eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
610 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ روحانیت ناچار به نوشتن است 🔅 چون در دنیای دیالوگ بسر می‌بریم نه منولوگ. 🔻ای کاش مرکز مدیریت حوزه و مجموعه‌هایی چون دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برای این ناچاری می‌کردند؛ برنامه، ساختار، راهبرد، تاکتیک، عملیات و اجرا، تربیت، شبکه‌سازی، تأسیس رسانه‌های فراگیر داخلی و بین‌المللی و ... پیشکش! @HOWZAVIAN
. ✍️ به بهانه سالگرد درگذشت مورخ معاصر، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی 📷 تصاویر: پژوهشگر فقید، خسروشاهی، در معیت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(حفظه الله) 🔅 متن کامل در 👈 شهید رابع؛ صفحه ای از نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN
. چرا در جنگ اقتصادی هستیم؟ در جنگ اقتصادی یکی از ابزارهای مهم بحث پول و هویت آن است. دلار به عنوان ارز بین المللی و جهانی باید به عنوان ناظر بی طرف و عام و جهان شمول عهده‌دار ربط امور در این ساحت باشد، لکن دلار در جهت منافع ایالات متحده عمل می کند و نه به عنوان ابزار مالی جهانی و بی طرف. امریکا از این ظرفیت در تنش با کشورها استفاده می کند و با کشورهای متخاصم خود وارد جنگ اقتصادی می‌شود. لذا اکنون در جنگ اقتصادی ریال و دلار هستیم. و شروع کننده ی این جنگ، ایران نیست، بلکه امریکاست. و تا معقولیت صلح ( امام حسن) در این جنگ اثبات نشود، نمی توان فتوا به صلح کرد و باید این جنگ را ادامه داد. البته این به این معنا نیست که حاکمیت و دولت اثرات زیانبار این جنگ را خنثی نسازد و در جهت رفع آنها تدبیر عالمانه و حکیمانه نداشته باشد. ✍️ صفحه‌ی فلسفه علوم اجتماعی @HOWZAVIAN
🔰 «خون سلیمانی» و «حنای اشتری» ▪️ نقدی بر مبنا، رویکرد و روش وحید اشتری در مسیر عدالتخواهی ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 چند روز قبل، در خبرها آمده بود که عده‌ای از «شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جبهۀ انقلاب»، طی نامه‌ای به «رئیس محترم قوۀ قضائیه»، خواستار توقف اجرای احکام صادرشده برای «وحید اشتری» ـ یکی از چهره‌های شاخص در جریان موسوم به عدالتخواه ـ شده‌اند. 🔹 در بخشی از نامۀ مذکور آمده است: «برخی امضاکنندگان این نامه، چه بسا با بخش زیادی از مواضع و کنش‌های سیاسی آقای اشتری همراه نباشند. اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. چنین برخوردی ممکن است با دلسرد و بدبین کردن بخش‌هایی از جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به انقلاب، جایگاه رفیع دستگاه عدلیه را در نظر آنان مخدوش کند.» 🔸 فارغ از صحت و سقم این درخواست و با صرف نظر از جوابی که به آن داده خواهد شد، آن‌چه که قطعی است، مخدوش‌بودن، بلکه مخاطره‌آمیزبودن بخشی از گفتار و رفتار آقای اشتری و ضرورت تبیین این امر در فضای جامعه است. 🔹 به‌عنوان نمونه، در آستانۀ روز قدس سال قبل ـ یعنی در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ـ مصاحبه‌ای از ایشان با عنوان «کنشگری مردم در مبارزه با فساد» منتشر شد که در ادامه، گزیده‌ای از این مصاحبه، به‌ضمیمۀ نقد بسیار مختصری بر آن تقدیم می‌شود: ... @HOWZAVIAN
. راهبرد تبیین در صحیفه سجادیه ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار هر اقدام بنیادین و سرنوشت‌ساز، در پایندگی و رواج خود نیازمند عنصر تبیین است در غیر این صورت، گذر زمان و تغییر نسل‌ها، غبار ابهام و تردید را بر اندام آن اقدامات نشانده و چهره حقیقت را رفته رفته از نگاه حق‌جویان پوشیده می‌دارد. تبیین رسالتی است که همه راهبران الهی از آن به‌عنوان راهبرد بهره برده و پیام‌های الهی را به گوش مردمان رسانده و حقایق را برای آنان بی‌پرده بیان کرده‌اند. در تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر مکرم (ص)، کینه و ستیزه‌جویی‌های پنهان‌شده در پس پرده عصبیت جاهلی سر باز کرد، بازار تأویل و تفسیر به رأی رونق گرفت، تیرگی خواهش‌های نفسانی بر چهره حقیقت پرده افکند، دنیاپرستان کتاب و سنت پیامبر (ص) را بر اساس منافع خود تفسیر و تأویل نمودند و سرانجام چهره‌ای باژگونه از اسلام باقی ماند که پیشتر امیر بیان (ع) از آن این‌گونه خبر داده بود: «اسلام پوستين باژگونه پوشد -و كس سخن حق ننيوشد-.» این باژگونگی تا آن‌جا ادامه یافت که امت پیامبر، پاره تن او را با آسایش خاطر به مسلخ بردند و آثار نبوت را زیر سم مرکب‌های هوس نهادند و از هیچ تلاشی برای زدودن آثار رسالت از ذهن و قلب مردمان و عرصه اجتماع فروگذار نکردند. کتاب خدا را چنان می‌خواندند که سود ایشان بود. طیلسان زهد پوشیده بودند و تک‌پیرهنان را پیرهن بر تن می‌دریدند و آنان‌که دستار بر سر نهاده بودند سر از تن خداترسان می‌انداختند و این نبود آن‌چه پیامبر و جانشیانش بدان فراخوانده بودند. 🔗 ادامه‌ای کوتاه در این صفحه @HOWZAVIAN
📌 معاف از دوزخ ✍️ حسن مددخانی وقتی گفته می شود دین از سیاست جداست، یعنی دین کاری به این ندارد که مسئولین بالادستی چه سیاست‌هایی را برای اداره مملکت دنبال می‌کنند و آیا این سیاست ها با اصول دین سازگاری دارد یا ندارد؟ یعنی دین در خصوص درست و غلط بودنشان اظهار نظری ندارد و پیامدهای ناگوار این سیاستها را گناه نمی شمارد. با این وصف از آن‌جایی که مسئولان سیاسی مملکت مسئولان اقتصادی هم هستند، مردم هر چقدر آنها را نفرین کنند، نفرینشان نمی گیرد. اصلا جهنم نمی روند. اصلا معلوم نیست کجا می روند! چون جدایی دین از سیاست، یعنی... 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. ♨️ نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری ❇️نشریه دیده‌بان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری مرحوم سید جواد طباطبایی پرداخته است. 👈 @didebane_andisheh @HOWZAVIAN
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
___________________ چنان در قید مهرت پای بندم که گویی آهوی سر در کمندم🌱 علیه السلام @HOWZAVIAN
🌻 نصیحتی از امام رضا درباره عزت و ذلت ✍️ جواد رستمی در روزنامه خراسان نوشت: اصول کافی جلد ۲صفحه۱۱۳ از درخواست نصیحت یک مرد از امام رضا(ع) خبر داده است که ایشان در جواب فرمود: احْفَظْ لِسَانَكَ تُعَزَّ وَ لَا تُمَكِّنِ الشَّيْطَانَ مِنْ قِيَادِكَ فَتَذِل؛ زبانت را حفظ کن تا عزیز و عزتمند شوی و زمام امور خویش را به شیطان مسپار تا خوار و ذلیل نشوی. زبان به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی انسان هم می تواند باعث عزت او شود و هم با گفتار غلط، دروغ و تهمت، بدگویی و غیبت، سخن بیهوده و نکبت موجب سرافکندگی و بی اعتباری شخص شود. از سوی دگر اختیار خود به نفس و شیطان سپردن هم ما را به سمت ضد ارزش ها از گناه و شهوات و لذت دنیایی سوق می دهد تا ذلت و خواری نصیب انسان سازد. در کل زبان می تواند زمینه سعادت یا شقاوت انسان را مهیا کند..زبانی که به شکر و تسبیح خدا و سلام و صلوات به اولیاء خدا مشغول است با زبانی که به کفر و نعمت زوالی و بدگویی و فحش و رذیله گویی مشغول است تفاوت بسیار دارد و انتهای هر دو راه مشخص است بنابراین این فرمایش امام در باب حفظ زبان نصیحتی کلیدی است که عاقبت آن خیر و عزت و سربلندی دارد. بخش دوم فرمایش امام که به تمکن شیطان اشاره دارد اگر خدای ناکرده اتفاق افتاد گویی در راهی باتلاقی به شیطان و نفس سرکش خویش سواری می دهیم که رهایی ندارد مگر خود انسان بخواهد و خدا کمک کند تا از آن دور شویم. نفسی که اختیارش به دست شیطان است به راحتی رام نمی شود آن را جزو داشته های خود می داند و سخت از دست می دهد. توکل به خدا و توسل به اهل بیت و انس گرفتن با قرآن و دعا و نماز مبارزه ای سخت با شیطان بر سر تصاحب نفس و نجات خویش است که باید هوشیار بوده و آمادگی مقابله با هر فن و فریب شیطان داشت تا مبادا با غفلتی دوباره تلاش های خویش را بی نتیجه بگذاریم. @HOWZAVIAN
" نوشتن همانا آرامش همانا " ✍️عاطفه هزاره از افغانستان این روزها اگر آرامش‌ام را گم کنم به سراغ کلمه‌ها می‌روم، من می‌گویم او می‌گوید آن‌قدر با یکدیگر حرف می‌زنیم که ساعت ها می‌گذرد و متوجه نمی‌شویم. گاهی هم آرامش را در شلوغی‌های روزمره گم می‌کنم؛ آن وقت قهر می‌کند و مدت ها پیدایش نمی‌شود. به تمام کتاب‌ها، به آسمان به ماه، کوچه خیابان‌های شهر، گل‌فروشی ها، خیال و رویا دنبالش می‌گردم اما پیدا نمی‌شود و بعدها می‌فهمم قهر کرده است و البته قهرش هم به‌جا بوده.! گاهی آن‌قدر با نوشتن آرام می‌شوم که دوست دارم حتی خنده‌هایم را بنویسم. او آن‌قدر زیبا همراهی‌ام می‌کرد که ناخواسته او را از یاد می‌بردم و متوجه حضور دلسوزانه‌اش نمی‌شدم. گاهی هم به‌خاطر همیشه بودنش، نادیده‌اش می‌گرفتم نه اینکه از قصد باشد نه، خیالم این بود که همیشه هست و همراهی‌ام می‌کند اما بعضی از ما انسان‌ها، تا از دست ندهیم قدر و ارزش را نمی‌فهمیم. اما بی بی جان یاد داده است همیشه همراه آرامش‌ام باشم تا او هم همراهی‌ام کند و قهر نکند. بی بی یاد داده آرامش‌ام را تقسیم کنم بین آدم‌ها تا خسیس نباشم و بدانم آرامش سهم همهٔ آدم‌هاست. " آرامش سهمِ دل‌های گرم تان🌱" @AFKAREHOWZAVI