.
⁉️ راستی اولین و منظمترین محفل برای اتحاد مقدس در کجا شکل گرفت؟
💐 نماز جماعت، نخستین و پرقدمتترین تشکلِ منظم و منسجم برای اتحاد مقدس و پیشرفت معنوی و مادی مردم و محله است.
💠 نماز با خودش برکت و امنیت میآورد.
▫️خودمان و محله را دریابیم.
✍ گروه نویسندگی شورای اقدام | ستاد ساخت مسجد سیدالشهداء پردیسان
#محله_سیدالشهداء_پردیسان
🔅 @m_Seyedoshohada
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
صد سال بعد...
✍️ عباس بابایی
صد سال بعد وقتی نسلهای آیندهی بشریت تاریخ تحولات حساسترین نقطهی عالم را تورق میکنند، به پدیدهای محیرالعقول میرسند که شاید بیشترشان آن را باور نکنند؛ «طوفانالاقصی»!
آنان در آن روزگار با حوادثی آشنا میشوند که برایشان همچون افسانه است؛ افسانههایی که در این روزگار بارها جلوی چشمان ما تکرار میشود!
آخر چگونه میشود رانیا غریبانه و بیصدا پیکر بیجان دو فرزندش را که خدا بعد از ۱۱ سال به او داده در آغوش بگیرد و آنها را کنار پدرشان به خاک بسپارد، اما ذرهای از «مقاومت و جهاد» عقب ننشیند؟!
آیا امکان دارد مردی فقط در چند دقیقه تمام هستیاش را ازدست بدهد؟! محمد ابوالقمصان همان پدری است که وقتی برای گرفتن شناسنامهی دوقلوهایش رفت، فکر نمیکرد آن زمان که به خانه برمیگردد با پیکر بیجان فرزندانش در کنار مادر شهیدشان مواجه شود!
آلاء دختر زیبای اهل غزه وقتی بهخاطر گرسنگی شهید شد، فقط ۵ سال از عمرش میگذشت؛ چرا بعد از شهادت او و ۱۵۰ کودک معصوم دیگر آن هم بهخاطر گرسنگی، کسی دست گدایی و ذلت به سمت شریرترین انساننماهای عالم دراز نکرد؟!
چگونه تنها باقیماندههای یک خاندان بعد از سالها سختیکشیدن برای خانهدارشدن، بر ویرانههای منزلشان نماز استقامت را قامت بستند و دوباره وارد کارزار با تمام عالم شدند؟!
آخر چگونه یک ملت دهها هزار فرزند خودش را در عصر ارتباطات، خاموش و بیصدا از دست بدهد و دربرابر سکوت ناجوانمردانهی همکیشان و همخونان و همنوعان، ذرهای اقتدارش تَرَک برندارد؟!
چرا این مردم با دیدن این همه مصیبتهای کمرشکن و داغهای طاقتفرسا، برای یکبار هم که شده علیه مبارزان و مجاهدان حماس، اعتراض و خروشی نداشتند و هرچه بود تقدیر بود و تکریم بود و دعوت به قیام و مبارزه؟!
آنان که صد سال بعد قصهی امروز ما را میخوانند، البته خواهند دید که چگونه این «ایمان عمیق» و این «استقامت مثالزدنی» بزرگترین مقدمات ظهور منجی موعود را فراهم کرد؛ بیداری جهانی علیه ظلم و در دفاع از مظلوم.
آنان در آن روزگار، تحقق عبارات حکیمانهی امامخامنهای را با تمام وجود لمس خواهند کرد:
«قضیه فلسطین کلید رمزآلود گشودهشدن درهای فرج به روی امت اسلامی است.»
«نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ.»
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
بلای بزرگ!
✍️ رسول فرامرزی
فرعون، از ترسِ قدرت گرفتن #بنی_اسرائیل، پسران و مردان جوان آنها را مستقیماً یا بواسطه بیگاری کشیدن، میکُشت و زنانشان را برای بهرهکشی و خدمت به مصریان زنده میگذاشت! این چیزی است که قرآن کریم از آن با عنوان بلای بزرگ یادکرده است و روز نجات و آزادی از این بلای بزرگ را برای بنیاسرائیل از #ایام_الله دانسته و یادکرد و بزرگداشت آن را لازم میداند.(آیه ۴۹ سوره بقره و آیه ۶ سوره ابراهیم)
🔦دﻧﻴﺎﻯ ﺍﻣﺮﻭﺯ اما ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻕ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ #فرعون های آن، به جای کُشتن، تباه کردن عقیده و عمل انسانها را در اولویت اقدامات خود قرار داده و با ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ مختلف ﺭﻭﺡ غیرت و ﻣﺮﺩﺍﻧﮕﻰ را در مردان میکُشند ﻭ زنان و ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ را ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺷﻬﻮﺍﺕ گوناگون ﺩﺭ ﻣﻰآورند! در حقیقت فرعون عصر ما نه تنها با زنان همان کاری را میکند که فرعون دیروز میکرد، بلکه برای انجام این کار، از همراهی و کمک مردان بهرهمند بوده است! او با تسلط یافتن بر ذهن و جهت دادن به عملِ مردان، آنان را همپای زنان، وارد بازی خود کرده و به جای کُشتن آنان، از زنده بودنشان سودهای هنگفت به جیب زده است!
#زن
#آزادی
#غیرت
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
به دشمن👇
تقلا نکنید..
مردم بیدارتر شدند
با شهادت ذخایر معنوی و علمی حوزهها
با شهدای روحانی ...
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
چالشهای طوفان الاقصی برای اسرائیل
❌ در دومین سالروز عملیات طوفان الاقصی اگر نگاهی به پسلرزههای این عملیات بیندازیم متوجه خواهیم شد طوفانالاقصی تا چه اندازه رژیم صهیونیستی را با چالشهای عدیدهای مواجه کرده است
1️⃣ یکی از مهمترین چالشها، عقبگرد هفتادساله صهیونیستهاست. همان طور که صهیونیستها در ابتدای تشکیل رژیم خود، دغدغه حفظ موجودیت رژیمشان را داشتند، این روزها نیز با تشدید نفرت مردمان جهان علیه انها، همان دغدغه را دارند
2️⃣ از دیگر چالشهایی که طوفان الاقصی برای صهیونیستها ایجادکرد، افتضاح دستگاههای اطلاعاتی انها بود چرا که یک گروه مقاومت با امکانات محدود توانست دستگاههای اطلاعاتی موساد و شاباک به خوبی غافلگیر کند.
3️⃣ آشکار شدن ماهیت واقعی صهیونیستها برای جهانیان یکی دیگر از این چالشهاست. امروزه بسیاری از مردم دنیا با شناختی که از صهیونستها پیدا کردهاند، مشغول راهپیایی علیه آنها هستند.
4️⃣ مدتها بود که اوانجلیستها با برداشتهای آخرالزمانی از کتاب مقدس، تلاش میکردند تا اسرائیلیها و دولت غاصب آنها را تحت حمایت همهجانبه خداوند معرفی کنند، اما طوفان الاقصی ثابت کرد که این برداشتها سلیقهای و به دور از واقعیات هستند آخرالزمان ارائه می کردند و دولت اسرائیل را قوم خدا و تحت حمایت همه جانبه او می دانستند، در معرض تردیدهای جدی افکار عمومی قرار گیرد.
✍️امید درویشی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
@howzavian_hamedan
رونق فرافکنی در دوران تعطیلی اقتصاد و فرهنگ و تحقیق!
✍️مهدی عامری
🔸اخیراً آقای فاضل میبدی، از اعضای مجمع خودخوانده مدرسین، بخشی از سخنان آیتالله مکارم شیرازی در دیدار با آقای قالیباف را مورد نقد قرار داده است؛ نقدی که متأسفانه باز هم با همان الگوی تکراریِ بیانصافی، تقطیع، دروغپردازی، فرافکنی و هوچیگری همراه است.
🔸آیتالله مکارم در این دیدار، ضمن بیان نکاتی درباره قانون حجاب، بخش مهمتری از سخنان خود را به مسائل اساسی کشور، از جمله اقتصاد، نظام بانکی، مسکن و مطالبات معیشتی مردم اختصاص داد. ایشان بهعنوان یک مرجع تقلید، از رئیس مجلس خواستند که نسبت به این مشکلات واقعی جامعه بیتفاوت نباشد.
🔸متأسفانه، آقای فاضل میبدی و همفکران اصلاحطلب ایشان، به محض شنیدن نام «حجاب»، دچار حساسیت عجیب و واکنش سیاسی میشوند، گویی فراموش کردهاند که حجاب بخشی از اسلام است. روحانیون منتسب به جریان اصلاحطلب نیز اخیراً همانند سیاستمداران این جریان، در برابر هر سخن و موضع دینی نسبت به حجاب، موضعگیری تند میکنند.
🔸ایشان در اظهارنظری ناقص گفته است که ریشه بیحجابیها در مشکلات اقتصادی است و با مثالی بیوجه، مدعی شدهاند که اگر امام جماعتی بهدست کسی کشته میشود، علت آن مشکلات اقتصادی است؛ پس نباید درباره حجاب سخن گفت!
🔷اولاً این سخن از اساس نادرست است. آیتالله مکارم هم درباره حجاب سخن گفتند و هم درباره اقتصاد. بنابراین نقد فاضل میبدی نوعی بیانصافی آشکار است. آیا مراجع تقلید حق ندارند درباره معضلات فرهنگی جامعه اظهار نظر کنند؟ این همان دیکتاتوری عجیبی است که در رفتار اصلاحطلبان مشاهده میشود!
🔸ثانیاً، بسیاری از آسیبهای اجتماعی قتلهای ناموسی، خودکشیها و فروپاشیهای خانوادگی صرفاً ریشه در فقر ندارند؛ بخش مهمی از این معضلات ریشه در ضعف فرهنگی و فروریختن بافتِ معنایی جامعه دارد. اینگونه نیست که چون مشکلات اقتصادی وجود دارد، پس دیگر نباید دربارهی فرهنگ و حجاب سخن گفت. هر دو حوزه مستقل و در عین حال متداخلاند و باید توأمان مورد توجه قرار گیرند.
🔷اما آقای میبدی! مسئلهٔ معیشت مردم دقیقاً در دایرهٔ مسئولیت چه کسانی است؟ آیا این مسئله دست همان دولت بیبرنامهای نیست که امروز بر سر کار است؟ دولتی که نه برنامه اقتصادی روشن دارد، نه مسیر مشخصی برای کنترل بازار و نه طرحی برای حل بحران مسکن و بانک.
جالب آنکه دولت روحانی که باز مورد حمایت شما بود، نیز همین مسیر را طی کرد؛ تمام همّ خود را بر مذاکره گذاشت و در عمل، بسیاری از طرحها و پروژهها را تعطیل کرد. نتیجه هم روشن شد: اقتصاد کشور معطل ماند و مردم گرفتار فشار معیشتی شدند.
🔸آقای فاضل در یادداشت خود مدعی شدهاند که مجلس برجام را آتش زد. این سخن، تحریف آشکار واقعیت است. اقدام مجلس صرفاً نمادین بود و در واکنش به خروج رسمی و یکجانبه آمریکا از برجام انجام شد. اما شما این بخش از ماجرا را عمداً حذف میکنید تا برجام و آمریکا را بزک کنید!
🔸در همان روزهایی که دوستان شما با آن خانم عکس یادگاری میگرفتند و با لبخند با آمریکاییها قدم میزدند، تحریمها نهتنها برداشته نشد بلکه سنگینتر هم شد. اکنون باز هم با همان سادهلوحی سیاسی، دم از مذاکره تازه میزنید؛ در حالیکه در همین روزها، طرف مقابل با حملات مستقیم، عملاً «میز مذاکره» را با بمب هدف گرفت! واقعاً کجای این رفتارها نشانه تدبیر و درک سیاسی است؟
🔸با چنین برداشتهای سطحی از سیاست و فرهنگ، شما به مرجع تقلیدی توهین میکنید که هم وظیفهٔ دینی دارد و هم اجتماعی. آیا مجمعی که خود را «مجمع محققین و مدرسین» مینامد، با این نوع تحلیلهای شتابزده و فرافکنانه، شایسته عنوان «محقق» است؟
🔸واقعیت این است که هم دولت روحانی و هم دولت فعلی که آقای میبدی حامی آنهاست، در اجرای قانون و برنامهریزی ضعف داشتهاند. در حوزههایی مانند مسکن، بانک و مالیات، قانون عملاً کنار گذاشته شده و مردم نتیجه آن را در زندگی روزمره میبینند.
🔸دولت روحانی با شعار مذاکره آمد و نتیجهاش شد تعطیلی پروژههای عمرانی و جهش افسارگسیخته نرخ ارز. دولت فعلی نیز با بیبرنامگی، همان مسیر را با شکل دیگری ادامه میدهد. اگر معیشت مردم به بنبست رسیده، ریشهاش در همین خط فکری مشترک است؛ خطی که سیاست را به لبخند در برابر دشمن و مدیریت را به شعار فروکاسته است.
🔸کاش به جای حساسیت به مساله حجاب، که سریع موجب واکنش شما حتی علیه مرجعیت میشود، کمی دربرابر عزت ایرانی و غیرت دینی حساسیت داشتید و قلم و زبان خود را علیه دشمنان اسلام و انقلاب تیز میکردید!
#حجاب
#اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
▫️#یادداشت | نقش تاریخساز ۷ اکتبر در تحولات جهانی
تجربه تاریخی مقاومت در منطقه و آنچه در ۷ اکتبر رخ داد نشان میدهد نظام سلطه تا چه حد آسیبپذیر است و روند سقوط امپراطوری استکبار جهانی را تسریع کرد. غزه تنها جور کشورهای اسلامی را نمیکشد بلکه در حال نجات جامعه جهانی از هژومونی امپریالیسم است.
🔗 متن کامل یادداشت
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه
خوندلی که لعل شد
خاصیت نزدیکشدن به قله آن است که در هر قدمِ آن، سختیهایش چنان زیاد میشود که هرقدر «راهبرِ دانای امین» از نزدیکبودن قله بگوید، بازهم عدهای نمیپذیرند و خواهان برگشتاند!
کمشدن اکسیژن، خطر سقوط، سرمای سوزان، شیب تند، کمشدن جیره، پشیمانی و ناامیدی عدهای از همراهان و سرانجام معلومنبودن و دیدهنشدن قله، هر انسان توانمندی را میتواند از لذت فتح آن بازدارد!
جبههی حق از ابتدای خلقت برای رسیدن به قلهی بزرگ «حاکمیت الله»، فرازونشیبهای فراوانی داشتهاست؛ فرازونشیبهایی که باعث ریزشهای فراوان در این جبهه و فتحنشدن آن قلهی آرمانی شدهاست.
یکی از زیباترین کتابهای «امامخامنهای»، کتابی است با نام «خوندلی که لعل شد»؛ اصل این کتاب به زبان عربی است با نام زیبای «إنَّ مع الصَبر نَصراً»؛ عدهای از فرزندان انقلاب که این روزها و در نزدیکی قله احساس نفستنگی میکنند، باید در اولین فرصت مطالعهی دقیق این کتاب را شروع کنند.
۶ بار زندانیشدن با شکنجههای بسیار، تبعید ناجوانمردانه به محرومترین مناطق کشور، تنهابودن حتی در میان همقطاران، ممنوعیتها و محدودیتهای فراوان برای مبارزه و روشنگری و مشکلات فراوان معیشتی همگی از یک سو و از سوی دیگر سیل بنیانکنِ مفاسد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی رژیم پهلوی که بسیاری را آلوده و فاسد و مفسد کرده بود، کافی بود تا هر مبارزی ذرهای امید به پیروزی نداشته باشد؛ اما شما در این «مرد انقلابی» تا لحظهی پیروزی و تا همین الآن که ۴۷ سال از آن فتح بزرگ میگذرد، ذرهای ناامیدی نمیبینید!
شرایط هولناک و دردناک و پر از فسادی که در این کتاب از قبل انقلاب به تصویر کشیده شده، بهگونهای است که گاهی انقلابیترینِ افراد هم امیدی به مبارزه و رسیدن به انقلاب شکوهمند اسلامی نداشتند و به قول «آقا» میدان را رها کردند و به تبیین بسنده کردند!
در وجود نازنین «خمینی مشهد» اما چهار ویژگی فوقالعاده بود که باعث شد ذرهای از آن هدف عالی دست نکشند؛ «ایمان و امید و استقامت و قیام».
یاران! قله بسیار نزدیک است؛ نزدیکتر از چیزی که فکرش را کنیم؛ وظیفهی امروز ما اولاً تقویت «ایمان و امید و استقامت» است و در مرحلهی بعد، «قیام للّه»!
«نصرت الهی» زمانی بر ما نازل میشود که با هر توان و ظرفیت و امکاناتی که داریم، برای خدا قیام کنیم و استقامت بورزیم؛ آنگاه یاری خدا را با تمام وجود لمس خواهیم کرد:
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛
بی تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس[در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند[و می گویند:] مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتی که وعده میدادند، بشارت باد.
✍ عباس بابائی
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
در ژانویه سال ۱۹۶۹ میلادی هنری کسینجر، مشاور امنیت ملی و وزارت امور خارجه وقت آمریکا، مقالهای با موضوع تحلیل و ارزیابی عملکرد ارتش آمریکا در #جنگ_ویتنام نوشت که یک جمله آن بسیار معروف شده است:
the guerrilla wins if he does not lose. The conventional army loses if it does not win
یعنی: چریک همین که شکست نخورد، یعنی پیروز شده است. ارتش کلاسیک و رسمی همین که غلبه نکند، یعنی شکست خورده است.
در این جنگ، ارتش مدرن و مجهز ایالات متحده آمریکا با یک نیروی چریکی مانند ویتکنگها و نظامیهای شمال ویتنام جنگید و درنهایت بدون دستیابی به اهدافش که غلبه و سلطه کامل بر ویتنام بود، ناچار به عقبنشینی و ترک ویتنام شد.
از آن زمان، این جمله کسینجر بارها درباره آمریکا و ارتشهای مورد حمایتش مثل ارتش رژیم جعلی صدق کرده است؛ آخرین نمونهاش همین جنگ اخیر رژیم با نیروهای سرافراز حماس در جنگ دوساله پس از هفتم اکتبر.
مرحله نخست توافق آتشبس میان حماس و رژیم صهیونیستی پس از امضای رسمی در روز پنجشنبه آغاز میشود. این توافق شامل بندهای زیر است:
1️⃣آتشبس کامل
2️⃣آزادی اسرا
3️⃣عقبنشینی مرحلهای نیروهای اشغالگر از نوار غزه
4️⃣ورود کمکهای بشردوستانه به این منطقه.
این دستاوردها هر کدامشان یک شکست برای رژیم جعلی و کشورهای حامیاش و در رأس آنها آمریکا است؛ تحقق همه آنها با هم، یک شکست مفتضحانه برای رژیم و آمریکا است.
پس بی توجه به وسوسه خناسان و بدون ذرهای شک پیروزی #غزه و #حماس را به هم تبریک بگوییم و دعا کنیم برایشان که فتح نهایی هم نزدیک است انشاءالله.
@rajaaei_ir
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
به گزارش خبرگزاری حوزه، هانیه کثیری، پژوهشگر حوزه زنان، در یادداشتی آورده است:
در حکومت اسلامی که تحقق آن، هدف «انسان ۲۵۰ ساله» است، تأمین حجاب اسلامی به عنوان یکی از حقوق زن بر عهده حکومت قرار دارد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این امر در واقع تأمین بزرگترین حق زن، یعنی «کرامت الهی» اوست.
از این منظر، در مسئلۀ حجاب، محور بحث صحت یا عدم صحت ادلۀ استثناپذیری این حکم نیست؛ زیرا حتی در صورت پذیرش آن ادله، به کارگیری امروزین آنها با تحقق هدف نهایی که تشکیل حکومت اسلامی است، میتواند محل اشکال باشد.
لینک متن کامل در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xf6vz
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔵 اسنپبک؛ بازگشت قطعنامهها یا بازگشت عقلانیت به میدان قدرت؟
🖊 حسین انجدانی
اجرای مکانیسم موسوم به ماشه یا «اسنپبک» از سوی سه کشور اروپایی، اگرچه در ظاهر اقدامی حقوقی ذیل بندهای توافق هستهای تلقی میشود، در حقیقت نشانهای از بازگشت کامل غرب به منطق قهری قدرت و فروپاشی هرگونه اعتماد متقابل در مناسبات بینالمللی است. بازگشت قطعنامههای شورای امنیت بهویژه قطعنامه ۱۹۲۹، بازگشت روح تهدید و اجبار است؛ بازگشت جهانی که میخواهد ایران را از مدار استقلال و اقتدار به دایرهی انفعال بازگرداند. در این میان، صدور مجدد مجوز برای بازرسی، توقیف یا حتی انهدام کشتیهای ایرانی در آبهای بینالمللی، نهتنها نقض آشکار اصل حاکمیت ملی، بلکه اعلان رسمی جنگ اقتصادی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی است.
اما غرب، در تحلیل خود از ایران، مرتکب خطای راهبردی است. ایران ۱۴۰۴، ایران ۱۳۸۹ نیست. امروز، ساختار دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی به مرحلهای از بلوغ رسیده که هر اقدام میدانی علیه منافع ایران، بلافاصله موازنهی منطقهای را دگرگون خواهد ساخت. در این میان، بازدید میدانی سردار پاکپور، از تجهیزات دریایی سپاه در خلیج فارس، پیامی واضح و هوشمندانه بود؛ پیامی که در زبان دیپلماسی امنیتی ترجمهای جز «پرهیز از حماقت استراتژیک» ندارد. این بازدید، نه نمایش قدرت بلکه اعلام آمادگی بود؛ اعلان اینکه هرگونه تعرض به حریم دریایی ایران، در حکم گشودن در جهنمی است که آغازش با دشمن است اما پایانش با او نخواهد بود.
در صورت ارتکاب خطا از سوی آمریکا یا هر عضو دخیل در سازوکار اسنپبک، تبعات آن فراتر از جغرافیای خلیج فارس خواهد رفت. توقیف کشتیهای کشورهای متخاصم، مینریزی هوشمند در گذرگاههای راهبردی، اختلال در جریان انتقال انرژی و حتی بستهشدن احتمالی تنگهی هرمز از جمله گزینههایی است که نه در مقام تهدید لفظی، بلکه در مقام واقعیت عملی، روی میز تصمیمسازان امنیتی کشور قرار دارد. این بار، دریاها نه میدان تجارت که عرصهی تقاص خواهند شد و نظم انرژی جهان، با شوکی تاریخی مواجه میگردد. رکوردهای قیمت نفت، سقفهای تازهای را تجربه خواهد کرد و آنگاه، همان دولتهایی که امروز پرچم تحریم را در دست دارند، در صف التماس امنیت خواهند ایستاد.
با اینحال، پاسخ ایران صرفاً نظامی نیست. معادلهی بازدارندگی جمهوری اسلامی، ترکیبی از قدرت سخت و نرم است. ایران با توان موشکی و پهپادی، دست بلند امنیتی دارد و با عمق استراتژیک منطقهای، بازوی نامرئی خود را در هر نقطهای از خاورمیانه مستقر کرده است. شبکهی مقاومت، مرزهای ژئوپلیتیک ایران را به وسعت آرمان امت اسلامی گسترش داده است و هر تهدید علیه ایران، بهمعنای فعال شدن جبهههای متعدد در جغرافیای واحد مقاومت است. از سوی دیگر، قدرت نرم جمهوری اسلامی، در منطق و عقلانیت خودنمایی میکند؛ زیرا ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده و نیست، اما در هیچ جنگی نیز مغلوب نخواهد شد.
تجربهی تاریخی نشان داده است که «ترس از جنگ»، خود زمینهساز جنگ است. ملت ایران، اهل جنگطلبی نیست اما اهل تسلیم نیز نیست. هرگاه دشمن احساس کند که ما از تقابل میهراسیم، حمله را نزدیکتر میبیند؛ و هرگاه بداند که ما آمادهایم، صلح را برمیگزیند. این همان منطق بازدارندگی هوشمند است که بر سه رکن استوار است: اعتماد به توان ملی، توازن در تهدید و تدبیر در پاسخ.
اسنپبک، بازگشت تحریمها نیست؛ بازگشت حافظهی تاریخی ملتی است که بارها محاصره شد و هر بار، از دل محاصره، موازنهای تازه آفرید. آنان باید بدانند ایران، امروز نه متهمِ میز مذاکره، بلکه معمار میز قدرت است. هرگاه قدرتهای جهانی بخواهند مسیر خصومت را برگزینند، باید پیامد آن را نیز بپذیرند: دریاهای ناامن، نفت گران، و جهانی که از سایهی خشم ملتها در امان نخواهد بود.
#ایران_قوی
#مکانیسم_ماشه
#دریا
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
﷽؛
زیستن در زمانه تردید؛ تمرینی برای بیداری
آدمی در میانه دو جهان ایستاده: بیرونی پر از صدا، درونی سرشار از سکوت
یکی میکوشد فریاد بزند، دیگری آرام نجوا میکند. یکی وعده میدهد، دیگری حقیقت را نشان میدهد. و ما، هر روز، در انتخابیم.
جهان امروز آکنده از روایتهاییست که میخواهند بهجای تو بیندیشند، تصمیم بگیرند، رؤیا بسازند..
عرفان، راهیست برای بازگشت به نقطهای که هنوز میتوان با چشم دل دید، با جان شنید، و با حضور زیست.. جایی که نگاه از سطح عبور میکند و معنا، دوباره جان میگیرد.
در این مسیر، سکوت، قدرت است..
تأمل، نشانه بلوغ و معنا، ضرورتیست برای زیستن؛ نه امتیازی پرزرقوبرق، نه امری تزئینی..
اگر جهان، تو را به شتاب میخواند، مکث کن. اگر همه در رقابتاند، درک را برگزین و وقتی همه سخن میگویند، شنیدن فضیلت است..
این تمرینها آسان نیستند، اما نجاتبخشاند.
و این تمرین، تنها برای فرد نیست. جامعه نیز نیازمند بازآموزی حضور است..
فرهنگی که تظاهر را جای تأمل نشانده و سرعت را بر عمق ترجیح داده، باید دوباره بیاموزد که اندیشیدن تجربه شود،
ارتباط معنا پیدا کند، و زیستن از سطح فراتر رود.
راهحل، بازگشت به خویشتن است؛ برای اتصال، برای روشن ماندن در میانه تردید. چراغ بودن، نه برای سوزاندن، بلکه برای دیدن و در این مسیر، حافظ نشانهایست از آنچه هنوز ممکن است. غزلی از او کافیست تا یادمان بیاورد:
در اندرونِ منِ خستهدل ندانم کیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغاست
هنوز میتوان با جان اندیشید، با دل زیست، و با معنا سخن گفت.
✍️ نجم سطور
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan