🔸نگاه مکعبی
✍ علیرضا مکتبدار
📌چرا فلانی بیاعتنا از کنار من رد شد؟
چرا جواب سلام من را نداد؟
چرا این قدر اخمهایش درهم است؟ مگر طلبکار است.
گویا از دماغ فیل افتاده است و....
📌اینها و صدها مورد دیگر، نمونهای از قضاوتهایی است که ما تقریبا هر روزه درباره دیگران با دیدن یک بُعد از ابعاد رفتار آنان داریم.
📌ما عادت نداریم ابعاد مختلف رفتار افراد را بررسی کنیم و از بس برای قضاوتکردن و تصمیمگرفتن، عجله داریم، فکر نمیکنیم که میتوان و باید از زاویه و زوایای متعدد دیگری نیز به رفتار افراد نگریست و سپس بر اساس آن نگاه، به قضاوت و داوری درباره رفتار آنان نشست.
📌انسان موجودی بهغایت پیچیده است. مثل گیاه و یا حتی حیوان نیست که نیازها، علایق، انگیزهها و حساسیتهای بسیط و غیرپیچیدهای داشته باشد؛ بلکه موجودی است که از این جهات بسیار پیچیده است. قاعدتا رفتار او نیز نشأتیافته از همین ابعاد پیچیده وجود اوست و قضاوت درباره آن کاری است دشوار.
📌حال اگر به این نکته مهم درخصوص انسانها توجه داشته باشیم، در مواجهه با رفتارهای آنان، تلاش میکنیم از زوایای گوناگون به رفتار آنان نگریسته و جوانب مختلف؛ اعم از نیازها، انگیزهها، زمینهها، حساسیتها و... را در تحلیل رفتار آنان درنظر گرفته و سپس درباره رفتارهای ایشان و نه شخصیتشان، به داوری بنشینیم.
#نگاه_مکعبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ امروز از «تُ» میخوانیم
🔘 امروز
اولِ #محرم،
روزِ شعر و ادبیاتِ آیینی،
بزرگداشتِ محتشم کاشانی
و روزِ شعرخوانی جهاننماییها
🕓 ساعت ۵ عصر باهم برای هم #شعر_آیینی میخوانیم.
#جهان_پناه
🏡 قم، صفاییه، کوچه ۳۷، پلاک ۱۱
#جهاننما
@jahannama_life
@shaeranehowzavi
🔴«قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی»
سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام حسینی در نامهای به بنیهاشم
✍️ احمدحسین شریفی
یکی از ویژگیهای حادثه عاشورا و قیام ابیعبدالله الحسین(ع)، «غنای منبعی» آن است. امام حسین و سایر اصحاب آن حضرت تا روز عاشورا و حضرت زینب کبری و امام سجاد علیهما السلام نیز بعد از حادثه عاشورا، از همه ظرفیتهای موجود آن دوران برای انتقال واقعبینانه و درست همه ابعاد قیام حسینی به نسلهای آینده استفاده کردند.
شاید بتوان گفت از جملهی اهداف امام حسین(ع) در نامهنگاریهای متعددی که به افراد، قبایل و مردمان شهرهایی مثل کوفه و بصره و امثال آن داشتند، تلاش در جهت «زندهنگه داشتن این حرکت»، «مضبوط ماندن نقاط عطف آن»، «تبیین چرایی قیام»، «تشریح اهداف و آرمانهای قیام» و «عمومی کردن قیام» بود.
به عنوان نمونه آن حضرت به محض تصمیم برای شروع قیام در نامهای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به بنیهاشم سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام را با صراحت و شفافیت کامل بیان میکند و مینویسد:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى بَنِی هَاشِمٍ:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ. وَ السَّلَامُ».( احمدى ميانجى، على، مكاتيب الأئمة، ص۱۱۵)
به نام خداوند بخشنده مهربان
از حسین بن علی به بنیهاشم
پس از حمد و ثنای الهی
حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند، شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید. تمام شد.»
#عاشورا
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کتاب_عاشورایی
کتاب بر دین حسین علیه السلام
مولفین: محمد حسین افراخته، نجمه صالحی، مریم امامی شوشتری، کوثر وفادار
🔹برشی از کتاب
بر دین حسین علیه السلام، عبارت پرتکرار جمعی از اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام در رجزهای خویش است (إني علی دین الحسین) اعتقادی که باور به آن در طول تاریخ، مرام شیعیان امامیه در مقابل تحریفهای ایجاد شده توسط دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان بود. همان منافقانی که سنت اجدادی آنان قرآن بر نیزه کردن بود؛ یک روز مصحف بر نیزه کردند تا با قرآن ناطق مخالفت کنند و یک روز رأس مطهر قرآن ناطق را بر نیزه بردند تا آثار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام را نابود کنند.
در این میان کسانی بودند که امام حسین علیه السلام امام زمانشان بود... ایشان با اعتقاداتی که در سخنان و رجزهای آنها مشهود است، چراغ راهی را برای شیعیان حیران دوران غیبت حضرت صاحب الزمان علیه السلام برافروختند...
پ.ن: برای سرکار خانم نجمه صالحی، عضو کانون نویسندگان حوزوی و مدیر تحریریه مجتهده امین و دیگر نویسندگان فرهیخته این اثر گرانسنگ آرزوی توفیق و خیر کثیر داریم.
#کتابخوانی
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻از تحقیر تبلیغ تا استحالۀ فرهنگی
✍️ مهدی جمشیدی
جامعه به «نیروهای فکریِ پیشران» نیاز دارد و همواره باید کسانی باشند که دستِ ذهن جامعه را بگیرند و اسباب هدایت آن را فراهم کنند. در غیر این صورت، نیروهای رقیب یا معارض، میدانداری خواهند کرد و در همین امتداد، ذهنیت جامعه تغییر خواهد کرد. اندیشۀ مردم در اختیار همین نیروهای پیشران است و آنها میتوانند به افکار عمومی، جهت بدهند و به نظام ارزشها تداوم ببخشند. ازاینرو، چنانچه اهمال شود و نیروهای فکری به گونهای ناموزن و افراطی، علم را بر فرهنگ ترجیح بدهند و علم را نیز بر تأملات خودبسنده و منقطع از وضع تاریخی و تمدنی حمل کنند، جامعه در اختیار «دیگریهای معرفتی و فرهنگی» قرار خواهد گرفت و از خود و اصالتهای هویتیاش، بیگانه خواهد شد. این حالت در هنگامی رخ میدهد که نیروهای فکری، عرصۀ فرهنگ عمومی و ذهنیت اجتماعی را سبک و سخیف انگاشته و سرگرم مطالعات عالی و فاخر گشتهاند و سخنی برای مردم ندارند.
حاصل نهایی اینچنین وضعی «استحالۀ فرهنگی» است. استحالۀ فرهنگی به این معنی است که جامعه دچار جابجایی «ارزشها» و «ضدارزشها» میشود و به غیرخود و ناخود تبدیل میگردد. در مرحلههای آغازین، رگههای از شکاف و گسست نمایان میشوند که شاید بیشتر جنبۀ عینی و رفتاری دارند، اما بهتدریج، زاویهها و فاصلهها به لایۀ اعتقادی و بینشی نیز راه مییابد و فرد از نظر فرهنگی و معنایی، دچار استحاله میشود. چنین جامعهای که گرفتار سقوط فرهنگی شده، کار بهسامانکردنش بسیار دشوار و دیریاب است. مرحلۀ استحالۀ فرهنگی، مرحلهای است که در آن، جامعه در جبهۀ مقابل قرار گرفته و دیگر تابع و هوادار ارزشها نیست، بلکه ارزشهای پیشین را ضدارزش قلمداد میکند. روشن است که بازگرداندن اینچنین جامعهای به وضع نخست، محتاج مقدّمات و زمینههای فراوانی است. از طرف دیگر، تا روند استحاله به نقطههای پایانی نرسد، بسیاری از آن مطلع نخواهند شد و وضع، حملبرصحت میشود و انحرافها و لغزشها، موردی و محدود انگاشته میشود. آنگاه نیز که کار به لایۀ قطعیّت رسید، دیگر باید آن را تمامشده انگاشت و معطوف به این حالت منجمدشده و نهاییگشته، چارهاندیشی کرد.
🔗 متن کامل یادداشت
#تبلیغ
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 در استکهلم سوئد مقابل سفارت عراق تصویر مقام معظم رهبری را آتش زدند و به قرآن کریم هتک حرمت کردند.
✍🏻 سوزاندن تصویر آیتالله خامنهای در سوئد در کنار هتک حرمت قرآن کریم، اگرچه به قصد توهین به ایشان است؛ اما این پیام را مخابره میکند که جهان پذیرفته است امام خامنهای رهبر مسلمین جهان است و اگر او را تضعیف کنی اسلام را تضعیف کردهای!
✔️ دکتر رفیع الدین اسماعیلی
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هیئت لواء حیدرکرار1_5786598801.mp3
زمان:
حجم:
3.42M
#حسینیه_اهالی_قلم
🥀رحم الله من نادی یا حسین غفر الله من نادی یا حسین🥀
محرم آمد، چقدر دلمان برای روضهها و سیاهپوش کردن کوچهها و خانهها، برای یکدلشدنها، تنگ شده بود! عزیزانی را از دست دادیم که لحظهشمار روزهای نوکری ارباب بودند!
روزهای نوکری
روزهای عاشقی
روزهای بیقراری
روزهای بیتابی
روزهای یکدلی
صدای آه و فغان در عزای اشرف اولاد عالم، از راه رسید و رنگ عالم، سیاه و چشمها، سرخِ اشک و تنها نیلی از سینهزنی محرم شد.
برای شناختن تو هنوز اول راهیم یا حسین!
🏴🏴اللهم ارزقنا زیارت الحسین فی الدنیا و شفاعت الحسین فی الاخرت...🏴🏴
#محرم
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_اغفر_للمومنین_والمومنات
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@zemzemh60
🔻«ولاء طرفینی» بی خاصیت
✍️ علی مهدیان
🌱هر رابطه طرفینی از جنس محبت و صمیمیت هویت «فی الله»ی ندارد. اصلا خلاصتان کنم، اگر دنبال اتصال حقیقی و محبت حقیقی هستیم، بدون دغدغه علم کردن مقاصد او شدنی نخواهد بود. محبت و رفاقت هایتان را بیاورید پای کار مدد به حاکمیت الله. بیاورید پای کار برداشتن بارهای انقلاب. نه اینکه به اسم محبت و رفاقت و اتصال و مبارزه با دوقطبی گری، ید الله را که دست حاکمیت دینی است قطع کنی!
«متحابین فی الله» به تعبیر امام صادق، این را لازم داریم
🌱فرمود تزاوروا تلاقوا تذاکروا امرنا و احیوه
سراغ هم بروید ، به هم سر بزنید، دور هم بنشینید سخن بگویید که امر ما زنده شود. امر ما حاکمیت و مکتب ما است. چقدر بد است که مفاهیم دین را از منظومه خودش خارج میکنیم و آن وقت نفله میکنیم کلمات دین را.
🌱به برخی از ما باشد زلیخا را هم به دلیل محبتش به ولی خدا جزو رستگاران و سعادتمندان عالم بر میشمریم. محبت به ولی خدا هم باید مصادق محبت به بینهایت و در جهت دنبال کردن مقاصد او باشد و الا حقیقتش نفس پرستی است نه امام دوستی.
حاکمیت دین را بی خیال شویم، «حرام سیاسی» را در جامعه بی خیال شویم که چون «ولاء طرفینی» را دنبال میکنیم؟! نه ولاء طرفینی را شناختیم نه اهداف دین را.
✔️ متن کامل در این صفحه
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN