eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 چالش‌های عجیب و خطرناک فضای مجازی از کجا می‌آیند؟ 🔸 کودکان و نوجوان‌ها قربانیان اصلی چالش‌های فضای مجازی هستند و این چالش‌های به ظاهر ساده می‌تواند آینده آن‌ها را به طور کلی تغییر دهد. @eatelaye_iran @HOWZAVIAN
👈⚙️ سلسله‌کرسی‌های ترویجی «انگاره‌های پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی» 🎙 کرسی ارائهٔ نظر 🔸 نظریهٔ پیشرفت آیةاللّٰه جوادی آملی 🌐 درگاه مجازی شرکت در نشست: 🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643 🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» @HOWZAVIAN
⁉️ چرا فلسفه ما ادامه سیاسی اجتماعی نداشته است 💠 رهبر انقلاب خطاب به استاد پارسانیا: کتاب نوشته شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ و الا اینکه فلسفه ی ما بگوید: «شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد. 🔸وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز است. الحمدلله این طور فکرها در امعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، است، باید متمسّک به مبانی بود. 📢 بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم 29/10/1380. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👆 تقدیم به هم کانالی ها از طرف بچه های کانال مقاومت 🔻وقتی شهید می شوی 🔻خیلی ها فکر می کنند تو رفته ای و تمام 🔻وقتی شهید می شوی 🔻ما مبهوت می شویم 🔻فهم مان هنگ می کند 🔻و سیر نمی شویم از دست خودمان 🔺حالا بچه های حرم هر از گاهی یادمان می کنند 🔺تا یادمان نرود کجاییم و در کدام نقطه روزگار، بازیگر؟! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📛 بدگمانی مردم را بزدایید 🔸حق را به صاحب حق، هر کس که باشد، نزديک يا دور، بپرداز، و در اين کار شکيبا باش، و اين شکيبايی را به حساب خدا بگذار، گر چه اجرای حق مشکلاتی برای نزديکانت فراهم آورد، تحمّل سنگينی آن را با ياد قيامت بر خود هموار ساز، زيرا تحمّل آن پسنديده است. و هرگاه رعيّت بر تو بدگمان گردد، عذر خويش را آشکارا با آنان در ميان بگذار و با اين‌کار از بدگمانی نجاتشان ده، که اين کار رياضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به رعيّت است، و اين پوزش‌خواهی تو آنان را به حق وا می‌دارد. @ali_and_me ✍️ بخشی از نامه 53 @HOWZAVIAN
📚 کتابخوانی از منظری دیگر 📝 «ادبیاتِ گریز» ✴️ این روزها همه‌جا سخن از فرهنگ کتاب خوانی است. 🔹شوق و شوری در میان نسل جدید به ویژه طرفداران جوان و نوپای منورالفکری در کشور به راه افتاده که تا سرحد ماشین کتابخوانی خود را ارتقا بخشیده و یا کتاب‌های پرفروش را در ویترین کتابخانه خود داشته باشند. 🔻حال بیایید از دریچه‌ای جدید به کتابخوانی نظر بیفکنیم. 🔸تعجب برانگیز است اگر بگویم که گاه کتاب خواندن، زیاد کتاب خواندن، ترویج فرهنگ کتابخوانی، خود نوشدارویی برای التیام دردها و رنج‌های توده‌ها، مکانیسمی دفاعی برای ارضای تجربه‌های اصیلِ سرکوب شده و گریزی به سوی فراسوی جهان واقعیت و نفس کشیدن در اتمسفر جهان آرزوها است. 🔹کتاب و کتابخوانی گاه آبی است گوارا برای فرونشانیدن عطش شورش و روزنه‌ای است برای خاموش ساختن شعله‌های خشم. 🔸کتاب و کتابخوانی مادام که گسست و شکاف میان زندگی واقعی و زندگی مطلوب را از میان برندارد، راهکاری است شبه منطقی و عقلانی‌نما برای حفظ وضعیت موجود. 🔸«آتشی خاموش نشدنی برای تجربه های اصیل انسانی وجود دارد که در صحنه معاصر ارضا نشده باقی می‌ماند ولی چون یکسره از این صحنه پیوند گسیخته و جداست خطری هم برای آن ایجاد نمی کند این عطش با آثار ادبی و [خواندن آن] فرو می نشیند» (اریک فروم، آیا انسان پیروز خواهد شد ص ۹۰) ✍محمد رایجی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
3.62M
🔹عقلانیت انقلابی چیست؟ ❓ چرا این بحث از سوی مقام معظم رهبری طرح شد؟ 🔹رابطه عقلانیت و انقلاب چیست؟ ❓ آیا آرمان‌گرایی انقلابی خلاف عقلانیت است؟ @taammolat74 @HOWZAVIAN
📛 وقتی فمینیست‌ها بر خود شورش می‌کنند متاسفانه، ما داریم حق‌های حقیقی مان را، نابود و حق های کاذب جایش میذاریم. مثلا👇 حق من زن این است دستم توی جیب خودم و جدا از مرد باشد.(حق کاذب) ولو اینکه آسایشم، مادریم، همسریم و ... نابود بشود.(حقوق حقیقی) ما با حقوق ، فقط باعث نابودی حقوق حقیقی خودمون نمیشیم؛ بلکه حقوق حقیقی دیگران را هم نابود می‌کنیم. به اسم کار و پولم پولم،‌ به حق مادری، همسری و ... خیانت می کنند. @hayat_hosna @HOWZAVIAN
🙏 دیگ‌های کینه در جوش است خدایا تو داور باش 🔸خدايا! قلب ها به سوی تو روان شده، و گردن ها به درگاه تو کشيده، و ديده ها به آستان تو نگران، و گام ها در راه تو در حرکت، و بدن ها در خدمت تو لاغر شده است؛ خدايا! دشمنی های پنهان آشکار، و ديگ های کينه در جوش است. خدايا! به تو شکايت می کنيم از اينکه پيامبر(صلی الله علیه و آله) در ميان ما نيست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته های ما پراکنده است، «پروردگارا! بين ما و دشمنانمان به حق داوری فرما، که تو از بهترين داورانی.» @ali_and_me ✍️ بخشی از نامه ۱۵ @HOWZAVIAN
🔆 ضرورت اصلاح سامانه فرهنگ 🔻در شرایط فعلی که به دلیل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، کشور ما با مسائل فرهنگی بسیاری روبرو شده، لازم است افرادی مانند سردار سلیمانی در بخش مدیریت فرهنگی ما ظهور کنند، ریشه‌ی مشکلات را بیابند، در قلوب مردم نفوذ کرده و از این طریق نظام فرهنگی را تکانی داده و به سمت بهبود و اصلاح رهنمون سازند. 👈متن کامل👉 ✍ مریم غازی اصفهانی @HOWZAVIAN
🔴 نویسندگان ایران و باخت فرهنگی 🔸من سال‌هاست با نویسندگان این ملت محشورم و با خیلی‌ها نشسته‌ام وساعت‌ها و روزها حرف زده‌ام. شاید اگر بخواهم مهم‌ترین ویژگی نویسندگان ایران را در یک جمله به زبان بیاورم، وجه "منتقد بودن" آنان است. آنان دائم در حال نقد فرهنگ و مردم و حکومتند، و برای همه‌کس و همه‌چیز ایده دارند؛ از صدر تا ذیل! کوتاه بیا هم نیستند. بر کرسی حق و حقیقت نشسته‌اند و عالم و آدم را جاهل و معطل می‌دانند و بی‌وقفه می‌نوازندشان با کلامی بُرّنده. 🔹بله؛ آنان حق دارند. و چه کسی است در میان ما که کارش بی‌عیب و ایراد و کاستی باشد. ولی این تمام ماجرا نیست. ما در این مملکت و در این چهل سال عمر خود لااقل دیده‌ایم که مثلا وضعیت جاده‌ها از کجا به کجا رسیده. دیده‌ایم که وضعیت امنیت‌مان چقدر متحول شده. دیده‌ایم که خدمات اجتماعی چه تحول بزرگی از سر گذرانده‌اند. و دیده‌ایم که بهداشت و درمان و آموزش و ارتباطات و... چقدر هول آور رشد کرده‌اند. حال سوال اینجاست؛ آیا نویسندگان ایران در طول این صد سال _و نه فقط چهل سال_ کار خودشان را درست و بقاعده انجام داده‌اند؟ آیا آنان وظیفه‌ی حفاظت از فکر و بنیان‌های فرهنگی ملت و کشورشان را به جاآورده‌اند؟ و آیا تلاشی برای جبران اشتباهات مهلک خود در واگذاری زمین بازی به بیگانگان کرده‌اند؟ 🔸واقعیت این است که اگر سری به بازار کتاب، بخصوص در دو حوزه‌ی ادبیات و فلسفه بزنید، خواهید دید که ما در آنجا به چه روز فلاکت‌باری افتاده‌ایم. کار کاملا از دست رفته و جز چند بارقه‌ی خرد اثری از آتش شعله‌ور ادب فارسی باقی نمانده. بله، این وضعیت حاصل کار نویسندگان ایران است که آنقدر سرگرم نقد و انکار فعالین سیاست و اقتصاد و اجتماع بوده‌اند که از زمین بازی خود غافل افتادند و شد آن‌چه نباید می‌شد. و جالب این‌که مرغ فرهیختگان ما همچنان یک‌پا دارد و عیب و ایراد بی‌چون‌وچرا از دیگری است، و آنان منزه‌ترین زاده‌های آدمی هستند بی‌هیچ قصوری در رخ نمودن وضعیت امروز فرهنگ کشور. 🔹نخیر؛ بازی را اتفاقا ما باخته‌ایم! و کار از دست ما رها شده است، و نه غیر ما. اگرچه می‌دانم که بهانه‌های قدرتمندی همچون سانسور و نبود آزادی بیان و محدودیت‌ها تا هنوز زنده‌اند... اما کجاست اهل عملی که در این میان، و علیرغم هر مشکلی که ناحقش می‌داند، به مسئولیت خود فکر کند؟ ✍علی اصغر عزتی پاک https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️ما خرابِ خرابیم چه کنیم؟ 🔻شب گذشته به منزل عالم ربانی حضرت آیت الله خرازی رفته بودم. همنشینی و معاشرت با چنین انسانی و لو کوتاه مدت، غبار غفلت را از دل و جان انسان پاک می کند. مانند شهری که ریزگردها فضای آن را غبارآلود کرده اند. اما بارش باران، علاوه بر اینکه گرد و غبار را از بین می برد، هوا را نیز لطیف و دلنشین می سازد. هرگاه به دیدار ایشان می روم دل و جانم حیاتی دوباره می یابد. افسوس که دوستان و عزیزانم در دور دست ها هستند و از دیدار ایشان محروم. 🔻برای یک بار هم که شده تعارفات و ملاحظات معمول را کنار گذاشتم و به مانند فرزندی که با پدر خود درد و دل می کند، به ایشان عرض کردم: "حاج آقا! ما از اوضاع و احوال خودمان اصلاً رضایت نداریم. به انواع و اقسام گناهان آلوده شده ایم. زبانمان هرزه گو شده، چشمانمان هرزه بین شده، مراعات خدا را نمی کنیم. انواع آلودگی ها در قلب و روح ما وجود دارد. گرفتار عُجب و غرور شده ایم. زود رنج هستیم. آستانۀ تحملمان بسیار پایین آمده، در خلوت ها مراعات حضور خدا را نمی کنیم. نمازمان که قضا می شود دیگر غصه نمی خوریم. حق الناس به گردنمان می آید عین خیالمان نیست. انگار نه انگار ما مسلمان و پیرو اهل بیتیم. خلاصه اینکه حاج آقای خرازی! ما خرابِ خرابیم. چه کنیم؟ امیدی هست؟ بدون تعارف، به فرمودۀ آقا امیرالمومنین ما شدیم به مانند الاغی که به سنگ آسیاب بسته شده و یک گونی به سرش کشیده اند و این الاغ بیچاره گمان می کند که از صبح تا به غروب راه بسیاری را رفته است. اما وقتی گونی را از سرش بر می دارند متوجه می شود که عجب! درجا زده است. حاج آقا آیا امیدی هست؟ چه باید بکنیم؟ به دنبال تحولی هستیم که حالمان عوض شود." 🔻حضرت آیت الله خرازی که با آرامش وصف نشدنی به سخنانم گوش می داد وقتی مطمئن شد که دیگر حرف هایم را زده ام، نگاهی مهربانانه و محبت آمیز توام با لبخندی ملیح به من انداخت و فرمود: شما ناامید نباشید ... 👈صفحه یادداشت کامل👉 ✍علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN