eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پرونده ویژه کانال نویسندگان حوزوی در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 📌همتی می گوید رقیبی ندارم 📌مهر علیزاده: رقیب من آقای رئیسی است 📌 زاکانی: با عدد و رقم صحبت می کنم 📌کشورداری ما مشکل دارد 📌 رئیسی: رقیب من فساد و ناکارآمدی است @HOWZAVIAN
آیت الله رئیسی: رقیب من ناکارآمدی و فساد است. دکتر مهرعلیزاده: رقیب من آقای رئیسی است. من هیچ، فقط نگاه @HOWZAVIAN
🔅گزارش لحظه به لحظه رسا از نخستین مناظره انتخاباتی 🔗 لینک https://rasanews.ir/002rOA نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به صورت زنده از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در حال پخش است. @HOWZAVIAN
💠 امام روح الله با تحصیلات حوزوی دنیا را تکان داد. 👈 بازنشر کنید تا امثال و بیدار شوند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
کلاس شیشمی‌های قدیم چه بنیه‌ای داشتن ها😳🤔 @HOWZAVIAN
های_عملیات‌روانی که تا به الان استفاده شده: ۱.رفتارهای عوام فریبانه(زبان بدن هنگام خواندن اسامی) ۲.دروغ بزرگ(آقای رئیسی فقط شش کلاس، سواد کلاسیک دارند) ۳.تخریب شخصیت( همگی پوششی هستند الا...) ۴.بهترین دفاع، حمله است(فرار از پاسخگویی در تمام سوالات) ۵.مظلوم نمایی(پنج نفر به یک نفر) ۶.اعتباربخشی و چشم پرکنی و وام گیری از مدرک: من اقتصاد دانم اما بقیه... ۷.ابجاد کانال انحرافی، شاه ماهی سرخ و شروع از پله دوم: در پاسخ به وضعیت اقتصادی نابسامان، به مجمع تشخیص و موضوع فرعی عدم تصویب اف ای تی اف حمله می کند. ۸.تفکیک وضعیت، خلق تبرئه و فاصله گیری از کانون: من نماینده روحانی نیستم هرچند ایشان بیان بهتری از همه دارد. ۹.ماکیاولیسم و اینکه هدف وسیله را توجیه می کند: جای زنان خالی است که نماینده ای در این مناظرات ندارند. ۱۰. دوقطبی سازی: رقیب من فقط آقای رئیسی است. آقای رئیسی با اینکه به شما ارادت ویژه ای دارم اما... ۱۱. رقیب هراسی: آقای رئیسی امان نامه می دهید که بعد مناظرات بنده را مورد پیگرد قانونی قرار ندهید...بماند که آقای مهرعلیزاده هم در انشائیات خود بحث نخ نمای اعدام ها را ذخیره دارد. تا تکنیک های دیگر خدانگهدار... ✍️علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
4_6001169811982255986.mp3
9.47M
السلام چقدر روضه ی کرب و بلا به پا می داشت به روی سر در خانه همیشه پرچم بود ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چرا رئیسی؟ بسم‌الله تردید... تا قبل از مناظره‌ ی دیروز مردد بودم بین آقایان رئیسی و جلیلی. هرکدام یک ویژگی منحصر بفرد داشتن که نمیشد به راحتی ازشون گذشت. آقای جلیلی نگاه نخبگانی و تخصصی به خیلی از مسائل داره که کلاس کار ایشون رو خیلی بالا میبره. از اون طرف آقای رئیسی سرمایه‌ای داره به نام ی کار مستمر اجرایی و از اون مهمتر رشد در ساختار اداری جمهوری اسلامی از ۲۰ سالگی. اهمیت هر کدوم از اینها یه مقاله میطلبه. اما اون چیزی که برای من از همه اینها مهمتره و موجب رفع تردیدم شد، یه چیز دیگه است! هم نگاه نخبگانی خوبه هم تجربه هم رشد در دل ساختار اما... اما به عقیده من برای رئیس جمهور، داشتن با مردم از همه اینها مهمتره. زبان مشترک یعنی ادبیات رفتاری و گفتاری ای که باعث بشه مردم اون شخص رو از خودشون و ناجی خودشون بدونن. به تعبیر ساده باهاش احساس راحتی کنن. این زبان مشترکه که رئیس جمهور به واسطه اون میتونه مردم رو با خودش و اهدافش همراه کنه نه تخصص در خیلی مسائل و نه تجربه ی زیاد. تخصص و تجربه ی زیاد رو از طریق کابینه ی قوی و مدیریت و نظارت جدی روی این کابینه میشه به دست آورد. متاسفانه... متاسفانه با تصویری که آقای رئیسی سال ۹۶ از خودشون نشون دادن، من ایشون رو فاقد زبان مشترک با مردم میدونستم و بنظرم به همین دلیل هم شکست خوردن. ۱۴۰۰ من دیروز مناظرات رو به این دلیل دیدم که ببینم آیا آقای رئیسی در صحبت و گفتگوی با مردم و دفاع از مردم در مقابل کاندیداها، متخصص شده یا نه؟ با تمام وجود این رو حس کردم که رئیسی ۱۴۰۰ با ۹۶ زمین تا آسمان فرق کرده. دیروز رئیسی مثل مردم حرف میزد. خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نمیشد. با مردم درد و دل میکرد آنهم خالصانه نه ادابازی. صبورانه و متین حرف میزد. اگر هم از خود دفاعی میکرد، احساس نمیکردی که از تشنگان قدرت است. قاطع و دلسوزانه حرف میزد. نمیخواست گرد وخاک کند تا نظر مردم را جلب کند. در یک کلام رئیسی دیروز طوری وارد شد که آدم(مردم) با خود میگوید: او هوای ما را خواهد داشت. مردم میفهمند. مردم همه ی اینها را خوب میفهمند. این چیزی نیست جز زبان مشترک. چیزی که جلیلی با تمام خوبی هایش، فاقد آن بود. لذا بعد از مناظره دیروز تردیدم پایان یافت. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
کلاسِ سوم ابتدایی: آقا اجازه چرا به بابای بغل دستیم گفتی «مرحوم»؟! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 همت‌ها و همتی‌ها  بخش‌هایی از مناظره‌ی اول نامزدهای ریاست‌جمهوری هزار و چهارصد تراوش خلقیات طبقه‌ای بود که انقلاب پابرهنگان را دزدیده‌اند. من دکترا دارم پس لیاقت دارم، حرف اول و آخر مدیرانی است که وضع شلم‌شوربای فعلی را برای اقتصاد و زندگی ما به وجود آورده‌اند. تحصیلات، تسهیلات کلان و بدون بهره‌ی یک مشت رئیس و مدیر مدعی و بی‌مصرف است که باعث دو قطبی دولت-ملت شده‌اند. سواد سوداگرانه‌ی این جماعت طبقه می‌سازد و طبقه، فاصله ایجاد می‌کند. فاصله نیز سر از تفرعن در می‌آورد. تفرعن خدایی می‌کند بر این جماعت اعلی‌حضرتی. فخر مدرک از این‌ها فخری‌زاده نمی‌سازد تا استکبار جهانی به خون‌شان تشنه باشد؛ بلکه خودشان می‌شوند یک پا مستکبر. امام خمینی (در جایگاه رهبر بزرگ‌ترین انقلاب فکری معاصر) سواد حوزوی بدون مدرک داشت. نابغه و موفق‌ترین استراتژیست نظامی معاصر (شهید حاج قاسم سلیمانی) برای تخصص خود به جز همان دیپلم، مدرکی نداشت. همتی برای اداره‌ی مهم‌ترین نهاد مالی و اقتصادی کشور دکترایی دارد که فقط باید به آن پز بدهد و با آن بز بچراند. او با همین دک و پز با اعتماد به سقف می‌گوید بروید خدا را شکر کنید که دلار نشد پنجاه هزار تومان. ارز بیست و چند هزار تومان هم از سرتان زیادی است. بازی برد-برد برجام نیز در سایه‌ی دکترای حقوق بین‌الملل حسن روحانی از باخت شش‌تایی‌ها افتضا‌ح‌تر از آب در آمد. یک مثقال فرزانگی و فهم عمیق به صد خروار از این مدارک پوچ می‌ارزد. یک کاغذ گلاسه با مهر آموزش عالی سند قطعی و شش‌دانگ نخبگی و فرزانگی هیچ‌کس نیست. از کوزه‌ی لیبرال‌ها، این بوهای تند و گند کم نتراویده است. این گل‌های به سبزه آراسته سالیانی است که با ازک-بزک خود خار چشم اقتصاد، سیاست و فرهنگ‌ شده‌اند. انقلاب، مول زاییده و این فرزندان ناخوانده و ناخواسته کم سینه‌ی مادر را نگزیده‌اند. مناظره نشان داد که پدیدآورندگان وضع نابسامان موجود چگونه با ارزش‌های موهوم و ظاهرگرایی باعث طبقه‌سازی و فاصله‌گذاری شده‌اند. این‌ها بین خود و مردم دیوارهای عریض و بلندی کشیده‌اند. رای و انتخابات تنها پلی است که بین آنان و عموم مردم ارتباط ایجاد می‌کند. با مدرک فول پروفسوری هم کسی از پخمگی به نخبگی نمی‌رسد. کارآمدی به کارنامه‌ی پر از نمره‌ی بیست کاری ندارد. ضحاک ماردوشِ اقتصاد ایران کاوه‌ی آهنگر می‌خواهد؛ نه دکترهای خالق سلاطین فولاد، سکه، ارز، خودرو، مرغ و تخم‌مرغ. امام خمینی با تحصیلات بدون مدرک حوزه، طاغوت را در هم شکست. مدیران مول‌صفت  و مدرک‌دار عین طاغوت شده‌اند برای ملت انقلابی. همت‌ها برای فتح خونین‌شهر پز مدرک به کسی ندادند، همت خرج کردند و عرضه و قابلیت نشان دادند؛ اما همتی‌ها برای سقوط اقتصاد ایران پشت مدرک دکترای خود پنهان شده‌اند. ✍ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 این یادداشت سیاسی نیست این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم هر چند بی اخلاقی‌های سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است. در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصه‌های اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است. کتاب‌های درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند. ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند. کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند. کتاب‌های غیر درسی حوزه اما شاید مهم‌تر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خوانده‌اید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند. کتاب‌های السیاسه المدنیه فارابی در اقتصاد سیاسی و کتاب آراء اهل المدنیه وی در علم اجتماعی نظریه های اجتماعی ویژه ای است که اکنون نیز بدان ها رجوع می شود. این ها فقط نمونه ای از صدها کتاب حوزوی است که از یک روحانی، یک اندیشمند همه جانبه می سازد. کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی. قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود. در پایان ذکر چند نکته لازم است؛ اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است. دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند. سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است. چهارم؛ شورای نگهبان در گزاره‌های توهین‌آمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحه‌دار می‌کند، می تواند ورود کرده و برخورد کند. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN