یارب چرا تمام نمی شود غصه های باقر...
گویند باقری! یعنی شکافنده ی علم!
کم نیست این صفت بلکه ساحلی است بر دریایی از سخن، اما نه فقط همین بلکه تو شکافنده ی غم و غصه ای، بازمانده ی خون خدایی که خون دلخورده ای...
گرچه خردسال بودی اما به هر داغی بر جگرت زخمی افتاده و غروب عاشورا غربتی دیده ای که صبر هم طاقت آن را ندارد..
از کدامش بگویم؟!
زنجیر خون آلود بر جسم نحیف و خسته پدر یا دستان بسته عمه خونین جگر یا کاروان بی قافله سالار و سقا و علی اصغر و اکبر، رفتن قاسم و عبدالله و عون و جعفر، آتش به خیمه یا خار مغیلان، سرهای به نیزه و تن های پاره پاره، معجر و گوشواره یا سنگ و خاکستره بر روی زنان آواره، سری به نیزه و دیر راهب و تنور داغ، یا مجلس لهو و لعب کنار خورشید خونین به تشت و لب دندان پاره، برگشت کاروانی غم انگیز و بیچاره، به سوی کرب و بلایی پر از شراره...
دل پیشکش، آتش به استخوانم رسیده یارب چرا تمام نمی شود غصه های باقر...
غم هم به غصه های او درمانده شد، صبر هم افسار دریده و بی تاب شد...
او شکافندی غم است ورنه نمی توان زنده ماند و با عِلم این عَلم را برافراشته کرد..
بس کن جواد بیش از این روضه مخوان که قلم سوخت و واژه ها آتش گرفت و دودی بلند شد.. ای داد که این هم یادآور غصه دگر، از کوچه و چادر خاکی و آتش به خانه ی حیدر شد..
.
✍️ جواد رستمی
#دلنوشته
#غم_نامه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#گزارش_تصویری ا #گعده_نویسندگان
هشتمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
🔸با حضور و مشاوره:
🔶 میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
🖇مطالعه گزارش در «پایگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
ترور در حین #جهاد_تبیین
سلامتی و طول عمر #امام_خامنه ای صلوات
🌱 موکب آنلاین
#امام_خامنهای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔥به خاطر یه دستمال قیصریه رو به آتش کشیدن
✍ محسن عبداللهزاده
تا چند وقت قبل پروژه مسمومیت در مدارس دخترانه تیتر اخبار بود و در پس این ماجرا هزاران شایعه و اخبار کذبی که با آن به انقلاب و انقلابی ها تهمت زدند. و اما امروز پروژه جدیدی شروع شده با عنوان مسمومیت الکلی، به علت شرب متانول و مشروبات فاسد .
در این ماجرا هم عده ای دنبال گل آلود کردن آب و عده ای دیگر دنبال ماهی گیری از آن شده اند. به عنوان مثال علت این مسمومیت و مرگ و میر ها را ممنوعیت تولید و ارائه مشروبات نظارت شده و بهداشتی می دانند. در این حالت است که بازار دست سوداگران و سودجویان می افتد و با تولیدات سمی و غیر استاندارد سبب مرگ و میر می شوند.
در نگاه اول و در خیال افراد ظاهربین و سطحی نگر، استدلال درست و خوبیست اما در بررسی عاقلانه و منطقی، این استدلال پر است از مغالطه.
خیلی از جوامع دنیا با این استدلال شیطانی، جامعه خود را به فساد و کثافت کشیده اند. آنهایی که زنا را آزاد کردند تا جلو فساد را بگیرند، هر نوع پوششی را آزاد کردند تا چشم و دل ها سیر شود. همجنسگرایی را آزاد کردند تا نیازها ارضا و اشباع شود. تولید و مصرف مشروبات الکلی را آزاد کردند تا جلوی خسارت و آسیبش را بگیرند و .....
در پاسخ به این استدلال باید گفت این کار به نوعی مصداق این ضرب المثل هست که به خاطر یک بی نماز درب مسجد را نمی بندند. در اینجا هم به خاطر چند خسارت و حادثه، درب معنویت و ملکوت را با آزاد گذاشتن شرب خمر و فساد، نمی بندند.
یا به قولی دیگر به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی کشند. آتش فساد و گناه را به روی جامعه باز کنیم به این بهانه که جلوگیری از آن باعث این حوادث می شود؟
گیریم که تعدادی به خاطر مصرف مشروبات الکی فاسد و سمی ، مسموم و جان باخته اند. آیا راه آن آزاد کردن مشروبات است؟ پس در رابطه با مواد مخدر هم بایستی تولید و عرضه قانونی را رواج دهیم تا کسی از مصرف مواد مخدر از دنیا نرود. این چه تضمینی دارد که اگر این کار را کردید، این اتفاقات دیگر تکرار نشود؟ و راه این مسمومیت ها بسته شود؟ مگر در کشورهایی که شرب خمر جایز است، مسمومیت و مرگ و میر به علت شرب خمر فاسد و سمی نداریم؟ و مهمتر اینکه آیا به مفاسد و آسیب های آزادسازی تولید، عرضه و مصرف مشروبات الکلی توجه کرده اید؟ اگر در این وضعیت مصرف مشروبات فاسد، سبب مسمومیت و مرگ و میر تعدادی شرابخوار شده است، در حالت آزادی آن، سبب جنایات و فساد بیشماری خواهد شد که نمونه آن را در جوامع غربی شاهد هستیم. از تجاوزات جنسی گرفته تا ارتکاب قتل، خودکشی و سوانح رانندگی و .... که همه به واسطه شرب خمر بوده و مهمتر از همه مرگ فضای معنویت در جامعه است که آسیبش از مرگ جسمی شرابخواران به مراتب تلخ و سخت تر است.
وظیفه اهل فکر و منطق جامعه، آگاهی بخشی و مبارزه با این مغالطات جاهلانه و شیطانیست. استدلال هایی که از زبان عده ای فریب خورده و احمق گفته می شود تا دل اربابشان شیطان را خوش کرده و در بین مردم محبوب شوند غافل از اینکه هر چه بیشتر از این استدلال ها بیان می کنند، حماقت و جهالتشان برای مردم مکشوف تر شده و رسواتر خواهند شد.
#اَبقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سنجهی دانش
✍ علیرضا مکتبدار
📌هفتم ذی الحجة، سالروز شهادت شخصیتی ستُرگ است که به «باقر العلوم» نامبُردار گردیده است. او بهراستی، به حقیقت دانش و فضل آراسته و از هر گونه عیب و کاستی پیراسته بود.
با کشتی وجودش دریاهای دانش را میشکافت و گوهرهای آن را برای جویندگان دانش آشکار میساخت. به تحلیل و تحریر دانشهای انبیای الهی میپرداخت و کام تشنگان دانش را با شراب زندگیبخش علم سیراب میساخت.
📌او که خود از ابتدا بر فراز قله دانش ایستاده است، برای کسانی که در دامنه کوه دانش به سمت قله آن در حرکت و یا در فراز و نشیبهای آن سرگردانند، سنجه و معیاری معرفی میکند تا با آن عیار دانش خویش را بسنجند و لاف در غریبی نزنند.
📌از نگاه امام، عیار دانش مدعیان را میتوان با دو سنجه سنجید: گریز از رشک و حسد و پرهیز از غرور و خودبزرگبینی.
عالم کسی است که به بالادست خود رشک نورزد و فرودستان خویش را کوچک نشمارد: «لا یکونُ اَلعَبدُ عالِماً حَتّی لا یکونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَن دُونَهُ.»
📌آنان که تنها هنرشان محصورساختن ذهن خویش در پشت خطوط عمودی و افقی کتابها است و پلک سنگین خودبینی، دیدگان آنان را بر دیدن تواناییها و قابلیتهای دیگران بسته است، بههیچوجه درخور نام «عالم» نیستند.
📌دانشمند حقیقی به فرادست خود رشک نمیورزد، پس کمر به بیآبروساختن او و انکار دانشش نمیبندد و فرودست خویش را نیز کوچک نمیشمارد و حتی از او نیز می آموزد چرا که نیک میداند که هر کسی چیزی برای آموختن به او دارد.
#امام_باقر_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰سالروز حرکت امام حسین(ع) از مکه به کربلا
🔸از تو حرکت، از او برکت
✍ علی کردانی
🖌در مکان میتوان مکان=(بهشت) خرید، و در زمانِ محدود=(دنیا) میتوان زمانِ بهشت را فهمید.
🖌بهراستی چرا انسان در مکان و زمان دنیا در جستوجوی جاودانگی است؛ آیا جاودانگی در خود این دو مقوله جاری است یا اینکه در این دو مقوله نهفته است؟
🖌هر آن که زمان و مکان را به حقیقت درک کند، خدایش برکتی در راه او میگذارد؛ و برکت همان جاودانگی است.
🖌حرکت خالص و بیغش با برکت همراه خواهد شد؛ اینجاست که ضربالمثل «از تو حرکت از خدا برکت» روشن میشود.
📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه
#امام_حسین_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸حجاب در کشورهای اسلامی
✍ بابک شکورزاده
از شبهات مطرح درباره حجاب این است که الزامی به حجاب در کشورهای اسلامی نیست؛ پس چرا در ایران حجاب باید الزامی باشد. در پاسخ باید گفت که اولا قریب به اتفاق این کشورها اکثریت مسلمان دارند نه اینکه حکومتشان اسلامی باشد. ثانیا وقتی حکومت، اسلامی شد لازمهاش اجرای احکام و حدود اسلامی است؛ وگرنه اسلامی بودن حکومت معنایی ندارد. در ایران، جمهوری اسلامی، ادعای دینی بودن حکومت را دارد و هدف این بوده که بعد از تشکیل حکومت دینی، احکام دینی نیز اجرا شود.
درست است که فاصله زیادی با اسلامی بودن واقعی حکومت داریم و نواقص زیادی در این باره وجود دارد؛ ولی به هر حال تا جایی که میشود باید احکام الهی را اجرا کرد و حداقل حرمت یک سری مسائل حفظ شود. اگر بنا باشد که به این بهانه که اکثر مردم خواهان آزادی در پوشش هستند و نمیخواهند که در مکانهای عمومی حجاب داشته باشند، پس حکومت بیاید عملا بیحجابی را آزاد کند، این در تناقض آشکار با فلسفه حکومت اسلامی است؛ چرا که حفظ حجاب از مسلمات دینی است و چیزی که این جماعت سکولار ازآن دم میزنند، رسما ترویج بیحجابی و مسائل غیراخلاقی است که طبیعتا با دین و حکومت دینی در تعارض است.
#حجاب
#حکومت_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN