eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی (۱) ۱. جواد محدثی ۲. حم
. 🖌محمدرضا بابایی در صفحه اش نوشت: دیشب مقداری در اینستاگرام چرخیده و برخی پیج ها رو بررسی کردم، به شدت از جریان بیمار احساس خطر می کنم، آن هایی که به طور کامل مصداق کلمه الحق و یراد به الباطل هستند، و اگر بدون پیوست معرفتی جریانی شان پای حرف هاشون بنشینی، کاملا تغییر موضع داده و خدای نکرده آخرت خویش را می بازی، دیشب بیش از پیش به راهنمایی امام جامعه در بیانیه گام دوم پی بردم که فرمودند: در این مرحله را پیش بگیرید، و بعد از آن بیشتر به مظلوم توجه کردم که در حصار الفاظ چون منی گیر کرده است و نمی تواند اثر از خود بر جای بگذارد. باید روزانه با خود تکرار کنیم الهی استعملنی لما خلقتنی له ... رفقا چراغ راه رو گم نکنیم بهترین کار برای عبور از این ظلمات، است و بس. در پیچ و خم استدلال های افراد نمانید، مستنداتشان رو مورد بررسی قرار دهید. اگر مطلع نیستید حتما مرجع یا مراجعی برای سوالاتتان بیابید، هر چند امروز شبهات و سوالات در اذهان مردم موج می زند و هزار متاسفانه نیستند افرادی که مطهری و بهشتی وار در میدان فکر و اندیشه شمشیر به دست گرفته و خود را وقف تبیین کنند و سید علی وار گفتمان قرآن و اسلام را زنده نمایند. ....................................... 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
نویسندگان حوزوی
👆 ✔️ برای این روزهای مجلس و مراقبت منتخبان در کنش‌های رسانه‌ای و گفت‌و‌گو با مردم @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 دفاع از حرم بعضی ها دوران دفاع مقدس را درک نکردند و میخواستند که در سوریه به عنوان مدافع حرم حضور داشته باشند. حاج قاسم عزیز می‌گوید خدمت به این مردم خصوصا سیل زده های "سیستان و بلوچستان" دفاع از حرم است. © شهاب گرافی کپی‌رایت ندارد...🔻 💯📮@SHAHAB_GRAPHY
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
22.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «مهنا» ✍️ حامد خواجه، دانش آموخته حوزه «مهنا» یک برنامه گفتگو محور البته دخترانه بود که از شبکه قرآن پخش شد؛ برنامه جذاب و جالبی که حول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل گرفته بود و موضوعات جالبی را دنبال کرده بود. موضوعات روز اجتماعی را بررسی می‌کردند و همچنین به معرفی بانوان تاثیرگذار می‌پرداختند. شاید بگویید که بعد از جنبش / فتنه ززآ دست به کار شده‌اند و هول شدند و تازه به فکر افتاده‌اند؛ ولی هر چند این احتمال خیلی بعید نیست ولی با شناختی که از مجری برنامه دارم، قبل از آن هم در این وادی در حال تلاش بوده است. با توجه به جذابیت برنامه، هر چند سطح برنامه هنوز جای ارتقا زیادی داشت، ولی ظاهرا چندان معرفی نشده و جوانان و نوجوانان بسیاری اصلا متوجه پخش چنین برنامه‌ای نشدند، به خصوص دختران؛ خود من هم وقتی بعضی انتقادات و بی‌انصافی‌ها نسبت به آن را دیدم، متوجه شدم چنین برنامه‌ای هم ساخته شده است؛ لذا تصمیم گرفتم آن را معرفی کنم و پیشنهاد بدهم حداقل چند قسمتی از آن را امتحان کنید شاید پسندیدید و با توجه به اینکه زمان پخش این برنامه تمام شده است باید از تلوبیون برای تماشای آن استفاده کنید. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
🔰 بازتاب منشور روحانیت در قاب تلویزیون ▪️ نیم‌نگاهی به سریال «سرزمین مادری» ✍️ سید محمدحسین دعائی فصل دوم سریال موفق «سرزمین مادری» هم به پایان رسید؛ سریالی پُرمضمون و خوش‌ساخت که نه به‌درستی دیده شد، نه ضریب رسانه‌ای پیدا کرد و نه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🔸 از توفیقات «سرزمین مادری» در عرصۀ کارگردانی، انتخاب بازیگر، چهره‌پردازی و طراحی صحنه که بگذریم، باید بر این نکته تأکید کرد که این سریال، بدون فروغلتیدن در ورطۀ نمادزدگی، دلالت‌های نمادین فراوانی داشت. یعنی در ضمن برخورداری از یک داستان جذاب و به‌دنبال یک شخصیت‌پردازی قوی، توانست حجم قابل‌توجهی از مطالب را نیز با نمادسازی‌های زیرکانه و ظریفانۀ خود به مخاطب منتقل کند: ▪️ شخصیت اصلی داستان ـ یعنی «رهی» ـ در واقع نماینده شخصیت سیال و ممتد جامعۀ ایرانی در طول تاریخ ـ خصوصا دوران معاصر ـ است: یتیم، مظلوم، مهربان، متشخص، معنویت‌گرا، هوشمند، هنردوست، جسور، پویا، خستگی‌ناپذیر، آرمان‌خواه، عدالت‌طلب، حق‌جو و ظلم‌ستیز. به‌علاوه آن‌که انتخاب نام «رهی» ـ به‌معنای راهرو، آزادشده یا هواخواه ـ برای این شخصیت را هم می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. ▪️ حضور «رهی» در میان «بهادری‌ها» ـ به‌عنوان یک خانوادۀ امروزی، با سبک زندگی مدرن ـ ، ارتباط او با «پروانه» و در نهایت دل‌کندنش از این فضا، می‌تواند استعاره‌ای از نسبت جامعۀ سنتی ایران با عالم تجدد باشد. ▪️ همچنان‌که حملۀ نیروهای ساواک ـ بعد از ماجراهای پانزده خرداد ـ به منزل «رهی»، دستگیری او و سقط‌شدن فرزندش نیز پرداختی نمادین از افول موقت نهضت و به ثمر نرسیدن تلاش‌های انقلابیون در آن مقطع زمانی است. 🔸 یکی دیگر از وجوه مثبت سریال «سرزمین مادری»، تبیین هنرمندانۀ بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران است؛ همان امر مهم و در عین حال مهجوری که اساسی‌ترین سلاح جبهۀ فکری و فرهنگی انقلاب در نبرد جاری این روزها، یعنی نبرد روایت‌هاست. برخی از واقعیت‌های تاریخی روایت‌شده در این سریال از این قرارند: ▪️ فراز و فرود مبارزات مردم ایران بر ضد سلطنت پهلوی ▪️ دسته‌بندی‌های سیاسی قبل از انقلاب ▪️ فساد درباریان، خصوصا اشرف ▪️ نفوذ بهائیان در دستگاه حاکم ▪️ جنایات ساواک ▪️ فقر عمومی و شکاف طبقاتی ▪️ ناکامی گروه‌های غیردینی ـ مثل حزب توده و ملی‌گراها ـ در مواجهه با رژیم ▪️ نقش عالمان دینی ـ مثل آیة الله کاشانی، شهید نواب صفوی و امام ـ در پیشبرد مبارزات ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی (۱) ۱. جواد محدثی ۲. حم
. 🔴 خطر سوفیسم برای جامعه‌ی انسانی 🖌دکتر سیدمهدی موسوی در صفحه شخصی‌اش نوشت: سوفیست، قهرمانِ صنعت خطابه و سفسطه و مغالطه است و با استخفاف مخاطبان به تعطیلی عقل برهانی نظر دارد و سفسطه را عین عقلانیت جلوه می‌دهد. حضور نام و آثار متفکران و حکیمان جامعه را بر نمی‌تابد و با حذف نام و آثار آنها و یا تحریف و تفسیر به‌رأی، زمینه‌ی تحمیق ملت را فراهم می‌کند. پس از آنکه به‌واسطه‌ی قدرت رسانه‌ها و خطابه به شهرت اجتماعی رسید حکیمان و متفکران اصیل را گوشه‌نشین، خانه‌نشین و حتی زندان‌نشین می‌کند و برای کارگزاران خدوم، اسناد رو می‌کند و پرونده‌ی سنگین در رسانه‌ها بالا می‌آورد و قبل از هر دادگاه صالحی، حکم غیابی مخالفان خود را در منبرها و تریبون‌های عمومی صادر می‌کند. اگر خوب بیاندیشیم هیچ خطری برای یک نظام سیاسی و جامعه‌ی انسانی، بالاتر از سوفیسم نیست. البته هیچ پادزهری هم بالاتر از عقل و تفکر و برهان و اجتهاد نیست. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
🔻 جنگ آب ✍️ بهروز دلاور ✍️در اوایل جنگ تحمیلی هشت‌ساله، عراق پیشروی‌های زیادی داشت. فشارهای زیادی بر مردم تحمیل شد. روزبه‌روز شرایط سخت‌تر می‌شد. مسئولان امر راه‌های مختلفی برای مقابله با دشمن را انتخاب می‌کردند. در این میان مصطفی با نظر و توصیه امام خمینی در روز هفتم مهرماه ۱۳۵۹ به همراه ۶۰ نفر از رزمندگانی که تجربه جنگ در کردستان را داشتند وارد اهواز شد. از همان شب اول حملات چریکی خود را در مقابل دشمنی که تا حدود ۶۰ کیلومتری اهواز پیش آمده بود، آغاز کرد و به بررسی موقعیت هجوم دشمن مشغول شد. 👈به منزل یکی از همرزمان قدیمی خود می‌رود و پس از استراحت کوتاه از او نقشه جغرافیایی منطقه خوزستان را می‌خواهد. او ادامه ماجرا را این‌گونه گزارش می‌دهد: «به یکی از دوستان تلفن کردم و ایشان نقشه را آورد. مصطفی با چشمان تیزبین خود، حدود نیم ساعت به نقشه نگاه کرد. سپس با ناراحتی گفت: خرمشهر رفته است. آبادان هم ۹۹ درصد رفتنی است. اگر بخواهیم خرمشهر و آبادان را نجات دهیم، باید اهواز را حفظ کنیم. من به دکتر گفتم: دستور دهید چند لشکر بیاید و خوزستان را حفظ کند. او پاسخ داد: تاکتیک نظامی نیروهای ارتشی، مانند ارتش آمریکا کلاسیک است. معتقدند برای اینکه بتوانیم جلوی لشکر دشمن بایستیم باید سه لشکر داشته باشیم، ضمن اینکه جابجایی لشکر به سرعت امکان‌پذیر نیست و یک تا سه ماه طول می‌کشد. باید به هر نحو ممکن دشمن را زمین‌گیر کنیم. ⬅️ او دوباره دست بر روی نقشه برد و توضیح داد که چنانچه برخی از نهرهای منتهی به رودخانه کرخه را ببندیم و آب را به سمت غرب رودخانه منحرف کنیم می‌توانیم با سیلاب مصنوعی، جلوی نیروهای عراقی را گرفته و مواضع آن‌ها را زیر آب ببریم. در نتیجه عراقی‌ها مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. چمران این مسئولیت را به عهده من گذاشت و گفت شما این کار را انجام دهید. من با آرپی‌جی دشمن را سرگرم می‌کنم تا شما کارتان را تمام کنید.» این نخستین باری بود که ایده جنگ آب مطرح می شد و موفقیت هایی را برای ما به ارمغان آورد. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
☀️ حرمت درخت ✍️ بابک شکورزاده، نویسنده تبلیغی 🔷 اسلام حرمت خاصی برای درخت قائل است . در اهمیت این نکته همین بس که در جلد ۱۹ وسائل الشیعه از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «درختان ثمر دهنده را قطع نکنید که خداوند [در صورت قطع] عذاب سختی بر شما فرو می‌ریزد!» 🔷 در حدیث دیگری که از رسول خدا(ص) در جلد ۶۳ بحارالانوار نقل شده، فرمودند: «هر کس بی جهت درخت سدری را قطع کند، خدا سرش را در آتش فرو می‌برد!» 🔷 نکته جالب توجه در سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله که در منابعی همچون "محاسن برقی" و "اصول کافی" آمده این است که وقتی حضرت مسلمانان را به جنگ می‌فرستاد، یکی از توصیه‌هایی که به آن‌ها می‌فرمود این بود که درختی را قطع نکنند، مگر اینکه مجبور به این کار شوند. این هم نکته مهمی است که حضرت در آن شرایط از حفاظت درختان غافل نیست. 🔷 نکته دیگری که در روایات پیرامون حفاظت از درختان وارد شده این است که از تخلّی در زیر درخت ثمردهنده نهی شده است و نمونه‌ای از این احادیث در کتاب "خصال" و "من لایحضره الفقیه" مرحوم صدوق آمده است. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
✔️ آراء تمدن‌ساز ✍️ علی محمدی‌راد، دانش آموخته حوزه 🔸رهبر انقلاب در بیان اخیر خود از مشارکت در انتخابات تعبیر به وظیفه تمدنی کردند. او چه تصویری از تمدن سازی دارد که شرکت در انتخابات را در راستای این مسئله جدی راهبردی جمهوری اسلامی میشمارد؟ مشارکتی که ظاهرا جزء مسائل اختصاصی مردم ایران است و ارتباطی با دنیای خارج ندارد. 🔸به نظر می‌رسد تصویری که ما از تمدن سازی داریم نیاز به ترمیم دارد. هرچند تمدن اسلامی جزء مسائل درجه اول بدنه نخبگان است اما مسیری که رهبر انقلاب برای رسیدن به این نقطه در حال مدیریت آن است، فاصله روشنی از اقدامات دغدغه‌مندان این عرصه دارد. 🔸رهبری در یکی از بیانات خود خطوطی را به عنوان تصویری از نظم آینده بیان می‌کنند که از مهم ترین آن گسترش منطق مقاومت است. این مهم ترین اتفاقی است که میتوان آن را گامی مهم در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در نظر گرفت. و به نظر می‌رسد رهبر انقلاب طرحی برای شناساندن این منطق به نگاه‌های چاره جوی جهانی دارد اما این منطق چگونه گسترش پیدا میکند؟ 🔸برای فهم چگونگی گسترش منطق مقاومت باید نمونه عینی آن را مشاهده کرد. حماسه غزه و گروه‌های مقاومت همچون خورشیدی در صحنه جهانی میدرخشند. آنچه که موتور محرک این گروه‌ها و مردم مقاوم فلسطین است همین منطق مقاومت است. چنین معرفت ایمانی عمیقی است که میتواند حماسه‌ای نظیر آنچه که میبینیم را رقم بزند. 🔸اما این منطق از محور آن یعنی ایران جوشیده. هر بیننده بی قصد و مرضی بعد از مشاهده مردم ایران حتما از خود خواهد پرسید چه چیزی چنین قدرتی به اینها داده؟ مردمی که هیچ پشتوانه مادی‌ای و هیچ یک از مولفه‌های قدرتی که جهانیان میشناسند نداشته اما به آنچه که از ابتدا شعارش را داده پایبند مانده و بر خلاف نظم حاکم حرکت کرده. و این یعنی اصلی ترین پایگاه محقق کننده تمدن اسلامی وجود جمهوری اسلامی است. 🔸مشارکت در انتخابات یعنی با وجود همه تلاش‌ها برای دست کشیدن از حضور در صحنه مدیریت کشور ۲۵میلیون نفر از مردم در اصلی ترین و بارز ترین عرصه حضور و مشروعیت بخشی به نظام حضور پیدا میکنند. آیا هر بیننده بی قصد و مرضی از خود نخواهد پرسید چه منطقی است که اینها را در چنین شرایط سختی به صحنه کشانده؟ رهبر انقلاب از این پدیده تعبیر به رایحه خوشی که به مشام مردم جهان میرسد میکند. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
📌 مبادا رشوه! ✍️مرتضی بذرافشان در آستانه سال جدید، آمده‌ام، به استان گل و بلبل شما_ خوزستان عزیز_ بازدید و تعریف تان کنم؛بعد از کلی لذت، بگویم، مبادا، بشنوم، کسی رشوه گرفته است؛ چون: _ادارات ما، واقعا، مظهر پاکدستی، به قول عموجان محمود، نماد مهر ورزی و انسان دوستی ست. معاذالله از این اتهامات. _این ویژگی، نه مختص خوزستان، برای همه ادارات ما و سراسری، عمومیت دارد. حداقل، مدیران مطیع، از این خلاف ها، چیزی ،به گوش بنده، نرسانده اند. _کارمندان ما، از چنان حقوق بالایی برخوردارند، که اصلا و ابدا، نیازی به این پول‌های زیر میزی و روی میزی ندارند. _آنچه از پول‌های زیر میزی، در فضای مجازی، به نامردی پخش است، آنقدر هم، زیر میزی نیست؛ جلوی دوربین، متداول، همگانی و غیر قابل پیگرد است؛ ناز شستشون. _بعضی رشوه و پرداخت‌ها، غیر قابل انکار است و قبول دارم؛ ولی از دولت گذشته به ما ارث رسیده؛ ما بی‌تقصیریم صددرصد. _البته واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد؛ برخی مجوزات طلایی، خرج دارد؛ بی مایه فتیر است. _اگر خبر رشوه گیری، به گوش من برسد، برخورد قاطع خواهم داشت، حالا اگر نشنوم، یا نرسانند، نه که مهم نیست؛ اما شتر دیدی، ندیدی. _این را هم بگویم، ما با موضوعات بالاتر و نگران کننده تر از رشوه، البته غیر سیستماتیک، مثل اختلاس های چند هزار میلیاردی مواجهیم، که نسبت به رشوه، زیاد هم سخت گیر نیستیم و زیر سبیلی از آن عبور میکنیم. _با افزایش قیمت دلار، رونق اقتصادی ما به قول داش حسن، چنان بالاست، که رشوه، موضوع دست چندمی ست و غالبا دیده نمی‌شود؛ مردم، خدا رو شکر، همراهند؛ همراه اول و آخر و در انتخابات مجلس، با مشارکت حداکثری نشان دادند. ممنون از توضیحات قانع کننده ام؛ آفرین به من، بارک الله به مخبر و رضایی. @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
🖌 بزرگ‌ترین خیانت در حق یک اندیشه و آرمان آنست که آنقدر آن‌را وقت و بی‌وقت تکرار کنی تا تبدیل به کلیشه و شعار شود و وقتی کلیشه شد، از هر چه شور و شعور است، تهی خواهد شد. ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
۱۹ اسفند ۱۴۰۲