#تمدید_شد
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلام الله علیها برگزار میشود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: 15 آذر 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.
تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است.
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
سایت همایش www.ketabebanovan.ir
پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@jz2602
🔷 آرمان شهروندی، مدرسه شهروندی
✍️ حمید ساجدیان
🔹 چندی پیش در خدمت یکی از عزیزان دستاندرکار در مدارس مسجدمحور بودم. از مذاکراتشان با مسئولان آموزش و پرورش میگفت. نکته جالبی از محتوای مذاکره، نظرم را جلب کرد که باید یکی از مهمترین محورهای تحول در آ.پ باشد. گویا پس از ارائه طرح در یکی از جلسات با «مقامات نسبتاً عالی وزارت» پس از اینکه طرحشان را مطرح کردند، بزرگواری از مسئولان با تعجب گفتند: «با این طرح که #انسان_شهروند از مدرسه بیرون نمیآید!». در دیدگاه این مسئول که اتفاقا یک ابرانگاره و ذهنیت رسوب کرده در نظام تعلیم و تربیت است، آرمان مدرسه تربیت #انسان_شهروند است. اگر نخواهیم دقیقاً شهروند را تعریف کنیم، انسان شهروند حدوداً😎 یعنی انسان سربهزیر، قاعدهپذیر، مطیع قانون و خلاصه حرف گوشکن! در این ابرانگاره طبیعتاً با هر طرحی که به این آرمان بیتوجه باشد، مخالفت خواهد شد.
🔹 مدرسه موجود هم در همین فضا شکل گرفته و تمامی سازوکارهای آن از فرآیند یادگیری تا محتوا و معماری و ارزشیابی برای تربیت #انسان_شهروند طراحی شده است. در حقیقت میتوان گفت که مدرسه موجود یک #مدرسه_شهروندی است. ایدههای نو برای مدرسه را هم در دو طیف میتوان طبقهبندی کرد؛ گروهی به بازسازی همان آرمان و مدرسه شهروندی بر اساس اقتضائات جدید و تربیت تمام ساحتی دلخوش هستند و گروهی هم طرحی نو درانداختهاند. طرحی که آرمان آن #انسان_شهروند نیست و بر همین اساس تمامی سازوکارهای مدرسه را تا جایی که توانستهاند، متمایز از مدرسه شهروندی قرار دادهاند.
✔️ متن کامل در این صفحه
#تربیت
#مدرسه #مسجد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تبریک_نویسندگان_حوزوی
روزنامهنگار و پیشکسوت رسانهای حوزه دبیر جشنواره ابوذر استان قم شد
علی علیزاده با حکم سردار محمدرضا موحد، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) به عنوان «دبیر نهمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قم منصوب شد.
علی علیزاده بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت رسانهای، تدریس دورههای خبرنگاری و سواد رسانه، برگزیده جشنوارههای رسانهای، عضویت در شورای بسیج رسانه استان قم و ... را در کارنامه خود دارد و هم اکنون دبیر استانها در خبرگزاری حوزه است.
#خبر_خوب
#جهاد_روایت
#جشنواره_ابوذر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 شکاف نظری و عملی برخی از دینداران
✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
به اعتقاد #شهید_مطهری، دین و دینداری زمانی میتواند میوههای مخصوص خود و سبک زندگی ویژه خود را داشته باشد که از ریشه، یعنی از عقیده و ایمان، شروع شود. و الا
اولاً، میوهها و محصولات آن جنبه «تصنعی» خواهد داشت؛ یعنی شاخهها و میوهها فیالواقع مربوط به دین نخواهد بود؛ بلکه پیوندی و تصنعی و همراه با کلفت و زحمت خواهد بود. «بايد كارى كرد كه اخلاق حسنه و اعمال ما ثمره طبيعى عقيده و ايمان بوده باشد. اگر ثمره طبيعى بود، ديگر زحمت و تكلف نخواهد بود.»
و ثانیاً، شاهد شاخهها و میوههای متناقض و متضاد خواهیم بود. هم به زیارت امام حسین(ع) میرود و هم کارهای یزیدی میکند! هم مسجد میرود و هم ربا میگیرد! هم شراب مینوشد و هم گلاب نذر حرم میکند!:
یک دست به مصحفیم و یک دست به جام
گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام
ماییم در این گنبد فیروزهی فام
نه کافر مطلق نه مسلمان تمام
اما اگر #سبک_زندگی و اخلاقیات ما محصول باورها و عقاید ما باشد، هرگز شاهد چنین تناقضات و تضادهایی نخواهیم بود. «ممكن نيست يك درخت كه از ريشه و اصل معين مايه مىگيرد، هم ثمرهاش گلابى باشد و هم زال زالك.»
#دینداری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ از مرد مطلوب مقتدر تا مرد ضعیف روشنفکرنما؛
چند خطی به بهانه نشر کلیپ غیرعادی
✍️ دکتر حوریه بزرگی
🔸چند هفتهای است که کلیپی با عنوان «غیرعادی» در حال دست به دست شدن و انتشار است. موضوع این کلیپ نقد آزادی پوشش و نقض این انگاره است که «آزادی در پوشش، یعنی عدالت اجتماعی و پیگیری حق برابری زن ومرد در جامعه.» تولید محتوا در این حوزه با زبانی عامهپسند و داستانگونه از جمله تولیدات به شدت مورد نیاز است و از این جهت سازندگان این اثر به سبب جرئتمندی شان برای نشان دادن زشتی و قبیح بودن چشم چرانی و آثار آن در بلند مدت قابل تقدیر هستند. در زمانهای که رسانههای مستکبر غربی و باورمندان و پیروانِ اندیشهای و عملی آنان با همه قوا و با انواع شیوههای اقناعی، در حال عادیسازیِ «غیرعادیهایِ ضدفطری» هستند، هر پیام و اثری که به شکستن ساختارهای مدرن و به ظاهر زیبای آنها و فاش کردن صورت قبیح زیر ماسک روشنفکرانهشان بیانجامد، ارزشمند است. این شروع را به فال نیک میگیریم و ضمن تبریک به سازندگان آن، نکتهای را جهت ارتقا کارهای بعدی مطرح میکنم.
🔹 نظام اندیشهای اسلام، واجد پتانسیلهای منحصر به فردی برای ارتباطات عادلانه همراه با حس رضایت و آرامش بین زن و مرد در فضای خانواده و جامعه است. یکی از ظرفیتهای مهم در این حوزه نقش مرد مقتدر و مسئولیت پذیری است که به استناد آیات و روایات مسئولیت اصلی تربیت دینی همسر و فرزندان را بر عهده دارد. به میزانی که این نقش تربیتی به نام برابری کمرنگ شود، فشار روانی بر زن و فرزندان افزایش یافته و تعادل نظام ارتباطی از بین میرود. این درست نقطهای است که با شعار برابری زن و مرد مورد حمله قرار گرفت و نتیجهی آن شد، مردانی ضعیف و وابسته و زنانی آشفته و همواره در حال چالش و جنگ با خود و دیگران. آرشِ قصه غیرعادی، اگر مردی مقتدر بود و تربیت خانوادگی و اجتماعی او را از نقش واقعیاش دور نکرده بود، در هنگامهی مواجهه با نگار و حرفهایش به جای آنکه خیلی زود تسلیم شود، به راههای حفظ خانوادهاش فکر میکرد و با نگار از دنیای مردانه و عادت نکردن چشمها میگفت. اما آرش به راحتی تسلیم میشود و در نهایت هم مقصر اصلی ماجرا و انحراف او و فرزندانش میشود نگاری که ساده لوحانه فریب خورده است و آرش حق دارد طلبکارنه از او انتقاد کند و بگوید: «چرا تعجب میکنی خانم جون، یالا بکش کِل برا بچه هامون... تو گفتی این چیزا باید عادی شه» در روایت هیچ اشارهای و یا بهتر بگوییم هیچ نقشی برای مرد خانواده و مسئولیتش در هدایت امور تعریف نمیشود و در گامی فراتر آرش علت قصور ـ شما بخوانید ضعفِ ـ خود را نیز به زن ارجاع میدهد.
متن کامل در عصر زنان
#زنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ملت ایران در راه قلّه
امروز که فرمانده فراخوانده به قلّه
فرمود به ما چند قدم مانده به قلّه
مــلــت ایــران در راه خـدا نـــرود پـــس
اینها همه امروز دفاعی است مقدس
© شهابگرافی
#دفاع_مقدس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶قنـــد پـارســـی
✍ علیرضا مکتبدار
🔹فارسی، شهدی است که کام جان را شیرین می کند.
🔹فارسی، نغمهای است که بر گوش جان خوش مینشیند.
🔹فارسی، نوری است که گوشههای تاریک دنیا را نور میبخشد.
🔹فارسی، روحی است که کالبد بیرمق انسان خسته از روزمرگیهای کشنده را جانی دوباره میبخشد.
🔶فارسی، زبان نیست، جان است.
🔹شوربختانه، در عصر گسترش و خوشاقبالی رسانههای اجتماعی که بسیاری از معیارهای زبان در نگارش را نادیده و بههیچ میانگارند، زبان پارسی به فراموشخانه ذهنهای شیفتهٔ زرقوبرقهای فناورانه، عقب رانده شده است.
🔹کاش میشد با استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی، راه را بر کاربست واژگان بیگانه و یا اشتباه، دستکم در برنامههای کاربردی بومی، سد کرد تا پریچهره فارسی، دیگربار جمال خویش را به جهانیان بنُماید و چارسوی گیتی را درنوردیده، جانها را دوباره شیفته خود کند.
#زبان_فارسی
##نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 غربزدگان کتاب جلال آل احمد، همان طاعونیهای رمان آلبرکامو هستند
نظری وجود دارد مبنی بر اینکه کتاب غربزدگی از سیدجلال آل احمد، ایدهای اقتباس شده از رمان «طاعون»، نوشته آلبرکامو است. به ایده این دو کتاب باید نظری داشت تا درک کنیم که چگونه غربزدگی جلال، نسخهای اجتماعی از طاعون کامو است.
✔️ متن کامل در صفحه یادداشت خوانی
#غربزدگی
#آلبرکامو #ادبیات
#جلال_آل_احمد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔆 هیأت پنج نفره
☀️ رزمندگان، پشت و پناه مردم در روزهای سخت
#دفاع_مقدس
#بسیج #ارتش #سپاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند:
💠 نشست حکمرانی تعلیم و تربیت (بررسی چالشهای نظام آموزشی کشور)
با حضور:
▪️حجتالاسلام مرتضی رجایی، دانشپژوه دکتری حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی
▫️حجتالاسلام حمید ساجدیان، پژوهشگر تربیت و حکمرانی
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/LiveFekrat
⏰ زمان: شنبه اول مهر، ساعت ۱۴ تا ۱۶
📌مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند: 💠 نشست حکمرانی تعلیم و تربیت (بررسی چالشهای نظام آ
.
#نیم_نگاه
از نگرانیهای ما در کشور همین حکمرانی تربیت است؛ نیاز مغفول دانشگاهها و مدارس.
اگر خوب کار میکردیم؛ شاهد جنبش اختلاط و یورش به سلف برخی دانشگاهها نبودیم.
چندی قبل مصاحبهای را دیدم با این تیتر «به جای شکستن شیشه، مرز دانش را بشکنید» جالب بود.
هنوز در مسیر حکمرانی تعلیم و تربیت کار داریم.
#دانشگاه
#آموزش_و_پرورش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_فیلم
#باهم_ببینیم
امام زمان، سوژه هالیوود
هالیوود، سازمانی که یهودیان و مسیحیان صهیونیست و نئومارکسیستهای زحمتکش بسیاری در آن مشغول هستند پس از ساخت قسمت سوم سینمایی «انیمیشن پاندای کونگفوکار» و «مردان ایکس: آخر الزمان» , قسمت سوم «جان ویک» این بار صریحتر در فیلم تلماسه (Dune) که اثری اقتباسی از رمان مشهور فرانک هربرت است، درباره منجی شیعیان فیلمی ساخته که از تیموتی شالامی برای نقش حضرت ولی عصر استفاده کرده است.
«تلماسه» فیلم مهمی است و بهطور خاص برای ایرانیها بهعنوان قطب تشیع در جهان، بسیار قابل تأمل و توجه است. این مسأله، البته ربطی به برخی تفاسیر و نظرات سادهدلانهی داخلی ندارد که اثر ویلنوو را فیلمی در تقدیس مفهوم «منجی» و با نمادها و دلالتهای دینی پنداشتهاند!
بازیگر نقش منجی، «تیموتی شالامی» (Timothée Chalamet) از طرف مادری خون یهودی دارد. در داستان فیلم هم او بیش از پدر، به مادر وابسته است و توسط مادر تربیت میشود. در یهودیت، بر اساس «تلمود» (کتاب تورات شفاهی) وراثت خون یهودی از مادر اصل است.
بازی با مفاهیم شیعی چون «ولایت»، «انسان کامل» و «منجی» در مهمترین پروژهی دوران پساکرونایی هالیوود که در گزارشهای رسانههای آمریکایی القابی چون «ناجی سینما» به آن دادهاند، بهشدت قابلتأمل است.
✔️ صفحهی فوز
#آخرالزمان
#هالیوود #مهدویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴امام حسن عسگری یا عسکری؟
🔵قبلا میگفتن که امام حسن عسگری عقیم بوده و فرزندی نداشته و عبارت عسگری که لقب ایشون هستش به معنای عقیم و بیدونه ست؛ بخاطر همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی براشونه.
🔵اما تاریخ میگه که «عسکری» از مشهورترین القاب حضرتِ همان طور که امام هادی علیهالسلام را به این لفظ لقب دادن و عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در اونجا قرار داشته
🔵اگه بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ بشه، باید امام هادی نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم میشدن. از یه طرف دیگه عسکر لفظی عربی و به معنای لشکرِ.
🔵در به وجود اومدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی مثل خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری زیادی داشتن
🔵این شایعه و عوامل حکومتی عباسی باعث شدن که تعداد کمی از مسلمانان معتقد باشن که امام حسن عسکری فرزندی داره و او مهدی موعود (عج) هستن ولی طرفداران این عقیده، خیلی کم بودن!
🔵پ ن: متاسفانه تو خیلی از کانال های ایتا هم که جستجو کردم این اشتباه نگارشی وجود داره...
#اهل_بیت
#امام_حسن_عسکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 نعمتهای نقمتنما در کلام امام حسن عسکری
✍حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
نظام عالم نظام تزاحمات و تعارضات است.
هر «وصالی» محصول «فراقی» است
و هر «صعودی» متفرع بر «نزولی».
برای «دست گذاشتن» بر چیزی، باید از چیز یا چیزهایی «دست برداشت».
«بنبستها» برای ابتلا و امتحان و شکوفاسازی استعدادهاست.
«بلاها»، ابزار تربیت و تعالیاند.
در دل هر «سختی»، «آسانی»؛
و در پس هر «بنبستی»، «گشایشی» است.
#امام_حسن_عسکری علیه السلام این قاعده و سنت حاکم بر عالم را چنین بیان میکند:
مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛
هیچ بلا و آزمایش و سختی و دردی نیست مگر آنکه نعمتی الهی در آن هست که آن را احاطه کرده است.
به تعبیر زیبا و حکیمانه #سعدی:
خدای ار به حکمت ببندد دری
گشاید به فضل و کرم دیگری
🔻اما انسانهای ظرفیتناشناس و نادان،
چنان مشغول «غمها» میشوند، که «شادیها» را نمیچشند؛
چنان نگران «در بسته» میشوند، که «درهای گشوده» را نمیبینند؛
چنان دلمشغول «تهدیدها» میشوند، که «فرصتها» را نمیفهمند؛
و چنان بر «ناداشتهها» متمرکز میشوند که «داشتهها» را فراموش میکنند.
#فرصت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN