eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع) نام پدر: علی بن ابیطالب. نام مادر: فاطمه. متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری. روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد. به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت. كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ‏ترين مردم به رسول الله(ص) بود. ▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است: «اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود. ▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت. بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد. ▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد. 📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است. آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید. زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند. 📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493. 📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253. 📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات. 🗒️@HamQalam
. ✔️ ای کاش از کشورهای مقاوت آغاز می‌کردید. ✔️عراق_مقاومت_و_زیارت ✨ویراستی مدادالفضلاء👇 https://virasty.com/HOWZAVIAN 🆔 @howzavian_isfahan
. ستوده‌ی آسمان و زمین ✍نجمه صالحی همچون نامش ستودنی است، او که با قدم زدن در کوچه‌های دل، عطر وجودش را به همه جا می‌پراکند و جان‌ها را همچون ایتام مدینه نوازش می‌دهد و آرامش را به قلب‌ها تزریق می‌کند. قرآن او را "اسوه حسنه"* خوانده و اخلاقش را ستوده است. "خُلُق عظیم"* او را به صبر، تحمل و تدبیر بر مقتضای عقل تعبیر کرده‌اند. تحمل سختی‌ها و صبر مهربان‌ترین نبی در برابر ناملایمات! "خلق عظیم" او در همه صفات روحی، اجتماعی، شخصی، انسانی، خانوادگی؛ یعنی جامع مکارم اخلاقی! او که با رفتار و گفتارش، چراغ راهی برای بشریت روشن کرد و با صبر و بردباری، دل‌های بسیاری را به سوی حقیقت هدایت نمود. او که در برابر سختی‌ها و ناملایمات، همچون کوهی استوار ایستاد و با مهربانی و عطوفت، دل‌های سخت را نرم کرد. او که با تدبیر و حکمت، جامعه‌ای را از تاریکی به نور هدایت کرد و با اخلاق نیکویش، الگویی برای همه انسان‌ها شد. خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله نه یک فرمانروای مستبد، بلکه پیامبری روشنگر و هدایت‌گر بود. در شیوه حکمرانی خویش، همواره می‌کوشید با نور آگاهی، مردم را به عرصه مواجهه و سیاست‌ورزی فراخواند. چنان‌که منافقان در جنگ با کفار و مشرکان، میدان را ترک کرده و با بهانه‌تراشی در مدینه ماندند و بازداشت نشدند. از جمله این افراد، جد بن قیس بود که طبق گفته مفسران، آیات ۴۱ تا ۵۲ سوره توبه درباره او نازل شده است. محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله دین کامل و نجات‌بخش را به بشریت عرضه کرد؛ دینی که نه تنها به سعادت انسان‌ها، بلکه به رفاه و سلامت زمین نیز توجه داشت. او تأکید داشت که درختان بی‌دلیل قطع نشوند، شاخه‌ها شکسته نشوند و حیوانات مورد آزار قرار نگیرند.* او اسلام را به جهانیان معرفی کرد؛ دینی که در کمال و نجات‌بخشی بی‌نظیر بود. با تلاش و رنج بیست و سه ساله و با رفتار نیکو و صبرش، بسیاری از مردم را به اسلام متمایل کرد؛ اما دشمنانش تاب نیاوردند و در نهایت تصمیم به قتل او گرفتند. چنانچه از یار نبی، عبداالله بن مسعود روایت شده است که می‌گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوب‌تر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.* حتی پس از رفتنش، به فکر هم‌نوعانش بود. قرآن، روشن‌ترین نور و دوازده قرآن ناطق، نور علی نور، را به جهانیان معرفی کرد تا راه‌های تاریک زمین و پیچ و خم‌های روزگار را روشن کنند و آموزه‌های اسلامی را به مردم بیاموزند. 🥀شهادت پیامبر اعظم، صلی‌الله‌علیه‌وآله، معراج وصال اوست با حضرت دوست، عرض تسلیت🥀 پ.ن: مصاحبه با خبرگزاری حوزه درمورد سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حضور زنان در فعالیت‌های مختلف در لینک زیر https://hawzahnews.com/xcrgT *احزاب/۲۱ *قلم/۴ *ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 30. *مسند الإمام أحمد بن حنبل ج۴ ص۶۶. @zemzemh60 @AFKAREHOWZAVI
می‌نویسم "یا حسن"، حُسنِ ختامش با خودت بر لبم ذکر تو را دارم، دوامش با خودت لحظه‌های عُمر خود را می‌سپارم دست تو از سلام زندگی تا والسلامش با خودت از ادب دور است نزدت دست خالی آمدن زخم آوردم برایت، التیامش با خودت باز هم بال خیالم تا بقیع‌ات پَر کشید من کبوتر می‌شوم یک روز، بامش با خودت سر به دامان تو خواهم داشت یا زانوی غم؟ اینکه باشد لحظه‌ی مرگم کدامش، با خودت! از کریمان کم طلب کردن که کفرِ نعمت است حاجتم را هم که می‌دانی، تمامش با خودت... علیه‌السلام @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻 پژوهش در تاریخ و سیره پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با نرم‌افزار «دانشنامه نبوی» نرم‌افزار دانشنامه نبوی به ارائه اطلاعاتی جامع و دسته‌بندی شده درباره پیامبر خاتم(ص) پرداخته و در هر سربرگ، اطلاعات خاصی را از منابع گردآوری و به کاربر ارائه می‌نمایند. 🔖 بیشتر بخوانید @howzavian_alborz
🔰عبور یک پیامبر از حجاب های نورانی و رمز آن در قرآن 👌توصیف آیات آغازین سوره نجم از سیر الی الله پیامبر، نهایت استعداد درک صفات جمال و جلال الهی را روشن می کند: ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى‏ (نجم6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9) حجاب ها دوقسم اند؛ ظلمانی که از شهوت و غضب و عاطفه و رذایل اخلاقی تشکیل می شود. حتی اگر علم و توحید و تولی و تبری که ذاتشان نور است مقرون انگیزه های مادی شود به حجابی ظلمانی تبدیل می گردند. در مقابل، مراتب جلوه های جلال و جمال حضرت حق، حجاب های نورانی هستند. سیر و فناء در یک مرتبه می تواند حجاب نورانی برای درک مراتب بالاتر گردد. مگر اینکه بر اثر بندگی استعدادی پدید آید تا بتواند به مرتبه بالاتر صعود کند. و به مرتبه بالاتر برود و این استعداد تنها با بندگی و شناخت به دست می آید. سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه عرض میکند: یا من احتجب فی سرادقات عرشه ان تدرکه. ای خدایی که سراپرده عرش او مانع از آن است که چشم ها او را درک نمایند. امام علی علیه السلام نیز در مناجات شعبانیه عرض می کند: و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه. جبرائیل می گوید هفتاد حجاب بین من و خدا وجود دارد که من یک حجاب را در نور دیدم. پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم همه این حجاب ها را درنوردید، و به مقام ادای راه یافت که بالاتر از آن معقول نیست: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9). 🔸 پیامبر اکرم و مقام عبدیّت مطلق در قرآن کریم، کلمه عبد در پیامبر اکرم بدون ذکر نام مبارک ایشان آمده است. هر پیامبری که به عبد بودن توصیف شده در پیش یا پس از ذکر کلمه عبد، نام آن پیامبر ذکر می شود؛ زیرا بدون ذکر نام، مراد از کلمه عبد فهمیده نمی شود چرا که عباد الله فراوان هستند.. چنانکه در مورد حضرت نوح فرمود: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (قمر9). و در مورد حضرت داوود فرمود: اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (ص17) و مورد حضرت ایوب فرمود: وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ (ص41) و در خصوص: حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب فرمود: وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدي وَ الْأَبْصارِ (ص45). ▫️با این حال، کلمه عبد را بدون ذکر نام، در پیامبر اکرم به کار می برد: وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ..(البقرة23). و فرمود: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان1) و فرمود:..وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ.. (انفال 41). و فرمود: سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.. (اسراء 1). و فرمود: وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً (جن 19) این نشان می دهد که مقصود از کلمه عبد در میان همه انبیاء الهی در فرهنگ قرآن و نزد خداوند، اگر علی الاطلاق و بدون موصوف و نام ذکر شود پیامبر اکرم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است. اگر چه همه انبیاء الهی خود را عبد خداوند می دانستند چنانکه از زبان حضرت عیسی در گهواره گزارش می کند: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (30). ▫️ این استعمال قرآن کریم مانند این است که در علم فقه گفته می شود: شیخ اینگونه گفته است مقصود شیخ طوسی است و اگر گفته شود علامه چنین نوشته علامه حلی و در دانش اصول مقصود از شیخ، شیخ انصاری است. در حالی که صد ها شیخ و علامه در فقه و اصول ظهور می کنند. مقام علمی بلند ایشان در این دانش ها، باعث استعمال این عناوین برای این افراد در زبان دانشمندان شده و این استعمال به اندازه ای کثرت داشته که هر زمان به گونه مطلق گفته شود شیخ و علامه، نیازی به ذکر نام ایشان نیست. بندگی و طهارت نفس بی نظیر پیامبر اکرم در میان انبیاء، سبب شده تا خداوند آن یگانه آفرینش را عبد علی الاطلاق خود حتی در میان انبیاء معرفی نموده است و همین عظمت بندگی است که آن حضرت را از میان همه حجاب های با عظمت نورانی تا افق اعلی رسانده است. ✍غلامعباس هاشمی همدانی @howzavian_hamedan
| اهمّ دغدغه‌های اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانه‌ایِ حوزوی در هفته‌ای که گذشت؛ ▪️با تعارض دیدگاه‌کارشناسان چه باید کرد؟|احمدحسین شریفی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستاره نحس مستکبران رو به زوال است|میراحمدرضا حاجتی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستیز با مکتب؛ به اسم دفاع از اشخاص|محمدرضا باقرزاده 📎 لینک یادداشت ▪️ توتالیتاریسم «شبه‌علم»|حبیب اله بابائی 📎 لینک یادداشت ▪️ چرخش فراگیر قدرت|داود مهدوی‌زادگان 📎 لینک یادداشت ▪️ سفر اربعین و مساله رنج|محمد جعفری 📎 لینک یادداشت ▪️برائت اربعینی یا برائت برائتی؟|دانیال بصیر 📎 لینک یادداشت ▪️مشاور دولت در امور روحانیت|احمد اولیایی 📎 لینک یادداشت ▪️مسیریاب انقلاب|بهروز دلاور 📎 لینک یادداشت @HOWZAVIAN @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ میثم مطیعی ،"مداح عصر انقلاب"(۱) 🔺انسان ها همیشه در دو بعد زندگی می‌کنند، یا در حال و یا در گذشته و اساسا انسان هایی موفق هستند که نگاهشان علاوه برگذشته به سمت آینده و عصر کنونی در حال حرکت هستند. 🔺انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرد که نگاه های حداقلی و سطحی کنار روند و به سمت یک هدف و نگاهی ژرف حرکت کنند و زمانی که انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت یک نسبت بین عموم جامعه در حال رواج بود و آن این بود که نسبت ما با جمهوری اسلامی و این انقلابی که رخ داده است چیست؟ 🔺برخی در قبال دگرگونی که رخ داده یا بی طرف بودند و یا اساسا رغبتی به آن نداشتند،اما عده ای نیز بودند که علاوه براینکه رغبت داشتند،نسبت خود را با این انقلاب روشن کرده و در حال فعالیت هستند. 🔺میثم مطیعی جز همین افراد است شخصیتی انقلابی ،اهل علم و مسلط بودن به زبان عربی و اجرا کردن کار های چند زبانه. 🔺او توانسته با تسلطی که به زبان خارجه داشته است دایره ی مخاطبین خود را صرفا به محدوده ی جغرافیایی جمهوری اسلامی محدوده نکند و مخاطبین انقلاب اسلامی را در دایره ی وسیع ببیند و اساسا وظیفه خود ببیند برای جذب آنها و اثر گذاری در بخش بین الملل، وبه راستی او توانسته است در حد خود و در وسع خود حرف اسلام و انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند. 🔺چه خوب است بقیه ی مادحین گرامی "دایره ی اثرگذاری" خویش بر روی مخاطب را فراتر ببینند و اول برای خود "ارزش" قائل باشند وهم برای مخاطب گرامی تا از هرچه خوانی و ساده خوانی جلوگیری کنند که امروزه عافتی است که هیئات امروز ما را فراگرفته است. ✍علی بختیاری @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
بهشت پیامکی 🔹بشارت خروج ماه صفر «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است. 🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند. غافل از اینکه: 🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده. 🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟ 🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است. 🍁متن روایت:👇👇 روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی... قضاوت با شما این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟ 🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است. ✍ مجید نقی‌لو @howzavian_zanjan