eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت نویسنده حوزوی در خبرگزاری تسنیم 🔴 پیام وصیت حاج قاسم و آزمون حوزه علمیه https://tn.ai/3229807 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 مستند «مجاهد حکیم» روایتی عمیق از زندگی، اندیشه ها و مجاهدت های علامه محمد تقی 🎞 کاری از رحامدیا به زودی... 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
💢علامه مصباح؛ صبور در برابر طعنه‌ها ✍️ محمدرضا آتشین صدف ▫️در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی، شخصیت‌های بزرگی از سلسله‌ی جلیله‌ی عالمان دین برخاسته‌اند که در صبح بیداری تفکر دینی، خورشید دانش و معرفت را بر فراز افق‌های آسمان این سرزمین تابانده‌اند. یکی از این چهره‌های جاودان که خواهند ماند مادامی که دهر مانده باشد، مرحوم علامه مصباح‌ یزدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است؛ عالمی که با اندیشه‌ای عمیق و عزم راسخ، در صحنه‌ی علم و فرهنگ و سیاست، مجاهدت کرد و مروج و مدافع دینی شد که نجات بشر تنها از راه آن میسر است. 🔸علامه مصباح، علم را نه صرفاً ساحتی نظری، بلکه چراغ راهی می‌دانست که می‌تواند دل‌ها را روشن کند و آدمیان را از تاریکی‌های جهل و ناامیدی، به‌سوی آگاهی و امید هدایت کند؛ همچنین او علم و دین را دو بال پرواز بشریت می‌دانست برای پرواز به‌سوی بهشتی که پهنای آن به‌اندازه‌ی آسمان‌ها و زمین است. 🔹از ویژگی‌های بارز آن عالم فرزانه، اهتمام ویژه‌اش به تربیت نسل جوان و نخبگان جامعه بود. علامه مصباح با تأسیس مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی، فضایی فراهم آورد تا جوانان جویای جمال توحید، در آن به آموختن معارف اسلامی بپردازند و در پرورش اندیشه‌ی خلاق و نقادانه‌ی خویش توقف نکنند. او نه‌تنها معلمی دلسوز بلکه یاری بی‌منت برای جوانان بود که آنها را به مقامات والای معنویت فرامی‌خواند و به تقویت روحیه‌ی خودباوری در آن‌ها کمک می‌کرد. 🔰از سویی دیگر، بقا و شکوفایی نظام اسلامی و گسترش ارزش‌های دینی، از دغدغه‌ها و کارویژه‌های فکری و عملی ایشان بودند و خود مطیع و مدافع همیشگی ولایت فقیه بود و در این راه از هجمه‌ها هراسی به خود راه نداد و همچون دماوند استوار، در برابر تیرهای طعنه و تهمت ایستاد و با کلامی شیرین و منطقی، حقیقت را در دل‌ها نشاند و دشمن را ناکام نهاد. ♨️ هستند عالمان فاضل و بافضیلتی که به‌دلایل معلوم یا نامعلوم، از کنش‌های سیاسی و اجتماعی برای تقویت نظام اسلامی و دفاع از آن فاصله می‌گیرند؛ اما علامه مصباح، نمونه‌ای بارز از آن عالمان دینی است که در سخت‌ترین شرایط، بیان و بنان خویش را برای دفاع از حق و حقیقت به کار می‌گیرند. 🗂 دریافت متن کامل @howzavian_khuzestan
✳طالبان طرب✳ دف زنان ، ماه آمده بیرون، طالبان طرب کجا هستند؟ شاپرکهای بی قرار قنوت، در دل نیمه شب کجا هستند؟ یک کمی دور تر از این وادی، رود افتاده راه با شادی مزه ی شیر با عسل دارد، تشنگان رجب کجا هستند؟ نخلهای اجابت از هر سو، نیمه شب سمت خاک خم شده اند پس نگو هست دست ما کوتاه، خوشه های رطب کجا هستند؟ در بهار چنین دل انگیزی، وقت آن است تا که برخیزی روی شاخه شکوفه وا شده است، ذکرها روی لب کجا هستند؟ بخشش اش هست از گناه افزون، نیست از این جهت کسی مغبون به شما پس خدا بدهکار است، دستهای طلب کجا هستند؟! @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادداشت حجت الاسلام دکتر شریفی به مناسبت سالگرد ارتحال آقا مجتبی تهرانی در خبرگزاری تسنیم متن کامل: https://tn.ai/3230902 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس های امام هادی برای امروز جامعه شیعی، مسأله‌شدن نامسأله‌ها 🔹همیشه گفتم یکی از مشکلات ما، مسأله گی نا مسأله ها و نامساله گی مسأله هاست. دشمن چیزهای فیک را برای ما مسأله می‌کند. و ما در زمین دشمن، بازی می‌کنیم. سر ما را مشغول می‌کند به مسأله فیک؛ سر آن یک دیگر را کافر و نا مسلمان می شماریم. 🔸او به زرنگی، مسأله اصلی ما را سعی میکند، ما فراموش کنیم. امام هادی ع، به این خیلی دقت داشت. ▪️مسأله خلق قرآن، یک مسأله فیکی بود که مسأله شده بود. سر این مسلمانان حتی همدیگر را می کشتند. 🔹هر جریانی به قدرت می رسید، طرفدار یک تئوری بود، و طرفداران تئوری رقیب را می کشت. اما امام هادی(ع) در نامه‌ای، به یکی از شیعیان از او خواست تا در مسأله خلق قرآن اظهارنظر نکرده و جانب هیچ یک از نظریه حدوث و قدم قرآن را نگیرد. 🔸او در این نامه مسأله خلق قرآن را فتنه خوانده و ورود به این بحث را هلاکت دانسته است. همچنین بر کلام خدا بودن قرآن تأکید کرده و گفتگو درباره آن را بدعتی دانسته که هم سؤال‌کننده و هم پاسخ‌دهنده در گناه آن شریکند. ▫️در آن دوره، جدال بر سر مسأله حدوث و قدم قرآن موجب پیدایش فرقه‌ها و گروه‌هایی در میان اهل سنت شده بود مأمون و معتصم جانب نظریه خلق قرآن را گرفته بودند و مخالفان را تحت فشار قرار می‌دادند که از آن به دوره محنت یاد می‌شود اما متوکل از قدیم بودن قرآن حمایت می‌کرد. ✍️دکتر یحیی جهانگیری @howzavian_zanjan
◻️امام هادی و نهادینه‌سازی هویت شیعی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻دوران ۳۳ ساله امامت امام هادی علیه السلام مصادف با دوران خلافت شش خلیفه فاجر و فاسق عباسی بود: معتصم بالله، واثق بالله، متوکل بالله، مستنصر بالله، مستعین بالله و معتز بالله. 🔹امام هادی علیه السلام در طول امامت خود، علیرغم آنکه مدت ۲۰ سال پایانی عمر مبارکش در سامراء تحت نظارت دستگاه خلفای عباسی بود، توانست با تدبیر و زیرکی بی‌سابقه‌ای نظام فکری و اجتماعی تشیع را نهادینه کند. 🔸به عنوان نمونه: ✔️در حوزه فکری و اعتقادی، کبیره را به شیعیان تعلیم داد که یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امامت‌شناسی است. ✔️در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تبلیغی، شبکه‌ای منسجم و هماهنگ از عالمان و مبلغان شیعی را تشکیل داد. شبکه‌ای از وکلاء که توانستند اسلام ناب محمدی را در اقصی نقاط جهان اسلام ترویج دهند و معارف آن را حفظ کنند. تشکیل نهاد عظیم «سازمان وکالت» از مهمترین ابتکارات امام هادی بود. این نهاد که حتی در دوران غیبت کبری الی زماننا هذا، در قالب‌ها و گونه‌های مختلفی نیز استمرار یافته است، از راهبردی‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بود. @howzavian_hamedan
📮سه روایت از دلِ تاریخ، سه وداع از جنس جاودانگیمیلاد حسن زاده ▫️دی‌ماه، در حافظه تاریخ انقلاب اسلامی، ماهی است که طنین قدم‌های بلند انسان‌های بزرگ را در خود نگه داشته است. گویی این ماه، لحظه‌ای برای تأمل و بازگشت به ریشه‌هاست؛ جایی که میراثی از اندیشه، ایمان و تلاش به یادگار مانده است. در این ماه، سه نام درخشان به آرامی از میان ما رفتند، اما اثری عمیق بر مسیر و معنای انقلاب باقی گذاشتند: علامه محمدتقی مصباح یزدی، شهید حاج قاسم سلیمانی، و دکتر سعید کاظمی آشتیانی. 🌱 علامه مصباح، به‌سان درختی کهنسال و تنومند، درخت اندیشه انقلاب را با دانش و حکمتش آبیاری کرد. او اهل جنجال نبود، اما صدایش در میان بحران‌های فکری دوران، محکم و استوار به گوش می‌رسید. آثار او، چونان فانوسی، راه را برای کسانی که در پیچ‌وخم‌های جهان مدرن به دنبال حقیقت بودند، روشن کرد. علامه مصباح تنها یک متفکر نبود؛ او معلم نسلی بود که در میان چالش‌های فرهنگی، به دنبال معنای عمیق‌تری از انقلاب بودند. ➕اما انقلاب، تنها در جهان اندیشه متوقف نمی‌شود. حاج قاسم سلیمانی، کسی بود که این اندیشه را با چهره‌ای عملی و ملموس به میدان آورد. او تجسم شجاعت و تدبیر بود؛ کسی که در پیچیده‌ترین معادلات سیاسی و نظامی، جایگاه انقلاب را نه‌تنها حفظ کرد، بلکه گسترش داد. او مرد میدان بود، اما میدانش تنها جنگ نبود؛ دل‌ها را فتح می‌کرد و قصه مقاومت را به داستانی جهانی بدل ساخت. شهادتش، نه‌فقط پایان یک زندگی که آغاز فصلی تازه در روایت انقلاب بود؛ روایتی که عمق و دامنه آن فراتر از مرزهای جغرافیا گسترش یافت. ➕و دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دانشمند جوانی که شاید نامش کمتر از آن دو دیگر شنیده شود، اما میراث او، به همان اندازه عمیق و ماندگار است. او نمادی از ایمان به آینده و قدرت علم در خدمت ارزش‌ها بود. در زمانی که بسیاری تصور می‌کردند پیشرفت علمی تنها در گرو تقلید از غرب است، کاظمی آشتیانی، راهی نو گشود. پژوهش‌های او در زیست‌فناوری، ایران را به جایگاهی رساند که کمتر کسی تصورش را می‌کرد. او باور داشت که انقلاب اسلامی می‌تواند پایگاهی برای تلفیق علم و اخلاق باشد و این باور را با زندگی‌اش به اثبات رساند. 🌱 پیوند میان این سه، در ماه دی، چیزی فراتر از هم‌زمانی وداع‌شان است. آنان هرکدام در مسیری متفاوت، اما مکمل یکدیگر، انقلاب را به جلو راندند. مصباح، اندیشه را به عمق برد؛ حاج قاسم، آن را در میدان به حرکت درآورد؛ و کاظمی آشتیانی، افقی علمی برای آینده گشود. دی‌ماه، یادآور این حقیقت است که انقلاب، تنها به شعار و شور وابسته نیست؛ به انسان‌هایی نیاز دارد که با همه وجودشان، در راهی که باور دارند، قدم بردارند. هرچند آن‌ها از میان ما رفته‌اند، اما مسیرشان همچنان در برابر دیدگان ما گسترده است. دی‌ماه، فرصتی است برای بازگشت به این مسیر؛ برای اندیشیدن به آنچه از آنان آموخته‌ایم و برای یافتن راه‌هایی که میراثشان را زنده نگاه دارد. آن‌ها ثابت کردند که انقلاب، نه‌فقط یک حادثه تاریخی، که یک جریان ماندگار است؛ جریانی که در عقلانیت، ایمان و خلاقیت، ریشه دوانده است. @howzavian_alborz
🔻درسی از امام دهم 💠 مسئله رزق 📌 آیا لقمه حرام رزق انسان است یا خیر؟ و یا اینکه بعضی‌ها اینقدر ثروت اندوزی می‌کنند و می‌گویند رزق من بود آیا درست است یا خیر؟ امام هادی علیه‌السلام به آن پاسخ داد و فرمود: رزق چیزی نیست که در اختیار شما است اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست؛ آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه السلام با بیان این مسئله به مردم یاد می‌داد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند. 💠 مسئله جبر و اختیار 📌 شاید مهمترین مسئله اعتقادی در زمان امام هادی علیه‌السلام مسئله جبر و اختیار بود و حکومت عباسی به واسطه اغراض سیاسی مروج تفکر جبری‌گری بود که متاسفانه هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی سایه افکنده است. تفکر جبری‌گری نوعی مجوز فرار از مسئولیت بود. تفکر جبری یعنی اینکه هر کاری که انجام شود بگوییم کار خدا بوده است و خود را تبرئه کنیم. امام هادی علیه‌السلام بود که در این شرایط این مساله را بیان کرد که:«لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين»؛ یعنی جبر اشتباه است و اختیار نیز اشتباه است و کارهایی که انجام می‌دهیم، نه صد در صد مختاریم و نه صد در صد مجبور؛ بلکه در کارها هم ما نقش داریم و هم خدای متعال. 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد احمد عابدی در حرم سامرا‌ء. i @howzavian_tehran
🖍 سربازان مکتب‌ساز امام 🔺انقلاب اسلامی و تقابل با آمریکایی‌شدن دنیا ✍️ حجت‌الاسلام دکتر مهدی طاهری نوشت: مقدمه اول: نیمه دوم قرن بیستم دوره‌ای است که دنیا در ابعاد مختلف به سرعت در حال «آمریکایی شدن» بود. در بعد علمی و منطق فهم قایل به «پایان علم» و در بعد هویتی نظریه اداره دنیا قائل به «پایان تاریخ» بودند. مقدمه دوم: امام در این شرایط مدلی را متفاوت از همه مدل‌های حکمرانی عالم به عنوان «نظام سیاسی» مطرح کرد. • مصاحبه با حسنین هیکل؛ انقلاب را از چه کتاب و دانشی گرفتید، اصول کافی، جواهر، فلسفه. • شیخ عبدالکریم و تأسیس حوزه علمیه در زمان رضاشاه و انقلاب در زمان محمدرضا شاه؛ • جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد شالوه نظام مبتنی بر ولایت فقیه با قیام مردم برای اقامه اسلام را بنا نهاد و نظام به مرحله استقرار رسید؛ پروژه امام سه لایه داشت: • مؤمنین؛ • مسلمین؛ • مستضعفین. امام خمینی یکی از یاران ذخیره شده رسول خدا بود که می ‌خواست سپاه علی در آخرالزمان را یاری کند؛ امام در همان اول نهضت فرمود ما بر آنیم تا پرچم لااله الاالله را بر سرتاسر قلل رفیع عالم به اهتزار در بیاوریم و ؛ دو شخصیت مکتب‌ساز انقلاب اسلامی این اهتزاز و استمرار نظام امام نیاز به عمار و مالک داشت: • فیلسوف متفکر و فیلسوف مکتب‌ساز؛ مدل اداره را مبتنی بر عدالت طراحی نمود؛ و در مواجهه با مدل لیبرال‌ها و فتنه‌هایی زمانه نه تنها به عنوان یک متفکر به میدان آمد بلکه این تفکر را تبدیل به مکتب کرد، مکتبی که نظریه اداره امام را به تفصیل کشاند و لوازم آن را تحلیل کرد به گونه‌ای که شهید سید حسن نصرالله می‌گوید حزب الله تجسم عینی اندیشه سیاسی علامه مصباح است. انسانی از جنس خلوص و به تعبیر علامه طباطبایی در بین شاگردان مانند انجیر است دور ریز ندارد. عمق اندیشه ایشان و اهمیت و توان مقابله آن با فکر آمریکایی به گونه‌ای است که آن مأمور سی آی ای می‌گوید تنها مانع تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران آیت الله مصباح است؛ تواضع این قله اندیشه در مقابل ولی فقیه و امام ضمن در گستره تاریخ اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است؛ شخصیت مرد بزرگ دیگری که موجب بسط اندیشه مقاومت امام شد؛ شخصیت بین المللی مقاومت حاج قاسم سلیمانی است؛ او الگو بود نه اسطوره از این جهت مکتب‌ساز شد نه تنها یک فرمانده نظامی! نوع نگاه شهید سلیمانی ۱) حرم دیدن ایران؛ مقدس دانستن ایران و بسط شعاع ارادت؛ ضرورت مراقبت از حرم و خیمه آن یعنی «ولایت فقیه» ۲) جهانی دیدن مسایل نگاه راهبردی و استراتژیک به مسایل ضعف و خیانت در ارتش سوریه!!! سخن آخر: رسالت بانوان در شرایط سخت؛ • حرکت امیدوارنه موسی او را در مقابل تشدید اقدامات و تهدیدات فرعون موسی مشمول نصرت خدا کرد؛ ( ان معی ربی)؛ • ملت‌هایی که نصرت و معجزه الهی را دریافت کردند اما شاکر اون نبودند در طول تاریخ دچار نقمت و گرفتاری و عذاب الهی شدند. 🔅نویسندگان‌حوزوی‌چهارمحال‌و‌ بختیاری با ما همراه باشید. https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari