♨️شبههی «عزاداری و دو ماه سستی جامعه!»
🔴 عزاداری موجب رکود اقتصادی است و دو ماه جامعه را رخوت و سستی میگیرد.(شبهه)
📌 درحالیکه یک یا چند جلسۀ گفتوگو برای ذکر خاطره آن واقعه کافی است.
🔵 پاسخ این شبهه را از مرحوم آیتالله مصباح(ره) در کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» بخوانید (متن تلخیص شده است)👇
بعد از اينكه پذيرفتيم زنده داشتن ياد عاشورا و حسين بن علي عليه السلام براي ما مفيد است و در جامعه ما اثر مطلوب دارد، سؤال دوم اين است كه چرا اين بزرگداشت بايد به اين شكل صورت بگيرد؟ ...
جواب دادن به اين سؤال متوقف بر اين است كه ما نظري روانشناسانه به انسان بيندازيم و ببينيم عواملي كه در رفتار آگاهانه ما مؤثر است فقط عامل شناختي و معرفت است يا عوامل ديگري هم در شكل دادن رفتارهاي اجتماعي ما موثر است...
هنگامي كه در رفتارهاي خود دقت كنيم درمييابيم كه در رفتارهاي ما دست كم دو دسته از عوامل نقش اساسي ايفا ميكنند. يك دسته عوامل شناختي، كه موجب ميشود انسان مطلبي را بفهمد و بپذيرد... اما يگانه عامل مؤثر نيست.
عوامل ديگري هم هستند كه شايد تأثير آنها در رفتار ما بيشتر از شناخت باشد. اين عوامل را به طور كلي انگيزهها، و به تعبيرات ديگري احساسات و عواطف، تمايلات، گرايشها، ميلها، غرائز و عواطف مينامند. اينها سلسلهاي از عوامل دروني و رواني است كه در رفتار ما مؤثر است...عامل اصلي كه شما را به انجام آن رفتار واداشته است همين عوامل تحريككننده و برانگيزاننده است.
مرحوم شهيد استاد مطهري در اين مورد تشبيهي داشتند. ايشان رفتار انسان را به خودرو تشبيه ميكردند. يك خودرو براي حركت به دو عامل نيازمند است. عاملي كه انرژي مكانيكي را در خودرو توليد كند، تا خودرو به كمك آن بتواند حركت كند. غير از انرژي مكانيكي، يك خودرو بايد چراغ هم داشته باشد تا راه را بنماياند و خودرو داخل دستانداز و گودال و پرتگاه نيفتد. اگر در محيط تاريكي موتور خودرو خيلي خوب كار كند و انرژي مكانيكي هم توليد كند، اما راه را نبينيم، ممكن است با خطرهاي بسيار جدي مواجه شويم. ممكن است تصادفاتي روي دهد كه به قيمت جان راننده و سرنشينان تمام شود. پس خودرو بايد علاوه بر داشتن سوخت براي توليد انرژي مكانيكي، چراغ هم داشته باشد تا راه را به ما بنماياند.
همچنين وجود انسان هم به دو نوع عامل نيازمند است. عاملي بايد در درون ما باشد تا ما را برانگيزاند... و ديگر اين كه بايد بدانيم به چه دليل بايد اين كار را انجام دهيم؟ اين كار، براي ما چه فايدهاي دارد؟ و چگونه بايد آن را انجام دهيم؟ مواردي از اين قبيل از جمله عوامل شناختي است...
... حركت سيدالشهداء عليه السلام چه نقش مهمي در سعادت انسانها داشته است، متوجه خواهيم شد اين شناخت خود به خود براي ما حركت آفرين نميشود... بلكه بايد عواطف ما تحريك شود و احساسات ما برانگيخته شود تا اين كه ما هم بخواهيم كاري مشابه كار او انجام دهيم.
هنگامي كه صحنهاي بازسازي ميشود و انسان از نزديك به آن صحنه مينگرد، اين مشاهده با هنگامي كه انسان بشنود چنين جرياني واقع شده، يا اينكه فقط بداند چنين حادثهاي اتفاق افتاده است، بسيار تفاوت دارد. خود شما ميتوانيد اين نكته را در زندگي خود تجربه كنيد. چيزي را كه مطلع شديد انجام شده، يا انجام ميشود، اما وقوع آن را نديدهايد، تأثير آن نسبت به زماني كه به چشم خودتان ديدهايد كه آن حادثه واقع شده، تفاوت زيادي خواهد داشت. همه ما ميدانيم كه در اين شهر مردم محروم زيادي هستند اما ديدن يك شخص محروم با يك حالت رقتآور ميتواند در ما تأثيري ببخشد كه صرفِ دانستن، هيچگاه آن اثر را ندارد. وقتي انسان حالت رقت آور مريضي و يا حالت طفل يتيمي را ديد، اثري در روح او ايجاد ميشود كه هرگز دانستنيها چنين اثري را نميتواند داشته باشد. اين مطلب را، هم ميتوانيم در زندگي خودمان تجربه كنيم و هم از منابع ديني استفاده كنيم.
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص ۱۶-۱۹
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌آقای مسئول! اول سواد اخلاق رسانه
این که بسیاری از کارشناسان و دغدغهمندان انقلابی در حوزه رسانه و فعالیتهای مجازی روی «سواد رسانه» تأکید میکنند، بسیار ارزشمند است. اما این لایه از دغدغه برای کاربران و تولیدگران محتوای فضای مجازی است و لزوما همه مشکلات رسانهای کشور با این نگرانیِ بجا حل نخواهد شد.
نکته اینجاست که هنوز برای برخی مدیران فرهنگی و تبلیغی، چه در حوزه، چه سازمان و دفتر تبلیغات و چه بسیج و ... بستهای آموزشی با عناوینی همچون #فرهنگ_رسانه و #اقتضائات_رسانه و مهمتر «تعامل اخلاقی مدیران رسانه و تولیدکنندگان محتوا» وجود ندارد.
اگر به این خلأ پرداخته نشود، بیتردید سرنوشت و آینده تبلیغ مجازی در دام برخی مدیران کمسواد رسانهای بخوانید منصوبان سفارشی! خواهد افتاد؛ البته با تأثر باید گفت کمی تا قسمتی افتاده است.
همه این ادعا از آنجا رخ مینماید که یک مسئول حوزوی به دور از چشم پژوهشگران و نویسندگان استخدامی و به روزنشده خود، فهمیده است که جایش در فضای مجازی خالی است و میخواهد با طلاب نویسندهی خانهنشین، این حضور را جبران کند آن هم به ثمن بخس و بدون سواد تعامل با اهالی رسانه!
درد را باید از نو شناخت.
#فرهنگ_رسانه
#مدیریت_رسانه
#اخلاق_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
May 11
روز ششم
✍️ مریم اختریان
محرم را با صدای سنج و دمام دستهی دزفولیهای محلهمان میشناختم.
ششم محرم که میشد هیأت خانهی آقای موسوی همسایهی کناریمان برگزار میشد و ما از پشت بام سینهزدن شان را تماشا میکردیم.
آن روزها از سر بچهگی نمیفهمیدم چرا مادرم به حجم گردی چشمهاش اشک میریزد و سینه میزند.
کویر چشمهایم یک ششم محرمی بهاری شد که تابوت نورمحمد، پسر آقای موسوی را روی دست سینهزنها دیدم.
برای یک پسر سیزده چهارده ساله تابوت بزرگی بود. تازه فهمیدم چطور پاهای قاسم نوجوان روی دست امام حسین به زمین کشیدهمیشده، آخه نورمحمد زخمی که میشود، بدنش زیر تانک عراقیها میماند....
#قاسم_بن_الحسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸ای کاش با تو بودم
✍️ علی کردانی
نوای «باز این چه شورش است» از بلندگوهای شهر شنیده میشود؛ حسینیه، پرچم و لباس مشکی به شهر حال و هوای دیگری میدهند و همگان خود را به عاشورای حسینی و کربلا میرسانند.
در این بین کمتر کسی است که از دوستداران و عاشقان امام حسینعلیهالسلام باشد و در حال و هوای محرم بهویژه روز عاشورا جمله «یا لیتنا کنا معکم» را زمزمه نکرده باشد.
امام حسینعلیهالسلام در واقعه کربلا از یک طرف نامه دریافت کردند و از طرفی برای برخی مانند بزرگان بصره نامه نوشتند که مرا یاری دهید، تا آنجا که به دنبال زهیر فرستادند و او را با خود همراه کردند.
یاری دادن امام معصوم از بالاترین افتخارات هر مسلمانی است، چه رسد که در راه والاترین مخلوق عالم، بالاترین نعمت زندگی یعنی جان را رهایی دهی.
در اینجا سوال بسیار مهمی مطرح میشود که آیا میدان یاری امام حسین(ع) به پایان رسید؟
آیا دشمنان حسین و اسلام، همان عده، در همان زمان بودند؟
آیا یاری دادن معصوم تنها در نثار جان خلاصه شده است؟
سوالاتی که اگر پاسخ آن را بیابیم دیگر بهانهای برای «ای کاش با تو بودیم» نخواهیم داشت.
همه میدانیم که یاری دادن به معنای همراه شدن و هممسیر شدن است؛ بنابراین یاری دادن و هممسیری، یک کار عملی است نه فقط آرزو؛ هرچند که آرزوها و نیتها مقدمه یاری محسوب میشوند.
_امروز آیا مجلس روضه گرفتن به معنی برپایی خیمه اباعبدالله نیست؟
_آیا نامگذاری بچههایمان به علی، فاطمه، حسن و حسین زنده نگهداشتن نام آنها نیست؟
_آیا کار علمی کردن برای برطرف کردن شبهات، مبارزه در برابر دشمنان سیدالشهداء نیست؟
_آیا پول خرج کردن برای روضهها و توزیع نذری بین مردم و فقرا، در دل نهادن عشق حسین نیست؟
_آیا تشویق فرزندانمان به شرکت در دستههای عزاداری، هیئات و مسجدها افزودن به سربازان حسین نیست؟
_آیا گوش فرا دادن به حرفهای کسانی که میخواهند به هر بهانهای مردم را از مجالس و برنامههای اباعبدالله دور کنند، گوش دادن به آوای شیطان نیست؟
امروز در هر زمان و مکانی امام حسینعلیهالسلام ما را میخواند؛ تنها باید به نوای «هل من ناصرش» گوش جان بسپاریم..
برخیز و امامت را یاری بده.
#امام_حسین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 برای جذب مخاطب ایده داشته باشید
چه ویژگیهایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز میکند؟
• شروع با عبارات و نکات قابل توجه
• فراخوان عمل (CTA)
• استفاده از تعداد مناسب هشتگها
• لحن نشاط آور
• شکلکهای کارتنی (ایموجی)
• تبلیغ حسابهای کاربری برند در سایر شبکههای اجتماعی
• مختصر نویسی
همه شرکتهایی که این مراحل را رعایت میکنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبالکنندگانشان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور میتوانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان بهکار بگیرید؟ مثالها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه میکنیم تا شاید ایدههایی در ذهن شما ایجاد کند.
کپشن به توضیحات متنی زیر تصاویر و ویدیوهای پست شده در شبکههای اجتماعی گفته میشود که در آن میتوانید جزئیات و توضیحات تکمیلی خود را منتشر کنید. نوشتن کپشن در شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و نهتنها باعث جذابتر شدن پست شما میشود، بلکه کمک میکند تا بهتر دیده شوید و مخاطبان تعامل بیشتری با شما داشته باشند.
برای نوشتن یک کپشن خوب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و تلاش کنید ایده داشته باشید. استفاده از هشتگ، شکلکها و CTA میتواند باعث جذابتر شدن کپشن شما شود. نکته مهمی که در نوشتن کپشن باید توجه کنید این است که در درجه اول مخاطب را در نظر بگیرید و چیزی بنویسید که کاربران با آن ارتباط برقرار میکنند.
#نگارش_رسانه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹مادر
✍️ فاطمه ابن علی
نخلهای خیابان، کمکم سایهشان را روی قالیچههای نماز گستراندند. زائران هم زیر سایهها نشستند و هر کدام به کاری مشغول بودند. یکی غرق در حرم و یکی سوار بر کشتی نجات؛ یکی با ذکر تسبیح تربت به هوش میشد و دیگری با یاد روضه از هوش میرفت. کودکان، غرق در بازی از این سو به آن سو میدویدند. دلهای زائران هم مانند کودکان میدویدند؛ گاهی به سمت حرم امام حسین (ع) و گاهی به سمت حرم ابالفضل (ع).
پیرزنی در خنکای سایه نخل، نماز نشسته میخواند. بعد از سی و اندی سال چشم انتظاری به دنبال گمشدهاش به کربلا آمده بود. بعد از سلامِ نمازش عکسی را از کیفش درآورد؛ یک جوان بلند قد با موهای پر پشت و چهره سبزه، لباس خاکی پوشیده، اسلحهای روی دوشش انداخته بود و میخندید. پیرزن به عکس خیره شد؛ نفس عمیقی کشید و گفت:« دیدم نیومدی خودم اومدم مادر؛ هر شب جمعه نذر اومدنت روضه حضرت علی اکبر میگرفتم. حاج آقا رسولی توی روضه میگفت شهدا شب جمعه بینالحرمینن.» پارههای جگر پیرزن آب شد و از چشمانش روی چادر رنگیاش ریخت. خودش را جمع و جور کرد و زیر لب گفت:«فدای سر امام حسین»
آن طرفتر مداحی دم گرفته بود؛
شبهای جمعه فاطمه
با اضطراب و واهمه
آید به دشت کربلا
گوید حسین من چه شد؟
نور دو عین من چه شد؟
#ما_ملت_امام_حسینیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
ظهر غدیر را فراموش کردند؛
به تماشای ظهر عاشورا نشستند!
▪️#عاشورا
✍️#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
امام صادق(علیه السلام)
روزی امام حسین(علیه السلام) به نزد امام حسن(علیه السلام)آمد،( طبق روايات هنگام مسموم شدن امام حسن عليه السّلام بود) وقتی چشمش به برادر افتاد گریه کرد، امام حسن(علیه السلام) از برادرش علت گریه کردن را جویا شد. امام حسین(علیه السلام) فرمود: گریه ام برای رفتار بدی است که با تو می شود. امام حسن علیه السلام فرمود: ظلم و ستمی که بر من می شود همین زهری است که به من داده می شود و به سبب آن به قتل می رسم،ولی بدان که
لا یوم کیومک یا اباعبدالله،
هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نمی باشد ای ابا عبدالله زیرا روزی بر تو خواهد آمد که سی هزار نفر از مردمی که خود را مسلمان می دانند و مدعی هستند که از امت جد ما محمد (صلی الله علیه و آله) می باشند، تو را محاصره می نمایند،و برای کشتن تو و جسارت به اهل بیت تو و اسارت خاندان تو و غارت اموال آنها اقدام می نمایند، در این هنگام است که خداوند لعن خود را بر خاندان امیه فرو فرستد و از آسمان خون و خاکستر فرو ریزد و همه مخلوقات حتی حیوانات درنده در بیابان ها و ماهیان در دریاها بر مصیبت تو گریه کنند»
شیخ صدوق رحمة الله علیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️ عاشورا؛ مدرسه آموختن و اندیشیدن
✍ علی صالحی
هیچ مناسبتی مانند واقعه عاشورا نمی تواند به شیعه قدرت مانور دهد. این عاشور است که شیعه را در یک خیمه جمع می کند. شیعه در محرم از خود عبور می کند و در حسین بن علی (علیه السلام) ذوب می شود. شیعه در محرم به دنبال تحول عمیق است. به دنبال فرصتی برای خدمت به مردم است. به دنبال فرصتی برای کمک به نیازمندان است. محرم میدان رقابت شیعه برای انجام کارهای خیر است. شیعه با محرم بیدار می شود و با اشک خود، درخت ارزش های عاشورا را آبیاری می کند. او می خواهد که راه حسین را ادامه دهد و با یزید و شمر زمانه بجنگد. آری خوب فهمیدی عاشورا مدرسه آموختن و اندیشیدن شیعه است. شیعه در مدرسه عاشورا درس عشق می خواند. شیعه در مدرسه عاشورا درس عقل می خواند. درس های عاشورا برای شیعه تمام شدنی نیست؛ زیرا شیعه همه چیزش را از حسین بن علی (علیه السلام) می آموزد. شیعه در عاشورا تلاش می کند که از عباس(علیه السلام) درس غیرت و از زینب کبری(سلام الله علیها) درس صبر بیاموزد. شیعه هرگز از عاشورا جدا نمی شود چرا که هویتش به عاشورا گره خورده است. رسول خداوند(ص) می فرماید: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً آری عاشورا در وجدان شیعه است و هرگز حرارت خون حسین بن علی (علیه السلام) در قلبش سرد و خاموش نمی شود پس به شیعه حق دهید که برای حسین بن علی (علیه السلام) ناله کند، زیرا این عشق را ازل با خود به ارث برده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت؛ عرصهای برای احیای تعلیم و تربیت اسلامی.
⚜️ با عنایت حضرت حق و استمداد از حضرت حجت(عج) پیش ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۱ مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت آغاز شد.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
✅ رویکردهای اصلی مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت در مقطع متوسطه اول :
🔰مربیمحوری.
🔰زمینهسازی حضور متربیان در عرصۀ زندگی واقعی.
🔰مسجدمحوری.
🔰تربیت خانواده مقدمۀ تربیت فرزند.
🔰 تربیت جامع همۀ قوا.
🔰 اهمیت تفاوتهای فردی در تعلیم و تربیت.
🔰استفاده از روش های نوین آموزشی.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
👈جهت آشنایی با مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت و انجام مراحل ثبت نام، با شماره زیرتماس گرفته و یا به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام بدهید:☎️
📱: ۰۹۱۹۷۴۵۹۵۷۹
https://eitaa.com/Yavaran401_2
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 واکنشهای حوزویان به بیانیه اهانتآمیز موسوی
🔻بیانیه تشکل اساتید انقلابی حوزه علمیه
🔻واکنش نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب
🔻بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان
🔻تجمع اعتراضی طلاب و روحانیون اصفهان
🔻بیانیه معاونت فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان
🔻واکنش کانال رسمی حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش
🔻بیانیه مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
🔻 تجمع اعترض آمیز بسیج طلاب و بسیج دانشجویی بر سر مزار مطهر شهید همدانی
🔻بیانیه سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون استان همدان
🔻 واکنش معنادار حساب کاربری @Khamenei.ir
🔻 واکنش امام جمعه شهرستان قدس
🔻اجتماع مردم همدان در پی توهین میر فتنه به شهید سردار همدانی
🔻 بیانیه مدرسه علمیه علوی قم
🔻 بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون جنوب غرب استان تهران
🔻 واکنش کانال رسمی بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم
🔻بیانیه مجمع بسیجیان وبسیج رسانه شهرستان فلاورجان
🔻بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه حضرت قمر بنیهاشم استان چهارمحال وبختیاری
🔻بیانیه مجمع معتمدین، سران وبزرگان ایل قشقایی و بختیاری استان اصفهان
🔻بیانیه واکنش سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان ایلام
🔻 بیانیه امامجمعه شهر گرمدره
🔻 واکنش کانال رسمی مدرسه علمیه فاطمی
🔻 بیانیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان
🔻 واکنش کانال رسمی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران استان سمنان
لیست در حال تکمیل است...
@bahaneee