eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ چگونه یک رمان به واقعه‌ای تاریخی در بین مردم ایران تبدیل می‌شود؟ به طور اتفاقی با کتابی از آقای رسول جعفریان آشنا شدم که در مورد جریان انعکاس داستانی درباره سقوط آندلس به عنوان تاریخ در ایران بود. این کتاب هفتاد صفحه‌ای که البته بیشتر به یک مقاله شباهت دارد، از ماجرای تبدیل شدن یک داستان به واقعه‌ای تاریخی در ایران را ریشه‌یابی کرده است. حتما داستان خیانت یک سردار مسلمان و مشاوره او به مسیحیان برای تصرف آندلس را شنیده‌اید. داستانی که در آن مسیحیان از یک سردار مسلمان به نام براق می‌خواهند تا به آن‌ها کمک کند و راهی را برای تصرف آندلس به آن‌ها پیشنهاد دهد. این سردار، جنگ را پیشنهادی غیرممکن می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد به سه کار دست بزنند. ابتدا با مسلمانان از در صلح وارد شوند تا بتوانند تبلیغ آزاد دین را در آندلس محقق سازند. دوم اینکه به تجارت آزاد در این سرزمین دست بزنند و سوم، آموزش و تعلیم را در آندلس به دست بگیرند. مسیحیان نیز با احداث مدارس و تدریس رایگان به ترویج عقاید خویش در بین مسلمانان پرداختند و آن‌ها را نسبت به عقاید خویش سست کردند. با تجارت آزاد توانستند شراب‌خواری را در بین مسلمانان ترویج کنند. همچنین از دختران و زنان زیباروی مسیحی برای اغوای جوانان مسلمانان و گسترش عیاشی استفاده کردند. در نهایت، با اجرایی شدن این عملیات فرهنگی، تصرف آندلس برای مسیحیان میسر شد. به بیان نویسنده، تمام آنچه که گذشت، ساخته ذهن یک نویسنده مصری است که ده‌ها سال پیش برای هشدار نسبت به ترویج فرهنگ غربی و استعماری در کشورش، کتابی را این‌چنین به رشته تحریر درآورده. اما این داستان در ایران کم کم مورد استقبال مذهبی‌ها و روحانیون قرار می‌گیرد و بدون توجه به استناد و منبع آن در بیشتر کتاب‌ها منتشر می‌شود. نویسنده در انتها با اشاره به این مطلب که قصد او تکذیب تاثیرات فرهنگی در تصرف آندلس نبوده، بلکه تنها به روند تبدیل یک داستان غیرواقعی به واقعه‌ای تاریخی می‌پردازد و خواننده را به دقت در مطالعه وقایع تاریخی دعوت می‌کند. از این دست داستان‌پردازی‌ها که امروزه به یک واقعه تاریخی مسلم در اذهان عمومی تبدیل شده، کم نیست به خصوص که فضای مجازی، بستر مناسبی را برای این کار فراهم کرده. از این جهت، دقت و ریشه‌یابی داستان‌های کوتاه تاریخی و دقت کافی نسبت به منبع تاریخی آن، امری به مراتب مهم‌تر از گذشته محسوب می‌شود. ✍ مهدی کهن @HOWZAVIAN
🔴 اندر حکایت هنر آزاد حریفا! تا کنون نام و نشانی از "هنر آزاد" شنیده یا دیده ای؟ هرچند که حال و مجال پرگویی نیست، امّا چند سطری می نگارم تا صحنه ی این کویر خالی نماند. از سویی، برخی اهالی سرزمین سبز هنر قائلند که نباید "هنر" را به جهانبینی ها و ایدئولوژی های رنگارنگ آلود. رأی آنان این است که هنرمند باید از هر قید و بندی، غیر از عناصر زیبایی شناختی، رها باشد و سیمرغ یا کرکس خیالش، در آسمان آفرینش بی حد و مرز، آزادانه به پرواز درآید. از سوی دیگر، برخی قائلند که عرصه ی "هنر" مگر جای لودگی و مسخرگی است؟! خیر! هنرمند را باید بر صندلی بست و مجبورش کرد که در جبهه ی حق علیه باطل جهاد کند و شمشیر قلم به کف گیرد و گرنه هنرش به لعنت خدا هم نمی ارزد. رفیق شفیقم، به گمانم هر دو در اشتباهند (یا شاید هر سه در اشتباهیم). چه ساده انگار است آن هنرمندی که خیال خام رهاییِ مطلق از اندیشه های بنیادین در سر می پروراند؛ و چه ساده انگار تر آن عزیزی که هنر را ابزار محض دیده و می پندارد که ارزش آفرینش زیبایی، ارزشی نسبی است. هنرمند عزیز، مگر می توانی بنیادی ترین اندیشه های ذهنت را کنار بگذاری؟ کودکی را تصوّر کنید که پشت به شما کرده است و اصلاً التفاتی به حضورتان ندارد. اگر ناگاه فریادی بکشید، چه می کند؟ بی تردید به سمت شما برمی گردد. این بدان معناست که می داند که صدای فریاد، مبتنی بر علّتی است. او در همان سن خرد، ناخودآگاه، به قانون علّیّت باور دارد و این بخشی از جهانبینی اوست. حال ای هنرمند، تو چگونه می توانی نگاه عامّت به جهان را کنار بگذاری و هنر خلق کنی؟ جهانبینی تو همچون اکسیژنی است که در ریه های حیاتت جریان دارد (البته، جهانبینی در اینجا معنای گسترده تری از قوانین فلسفی ای همچون علیت دارد. این تنها یک مثال ساده بود). امّا ای برادری که هنر را ابزار می دانی و هنرمند را به جهت مندی ملزم می کنی، چه می کنی؟! مگر می توان هنرمند را به نحو دستوری، به آفرینش هنری بر اساس جهانبینی ای به خصوص ملزم کرد؟ این چه جفایی است؟! آری! اگر در پی هنر برخاسته از جهانبینی به خصوصیم، باید پیش از مرحله ی آفرینش هنری بدان بپردازیم. یعنی، شخص را پیش از آنکه هنرمند باشد باید تعلیم داد و جهانبینی اش را ساخت، آنگاه در حین آفرینش هنری رهایش کرد تا آزاد باشد. در آن صورت، شاهد خلق آثار زیبای هنریِ برخاسته از آن جهانبینی خواهیم بود. به هوش و به گوش باشید که جهانبینی را نمی توان در جلسات نقد شعر و نقد فیلم و... ساخت. در لحظه ی خلق اثر هنری، هنرمند را باید آزاد گذاشت. والسلام! ✍ علی مؤیدی @HOWZAVIAN
🔶 تاریخ‌نگاری سده‌های نخست پس از اسلام، چالش‌ها و معیار‌ها ◀️ لینک ورود به نشست به صورت مهمان و حتما با نام فارسی وارد شوید. @HOWZAVIAN
🔻طرح ویژه 🌀از طلاب دغدغه‌مند خواهر و برادر سراسر کشور جهت همکاری با نشریه عهد دعوت به عمل می‌آید. ✍ نشریه عهد @HOWZAVIAN
📌 ✅ سینما دیلی چند روزی است که توقیف فیلم قاتل و وحشی را پوشش وسیع خبری می‌دهد. 💬 خلاصه خبر این است: «قاتل و وحشی» توقیف شد/ ممانعت از نمایش فیلم حمید نعمت الله برای داوران / دلیلی که وزارت ارشاد برای توقیف این آورد، نمایش و لیلا حاتمی بود که از نظر شورای پروانه نمایش این‌ کار مجاز نبوده است. اتفاقی که در همه‌ی این سالها در چندین اثر سینمایی افتاده و مجوز گرفته اما سازمان سینمایی دولت حسن روحانی، ترجیح داد به عقب برنگردد! 🔸موجی از پوشش رسانه‌ای حول این اتفاق، روی کلیدواژه می‌چرخد که چند بازیگر و هنرمند یادداشت‌هایی نوشتند و بر آن تاختند. 🔸من تا قبل از دیدن این کلیپ، این بال‌بال‌زدن‌های رسانه‌ای برایم معنا نداشت! خب طبیعی است که زنی که حجاب رعایت نکند، نباید مجوز بگیرد! فتوای مراجع، بر حرمت نمایش بدن، تنهاوتنها استثنا، گردی‌صورت و دست‌ها تا مچ است. تا این کلیپ را دیدم! 🔷چهار نکته: 🔻۱.ارشاد بی‌توجهی کرده که در خبر، را بهانه کرده! شخصی که خبر را تدوین کرده، نادانی کرده و برای موج‌سازی رسانه‌ها بستر فراهم کرده! دلیل اگر دلیل است، همان رعایت نکردن است. شما که عملا با نمایش گوش مشکلی ندارید؛ چرا خوراک رسانه‌ای می‌سازید و با اعصاب ملت بازی می‌کنید؟ (این نکته در فرض خوش‌بینانه است؛ ر.ک: نکته۴) 🔻۲.کلیپ را ببینید. رسما مدت‌هاست در مملکت فیلم بی‌حجاب می‌سازند و با این گمان که علت وجوب حجاب، مو است! مو نباشد، نمایش مجاز است! اینکه این حرام آشکار اتفاق افتاده، آن هم به صورت مکرر، جای تعجب دارد. چشم و گوش‌ها تاحالا کجا بوده‌اند؟ 🔻۳.من به نعمت‌الله و تیمش حق می‌دهم ناراحت باشند. آن‌ها طبق روال فیلم ساخته‌اند و کاری کردند که قبلا هم می‌شده! حق دارند ناراحت باشند. اما ارشاد باید بیانیه رسمی‌تری بدهد و این موضع را روشن کند. غلط قبلی‌اش را رسما اعلام کند و بگوید زین‌پس مراعات می‌کند. حتی شاید لازم باشد خسارت تهیه‌کننده هم پرداخت شود. این ناهم‌سانی برخورد در مجوز را باید آشکارا حل کند. نه اینکه به تاریخ حواله بدهد. 🔻۴.سناریوی یی شاید پشت پرده است. این‌بار با کلیدواژه ؛ تا خاکستری‌ها را داغ کنند... کسی گوش به زنگ هست؟ کلیپ را اینجا ببینید 👈 🆔 عقل سرخ @HOWZAVIAN
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم | حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد امام راحل و گلزار شهدا @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
💠 طلبه‌ها ایرانی‌اند؟! دوستی می‌گفت: یکی از بستگان خانه‌مان بود. پزشکی توی تلویزیون داشت می‌گفت: کسی که بیست روز مسواک نزند، باید به دانپزشکی مراجعه کند. این فامیل ما خندید و گفت: این با من نیست. من بیست ساله مسواک نزدم! پایین این اینفوگرافی نوشته: «کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به کار داوطلبانه‌ی بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد با ۲ دقیقه است». دوست طلبه‌ای خانه‌ی ما بود گفت: ظاهراً ما جزء ایرانیا نیستیم؛ چون بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز برای ما مربوط به کارهای داوطلبانه‌ی بدون مزد و کارآموزی است. بعضی رندان روزگار هم که دیگر راهش را یاد گرفته‌اند و نوبت به طلبه‌ها که می‌رسد می‌گویند: «کار جهادی» و از کار جهادی هم تنها و تنها پول ندادن منظورشان است. به (مضمون) سخن حاج‌آقا قرائتی: حضرت ابوالفضل هم کار جهادی می‌کرد؛ ولی اسبش علف نمی‌خواست؟! ✍️جیم جواتی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌با مشارکت گروه نویسندگان حوزوی برگزار می شود؛ 🔹جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب در سه بخش برگزار می‌شود ♦️اهالی ادبیات و رسانه در زدودن غربت از شخصیت حضرت ابوطالب دریغ نکنند حجت الاسلام علی اسفندیار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه سرنوشت‌ساز حضرت ابوطالب (ع)، این شخصیت عظیم تاریخ اسلام را حامی تمام‌عیار پیامبر اکرم (ص) دانست و گفت: حضرت ابوطالب (ع) با حمایت‌های هوشمندانه از رسول اکرم (ص) و به‌کارگیری توان تعاملی خود در بین سران مکه، توانسته در حرکت و گسترش منطقی و منظم اسلام تأثیرگذاری بی‌بدیل باشد. وی غفلت جدی از شخصیت و کارنامه درخشان حضرت ابوطالب در پژوهش‌های تبلیغی و تاریخی را شایسته این شخصیت عظیم‌الشأن ندانست و ابراز داشت: گمنامی این چهره تاریخ‌ساز اسلام سبب شده است مجمع جهانی اهل بیت (ع) اقدام به طراحی و برگزاری همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب (ع) کند؛ از این رو مجریان این همایش درصدد هستند بخش مهمی از این خلأ را در قالب فراخوان‌های علمی، ادبی، رسانه‌ای و هنری جبران کنند. دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب (ع) در تبیین اهداف جشنواره ادبی_رسانه‌ای حضرت ابوطالب (ع) اظهار داشت: این جشنواره با هدف تولید محتوا و بهره‌مندی از ظرفیت اصحاب رسانه و ادبیات در صدد است، در سه بخش «شعر»، «نثر ادبی» و «نگارش رسانه‌ای»، آثار مرتبط با شخصیت حضرت ابوطالب (ع) پدر بزرگوار امیرمومنان علی (ع) را جمع‌آوری کند. وی با بیان اینکه این جشنواره به دنبال حمایت از نویسندگانی است که به نوعی وقت لازم را برای نگارش مقاله علمی ندارند، تأکید کرد: حضور اهالی ادبیات و رسانه در چنین جشنواره‌هایی به همگانی‌شدن نوشتن و ایده‌پردازی‌های گوناگون درباره شخصیت‌های تاریخی و موضوعات مهم جامعه کمک چشمگیری خواهد کرد. دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب (ع) با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود تا قبل از برگزاری همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب، آثار ادبی رسانه‌ای را در مطبوعات و خبرگزاری‌ها منتشر کنیم، تصریح کرد: به همه نویسندگان جشنواره که آثارشان در رسانه‌ها منتشر می‌شود، حق‌التألیف پرداخت می‌شود، همچنین از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، یک جایزه ویژه به اثر برگزیده تعلق می‌گیرد که از صاحب اثر در کنار نویسندگان مقاله تجلیل می‌شود. وی با بیان اینکه نوشتن برای این جشنواره هیچ‌گونه محدودیت سِنی و صنفی ندارد، مهلت ارسال آثار را سی‌ام بهمن اعلام کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به شماره ۰۹۱۹۱۵۲۵۴۱۳ در شبکه پیام‌رسان ایتا ارسال کنند. این همایش به همت مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) از تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅انقلاب اسلامی و مسأله نفوذ ☑️ نفوذ از طریق تضعیف اعتماد به نفس فرهنگی عقب نشینی مستمر و گام به گام نظام اسلامی در قبال برخی پدیده های زشت اجتماعی مانند روابط علنی دختر و پسر در ملأ عام، بد حجابی و بی حجابی، فروش علنی مواد مخدر، رواج رقص و غنا و... نه تنها به شکل گیری انگاره ای جبراً پیش رونده و غیر قابل کنترل از آنها انجامیده که تأثیرات منفی بسیاری را بر فضا و فرهنگ عمومی و خانوادگی و ایمانی کشور باعث شده، بلکه مانع از شکل‌گیری و یا تقویت اعتماد به نفس فرهنگی مسئولان نظام و هواداران جدی انقلاب اسلامی در پیشبرد و عملیاتی کردن اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی شده است. بدین ترتیب که به نظر می‌رسد هم اصلاح فضای عمومی فرهنگ کشور و هم بازیابی اعتمادبه نفس فرهنگی بدنه‌های فعال ملت و عناصر و جریان‌های فرهنگی انقلاب تا حدود بسیار زیادی منوط به کنترل و عقب‌رانی این متغییرهای اجتماعی به ظاهر جبر آلود و مخرب است. ✍️ احمد جهان بزرگی @HOWZAVIAN
🔷 ژانر دراماتیک 💐امام آمد 🌺 شوق دیدار امام، فواره اشک از چشمان به راه انداخته بود. کسی به ساعت خود نگاه نمی کرد! پاها آنقدر اجر و قرب پیدا کرده بودند که همگی دست به دامان پا؛ زدند؛ که آرام و قرار داشته باشید؛ امام می‌آید . تپش قلب‌های سرشار از محبت، فرشتگان عرشی را به زمین کشاند! آسمان هم فرش شد! ابر سایه گشت! خورشید سکوت کرد! تا صدای امام را بشنود. همه دلتنگ دیدار یار نفس نفس زنان، چشم به فرودگاه دوخته بودند. ✍️ سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
◼️تسلیت لوح| آیت الله نظری خادم الشریعه به رحمت ایزدی پیوست ◽️آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه که از یک شنبه چهارم بهمن ماه ۱۳۹۹ به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود در سن ۸۸ سالگی به دیار معبود خود شتافت. @HOWZAVIAN
🔴 وقت‌کشی در وقت زندگی 🔸جذابیت که از ویژگی های اصلی فضای مجازی است موجب شده تا کاربران ناخواسته و بدون توجه به اتلاف وقت بخش عمده زمان طلایی خود را در این فضا سپری کنند. 🔸 جمله «وقت طلاست» فقط یک شعار و یک جمله معروف نیست، بلکه حقیقتی است که اگر به آن توجه نشود ما را از اهدافمان دور می‌کند. اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که به واسطه گستردگی ، تنوع و جذابیت مطالب به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد آسیبی است که اعتیاد اینترنتی و افسردگی را در پی خواهد داشت. 🔸مراقب "طلای زمان" در فضای مجازی باشیم. ✍ نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی @HOWZAVIAN