eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 دکه روزنامه‌ - دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ @Farsna
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. زن زندگی آزادی بجز....⁉️ 🖌 پای واژه‌های یک نویسنده دهه هشتادی ✍️متن‌خوانی در افتتاحییه تحریریه مجتهده امین و دوازدهمین محفل یادداشت‌خوانی نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
. ❌ همایش‌زدگی «وحدت حوزه و دانشگاه» ✍️ روح الله کریمی 📍متأسفانه سالهاست وحدت حوزه و دانشگاه به انجام چند همایش و سمینار خلاصه شده است. 🔻هیچ کدام از دو نهاد و تلقی دقیقی از وحدت ندارند. وحدت این دو به وحدت میان منشأ علم و دین باز می‌گردد. منشأ علم و دین، واحد است. علم، بیان «هست»هاست و دین، بیانِ «بایدها». بایدها از هست‌ها نتیجه گرفته می‌شوند؛ مثلا اگر این خیابان، یک طرفه ، فقط از یک طرف، ماشین وارد شود. هست‌ها را خداوند آفریده است؛ پس او از همه به اشیا آگاهتر است؛ پس علم صحیح، از طرف اوست و نیز او برای تعیین بایدها از همه سزاوارتر است. 🔻نتیجه این که منشأ علم و دین، هر دو واحد است. به همین دلیل است که امام باقر ع به دو نفر از یاران خویش فرمودند: چه به شرق بروید و چه به غرب، هرگز به دست نخواهید یافت، مگر آنچه که از سوی ما اهل بیت ع صادر شود. به عبارت دیگر، منشأ صدور علم صحیح، منشأ صدور نیز هست. 🔴 برای حل می‌توان گفت؛ اگر علم و دین با یکدیگر تنازع داشته باشند، یا آن علم، قلابی است و یا آن دین و یا هر دو؛ علم و دین صحیح نمی‌توانند با یکدیگر نزاع داشته باشند. @HOWZAVIAN
🔵 اصلاح‌طلبان؛ از کاشت تا برداشت 🔴 ارتباط دعوای غربگرایان بر سر اسلامی‌سازی علوم با حمله اوباش به شاگردان علامه مصباح ✍️ سید محمدمهدی شرف الدین، سردبیر نشریه دیده‌بان اندیشه 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. @HOWZAVIAN
☕️چایی رو بذار، دارم می‌آم ✍️ زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین چند وقتِ پیش در یک گروه تاریخی یکی از اساتید متنی گذاشت با این عنوان "چایی را بذار دارم می‌آم" و شروع کرده بود به توصیف اینکه یک جمله چقدر می‌تواند با خودش محبت و عشق به ارمغان بیاورد. من اما قبل از اینکه متن را کامل بخوانم به یاد مادر افتادم و جمله‌ی معروف او که می‌گفت: چایی‌اَم آماده‌ی آماده است، نمی‌یای؟! و من دوباره پرت شده بودم به روزهایی که مادر داشتم و یک خانه‌ی امید. روزهایی که وقتی خسته بودم، می‌رفتم و در کنارش خستگی‌ام را درمی‌کردم. می‌رفتم تکیه به پشتیِ اتاقش می‌دادم، پایم را دراز می‌کردم و می‌گفتم: آخیش. مادرم هم برایم یک لیوان چای می‌ریخت، تا جانی به جانم اضافه شود. آدمیزاد چه چیز غریبی است. چقدر می‌تواند از خودش خاطره بسازد، حتی به اندازه‌ی درست کردن یک چای. @HOWZAVIAN
🏴محتاج یک واژه ✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین گاهی چه‌قدر محتاج شنیدن یک جمله، یک عبارت، حتی یک واژه می‌شویم! آن روز هم فرزندان او محتاج شنیدن صدای مادر بودند، حتی شده یک کلمه! حتی شده یک آه! پایین پای مادر حلقه زده بودند. اولین گل باغ زندگی‌اش با بغض می‌گفت: «ی‍َا أُمَّاهْ كَلِّمِينِي قَبْلَ أَنْ تُفَارِقَ رُوحِي بَدَنِي...» پیکر مقدّس او را حرکت می‌داد و می‌فرمود: «مادر جان! قبل از اینکه روح از بدن من مفارقت کند با من تکلم کن!» برادرش می‌گفت:«يَا أُمَّاهْ أَنَا ابْنُكِ الْحُسَيْنُ كَلِّمِينِي قَبْلَ أَنْ يَتَصَدَّعَ قَلْبِي فَأَمُوتَ»« مادر جان! من پسر تو حسینم. قبل از اینکه هلاک شوم و بمیرم با من صحبت کن!»* آن روز مادر نتوانست‌ سخن بگوید، نشد که درخواست پسرانش را اجابت کند اما یک روز دیگر، در صحرایی داغ و نفس‌گیر، شاید حوالی غروب، صدای مادر می‌آمد: «بُنَیّ...» 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @HOWZAVIAN
📌 انقلاب اسلامی را با قواعد مارکسیستی تطبیق ندهید! ✍️ سید هادی چاوشی هیچ کس نفهمید از کجا موسی با دست تنها به ملاقات فرعون رفت و بدون مقدمه او را دعوت به خدا کرد تا دست از به اسارت گرفتن بنی اسرائیل بر دارد يا چطور محمد مردم متعصب و خشونت‌طلب حجاز را به تغییر باور و رفتار وادار کرد ،بندهای اسارت فکری را از آنها برداشت و آنها را به سطح اول قدرت‌های جهان رسانید. این جمع بین دین و دنیا یا به تعبیر دقیق تر از دین به دنیا رسیدن به دروغ در بین افکار جهان متناقض نما جلوه می شود ولی خود صاحب دین این ادعا را پیش از همه مطرح کرد الاسلام یعلو ولا یعلی علیه یا در قرآن فرمود این دین بر همه ادیان غلبه می کند و لو مشرکین و کافران کراهت داشته باشند. انقلاب اسلامی که زاییده همان اسلام محمدی بود توانست بار دیگر ادعای غلبه را عملا اثبات کند و بار دیگر وحشت بر باد رفتن دارائیهای کفر را بر چهره صاحبان آن بنشاند. هنوز جامعه شناسان برای حل مسئله انقلاب اسلامی به تطبیق آن بر قواعد کشف شده حاکم بر انقلاب های جهان هستند مثلاً مارکسیست ها به دنبال توجیه آن با تز آنتی تز و سنتز بودند. هر چند در ابتدا با انقلاب همراهی کردند ولی کم‌کم با تفنگ و بمب به مقابله با آن پرداختند و قبل از اینکه پیش بینی های فضایی شان درباره انقلاب درست از آب در بیاید جسد بی جان شان روی تخته تاریخ افتاد مارکسیستها ریشه همه حرکتهای اجتماعی را اقتصاد می دانستند و برای اینکه در این مورد بگویند حرفشان نقض نشده گاهی گفتند این انقلاب نیست یک قیام و رخداد است و گاه سعی کردند که کلیشه های نظریات شان را بر انقلاب اسلامی قالب کنند.آنها سیر انقلاب را از دوره ارباب رعیتی یا فئودالی به انقلاب سرمایه داری یا بورژوازی و در نهایت به انقلاب سوسیالیستی میدانستند. اصل نظریه مارکس این بود که در کشورهای سرمایه داری انقلاب اتفاق بیفتد که هیچ وقت چنین چیزی رخ نداد حتی با تغییراتی که لنین در مارکسیست ایجاد کرد این سناریو هیچ وقت بازی نشد انقلاب اسلامی نه با کلیشه های مارکسیستی جور درآمد نه با خواسته های سرمایه داری غرب کنار آمد.اين که قرآن فرمود حق را بر باطل می زند و دماغش را به زمین میکوبد همینجا اتفاق افتاد و اینکه رهبری بارها گفت به آینده امیدوارم یک پیش‌بینی نیست و از اعتقاد راسخ به وعده خداوند ناشی می شود. @HOWZAVIAN
🌀ژست پردازی علمی مرض مدرن مدعیان علم ✍️فاطمه شکیب‌رخ، عضو تحریریه مجتهده امین در جوامع کمتر رشد یافته، ساحاتی را در دین، تاریخ و سیاست، می‌توان مشاهده کرد که عرصه حضور بسیاری از مردم است، به خصوص در دایره شرح دین، حضور نامحدود و گوناگونی اشخاص علمی و غیرعلمی شگفت انگیز است! همان مدعیان عنوان آکادمیک که کوچکترین نظر عامی را در حدود علمشان با انواع گفتمان‌های ذی فرهنگ به سخره می‌گیرند در گستره‌ی دین، مدافع آزاداندیشی غیرعلمی هستند و تفسیرشان از این مطالبه، ورز دادن فهم دینی در برداشت‌های شخصی و غیر مستند و پخت آن در تنور جهالت مردم عامی است. از جمله مواردی که در آفرینش چنین چالش‌هایی مقصر بوده؛ رواج فرهنگ عنوان علمی اشخاص در جوامع بشری به نظر می‌رسد، استفاده نام شناسنامه افراد برای معرفی ایشان به‌جای دکتر، مهندس، رئیس فلان و غیره، اشتباه کاربردی ملت‌ها بود که امروزه خطای راهبردی نیز شده است. اینکه عنوان آکادمیک افراد چه هست! رابطه‌ای با دانش عمومی بالای آنان ندارد و امروز علامه شدن در تمام علوم محال علمی و عقلی است. برای اظهار نظر در حیطه‌ی هر علمی از جمله دین، حداقل لازمه گفتمان تسلط بر الفبای آن است؛ تبیین عدم وجوب حجاب شرعی همگانی که امروز از آیات قرآن توسط مدعیان غیر متخصص مطرح می شود و به باب دل همان مقصران عامی خوش می‌نشیند، تنها گعده‌ای هم‌فکرانه است و گفتمان ارزشمند علمی نیست! جا دارد این روزها که بسیاری از این صاحب مشاغل، خود را نظریه‌پرداز حجاب شرعی می‌دانند، مطالبه سند و مدرک علمی توسط متخصصان دینی به پویش همگانی تبدیل شود. شاید حدود و ثغور گفتمان علوم در کشور ما اندکی مسیر تحول برگزیند! @HOWZAVIANخ
✏️از جهاد تبیین غافل شوی، دشمن با جریان تحریف، تخریب را به خیابان می‌کشد... 🔹 ✍️ @HOWZAVIANخ
⚫️ فهرست غم علی(ع) ✍️ استاد جواد محدثی فاطمیه، سرود غم می‌خواند و منظومۂ اندوه می‌سراید. ایام فاطمیه، موسم تجدید داغهای علی و تکرار «رنجنامه شیعه» است. مزار پنهان فاطمه، پنهان هارا آشکار می سازد، و گریه‌های زهرا، پرده از خنده های ناحق بر می دارد. و...رفتن زودهنگامش، رفته ها را به یاد می آورد. امروز شیعه، در فاطمیه ای به وسعت ایران، سر بر شانۂ «مظلومیت» می‌گذارد و اشک می ریزد. ایام فاطمیه سند مظلومیت اهل بیت عصمت و ادعانامه شیعه و پیروان ولایت است. خدا را شاکریم که نعمت «غم زهرا» و «عشق فاطمه» را ارزانی ما کرده و نسل فاطمی مارا نمک گیر سفرۂ گستردۂ «اهل بیت» ساخته و جان ما را از «کوثر ولایت» سیراب کرده است. مرور این «فهرست غم»، مارا به فاطمه زهرا نزدیک تر می‌سازد و ضربان قلبمان با عترت، هماهنگ‌تر می شود. گریه‌ها و اشک‌ها، شفیع ما می شود تا در آستان عترت،عزت یابیم و مهمان سفرۂ «تولّا» و جرعه‌نوش جام نوشین «ولا» شویم. داغ غمش هنوز هم تازه است. در سوگ زهرای اطهر آسمان دل ماابری است، و... هوای چشمانمان، بارانی‌! سلام بر مادر مظلومیت و گل پرپر بوستان رسالت. سلام بر آن «صدف عصمت»،که پرورانندۂ یازده گوهر ناب است. سلام بر او که «تفسیرکوثر»، «آیینه شرف» و «گنجینه عفاف» است. @HOWZAVIANخ