#مجله_صوتی
🎙 شماره هفت: افق تمدنی - بخش دوم
🔹 راوی: مجید نقدی
مجید نقدی در این شماره، به بهانه پرسش «مهمترین دغدغه تمدنی اکنون و آینده ایران چیست؟» با دکتر حبیبالله بابایی به بحث و گفتوگو پرداخته است.
📎 شنوتو
💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
🔸 تدوین: مریم رضایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@RadioVad
☀️ هزینهی فرهنگ
✍️مجید ابطحی
پنج شش سال پیش با یکی از اقوام دور که تازه آشنا شده بودیم در یک جمع فامیلی بودیم؛ تقریبا بیمقدمه و بیربط گفت: پولی که از حقوقهای ما کم میشود، میرود سوریه و عراق.
کمی بعد سراغ بودجهی حوزههای علمیه رفت...
✔️ متن کامل
#بودجه
#هزینهی_فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺به بهانهی مرگ یک پزشک
✍️ محمد دهقانی شورکی
دانش و حرفهی #پزشکی، پناه هر انسانی است که از درد به ستوه آمده.
بخشی از درمان درد انسان در گرو دانش و یافتههای تجربی است اما بخش دیگری از آن را باید در رشد یافتگی شخصیت و اخلاق پزشکی دنبال کرد.
پزشکی صلاحیت اخلاقی نداشته باشد ، یقینا نمیتواند درمانگر خوبی باشد.
اخبار این روزها از جامعهی پزشکی شامل:
۱.مهاجرتهای بسیار بالا
۲.خود کشیهای قابل توجه
۳.دریافت زیرمیزی
۴.سبک زندگی بسیار مرفهانه
۵.بیماری تراشی و اقدام به الزام بیماران برای هزینههای بیمورد
۶.تجویز عملهای جراحی که ریسک فوت در آن هست در صورتی که هیچ ضرورتی ندارد.
۷.فرار مالیاتی
۸. و اخیرا عدول از ارزشهای فرهنگی، اخلاقی و دینی مانند مصرف مشروبات الکلی توسط ۳۹ پزشک؛
زنگ خطری برای رنگ باختگی این تعهد اخلاقی در این قشر است.
✔️متن کامل
#مددکاری_اسلامی
#مددکاری_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ یک بام و دو هوای مروج اسلام رحمانی!
✍️مرتضی حسینی در آنتی سکولار نوشت:
‼️آقامیری استوری گذاشته که باید با هم مهربان باشیم و با گذشت، گردنهها را رد کنیم!
⁉️خیلی هم عالی! حرف درستی زده! اما سوال اینجاست که چرا خودش عامل به این حرف نیست؟
چرا ادمین صفحه اینستاگرامش را چند ماه زندانی کرد و با هزار شرط و شروط برگه آزادیش را امضا کرد؟ مگر کلیدواژه تکراری و مشمئز کننده او «ببخشیم» و «امام حسین قاتل خودش را هم میبخشد» نبود؟
⁉️ چرا در جلسه سخنرانی، اجازه نقد و سوال به مخاطبین خود نمیدهد و با فریاد و نعره ساکتشان میکند؟
چرا وقتی مجوز کاریش صادر نمیشود از صدر تا ذیل نظام را محکوم میکند و عربده میکشد؟؟ چرا نمیبخشد و با نجابت از کنارش عبور نمیکند؟
چرا نسخه اسلام رحمانی او فقط برای دیگران کار میکند؟
▫️و هزاران چرای دیگر که بگذریم بهتر است.
#آقامیری
#اسلام_رحمانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 آخوندها به چه دردی می خورند؟!
✍️ جواد حاجی اکبری
قسمت اول:
هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که من و استعدادم را میشناختند، میگفتند: اصلاً دوره آخوندی گذشته و این کار چه فایدهای داره؟ من خوشحال بودم که مسائل و گرفتاریهایم را از اول برایم میشماردند. بعد از خطبه طولانی آنها میگفتم: این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، روحانی و آخوند داشتیم که به من احتیاج نبود، حال شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم؛ چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش علیل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسائل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست.!
و در اینجا بود که همان خطبه سرایان زبردست با بیچارگی میگفتند: آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم و من گفتم وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتیب «الاهم و فالاهم» شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت و آدم سازیها و درمان دردها بی کاری است. این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتیاج و در نتیجه بالاترین کار است. آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟!! (علی صفایی حائری؛ عین_صاد، آیه های سبز، ص 204)
گفته شده است که تیموریان برای احترام به روحانیون زمان خود، به آنها «آخوند» میگفتند، صفویان این سنت را اجر نهادند، اما قاجاریان مفهوم آن را گسترش دادند و در دوره پهلوی، حرمتش کاسته شد و حتی مورد استعمال استهزاءآمیز پیدا کرد! ظاهراً از زمان پهلویها این سؤال را بین مردم رواج دادند که؛ آخوندها به چه دردی میخورند؟؟!! البته چیزی نگذشت که سید روح الله، جواب عملی محکمی را به آنها داد. اما اینک در آستانه روزهای پایانی ثبت نام حوزههای علمیه بر آن شدیم تا این سؤال غبار گرفته شده را جوابی دیگر بدهیم.
روحانیت شیعه، در طول تاریخ، خدمات شایانی به انسانیت کرده است؛ چه در وادی علم و چه در وادی عمل. در ادامه به برخی از مهمترین عناوین این خبر اشاره میشود:
الف: خدمات علمی: از قرن سوم (غیبت صغرا) تا کنون چهرههای شاخصی از روحانیت و فقها را داریم که مجاهدت بسیاری در دنیای علوم دینی داشته و همواره نامشان ورد زبانها بوده است.
شیخ صدوق، عباس سمرقندی، ابن قولویه، ابن ابی عقیل، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ ابوجعفر طوسی، ابن البراج، محقق کرکی، مقدس اردبیلی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی بزرگ و صدها عالم دیگر که چون ستارههای درخشانی، آسمان تاریک جهالت را روشنایی دادند.
همه این فرزانگان، در سایه اوصاف پیشرو، چهره ماندگار روزگار شدند: ترویج مسائل حلال و حرام الهی بدون دخل تصرف، ترویج علوم قرآن و اسلام و اهل بیت در بین مردم، جمعآوری و نگهداری علوم قرآنی و اسلامی و آثار و احادیث پیامبر(ص) و سنت و سیره معصومین با امکانات اندک، مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها، رسیدگی به محرومان، مقاومت در برابر ظلم و ستم و ...
ب: خدمات عملی: خدمات عملی روحانیت در سطوح مختلف جاری بوده است؛ چه در سطح خدمات اجتماعی مانند تأسیس مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی، بیمارستان و کمک به سیلزدگان و زلزلهزدگان. خلاصه اینکه اینان در تعمیر بلاد و تأمین عباد تلاشهای فراوانی را به منصه ظهور رساندهاند.
#طلبگی
#روحانیت
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند:
#فصل_تشخص_زن
💢نشست دوم (روایتِ قانونی حجاب)
🔸سلسله نشستهای مدرسه اندیشهورز رحا
1️⃣ حجاب در حکمرانی دینی
با تاکید بر اندیشه و مواضع رهبر انقلاب
👤 حجت الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری
⏰ساعت ۱۵
=============================
2️⃣ سلبریتی و مسأله حجاب و عفاف
👤دکتر مهدیه شادمانی؛ دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه
⏰ساعت ۱۵:۳۰
=============================
3️⃣ زوایای حقوقی مسأله حجاب
👤حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی؛ مدیر گروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
⏰ساعت ۱۶
=============================
4️⃣ حدود فقهی مداخله در حجاب بانوان
👤حجت الاسلام دکتر حسین بستان؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
⏰ساعت ۱۶:۳۰
=============================
🎙 دبیر جلسه: سید محمدامین نورانی
⌛️ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت ماه ساعت 15-17
📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم
=============================
🔗 لینک ورود به اتاق جلسه
=============================
جهت پاسخ به سوالات به لینک زیر مراجعه فرمایید:
@adm_schl
🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر
🆔 @rahamedia
نویسندگان حوزوی
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند: #فصل_تشخص_زن 💢نشست دوم (روایتِ قانونی حجاب) 🔸سلسله نشستهای م
.
#شما_هم_روایت_کنید
✨ نشست مجازی «فصل تشخص زن»
✔️ساعت 15 امروز
#پخش_زنده
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/raha
☑️ پس از حضور در این نشست آماده انتشار دیدگاه و روایت شما هستیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 پهلوان میدان اندیشه
✍️ سیدمحمدامین نورانی
▪️ آنچه که سبب میشود تا اندیشمندان، وارد عرصۀ نظریهپردازی و تولید فکر شوند، اندیشههای سیاسی و اجتماعیِ برآمده از تحولات همان عصر است.
▪️از همین رو میتوان شهید مرتضی مطهری را به سبب سبک و نوع مواجهه با سایر افکار، پهلوانی در عرصۀ فکر، در زمانۀ خودش، یعنی عصر انقلاب اسلامی و تحولاتِ پیش و پس از آن دانست.
▪️ نقش بیبدیل شهید مطهری در تحولات فکری و تاریخیِ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار در احیای تفکرات اسلامی، در جامعهای که پیوسته مورد هجوم افکار و ایدههای غربی و شرقی قرار میگرفت، غیرقابل تحریف و انکار است.
▪️ از ویژگیهای زمانۀ ایشان، وجود جریانات و گروههای مختلف فکری و اجتماعی بود؛ به همین علت برای احیای مبانی اصیل دین مبین اسلام، تلاشهای وافر و مخلصانهای داشتند و با شناسایی نیازهای روزِ جامعه و موشکافی دقیق آنها، به طرح پاسخهایی جدید و نو برای آن نیازها میپرداختند، که در نوع خودش بینظیر بود...
📎 متن کامل اینجا
#روز_معلم
#استاد_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 ایستاده در برابر التقاط و انحراف
✍️ دانیال بصیر، پژوهشگر حوزوی
آنچه که سبب شده بود تا مرحوم آیتالله مطهری(ره) مقابله با اندیشههای التقاطی را اصل قرار دهد، کاردانی و تبحر جدی ایشان در مباحث فکری و اندیشهای و داشتن یک ذهن جوال در مباحث فلسفی بود؛ که میتوان در ذیل همین سخن، به مقابلۀ فکری شهید مطهری با اندیشههای التقاطی مارکسیستی – اسلامیِ علی شریعتی اشاره کرد، یعنی همان چیزی که سبب شده بود تا گروهک فـرقـانِ دلباختۀ شریعتی، کینه ایشان را در دل بپروراند!
🔗 متن کامل
#روز_معلم
#استاد_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ جهان بینی اسلامی نقطه ثقل محتوای آموزش و پرورش
✍️ محمدرضا بابایی
رهبر انقلاب برای اولین بار سال 79 در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم سپس در سال های 93 و 97 و 1401 پیگیر تغییر مفاد کتب درسی بودند، نگاه ایشان این است که:" این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدنهای منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد".
برای رسیدن به تمدن اسلامی مسیری باید طی شود که عبارت است از: فلسفه، تولید فکر، تولیدعلم، تمدن؛ وقتی که ما از اندیشه و فلسفه حرف می زنیم یعنی انسان را مدنظر داریم، انسان آزادانه انتخاب بینش می کند ولی مجبورانه به سمت آن بینش می رود، حال تمام دعواها بر سر این است که این بینش چه چیزی باشد؟ بینش از آموزش فلسفه شروع می شود، با این توضیح مشخص می شود که چرا رهبری اولین درخواست تغییر مفاد کتب درسی را بین طلاب حوزه علمیه قم مطرح می کنند، ایشان می گویند: "فلسفهی اسلامی فقه اکبر است؛ پایهی دین است؛ مبنای همهی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد".
🔗 متن کامل در صفحهی انسانِ فلسفی
#تربیت
#کتاب_درسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم
📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا
📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان
۱. آزادی معنوی 👈 دانلود
۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود
۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود
۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود
۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود
۶. امامت و رهبری 👈 دانلود
۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود
۸. انسان کامل 👈 دانلود
۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود
۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود
۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود
۱۲. بررسی نهضتهای اسلامی 👈 دانلود
۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود
۱۴. پاسخهای استاد به مساله حجاب 👈 دانلود
۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود
۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود
۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود
۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود
۱۹. توحید 👈 دانلود
۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود
۲۱. جهاد 👈 دانلود
۲۲. حج 👈 دانلود
۲۳. حکمتها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود
۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود
۲۵. خاتمیت 👈 دانلود
۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود
۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود
۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود
۲۹. درسهای اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود
۳۰. ده گفتار 👈 دانلود
۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود
۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود
۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود
۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود
۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود
۳۶. شش مقاله 👈 دانلود
۳۷. عدل الهی 👈 دانلود
۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود
۳۹. علل گرایش به مادیگری 👈 دانلود
۴۰. فطرت 👈 دانلود
۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود
۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود
۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود
۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود
۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود
۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود
۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود
۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود
۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود
۵۰. معاد 👈 دانلود
۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود
۵۲. مقدمه جهانبینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود
۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود
۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود
۵۵. نبوت 👈 دانلود
۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود
۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود
۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود
۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود
۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
در بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی👈 عضو شوید
@dostaneketab
نویسندگان حوزوی
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان
.
.
📚 مطهری بخوانیم تا طهارت فکر پیدا کنیم.
✍️ علی عسگری
#روز_معلم
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⭕️ استاد خستگیناپذیر
♦️مرحوم فرجنژاد غالبا شبها بیدار بود و پس از ادای فریضهٔ صبح و مقداری استراحت، از منزل خارج شده و از جلسهای به جلسهای، از محلی به محلی و از کلاسی به کلاس دیگر میرفت.
🔻 وقتی شبها بر میگشت، کودکانش خوابیده بودند و او پس از صرف شام تازه برای بررسی و رد فیلمهای ضددین سینمای غرب یا نگارش کتاب زمان پیدا میکرد. ایشان حتی در روز جمعه هم کار را تعطیل نکرده و به صحبت با افراد مختلف یا مباحثه علمی میپرداخت.
✍️ سعید سلیمی، پژوهشگر تاریخ اسلام
#روز_معلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 جمع دوگانهها در عقلانیت شهید مطهری
✍️ محمدرضا بابایی، پژوهشگر فلسفه و کلام
معمولا مردم در جاممعه ای که زندگی می کنند دائم با دوگانه هایی دست و پنجه نرم می کنند که خیلی از آن ها ساختگی است مثلا حجاب و اقتصاد، اصولگرا و اصلاح طلب و ... این دو گانه ها مختص فلسفه ای است که تضاد را سبب حرکت می داند در حالیکه فلسفه اسلام چنین نیست و با عقلانیت این دوگانه ها را جمع میکند، به خاطر همین بزرگترین شخصیت های اسلامی مورد قبول همه شخصیتهای جامعه قرار میگیرند و در عین اختلاف نظر با او، وی را محترم میشمرند برای این است که مشی اسلام مبتنی بر تعقل است در این نوشته عقلانیت را در آثار شهید مطهری بررسی میشود.
عقلانیت هر نوع اندیشهورزی و تفکر را شامل میشود به عبارتی اعمال خرد و عقل، که صورتبندی آن عبارت است از
1- نیروی تشخیص درست و التزام به آن؛
2- بازدارندگی؛
3- نگرش ژرف و عمیق؛
4- تدبیر و مدیریت درون؛
🔗 متن کامل در صفحهی یادداشتخوانی
#عقلانیت
#روز_معلم
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ اندیشه در حواشی؛ جرأت مطهری
✍️ علی عسگری، پژوهشگر علوم اجتماعی
یکی از سنتها تحصیلی در حوزهی علمیه، مطالعهی شرحها و حاشیههای کتابهای درسی است تا به تعبیر برخی از اساتید خبره، طلبه بعد از گذراندن دورهای جامع از فقه و اصول، با دیدن حواشی ملا شود و بتواند تفقه کند و دینشناس شود.
شاید این شیوهی تحصیلی برای ملا شدن در حوزه و فهم شیوهی استدلال به روایات و آیات، هیچ گاه کهنه نشود و همیشه مورد استفادهی عموم طلاب قرار بگیرد؛ اما چه میشود که کاوش میان برخی از حواشی، توسط بعضی از مدرسین ممنوع میشود و طلبهها جرأت نزدیک شدن به آنها را ندارند، تا جایی که حتی حاشیهها آنقدر به متن نزدیک هستند که نمیتوان بدون بررسیشان به دقت فقهی رسیده و نظریهی دقیق اسلام را تبیین کرد؟!
نیازهای فکری بشر همزمان با پیشرفت ابزاری تمدن غرب و تکثر سلایق گوناگون_قطع نظر از درست یا غلط بودنشان_ به قدری گسترده شده است که شاید مهمترین حاشیهی یک طلبه را به هنگام تحصیلش در حوزههای علمیه، رقم زده باشد. این حاشیه آنقدر وسیع و خطیر است که توانسه زیست شخصی برخی از طلاب را دچار مشکل کند و آنان را از سیر در حال حرکت متنخوانی مرسوم در حوزه خارج و یا به رانندهی اسنپ، ویزیتور یک شرکت خوراکی و چیزهایی که مخالف با زیطلبگی در مدارس علمیه نامیده میشود، تبدیل سازد.
۶۰ سال قبل، کسی از حوزهی علمیه برای پاسخ به نیازهای جامعهی مکانیکی دورکیم و کنترل ارادههای آزاد جان لاک میان اقشار مختلف مردم قد علم کرد تا هنوز که هنوز است، نامش به عنوان فرماندهی جهاد تبیین در عصر تبعید امام خمینی(ره) بدرخشد و او کسی جز شاگرد بینظیر علامه طباطبایی(ره)، شهید آیت الله مطهری نبود.
مطهری کسی بود که نه اصالت الفردی و نه اصالت الجمعی بود. او کسی است که بر اساس نظریهی فطرت، انسان مجبور در نگاه اندیشمندان غربی را، مستقل خواند تا بفهماند زیر چتر استعمارگران بودن، همان جبر تاریخی که هگل از آن یاد میکند نیست و این جبر، حقیقت ندارد.
وقتی استاد مطهری با چنین قوهی بدیع و درخشانی میتوانست چنین نظریه پردازی داشته باشد تا انسان اسلامی عصر بحرانزدهی سلطهگری لیبرالها و مارکسیستها را از خاک مذلت به عرصه عزت، حیات اندیشه ببخشد، چگونه نمیتوانست بین متن و حاشیه تعامل برقرار کند؟ اگر توجه به حواشی که در عین حال متن اصلی روزگار بودند وجود نداشت، آیا امروز کسی میتوانست نسبیت کلی اخلاق را رد کرده و به هویت نابود شدهی انسان در غرب بخندد؟
شاید مطهری میخواست جمع عرفی دیگری را رقم بزند که آن تقدم حاشیه بر متن بوده است!
به نظر میآید جامعیت مطهری نسبت به متن و حواشی عصر حاضر، که به تعبیر رهبر انقلاب موجب احیای تفکر اسلامی شده است، عنصر مغفولی در حوزههای علمیه باشد که نپرداختن به آن عنصر، هر متن درسی را به حاشیهی دوری از ساختار سراسر منحط شهر مدرن میبرد. شهری که برای بررسی شرحهای کتب فقهی و اصولی، سکولار شدن و غل و زنجیز شدن در واتیکان اسلامی را توصیه میکند.
حال سؤال این است که اگر مطهری به حاشیهی ممنوعهی برخی از آقایون مدرس، پرداخته است و موفق به احیای جهانبینی اسلامی گشته است، چگونه میشود که این حواشی به متن تبدیل نشده و با این حال مشروعیت ساختار مدرن توسط برخی از مدرسین درحال مبنایی شدن است؟!
#عقلانیت
#روز_معلم
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰زمان مناسب عذرخواهی کردن
✍️ محمدعلی هراتی
🔹بهتر است همواره در برابر اشتباهات خود از فرزندان تان معذرت خواهی نمایید، حتی اگر اشتباه کوچکی بوده و تصور می کنید اهمیت چندانی ندارد.
🔅به طور مثال ناگهان حرف وی را قطع میکنید بگویید: «معذرت میخام حرفتو قطع کردم».
🔹هر زمان که میخواهید کودکتان با شما رفتاری که مطابق میل شما نیست نداشته باشد، بهتر است در صورت انجام آن رفتار از طرف شما، از آنها عذرخواهی نمایید تا یاد بگیرد و سعی نموده تکرار نکند.
‼️بدیهی است که برای تعیین محدودیتهای مناسب برای فرزند نباید معذرت خواهی صورت گیرد.
🔹وظیفه پدر و مادر این است که احساسات و رفتارشان را کنترل نمایند. اهمیتی ندارد بعد از رفتار و حرکت اشتباه، فرزند چه رفتاری بروز میدهد؛ مهم این است که به موقع و با دلیل مناسب عذرخواهی نمایید.
🔅به طور مثال به فرزند بگویید: «خیلی عصبانی شدم اسباب بازیها رو جمع نکردی برای همین سرت داد زدم. اما معذرت میخام نباید سرت داد میزدم دیگه تکرار نمیشه اما کاش شما هم اسباب بازیها رو جمع میکردی تا مامان خوشحال میشد».
#والدین
#فرزندان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ اندیشه مطهر
✍️ علی خسروی
🔻آنچه مطهری را مطهری کرد نه مبارزه بود، نه فقه، نه فلسفه و نه منبر و خطابه؛ که در همه اینها افصح و ابلغ و افضل و اشجع از او فراوان بودند. آنچه او را ممتاز کرد نه تابع بودن که ناقد بودن او بود که وی را بر صدر عالمان زمان خود نشاند. او نه عوامزده بود و نه حوزهزده و نه روحانیتزده و نه سنتزده و نه تاریخزده و نه دولتزده!
🔻مطهری خرافهزدا بود و تلاش کرد تا چهره دین را از زنگارها بزداید. او بیماری شناسی کرد، از روحانیت گفت و از آفتهای دامنگیرش و از مهجور ماندن قرآن. از رکود فقه شکوه کرد. اجتهاد به معنای صحیح و اصیل آن را معرفی و شناساند. مسئلهشناسی کرد و در پیِ افکندن کلامی نوین بود. او به راستی یک عقلگرای متصلب و قوی بود. او به دنبال این بود تا نقبی نوین به روشنایی بزند. خدا را در تاریکیها، بیسامانیها و شکستها نمیجست که در پی او در نورها و نظمها و درستیها بود.
🔻هرگز از پرداختن به فلسفه شرم نکرد و آن را ارج مینهاد و هرگز مانند اخباریان باور نداشت که فلسفه آفت دیانت است. مطهری در اندیشۀ دفع شبهات بود، آن هم نه شبهات کهن که معماها و مشکلات نوین. خدمات متقابل اسلام و ایران او آبی بود بر آتشی که پهلوی برافروخته بود تا یکجا ایرانیت و اسلامیت را باهم در آن بسوزاند.
🔻با عرفان مانوس بود. شاگردی بزرگانی چون امامخمینی و علامه طباطبایی را که هر دو روح مطهر و ملکوتی این عصراند کرده بود و از آثار قدسی این دو شجره طیبه، گوهر جان را روشنی و فربهی بخشیده بود. با مولوی و حافظ آشنا بود؛ حافظ را بسیار دوست داشت و به دفاع از حریم قدسی عرفان حافظی کوشید و از اینکه جمعی از آلوده جانان بیخدا، کناسوار میخواستند او را هم به لوث جامه خود بیالایند در رنج بود.
🔻مطهری به عرفان نظری هم وقوف داشت و آراء کسانی چون محیالدین، قونوی، جامی و.. را خوب میدانست و جرعههای عرفان ناب و عافیتسوز را از سرچشمههای اصیل آن، یعنی نهجالبلاغه و قرآن بر میگرفت. او به خوبی دریافته بود که گوهر و محور اندیشه مذهبی عرفان است و چراغ دین با روغن عرفان میسوزد و اگر این چراغ تاریکی سوز را برگیری همه چیز در تاریکی فرو خواهد رفت.
🔻همچنین بیفزایید پرهیز از تکلف و تصنع و تقید، وضوح و روانی سخن و حرمت او نسبت به نقادی [و نه فحاشی] و حرمت نهادن به عقیده مخالفان و جستجوگری و... و دهها سرفصل دیگر که: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ»(فصلت/۳۳) نیکو سخنتر از آنکس کیست که به خدا دعوت کند و نیکو رفتار باشد و اظهار اسلام کند.
#شهید_مطهری
#مرتضی_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺تیغ رسانه بر گلوی اعتقادات!
✍️مجید ابطحی
«چند پزشک شراب خوردند!»
همین قدر از خبر کافی بود برای تخریب اعتقادات مردم! چرا؟
تا حال، وقتی اسم شرابخوار را میشنیدم تصویر یک انسان بدبخت، بیعرضه و بیخاصیت به ذهنم میآمد که از مستی، کنار خیابان افتاده و احیانا مورد ترّحم دیگران است، ترّحمی همراه #تحقیر!
🔹چرا انسانی که بزرگترین #سرمایهاش یعنی "عقل" را به دست خودش آن هم فقط در ازای چند دقیقه لذّت از دست میدهد، حقاش تحقیر نیست؟
بمانَد که خالقِ این انسان، شراب را نجس و پلید دانسته و دلسوزانه او را از نزدیکی به این آلودگی پرهیز داده!
🔹حالا وقتی رسانه _عامدانه یا جاهلانه_ خبر مستی چند پزشک! را منتشر میکند، تصویر ما از یک "شرابخوار"، از یک "مست"، چیست؟
بهتر از این میشد یک #گناه را، یک حماقت و بلاهت را عادی کرد؟
🔹پس باید تبیین کنیم: "آنکه به #عقل خود آتش میزند دیوانه است، حتی اگر پزشک باشد" !
#شرابِ_کثیف
#رسانه_عادیسازی_گناه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌🖍 احقاق و تحقیق با کلمهها
✍️ علی اصغر اسلامی تنها، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
✨یا مَنْ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ،
✨یا مَنْ یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَىْ رَحْمَتِهِ
۱) خداوندِ علیم بدیع، حقّ است و انسانِ ظلوم جهول، محقّق. او احقاق می کند و انسان تحقیق. فعل او بدیع، دفعی و بی کران است و عمل انسان تقلیدی، تدریجی و کرانمند. او با کلمات اعلی، حق را احقاق می کند و انسان- که خود کلمه حق است- با کلمات ادنی، حق را جستجوی می کند. پس همانگونه که هستی شناسی «کلمه» برای حق شناسی و تخلق به حق سبحانه و تعالی ضروری است برای پویایی شناسی حقیقت جویی و تحقیق حق نیز ضرورت دارد.
۲) برخی معتقدند بیش از آنکه ایده ها واژه ها را بسازند، این واژه ها هستند که ایده ها را می آفرینند و آنها را حمل می کنند. البته واژه ها صرفا در کار انتقال ایده ها و معانی نیستند، آن ها درست مانند «بادها و ابرها»، خود در گشت و چرخش اند، به یکدیگر تبدیل و در همدیگر دگرگون می شوند. به همین خاطر است که می توان آنها را «گذر دهنده» یا« مَرکبِ ایده ها» به شمار آورد.
۳) از نظر بودریار واژه ها برای ما اهمیت بسیاری دارند. آن ها زندگی خودشان را دارند و از همین رو میرندگی و میرایی شان برای هر کسی که مدعی تملک شکل مشخصی از اندیشه نیست و سودای مرشدی ندارد بدیهی است. در ناپایداری واژه ها بازی شاعرانه ای از مرگ و زندگی وجود دارد در تعابیر و استعاره پردازی های مداوم و پیاپی یک ایده، به چیزی بیش تر(به چیزی غیر) از خود بدل می شود به شکل از اندیشه. زبان می اندیشد، به ما می اندیشد و دست کم تا جایی که به واسطه ی آن می اندیشیم برای ما می اندیشد؛ و در اینجا رابطه ای شکل می گیرد، رابطه ای که نمادین است، رابطه میان واژه ها و ایده ها. ما تصور می کنیم که راه پیشرفت از دیار ایده ها می گذرد- این توهم هر نظریه پردازی است- غافل از این که در حقیقت واژه هایی که در مقام اشاره گر عمل می کنند، ایده ها را می آورنند و بازمی آورند.
۴) از منظر نشانه شناسی متعالیه نیز کلمات بسیار مهم اند نه فقط کلمات اعلی و کلمات اوسط بلکه کلمات ادنی که مربوط به جهان انسانی و اجتماعی اند نیز مهم اند اگر معتقد باشیم «کلمه لفظیّة الحدوث و معنائیّة البقا» است و «المعنا داخل فی الفظ لا بالممازجه و خارج عنها لا بالمباینه»- نه اینکه«المعنا داخل فی الفظ بالممازجه» آنگونه که سوسور و ساختارگرایان معتقدند و نه «خارج عنها بالمباینه» آنگونه که بودریار و پساساختارگرایان معتقدند- آنگاه خواهیم دانست واژه ها نه فقط همچون بادها در کار جابجایی ایده ها و معانی اند(وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً) ، بلکه آن ها درست مانند «ابرها و کشتی ها»، با قدرت فراوان و بار سنگین (فَالْحامِلاتِ وِقْراً )، به آسانی خود در گشت و جریان اند( فَالْجارِياتِ يُسْراً)، به یکدیگر برخورد و با همدیگر ترکیب می شوند. بیش از آنکه ایده ها و معانی خالق واژه ها باشند، این واژه ها هستند که ایده ها را حمل کرده و آن ها را می زایند. به همین خاطر است که می توان آنها را نه «محل ایده ها» و نه «مرکب ایده ها» آنگونه که بودریار می گوید؛ بلکه به تعبیر دقیق تر «حامل ایده ها» به شمار آورد.
۵) کلمه والد و والده کلمه است نه خالق و موجده آن. کلمه حدوث و پیدایش لفظی دارد و بقا و حیات معنایی. و اسفار اربعه محقّق در مسیر تحقیق وحقیقت جویی با آن آغاز و پس از سیر در جهان معانی به آن انجام می یابد. «سفر از لفظ به معنا»، «سفر در معنا»، «سفر از معنا به لفظ» و «سفر در الفاظ با معنا». کلمات طیبه سفر می کنند و در لحظه ای که به یکدیگر بر می خورند با پرهیز از تناکر و همستیزی(با همه اشکال آن از تضاد هگلی- مارکسی تا تفارق و تقسیم سوسوری- دورکیمی تا تمایز و تفاوق بوردیویی-دریدایی)، همشناسی و تعارف می کنند؛ در سطح اسما و الفاظ به هم می آمیزند. از تناکح اسما و آمیزش واژگان است که معانی نو متولد می شوند، نوآوری رخ می دهد و دانش و معرفت نو و کلمه طیبه نو ابداع می شود.
#نوآوری
#ایده #نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎 شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمیرسد
🎙گفتاری از دکتر امیرحسین هدایتی، شاعر و نویسنده:
شعر فارسی که جدیترین شعر را درباره فلسطین در چهل سال گذشته یا حتی قبل از آن دارد، به دست عربزبانان نمیرسد.
تعریف اساسی شعر مقاومت، در واقع توضیح و تبیین شرایط مقاومت در مقابل فشارداخلی و خارجی در یک ملت است. ملتی که تحت فشار یک استبداد داخلی یا تحت فشار یک استعمار خارجی باشد، پدیده مقاومت ادبی از طرف روشنفکران، ادیبان و شاعران شکل میگیرد. مثل شعر مشروطه که در واقع و به نحوی یک نوع شعر مقاومت در مقابل استعمار خارجی و دیکتاتوری داخلی بود. ولی بعد از انقلاب اسلامی شعر مقاومت تعریف دیگری پیدا کرد. البته جدا از شعر انقلاب اسلامی که در واقع خودش یک تعریف خاصی از شعر مقاومت دارد، با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس یک پدیده دیگری در ادبیات ما با عنوان شعر پایداری به وجود آمد.
اساساً در ادبیات جهان شعر مقاومت تعریف دیگری دارد. مثلاً شعرفدریکو لورکا در اسپانیا بر علیه استبداد داخلی و حکومت فرانکو یک شعر مقاومت محسوب میشود. محمود درویش هم در فلسطین به عنوان شاعر مقاومت مطرح است. او هم در اشعارش علیه اشغالگری و ستمی که بر مردم فلسطین رفته، صحبت میکند. مقاومت برای معیارها و مصداقهای متفاوتی مبارزه میکند اما معمولاً در اطراف چنین پدیدههایی شعر مقاومت شکل میگیرد. شعر مقاومت در هفتاد سال گذشته در حوزه و مساله فلسطین جایگاه خاصی دارد. شاعران مقاومت در فلسطین و به خصوص در میان جامعه عرب شهرت زیادی دارند. شاعرانی مثل معین بسیسو، محمود درویش و بدر شاکر السیاب از شاعران پایداری عرب در عراق و در مقابل دیکتاتوری حزب بعث که شهرت بسیاری دارند.
🔗متن کامل در خبرگزاری مهر
#شعر
#شعر_مقاومت
#فلسطین #غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان
.
#معروف_مطهری_خوانی
یکی از واجبات طلبه این است که مطالب مرحوم آقای مطهری را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از واجبات هر طلبهای این است که کتاب های آقای مطهری را یک دور از اول تا آخر با دقت بخواند و مباحثه کند.
● رهبر معظم انقلاب/ ۲۵ آذر ۸۲
#کتابخوانی
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹روز استاد
✍ حسین انجدانی
ن وَالْقَلَمِ وَمَایسْطُرُونَ
آری سوگند به قلم و آنچه که می نگارد؛ تا برای همیشه ماندگار بماند و یاریگر انسانها در گذرگاه زمان باشد.
به نام او که میآفریند انسان را در جوهره ذات انسانیت با شخصیت ملکوتی و انسانی تا طریقه ره یافتن به بارگاه دوست را چند صباحی در این کره خاکی بازجوید؛ تا شاید ره به سوی خیر و سعادت رهنمون نماید.
میخواهم از شخصیتی سخن گویم که قلم را یارای نوشتن نیست و زبان قاصر از بیان جملات است که اگر دریا مرکب شود و برگهای درختان قلم گردد، در مقابل آن به انتها خواهد رسید، اما به رسم ادب چند خطی می نگارم تا شاید جبران گردد.
شخصیتی که چهره ملکوتی به خود گرفته و یاریگرم در این دریای مواج زمانه و تلاطم، تشویشها و اضطراب بود، شخصیتی که روح زندگی و طراوت را در کالبد بیجان و بی روحم زنده کرد و با دم مسیحاییاش بار دیگر ضربان قلبم را به تپش انداخت. بند بند وجودشان لطافت بهار و لبخند ملیحشان محبت آفتاب را در ذهنم تداعی مینمود؛ امید را در برق نگاهشان مییافتم و آنگاه که در کوچه پس کوچههای تاریک زمانه میماندم، فانوس پندها و اندرزهایشان روشنایی بخش رهم میگردید و آنگاه که در تنهایی خود دور دستها را به امید نوری به نظاره مینشستم، ندای ملکوتیشان روحم را به نوازش میآورد و مرا به سوی قویترین قدرت و پناهگاه (خداوند) رهنمون میساخت و سخنانشان چون مرواریدی گردن آویز وجودم میگردید و آنگاه مرا به طواف خانه عشق میکشاند تا پروانهوار بالهایم را در شمع وجودشان بسوزانم.
#روز_معلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 اخلاق و سلوک استادی
🔸جامعیت داشتن استاد
✍ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بینالمللی قم
🔹دانشگاه محل تعلیم و تربیت علمی، مهارتی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و بصیرتی است. به تعبیر مختصر دانشگاه پایگاه و جایگاه انسانسازی است.
استادی میتواند به این رسالت عمل کرده و در راستای فلسفه وجودی دانشگاه حرکت کند که انسانی تکبعدی نباشد؛ بلکه حتیالامکان از جامعیت لازم برخوردار باشد.
🔻فیالمثل کسی که جریانهای سیاسی، فرهنگی، و فکری را نشناسد و از پیچیدگیهای چنین موضوعاتی آگاهی نداشته باشد، چگونه میتواند به دانشجوی خود بصیرت دهد؟ چگونه میتواند او را به درستی تربیت کرده و راه درست را به او بنمایاند؟ کسی که خود از دنیای کوچک و خطی برخوردار باشد، چگونه میتواند چشمان دانشجویان خود را به دنیاهای بزرگ و چندوجهی و چند لایهای باز کند؟
«او خویشتن گم است که را رهبری کند»
#دانشگاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN