eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۰۰۲_sd-۲۴.m4a
زمان: حجم: 2.9M
👆 🔻مهارت مهار و اینک به روز قربان رسیدیم و پیامبر رسالتمداری که در آزمونی بزرگ الهی قرار گرفته است. ابراهیم و ذبح فرزند، و شیطانی که از چپ و راست و از بالا و پایین دست به اغوا می‌زد و در گوش او وسوسه می‌دمید؛ اما تیغ، گلوی اسماعیل را نمی‌برید. چه زیبا و پر شکوه است سرکوب مقدسی به نام نادیده گرفتن شیطان؟! آری! قربان یعنی هر آنچه تو را از خالق و حرف‌هایش دور می‌کند به قربانگاه ببری. این جدال بزرگ را باید به ستایش نشست و میدان نفس را به زیور مهارت مهار آراست. پس از قربان است که غدیر سر بر می‌آورد، غدیری که از پس ِ قربان می‌آید با نفسی که حضور امام را تمرین می‌کند حال خدا کند که مثل هیاهوی سقیفه، فراموشش نکنیم، فراموشی امام زمان، عجیب عصر ما را به هم می‌ریزد. حالا تا زمان ظهور، عهد جانانه می بندیم و قربانش می شویم تا از راه برسد، مثل همت و باکری، حججی و بلباسی، مهندس ابومهدی و سلیمانی و هر شهیدی که بوی قربانگاه کربلا می‌دهد. بیایید مثل همه خوبی‌های ابراهیم باشیم، چه ابراهیم هادی، چه ابراهیم نبی. @HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون ▪️محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و طراحان جبهه رسانه‌ای انقلاب بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. ▪️ خبرگزاری حوزه درگذشت این استاد و فعال رسانه‌ای را تسلیت عرض می‌نماید. @HawzahNews روح ملکوتی و دکتر محمدحسین فرج‌نژاد به ملکوت اعلی پیوست. خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. قدرش را سال‌ها بعد خواهند شناخت. عروج شهادت‌گونه و مظلومانه‌اش را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می‌گوییم. ان‌شاالله در جوار رحمت حق تعالی و میهمان سیدالشهدا علیه‌السلام باشند. @HOWZAVIAN @rozaneebefarda
🌿آغازی دگر باید تو را ✍ حسن طاهری محمد حسین فرج نژاد، فعال مطبوعاتی و رسانه ای حوزوی، در شب عید قربان سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ به همراه همسر و سه فرزندش، سوار بر موتور با یک پژو ۲۰۶تصادف کرده و هر پنج نفر در دم جان باختند. خبری حاوی حجمی انبوه از اندوه و انفجار وسیع احساسات تلخ، برای همه کسانی که تمام آغازین تلاش های محمد حسین را در رسانه های مکتوب و تصویری دیده اند؛ آن هم با دنیایی از حرارت و شور و شراره و اخلاص و پاکی و گمنامی او، در خاکریز بی سر و صاحب و بدون امکانات و بودجه رسانه انقلاب. محمد حسین، این بچه یزدی خستگی ناپذیر حالا پرکشیده. پرکشیدنی در اوج تنهایی و گمنامی و خلوص و عزت نفس و شرافت و سربازی بی ادعا برای اسلام ناب و رنج دیده از بیگانه و آشنا و البته یک دنیا شرمندگی و روسیاهی برای همه مدیران و متولیان و پرچم داران و حنجره دارانِ فرهنگی و هنری و ارشادی و انذاری و تبشیری و تبلیغی و حوزوی و دانشگاهی. روزهای اول آمدنش از یزد به قم در سال های نخستین دهه ۸۰ به جهت ارادتش و همشهری آقای مصباح بودنش، مسقیم آمد دفتر  فصل نامه پویا، در کنار موسسه ایشان و یکراست و تند تند، سر خود را با همان حالت کج کرده و با لهجه غلیظ و شیرین از سینمای هالیوود و شیطان پرستان و سیطره اسراییل بر سپهر رسانه های عالم، حرف زد و حرف زد و حرف زد. و من مسحور و مفتون ادبیات لرزه دار و سرشار لهجه اش به او گفتم: خوش انصاف! همین ها را بنویس، چرا نمی نویسی و فقط  می گویی؟ و ادامه دادم: تو که از ته دل چنین با حرارت، حرف می زنی، قطعا هم می توانی خیلی خوب بنویسی. خندید و چند صفحه اطلاعات اولیه روی میزم گذاشت و گفت: حالا اول به این حرف هام گوش کن خب! بعدش هم چه کسی این حرف ها رو آخه چاپ می کنه؟ و هی وسط کلامش، با همان سر  حالت کج می گفت: خب! و به گونه ای با هیجان سخن می گفت که انگار همان لحظه قصد نابودی تمام ارکان سینمای هالیوود و کنست اسراییل را داشت. مطالبش را که دیدم با خنده و شوخی گفتم: ببین عزیزم، مطالبت حرف ندارد و عالی است. اما اول اسناد و منابع متن هایت را بیاور و دوم اینکه اطلاعات خوب را باید خوب بنویسی. به عنوان سردبیر فصل نامه پویا اعلام می کنم که از امروز هر مطلبی آوردی و هر چند صفحه شد، با آن دو ملاحظه ای که گفتم، مشکلی برای انتشارش نیست. ففط مطالب را با موضوعات هر شماره نشریه منطبق و متن های طولانی ات را هم کوتاه و در چند بخش تنظیم کن، با یک شروع و پایان جذاب. با شوخی و لهجه یزدی گفت: شروع و پایان چی چی هستش؟ و نشستیم و چند نمونه از سیر تا پیاز شروع و پایان در متن را باهم مرور کردیم. و از همان جا و این روز شد، همکاری و آشنایی من و محمدحسین و جلسات هفتگی تحریریه و آموختن و نوشتن و گفتن. چند اسم مستعار هم برگزید و تمام مطالبش را تا سال ۸۹ که در نشریه پویا بودم، بدون استثنا چاپ می شد، و در برخی شماره ها چندین مطلب از خود و شاگردانش در گروه رسانه. حالا محمدحسین رفته، و از فردای تشییع و تدفین او، مراکز و نهادها و موسسات پرطمطرق و پرمدعا و بودجه خور و نفت نوش، صف در صف و ردیف به ردیف عکس های نمکین فتوشاپ شده او را روی بنر و شاسی و تابلو چاپ خواهند کرد، و در اهمیت و ضرورت اهمیت دادن به چنین شخصیت هایی در حوزه و دانشگاه، دهها مقاله و بیلان و عملکرد و ساعت ها نشست و همایش و سمینار و سخن و رهنمود گوهربار به اضافه سی میز ناهار ، عرضه محضر و اظهار لحیه و ارائه کرده و البته حضرت باری تعالی نیز از این حضرات بسیار بسیار همیشه حاضر در صحنه هواشناس، به احسن وجه قبول خواهند فرمود. هر چه هست سپیدی خاطرات رهروان راه جهاد از یک بچه یزدی پرحرارت همیشه خندان ماخوذ به حیا و بی خیال به دنیا و بی توجه به همه مظاهر مادی و منصب های متعفن و کثیفش، تا ابد در تاریخ مبارزات گمنام انسان انقلاب اسلامی بر جای خواهد ماند و روسیاهی بر چهره سیاهرویان گرفتار در مرداب شهرت و منصب و قدرت.   حالا او با همسر و همرزم همیشگی و سه دسته گل زیبایش، شهیدانه و مظلومانه پروازی را آغاز کرده اند به سوی آسمان بی پایان و بی نهایت ابدیت و ماییم و دوستان داغدار در فراقش، با زمزمه زیر لب این بیت مصطفی نقی پورفر: در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را گر ره آسان نیست، پروازی دگر باید تو را ___ نگاشته شد به یاد دوست عزیز و دیرینم، مرحوم محمدحسین فرج نژاد، ۳۱ تیر۱۴۰۰ پنج شنبه ساعت ۶ صبح https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
😔این مجمل را مفصل بخوانید 📌 طلبه نخبه و صهیونیسم‌پژوه، بعد از دعای عرفه در تصادفی به همراه همسر و سه فرزندش، کشته می‌شوند. وسیله نقلیه: موتور. منزل: استیجاری. پ. ن: یکی از هم برای ما نوشت: «وقتی تشویق به فرزندآوری می‌کنیم، لااقل حمایت اولیه را از خانواده داشته باشیم... » 🔍 مسئولان⁉️ @HOWZAVIAN
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان را برایم به نوعی عزا کرد. حس و حال هیچ کاری نبود جز پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن اخبار و اظهار نظر ها و پیام های مرتبط با خبر فوت محمد حسین. در این بین چیزی که بیش از همه فکرم را به خود مشغول کرد این سوال بود که "چه شد که فوت محمد حسین اینقدر بازتاب داشت؟!" علمایی مانند آیت الله اعرافی و آیت الله علیدوست و اساتیدی مانند استاد واعظی و استاد خسروپناه و دیگر بزرگان برایش پیام تسلیت فرستادند. در گفتگوها واضح بود که قلب بسیاری از دوستداران و شاگردانش عمیقا متأثر است. خبرگزاری ها خبر را پوشش دادند، دوستانش برایش پادکست تولید کردند و افراد بسیاری در مدح و ستایشش یادداشت نوشتند... این‌ها تعجّب من را بیشتر بر می انگیخت زمانی که هر چه فکر می کردم می دیدم او یک طلبه دانشگاه رفته ی معمولی اما قطعاً فاضل و پرتلاش و خوش فکر بود که مانند این افراد در جامعه و جبهه انقلاب ما بسیارند اما چه می‌شود که این مقدار بازتاب و دیده شدن پس از فوت مرحوم فرج نژاد ایجاد می‌شود؟! در این یکی دو روز که از فوت آن مرحوم می‌گذرد دائماً به سوال فوق فکر می‌کردم. مجاورت و معاصرت ما با آن مرحوم باعث شده بود که همیشه او را به مانند خودم یک فرد عادی در نظر بگیرم و وقتی این عکس العمل ها پس از فوت او را می‌دیدم این تناقض را نمی توانستم حل کنم. نهایتاً پاسخ را در یک کلمه یافتم: "اخلاص" او طلبه فاضلی بود، مدرک دکتری داشت، تخصص رسانه داشت، اخلاق خوب داشت، کتاب نوشته بود، در چند نهاد انقلابی خدمت کرده بود، تدریس داشت، فعالیت‌های جهادی انجام داده بود اما هیچ کدام پاسخ سوال من نبودند. آن چیزی که به تمام اینها روح می‌داد چیزی نبود جز اخلاص. توجه دیگران به خبر فوت او و تشییع جنازه‌اش و نمازش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مرا به یاد تشییع جنازه شهید حججی انداخت. در آن زمان هم این سوال برایم ایجاد شده بود که چه چیزی از جوانی گمنام، حججی مشهور و ماندگار را ساخت. آنجا هم به چیزی جز اخلاص نرسیدم. حضور و همدردی جامعه برای محمد حسین در برابر آنچه خدا برای اخلاص وعده داده، قطره ای بیش نیست همانطورکه امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:"لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ; اگر تمام دنیا (برایم) یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با اخلاص عبادت می‌کند باز در نظرم در حق او کوتاهی‌ کرده‌ام! (بحار، ج ٧٠، ص ٢٤٥)" بنظرم اخلاص عنصر گمشده بسیاری از فعالان عرصه علم و دانش و مبارزه و پاشنه آشیل مبارزان جبهه انقلاب است. اگر آن را تقویت کنیم اثر و ماندگاری تلاش ها صدچندان می شود. تلاش های روزانه، تدریس، تألیف، خدمت در نهادهای انقلابی و ... همه کنش هایی مکانیکی هستند که بدون اخلاص فاقد روح و تقدس و در نتیجه اثر معتنابه خواهند بود. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان
سلام و ارادت و عرض تسلیت به مناسبت رحلت دوست و همکار قدیمی به نظرم نشان دادن اخلاص ایشون در زمانی که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و... باید پاسخگو باشند، نوعی فروکاستن آن مرحوم و فرار از پاسخگویی باشد. الله اعلم، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی... @HOWZAVIAN
🔴 سبک‌های تربیتی و هشداری به والدین کلیپ اخیری از نوجوانان دختری که در فضای مجازی منتشر شده در حال درگیری و گلاویز شدن با دختران دیگر هست و متاسفانه عمده افراد تشکیل دهنده‌ی این درگیری دخترانی با وضعیت ظاهری و پوششی نامناسب هستند و از اعمال خشونت و استفاده از الفاظ رکیک نسبت به همدیگر ابایی ندارند، درحالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت آمیز و درآوردن قمه در محله ای در اصفهان می‌شوند. پسرانی هم در گوشه‌ی این تصاویر هستند که این افراد را به دعوا تشویق می‌کنند. چیزی که نگران کننده است این است که سنین این افراد پایین است. پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های بهزیستن اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب آوری برنامه ریزی کنیم وکارهای مؤثری را انجام دهیم چراکه اگر امری در این خصوص رخ ندهد با وجود کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر خواهد شد. موضوع خانواده و نوجوان بسیار مهم است و چون ما اطلاعات فردی از این افراد نداریم تحلیل دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم لیکن می‌توان به برخی ریشه‌های روانی و عوامل موثر بر ایجاد و بروز چنین رفتار هایی اشاره کرد. رفتار این دختر نوجوان پیام‌هایی دارد چرا که چنین رفتاری بخش عمده آن می‌تواند به داخل خانواده هم بازگردد. زمانی که خانواده صمیمیت و نظارت بیشتری داشته باشند وقوع چنین رفتار‌هایی را کمتر شاهد خواهیم بود . امکان اینکه این افراد دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشند بسیار بالاست، هر چند نیاز به ارزیابی دقیق تر فردی و اجتماعی دارند و صرف دیدن یک فیلم یا کلیپ نمی‌شود با قاطعیت اظهار نظر کرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی که گاهی با نام سایکوپات نیز از آن یاد می‌شود، به ناتوانی شخص در تن دادن به هنجارهای اجتماعی گفته می‌شود، به طوری که جنبه‌های متعددی از رفتارهای فرد در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر این ناتوانی قرار می‌گیرد، همانطور که از این تعریف مشخص می‌شود، این اختلال از دوران کودکی و نوجوانی نشات می‌گیرد و شکل و عمق روابط والد-فرزندی در شکل‌گیری این قبیل اختلالات بسیار تاثیرگذار است. بالاترین نرخ شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی، البته در مردان دیده می شود. ولی به این معنا نیست که در خانم‌ها دیده نمی شود و وجود ندارد بلکه این اختلال در آنها نیز می‌تواند شکل بگیرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رفتارهای بزهکارانه متفاوت است .برخی از عوامل ریسک بروز این اختلال را در فرد افزایش می‌دهند که شامل اختلال سلوک در کودکی، پیشینه خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا سایر اختلالات شخصیت و بیماری های روانی، قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و یا بی توجهی در دوران کودکی، زندگی خانوادگی بی‌ثبات، خشونت بار یا از هم گسیخته در دوران کودکی، نبودن والدین (غفلت)، تنبیه کردن مکرر کودک و بی‌توجهی، والدین دارای سطح سواد پایین، فقر و گرسنگی کشیدن در زمان کودکی، بیمار بودن والدین در زمان کودکی که باعث می شود کودک روحیه خودش را از دست بدهد. البته رفتارهای این چنینی دختران در آستانه سن بلوغ می‌تواند گواه از اختلال شخصیت هیستریک و نمایشی جهت جلب توجه انظار و شبیه انگاشته شدن به جنس مذکر نیز باشد که ناشی از خلاءهای عاطفی و عوامل دیگر است. عدم وجود همدلی مهم ترین مشخصه رفتاری این آسیب در زندگی با اطرافیان و عزیزانشان است. بهتر است در تربیت فرزندان سبک مقتدرانه را پیش بگیریم نه غافل و رها و یله مثل سبک سهل گیرانه و نه مانند سبک مستبدانه؛ سخت گیر و سلطه گرانه! هلیا می‌تواند حاصل یکی از این دو سبک تربیتی باشد. ✍️ فاطمه فرهادیان @HOWZAVIAN
🔊 به جای تسلیت، فکری به حال وضعیت زندگی نخبگان حوزوی بکنید! 🛎 خیلی جلوی خودم را می‌گیرم که بعضی حرف‌ها را نزنم؛ تنها سربسته یک مورد را بگویم که بدانید از کجا می‌سوزم و از کجا می‌خوریم؛ دوستی می‌گفت: به مسئولی فرهنگی گفتم که چرا از فلان طلبه و بهمان نخبۀ حوزوی (و اسم آورد که می‌شناختم) در برنامه‌هایتان استفاده نمی‌کنید و از آنها حمایت نمی‌کنید. پاسخش داد: نمی‌خواهیم معروف شوند و یک وقت در آینده دردسر شوند! 🔹 حتماً می‌فرمایید اگر راست می‌گویی این‌قدر دریافتی‌اش کم است؛ پس چطور زندگانی را می‌گذراند؛ نگران آن هم نباش دوست عزیز؛ چون خدا از روی حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در که درهای دیگری. 🔺 اسنپ هست، نگهبانی مجتمع‌های مسکونی هست، کارخانۀ دمپایی‌سازی هست، کارهای خدماتی در نهادها و مؤسسات هست (چنان چایی‌ای می‌دهند دستت که حظ می‌کنی)؛ میوه و سبزی بساط کردن هست؛ سلمانی کردن هست؛ اوووووه… اون قدر کار ریخته که اصلاً نمی‌دانی کدامش را انجام بدهی. 🔻امروز که در دست توام مرحمتی کن فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ✍️ محمدرضا آتشین صدف 🔗 متن کامل در صدای_حوزه @HOWZAVIAN
1️⃣ وقتی یک خبرگزاری عمومی در صفحه یک، از نخبه حوزوی یاد می‌کند 🔻تحلیل فرهنگی: بازتاب اخلاص، مظلومیت نخبگانی و کار علمی اثرگذار اینجاست که پیدا می‌شود. 2️⃣ دیده شدن ارزش خبری تعداد و فراوانی(2500) در تیتر «معرفی آثار برتر از میان 2500 اثر امام رضایی» 🔻تحلیل فرهنگی: برترین‌ها همیشه در یک پویش همگانی و از لابه‌لای فعالیت‌ آدم‌های متنوع، متوسط یا ضعیف، سربرمی‌آورند؛ پس قدر همه استعدادهای شکوفا و ناشکوفا را بدانیم. @HOWZAVIAN
🔴 شط عطش این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند. امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی، فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند. اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز برخاستند. اعراب خوزستان خود را جزيی از هويت ملي جمهوري اسلامي ايران می‌دانند و نقشي برجسته در دفاع از سرزمين خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند. آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند. جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر، گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و... که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت، همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد. خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟! خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد. آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند. مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند، برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد. ✍ طاهره کنگازیان @HOWZAVIAN
✔️ مدیریت آب و کشاورزی در حکومت علوی بشریت در هیچ عصری مانند امروز گرفتار جنگ، بیماری، گرسنگی، فحشا، ظلم، نابودی خانواده و انهدام محیط زیست نبوده. به عبارتی در منتها درجه ظهور این آیه قرار داریم: ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ وَالبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاس (آية ٤١ س روم). همه ی اینها ناشی از عقب ماندگی علمی بشر در این دوران تاریک است که علم، إمام عمل است. امروز جهان در عرصه های مختلف زندگی، امامت تمدن غرب را پذیرفته و حتی حزب اللهی چند آتشه هم اول میخواهد بداند که غرب چه میگوید و این است غربت حقیقی امام. مولایمان امام باقر علیه السلام که کودک وار و بی توجه، لقب شکافنده ی دانشش را لق لق زبان کرده ایم درباره آیه مذکور و ظهور حداکثری فساد میفرمایند: "به خدا سوگند این آیه متعلق به روز سقیفه و زمانی است که انصار گفتند از ما امیری و از شما امیری"(تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ٤١ سوره روم) و در نتیجه بشریت از حکومت،امامت و علم گوارای لایتنهایی حضرت محروم شد. بنابراین پاسداشت حقیقی روز غدیر در ساختن زندگی بر اساس علم امام است. مثلا یکی از مهم ترین و گرانقدر ترین حوادثی که عالم بر خود دیده آن زمانی است که امام علی علیه السلام مشغول کشاورزی و حفر چاه بوده. چه بر سر شیعه آمده که از خود نمی پرسد در آن برهوت عربستان، مولایش بر اساس چه قواعدی حفر چاه میکرد که بعضی از آنها پس از ۱۴ قرن هنوز که هنوز است میجوشد و زنده میکند و بر اساس کدام قواعد کشاورزی میکرد که در یک فقره صد هزار نخل کاشت بدون اینکه حتی یکی از آنها خشک شود؟(ر.ک کافی ج۵ ص ۷۵) ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN