eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
515 ویدیو
180 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نه تخریب، نه تطهیر؛ احتیاط! صفحه نخست ، ۱ شهریورماه ۱۴۰۰ www.vatanemrooz.ir @HOWZAVIAN
💠 «به گواهی تاریخ» 👈 در اهمیت "توبه و پذیرش توبه ..." 🔸در روز عاشورا افرادی از لشکر عمر بن سعد جدا شدند و به سپاه امام حسین(ع) پیوستند؛ امام(ع) در برخورد با توبه‌کنندگان به گذشته آنان رجوع نکرد. ✅ برای نمونه؛ در جواب حُّر که نگران بخشوده شدنش توسط امام است، می‌فرماید: خداوند توبه تو را می پذیرد، فرود آی». 🔹در برخی کتب تاریخی تعداد این افراد، حدود ۳۰ نفر ذکر شده که نامشان در طومار شهدای کربلا می باشد. 🌱مدار_فرهنگی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◼️#تسلیت #یادداشت ✨ خراسانی خروشان ✍ حسن طاهری برادرم، مردِ آگاهی و ایمان، اخلاص و تقوی، آزادی و
🔸استادان و آثار استاد حکیمی «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار استاد محمدرضا حکیمی بود. کتاب "الحیاة" که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. استاد حکیمی سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد، در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خودش را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب و نجوم گذراند. بزرگانی چون محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهم‌ترین اساتید استاد حکیمی بودند. استاد حکیمی سال ۱۳۴۸ اجازه اجتهاد را از آقابزرگ تهرانی دریافت کرد. دکتر علی شریعتی او را به‌عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود. @HOWZAVIAN
📌تصویری معنادار از منزل استاد محمدرضا حکیمی صفحه منتسب به علامه محمد رضا حکیمی ساعتی پیش عکسی از منزل این دانشمند وارسته منتشر کرد که زیر آن نوشته بود: «منزل مرحوم استاد محمدرضا حکیمی ساعاتی پیش...» @HOWZAVIAN
⛑ به بهانه‌ی روز طبیب ✍️ مرضیه‌ رمضان‌قاسم ما بیش از آن که به طبیب جسم نیاز داشته باشیم نیازمند به طبیب روح هستیم، چون طولِ عمرِ جسم اگر عمر نوح هم باشد نهایت ۱۰۰۰ سال است و زمانی ما را رها می‌کند، ولی روح با ما هست، که هست و همچنان هست و فنا ناپذیر است. در روزگاری که لشکر جهل، عقل را به اسارت کشیده و غاصبانه سوار بر مرکب علم شده و چهار نعل می‌تازد فقط طبیبی دوار با تأسی به رسول نور و رحمت توانایی آن را دارد که جامعه را از جهالت رهانیده و باطل را از مرکب به زیر آورد و پرچم حق را برافراشته‌ نگاه دارد. ما مدیون اساتیدی هستیم که با تاسی به پیامبر نور و رحمت همچون طبیبی دوّار‌ ما را بر سَرِ خوان گسترده‌ی قرآن و عترت میهمان معارف اهل‌بیت نمودند. من ز خود هیچ ندارم که به‌ آن فخر کنم فخرِ من این‌ شده که سائلِ آل‌ُالله‌ام الهی ما را قدردان اساتیدمان قرار ده... روزی ڪہ بہ ما وِلای حیدر دادند یڪ جرعہ زِ چشمہ‌سارِ ڪوثر دادند مرغ دل سرگشتۂ ما را آن روز با بالِ ولایتِ علے پر دادند عرض خداقوت دارم محضر مدافعان حریم سلامت و مرزبانان دین و اخلاق که ایتام آل محمد "صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم" را تحت حمایت خویش قرار داده‌اند @HOWZAVIAN
☀️چرا پس از عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) احساس شادی می‌کنیم؟ ✍️ محمدرضا آتشین صدف، دبیر و عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء بسیاری از ما به افسردگی پنهانی دچار هستیم که ناشی از نوعی ناامیدی است؛ این دو ناامیدی دو شاخه دارد: 1. ناامیدی از خود: اینکه احساس کنیم دیگر فایده ای ندارد و نمی توانیم خوب بشویم چون تا حالا هر کاری کردیم برای رشد معنوی و نزدیک شدنمان به خدا به شکست انجامیده و خیلی فاصله داریم با اینکه مومن واقعی و شیعة‌ واقعی شویم. 2. ناامید از رحمت خدا: اینکه با گناهانی که کرده ایم و توبه های نصفه نیمه ای که کرده ایم و توبه هایی که شکسته ایم و می شکنیم رنگ بهشت را هم نمی بینیم و نجات پیدا نمی کنیم. علت این ناامیدی هم بیشتر دو عامل است گناه و شیطان. حضرت علی(ع) می فرماید: اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُعَقِّبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ (البلد الأمين و الدرع الحصين، كفعمی، ج 1، ص 44) خدایا از تو طلب بخشش می کنم به خاطر هر گناهی که در پی خود یأس از رحمت و ناامیدی از مغفرتت را در پی دارد. عن أبي بصير به امام صادق(ع) شکوه کرد إنه قد ألّح علي الشيطان عند كبر سني يقنطني... (تفسير العياشي، محمد بن مسعود، ج 1، ص 366) شیطان اصرار می کند که در این سن پیری من را ناامید کند. عزاداری و گریه بر حسین(ع) دو ناامید پیشگفته را از بین می برد چون دو امید را در ما زنده می کند و این امید دوباره شادی را در ما ایجاد می کند. 1. امید به خود: شهید مطهری در کتاب «شهید» می گوید زمانی برای برای امام حسین(ع) گریه می کنی که روحت با او متحد بشود. روح امام حسین(ع) در اوج است وقتی برای او گریه می کنیم روح ما اوج و تعالی ای را تجربه می کند و این باور را در او زنده می کند که هنوز می تواند پرواز کند و خوب شود. 2. امید به رحمت خدا: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ما را امیدوار به شفاعت می کند. اینکه حس کنیم روز قیامت دستمان در دست یک بزرگتر محبوب پیش خدا مثل امام حسین(ع) امید به بخشیده شدن را در ما تقویت می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: یا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ . (بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۲۹۲) یا فاطمه روز قیامت چشمان گریه کنندگان حسین (ع) گریان نیست بلکه آنها خندان هستند چون به آنها بشارت بهشت داده اند. عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) به امید می بخشد و این امید مایه و موجب شادی عزادار می شود. @HOWZAVIAN
💠 «بسم الله» برای فرهنگ و ارشاد اصیل 🔸جبهه فرهنگی انقلاب برای نخستین بار در پویش بزرگ فعالان فرهنگ، هنر و رسانه حمایت خود را از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. 🔹امضاکنندگان این بیانیه، هنرمندان، اساتید و کارشناسان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و مدیران و فعالان رسانه‌های کشور می‌باشند. 🔅جبهه انقلاب ضروری است با اعتراض به روندهای غیرقانونی، رانت‌خواری و ویژه خواری‌های فرهنگی، بی‌توجهی به هنرمندان انقلابی و نفوذ ابتذال در دوره‌های گذشته، مواضع دقیق خود را به گوش دلتمردان و متولیان تأثیرگذار فرهنگ برساند، از این رو امیدوار است انتخاب ، مهر پایانی بر اابتذال، فساد، رانت، و بی‌برنامگی باشد. 📣 نویسندگان و هنرمندان و اصحاب رسانه می توانند با اعلام حمایت از دکتر اسماعیلی در تغییر اساسی این نهاد فرهنگی کشور تأثیرگذار باشند. برای امضای حمایت از وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام و نام خانوادگی و تحصیلات یا جایگاه فرهنگی و تخصصی خود را به آی دی @Arzani68 (ایتا) ارسال فرمایید. @HOWZAVIAN
🔔 حوزه‌های علمیه از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شوند حجت الاسلام مهدی اسماعیلی استاد حوزوی بیان داشت:این یک واقعیت انکار ناپذیر است که سرگرمی و بازی جزئی از شخصیت کودک و نوجوان است ؛آن هم درفضای زندگی ماشینی و دیجیتالی امروز که فرزندان روزانه ساعات فراوانی از شبانه روز را در فضای گوشی و تبلت و کامپیوتر به سر می برند. اسماعیلی افزود:شاید بتوان گفت رسانه امروز نقش مربی را برای فرزندان ایفا می کند و اگر متولیان امر برای خلوت فرزندان در اینترنت وگوشی و ... چاره ای نیندیشند به مرور زمان رسانه ها آنگونه که می خواهند مخاطبان را تربیت می کنند و زمانی به خود می آییم که کار از کار گذشته و رسوب فکری فرهنگ بیگانه آسیبش را به ذهن و فکر مخاطب گذاشته است. اسماعیلی فعال عرصه رسانه و پژوهشگر حوزوی اظهار داشت:سالهاست که دغدغه بازی های مخرب و لزوم چاره اندیشی مطرح می شود اما در عمل سهم بازیهای فرهنگی و بومی و مذهبی بسیار ناچیز است. وی درباره بازی جدید تازه ساخته شده اینگونه مطرح کرد:بازی محنا که قبلا توسط حوزه مجازی طراحی و منتشر شد و همچنین بازی کربلای 61 در همین راستا با امکانات و منابع محدود طراحی شده است . حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسماعیلی در پایان اشاره داشت:امید است مسئولان مربوطه نسبت به نقش حداقلی خود یعنی انتشار بازی در فضای مجازی انجام وظیفه نمایند وحوزه علمیه نیز به عنوان مرکز تولید محتوای فرهنگی باید از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شود در غیر اینصورت نخواهد توانست پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد. @HOWZAVIAN @howzehmajazi
خورشید را بر نیزه می‌بردند هر شب با آفتاب_امّا، قمر می رفت و کوکب مهتاب و اختر، روز با خورشید جمع اند یا للعجب کی دیده این پیچیده مطلب چندین ستاره بعد ِ ماه_آن بعد خورشید بر نیزه ها شد تا چهل منزل لبالب هم آسمان و هم زمین را قصّه لرزاند آیا قیامت باشد این رخداده یارب؟ هرگز نبیند ماتمی دیگر چنین دهر کی دیده آنچه دیده است این گونه زینب ✍️ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
⭕️ اسلامی‌سازی "ناعدالتی" در بالای منبر ✍️ محسن مطلبی ⬅️ حجت الاسلام میرلوحی، مدیر دبیرستان غیرانتفاعی‌امام صادق(ع) و داماد خطیب توانا حجت الاسلام پناهیان؛ اخیراً در سخنرانی خود در ایام شهادت سالار شهیدان در پاسخ به منتقدینی برآمده است که گسترش مدارس غیر انتفاعی را بی‌عدالتی عنوان کرده‌‌اند. ایشان در مشروعیت بخشی به این جنس مدارس چنین استدلال کرده‌اند که؛ "چون بودجه دولت‌ها برای تأمین و آموزش دانش‌آموزان کشور محدود است و از عهده مخارج آنها برنمی‌آید طبیعی است که کار را به بخش خصوصی بسپارد تا آنها مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده گیرند. البته طبیعی است در این فرآیند، تنها اقشار متمول و ثروتمند می‌توانند از این مدارس بهره‌‌مند شوند و خانواده‌های بی بضاعت از حضور در چنین مدارسی محروم خواهند بود." ❗️ایشان این نحوه آموزش را مغایر با عدالت در نظام آموزشی ندانسته و بر این باور است که مدعای عدالت‌خواهان که به انتقاد از این جنس مدارس می‌پردازند، نوعی گرایش به عدالت کمونیستی است تا اسلامی. ایشان همچنین در صفحه اینستگرامی خود مدعی شده است این رویکرد از مطالبات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد. 🔹از آنجا‌ که دفاع از این رویکرد غلط آموزشی، به جهت بدفهمی آموزه‌های دینی بوده است، لازم است تا معنای عدالت آموزشی از نگاه اسلام روشن نموده و تبعات بی توجهی به آن را تبین کنیم؛ 👈 عدالت آموزشی یعنی که؛ دولت‌ها و حاکمان دینی شرایط و فضائی را فراهم آورند که اقشار گوناگون جامعه بتوانند با زحمت از ظرفیت‌ها و استعدادهای خود به‌خوبی استفاده نموده تا بتوانند موقعیت‌های شغلی مناسبی را انتخاب نمایند. بر این اساس دولت‌ها یا باید فقر و بی‌کاری را ریشه‌کن سازند تا اقشار گوناگون جامعه خود بتوانند هزینه‌های سرسام‌آور آموزش و تعلیم و تربیت فرزندانشان را بپردازند یا اگر دولت‌ها توانائی مبارزه با فقر و تبعیض را ندارند نظام آموزشی رایگان و البته مناسب و معقولی را در اختیار همگان قرار دهند تا مردم بتوانند با تحصیل و زحمت و استفاده از ظرفیت‌های معقولی که از سوی دولت‌ها در اختیارشان قرار گرفته است، شغل مناسبتی را بدست آورند؛ این دقیقا همان تعریفی است که رهبری معظم از عدالت در نظام آموزشی داشته اند: «بایستی ما کاری کنیم که همه بتوانند از سهم مناسب خودشان در آموزش پرورش کشور استفاده کنند.» 🔺اما در جامعه ما با وجود آنکه دولت‌ها موظف به ارائۀ آموزش‌های رایگان به تمام اقشار جامعه به‌ویژه محرومان و مستعضفین هستند اما شاهدیم که سطح کیفی مدارس و آموزشگاه‌های دولتی به‌شدت پایین است یا از جهات سخت‌افزاری و نبود امکانات لازم برای رشد و ترقی دانش‌آموزان یا به جهت ضعف در حوزه نرم‌افزاری و ضعف در تربیت و استخدام معلمان توانمند. در این فضا دولت و حکومت اجازه ندارند که زحمت کم‌کاری خود را به دوش سایرین بگذارند و زمینه تبعیض آموزشی را فراهم آورند زیرا استفاده از مدارس غیر‌انتفاعی، تنها در اختیار اقشار ثروتمند و متمول جامعه است و فقط این دسته توانائی پرداخت هزینه‌های آن را دارند. 🌀نتیجه خصوصی‌سازی آموزش و تبدیل آموزش به کالا، این خواهد شد که کسانی در آینده بر صندلی مدیریت کشور تکیه می‌زنند که پدرشان ثروتمند باشند؛ اقشار محروم و مستضعف جامعه که توانائی پرداخت هزینه ها را ندارند جایی در اداره کشور نخواهند داشت. مدیران و تصمیم‌سازان آینده کشور را بچه‌پول‌دارها خواهند گرفت و محرومان جامعه به علت عدم توانائی در پرداخت هزینه‌ها از آموزش‌های عالی محروم خواهند بود و موقعیت‌های شغلی مناسبت را نه به جهت نداشتن استعداد، بلکه به‌خاطر فقر و محرومیتی که محصول بی‌تدبیری دولت‌ها بوده است از دست خواهند داد و شایسته‌سالاری جای خود را به پول و ثروت خواهد داد. 📌جالب اینجاست که مدارس غیر‌انتفاعی نوعاً دارای امتیازات خاصی نیستند بلکه واجد همان ویژگی‌های نرمالی هستند که هر مدرسه دولتی باید دارا باشد و اقشار محروم تنها به جهت نداشتن همین ویژگی‌های معقول و نرمال، از آموزش محروم مانده‌اند؛ نمونه عینی آن اینکه تنها ۵ درصد از دارندگان رتبه در کنکور، در مدارس دولتی تحصیل داشته‌اند این یعنی که ثروت می‌تواند در علم و حتی سیاست هم نقش داشته باشد. این موضوع دقیقا همان دغدغه و نگرانی رهبر انقلاب نیز است: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است.» @HOWZAVIAN
🔅عدالت علی ✍️ علی مهدیان ⚡️چه اسم پر مسمایی. عدالت علی، نه عدالت معاویه که پیراهن عثمان را به دست بگیره و ظلم به خلیفه مسلمین را بهانه کنه تا علی رو بزنه. نه عدالت خوارج که قاضی شان ابوموسی است که همیشه مشغول ورد خوندن و گفتن حرفهای خوب سر منبر استوری و پست و توییت و لایک، فارغ از جنگ علی است و آخرش حیثیت لشکر علی رو میبره. این عدالت علی است. ⚡️من نمیفهمم چرا چپ چپ نگاهش میکنید. از همتون بهتر عدالت خواهی کرده. دمش هم گرم. اگر شما اطلاعاتتون رو سربزنگاه ها از ازمابهترون میگیرید درباره پدر و پدر جد و نسل و دودمان فلان وزیر و فلان معاون، اینها خود ازمابهترون هستن. اطلاعات ناب و راست و حسینی از زندانهامون دارن رو میکنن. مگه دروغ میگن راست هم میگن. ⚡️اسم گروهشون عدالت علی است. چی کار دارید کی هستن چی هستن. اسمشون عدالته. خدای افشاگری هم هستن. همین بسه دیگه. اطلاعات رو دادن دست رسانه های معاویه، خوب بدن. مگه برا شما مهمه. این اطلاعات رو رو کردن که نظام رو بزنن که دولت نیامده رو بزنن که مردم رو بزنن؟ خوب بزنن. عوضش دارن راست میگن. الان اصل یه چیز دیگه است؟ اینها فرعیه؟ از شما بعیده ماله کشی نکنید. به نظرم شما به جای این حرفها بیکار نباشید. شروع کنید تحلیل بدید که آقای جمهوری اسلامی با زندان گوانتانامو و ابوغریب و نیروی انتظامیش هم با قاتل جورج فلورید و خلاصه آقای شیطان بزرگ فرقی نداره. فیلمها و افشاگریش با اینها تحلیلهاش هم با شما. ⚡️من که میگم هم کارشون یک عدالتخواهی تمیز و ردیفه هم اسمشون قشنگه هم آرمشون قشنگه. بردارید بزنید روی پیشونیهاتون. احترام بگذارید و تعظیم کنید بهش تو معابد استوری و توییتهاتون. اینها رو هم به این جریان بی بته و بی نه نه باباتون وصلشون کنید ضرر نمیکنید. شما که خیلی وقته از احمدی نژاد و علیزاده و صبا آذرپیک تا مسیح علینژاد و سینا ولی الله روی بی کس و کاریتون حساب کردن. وصل شید به همین جماعت عدالتخواه حقیقی. عالین اینا انصافا. ⚡️بگذارید این جریان افشاگر مطالبه گر اعتراضگر شفافیت جوی رسواگر ویرانگر کارش رو بکنه. آویزان بشید به چرخهای این هواپیما و بلند بشید. چه کار دارید کی پشت فرمون نشسته. چیکار دارید سگ سیاه آمریکایی تو این هواپیما عزت و احترام داره یا نه. مهم اینه از این کشور نکبت گرفته بی واکسن پر از قارچ سیاه که از آسمونش بادمجون میباره بر سر مردم، بلند بشید. این آویزان شدنهاتون رو دوست دارم. اصل اعتراضه به وضعیت موجود. اصل عدالتخواهیه. عدالت علی اصلا یعنی همین. یعنی به اسم ظلم بر خلیفه مسلمین پیراهن خونیش رو بگیری و لشکر علی رو بزنی. یعنی به اسم وردخونی اشعری سر منبر توییتر و اینستا ، شلوارت رو پایین بکشه عمروعاص بی حیثیت. @HOWZAVIAN
📜 بیانیه جمعی از هنرمندان و نویسندگان انقلابی و حوزوی 📌چرا دکتر اسماعیلی شایسته وزارت فرهنگ است؟ 📄 انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی و برگرفته از معارف اسلام ناب بوده‌است و بقای آن نیز در گرو فرهنگ ناب انقلابی است که ریشه در باورهای ملت ایران دارد و از عمق جانشان برآمده است. در عین حال با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودباوری ملی شکوفا شده و فرهنگ­های اصیل ایرانی-اسلامی و نمودهای بومی، قومی و محلی آن نیز در سایه انقلاب اسلامی احیاء و تقویت شده و هنرمندان بسیاری در دامان انقلاب پرورش یافتند، لذا جمعی از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه در پویشی بزرگ  حمایت خویش را از دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. متن بیانیه را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/d08262 جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی @HOWZAVIAN