eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ شرم و حیا؛ دارایی بزرگ انگيزه‌ي حقيقي گرايش زن به حجاب، احساس فطري يا غريزي شرم و حياست. شرم و حيا در زن نسبت به بيگانه مانند غيرت در مرد است؛ به عبارت ديگر، درك و شعور فطري و الهام غريزي زن به حفظ خود از دستبرد نااهلان براي ارتقاي ارزش وجودي خويش است. در شرم و حيا، عشق و اشتياق به عفاف و پاك‌دامني تدبيری در خلقت و فطرت زن نهفته است که او را وا مي‌دارد گاهي به صورت ناخودآگاه خود را از چشم نامحرم بپوشاند. به همين دليل، وقتي احساس حجب و حيا را از دست مي دهد در محيط ناامن اجتماع هم كشف حجاب مي‌كند؛ و برعكس، وفتي احساس شرم و حيا در او زنده است در محيطي كه امنيت كامل هم وجود دارد، باز هم تمايل دارد خود را بپوشاند. احساس حيا و شرم از انجام دادن كارهاي زشت از ثمرات عفاف به شمار مي‌آيد. هر قدر اين احساس شرم از زشتي‌ها در انسان بيشتر باشد، عفت او بيشتر خواهد بود‌ امام علي(ع) مي فرمايد: « شرم از خداوند و خلق او باعث عفت و بزرگي مي‌شود» بدون شك، به تناسب ويژگي‌هاي روحي و جسمي انسان، آفرينش لباس و پوشش و روي آوردن فطري او به آن يكي از نعمت‌ها و هداياي الهي محسوب مي‌شود. در فرهنگ اسلامي، انسان لباس نمي‌پوشد كه تن را عرضه كند، بلكه لباس مي‌پوشد تا خود را بپوشاند. لباس براي او يك حريم است؛ به منزله‌ي دژي است كه تن را از دستبرد چپاولگران محفوظ مي‌دارد و كرامت او را حفظ مي‌كند. ✍️مهری یزدان پناه 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
💠هفت روش‌ پیشگیری از خشونت در نوجوانان ✔️ چکیده مقاله «روش‌های پیشگیری از گرایش نوجوانان به خشونت (با تأکید بر عنصر یادگیری اجتماعی - بر اساس رهیافت اسلامی)» 🖋نویسنده؛مصطفی همدانی، دانش‌آموخته خارج فقه و فلسفه (استاد حوزه علمیه قم) 🔸خشونت از پدیده‌های کهن در رفتار اجتماعی انسان‌ها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض روی‌آوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از روی‌آوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونت‌آموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت را بر اساس مبانی اسلامی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی تحلیل می‌کند. روش این پژوهش، کتابخانه‌ای است و از تجزیه‌و‌تحلیل کیفی استفاده شده است. 🔸نتایج این پژوهش بر وظایف اجزای نظام تعلیم و تربیت (خانواده، همسالان، مربیان مدرسه، نظام آموزشی و رسانه‌ها) در محورهایی چون گسترش رفتارهای محبت‌آمیز در خانواده و رفتار مربیان، توبیخ الگوهای خشونت و پاداش نگرفتن آنها، فقدان ارزش‌های خشونت‌آموز در دوستی‌ها و تعمیق باورهای معنوی در کنترل خشم و آموختن مهارت جرأت‌ورزی به جای خشونت تأکید دارد 🔗 اسلام و آسیب‌های اجتماعی @HOWZAVIAN
☑️ ای نماد حلم و علم، جهان تو را می‌خواهد شخصیتش آرام و دور از جنجال بود. در دنیای آشفته و پر همهمه ی روزگارش، کم نبودند کسانی که گهگاه به او یا خانواده اش توهینی کنند؛ اما هیچ وقت ندیدم با کسی گلاویز شود... عبور می‌کرد... عبور کردن از آدمها را خوب بلد بود؛ اما برای من که اطرافیانم را طوری دیده بودم که با شنیدن کوچکترین اهانتی، بی ادب را چنان توبیخ می کردند تا بفهمد یک من ماست چقدر کره دارد و غیرت اصیل به خانواده یعنی چه، این "عبور کردن" عجیب بود! گاهی یواشکی فکر میکردم که شاید عزیزانش را خیلی دوست ندارد که رویشان غیرتی نمی‌شود و هیچ وقت جواب دشمنان بدگویش را با تندی نمی‌دهد تا بفهمند با چه کسی طرفند. دیروز داستان امام باقر را دیدم که در مقابل توهین فرد مسیحی به خود و مادرش، با ملایمت پاسخ داده است. داستان جدیدی بود! این بار موضوعِ یک آدم عادی نبود، موضوع، امام معصوم بود، یک الگو. چقدر عجیب بود! باورم نمیشد روش زندگیمان اینچنین وارونه شده باشد! باورم نمیشد خوب و بد اینچنین جابجا شده اند که خودمان هم نفهمیدیم! چرا انقدر دور شدیم از واقعیت؟ آن آرامش و منطق کجا و این خشم کجا؟ آن داستان، به اسلام آوردن مرد مسیحی ختم شده و داستان این روزهای ما، به سمت جنایت و قتل غیرعمد و هزار پشیمانی دیگر، اما باز هم به آن اعتقاد داریم، آنقدر که اگر همرنگ جماعت نباشیم اسم‌مان بی غیرت و بی مهر می‌شود! حالا در خیالم این وارونگی را وارونه کردم و سخن گفتن را جایگزین نعره و ضرب و شتم کردم... هرچه فکر میکنم می‌بینم حیف است، حالا که چنین امام آرامی و الگویی اصیل و با غیرت دارم آیا می شود آرام تر زندگی نکنم؟! سلام بر معدن دانش، سلام بر معنای اخلاق @HOWZAVIAN
📣 سواد رسانه نیاز هر مطالبه گر مردمی در جلسه‌ای که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، برای پیگیری مشکلات مردم برگزار شده بود، یکی از روحانیون جوان اهوازی، مشکلاتی را بیان می‌کند که اگرچه دغدغه او برای حل مشکلات مردم، درست و به‌جا بود، اما حرف‌هایی که بیان کرد، خلاف واقع بود. او گفت: «موقع انتخابات فتوای شرعی می‌دهند، برای غزه فتوا می‌دهند؛ اما حالا مردم ما مردند، علمای اهواز ساکت‌اند! باید آقای کعبی، جزایری فرحانی بیایند جلوی درب استانداری و پدر استاندار را در بیاورند» حضار نیز با گفتن الله اکبر و احسنتم حرف‌های او را تأیید کردند! اگرچه این روحانی جوان، دغدغه مردم داشت، اما بهتر بود با کمی مطالعه در فضای مجازی، اقداماتی که علمای استان برای حل مشکل آبِ خوزستان انجام داده‌اند را متوجه شود. تا حداقل بتواند مطالب دقیق‌تری را بگوید. او قطعاً نمی‌دانست که آیت الله جزایری، شخصاً از مسئولان عالی‌رتبه، پیگیر حل مشکلات مردم استان بوده و دکتر حیدری نیز برای حل بحران کم‌آبی و... قرارگاه میدانی تشکیل داده است. قطعاً اگر این طلبه جوان، مقداری بینش و فهم سیاسی خود را بالاتر برده بود، می‌دانست که نباید مطالب خلافی را بیان کند که امروز به سوژه داغ رسانه‌های ضد انقلاب تبدیل شود. در پایان بهتر است این نکته را متذکر شویم که دغدغه‌مندان مردمِ رنج‌کشیده خوزستان اعم از طلبه و غیر طلبه، نباید هیچ‌گاه از مدار انصاف خارج شده و برای انجام امر پسندیده‌ای مرتکب فعل حرام شوند. ✍ محمد پشم‌فروش @HOWZAVIAN
💠 پلک زندگی افتادن قطره در دریا، اثر ندارد. بستن پلکی در تاریکی، ثمر ندارد. دست و پا زدن در هنگام فرود، جایی ندارد. اما آن زمان که انسان اراده می‌کند قطره‌ای باشد، روی برگ تشنه می‌درخشد. سردار! تو بهترین را اراده کردی که درخشیدی؛ آن هم شهادت بود. ✍️ ولی معدنی‌‌پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
✍️ نویسندگی در حوزه از ابتدا تا انزوا 😔 اول فکر می کردیم با تغییر عنوان «انجمن قلم» به «انجمن ادبیات و هنر اسلامی» این بخش از انجمن‌های علمی حوزه پررونق‌تر و کارآمدتر می‌شود؛ اما نه چنان ماند و نه چنین شد! 🔻معلق‌بودن فعالیت انجمن ادبیات و هنر اسلامی نه به نفع مدیر انجمن‌های علمی است، نه به نفع مجموعه حوزه علمیه و مبلغان تبلیغ مکتوب! ⁉️ کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، پرونده تحلیلی را تا دستیابی به نتیجه مطلوب پیگیری می‌کند. @HOWZAVIAN
🔴 نوشتن این متن جرم نیست! 🔹 چرا تولیت حرم امام(ره) برای درگذشت رهبر جبهه خلق آزادی فلسطین پیام تسلیت صادر نکرد؟ 🔹 چرا تولیت حرم امام راحل برای بزرگداشت این مرحوم هیچ واکنشی نشان نداده؟ آیا چهره‌های مشهور جهان اسلام نباید مورد تفقد ایشان قرار گیرند و نامشان بر زبان‌ها جاری شود؟ 🔹 نگارندۀ به عنوان یک دلسوزِ ارادتمند به خاندان امام (ره) پیشنهاد می‌دهد، ایشان در ترکیب تیم و مشاوران رسانه‌ای خود تجدید نظر کند؛ مشاوران ایشان حتماً می‌دانند معنای «ارزش خبری» چیست و چهره‌های سیاسی اگر به اخباری که ارزش خبری «مجاورت» و «شهرت» دارند، واکنش نشان ندهند، به اعتبار اجتماعی و سیاسی خود لطمه زده‌اند. @HOWZAVIAN @rasanewsagency
💥پاسخ‌های کوتاه به شبهات«قربانی» 🔹چند سالی است که گروهی شیپور به دست می گیرند و در رسانه های تصویری و مکتوب دوره گردی می کنند و فریاد می کشند؛ 💥چرا باید در روز عید قربان حیوانی را سر برید؟ 💥چرا باید خون را جاری کرد؟ 💥چرا باید انسان مرتکب یک قتل حیوانی شود؟ 💥چرا باید شکم پرستی کند؟ 💥چرا گوسفندی را بکشد و کباب راه بیندازد؟ پول قربانی را بدهید و یک یخچال برای فقیر بخرید؟ هزینه کشتن یک حیوان را جمع کنید و چندین سبد معیشتی برای مستمندان تهیه کنید. کپسول برای بیمارستان، دارو برای بیماران، جهیزیه برای نو عروسان، کفش برای پابرهنگان، لباس برای دخترکان فقیر، میوه و غذا برای گرسنگان، کارگاه تولیدی برای جوانان جویای کار، تسویه بدهکاری مقروضین، و به زعم اینان هزاران کار دیگر را انجام دهید. دست از کشت و کشتار حیوانات و شکم پرستی و کباب بردارید! 🔻برادر عزیزم، خواهر ارجمندم؛ 1.عید قربان عید اطاعت و بندگی است که هر مسلمان و انسان آزاده ای، این عید را جشن می گیرد و شیرینی و نقل توزیع می کند. خانواده ها کنار هم جمع می شوند و این روز را همنوا با فرشتگان آسمانی گرامی می دارند. قرار است در این روز عید؛ حیوانی قربانی شود، اطعام تهیه گردد و به دست مستمندان و فقراء برسد که اگر انگشت شماری به این سیره عمل نکردند، اصل عید و لوازم آن خدشه ای وارد نمی شود. 2. مدعیانِ اتو کشیده، کمی افکار خود را به میان علم و معارف قرآنی بکشانند تا نسیمی به اندیشه منجمد و کپک زده آنان اصابت کند و بدانند که بر مبنای اسلام هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.نماز واجب است، روزه واجب است، حج واجب است، خمس واجب است؛ لذا حاجی؛ در حج هم خمس داده است و هم نماز می خواند و هم حج خود را بجا می آورد و جمع این امور با تفکیک صحیح، عقلانی ترین کار است. 3. اگر ابراهیم چاقو از حلقوم اسماعیل به اذن الهی برکشید و گوسفندی را ذبح کرد؛ گوسفند کُشی را در جهان مُد نساخت. بلکه فرهنگ انسانیت، فرهنگ اطاعت، فرهنک عبودیت، فرهنگ ایثار، فرهنگ مجاهدت، فرهنگ تعالی روح، فرهنگ از خودگذشتگی، فرهنگ مردن قبل از مرگ را بنا نهاد و ترویج ساخت. گوسفند یک نشانه است تا راه گم نکنیم و قبله عوض نسازیم. 4.تهیه جهیزیه و رسیدگی به مستضعفان و فقراء از شاهراه غلبه بر نفس و بریدن حلقوم خودخواهی و پول دوستی و حب مال و منال می گذرد. اگر انسان در عید قربان نتواند گوسفند نفس خود را سر ببرد و پا روی حب دنیای خود بگذارد، چگونه می تواند؛ شکمی راسیر کند؟ برهنه ای را لباس بپوشاند. و دل به دریای سخاوت بزند و حاتم طایی گردد. ✍سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
📣 مبلغان و مبلغات گروه‌های تبلیغی به مناسبت عید قربان 🔹با موضوع: نقش خداگرایی مردم در تشکیل دولت اسلامی (با تاکید بر مساله از منظر قرآن کریم) 🔹ارائه کننده: حجت الاسلام قدیر اسفندیار (معاون آموزش و پژوهش تشکل فراگیر تبلیغی و مدیر موسسه قرآنی راه بهشت) 🔹زمان: سه شنبه 29 تیر ماه - ساعت 11 تا 12 صبح 🔹 لینک شرکت در جلسه: https://room.gharar.ir/89ab1239-a90c-4830-8089-5988d0f06abb @HOWZAVIAN @Daawat
🔴 روایت خشم خشم می‌تواند برآیند نیازهای پاسخ داده نشده باشد. خشم، مخرب است. خشم، خطرناک است. به همین دلیل در روایات توصیه شده‌ایم به محض غضب وضو بگیرید، چرا که خشم از شیطان و شیطان از آتش است، پس آتش را با آب خاموش کنید. یکی دیگر از راهکارهای رهایی از خشم، مس خویشاوندان و نزدیکان است. در روایت می‌خوانیم: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّارَ فَأَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْيَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطَانِ وَ أَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِي رَحِمَ فَلْيَدْنُ مِنْهُ فَلْيَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَكَنَتْ. وقتی که در حضور امام باقر (ع) سخن از غضب به میان آمد حضرت فرمود: همانا که مرد خشمگین می‌شود و تا خود را داخل آتش نکند (و به گناهی دست نیالاید) آرامش نمی‌یابد و خشمش فرو ننشیند. پس برای اینکه در هنگام خشم به کارهای ناشایست اقدام نکنید، هر گاه شخصی خشمگین شد، اگر ایستاده، فورا بنشیند تا پلیدی و وسوسه‌های شیطان از او دور شود و هرگاه به خویشاوندانش غضب کند به نزد او رفته و بدنش را مس کند چرا که خویشاوند اگر مس شود آرامش یابد. در واقع رابطه‌ای عاطفی میان انسان و خویشاوندانش وجود دارد و برخورد فیزیکی با آن‌ها می‌تواند آرامش را به ارمغان آورد. این قسمت از روایت خیلی جالب است. انگار که در اثر این مس و ارتباط، خون خویشاوندی به‌جوش می‌آید و کینه‌ها فراموش می‌شود. انگار در اثر این رابطه، آدم یادش می‌رود که عصبانی‌است و حس مهربانی‌اش تحریک می‌گردد. من داشتم به خوزستان فکر می‌کردم. به مردمش. به خشم‌شان نیز. آدم وقتی عصبانی می‌شود دلش می‌خواهد سرش را بکوبد به دیوار. دریا را نگاه کن، وقتی عصبی می‌شود چگونه سرش را به صخره‌های ساحل می‌کوبد. حالا شاید مردم خوزستان نیز نیاز داشته باشند تا کسی نزدیک‌شان شود. دست‌شان را بگیرد و دوباره یادشان بیاید که چقدر برای هم، محبت تکه پاره می‌کردند قبلا و چقدر همدیگر را دوست داشتند. شاید باید مسئولی، مدیری، کسی نزدیکشان شود و به آن‌ها ثابت کند که دوست‌شان دارد. *روایت را از کافی، ج۲، ص ۳۰۲ برداشتم. ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN 🍃 شما هم می توانید برای ما ارسال به مدیر کانال
🏝ترویه، عرفه، قربان؛ آغاز حسینی‌شدن آزمون ابراهیم خلیل در قربانی کردن فرزندش اسماعیل رو به اتمام بود که به او خطاب شد: "این قوچ را قربانی کن... تو به مأموریت خود عمل کردی، ما هم اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم. این همان امتحان آشکار است. و ما ذبح_عظیم را فدای او کردیم" ذبیح_خدا فرزند عزیز آخرین پیامبر خدایت که رحمت_واسعه الهی است. 💠 حسین بن علی علیه السلام به همراه خاندان و یارانش، روز عرفه حج خود را در عرفات ناتمام گذاشتند و بسمت قربانگاه کربلا حرکت کردند تا مناسک خود را در نینوا تمام کنند. در روز عاشورا قربانی شدند تا دین پیامبر پایدار بماند. شهادت را برگزیدند تا حقیقت را احیاء کرده و حیات_طیبه را معنا کنند. 🕋عید_قربان مقدمه عید_غدیر است. هرکسی در عرفه خود را بشناسد و بتواند در قربان از خود بگذرد، آنگاه در غدیر به ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام خواهد رسید. و کسیکه به ولایت اهل_بیت برسد، پس از آن در عاشورا از قافله عاشوراییان خواهد بود. و اگر روزگار مانع شد که عاشورا را درک کند، امیدوار است که در عصر غیبت یا دوره ظهور، امام عصر عج را یاری‌کند. ✍️ مهری یزدان‌پناه @HOWZAVIAN
دولت بحران خوزستان نماد ناکارآمدی دولت بحران زا و مدعیان لیبرال مسلکی است که مشکل آب خوردن مردم را به مذاکره گره زدند؛ اما بعد از حیف و میل بیت المال و بودجه‌های میلیاردی این استان اینک در روزهای پایانی مسئولیت خود از آب هم مضایقه کرده، با فرافکنی و پررویی نجومی، زمین سوخته و خوزستانهای متعددی را تحویل دولت سیزدهم می‌دهند. علیرغم هیاهوی رسانه‌های معاند و همفکران داخلی آنها که با جنگ شناختی و دیاثت سیاسی، رنج بی آبی مردم خوزستان را وجه المنازعه و بهانه‌ای برای اغراض سیاسی قرار داده‌اند، خواسته اصلی مردم این دیار، آب است و اعتراض آنها نسبت به عملکرد دولت وعده‌ها و بانیان وضع موجود است. هرچند عادی جلوه دادن، سانسور و کوچکنمایی در حادثه فرو ریختن ساختمان فلوریدا یا سیل آلمان و در مقابل بزرگنمایی خبری از یک شعار سیاسی رادیکال با القای ناامیدی و جهت دادن گلایه‌های به حق مردم به سمت اعتراضات ساختارشکنانه جهت ایجاد آشوب از شگردهای رسانه‌های معاند و در راستای مهندسی افکار عمومی ایران است. اما در این میان عجیب تر از اتاق‌های عملیات جنگ روانی شناختی دشمنان، رفتار جریانات غربزده و مدعیان اصلاح طلب است که بعد از سال‌ها حمایت و داد و ستد با دولت، دوباره زبان باز کرده و سناریوی آشوب و فتنه‌گری علیه ملت ایران را کلید زده‌اند. انگار هنوز حجاریان و تاجزاده در توهم دوران اصلاحات و دولت تدبیر و امیدند و مثل صادق زیباکلام، پیام انتخابات اخیر و طرد معنادار مسئولان بی کفایت و غربزده از سوی مردم را جدی نگرفته‌اند. مردم رنجدیده خوزستان، دیگر از اشک تمساح ریختن افرادی مثل محمود صادقی خسته شده‌اند، مردم این دیار از تفاوت نجومی سبک زندگی و اندیشه‌ای افراد منتسب به امام عظیم الشان و حامی سیاست‌های اشتباه دولت یازدهم ناراحت هستند. مردم شهید پرور خوزستان هرگز نخواسته‌اند رسانه‌نماهای عربی، عبری و غربی با سابقه داعش پروری، سوری سازی و لاشخوری سیاسی در کشورهای اسلامی، بلندگوی مشکلات آنها باشند؛ هرچند کرامت و شرافت مردم کشورم، چیزی از بار گناه بی مسئولیتی دولت دوازدهم و ذره ای از تعهد دولت سیزدهم نمی‌کاهد. ✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
صدا ۰۰۲_sd-۲۴.m4a
2.9M
👆 🔻مهارت مهار و اینک به روز قربان رسیدیم و پیامبر رسالتمداری که در آزمونی بزرگ الهی قرار گرفته است. ابراهیم و ذبح فرزند، و شیطانی که از چپ و راست و از بالا و پایین دست به اغوا می‌زد و در گوش او وسوسه می‌دمید؛ اما تیغ، گلوی اسماعیل را نمی‌برید. چه زیبا و پر شکوه است سرکوب مقدسی به نام نادیده گرفتن شیطان؟! آری! قربان یعنی هر آنچه تو را از خالق و حرف‌هایش دور می‌کند به قربانگاه ببری. این جدال بزرگ را باید به ستایش نشست و میدان نفس را به زیور مهارت مهار آراست. پس از قربان است که غدیر سر بر می‌آورد، غدیری که از پس ِ قربان می‌آید با نفسی که حضور امام را تمرین می‌کند حال خدا کند که مثل هیاهوی سقیفه، فراموشش نکنیم، فراموشی امام زمان، عجیب عصر ما را به هم می‌ریزد. حالا تا زمان ظهور، عهد جانانه می بندیم و قربانش می شویم تا از راه برسد، مثل همت و باکری، حججی و بلباسی، مهندس ابومهدی و سلیمانی و هر شهیدی که بوی قربانگاه کربلا می‌دهد. بیایید مثل همه خوبی‌های ابراهیم باشیم، چه ابراهیم هادی، چه ابراهیم نبی. @HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون ▪️محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و طراحان جبهه رسانه‌ای انقلاب بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. ▪️ خبرگزاری حوزه درگذشت این استاد و فعال رسانه‌ای را تسلیت عرض می‌نماید. @HawzahNews روح ملکوتی و دکتر محمدحسین فرج‌نژاد به ملکوت اعلی پیوست. خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. قدرش را سال‌ها بعد خواهند شناخت. عروج شهادت‌گونه و مظلومانه‌اش را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می‌گوییم. ان‌شاالله در جوار رحمت حق تعالی و میهمان سیدالشهدا علیه‌السلام باشند. @HOWZAVIAN @rozaneebefarda
🌿آغازی دگر باید تو را ✍ حسن طاهری محمد حسین فرج نژاد، فعال مطبوعاتی و رسانه ای حوزوی، در شب عید قربان سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ به همراه همسر و سه فرزندش، سوار بر موتور با یک پژو ۲۰۶تصادف کرده و هر پنج نفر در دم جان باختند. خبری حاوی حجمی انبوه از اندوه و انفجار وسیع احساسات تلخ، برای همه کسانی که تمام آغازین تلاش های محمد حسین را در رسانه های مکتوب و تصویری دیده اند؛ آن هم با دنیایی از حرارت و شور و شراره و اخلاص و پاکی و گمنامی او، در خاکریز بی سر و صاحب و بدون امکانات و بودجه رسانه انقلاب. محمد حسین، این بچه یزدی خستگی ناپذیر حالا پرکشیده. پرکشیدنی در اوج تنهایی و گمنامی و خلوص و عزت نفس و شرافت و سربازی بی ادعا برای اسلام ناب و رنج دیده از بیگانه و آشنا و البته یک دنیا شرمندگی و روسیاهی برای همه مدیران و متولیان و پرچم داران و حنجره دارانِ فرهنگی و هنری و ارشادی و انذاری و تبشیری و تبلیغی و حوزوی و دانشگاهی. روزهای اول آمدنش از یزد به قم در سال های نخستین دهه ۸۰ به جهت ارادتش و همشهری آقای مصباح بودنش، مسقیم آمد دفتر  فصل نامه پویا، در کنار موسسه ایشان و یکراست و تند تند، سر خود را با همان حالت کج کرده و با لهجه غلیظ و شیرین از سینمای هالیوود و شیطان پرستان و سیطره اسراییل بر سپهر رسانه های عالم، حرف زد و حرف زد و حرف زد. و من مسحور و مفتون ادبیات لرزه دار و سرشار لهجه اش به او گفتم: خوش انصاف! همین ها را بنویس، چرا نمی نویسی و فقط  می گویی؟ و ادامه دادم: تو که از ته دل چنین با حرارت، حرف می زنی، قطعا هم می توانی خیلی خوب بنویسی. خندید و چند صفحه اطلاعات اولیه روی میزم گذاشت و گفت: حالا اول به این حرف هام گوش کن خب! بعدش هم چه کسی این حرف ها رو آخه چاپ می کنه؟ و هی وسط کلامش، با همان سر  حالت کج می گفت: خب! و به گونه ای با هیجان سخن می گفت که انگار همان لحظه قصد نابودی تمام ارکان سینمای هالیوود و کنست اسراییل را داشت. مطالبش را که دیدم با خنده و شوخی گفتم: ببین عزیزم، مطالبت حرف ندارد و عالی است. اما اول اسناد و منابع متن هایت را بیاور و دوم اینکه اطلاعات خوب را باید خوب بنویسی. به عنوان سردبیر فصل نامه پویا اعلام می کنم که از امروز هر مطلبی آوردی و هر چند صفحه شد، با آن دو ملاحظه ای که گفتم، مشکلی برای انتشارش نیست. ففط مطالب را با موضوعات هر شماره نشریه منطبق و متن های طولانی ات را هم کوتاه و در چند بخش تنظیم کن، با یک شروع و پایان جذاب. با شوخی و لهجه یزدی گفت: شروع و پایان چی چی هستش؟ و نشستیم و چند نمونه از سیر تا پیاز شروع و پایان در متن را باهم مرور کردیم. و از همان جا و این روز شد، همکاری و آشنایی من و محمدحسین و جلسات هفتگی تحریریه و آموختن و نوشتن و گفتن. چند اسم مستعار هم برگزید و تمام مطالبش را تا سال ۸۹ که در نشریه پویا بودم، بدون استثنا چاپ می شد، و در برخی شماره ها چندین مطلب از خود و شاگردانش در گروه رسانه. حالا محمدحسین رفته، و از فردای تشییع و تدفین او، مراکز و نهادها و موسسات پرطمطرق و پرمدعا و بودجه خور و نفت نوش، صف در صف و ردیف به ردیف عکس های نمکین فتوشاپ شده او را روی بنر و شاسی و تابلو چاپ خواهند کرد، و در اهمیت و ضرورت اهمیت دادن به چنین شخصیت هایی در حوزه و دانشگاه، دهها مقاله و بیلان و عملکرد و ساعت ها نشست و همایش و سمینار و سخن و رهنمود گوهربار به اضافه سی میز ناهار ، عرضه محضر و اظهار لحیه و ارائه کرده و البته حضرت باری تعالی نیز از این حضرات بسیار بسیار همیشه حاضر در صحنه هواشناس، به احسن وجه قبول خواهند فرمود. هر چه هست سپیدی خاطرات رهروان راه جهاد از یک بچه یزدی پرحرارت همیشه خندان ماخوذ به حیا و بی خیال به دنیا و بی توجه به همه مظاهر مادی و منصب های متعفن و کثیفش، تا ابد در تاریخ مبارزات گمنام انسان انقلاب اسلامی بر جای خواهد ماند و روسیاهی بر چهره سیاهرویان گرفتار در مرداب شهرت و منصب و قدرت.   حالا او با همسر و همرزم همیشگی و سه دسته گل زیبایش، شهیدانه و مظلومانه پروازی را آغاز کرده اند به سوی آسمان بی پایان و بی نهایت ابدیت و ماییم و دوستان داغدار در فراقش، با زمزمه زیر لب این بیت مصطفی نقی پورفر: در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را گر ره آسان نیست، پروازی دگر باید تو را ___ نگاشته شد به یاد دوست عزیز و دیرینم، مرحوم محمدحسین فرج نژاد، ۳۱ تیر۱۴۰۰ پنج شنبه ساعت ۶ صبح https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
😔این مجمل را مفصل بخوانید 📌 طلبه نخبه و صهیونیسم‌پژوه، بعد از دعای عرفه در تصادفی به همراه همسر و سه فرزندش، کشته می‌شوند. وسیله نقلیه: موتور. منزل: استیجاری. پ. ن: یکی از هم برای ما نوشت: «وقتی تشویق به فرزندآوری می‌کنیم، لااقل حمایت اولیه را از خانواده داشته باشیم... » 🔍 مسئولان⁉️ @HOWZAVIAN
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان را برایم به نوعی عزا کرد. حس و حال هیچ کاری نبود جز پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن اخبار و اظهار نظر ها و پیام های مرتبط با خبر فوت محمد حسین. در این بین چیزی که بیش از همه فکرم را به خود مشغول کرد این سوال بود که "چه شد که فوت محمد حسین اینقدر بازتاب داشت؟!" علمایی مانند آیت الله اعرافی و آیت الله علیدوست و اساتیدی مانند استاد واعظی و استاد خسروپناه و دیگر بزرگان برایش پیام تسلیت فرستادند. در گفتگوها واضح بود که قلب بسیاری از دوستداران و شاگردانش عمیقا متأثر است. خبرگزاری ها خبر را پوشش دادند، دوستانش برایش پادکست تولید کردند و افراد بسیاری در مدح و ستایشش یادداشت نوشتند... این‌ها تعجّب من را بیشتر بر می انگیخت زمانی که هر چه فکر می کردم می دیدم او یک طلبه دانشگاه رفته ی معمولی اما قطعاً فاضل و پرتلاش و خوش فکر بود که مانند این افراد در جامعه و جبهه انقلاب ما بسیارند اما چه می‌شود که این مقدار بازتاب و دیده شدن پس از فوت مرحوم فرج نژاد ایجاد می‌شود؟! در این یکی دو روز که از فوت آن مرحوم می‌گذرد دائماً به سوال فوق فکر می‌کردم. مجاورت و معاصرت ما با آن مرحوم باعث شده بود که همیشه او را به مانند خودم یک فرد عادی در نظر بگیرم و وقتی این عکس العمل ها پس از فوت او را می‌دیدم این تناقض را نمی توانستم حل کنم. نهایتاً پاسخ را در یک کلمه یافتم: "اخلاص" او طلبه فاضلی بود، مدرک دکتری داشت، تخصص رسانه داشت، اخلاق خوب داشت، کتاب نوشته بود، در چند نهاد انقلابی خدمت کرده بود، تدریس داشت، فعالیت‌های جهادی انجام داده بود اما هیچ کدام پاسخ سوال من نبودند. آن چیزی که به تمام اینها روح می‌داد چیزی نبود جز اخلاص. توجه دیگران به خبر فوت او و تشییع جنازه‌اش و نمازش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مرا به یاد تشییع جنازه شهید حججی انداخت. در آن زمان هم این سوال برایم ایجاد شده بود که چه چیزی از جوانی گمنام، حججی مشهور و ماندگار را ساخت. آنجا هم به چیزی جز اخلاص نرسیدم. حضور و همدردی جامعه برای محمد حسین در برابر آنچه خدا برای اخلاص وعده داده، قطره ای بیش نیست همانطورکه امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:"لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ; اگر تمام دنیا (برایم) یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با اخلاص عبادت می‌کند باز در نظرم در حق او کوتاهی‌ کرده‌ام! (بحار، ج ٧٠، ص ٢٤٥)" بنظرم اخلاص عنصر گمشده بسیاری از فعالان عرصه علم و دانش و مبارزه و پاشنه آشیل مبارزان جبهه انقلاب است. اگر آن را تقویت کنیم اثر و ماندگاری تلاش ها صدچندان می شود. تلاش های روزانه، تدریس، تألیف، خدمت در نهادهای انقلابی و ... همه کنش هایی مکانیکی هستند که بدون اخلاص فاقد روح و تقدس و در نتیجه اثر معتنابه خواهند بود. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان
سلام و ارادت و عرض تسلیت به مناسبت رحلت دوست و همکار قدیمی به نظرم نشان دادن اخلاص ایشون در زمانی که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و... باید پاسخگو باشند، نوعی فروکاستن آن مرحوم و فرار از پاسخگویی باشد. الله اعلم، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی... @HOWZAVIAN
🔴 سبک‌های تربیتی و هشداری به والدین کلیپ اخیری از نوجوانان دختری که در فضای مجازی منتشر شده در حال درگیری و گلاویز شدن با دختران دیگر هست و متاسفانه عمده افراد تشکیل دهنده‌ی این درگیری دخترانی با وضعیت ظاهری و پوششی نامناسب هستند و از اعمال خشونت و استفاده از الفاظ رکیک نسبت به همدیگر ابایی ندارند، درحالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت آمیز و درآوردن قمه در محله ای در اصفهان می‌شوند. پسرانی هم در گوشه‌ی این تصاویر هستند که این افراد را به دعوا تشویق می‌کنند. چیزی که نگران کننده است این است که سنین این افراد پایین است. پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های بهزیستن اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب آوری برنامه ریزی کنیم وکارهای مؤثری را انجام دهیم چراکه اگر امری در این خصوص رخ ندهد با وجود کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر خواهد شد. موضوع خانواده و نوجوان بسیار مهم است و چون ما اطلاعات فردی از این افراد نداریم تحلیل دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم لیکن می‌توان به برخی ریشه‌های روانی و عوامل موثر بر ایجاد و بروز چنین رفتار هایی اشاره کرد. رفتار این دختر نوجوان پیام‌هایی دارد چرا که چنین رفتاری بخش عمده آن می‌تواند به داخل خانواده هم بازگردد. زمانی که خانواده صمیمیت و نظارت بیشتری داشته باشند وقوع چنین رفتار‌هایی را کمتر شاهد خواهیم بود . امکان اینکه این افراد دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشند بسیار بالاست، هر چند نیاز به ارزیابی دقیق تر فردی و اجتماعی دارند و صرف دیدن یک فیلم یا کلیپ نمی‌شود با قاطعیت اظهار نظر کرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی که گاهی با نام سایکوپات نیز از آن یاد می‌شود، به ناتوانی شخص در تن دادن به هنجارهای اجتماعی گفته می‌شود، به طوری که جنبه‌های متعددی از رفتارهای فرد در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر این ناتوانی قرار می‌گیرد، همانطور که از این تعریف مشخص می‌شود، این اختلال از دوران کودکی و نوجوانی نشات می‌گیرد و شکل و عمق روابط والد-فرزندی در شکل‌گیری این قبیل اختلالات بسیار تاثیرگذار است. بالاترین نرخ شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی، البته در مردان دیده می شود. ولی به این معنا نیست که در خانم‌ها دیده نمی شود و وجود ندارد بلکه این اختلال در آنها نیز می‌تواند شکل بگیرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رفتارهای بزهکارانه متفاوت است .برخی از عوامل ریسک بروز این اختلال را در فرد افزایش می‌دهند که شامل اختلال سلوک در کودکی، پیشینه خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا سایر اختلالات شخصیت و بیماری های روانی، قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و یا بی توجهی در دوران کودکی، زندگی خانوادگی بی‌ثبات، خشونت بار یا از هم گسیخته در دوران کودکی، نبودن والدین (غفلت)، تنبیه کردن مکرر کودک و بی‌توجهی، والدین دارای سطح سواد پایین، فقر و گرسنگی کشیدن در زمان کودکی، بیمار بودن والدین در زمان کودکی که باعث می شود کودک روحیه خودش را از دست بدهد. البته رفتارهای این چنینی دختران در آستانه سن بلوغ می‌تواند گواه از اختلال شخصیت هیستریک و نمایشی جهت جلب توجه انظار و شبیه انگاشته شدن به جنس مذکر نیز باشد که ناشی از خلاءهای عاطفی و عوامل دیگر است. عدم وجود همدلی مهم ترین مشخصه رفتاری این آسیب در زندگی با اطرافیان و عزیزانشان است. بهتر است در تربیت فرزندان سبک مقتدرانه را پیش بگیریم نه غافل و رها و یله مثل سبک سهل گیرانه و نه مانند سبک مستبدانه؛ سخت گیر و سلطه گرانه! هلیا می‌تواند حاصل یکی از این دو سبک تربیتی باشد. ✍️ فاطمه فرهادیان @HOWZAVIAN
🔊 به جای تسلیت، فکری به حال وضعیت زندگی نخبگان حوزوی بکنید! 🛎 خیلی جلوی خودم را می‌گیرم که بعضی حرف‌ها را نزنم؛ تنها سربسته یک مورد را بگویم که بدانید از کجا می‌سوزم و از کجا می‌خوریم؛ دوستی می‌گفت: به مسئولی فرهنگی گفتم که چرا از فلان طلبه و بهمان نخبۀ حوزوی (و اسم آورد که می‌شناختم) در برنامه‌هایتان استفاده نمی‌کنید و از آنها حمایت نمی‌کنید. پاسخش داد: نمی‌خواهیم معروف شوند و یک وقت در آینده دردسر شوند! 🔹 حتماً می‌فرمایید اگر راست می‌گویی این‌قدر دریافتی‌اش کم است؛ پس چطور زندگانی را می‌گذراند؛ نگران آن هم نباش دوست عزیز؛ چون خدا از روی حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در که درهای دیگری. 🔺 اسنپ هست، نگهبانی مجتمع‌های مسکونی هست، کارخانۀ دمپایی‌سازی هست، کارهای خدماتی در نهادها و مؤسسات هست (چنان چایی‌ای می‌دهند دستت که حظ می‌کنی)؛ میوه و سبزی بساط کردن هست؛ سلمانی کردن هست؛ اوووووه… اون قدر کار ریخته که اصلاً نمی‌دانی کدامش را انجام بدهی. 🔻امروز که در دست توام مرحمتی کن فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ✍️ محمدرضا آتشین صدف 🔗 متن کامل در صدای_حوزه @HOWZAVIAN
1️⃣ وقتی یک خبرگزاری عمومی در صفحه یک، از نخبه حوزوی یاد می‌کند 🔻تحلیل فرهنگی: بازتاب اخلاص، مظلومیت نخبگانی و کار علمی اثرگذار اینجاست که پیدا می‌شود. 2️⃣ دیده شدن ارزش خبری تعداد و فراوانی(2500) در تیتر «معرفی آثار برتر از میان 2500 اثر امام رضایی» 🔻تحلیل فرهنگی: برترین‌ها همیشه در یک پویش همگانی و از لابه‌لای فعالیت‌ آدم‌های متنوع، متوسط یا ضعیف، سربرمی‌آورند؛ پس قدر همه استعدادهای شکوفا و ناشکوفا را بدانیم. @HOWZAVIAN
🔴 شط عطش این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند. امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی، فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند. اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز برخاستند. اعراب خوزستان خود را جزيی از هويت ملي جمهوري اسلامي ايران می‌دانند و نقشي برجسته در دفاع از سرزمين خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند. آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند. جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر، گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و... که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت، همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد. خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟! خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد. آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند. مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند، برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد. ✍ طاهره کنگازیان @HOWZAVIAN
✔️ مدیریت آب و کشاورزی در حکومت علوی بشریت در هیچ عصری مانند امروز گرفتار جنگ، بیماری، گرسنگی، فحشا، ظلم، نابودی خانواده و انهدام محیط زیست نبوده. به عبارتی در منتها درجه ظهور این آیه قرار داریم: ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ وَالبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاس (آية ٤١ س روم). همه ی اینها ناشی از عقب ماندگی علمی بشر در این دوران تاریک است که علم، إمام عمل است. امروز جهان در عرصه های مختلف زندگی، امامت تمدن غرب را پذیرفته و حتی حزب اللهی چند آتشه هم اول میخواهد بداند که غرب چه میگوید و این است غربت حقیقی امام. مولایمان امام باقر علیه السلام که کودک وار و بی توجه، لقب شکافنده ی دانشش را لق لق زبان کرده ایم درباره آیه مذکور و ظهور حداکثری فساد میفرمایند: "به خدا سوگند این آیه متعلق به روز سقیفه و زمانی است که انصار گفتند از ما امیری و از شما امیری"(تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ٤١ سوره روم) و در نتیجه بشریت از حکومت،امامت و علم گوارای لایتنهایی حضرت محروم شد. بنابراین پاسداشت حقیقی روز غدیر در ساختن زندگی بر اساس علم امام است. مثلا یکی از مهم ترین و گرانقدر ترین حوادثی که عالم بر خود دیده آن زمانی است که امام علی علیه السلام مشغول کشاورزی و حفر چاه بوده. چه بر سر شیعه آمده که از خود نمی پرسد در آن برهوت عربستان، مولایش بر اساس چه قواعدی حفر چاه میکرد که بعضی از آنها پس از ۱۴ قرن هنوز که هنوز است میجوشد و زنده میکند و بر اساس کدام قواعد کشاورزی میکرد که در یک فقره صد هزار نخل کاشت بدون اینکه حتی یکی از آنها خشک شود؟(ر.ک کافی ج۵ ص ۷۵) ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
🌏 مراسم بزرگداشت اندیشمند متعهد مرحوم فرج نژاد امشب برگزار می شود 🔹 مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادهای و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. 🔹 این مراسم بزرگداشت به همت دفتر قم مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با همکاری سازمان فضای مجازی سراج، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج رسانه، قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی، خبرگزاری رسا، خبرگزاری حوزه، قرارگاه فضای مجازی بسیج و شبکه مبلغین مجازی برگزار خواهد شد. آدرس ها جهت مشاهده زنده مراسم👇👇👇 ✅ صفحات اینستاگرام خبرگزاری حوزه و خبرگزاری رسا در فضای مجازی بستر مجازی اسکایپ 👇 https://www.skyroom.online/ch/rcmajlis/rcmajlis کانال های روبیکا 👇 https://rubika.ir/tablighmajazy @HOWZAVIAN