eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
515 ویدیو
180 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نگاهی به بازپخش‌های مکرر "مختارنامه" ✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء چندین سال است که وقتی ایام محرم می‌رسد یکی از برنامه‌های ثابت تلویزیون سریال "مختارنامه" است و معمولا چندین شبکه این سریال را در کنداکتور خود قرار می‌دهند. این کار مخالفینی داشته و برخی شاکی بودند که چرا اینقدر این سریال پخش می‌شود؛ حتی خود داود میرباقری چند سال پیش صدای اعتراضش بلند شد و با این تکرار بازپخشها مخالفت کرد و گفت که رُس مختار راکشیدید! ولی همچنان شاهد هستیم که با آغاز ایام محرم، این سریال، هر چند کمتر از گذشته، ولی بالاخره حداقل در یک شبکه هم که شده بازپخش می‌شود. با این وجود آمارهای صداو سیما نشان می‌دهد که این سریال همچنان بیننده دارد و این شاهدی است که هنوز این کشش را دارد که بازپخش شود. محمدرضا شریفی نیا که اخیرا در برنامه سریالیست شبکه یک آمده بود در این باره نکته جالب و پسندیده‌ای را بیان کرد. او گفت:«من حس می‌کنم هر بار که «مختارنامه» پخش می‌شود می‌توانیم آن را ببینیم؛ زیرا هر بار نگاهمان عوض می‌شود. ما کتابی را در ۲۰ سالگی می‌خوانیم، بعد در سی سالگی همان را می‌خوانیم؛ اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه»‌ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است؛ زیرا نگاه ما هم عوض شده. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول الله» را بار‌ها دیده‌ایم، ولی امسال اگر پخش شود باز نگاهش می‌کنیم.» این اظهارات منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که درک افراد با گذشت زمان تفاوت پیدا می‌کند و با هر بار مشاهده، برداشت جدیدی از صحنه‌‌های این سریال می‌تواند برای مخاطب ایجاد ‌شود؛ چه بسا بعد از مدتی اتفاقاتی درجامعه بیفتد که قابلیت تطبیق با برخی از آن سکانسهای سریال را داشته باشد و نکته‌ای آموزنده و تلنگرآمیز را تداعی کند. به هرحال تاریخ تکرار شدنی است و باید از آن درس گرفت. از طرفی این نکته را فراموش نکنیم که الزاما همان کسانی که سالهای پیش مخاطب این مجموعه بودند، الان هم همان افراد مخاطب نیستند؛ بالاخره برخی از آن افراد در حال حاضر فوت کرده‌اند و برخی دیگر در آن دوران کودک بودند که اقتضای سن و سالشان مشاهده این سریال نبوده و الان که به سن و سال جوانی رسیده‌اند می‌توانند این سریال را ببینند و درک قابل قبولی داشته باشند. نکته دیگر اینکه اصولا تکرار، بد نیست؛ خود مراسم سالار شهیدان که هر ساله برگزار می شود و ذکر مصیبتهای آن حضرت هم تکراری است باشکوه، ولی آثار و برکات تازه ای به همراه دارد و کهنه نمی‌شود. به هرحال پخش مکرر سریالهای ارزشی مثل مختار نامه قابل توجیه است و ایرادی به آن وارد نیست و می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. @HOWZAVIAN
📘 💠 ویژه‌نامه موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و نهم، شهریور۱۴۰۰ 🔻نشریه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای () در شماره بیست و نهم خود به معرفی سیره علمی و عملی به همراه معرفی آثار دکتر محمد حسین فرج‌نژاد می‌پردازد. این شماره از نشریه شامل سه فصل می‌باشد. ▪️ فصل اول: بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی. ▪️فصل دوم: تبیین افکار و اندیشه‌ها. ▪️فصل سوم: معرفی آثار. 🔻لینک دانلود فایل نشریه: fekrat.net/?p=4848 @HOWZAVIAN
✳️ یاران «یاری مؤمنانه» ✍️ اعظم ربانی درد دلی با رهبرم، امام خامنه ای سلام بهترین و شجاع ترین رهبر دنیا آقای ما نائب برحقِ امام زمانِ ما پیام شما را با گوش جان شنیدیم برای برطرف کردن ذره ای از نگرانی و غم شما برای شادی مردم مظلوم وطنمان ایران با دستانی خالی و با اراده ای محکم و توکل به رحمانیت و پشتیبانی خدا و همراهی و همدلی مردم عزیز به میدان جهاد آمدیم در حد بضاعت کم‌ و ناچیز خودمان کاری کوچک اما پیوسته و مستمر کاری خودجوش و بدون کمک سازمان ها وارگان های دولتی در مناطق مختلف و محروم ایران عزیزمان در حدّ نشاندن لبخندی کوچک، بر لبهای کودکانی محروم در حدّ تهیه دارو برای مادرانی بیمار در حدّ رساندن غذایی گرم به سفره هایی سرد و خالی.. در حدّ تهیه ویلچر برای مادری که فلج و سرپرست خانوار است در حدّ تهیه آبگرمکن برای خانواده ای پنج نفره که سالها آب گرم نداشتند و پدر به علت بدهی در زندان... در حدّ تهیه هزینه دارو و انسلین برای مادری که دیابت چشمانش را تاریک کرده... و هزینه درمان جوان کارگری که چند فرزند دارد و سرطان، توانش را طاق کرده.. درحد رساندن گوشتی گرم به خانواده های کم برخوردار و... آقاجان! ما در این راه به دعای خیر شما محتاجیم... شرمنده که بضاعتمان کم و اندوهمان زیاد است.. امروز اما... وطنمان ایران به جای سیاه نمایی ها و غُر زدن ها و طعنه زدن ها، نیاز به دلسوزی و عزمی جزم برای ساختن دارد.. ترجیح می دهیم در راه اعتلای اسلام و عزّت وطن عزیزمان ایران، جان دهیم اما قدمی عقب ننشینیم و خسته نشویم.. هر وجب از خاک ما، مدیون خون پاک شهداست هیهات که باشیم و از خدمت به این خاک و مردم دست بکشیم. همه باید دلسوزانه به میدان بیائیم. کشور ما نیاز به مسئولین جهادی و دلسوز و شجاع دارد... آینده از آنِ ماست به آینده امیدواریم میشود، میتوانیم... دعاگوی شما و محتاج دعای خیر و پدرانه شما هستیم. @HOWZAVIAN
🔸منطق حسینی از نگاه معصومانه ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء کودک سه‌ساله‌ای را دیدم، به عکس طفلی که لباس «یا حسین مظلوم» بر تن داشت و در حال گریه بود نگاه می‌کرد؛ کودک سه‌ساله با نگاه به عکس طفل جمله‌ای گفت؛🙍‍♂️«داره برا امام گریه می‌کنه». ببینید منطق کودک را؛ از منطق و شبهه‌پراکنی برخی‌ که می‌گویند برای چه گریه می‌کنید بهتر و روان‌تر است؛ کودک می‌گوید برای امام(ع) گریه می‌کند. اما بعد از یک و نیم قرن، هنوز عده‌ای نمی‌دانند که شیعه برای چه گریه می‌کند! @HOWZAVIAN
✔️به هوای بین الحرمین ✍️ نجمه صالحی این روزها حال ‌و هوای دلم غرق در دریای دلتنگی است، اندیشیدن به حال و هوای زیارت و نفس کشیدن در فضای بین‌الحرمین وجودم را مالامال از شادی و شعف می‌کند‌ و آسمان دلم را ابری و رویم را بارانی. حال و هوای پیاده روی اربعین به سرم زده، جادهٔ عشق که گویی به جای گام نهادن روی زمین، چند متری از آن بالاتر بودم و سر‌مست از رایحهٔ جانفزای حرم آن هم شبانه در کنج ضریح. همیشه با آمدن محرم، بغض، گریبان دل را تنگ در آغوش می‌کشد و هق‌هق ناله‌ها تا دامان ستاره‌ها پر می‌کشد. دو سال است که محرم و عاشورا به مانند هر سال مهمان خیابان‌ها و محله های قدیمی نمی‌شود. با آمدن محرم، صدای مویهٔ عرشیان به گوش می‌رسد اما با هجوم ویروس ناخوانده، صدای ندبه‌های دسته جمعی به بغض در خلوت خانه تبدیل شده است . دلهای زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا(ع) چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ قمر منیر بنی هاشم(ع) بی‌تاب آل الله علیهم السلام است لکن ضجه‌ها در گلو فرو کشته شده. دریغ و افسوسِ نعمت‌های از دست رفته بر وجودم سنگینی می‌کند، روزهایی که بی‌دغدغه در کنار هم می‌نشستیم و بر مصائب سیدالشهدا(ع) می‌گریستیم. روزهایی که شانه به شانهٔ دلدادگان حسینی در طریق عشق قدم می‌گذاشتیم و چای عراقی را همچو داروی شفابخش به جان تزریق می‌کردیم و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق می دانستیم و از بُن‌جان از گام نهادن در این طریق خرسند بودیم. اکنون رسیدن به آن‌ روزها آرزو شده و لمس ضریح شش گوشه حسرتِ مانده بر دل؛کاش این فراق به پایان رسد! @HOWZAVIAN
❤️ قانون جذب حاج قاسم ✍️ ولی معدنی پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء سردار! انگار که قانون جذب؛ بین حبیب و محبوب برعکس است. باید خوب باشی که خوبی‌ها سراغت بیایند. این معنای جمله است که گفتی: تا کسی شهید نبود، شهید نمی شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. سردار! ما پس از شهادتت شاهد بودیم که قانون جذب دنیا را برهم زدی، هر چه بدنت به دنیا سردِ سرد شد؛ دلها به حضورت گرمِ گرم. @HOWZAVIAN
😔«جان پدر کجاستی؟» مجموعه شعر «جان پدر کجاستی؟» یادمان شهدای واقعه تروریستی دانشگاه کابل با گردآوری زهرا حسین‌زاده توسط انتشارات سوره مهر چاپ شد. 🔻این کتاب شامل ۱۱۵ شعر از شاعران نام‌آشناست که از بین بیش از ۳۵۰ اثر انتخاب شده‌اند و به موضوع واقعه تروریستی دانشگاه کابل می‌پردازد. 📌فاجعه یک اتفاق فیزیکی است و بُرد محدود زمانی دارد. اما در آشیانه زبان هنر، از نو متولد می‌شود و بسطی نامحدود پیدا می‌کند. کلمات و ابزار در دست هنرمند، مانند چوب کبریتی است که انبار باروت احساسات آدم‌ها را شعله‌ور می‌سازد. 🌹هرچند هنرمندان به صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای دست به این عمل می‌زنند؛ ولی این قابلیت در متن زبان وجود دارد و گاه و بیگاه در تجربیات «سوخته‌جان»‌ی از آدم‌ها، به صورت ترکیبات و جملاتی تجلی می‌کند. داستان این کتاب نیز در متن چنین حالتی اتفاق افتاد. پدری که دخترش در دانشگاه کابل تحصیل می‌کند، با شنیدن خبر حمله انتحاری به این دانشگاه؛ آتشی در جانش می‌افتد. پس از تماس‌های بسیار و پاسخ‌نگرفتن، از سر استیصال، جمله‌ای را به گوشی دخترش پیامک می‌کند و آن جمله این است «جان پدر کجاستی؟» جمله به ظاهر پرسشی است؛ اما پرسشی در کار نیست، چون مخاطبی ندارد. امیدی به پاسخ نیست؛ چون می‌داند کجاست. در این جمله عشق و درماندگی و عاطفۀ پدری در قالب جمله‌ای فشرده و آهنگین نمایان می‌شود و این همان تعریفی است که ما از شعر سراغ داریم. @HOWZAVIAN
⚫️ مرحوم استاد خوشخو؛ عالمی هوشمند به مسائل تبلیغ بین الملل و رسانه در پیام تسلیت جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه به مناسبت درگذشت استاد خوشخو آمده است: ضایعه درگذشت استاد فرهیخته و توانمند حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگ دینی در عرصه­ بین الملل، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا خوشخو، ثلمه­ ای جانکاه و ضایعه ­ای غیر قابل جبران بود. ایشان عمر با برکت خویش را در راه تألیف، تحقیق، نشر و تبلیغ معارف دینی صرف نمود و هوشمندانه وارد عرصه­ های بین المللی شده و فعالیت­ های علمی، فرهنگی و رسانه ­ای خود را در سطوح منطقه ­ای و جهانی گسترش داد. نشر فرهنگ مهدوی، مقابله با جریان های تکفیری و توسعه روابط و ارتباطات حوزه در پهنه بین الملل گوشه ­ای از خدمات این استاد فرهیخته و فعال فرهنگی- رسانه‌ای برای خدمت به این انقلاب است؛ بدون شک آثار و برکات فعالیت ­های ایشان باقی است و جایگاه ایشان در اذهان تمامی نیروهای فرهنگی و هنری انقلاب، ثبت و غیر قابل حذف می‌باشد. @HOWZAVIAN
🚩 پنج درس از یک مراسم روضه ✍️ حسن طاهری، دبیر تحریریه‌ی مدادالفضلاء مراسم روضه ای در منزل یکی از سادات جلیل القدر مازندران برپا بود، که چند درس بزرگ و ارزشمند، در آن نهفته بود. یکم: مراسم در فضای باز حیاط منزل و زیر درختان سرسبز و با کتیبه ها وتزیینات یک حسینیه و همت اهالی منزل، از بزرگ تا کوچک انجام شده بود. محیطی دل انگیز و زیر سقف آسمان و ستارگان که در سنت قدیم عزاداری های ایرانیان رواج و رونق بیشتری داشت و در چند دهه اخیر به فراموشی سپرده شده بود. دوم: سخنران و روضه خوان، کوتاه و علمی و صحیح و عالمانه گفتند و خواندند؛ بی هیچ هیاهو و غوغا و داد و فریاد و مزاحمتی. و حاضرین در مجلس، خالصانه گریستند؛ بی هیچ ریا و تظاهر و داد و فریاد و نعره ای. سوم: از کودک سه ساله تا بزرگسالان منزل، همگی در تهیه غذای بسیار لذیذ محلی و سنتی و پذیرایی و توزیع آن شرکت داشتند. امتیاز ارائه یک غذای محلی در سفره اطعام به حاضران در مجلس یک سو، و همبستگی عالی و روحیه جمعی بی ریای تمامی خانواده برای تمرین و مشق ارادت ورزی به اهل بیت علیهم السلام یک سو. ارادت و محبت و عشقی عمیق، که هر بیننده ای را شگفت زده می کرد. مشق و تمرینی که هر خانه و خانواده مسلمانی، برای تحکیم صمیمت و الفت و معنویت، عمیقا به آن محتاج است. چهارم: هم حواشی و هم متن مراسم در عین سادگی، کامل و جامع و در نهایت کیفیت بود و هیچ چیز کم و کاستی نداشت و به قول صاحب با اخلاص مجلس: غرض و هدف از پذیرایی حاضران در مجالس اهل بیت، فقط اطعام نیست، بلکه اکرام و تکریم آنان است. پنجم: در هر مراسم روضه ای، دید و بازدید با دوستان و آشنایانی تازه می شود، که شاید برخی از آنان را سال های سال ندیده باشیم. و چه بسیار دوستان جدیدی که در هر مراسمی می یابیم. و بهترین دوستان و عزیزترین یاران زندگی نیز، هم آنانی هستند که در زیر سایه خیمه و بیرق سیدالشهدا علیه السلام، باب دوستی شان باز و رشته مهر و محبت شان آغاز می شود؛ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا. @HOWZAVIAN
🔥موازنه آشوب ✍️ مجتبی عباسی 🔸برخلاف سخنرانی‌ها، ژست صلح خواهانه و نقاب بشردوستانه دولتمردان آمریکایی که با چاشنی پیغام و پسغام تبریک عید و مناسبت‌های ملی، مذهبی سعی می‌کنند خود را مصلح دنیا و منجی بشریت معرفی می‌کنند؛ عملکرد واقعی آنها در منطقه و سایر دنیا حکایت از خوی استکباری و پنجه چدنی زیر دستکش مخملی دارد که ناشی از تئوری رسیدن به هدف با هر وسیله و هر جنایتی است. 🔸ناکامی‌های متعدد آمریکا و شکست نظریه‌های هژمونی این کشور از رویای نظم نوین جهانی گرفته تا طرح خاورمیانه بزرگ در مواجهه با جریان مقاومت و میدان بازی ایران، استکبار جهانی را بی اعتبار و دشمنی آمریکا با ملت‌های منطقه را علنی ساخته است. 🔸امروز دغدغه آمریکا این است که نه خود می‌تواند در منطقه موازنه‌سازی کند و نه با احاله این مسئولیت به هم پیمانان، آنها توانایی چنین کاری را خواهند داشت، از این رو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مثل اسلافش سیاست موازنه آشوب و ضعف کشورهای اسلامی را دنبال می‌کند. 🔸ورود ایران در بحران‌های منطقه بسیار حساس و تعیین کننده است که می‌تواند به یک چالش برای کشور یا کاهش قدرت و نفوذ آمریکا منجر شود؛ ورود ایران در باتلاق افغانستان به مثابه چالش وخرید محموله سوخت توسط تجار لبنانی افزایش قدرت است. 🔸همچون هزینه‌های نجومی آمریکا در منطقه و هزینه‌کرد عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی که نتایج عکس داشته و با اهداف تعیین شده بسیار متناقض است یا در جنایت ترور سردار حاج قاسم سلیمانی که همزمان با اعتبارزدایی و افول قدرت آمریکا، موضع ایران و اعتبار و قدرت جریان مقاومت افزایش پیدا کرد. @HOWZAVIAN
🔅قمی‌ها بیشتر قدر بدانند ✍️ فاطمه میری استاد مگر فقط درس می دهد؟! این جمله را استاد سر کلاس گفت و شروع کرد: بگذارید برایتان داستانی بگویم سال‌ها پیش بود عده‌ای از بانوان نویسنده و دانشمند معروف جهان، در قالب یک گروه علمی، برای شرکت در یک همایش وارد ایران شدند. در آخرین روز از سفر، از ما خواستند به پیشنهاد خودمان آنها را جایی دیدنی ببریم. همه فکرم درگیر این ماجرا بود که کجا را نشانشان دهم که خودشان بهترش را نداشته باشند. بعد از کلی مشورت یکی از دوستانم حرم حضرت معصومه علیها السلام را پیشنهاد داد که بهترین گزینه بود. آن‌ها برای اولین بار به شهر مقدس قم و به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها آمدند. در حالات آنها شگفتی عجیبی موج می‌زد. این شگفتی برای خودم دوچندان بود. برایم تعریف کردند که در کل اروپا که ادعای آزادی و ادعای برابری جنسی زن و مرد را دارد. هیچ جایی به نام یک خانم به این عظمت و شکوه وجود ندارد. از سمت دیگر در اروپا سعی شده اسلام را دین خشونت و نابرابری حقوق زن و مرد نشان دهند. حالا آنها با حقیقتی روبرو شده بودند که تمام معادلات آنها را زیر سوال می‌برد. این همه شگفتی برای دیدن تنها یک بُعد از وجود مقدس بانو معصومه سلام الله علیها بود. هنوز از شأن علمی و مقام معنوی ایشان هیچ نمی‌دانستند. این را استادم تعریف می کرد و با این داستان من که از پس از سال‌ها زندگی در شهر مقدس قم و سلام دادن و احترام و زیارت این بانوی مکرمه، حالا به جوشش درونی رسیده بودم . جوششی که این سوال را برایم ایجاد می‌کرد. چرا بسیاری از عالمان و شاهدان و دانشمندان و پادشاهان به درگاه و آستانه این بانوی مقدس می‌آمدند؟ از ایشان چه چیز طلب می‌کردند؟ طلب فیض و مقام و پول و معرفت و هرچی که خود در ذهن خود می پنداشتند. من فقط در پی زیارت مختصر و سلامی و علیکی بیشتر نبودم. این گروه علمی، مقام علمی حضرت معصومه را نمی دانستند چنین متعجب شدند! اگر می‌دانستند که امام معصوم شیعیان احکام را از زبان ایشان به مردم می‌رسانند چه می‌کردند!؟ عالمه بودند و اهل عمل. بانویی که همکُفّ ایشان برای ازدواج وجود نداشته. بانویی که امام زمان خود را شناخته بود و به دنبال ولیّ خود امام رضا علیه السلام، خود را به قم رسانیده بود. حالا من که قدم در حرم می‌گذارم. جور دیگری به دور و برم نگاه می‌کنم. چه بسیار عالمانی که گریه کردند به این درگاه و چه بسیار بزرگانی که به این آستانه توسل جستند. درست است که من نمی‌توانم به مقام شامخ ایشان برسم. درست است که خیلی کار دارم برای انجام دادن اما در صحن پر نور و سرور این بانو، منِ واقعی می‌شوم با قدرتی عجیب. من می‌توانم به تمام خواسته‌های به حق خود برسم. پس باید تلاش کنم و توکل برای رسیدن. حالا وقت شمردن نداشته‌هایم نیست. حالا وقت پیدا کردن بهانه‌ای برای کار نکردن نیست. حالا باید گوشه‌ای از ضریح را بگیرم و بخواهم و بخوانم: ای بانوی نور و آینه! ای بهترین خواهر! ای بهترین دختر! برایم دعا کن. حالا که من را به سوی خود کشانده‌ای و سکنی دادی. به من بیاموز خوب بودن و خوب ماندن را. در راه کمک و همراهی به دین خدایا دستم را بگیر؛ همانگونه که در طول تاریخ دستان بسیاری را گرفته ای. @HOWZAVIAN
🔴سخنی با مخالفان فلسفه‌ و عرفان‌ ✍️ احمدحسین شریفی 🔶 در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عده‌ای از فلسفه‌ستیزان و عرفان‌ستیزان قرار گرفته‌اند! یعنی با استناد به آنها به جنگ و عرفان و رفته‌اند! در حالی که: 🔹 اولاً، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛ 🔸ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوف‌نماها و عارف‌نماها و صوفی‌نماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف. 🔹ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را می‌توان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟! @HOWZAVIAN