eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
610 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶کرونا و پرسش های جدید فقهی چنان که همه می دانیم، شیوع ویروس کرونا، تاثیرات عمیقی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی مردم تمام جهان گذاشته است. از بُعد دینی، گرچه بشر در طول تاریخ خود، با انواع بیماری ها، بلایای طبیعی و شرور انسانی مواجه بوده است، گستردگی جهانیِ ویروس کرونا و ویژگی های خاصّش، چالش های نوینی برای دین باوران پدید آورده است؛ گویی مسالۀ شرّ، مثال فوق العاده جذاب جدیدی برای خود یافته است. از سوی دیگر، بسته شدن مراکز عبادی و معنویِ پیروان ادیان مختلف، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جنبۀ جدیدی به این ویروس نوظهور داده است. دین باورانی که زمانی برای دعا و رفع بلا، حضورشان در این مراکز بیشتر می شد اینک مجبورند برای مبتلا نشدن به این بیماری، از فیض این اماکن معنوی نیز محروم شوند. ویروس کرونا، سوالات جدیدی را پیش روی فقه اسلامی نیز گذاشته است؛ از احکام مربوط به غسل، کفن و دفن گرفته تا حکم بستن مساجد و مشاهد مشرّفه، برگزاری مراسم حجّ، دیه و قصاص و ضمان شرعی در صورت مبتلا کردن دیگران و نیز مسائل مربوط به فقه طب و فقه عقود. اخلاق و کرونا، دیگر موضوعِ جدیدِ برآمده از این پدیدۀ نوظهور است. در حالی که نگاه بعضی از سیاستمداران به گروه هایی از بیماران، اخلاق را به چالش کشیده، دیدگاه و عملکرد گروهی دیگر از سیاستمداران، دین باوران و اخلاق گرایان، جلوه های زیبایی از اخلاق را به منصّۀ ظهور رسانده است. در حوزۀ تعلیم و تربیت نیز از یک سو، مبانی و رویکردهای مختلف، نگاه متفاوتی به این پدیده داشته اند و از سوی دیگر، بحث های متعدّدی دربارۀ چالش کرونا برای حوزه های تعلیم و تربیت و نیز نهادهای راهبری آن صورت گرفته است. به عنوان پیرو یکی از ادیان جهان یا به عنوان یک بی دین، نگاه شما به این مساله از نقطه نظر دینی (کلامی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و تربیتی) چیست؟ آیا کووید ۱۹ را چالش جدیدی برای پیروان ادیان الهی می دانید؟ پاسخ شما به این چالش احتمالی چیست؟ به باور شما، نوع پاسخ ادیان مختلف به این سوال، چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ آیا می توان پاسخ های یک دین را بر پاسخ های دین دیگر ترجیح داد؟ دیدگاه شما دربارۀ سوالات جدیدی که این پدیدۀ نوظهور برای فقه اسلامی پدید آورده چیست؟ جایگاه اخلاق و تربیت را در شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟ از تمام دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحبنظرانِ ادیان مختلف و نیز منکران دین، دعوت می کنیم به پویش ما بپیوندند و نقطه نظرات ارزشمند خود را با ما و تمام مخاطبان جهانیِ ما در میان بگذارند. لطفا در قالب ویدیوی کوتاه (حداکثر 5 دقیقه) به ما از آن چه در ذهنتان دربارۀ کروناویروس می گذرد بگویید؛ سوالاتتان را مطرح کنید تا احتمالا در سخنان دیگران، جوابشان را بیابید؛ سوالات دیگران را بشنوید و جواب های خود را برای استفادۀ همگان با ما در میان بگذارید. با آرزوی بهترین ها دکتر مرتضی کریمی رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن https://eitaa.com/IICCFPTP @howzavian
✅ پاسخ به شبهات سروش دکتر سروش اخیرا سخنانی داشته‌اند که در آن شبهاتی بر دین و باور دینی وارد شده است. بر همین اساس موسسه بین‌المللی دین‌پژوهی پاسخ‌های دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه و فلسفه دین دانشگاه تهران، نسبت به این شبهات را منتشر کرده است. برای مشاهده کلیپ‌ها می‌توانید به کانال موسسه در ایتا یا آپارات مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/iirsir 📽️ کلیپ اول: امامان خفته در خاک https://www.aparat.com/v/XAc69 📽️ کلیپ دوم: مسئله شر در جهان اسلام https://www.aparat.com/v/SpQEI 📽️ کلیپ سوم: خداپرستی قبیله‌گرایانه https://www.aparat.com/v/WNGXT 📽️ کلیپ چهارم: خدا به هر دردی نمی‌خورد https://www.aparat.com/v/uImQA @howzavian
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا ✍ علیرضامحمدلو رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟ آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد. بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و ، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است. موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن با محوریت منابر و مساجد دچار شده است. نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد. مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،‌ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند ، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم. @andisheengelabi @howzavian
پرداختن به شهید مطهری؛ شخصیت یا آثار؟ ✍ مجتبی عادلپور 🔹به این تعابیر دقت کنید:«ضایعه اسف بار، متفکر، فیلسوف، فقیه عالی مقام، مبارز سرسخت، اسلام شناس، کم نظیر، فرزند برومند، شخصیتی فداکار» این ها بخشی از کلماتی است که در پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری آمده است. تعابیری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و همه این ها حکایت از شخصیت والای استاد مطهری دارد. امام(ره) شخصیتی داشت که کوه حوادث او را تکان نمی داد. او کسی بود که در مصیبت از دست دادن فرزندانش خم به ابرو نیاورد ولی باوجوداین، مطهری را «پاره تن» خود خواند و درباره او گفت:«من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم بود». 🔹12 اردیبهشت سالروز به خون غلطیدن این مرد خوب خداست و این خود سند افتخار ماست چرا که«شهید سعید است و شهادت سعادت» اما یادآوری چند سوال خالی از درس نیست؛ سخنان و اندیشه شهید مطهری آب در لانه چه طیفی بود؟ وجود او خار در چشم چه کسانی بود؟ تداوم راه او از چه طریقی امکان پذیر است؟ 🔹 همه می دانند که دشمنان و منافقان از بیان و بنان شهید مطهری به ستوه آمده بودند. خطابه های پر طنین او پرده های غفلت را می درید و خواب را از بدخواهان می ربود. آنچه که دشمن از آن می ترسید و می ترسد تفکر این معلم شهید بود که ریشه در قرآن، سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) داشت. امام (ره) نیز این را به خوبی می دانست. از همین رو امام (ره) به دانشجویان و روشنفکران توصیه کرد که نگذارند کتاب های این استاد عزیز با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. مقام معظم رهبری نیز کتاب های شهید مطهری را مانند یاد او زنده خواندند و در این باره فرمودند: «کتاب های شهید مطهری قابل مردن و تمام شدن نیست». 🔹همه ساله با فرا رسیدن روز معلم از مقام شامخ شهید مطهری تجلیل می شود. برخی از مسئولان نیز با دادن یک پیام یا حداکثر یک لوح تلاش می کنند تا این روز را گرامی دارند. هر چند این کار در جای خود نیکو و پسندیده است اما اکتفا به این امر قطعا کوتاهی در حق این معلم شهید است. مقام معظم رهبری با توجه به این نکته فرمودند:«اسم مرحوم مطهری را آوردن و از او تجلیل کردن هم چندان مفید نیست، اگر دنبال آن غور در آثار او نباشد. بروند کتاب های او را بخوانند». @howzavian
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دکتر علیرضا داودی ضمن تشریح نقش حکومت‌های پادشاهی و دولت رانتی در شیوع ادبیات انتقادی در ایران امروز: قبل از جمهوری اسلامی، در دوران سلطنت یک پادشاه داریم که زور دارد و می‌تواند همه را تحت فرمان در بیاورد. اینجا جامعه نسبتی با حکومت ندارد و حکومت هم بواسطه زور نیازهای خودش را تأمین می‌کند. اما پس از انقلاب و در زمانی که وارد دولت رانتی در دوره جمهوری اسلامی می‌شویم، اینجا اتفاقی که می‌افتد این است که بی‌نیازی دولت از مردم و یا جامعه شکل می‌گیرد. جامعه عمومی و نخبگانی ما بیننده‌ای از طرف دولت ندارد چرا که دولت برای تأمین منافع خود نیازی به مردم ندارد. این اتفاقات موجب می‌شود فرد ایرانی احساس می‌کند علیرغم تمام ظرفیت‌هایی که دارد جایی برای سخن گفتن ندارد @sedyaser @howzavian
✴️ ماه رمضان در خارج از ایران 1⃣ استقبال مسلمانان آمریکای لاتین از پخش برنامه های زنده و مستقیم اسلامی به زبان های اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی از سوی سایت گام دوم... www.segundopaso.es 2⃣ عرضه کتاب آموزش روخوانی قرآن به زبان پرتغالی در بزرگترین سایت فروشگاه اینترنتی برزیل. @howzavian
🔰مسابقه سراسری تسنیم معرفت 📔آشنایی با معارف قرآن کریم در قالب ده سوال تستی 🎁با جوایز ارزنده روزانه و قرعه کشی نهایی(کمک هزینه سفر به کربلا) 👈 نام نویسی و شرکت در مسابقه از طریق لینک http://test.h-bidari.ir/ @howzavian
🔶 موفقیت ماهواره نور را به یاد بسپاریم ✍ محمدجواد حسنی هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق یاری‌اش خواهد کرد. روشن است که نیت، تنها علت تامه برای موفقیت نیست اما موفقیت در یک برنامه و فعالیت می‌تواند حاصل نیت خالص مجریان آن باشد. یکی از مؤلفه‌های قدرت در نظام‌های مختلف دنیا، روزآمدی علمی و قرار داشتن در مرز دانش‌های مختلف است. به لطف خداوند و با تکیه بر استعدادهای فراوان موجود در کشور و اعتقاد توأم با تلاش مدیران نظام اسلامی در چند دهه‌ پس از انقلاب اسلامی، پویایی و افتخارات فراوانی در عرصه‌های گوناگون علمی حاصل شده است. با همه این پیشرفت‌ها، در ساله‌های اخیر شاهد کُندی سرعت رشد علمی کشور و حتی عقب‌گرد در این عرصه بودیم. زمانی که خود را در آستانه نزدیک شدن به رتبه‌های تک رقمی دنیا می‌دیدیم، تغییر در نظام سیاسی کشور، سبب شد تا رتبه علمی ایران با چند پله سقوط مواجه شود. متن کامل: https://rasanews.ir/002j9C @howzavian
، عنوان سومین کتابی است که در خوانده شد. این کتاب ۷۵۷ صفحه ای زندگی نامه را روایت می کند. امتیاز برجسته اش،قلم شیوا و شعف انگیز نویسنده است و ترسیم دقیق و تجسم زا از تلخ و شیرین های زندگی مرد همدم با زندان و تبعید. سنگینی وزن کتاب البته قدری لذت مطالعه را می کاهد اما آموختن کُنش سیاسی و اجتماعی باعث می شود تا این کتاب را در برابر دیدگانتان قرار بدهید و از خواندنش لذت ببرید. برخی ابهامات و تناقض ها نیز در برخی روایت های نویسنده به ذهن می رسد که بازنگری این کتاب را تاحدودی ضروری جلوه می دهد. پی نوشت: پیش از این کتاب های تنها٣۰ ماه دیگر و تحلیلی بر مبانی و مؤلفه های را به اتمام رسانده بودم و اکنون مطالعه را آغازیده ام. اگر قصد خواندن طرح کلی را دارید پیشنهاد می کنم شرح اسم را به عنوان پیش نیاز مطالعه کنید. @MHSemati @howzavian
🔰 خدای علوم ✍مجید پاک‌نیت 🔺 متن بالا را می‌توان اینطور نوشت: ✍️ در حال حاضر بیشتر از ۷ میلیارد و ۷۶۸ میلیون نفری که در ۱۹۵ کشور زندگی می‌کنن، منتظرن تا علم واکسن کرونا رو کشف کنه و کمکشون کنه؛ اما تا به حال از هیچکدوم از علوم کمکی نیومده! به همین خاطر بیشتر آدما مجبور شدن خودشونو تو خونه‌ها حبس کنن! پیرمرداشونو رها کنن و جووناشونو زنده نگه دارن! و بعضیاشون اسلحه خریدن که وقتی علم کمکی نکرد، همدیگه رو بدرن! کدخداشون ماسکاشونو می‌دزده و نوچه‌هاش دزدی دریایی می‌کنن! 👈 از بین 50 خدایی که ازش کمک می‌خوان کمکی نیومده و نخواهد اومد، چون اونا خدا نیستن؛ یا دست‌سازن یا تثلیثی یا موهوم! و خیلی آدما نمیدونن که این عالم، عالم اسباب و مسبباته، باید با توکل به من (اللّه) تلاش بیشتری بکنن (*1) و این منم که تعیین می‌کنم کدومشون بعد از خواب شبانه چشم باز کنه، پلک بزنه، سر از بالش برداره، بره توی آزمایشگاه و واکسن بسازه! (*2) 📌 البته باز هم وقتی «الله» توان کشف واکسن رو به دکترها بده و موانع علمی رو از سر راهشون برداره، بیشترشون میگن «علم چقدر پیشرفت کرده!»، از دکترها تشکر می‌کنن! و میگن «ما کرونا را شکست دادیم!». *1. لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏؛ براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست‏ (سورۀ نجم، آیۀ 39). *2. كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً؛ و ما به هر يك از آخرت‌طلبان و دنياپرستان از بخشايش پروردگارت که هرگز ممنوع نگشته كمک مى‌رسانيم (إسراء، 20). @majid_pakniyat @howzavian
حجت الاسلام بندانی نیشابوری4_5886702821805392053.mp3
زمان: حجم: 13.69M
🔴 عظمت ام المومنین حضرت سلام الله علیها 🔸عالم ربانی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ 👂حتما گوش کنید. نفی شایعاتی درباره سن حضرت خدیجه 🕋 @sebghatallaah
زنده باد مادران و همسران! ✍علی بهاری افزون بر عدم امکان جمع مادری و مدیری، نفقه‌ای که در اسلام برای زن در نظر گرفته شده پشتوانه‌ای برای اعمال مدیریت شوهر است. به بیان دیگر اسلام با موظف کردن مرد به سرپا نگه داشتن ستون اقتصاد خانه و تامین مالی همسر خود، زمینه را برای ولایت و سرپرستی او فراهم کرده است. گویا در یک قرارداد نانوشته مرد زندگی زن را تامین می‌کند و زن نیز تحت ولایت شوهر باقی می‌ماند. اما اشتغال بانوان به خصوص در مشاغلی که درآمد فراوانی به همراه دارد (مانند مناصب مدیریتی و سازمانی) باعث استقلال مالی زن می‌شود و او را از نفقه همسرش بی‌نیاز می‌کند. همین موضوع می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات فراوان بعدی را به همراه داشته باشد. در این زمینه کافی است به پرونده‌های فراوان طلاق که در دادگاه‌های خانواده تلنبار شده است نگاهی گذرا بیندازید. ادامه یادداشت: http://fekrat.net/?p=895