منابع که میتواند اطلاعاتی در این باره بدهد، کتاب «روایت پهلوی» است. چکیده مضمون آنچه در باره وظایف زن در قبال شوهر در این کتاب آمده، عبارت است از:
🌘دختر را از سن 9 سالگی میتوان شوهر داد و در 12 سالگی نزدیکی با او جایز است. چنانچه زن از این خواست مرد تمکین نکند، مرگ ارزان (مستحق اعدام) میشود (ص 287).
🌘فرمانروایی مرد بر زن چنین است که مرد هر فرمایشی داشته باشد، زن باید انجام دهد. اگر زن به این سبب بر شوهر خود گله کند، نسبت به او بیاحترامی کرده است (ص 288).
🌘اگر زن #بمیرد، هر چیزی که مرد به او داده بوده است، مجدداً متعلق به مرد میشود. اما اگر مرد بمیرد، هیچ مقدار از اموال و داراییهای مرد به زن تعلق نمیگیرد (ص 288).
🌘 اگر زنی سه بار به شوهر خود بگوید «من زنی تو نمیکنم»، #مرگ #ارزان میشود (ص 288).
🌘 اما اگر مرد از آسیب به تن یا روان خویش یقین داشته باشد، میتواند زن را طلاق دهد. از شرایط حاصل شدن یقین این است که زن دشتان ماهانه را از شوهر پنهان کند (ص 289).
🌘چنانکه پیش از این در باره نداشتن شخصیت حقوقی زن در دین زرتشتی گفته شد، زن در هر صورت و در هر سنی میبایست سرپرست و قیم داشته باشد. این قیم میتوانسته پدر، شوهر و یا کس دیگری باشد که دستگاه دینی-قضایی #زرتشتی برای او معین میکرده است.
🌞به نظر میرسد متن فقهی روایت پهلوی در قیاس با فتاوی #آذرفرنبغ فرخزادان حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است؛ چرا که آذرفرنبغ شوهردادن #دختر #سه ساله را نیز به رسمیت شناخته است.
📚بنگرید به: روایت پهلوی، مهشید میرفخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1390؛ بارتولومه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی، ترجمه ناصرالدین صاحبالزمانی، تهران، ۱۳۳۷.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴تناقض #منشور_کورش با #کتیبه_بیستون
📛پرده اول - كوروش میگويد: «منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه بابل، شاه سومر و اَکد، شاه چهارگوشه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، نوه کورش، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، از نسل #چیش_پیش، شاه بزرگ، شاه شهر انشان. دودمان جاودانه پادشاهی که (خدایان) بل و نَبو فرمانرواییش را دوست دارند...»
📛پرده دوم - داريوش میگويد: «من داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه در پارس، شاه کشورها، پسر ویشتاسب، نوه ارشام هخامنشی. داریوش شاه گوید: پدر من ویشتاسب، پدر ویشتاسب ارشام، پدر ارشام آریامن، پدر آریامن چیش پیش، پدر #چیش_پیش هخامنش. داریوش شاه گوید: بدین جهت ما هخامنشی خوانده میشویم [که] از دیرگاهان اصیل هستیم. از دیرگاهان خاندان ما شاهان بودند. داریوش شاه گوید: هشت [تن] از نیاکان من شاه بودند. من نهمین [هستم] ما ۹ [تن] پشت اندر پشت ( در دو شاخه ) شاه هستیم»
🎴در لوح زرین #آریارمنه که توسط شاهان هخامنشی (به احتمال بسیار زیاد در اواخر عصر هخامنشیان نوشته شده است) نیز تأکید شده که #آریارمنه (پدربزرگ داریوش)، شاه بزرگ و حتی شاه شاهان بوده است!
📛پرده سوم - #كوروش #میگويد اجداد من (كمبوجيه اول و كوروش اول)، شاه، بلكه شاه بزرگ، شاه انشان بودند.
⁉️داريوش و فرزندان او نيز میگويند اجداد ما (آرشامه و آريارمنه) شاه بودند، آن هم شاهانی بزرگ و شاهِ شاهان!
‼️اين در حالی است كه كمبوجيه اول و كوروش اول (اجدادِ كوروش) مصادف و هم عصر با آرشامه و آريارمنه (اجداد داريوش) بودند.
❓ به راستی اجداد #كوروش شاه انشان بودند؟ يا اجداد #داريوش؟! آيا ممكن است در يك سرزمين، چند شاه وجود داشته باشد و در عين حال همه آنها شاه بزرگ باشند؟! امروزه بر دانشمندان روشن شده است كه #انشان نام ديگر سرزمين پارس است و شهر انشان، در نزديك دژ سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی) واقع شده بود و حداقل از قرن ۷ پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود. و از این قرار يا سخن كوروش در منشور، صحيح است، يا سخن داريوش و فرزندان او. به هر تقدير يكی از دو طرف (يا كوروش، يا داريوش) دروغ گفته اند.
📚منابع:
[1]. منشور كورش بزرگ، بند ۲۰-۲۲، ترجمه فارسی از متن اصلی بابِلی، پروفسور شاهرخ رزمجو، بخش خاور میانه موزه بریتانیا، همچنين بنگريد به ترجمه پروفسور عبدالحميد ارفعي، و همچنين:
The British Museum , Translation of the text on the Cyrus Cylinder, by Irving Finkel
[2]. ترجمه کتیبه داریوش در بیستون، خبرگزاری میراث فرهنگی، کلیک کنید... (link is external)همچنین بنگرید به:
The Behistun inscription, translation by L.W. King and R.C. Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behiston in Persia, 1907 London, by livius.org
Excavating an empire Achaemenid Persia in Longue Duree, Edited by Touraj Daryaee & other, Mazda Publisher, Costa Mesa, California, 2014, Chapter 4: Darius the First, the Ninth King Matt Waters
[3]. بنگرید به «پیرامون لوح زرین آریارَمنَه»
[4]. بنگرید به:
Shahbazi. A. Sh (1986), Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol. II, Fasc. 4, pp. 410-411, In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.
به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8
عين متن نوشتار شاپور شهبازی چنين است:
it is now established that the city of Anshan was on the site of Tepe Malīān (near Dež-e Espīd/Bayżā) in Fārs, and that at least from the middle of the seventh century B. C., the term Anshan was an alternative name for Fārs; and since Anshan/Persis was ruled by Cyrus I, Ariaramnes could nothavereigned there
[5]. امپراتوری هخامنشیان ، پیر برایان ، ج اول ، ص 268
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat