#طرح_قدر
💠 حیدر ای مظلوم فاتح
خط : استاد اسماعیلی
اجرا مهدی کاظمی
سال اجرا : ۱۳۹۹
#شب_قدر
ورود به کانال گرافیست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗓 به بهانه سالروز شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، مهندس سید مرتضی آوینی/۲۰ فروردین
✍️ شهید آوینی با قلمش، درایت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را ستود🔰
قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بیآنکه خود بدانیم.
شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعهای از شرطها و حدود – یعنی قانون – مبدل میشود...
...«اما هنوز این نظم نیهیلیستی گاو مقدسی است که پرستیده میشود، حتی در میان ما که همواره نظم و نظام و انتظام را از درون به بیرون معنا میکنیم. این، تفاوتی عمده است میان تمدن شرق و تمدن غرب. رویکرد تاریخی ما به غرب در مشروطیت با یک رویکرد ظاهری به «ضرورت وجود قانون» آغاز میشود. اولین نشریهای که در ایران انتشار مییابد «قانون» نام میگیرد و میرزا ملکم خان [از مؤسسین فراموشخانه و فراماسونری در ایران] یک قرن پیش، در نخستین شماره جریده «قانون» (رجب ۱۳۰۷ هجری قمری) مینویسد: «ایران مملو است از نعمات خداداد. چیزی که همه این نعمات را باطل گذاشته نبودن قانون است».
شیفتگی در برابر قانون، تقدیر تاریخی همه اقوامی است که در آغاز ظهور تمدن غرب پای در آخرین دوران از اضمحلال تاریخی خویش نهاده بودند. اما این شیفتگی صرفا ظاهری است. وجود قانون، فی نفسه نمیتوانست همه آنچه را که ما میخواستیم تامین کند. قانون تعیین کننده حقوق و ضامن تامین آن است. پس نخست باید درباره حق و حقوق اندیشید.
نظم نیهیلیستی، یعنی قانونی که «حق» متناسب با روزگار غلبه نیهیلیستی معنا شده است و از آن گذشته، اگر قانون هر (قانونی) ضمانت اجرای خویش را در یک نظام ظاهری جستوجو کند، بشر خود را از «اخلاق» مستغنی خواهد پنداشت و قانون را به جای «شریعت» خواهد نشاند. قانون یا باید خود را «حافظ شریعت» بداند و یا خود، شریعتی دیگر خواهد شد. پس، رویکرد تاریخی ما به قانون در مشروطیت روی آوردن به شریعتی دیگر بود، بیآنکه خود بدانیم. شیخ فضل الله نوری(ره) به همین «نسبت» توجه یافته بود، چرا که «شرع» نیز در مقام احکام به مجموعهای از شرطها و حدود – یعنی قانون – مبدل میشود».
🔸منابع: برگرفته از فردایی دیگر، مرتضی آوینی از مقاله محمد فاتحی در پایگاه خبری صاحب نیوز، کد خبر 6384
🔗 صفحه شهید رابع
#روز_هنر_انقلاب_اسلامی
#هفته_هنر_انقلاب_اسلامی
#هنر #رسانه #شهید_آوینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حسرت زدهی حلاوت دیدارت
جا ماندهام از سعادت دیدارت
ای پیرمُراد شعرهای تَر من
ما را برسان به ساحت دیدارت
#مهتا_صانعی
#شاعران
#رهبر_انقلاب
#روایت_دیدار
💠 @shaeranehowzavi
.
#دین_آویزی چیست؟
«نرخ روز را نباید شکست» در ادبیات غربزدههای وطنی
چرا امسال، #روزهخواری در ملأ عام مسأله رسانههای دینآویز (یعنی دستاویز کردن دین برای سیاستبازی) نیست؟ #ویراستی👆
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رفیق شهیدم
✍️مجتبی میرزایی
با سید مرتضی در دوران نوجوانی آشنا شدم. آن موقع تلویزیون دو سه شبکه بیشتر نداشت. یکی از برنامههای مورد علاقه من، برنامه روایت فتح با صدای سید بود.
ده سالی از شهادتش گذشته بود.
صدایش به همراه تصاویر جنگ و روایتگریش بر جانم مینشست.
در دلم نامش گره خورده بود.
در دوران دبیرستان، سه بار برای اردوی راهیان نور ثبتنام کردم و به جنوب کشور، محل آسمانی شدن سید رفتم.
بازدید از یادمانهای جنگ و شنیدن از خاطرات او، یادش را برایم تازه میکرد و رفاقتم جان تازهای گرفت.
تقدیر رقم خورده بود که از بین تمام شهدا با او باشم. مخصوصا زمانی که برای بازگو نمودن خاطرات جبهه و جهاد تبیین، قلم بدست گرفتم، نام سیدشهیدان اهل قلم به من نیرو میداد.
با خودم میگفتم خیلی خوب هست که نویسندگان هم برای خود شهید و سیدی دارند که به آن ببالند و او را الگوی خویش برشمارند.
اکنون رفاقتمان بیشتر هم شده است. خواندن کتابها و مقالاتش جزو برنامههای روزانه من شده است.
علم و نگاه جامعش
فهم دقیقش از دین
بصیرت سیاسیش
پیرو ولی فقیه بودن
زبان نرم و برنده
رعایت ادب در کلام
زیبایی بیانش
همگی گویا این مطلب هستند که بیگمان دریچههایی از نور بر او تابیده بودند که آنچنان هنرمندانه واژهها را قطار میکرد و دل رفیقش را به نقطه واحد یعنی حقیقت هستی رهنمون میساخت.
و جزو آرزوهای من، شدن، همچو رفیق شهیدم هست.
برایم دعا کن رفیق.
۲۰ فروردین سالگرد شهادت #شهید_سید_مرتضی_آوینی گرامی باد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃پیشنهاد تماشا
#به_عشق_مادرم
🌱 شرح اتفاقی عجیب و زیبا برای دختران
#حجاب
#یازهرا
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
شب قدر
✍نجمه صالحی، مدرس حوزه و عضو تحریریه مجتهده امین
باران، طراوت، سرسبزی و لحظههای شیرین سجود و سکوت! باران که میبارد، زنده میشویم از میان ثانیههای دلتنگی؛ از لحظات مانای زندگی، چشمان بارانی هنگام دعا و یقین به اجابت است و در پسِ آن، دیدار رنگینکمان و استشمام هوای پاک!
با نمایان شدن رنگینکمان سر را رو به آسمان میبریم تا نقاشی زیبای خدا را تماشا کنیم و در ذهن ثبت! در زندگی هم لحظاتی است که این رنگینکمان نمایانتر میشود و در خاطر جاوید؛ گویی هرچه بهدست آوردهایم، مدیون آن دم هستیم و شب قدر یکی از آن اوقات تاثیرگذار است. در این زمان خاص، پس از جاری شدن "هزار و یک" نام جلاله معبود، بر زبان و باریدن اشک ندامت و درخواست مکرر برای رهایی از آتش دوزخ، خود را در حصن حصین خدا در امان خواهیم دید و رنگین کمان امید، در دلمان ظاهر میشود.
زیبایی شب قدر در ابهامش است و سه بار فرصت است تا الماس وجود صیقل یابد، گاهی تا تراش نخوریم مفید نخواهیم بود! رنج و گنج! تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم رقم میخورد*.
در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، آنگاه که آسمان به زمین نزدیک است با اوج گرفتن در آسمان دعا و پرواز دل به سوی دعای اللَّـهُمَّ کن لولیک الحجة بن الحسن... سلامتی صاحب الزمان عجل الله فرجه و ظهور را از خداوند طلب میکنیم و این چنین حس امید در در درونمان جوانه میزند. حس خاصی که در ادامهی حیات، ما را محکم و استوار میسازد. حس امید و تلاش برای ساختن فردا، حس آماده شدن، حس تغییر، حس ساختن و نو شدن؛ فقط کافیاست به آسمان دل توجه کنیم.
آسمان دل که بارانی شود، فکر و ذهن جز در حریم پروردگار، در جای دیگری مشغول نیست. آن وقت است که رنگینکمان با پای خودش به سرزمین دل وارد میشود تا پاداش بارانی شدن قلب صادق و پاک را اینگونه هدیه دهد. گاهی باید به آسمان نگریست، تا رنگینکمانی شدن دل، چند قدم فاصله است؛ لحظهها را دریابیم!
.
*قالالصادق(ع): التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ/مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا میشود./الکافی، ج 4، ص 159.
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔷 شعر یار غار شهید آوینی، یوسفعلی میرشکاک در فراق سید شهیدان اهل قلم:
کیستم من بنده ای از بندگان مرتضی
قطره ای از بحر ناپیدا کران مرتضی
سایه وار افتاده ام بر آستان مرتضی
مدعی هرگز نمی فهمد زبان مرتضی
باطن دین محمد بود جان مرتضی
بر زمین افتاده دیدم آسمان خویش را
رقص مرگ جان و پایان جهان خویش را
در کف طوفان رها کردم عنان خویش را
گم شدم اندر نشان بی نشان مرتضی
آخرین دژ نیز ویران شد کجا پنهان شوم
در کدامین دره تاریک سر گردان شوم
با چه امیدی حریف مرگ در میدان شوم
مردگان را بعد ازو چون بر در فرمان شوم
کیست بردارد درفش کاویان مرتضی
جز منافق را ندیدم منکر مردان مرد
کاه اجمال حصولی کی شناسد کوه درد
درنگنجد در ضمیر صوفی سودا نورد
آنکه سر تا پا حضور آمد به میدان نبرد
در مسلمانی ندیدم همعنان مرتضی
شاه شطرنج سیاست مات خون مرتضاست
درکف جن و ملک رایات خون مرتضاست
بر زبان جبرئل آیات خون مرتضاست
نشر دین در انتشار ذات خون مرتضاست
دین ما شد تازه با خون جوان مرتضی
دین ما گفتم نه دین دین فروشان دغل
بوالحکم کیشان قبض و بسط جهل مستدل
آیت قرآن به لب، تلمود پنهان در بغل
فهم دین مصطفی را جسته مفتاح از هبل
از من بیچاره تا درماندگان جام جم
در جفا با مرتضی پروا نکردیم از ستم
چون علی، او در صمد افتاده و ما در صنم
زین میان، شیر خدا او بود ما شیر الم
در میان شاعران یک جان آگاه کو؟
در میان اهل حکمت یک شهادت خواه کو؟
آنکه چون حیدر بگرید نیمه شب در چاه کو؟
گر تویی سام نریمان! نک کمان مرتضی
ای دریغا مقتدای خویش را نشناختم
والی صاحب ولای خویش را نشناختم
آشنایان! آشنای خویش را نشناختم
فاش می گویم خدای خویش را نشناختم
#یوسفعلی_میرشکاک
#شهید_آوینی
#روایت_فتح
💠 @shaeranehowzavi
#معرفی_کتاب
📘ماجرای فکر آوینی
✴️ «زمان آگاهی»، «خودآگاهی تاریخی» و «وقت شناسی» امتیاز اهل حکمت و فضیلت از دیگرانی است که گرفتار عادات روزمره شده اند. اهل حکمت و فضیلت، به «وقت» که همانا باطن زمان است، وقوف پیدا می کنند و مختصات تاریخی و تمدنی خود و ماهیت حقیقی رخدادهای پیرامون خود را بهتر از هر کسی باز می شناسند؛ آنگاه حکمت از زبان و قلم آنها می تراود و «معلم» دیگران می شوند.
💠 سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی شک مقام او، مقام «معلم» است. معلم اندیشه ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می پیمایند.
♦️ماجرای فکر آوینی نوشته وحید یامینپور و گفتارهایی در شناخت مفاهیم بنیادی تفکر شهید سیدمرتضی آوینی است؛ مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در این کتاب، جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه ای باید آغاز کنند.
🔷 منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق گشایی هوشمندانه اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.
🌷این کتاب را به تمام علاقهمندان به شناخت شهید آوینی پیشنهاد میکنیم.
#وحید_یامینپور
#دوستان_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚@dostaneketab