eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
605 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
در ثواب انتشار این پوستر شریک باشید. فاخر بین المللی @howzavian
♦️قوانین در هم‌ تنیده ✍️ علی بهاری 🔹فرض کنید مادری سه پسر خود (حسین، حسن و محمد) را برای صرف ناهار به منزلش دعوت کرده است. 🔹پیش از دعوت، همسر این زن (پدر پسران) به او گفته است خوش‌مزه‌ترین غذا را برای‌شان درست کن. مادر می‌داند حسین از زرشک پلو، قیمه و قرمه متنفر است. محمد به جوجه و کوبیده لب نمی‌زند و حسن به فسنجان حساسیت دارد. بنابراین مجبور می‌شود آب‌گوشت درست کند. 🔹کسی که ذائقه سه پسر را نمی‌داند بلافاصله مادر را متهم می‌کند که از دستور همسرش سرپیچی کرده است. چون آب گوشت در نگاه اول، قطعا بهترین غذایی که مادر می‌تواند بپزد نیست. اما کسی که محدودیت‌های مادر را می‌داند درایت او را در انتخاب خوش‌مزه‌ترین غذای «ممکن» ستایش خواهد کرد. زیرا «آب‌گوشت» تنها گزینه‌ایست که هم مورد پسند سه پسر است و هم بهترین غذای ممکن بعد از حذف آن چند مورد. 🔹خانم به تازگی خاصیت در دفع بلا را مسخره کرده و درباره آن متن طنزآمیز نوشته است. 🔹احتمالا او توقع دارد با پرداخت مثلا هزار تومان صدقه، همه بلایای زمینی و آسمانی از او و دیگر مردم دور شود! در حالی که این جهان، قوانین و اصول متعدد و درهم‌تنیده‌ای دارد که یکی از آن‌ها خاصیت بلازدایی صدقه است. 🔹همان خدایی که صدقه را مایه رفع گرفتاری قرار داد، در قرآن با تاکید گفته است انسان‌ها را با دشواری‌هایی چون گرسنگی، ترس، زیان مالی و جانی آزمایش خواهد کرد. 🔹همان دینی که صله رحم را مایه طولانی شدن عمر خواند برای مرتکبانِ برخی گناهان، کیفر «جوان‌مرگی» را تقدیر کرد. همان اسلامی که گشایش روزی را در قرائت سوره واقعه قرار داد فقر را نیز امتحانی دانست که یقه بندگان (خوب و بد) را خواهد گرفت تا عیار ایمان‌شان مشخص شود. 🔹به بیان دیگر خداوند برای اداره جهان، اصول پرشماری دارد. یکی از آن‌ها خاصیت بلازدایی صدقه است. دیگری، ضرورت ابتلای بندگان به گرفتاری است تا عیار ایمان‌شان مشخص شود. ضرورت حفظ اختیار انسان‌ها نیز اصلی است که خداوند هرگز از آن کوتاه نمی‌آید. 🔹مثلا اگر کسی بخواهد تعمدا ویروسی بسازد و به جان ملت‌ها بیندازد چون اختیار و اراده او نزد خدا محترم است (اگر چه با آن بدی مرتکب شود) خدا جلوی او را نخواهد گرفت و نباید انتظار داشت عملی چون پرداخت صدقه دست اختیار او را ببندد یا مثلا اگر کسی با دست خود سد را تخریب کند طبعا سیل به راه خواهد افتاد و همه خانه‌های بر سر راه را خراب خواهد کرد. بنابراین نباید از خداوند انتظار داشت با اسباب فراطبیعی جلوی جریان طبیعی آب را بگیرد. 🔹همان‌طور که روا نیست آن مادر را در انتخاب آب‌گوشت سرزنش کنیم (زیرا با توجه به ذائقه فرزندانش، بهترین گزینه «ممکن» را برگزیده است) جایز نیست با کرونا و سیل و زلزله، خاصیت بلازدایی صدقه را انکار کنیم. 🔹این جهان، قوانین متعددی دارد که گاه یکدیگر را محدود می‌کنند. آثار مثبت صدقه را باید در کنار اصولی چون «ضرورت ابتلای بندگان»، «ضرورت بقای اختیار حداکثری انسان‌ها» «ضرورت صیانت از قانون علت و معلول» و ده‌ها اصل و قانون الاهی دیگر دید و معنا کرد. @fekrat_net @howzavian
💐بیت های انتظار💐 🙏تقدیم به اعضای فرهیخته کانال نویسندگان حوزوی چه حسی بهتر از چشم انتظاری؟ تو را دارم به جاي هر نداری برايم باورش سخت است اما تو هم گفتی كه ما را دوست داری شبم تاریک‌‌تر، تاریک‌تر شد و مرز خوب و بد باريک‌تر شد از اين یک چيز اما مطمئنم دمادم صبح هم نزديک‌تر شد سپیده می رسد از سوی ساحل شود بر قلبم انگار ایه نازل اگر در نیمه‌ی شعبان بیاید چه عیدی می‌شود اینبار حاصل دلخوش به حمایتی، نه دلخور ز گزند در عرصه‌ی انتظار پا بگذارند ما منتظرانیم و بقولِ خیام "رفتند و رویم و باز آیند و روند" آقا بیا اخبار دنیا را عوض کن حال بد کلِّ خبرها را عوض کن دیروز و امروز ِ جهان حال بدی داشت آقا خودت احوال ِ فردا را عوض کن بر پنجره‌ی ترک ترک بارانی خوابند همه تو فکر بیدارانی دور از تو گزند ماه پنهان! وقتی مشغول پرستاری بیمارانی عالم همه رنگ باخته در تشویش بیرون زده مرگ از قرنطینه خویش این دست دعا که سرزده از گرداب محتاج به توست منجیا! بیش از پیش گوشی رفته به حالت رد تماس تا پرت کسی نباشد اینبار حواس جمعه‌ست که من دست دعا می‌کارم در باغچه زیر سایه نرگس و یاس جهان چون کودکی بی سرپناه است که سقفش گریه است و قوتش آه ست کجایی خنده زیبای تاریخ! که با تو حال عالم روبراه ست... شکسته بال دنیا، پس کجایی پر از اشک است دریا، پس کجایی تورا دیدم هزاران بار، ای دوست! میان بغض و رویا، پس کجایی...! دستان دعا به آسمان گشته فراز هر پنجره‌ی منتظری رو به تو باز عجل لولیک الفرج بر لب ماست کی بانگ «اناالمهدیت» آید ز حجاز اشعار بیشتر در تلگرام به نشانی زیر👇 @adabiatqom @howzavian
🌼 آوینی و هنر انقلابی ✍ سیدمهدی موسوی 🔹۲۰ فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و عروج او از سرزمین فکه است. سید مرتضی نمونه یک است که در بنیان های هنر اندیشه داشت و رویکردی انتقادی به داشت. او بهار هنر انقلابی بود و بحق روز شهادت او روز هنر انقلاب اسلامی نامیده‌اند. آوینی سعی داشت تا با بهره گیری از برخی فلسفه‌های معناگرا در غرب و منظرهای اشراقی اسلامی به یک صورتبندی متفاوتی از هنر رهایی‌بخش و متعالی دست پیدا کند. 🔹آوینی نمونه جوان مسلمان و دغدغه‌مندی است که با انقلاب اسلامی متحول شد و یادداشت‌ها و تاملات پیش از انقلاب خود را که متاثر از جریان‌های اگزیستانسیالیسم بود کنار گذاشت و تمام سعی خود را کرد تا با چهره اشراقی و معنوی انقلاب اسلامی خو کند او این گذار را در بازخوانی واقعه عاشورا و از طریق پیگیری کرد. اولین تجربه‌های حضور او در معرکه انقلاب بود که او را بیشتر با ابعاد اشراقی انقلاب آشنا می‌کرد. پس از آن دفاع مقدس بود که تحولی بزرگ در جان آوینی به وجود آورد و به او نشان داد که معنای گمشده فلسفه غرب را که اگزیستانسیالیستها در صورت ادبیات جستجو می کنند در متن زندگی رزمندگان اسلام حضور دارد. آوینی در پی تفسیر بود که در زیست‌جهان رزمندگان تبلور یافته بود. 🔹آوینی گمشده خود را در جبهه‌ها یافته بود و خود را وقف روایت این گمشده بشریت کرد و همواره سعی کرد به این حقیقت نزدیک شود. او هر چه در این سیر اشراقی و سلوک معنوی جلوتر می‌رفت به ناکارآمدی بنیان‌های فلسفی امثال سارتر، هایدگر و ... بیشتر پی می‌برد و به اندیشه‌های عرفانی و حکمی امام خمینی نزدیکتر می‌شد از این رو کنش‌ها و آثار او در مسیر شدن بود و هر چه جلوتر می‌آمد از لطافت و عمق بیشتری برخوردار می‌شد و به اندیشه‌ی توحید نزدیکتر می‌شد. آوینی به قدر ظرفیت خود از این اندیشه بهره گرفت و آن را در قلم و سینما به کار گرفت تا روایتگر زیست‌جهان انقلابی باشد که ایمان، معنویت و اشراق نقطه کانونی و حلقه اتصال دلهای کنشگران آن است. او توانست نویسندگی و سینما را به نزدیک کند و که همان معنا و اشراق است را در تکنیک‌ها و مهارت‌های قلم و سینما جاری کند. 🔹شهید آوینی آغازگر مسیری در هنر انقلابی بود که با سیر و سلوک درونی و گذار از کثرت اندیشه های غربی به اندیشه توحیدی آرام آرام تعالی وجودی یافت و سطوحی از معنا و اشراق توحیدی را در جان خود پرورش داد و براساس آن به خلق آثار هنری پرداخت. 🔹اما دریغ که مسیری را که آوینی آغاز کرده بود و با شهادتش آبیاری کرده بود ادامه نیافت و کسی نبود که روح هنری و آن سلوک فکری و معنوی آوینی را درک کند و بفهمد که او از کجا شروع کرد و به کجا رسید تا بفهمد که چقدر از راه باقی مانده است تا به بلوغ برسد. 🔹افراط و تفریط نسبت به هر چیزی بد است و نسبت به نقاط آغازین یک مسیرِ ناهموارِ پُر از سنگلاخ و پر ابهام و پر رقیب بسیار خطرناکتر است. هنر انقلابی از جمله این مسیرهاست و آوینی از نقطه‌های آغازین آن بود که به خوبی جهت و مسیر را شناخت و در مسیر آن حرکت کرد و به دریافت‌های بسیار مهمی دست یافت. اما او یک آغاز و از گل‌های اولیه این بهار بود که توانسته بود با بخش‌هایی از وجوه انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کرد و به تدریج وارد اقیانوس حکمت و عرفان امام خمینی شود و از ساحل به این اقیانوس عمیق بنگرد و تنی‌به‌آب زند و توشه‌ای بسیار ارزشمند را دریافت کند. او در یافت خود را اینگونه عنوان زد: . 🔹اما متاسفانه برخی با افراط در شخص آوینی و نه شناخت مسیر او، آوینی را به مبانی و مبادی آغازین او در ورود به مطالعه صنعت معماری و هنر تقلیل داده و می‌دهند و از این طریق روایتی هایدگری و پست‌مدرن از او ارائه می‌دهند تا از طریق آن، مقاصدِ خود را توجیه کنند. در حالی‌که آوینی را باید در مسیری که در آن سیر می‌کرد و تعالی می‌یافت شناخت. 🔹خلاصه آوینی هنرمندی_انقلابی و در مسیر شدن بود که لحظه به لحظه در حال رشد بود و بیش از پیش به معنا و اشراق نهفته در انقلاب اسلامی نزدیک می‌شد و به‌قدر ظرفیت از توشه‌های مهم می‌گیرد و از این طریق به خلق آثاری ارزشمند توفیق یافت که نقطه اوج آن بود که از طریق آن روایت‌گر معنا و اشراقِ دلدادگان خمینی و ره‌پویان حسینی در جهان بی‌معنای قرن بیستم بود. آوینی که گمشده خود را در جسته بود، خود هم دل به اقیانوس زد و در خون خود غرق شد. ⚜شهادت آخرین و کاملترین اثر هنری آوینی بود🥀 https://eitaa.com/hodanandboshra
پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی ✍علیرضا محمدلو وقتی هنرمان راهبردی نیست، بایستی پای پایتخت نشسته و روزمرگی ناشی از سیاست های ضعیف و خسته رسانه ای مان را تماشا کنیم. هنر راهبردی و استراتژیک، به یک کشور کمک می رساند و مسائل کلان و نیازهای بلندمدت جامعه را در یک یا چندفصل، تبیین و تحلیل می نماید که عوام و خواص جامعه در موقعیت فهم اولویت های یک نظام قرار بگیرند و بیگانه از فرصت ها و تهدیدهای جامعه نبوده و درک همسویی از رخدادهای خرد و کلان آن داشته باشند. برفرض مثال، سینمای هالیوود وقتی پای تولید برخی سکانس های سریال یا سینمایی اش، رییس جمهور کشورش را دعوت می کند یا ایده فیلمنامه اش را از وزارت دفاع یا اطلاعات کشورش می گیرد، کاملا نشان می دهد که رسانه باید در خدمت و یک کشور قرار بگیرد. بله قرار نیست که تیغ اصلاح گر و نقاد رسانه را کُند نمود و چون به تسخیر سیاستمداران و نظامیان درآمد، اما روا نیست که از آن ور بام افتاد و هرروز بدتر از دیروز و فقط بدلیل خط تعلیقی که طی چندسال اشغال تریبون صداوسیما در شلوغ ترین ساعات حضور مخاطبش، ایجاد شده، و غیرآموزشی و صرفا !(درخوشبینانه ترین حالت) را روی آنتن ببریم و فرصت ویژه تعطیلات برای و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسائل اجتماعی_سیاسی در قالب فیلم را از دست بدهیم. سریالی که با خرده روایت های عجیب و ضعیفش، اسیرشدن یک قشر روستایی در چنگال را به بدترین و افراطی ترین وجه ممکن به تصویر می کشد بطوری که تمام فصل های گذشته اش تبدیل به انسان های و تازه به دوران رسیده می شود. یا یک سیاستمدار متعهد ولی نه چندان مردمی و محبوبش را بقدری ضعیف به تصویر می کشد که توان اداره راننده چموش خود را ندارد. اگر ایده ناظر فیلم، بوده و بر ارزش های خانوادگی تاکید می کند، با تصویر یک پدرضعیف و دروغگو با بنیه مذهبی عوامانه و مادری عاقل ولی جوزده و درگیرحاشیه در فیلم، نقض غرض شده و حتی حساسیت های ویژه آنها درباره فرزندانشان نیز به ثمر نمی نشیند. گره گشایی و و لحظه های ویژه و در فیلم دیده نمی شود و صحنه های ماندگار و ، بقدری ضعیف و مبتذل است که آورده ی فرهنگی و ادبی برای مخاطب نوجوان و جوان بدنبال ندارد. الغرض اینکه صداوسیمای ما دچار شده و از فقدان یک که هم طرح در مسئله، عمیق و جسورانه و با ملاک اولویت و اهمیت عمل کند(پایتخت ۵، گاندو و...) و هم روش حل مساله را در پیچیدگی ها و بحران های شهرنشینی و... به درستی آموزش بدهد، رنج می برد. امنیت ملی ، پیشرفت ایرانی_اسلامی، سبک زتدگی اسلامی، ، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سوادرسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد. @andisheengelabi
💠 خلاصه ای از بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان المعظم ۱۴۴۱ 🔹۱. آسایش لزوما آرامش نمی آورد. 🔹۲. علم لزوما گره گشا نیست و در خدمت قدرتمندان است و نیاز به معنویت است. 🔹۳. عدالت در ثروت، کرامت، منزلت و رشد لازم است که از آستین بقیه الله الاعظم بیرون می آید. 🔹۴. وعده فرج در همه ادیان داده شده. 🔹۵. زندگی واقعی از زمان ظهور رقم می خورد. 🔹۶. انتظار فراتر از نیاز است. به معنی امید است و سازنده. 🔹۷. امید، تحرک و اقدام در انتظار فرج است. 🔹۸. افضل اعمال انتظار فرج است. 🔹۹. خود انتظار فرج، یک فرج و گشایش است. 🔹۱۰. انتظار به معنی آماده شدن، اقدام و تلاش است در راه ایجاد جامعه مهدوی و دگر سازی. با عجله کردن و با تعیین وقت سازگار نیست. ۱۱. جامعه مهدوی جامعه قسط، برادری، علم و معرفت است. 🔹۱۲. آرامش روانی ناشی از انتظار فرج را با دعا می توان افزایش داد. 🔹۱۳. یاد خدا بهجت و آرامش می دهد. 🔹۱۴. دعای نیمه شعبان برکات گسترده دارد. 🔹۱۵. حادثه کرونا آزمون است. 🔹۱۶. ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید، و اوج این افتخار مدیون کادر درمان است. 🔹۱۷. داوطلبان، طلاب، دانشجویان و آحاد مردم و نیروهای مسلح ارائه خدمات چشمگیری داشتند. 🔹۱۸. کشف ظرفیت‌ها در جامعه بعد از کرونا مشخص میشود. 🔹۱۹. مشارکت های مردمی زیبایی اتفاق افتاد. 🔹۲۰. احساس ارزشهای قوی در مردم. 🔹۲۱. غرب محصول تربیت خود را نشان داد،مصادره ماسک و لوازم پزشکی، تخلیه فروشگاه ها، خرید اصلحه، اولویت قراردادن برای بی ماران، خودکشی از دست کرونا، نتیجه فلسفه مادی گری و فردگرایی و بی خدایی حاکم در غرب. 🔹۲۲. رفتار عمومی مردم در بکار بستن توصیه های قاطع. 🔹۲۳. پذیرش نظم عمومی در مواجهه با کرونا. 🔹۲۴. کرونا در قیاس با مشکلات و حوادث دیگر بزرگ نیست. 🔹۲۵. کرونا نباید ما را از توطئه دشمنان غافل کند. 🔹۲۶. کمک به اقشار آسیب پذیر. مردم توانمند هم وظیفه دارند. 🔹۲۷. انفاق و کمک در ماه رمضان. 🔹۲۸. در غیاب جلسات معنوی ماه رمضان بهره گیری از خشوع، عبادت و تزرع انفرادی در خلوت. 🔹۲۹. مسئولین و جوانان عرصه فناوری،جهش تولید را دنبال کنند،ساخت و ساز و تولید آزمایشگاهی نیاز است.
📝 متن کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت میلا امام عصر(عج) منتشر شد 🔍 بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45317
🌀 کلاه ما چقدر قاضی ست؟ ✍ حسین رحیمی 🔸تقریبا مطمئنم که هیچ کس نمی‌تواند من را از بند این مشکلات رها کند؛ نه اینکه بد بین باشم نه! امتحان کردم، همه راه ها را، همه احتمالات را، به هر دری زدم، به هرکه شما فکرش را بکنید متوسل شدم. نشد، نمی شود. مشکل من گره کوری است که با هیچ دستی باز نمی شود. 🔹این دیالوگ تکراری را خود ما، بارها و بارها در زندگی مان، هم گفته‌ایم و هم شنیده‌ایم. حالا شاید کمی عبارتش متفاوت بوده، اما اصل حرف همین است که ما انسان‌ها خیلی از اوقات پیش‌رویمان چاهی می‌بینیم که پر کردنش از توان‌مان خارج است. البته هرکسی را بتوانیم بفریبیم، سر خودمان را که نمی‌توانیم شیره بمالیم. متن کامل👇👇 https://rasanews.ir/002iHX @howzavian
🔰 از جانبازی برگشتگان ⁉️ آيا متن بالا را یک جانباز نوشته؟ گردانندۀ این رسانه کیست؟ 🔸اهمیتی ندارد و نمی‌دانم. ✅ اما خوب می‌دانم «جانباز واقعی» آنچه را که در راه خدا داده، از ضریح آهنین، شربت نذری یا ... پس نمی‌گیرد، اگر شفا نگرفت از کسی طلبکار نمی‌شود، شبهه‌پراکنی نمی‌کند و قاطی دعواهای تاریخ مصرف گذشته نمی‌شود! ⚠️ کاش به جای کار رسانه‌ای کمی «عدل الهی» می‌خواندید و شبهه‌های تلنبار شده‌تان را برطرف می‌کردید تا «جانباز انقلاب» بمانید نه «وامدار اصلاحات»! @majid_pakniyat @howzavian
🔻فرصتهای کرونایی🔻 ✍ بهزاد زارع ❇️ این روزها تحلیلهای مختلفی درمورد داشتیم و شنیدیم ، کمی هم به فکر فرو رویم و از زوایای دیگری به قصّه بنگریم! ❇️ اینکه قرائنی دال بر تصنُّعی بودن و دخالت مستقیم بشر و جنگ بیولوژیک و احتمالات دیگر و...هم هست. ❇️واینکه باید هوشمندانه مسئولین مربوطه هر بخش اعم از امنیتی تا بهداشتی و درمانی و... تدابیر لازم را بکنند و ما هم متناسب با این نظریات کارشناسی از وظایف فردی و اجتماعی خود غفلت نکنیم و... هم مسلّم است. ✅ اما مامسلمانیم و اعتقاد داریم که هیچ حادثه ای درعالَم بی إذن الهی رخ نمی دهد ، چنانچه درقرآن و روایات هم اشاره فرمودن که : « بدون إذن الهی برگی ازدرختی نمی افتد » لذا مگرممکن است منهای مشیّت الهی دهها هزار انسان جان دهند؟! ✳️ رهبرمعظم انقلاب مانند همیشه در چند فرمایش اخیر همه ما را به تحلیل توحیدی این موضوع توجه داده اند! ضمن دعوت خود و همگان به تأمّل بیشتر در این فرمایشات حکیمانه( http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=45320 ) توجه داشته باشیم که فرصتی پیش آمده تا همه ما همّت کنیم و برای غفلت زدایی از خود و جامعه بیشتر از آن استفاده کنیم تا بیشتر به سمت خدا بعنوان منشأ اثرحقیقی عالم متوجه شویم ! ❇️ گرچه دراین روزهاجامعه اسلامی ما در مواجهه با پدیده کرونا خوش درخشیده و در مقایسه با جوامع غربی جلوه های زیبایی را از ایثار و... بنمایش گذاشت، اما درقیاس باشأن جامعه اسلامی نکات قابل تأمّل وعبرت آموزی هم هست! @daneshjumashruti متن کامل @howzavian
🔴 بی‌اطلاعی مسئولان فرهنگی از مبانی فکری انقلاب اسلامی ✍️ امین شمشیری علامه سید جلال‌الدین آشتیانی به حق یکی از صاحب‌نظران عرصه عرفان، فلسفه و احیاگر آثار پیشینیان و «خود در شمار برجسته ‏ترين اساتيد فلسفه و عرفان»[1] می‌باشد. تسلط کم‌نظیر وی بر تاریخِ عرفان و فلسفه افق تازه‌ای را در دوران استقرار جمهوری اسلامی پیش روی مسئولان، تصمیم گیران و برنامه‌ریزان فرهنگی می‌گشاید. وی فیلسوفی منتقد و جریان شناس است که سالیانی ساکنِ ارض طوس و در تقابل با مخالفان عرفان و حکمت اسلامی بوده است. محور اصلی این نوشتار آن است که دور شدن سلاطین صفوی - که خود روحیه‌ای عرفانی داشته‌اند- از عارفان و نزدیک شدن آنان به در خارج شدن امر حکومت از دست آنان دخیل و در سقوطِ حکومت آنان بی‌تأثیر نبوده است. ناکامی صفویه در حفظ حکومت دلایل متعددی داشته است اما می‌توان از آثار استاد جلال‌الدین آشتیانی نکات ناب و ناگفته‌ای پیرامون این دولت یافت. دولتی که در ابتدای کار خود با گرایش‌های عرفانی موفق به تشکیل حکومت شده بود و در حکومت‌داری بر آراء عارفان و حکیمان تکیه کرده و از آنان مشورت می‌گرفت، اما در ادامه تحت تأثیر افکار قرار می‌گیرد. این تجربه امروز برای ما بسی با ارزش است. تأکیدات مکرر رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر حفظ و ترویج مبانی انقلاب چه‌بسا در حیطه علمی آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته و تنها جنبه‌ی سیاسی آن تا حدودی دقت شده است. درحالی‌که انقلاب اسلامی، استوار بر مبانی عرفانی، فلسفی و فقهی امام خمینی رضوان‌الله علیه است. ناآشنایی و بی‌اطلاعی مسئولان و حتی بسیاری از اهل علم نسبت به مبانی عرفانی و فلسفی انقلاب اسلامی موجب شده است تا نفوذ پاره‌ای اندیشه‌ها که در ضدیت با مبانی ذکر شده می‌باشد، جدی گرفته نشود و آنان در غفلتی خطرناک به سر برند. بالاتر از آن در پاره‌ای اوقات چه‌بسا خود، مروج چنین اندیشه‌های غلطی باشند. علامه آشتیانی دراین‌باره اشاره می‌کند: ملا رجبعلى [تبریزی] [2] مورد توجه شاه‌عباس صفوى بود و شاهنشاه صفوى براى تجليل از مقام علم و حكمت به ديدن او مى‌رفت و با او صميمانه و با علاقه به صحبت مى‌نشست. وارستگى و زهد واقعى او در پادشاه صفوى اثرى عميق به‌جا گذاشته بود. شاه‌عباس ثانى به صاحب شوارق ملا عبدالرزاق لاهيجى و ملا محسن فيض نيز اظهار مودت و علاقه مى‌نمود. صاحب شوارق كتاب گوهر مراد را به وى تقديم نمود و شاه در نامه‌اى او را مورد توجه قرار داد و نيز در نامه‌اى فيض را جهت نصب به مقام شیخ‌الاسلامی پايتخت به اصفهان دعوت كرد و در دستخط خود وى را ستود. اكثر سلاطين صفوى داراى ذوق عرفانى بودند، شاه سلطان حسين به‌واسطه‌ی تبليغ علماى و كم‌ذوقى ذاتى و فطرى به‌صورت مخالف حكمت و عرفان درآمد و كار به‌جایی رسيد كه به اظهار عداوت نسبت به اهل عرفان پرداخت و درصدد قلع‌وقمع عرفا برآمد. اعمال برخى از قلندران بى‌مايه نيز بهانه به دست مخالفان دادند و بالاخره در كسوت دشمن درجه‌ی اول كسانى برآمد كه به ضرب شمشير و از نتيجه مجاهدات و فداكارى آنان دولت صفويه به وجود آمد و در نتيجه تشيع مذهب رسمى مردم ايران شد. [3] جای دیگری اشاره می‌کند: در عصر شاه سلطان حسين علوم عقلى و تا حدى علوم نقلى نيز رونق خود را از دست داد، مخالفت با فلسفه و عرفان بازار گرمى داشت و كار به جائى رسيد «كه اشباه اهل علم على رؤوس المنابر بر علماى كبار و عرفاى عالى‌مقدار و بر شيعيان و پيروان نامدار صفويه و اجداد آن دودمان لعن و طعن مى‌كردند و شاهزادگان صفويه هم همراهى مى‌نمودند... [4] متن کامل 👈 @revaghe_marefat @howzavian
🔸در کنار جهادی‌ها؛ 🔶بررسی اعتماد عمومی در کنار گروه‌های جهادی ✍️ محمدجواد حسنی ورود جهادگرانه طلاب در حوادث طبیعی و مشکلات اجتماعی، سازمان و متولی مشخصی در بدنه مدیریت حوزه ندارد و نمونه‌ای از کار آتش به اختیار محسوب می‌شود. روحانیت دستور این حرکت را قرن‌هاست در منابع روایی دریافت کرده و برای دیگران نیز نقل کرده‌اند که «مَنْ أَصْبَحَ لاَ یَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» [۱]. یکی از رسالت‌های طلاب جهادی، ایجاد آرامش روانی در جامعه بود. متأسفانه فضای رسانه‌ای و مجازی رهاشده کشور، جولان‌گاه قابل‌تأملی را در اختیار معاندان و دشمنان دین، مذهب، انقلاب، نظام و مردم قرار داده که آرامش روحی مردم را هدف گرفته و به‌سادگی و از نزدیک‌ترین فاصله ممکن، تیر‌های خود را شلیک می‌کنند. https://rasanews.ir/002iQn @howzavian