#اصطلاحات_سیاسی
📌ابرقدرت (Superpower)
✍️ محمد ملکزاده
اَبَرقدرت در اصطلاحات سیاسی بینالملل به کشوری گفته میشود که به لحاظ برخورداری از موقعیتی برتر در میان کشورهای جهان، دارای تواناییهای مهمی در روابط بینالملل باشد و بتواند طرحها و رخدادهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. آلیس لایمن میلر (استاد رشته امور امنیت ملی در مرکز کارشناسی ارشد نیروی دریایی آمریکا) در تعریف واژه ابرقدرت، آن را شامل کشوری میداند که دارای توانایی لازم برای اثرگذاری در هر نقطه از جهان باشد حتی در برخی مواقع این تواناییها را برای استفاده در چندین منطقه از جهان بهطور همزمان داشته باشد؛ و خود به تنهایی قادر به ایجاد یک هژمونی در جهان باشد.
بررسی پیشینه بکارگیری این واژه نشان میدهد نخستین بار در اوایل سال ۱۹۴۵ میلادی در طول جنگ جهانی دوم و بعد از آن، کشورهای ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و امپراتوری بریتانیا با عنوان ابرقدرت نامیده شدند؛ گرچه پس از آنکه بریتانیا در جنگ سوئز از ارتش مصر شکست خورد، از عنوان ابرقدرتی ساقط شد اما ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی آن زمان که مسلط به همه امور جهانی بودند و توانایی تأثیر گذاری گسترده در جهان را داشتند، همچنان عنوان ابرقدرتی را به خود اختصاص دادند. بعد از پایان جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید. از آن زمان برخی کارشناسان سیاسی به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده آمریکا با توجه به فروپاشی شوروی و برتری نظامی، اقتصادی، علمی و سیاسی این کشور تنها ابرقدرت جهان است. استدلال این گروه از کارشناسان این بوده که ایالات متحده در تمام زمینهها مانند حوزه نظامی، اقتصادی، صنعتی، علمی، فضایی، غذایی، سلامت، سیاسی و آموزش و ورزش با اختلاف بر بقیه کشورهای جهان برتری دارد این در حالی است که ایالات متحده هم اکنون رقیبان قدرتمندی نیز دارد که در عرصههای مختلف رقیبانی جدی برای آمریکا محسوب میشوند. از جمله این رقیبان قدرتمند را اتحادیه اروپا، ژاپن، روسیه و چین دانستهاند که در حوزههای اقتصادی، نظامی، علمی و سیاسی میتوانند رقیبانی جدی برای آمریکا باشند و ابرقدرتی این کشور را به چالش بکشند. جایگاه کنونی ایالات متحده در جهان به وضوح نشان میدهد که این کشور از عنوان ابرقدرتی در مقایسه با گذشته فاصله بسیاری گرفته است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 دوازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار میشود.
🔹دوازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع "نقش علامه طباطبایی در تقویت بنیانهای معرفتی و گسترش تشیّع" چهارشنبه 11خرداد برگزار میشود.
این پیشنشست علمی ساعت 10:30 روز چهارشنبه 11 خرداد 1401 در سالن ابن سینا دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی برگزار و حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه به عنوان کارشناس به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13263
@hekmateislami
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📺رسانههای بیل زن!
✍️محمدجواد محمودی
به تیتر خبری امروز توجه کنید:
فرماندار ایالت تگزاس: در تیراندازی مدرسه ابتدایی در شهر اوالد،
۱۵نفر کشته شدند که ۱۴ نفر آنها کودک دبستانی و یک نفر نیز معلم بوده است./فارس
سیانان: شمار قربانیان واقعه تیراندازی دبستانی در تگزاس
به ۲۱ نفر افزایش یافته که ۱۸ نفر آنها کودک دبستانی هستند.
😏#سلام_فرمانده جنگ طلبانه را بچههای ما میخوانند،
قتل و کشتارش رو نوجوانهای آمریکایی انجام میدهند! عجب!!!
🤔 خلاصه اتفاقاتی که برای ما #فاجعه است؛
برای اونها خاطره حساب میشود!!!
هر چند روز یکبار شاهد چنین خبری از #ایالات_محترقه هستیم،
که یک جوان یا نوجوان، شاگرد یا معلم، سفید یا سیاه پوست،
با اسلحه اقدام به کشتن چند نفر کرده است!!!
برای مثال چند روز پیش هم، یک جوان نژادپرست هجده ساله طی حملهای مسلحانه،
13نفر را کشت!مشرق
البته #بی_بی_سی و #اینترنشنال معمولا انقدر خبر را عادی جلوه میدهند،
که هر کسی نداند، گمان میبرد چند نفر با تفنگ آبپاش،
وسط بازی از شدت خوشحالی جان سپردهاند...
✅بله؛ این قدرت رسانه است؛
ریزش برج فلوریدا با چندین کشته و زخمی باید در حد یک ایراد مهندسی سانسور شود!
کشت و کشتارهای عادی روزانه در مدارس تگزاس و کالیفرنیا و ایالات مختلف، نباید واضح مخابره گردد!
امّا ریزش ساختمان در #آبادان را باید به صورت یک فاجعه لاینحلّ تاریخی به مردم گزارش کرد!
چرا که از نظر آنها، مردم #ایران نباید آرامش خاطر داشته و باید هر لحظه در تلاطم و رنج روانی باشند!
👈🏻البتّه که برای ملّت ما چنین وقایعی فاجعه است،
چون باور ما آن است که «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو ها را نماند قرار»!
چه برسد به از دست دادن عزیزانمان...
⚠️امّا #کاسه_لیسان دولتهای #قدرت_طلبی که ریختن خون انسانها و چپاول اموال ملتها،
برایشان عین آب خوردن است، حق سوء استفاده و بحرانزایی از این موضوع را ندارند!
چون قصد آنها از این بحرانزایی، رنج روانی مردم است؛ نه حل مشکل و مسئله...
⛔️شما اگر تحلیلگر هستید، بروید تحلیل کنید، چرا در #آمریکا و انگلیس
چند وقت یکبار جسد #پیرمرد یا پیرزنی تنها در خانهاش یافت میشود،
که از شدت تنهایی حتی کسی نبوده با اورژانس تماس بگیرد،
و بوی تعفّن بدنش بقیه را از مرگ او آگاه کرده است؟!!!
‼️یا اگر واقعا به فکر مردم ایران هستید،
از #صاحبکارتان بپرسید چرا چندین سال است داروهای ضروری
بیماران خاص را تحریم کرده
و سالانه باعث از بین رفتن چندین کودک بیگناه میشود؟
❌حال ای بوقچیهای نان به نرخ روزخور،
شما اگر بیل زن هستید، باغچههای تگزاس و کالیفرنیا را بیل بزنید!
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ
لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ
قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ
قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖإِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»
«اى كسانى كه ايمان آوردهايد،
دوست همرازى جز از همكيشان خود مگيريد،
كه ديگران از هيچ فسادى در حق شما كوتاهى نمىكنند
و خواستار رنج و مشقت شمايند،
و كينهتوزى از گفتارشان آشكار است،
و آن كينه كه در دل دارند بيشتر است از آنچه به زبان مىآورند.
آيات را برايتان آشكار ساختيم، اگر به عقل دريابيد!»
▪️#آبادان_تسلیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 آقای خسروشاهی
✍️ حجت الاسلام علیرضا نظری خرّم
مدتی میشد که در مدرسۀ علمیۀ سپهسالار قدیم، مشغول به تحصیل در علومدینی شده بودم. سیدی باوقار با عمامهای کوچک بهسر هر روز راس ساعت هفت صبح به آنجا میآمد و مدتی در حیاط مدرسه قدم میزد تا شاگردانش بیایند.
این مدرس جلیلالقدر آیتالله آقا سید ابراهیم خسروشاهی بودند.
کتاب منظومۀ حاج ملاهادیسبزواری را به طلبههای سطوح بالاتر تدریس میکردند. بنده بههمراه دیگر طلبههای مبتدی در وقتهای آزاد بهخدمت ایشان میرسیدیم و به پندهای دلنشین ایشان گوش فرا میدادیم.
بین طلبهها شایع بود که ایشان از شاگردان قدیمی علامۀ طباطبایی و سالها با این بزرگوار مأنوس و محشور بودهاند.
شب گذشته حکایتی را در کتاب الهی نامۀ عطار نیشابوری خواندم که ناگهان مرا به سالهای دور بُرد و به یاد یکی از سخنان آیتالله خسروشاهی انداخت.
سخنی مُشفقانه که سال ۷۵ از زبان ایشان در جلسهٔ اخلاق شنیدم و تا به امروز فراموش نکردهام. ایشان میفرمود:
اگر شبی دیدی بابت رنجها و گرفتاریهای فکری و اخلاقیِ خودت و اجتماع، غصه میخوری و خوابت نمیبرد و دراینحال با خود فکر میکنی که چه باید بکنم و چه نباید بکنم و دائماً تلاش می کنی راهحلی پیدا کنی، بدان که امید است دراینحالت از جملۀ افرادی باشی که مورد توجه امامزمان علیه السلام قرار میگیرند.
و اما حکایتی که با خواندنش به یاد سخن آیتالله خسروشاهی افتادم.
در یک شب سرد زمستانی برف سنگینی باریده بود. سلطان ملک شاه سلجوقی که بیرون از قصر حکومتی بود داخل خیمهای بزرگ استراحت میکرد.
نگهبانان نیز در اطراف خیمۀ شاهی مشغول نگهبانی بودند. نیمههای شب سلطان از خواب برخواست و پیش خود گفت: در این شب سرد آیا کسی به فکر من میباشد؟ نکند دشمنان از غفلت سربازان استفاده کنند و شبانه به خیمۀ شاهی حملهور شوند؟
شاه با نگرانی از بستر خواب بلند شد و پردۀ خیمه را کنار زد تا ببیند چه خبر است. باد سردی به داخل خیمه وزید. شاه نگاهی به اطراف انداخت، اما کسی از پاسبانان را ندید. با نگرانی به اطراف نگاه میکرد. متوجه شد فقط یک پاسبان که قبایی نمدی بر سر کشیده، در آن سوز و سرما در حال پاسبانی است.
سلطان رو به پاسبان کرد و گفت: تو کیستی که در این شب برفی، سلطان را پاسداری میکنی؟ پاسبان در جواب گفت: ای شاه! من مردی غریب و بیوطن هستم. تنها وطن من درگاه سلطان است. شاه که از داشتن چنین سرباز وفاداری خوشحال بهنظر میرسید به او گفت: بهپاس این وفاداری تو را حاکم، سرور و مهتر خراسان میکنم.
عطار نیشابوری پس از نقل این داستان میگوید:
ندانم تا شبی از درد دین تو
بدین درگاه بودستی چنین تو
آری با خودم در این اندیشه بودم که من چه میکنم؟! آیا تا به حال شده برای حمایت از دین خدا یا به تعبیر امروزیاش برای جهاد تبیین، شبی تا به صبح بیدار باشم؟ مطالعهای کنم، فکری و اندیشهای کنم، قدمی بزنم و چارهای ساز کنم؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 موج سواری جریان معاند، این بار از اندوه مردم آبادان
✍🏻 محمدحسین رمضانی
♨️برخی از شبکه های معاند خارجی مثل BBC می گویند: چرا رهبری در حادثه #پلاسکو_تهران ورود کردند و پیام تسلیت دادند اما در اولین سخنرانی بعد از حادثه #متروپل_آبادان نسبت به این حادثه سکوت کردند و واکنشی نداشتند و تبعیض قائل شدند؟
🔻اولا توقع بیجا و غیرمنطقی است که رهبری با این همه مشغله و مسائل کلان ، در جزئی ترین مسائل و حوادث کشور ورود کنند و نسبت به آن واکنش و اظهارنظر داشته باشند.
🔻ثانیا رئیس جمهور با وجود اینکه در سفرخارجی عمان به سر می برد، از همانجا دستور رسیدگی فوری صادر کرد و برخی از وزرا و مسئولین مربوطه را به خط کرد و امدادرسانی هم از همان دقایق اولیه شروع شد.
🔻ثالثا علتی که حادثه پلاسکو بیشتر مورد توجه قرار گرفت، جانفشانی آتش نشانان عزیز بود که ۱۶شهید در سانحه ریزش ساختمان پلاسکو تقدیم مردم کردند و رهبری هم نسبت به جانفشانی #شهدای_آتش_نشان واکنش نشان دادند و همان زمان پیام صادر کردند و فرمودند: «شهامت و فداکاری آتشنشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثهی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمدهاند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده میسازد»
بنابراین متعلق موضوع متفاوت بود و علت توجه بیشتر به حادثه پلاسکو،ایثارگری و جانفشانی نیروهای خدوم آتش نشانی در آن زمان بود که البته شاید الان برخی از یاد بردند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
✍️ امام صادق و مهندسی فرهنگی شیعه
پژوهش کاربردی و پوسترهای صادقیه جهت بازنشر تقدیم می شود.
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
✍️ امام صادق(ع) و پایه گذاری جغرافیای شیعه مکتبی
پژوهش کاربردی و پوسترهای صادقیه جهت بازنشر تقدیم می شود.
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#صادق_آل_محمد
✍️ حجت الاسلام احمد جهان بزرگی
هنگام رحلت امام صادق(علیه السلام) منصور دوانیقى، خلیفه مشهور و ستمگر عباسى، دراوج قدرت و تسلط بود.
امام کاظم(علیه السلام) پس از وفات پدر، در سن بیست سالگى با چنین زمامدار ستمگرى روبرو گردید که حاکم بلا منازع قلمرو اسلامى به شمار مىرفت.
منصور وقتى که توسط «محمد بن سلیمان» (فرماندار مدینه) از درگذشت امام صادق(علیه السلام) آگاه شد، طى نامه اى به وى نوشت:
اگر جعفر بن محمد شخصى را جانشین خود قرار داده، او را احضار کن و گردنش را بزن!
طولى نکشید که گزارش فرماندار مدینه به این مضمون به بغداد رسید:
جعفر بن محمد ضمن وصیتنامه رسمى خود، پنج نفر را به عنوان وصى خود برگزیده که عبارتند از:
1- خلیفه وقت، منصور دوانیقى!
2- محمد بن سلیمان(فرماندار مدینه و خود گزارش دهنده!).
3- عبدالله بن جعفر بن محمد(برادر بزرگ امام کاظم).
4- موسى بن جعفر(علیه السلام).
5- حمیده(همسر آن حضرت!).
فرماندار در ذیل نامه کسب تکلیفکرده بود که کدام یک از این افراد باید به قتل برساند؟!
منصور که هرگز تصور نمى کرد با چنین وضعى روبرو شود، فوق العاده خشمگین گردید و فریاد زد: اینها را نمى شود کشت!
البته این وصیت نامه امام یک حرکت سیاسى بود؛ زیرا حضرت صادق(علیه السلام) قبلاً امام بعدى و جانشین واقعى خود یعنى حضرت کاظم(علیه السلام) را به شیعیان خاص و خاندان علوى معرفى کرده بود، ولى از آنجا که از نقشه هاى شوم و خطرناک منصور آگاهى داشت، براى حفظ جان پیشواى هفتم چنین وصیتى نموده بود.
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ احیاگر مذهب شیعه
✍️ بابک شکورزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزوی
یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیهالسلام مطرح میکنند، این است که از ایشان به عنوان مؤسس مذهب شیعه یاد میشود؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست ؛ زیرا امام صادق علیهالسلام مؤسس مذهب شیعه نیست ؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده است. اینکه گفته شود امام صادق علیهالسلام مؤسس است، جدای اینکه کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع ایجاد کند.
آنچه در مورد این امام همام درست میباشد، این است که ایشان در واقع، مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی امیه و بنی عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه علیهمالسلام، شرایطی را برای امام علیهالسلام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصصهای مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، اقداماتیچشمگیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ از کلمات نورانی این امام عظیمالشأن میباشد و بیشترین احادیث در بین معصومین علیهمالسلام از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل میباشد که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد میشود.
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تصور نادرست...
✍️ نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگر حوزوی
دوران امامت امام صادق علیهالسلام با تغییر حکومت اموی به حکومت عباسی مصادف بود، که عدهای به دوره فرصت تعبیر کردهاند و همین امر را دلیل کثرت شاگردان ایشان دانستهاند.
تصور عموم بر این است که امام صادق علیهالسلام به راحتی در مسجد مدینه نشسته و محل رجوع افراد مختلف بودهاند. گمانغالب بر این است که امامصادق علیه السلام به آسانی در مسند امامت به فعالیت مشغول بوده و افراد، چه شیعه و چه غیر شیعه، سؤالات فقهی خود را از ایشان میپرسیدند.
لکن امام علیهالسلام به دلیل حاکمیت سیاسی دولت ضد شیعی، در موارد فراوان مجبور بودند در بیان احکام، رویه تقیه را در پیش گرفته و حکم الهی را برای شیعیان بازگو نکرده و یا حکمی دیگر بیان کنند. حتی گاهی احکام را در یک دیدار بسیار محرمانه به شیعیان میفرمودند و آنها را از فاش کردن آن باز میداشتند.
باید توجه داشت این دوره فرصت،خیلی کوتاه بوده است و با توجه به گزارههای تاریخی امامصادق علیهالسلام در شرایط سختی به سر میبردند، حتی نمیتوانستند با شاگردان نزدیکشان نظیر زُراه، محمد بن مسلم و... مراوده علمی داشته باشند، حتی در مقطعی از زمان مجبور شدند برای حفظ جان یاران خاص خویش آنان را لعن کنند تا از حساسیتهای خلفای عباسی بکاهند...
پ.ن:در مقالهای که بحمدلله دو سال پیش به چاپ رسید به گوشهای از فعالیتهای امام صادق علیهالسلام و نقش بانوان شیعه در بسط جریان تشیع پرداختهام.
🔗 لینک مقاله
#شهادت_امام_صادق
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قابل_توجه_فمنیست_ها
💢تبلور عینی مقام زن در رفتار امام صادق(ع)
✍️نفیسه مرادی
🔸از امام صادق علیه السلام به عنوان رییس مذهب شیعه که بنیان فقه شیعی نیز بر رهنمودهای ایشان استوار است، بیشترین روایات پیرامون مسائل زنان نقل شده است.
🔸فارغ از میزان اعتبار آن روایات، اما تبلور عملی دیدگاههای حضرت نسبت به زنان را میتوان در سیره عملی ایشان و بانوان تربیت یافته در بیتشان جستجو کرد که به چند نمونه اشاره میگردد:
1️⃣ بانو حمیده، همسر امام صادق علیه السلام.
🔸حمیده بانو، کنیزی از بربر است که به دستور امام باقر ع خریداری و به امام صادق ع واگذار میشود. امام شخصا تربیت علمی وی را بر عهده میگیرند به طوری که این بانو یکی از عالمان عصر خویش میشود.
🔸امام صادق ع بسیار هوشمندانه و عامدانه، سوال کنندگان مسائل شرعی پیرامون امور زنان و کودکان را به همسرشان حمیده ارجاع میدهد و خود پاسخگوی مخاطبان نمیشود.
🔸 همچنین حمیده بانو را به عنوان یکی از وکلا و رابط میان خود و مردم قرار میدهد.
🔸از سوی دیگر در وصیتنامهشان از پنج نفر به عنوان وصی خود نام میبرد که یکی از آنها همسرش حمیده است و چهار نفر دیگر مرد هستند. این در حالی است که امام میتوانست به جای حمیده، نام مرد دیگری را در وصیت نامه قید کند، اما شایستگیهای حمیده به حدی است که امام، شایستگی حمیده را مد نظر قرار میدهند نه جنس او را.
2️⃣ تکتم (نجمه) بانو، عروس امام صادق و همسر امام کاظم علیهماالسلام
🔸تکتم نیز کنیزی است که برای امام کاظم ع خریداری میشود. سه ماه نزد مادرشوهر فاضل خود، بانو حمیده معارف دین را به خوبی میآموزد و بعد به خانه امام کاظم ع میرود. او نیز زنی عابد و عالم میگردد. به طوری که وقتی امام رضا ع را به دنیا آورده بوده، روزی برای فرزند خود درخواست دایه میکند. وقتی علت را جویا میشوند، پاسخ میدهد که فرزندم (امام رضا ع) مدت زمان زیادی شیر میخورد، لذا نمیتوانم اذکار و عباداتی که روزانه برای خود در نظر گرفتهام را انجام دهم. دایهای میخواهم که او را شیر دهد تا بتوانم به عبادات روزانهام برسم.
🔗 متن کامل
#امام_صادق
#امام_صادق_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📌اسکان سکولارها در قم
🚫 جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس: شخصا ۲۰ مرکز را در قم می شناسم که علیه مبانی نظام و انقلاب اسلامی فعالیت میکنند!
مسئولان حوزه آدمهای دلسوزی هستند اما آنقدر اشکالات شکلی و فیزیکی در حوزه هست که از توجه به محتوا غافل ماندهاند!
#تشیع_انگلیسی
#اسلام_آمریکایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗣تحلیل بی «جَک»؛ «جُک» است!
✍️ محمدجواد محمودی
💉دکتر روی زخم را باز کرد، توده بسیار وخیم بود؛
💊پیش از عمل، یکی از پرستاران گفت:
به بیمار دارو بدهید تا گستردگی توده کم شود و بعد جراّحی کنید.
⛔️امّا پرستار دیگر معتقد بود هر لحظه تعلّل،
ممکن است منجر به #مرگ بیمار شود.
👈🏻به هر ترتیب،
دکتر به این نتیجه رسید که الان کار باید انجام شود!
👨🔬دو پرستار، مشغول صحبت که نه؛ وارد جر و بحث شدند؛
🚶🏻♂️کم کم از فضای جرّاحی دور، و در گوشه اتاق
شروع کردند برای یکدیگر استدلال آوردن، تا بلکه یکی قانع شود!
👈🏻امّا دکتر زخم را باز کرده بود؛ و بیمار شدیدا نیازمند کمک!!!
😡حتما شما هم از دست این دو پرستار حسابی، عصبانی شدید!!!
🖌این روزها هر کانال و شبکه مجازی را باز میکنی،
پر است از تحلیل و نقد و سخن از اینکه، جراحی اقتصادی درست است یا غلط!!!
⁉️امّا هدف از تحلیل کردن چیست؟!
مگر برای این نیست که دولت را کمک کنیم؟!
مگر برای این نیست که وضع معیشت مردم بهبود یابد؟!
✅الان چه خوب و چه بد، این کار مهم صورت گرفته،
و پزشک این اتاق، نیازمند کمک دستیاران انقلابی پُرتوان است!
📌تحلیل و نقد،
به اندازهای که اقتضای #تبیین باشد،حتما لازم است،
امّا اگر واقعا #دلسوز هستیم، باید کمک کنیم تا بیمار فشار کمتری تحمّل کند!
👈🏻یکی از اصلیترین مصادیق یاری رساندن هم،
همان فرمایش #حضرت_آقا مبنی بر #جهاد_مواسات است،
که نباید فقط محدود به ماه مبارک رمضان شود...
❤️بچه انقلابیها در این شرایط سخت، علاوه بر #جهاد_تبیین،
مشغول کمکرسانی به کسانی هستند،
که این روزها حسابی صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشتهاند!!!
⛔️امّا برخی متأسفانه در گوشه اتاق مشغول جر و بحث...
🖐🏻 تحلیل اگر «جَک» و پُل نباشد برای التیام درد معیشت مردم،
به اندازهی کار همان دو پرستار، «جٌک» و طنز است!!!
«اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً»
سوره مبارکه #انشراح، آیه6
#امام_کاظم(علیهالسلام):
«مؤمن، کم حرف و پرکار است و منافق پرحرف و کم کار»
#جهاد_تبیین
#جهاد_مواسات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_نوشت
📌یارانه
✍️ علی بهاری
«شهروند گرامی! یارانه شما قطع شده است. شما دیشب در کبابی سرکوچه مشغول خوردن کباب بودهاید.» معاونت کل مبارزه با دلههای مفتخور، ستاد هدفمندسازی یارانه
این پیامکی بود که دیشب واسم اومد. حالا عینا نه ولی نقل به مضمون. قضیه چیه؟ بلا نسبت شما ما دیشب گفتیم بعد شیش ماه بریم مزه گوشت رو زیر زبونمون آپدیت کنیم. والا دیگه خسته شدیم از گیاهخواری. خود گوسفندها هم ماهی یه بار دیگه لبی به گوشت برادر میزنن. رفتیم سر کوچه، مغازه حسین کبابی. حسین بین بچهها معروفه به یزید. از بس ناکسه. بیانصاف دویست گرم کباب دستت میده بیست گرمش گوشت نیست. ولی خوب بچه محله دیگه. با صفاست هنوز مشتریشیم. رفتم مغازش و گفتم: «حسین جون!» گفت: «جون!» گفتم: «بادمجووون چه گرون شده!» گفت: «آره خدایی یه جوری همه کشیدن بالا که هیچ امیدی به پایین کشیدنشون نداریم.» گفتم: «بگذریم. حسین جون سه سیخ سفارشی بزن.» سه سیخ رو گذاشت رو منقل و یَک بویی بلند شد که نگو. انگاری دارن کباب میپزن. ولی خوب خر داغ میکردن. گفتم که. یزید کبابی یه روده راست تو شکمش نیست. ناکس خر میکشه قیمت رو پایین نگه داره. ولی خوب خرهای مرغوبی میکشه. توشون بره است! یعنی موتوری سالمند حالا ظاهر که مهم نیست. مهم تفاهمه. چیز یعنی مهم کیفیت گوشته. حالا خدا وکیلی شما قضاوت کنین: رواست واسه سه سیخ دنده خر یا چند پره جیگر الاغ نر که اون هم دیگه تو مرافعه با مادهاش چیزی ازش نمونده یارانه ما حذف بشه؟ حالا من هیچی یارانه عمهمون رو چرا حذف کردید؟ بابا این بنده خدا ما میریم خونهشون مهمونی آخر کار رسید میاره امضاء کنیم چی خوردیم! یعنی پیش اومده رفتیم اونجا با میوه و شیرینی پذیرایی شدیم. وقتی برگشتیم خونه پیامک زده: صورتحساب شما: سه عدد خیار، چهار سیب، پنج پرتقال، دو شیرینی و شش استکان چای جمعا هفتاد هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده هفتاد و هفت هزار تومان. یعنی تیکه آخری رو اگه تو غذاخوری بانک مرکزی هم غذا میخوردی عبدالناصر تخفیف میداد حالا الان رو نمیدونم. شاید فقط ناهارش بیمالیات باشه. خلاصه عمه ما اینها رو حساب میکنه و تا قرون آخرش رو میگیره. بعد یه همچین آدمی رو یارانهاش رو قطع کردن. انتظار هم دارن اعتراض نشه. همین جوری مردم رو ناراضی میکنین دیگه. عمه من قبلا نشستهای بصیرتی تو خونشون برگزار میکرد. البته قبلش شرط میکرد پذیرایی با خود پایگاهه. الان برانداز شده. یه چیزهایی تو گروه فامیلی میفرسته که خود براندازها گاهی ریپلای میکنن و پاسخ شبهه رو میدن ...
... آقا هل نده ... دارم میرم ... عه مثل این که نوبت روغن من شد. داداش دو تا لادن طلایی. ممنونم ...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تغییر واژه به خاطر جلوگیری از سوء استفاده یهودیان
«راعِنا» چیست؟ چرا قرآن مسلمانان صدر اسلام را از «راعِنا» نهی میکرد؟
راعِنا تعبیری است دو پهلو که خداوند، برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، بکارگیری این تعبیر در خطاب به پیامبر(ص) را نهی کرد: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، نگویید: «راعنا»، و بگویید: «انظرنا» (بقره:۱۰۴)
هنگامی که پیامبر(ص) مشغول سخن گفتن بود و آیات و احکام الهی را بیان میکرد، مسلمانان از او میخواستند کمی آهسته سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند. مسلمانان برای این درخواست تعبیر «راعنا» به معنی مهلت دادن را به کار میبردند. یهود کلمه «راعنا» را از ماده «الرعونه» (به معنی کودنی و حماقت) استفاده میکردند و این تعبیر نزد آنان معنای بدی داشت.
یهود با استفاده از جملهای که مسلمانان میگفتند، پیامبر یا مسلمانان را مسخره میکردند. آنان این جمله را تکرار میکردند و میخندیدند.
در نهایت این آیه نازل شد و برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، به مؤمنان دستور داد به جای جمله «راعنا» ،تعبیر «انْظُرْنا» استفاده کنند تا دستاویزی برای دشمنان لجوج قرار نگیرد. مفسران معتقدند قرآن با صراحت برای جلوگیری از سوء استفاده مخالفان به مؤمنان توصیه میکند حتی از گفتن کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنی دیگری قصد کند و به تضعیف روحیه مؤمنان بپردازد پرهیز کنند.
واژه «راعنا» در آیه ۴۶ سوره نساء نیز از زبان یهود آمده که برای طعنه زدن میگفتند: «شنیدیم و نپذیرفتیم» و «بشنو و باور مکن» و «راعنا» و خداوند به آنان گفت اگر میگفتند: «شنیدیم و فرمان بردیم» و «بشنو و ما را بنگر» برای آنان بهتر بود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 عصر دعای همگانی
✍️ رضا زرخانی
«دعای همگانی برای ظهور یعنی رفراندوم و مطالبه همگانی برای ظهور»؛ با این تیتر، ما را به یاد جمله تاریخی امام علی(ع) میاندازد، زمانی که مردم از جور، ستم و تبعیض خلیفه سوم و با قتل وی! جلوی در خانه ایشان (امام علی) اجتماع کردند، و مطالبه عدل علی کردند.
امام این جمله را فرمودند: اگر حضور و اجتماع حاضران نبود، و حجت بر من تمام نمیشد، افسار خلافت را بر گردن آن رها میکردم.
هرچند شاید مطالبهگری مردمان آن زمان از امام اول شیعیان از سر استیصال و از سر نیاز و صرفا جهت رفع گرفتاریهای مادی ایشان بوده باشد؛ نه از سر اشتیاق و عطش برای آبادانی دنیا و آخرت! چرا که ایشان خطبه غدیر را با چشم سر دیدند و به گوش خود شنیدند؛ اما ولی زمان خود خود را 25 سال خانهنشین کردند و به خاطر همین است که امام راحل فرمودند: "مردم ما از مردم زمان پیامبر برتر و والاتر هستند." که امام ندیده خود را با چشم دل میبینند و مطالبه میکنند.
به نظر میرسد، امروز که مردم دنیا گرفتار مسائل روحی، و هم گرفتار مسائل مادی، تنها راه نجات ایشان شاید مطالبهگری در قالب دعا باشد، و اخیرا اجرای سرود زیبای "سلام فرمانده" با درون مایه دعای ظهور، در میان دهه نودیها نوعی اجرای رفراندوم و مطالبهگری همگانی برای ظهور منجی عالم بود.
از این رو تا زمانی که جامعه ما از کبر، غرور و التذاذ مادی کنارگیری نکند و مطالبه جدی برای ظهورش نداشته باشند؛ تا قیام قیامت افسار حکومت ولی الله بر گردنش رها خواهد بود، و ما سرگردان و یتیم وار رها خواهیم بود.
شاید به خاطر همین، از میان دعاها تأکید برای دعای ظهور امام زمان(عج) بیش از سایر دعاها در کتب روایی مورد تأکید است؛ چرا که تنها راه رفراندوم ظهور ولی الله در قالب دعا متجلی است. امروزه شاید تنها تحقق و نمود عینی دعای معروف ربنا آتنا فی دنیا حسنه و فی الاخره الحسنه در زندگی بشر، فقط با سکانداری بقیه الله قابل تصور است و لاغیر!
#سلام_فرمانده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸رقابت نخبگانی مسئله محور دین و حکمرانی (سال دوم)
💠عرصه های رقابت
1️⃣ - قوه قضائیه
حل مسائل منتخب قوه قضائیه با محوریت سند تحول قضائی
2️⃣- شورای نگهبان
صلاحیت و فرآیندهای شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی
💠امتیازات
🔸 ۶۰ میلیون تومان حمایت نقدی و پژوهشی
🔸تا ۳۰ امتیاز نخبگانی بنیاد ملی نخبگان
🔸امکان همکاری پژوهشی با پژوهشکده شورای نگهبان و معاونت راهبردی قوه قضائیه
🔸استفاده از اساتید برتر پژوهشکده شورای نگهبان
🔸حمایت از ایجاد تیم های حل مسائل حکمرانی در انتهای رویداد
💠زمان برگزاری: تیر و مرداد 1401
💠مهلت ثبت نام: ۵ الی ۲۵ خرداد
لینک ثبت نام:
🌐https://dinhokmrani.org/event2
میز قوه قضاییه👆👆
🌐https://dinhokmrani.org/event3
رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان👆👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@din_hokmrani
🔴 جشن اصلاحطلبانهی دو پاره کردن ملت!
✍️ کبری آسوپار
🔹 محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاحطلب در سخنانی انتقادی نسبت به اصلاحطلبان گفته بود که «رژیم حقیقت یک جامعه اگر رژیم ارزشی و دینی است، نو اصلاحطلبی نمیتواند بهصورت تافتهای جدا بافته وارد فضای سکولار شود و بخواهد از آن زاویه با جامعه سخن بگوید، و باید بداند ریزبدنههایی که به صورت هیئتها و مساجد عمل میکنند -و دیری است که اصلاحطلبها آن را به حاشیه کشیدهاند- میتوانند مجرای ارتباط با تودههای مردم باشند. من باید مشقی بنویسم که با شرایط زمانه و جامعه من بخورد و بتواند یک جریان را مورد پذیرش مردم قرار بدهد، نه اینکه مردم نتوانند با آن رابطه برقرار کنند.»
🔸 از سخنان او هنوز یک هفته هم نمیگذرد که خواص اصلاحطلب تمام قد به تقابل با برنامهای برخاستهاند که برای بیعت کودکان این جامعه با امام زمان (عج) تدارک دیده شد و محور آن هم سرودی حماسی در مورد حضرت بود؛ سلام فرمانده!
✅ بهانه کردهاند که مصادف با عزای مردم آبادان، در ورزشگاه «جشن» گرفتهاند. چه کسانی را میگوییم؟ حامیان همان جریانی که در دوران دولتشان، متروپل مجوز گرفته و استاندار محبوبشان ربان افتتاحیه متروپل را قیچی زده و ۶ ماه مانده به پایان دولت روحانی، با حکم او رییس سازمان ملی استاندارد شده است.
🔹 میگویند در شب شهادت امام صادق علیهالسلام جشن گرفتهاند؛ چه کسانی؟ همانهایی که سال ۸۸ لیدرها و حامیان جریانی بودند که حرمت شکنان عاشورا را، حمله کنندگان به نمازگزاران ظهر عاشورا و آتش زنندگان پرچم اباعبدالله را «مردم خداجوی تهران» نامیدند. میگویند گردهمایی سرودخوانی حماسی برای امام زمان، «جشن» است. چه کسانی؟ همانانی که عمری مردم مذهبی و مداحان اهلبیت را متهم کردند که مجالس شهادت و تولدتان همه عزاست و بلد نیستید جشن بگیرید و مولودی خوانیتان در نیمه شعبان و ولادت امام زمان هم شبیه عزاداریست.
🔸 میدانید آقای عبدی، آقای صادقی، آقای رمضانزاده، برادران اصلاحطلب! تعارف که نداریم؛ این ژستها به شما نمیآید! طوری برای گردهمایی «سلام فرمانده» جشن، جشن راه انداختهاید، گویی خانه را یک هفتهست سیاهپوش کردهاید و خواب و خوراک را از غم متروپل کنار گذاشته و همه برنامههایتان را لغو و فقط عزاداری میکنید! میدانید، صدای دعای بخشی از مردم مومن و هیاتی این سرزمین در ورزشگاه آزادی برای مصیبتدیدگان آبادانی زیاده بلند بود، حواسمان از مجلس عزای شما برای متروپل پرت شد. نشانی روضه و مجلس عزایتان را بفرمایید، برای عرض تسلیت خدمت برسیم!
✅ از قضا جشن اصلی را شما گرفتهاید که آوار متروپل گرچه برای مردم آبادان، مرگ و مصیبت آورد، برای شما بهانه آفرید تا با قوت بیشتری تلاش دو ماهه برای تخریب سرودی امام زمانی را پیش ببرید. وگرنه سلام فرمانده نه جشن بود و نه بی اعتنا به مصیبت بخشی از مردم. از قضا این مردم به خوبی آموختهاند در عزا و مصیبت، به سایه توسل اهلبیت علیهمالسلام پناه بجویند و درد را تسلی ببخشند و صبوری هدیه بگیرند.
🔹 اما شما هم با خودتان و ملت تعارف نداشته باشید؛ توانایی شکلدهی اجتماعی مذهبی را ندارید. راقم این سطور پیش از این مراسمات مذهبی جریان شما را هم از نزدیک دیده است. بانی مجلس حجتالاسلام محسن رهامی بود و سخنران آن شب، حجتالسلام سید هادی خامنهای. تعداد خانمها شاید ۱۰ نفر بود و تعداد آقایان هم در نهایت ۱۵۰ نفر. آنقدر گفتمان خود را مبتنی بر تقابل با نظام ارزشی جامعه اسلامی نهادهاید که توان شکلدهی یک اجتماع مذهبی را حتی در دهه اول محرم هم ندارید و حتی همان مردمی هم که انتخاب سیاسیشان شما هستید، روضه و اشکشان را پای منبر مداحانی دارند که شما آنها را بخاطر مواضع سیاسیشان تخطئه میکنید.
💢 شما نمیتوانید مرجع مذهبی مردم باشید. برای پوشاندن چنین ضعفی، فریاد میکشید، آنقدر بلند که صدای هیاهویتان مانع شنیدن حرف حق شود. اما آنچه را که دارید دوپاره میکنید و پارهای را در ورزشگاه آزادی و پارهای را به آبادان میاندازید، جامعه ایران است. اویی که در آبادان مصیبت دیده، مردم است، اویی هم که در ورزشگاه آزادی به امام زمان سلام میدهد، مردم است. و شک نکنید اگر گردهمایی سلام فرمانده در آبادان برگزار شود، همان عزاداران خواهند آمد و اگر فراخوان اعزام مردم عادی به آبادان برای کمک صادر شود، پدران همان کودکانی که در آزادی سلام فرمانده خواندند، صف اول داوطلبین خواهند بود. چنانچه حصر آبادان را در دوران جنگ تحمیلی همین ولایتمداران و هیاتیها شکستند. این ملت را که همیشه در کنار هم بودهاند، دو پاره نپسندید.
#سیاسی #اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@kh_enghelab
نویسندگان حوزوی
🔴 جشن اصلاحطلبانهی دو پاره کردن ملت! ✍️ کبری آسوپار 🔹 محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاحطلب در سخنان
#معرفی_نویسنده_مطبوعاتی
یادداشتهای خانم کبری آسوپار را ارزش خواندن دارند
ضمن این که خواننده مطبوعاتی هم نباید عینک نقد را بر زمین بگذارد.
#پویش_نوشتن
🔴 سیاسی کاری افراطی جشنواره کن
✍️ بابک شکورزاده
جشنواره کن در طول دورههای مختلف به وضوح نشان داده که سیاسی کاری را بر ارزش هنری اثر ترجیح میدهد و اساسا جشنوارهای سیاسی است. حداقل در مورد آثار ایرانی به روشنی این مطلب را به اثبات رسانده است. هر فیلمی که فلاکت و بدبختی جامعه ایران را به تصویر بکشد و سیاه نمایی بیشتری داشته باشد خواهان بیشتری در این جشنواره دارد و بهتر مورد تمجید قرار میگیرد. البته این رویه منحصر به جشنواره کن نیست و برخی از جشنوارههای غربی دیگر را نیز شامل میشود؛ ولی به هر حال از جهت اسم و رسمی که این جشنواره دارد این روند در این جشنواره بیشتر به چشم میآید.
با وضعیتی که این جشنواره دارد که حتی صدای " ژان لوک گدار " فیلمساز سرشناس و صاحب سبک فرانسوی را درآورده و او هم اذعان به سیاسی کاری این جشنواره دارد، انسان به این نتیجه میرسد که فیلمساز غیور و شرافتمند کسی است که اگر اثرش در این جشنواره گُل کرد باید به حال خود تأسف بخورد و بداند که مسیر غلطی را پیموده تا مورد تحسین این جشنواره قرار گرفته است.
اوج وقاحت و سیاسی کاری این جشنواره در دوره اخیر، جایزه بهترین بازیگر زن است که به زهرا امیرابراهیمی بازیگر مهاجرت کرده و فاسد فیلم موهن عنکبوت مقدس داده شد. فیلمی که علاوه بر دروغپردازی و تحریف وقایعی در طول سالهای 80- 79، بیشرمانه به ساحت مقدس امام هشتم شیعیان توهین کرده است.
این هتاکی به نمایی از فیلم باز میگردد که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا علیهالسلام نمایش داده شده است و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.
برخی از چهرههای فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادهاند و به نوعی از ساحت این امام رئوف و عظیمالشأن دفاع کردهاند.
حامد عسگری شاعر و از چهرههای فرهنگی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود خطاب به زهرا امیرابراهیمی یکی از بازیگران اصلی این فیلم که به همین دلیل جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته است، نوشته: «امام رضا علیهالسلام مهربانتر از این حرفا است که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمیکنم. مهربانترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید، زهرا خانم»
حجت الاسلام امیرحسین جعفری از فعالان فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشته است: «حالا باید به این زن گفت که اگر یک نَمی از دریای غیرت و مرام امام رئوف ما در کسی وجود داشته باشد، امکان ندارد رضا باشد به اتفاقی که برای شما افتاد. ضربه زنندگان به آبروی شما، طبق نظر اسلام مستحق بزرگترین مجازاتها هستند و در روز قیامت قطعا باید حق شما را ادا کنند با شدیدترین حالت... با ایفای نقش در فیلمی که به امام هشتمِ عزیز توهین میکند، دقیقا از چه انتقام گرفتهاید؟»
با این اوصاف آن چه که مایه تأسف است این است که برخیها در داخل کشور به زهرا امیر ابراهیمی بابت این جایزه تبریک گفتهاند و مصیبت در جایی است که اینها اطلاع داشته باشند که این شخص برای چه فیلم موهنی جایزه دریافت کرده است!
امیدواریم که خداوند متعال همه ما را از خواب غفلت بیدار نماید و محبت اهل بیت عصمت و طهارت ارادت به ایشان را بیش از پیش در دلهای ما افزون فرماید و ما را در زمره مدافعین ساحت این بزرگان قرار دهد.
"السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا "
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
gooyeh_1950 (2).pdf
8.89M
❇️ روزنامه #گویه / شماره 1950
✅ دو شنبه 9 / خرداد 1401 شمسی / سال #هجدهم / 8 صفحه
⬅️هر با مداد ما را در #شبکه های #اجتماعی دنبال و
#نسخه پی دی اف راروی تارنماهای
#جار و #روزنامه گویه ملاحظه نمایید.
https://www.jaaar.com/kiosk/archives/Gooyeh
https://www.gooyeh-qom.com/
نویسندگان حوزوی
❇️ روزنامه #گویه / شماره 1950 ✅ دو شنبه 9 / خرداد 1401 شمسی / سال #هجدهم / 8 صفحه ⬅️هر با مداد
👌 گاهی اوقات دوستان مطبوعاتی و رسانهای بسته های خبری شان را برای مدیر نویسندگان حوزوی ارسال می کنند، بی تردید همه محتوای یک رسانه را نمی توان به نقد و بررسی نشست؛ اما این نگاه را می توانید شما داشته باشید.
هدف اصلی من در ارسال این بسته های رسانه ای آشنایی نویسندگان فاضل حوزوی با فرم و روش ستون بندی است.
امیدوارم روزی برسد که تعداد ستون نویس های حوزوی در حوزه از تعداد انگشتان به بی شمار برسند.
مخلص شما😊
#پویش_نوشتن