eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸نقدی بر تفسیر مسیحی از قرآن 🔻تلاش مسیحیت تبشیری صرفا مصادره به مطلوب اهداف‌شان یکی از نظریه‌پردازان مسیحی آلمانی تفسیر جدیدی از قرآن ارائه داده است، این مفسر مسیحی با استفاده از آیات قرآن به صلیب کشیدن حضرت عیسی علیه السلام را اثبات می کند و آیاتی که هویت اسلامی را تبیین می کند به نوعی باز تفسیر می کند. سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر میسیولوژی و نویسنده کتاب نقدی بر معادل پویا است. هاتف الحسینی می گوید: مدل معادل پویا یا تفسیر مسیحی از قرآن تلاش مسیحیت تبشیری برای ضربه به جایگاه قرآن در جهان اسلام است. تفاسیر قرآنی از نظریه‌پردازان مسیحی صرفا شبهاتی ایجابی برای مصادره به مطلوب است. متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
ویژه نامه بمناسبت شهادت حضرت رقیه(س).pdf
938.4K
◼️ ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(س) ✳️ الگوهای رفتاری زنان عاشورایی ♨️ ♨️ ♨️ @HOWZAVIAN @tablighnews
📛 قربانی دومین نسل کشی در جهان «مسلمانان» هستند ✍️ میناالسادات حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء «هلوکاست»، واقعه کشتار شش میلیون از یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم به دست دولت آلمان نازی و به رهبری هیتلر است که هرساله به همین بهانه، مراسم یادبودی در سازمان ملل به یاد قربانیان آن برگزار می‌شود؛ در حالی که بر اساس تحقیقات علمی و مستندات تاریخی هلوکاست افسانه‌ای بیش نیست‌. اما هلوکاست واقعی در «سربرنیتسا» شهر مسلمان‌نشین در بوسنی و هرزگوین در سال 1992 تا دسامبر1995 رخ داد. این کشتار بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل کشی در اروپا به شمار می‌آید که طی آن هشت هزار مسلمان در کمتر از یک هفته به جرم مسلمان‌بودن کشته شدند؛ این در حالی بود که سازمان ملل در قطعنامه 819، سربرنیتسا را منطقه‌ای امن اعلام کرده بود. آنچه تأسف برانگیز است این است که باوجود شواهد بسیار از بازتاب جنایت‌ها که خبرنگاران و رسانه‌ها آن را به تصویر کشیده‌اند آن گونه که انتظار می‌رفت، انعکاس پیدا نکرد و افکار عمومی عرصه بین الملل از این نسل‌کشی هیچ اطلاعی ندارند؛ حتی دانش‌آموزان بوسنیایی از این واقعه بی‌خبر هستند، با این که مدت زیادی از آن نگذشته و مربوط به 25 سال گذشته است. افزون بر آن، انکار جنایت هولناک در «سربرنیتسا» از سوی محافل سیاسی و دانشگاه‌های «صرب» نیز معمول است و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای سیاسی تلاش کرده اند این جنایت به فراموشی سپرده شود؛ اما درد و رنج خانواده‌های بوسنی هنوز التیام نیافته و تلخی‌های آن روزها فراموش‌ناشدنی است. 11 جولای 1995 سند هلوکاستی است که در قلب اروپای متمدن رخ داد و در حقیقت کارنامه سیاه تمدن غرب محسوب می‌شود، اروپایی که می‌خواهد چهره‌ای موجه و متمدن و خواستار صلح از خود نشان دهد؛ اما کشتار، تجاوز، وحشی‌گری نسبت به مسلمانان بوسنی، گویای تناقض آشکار و تزویر همیشگی آنها است. مشابه چنین جنایتی با کمیت و کیفیت گوناگون در کشورهای جهان سوم همچنان ادامه دارد و وابستگان استعمار و استکبار جهانی بر گسترش خشم و نفرت و نژادپرستی مصمم هستند. در هر حال سزا نیست که نسل‌کشی مسلمانان بوسنی از سوی اروپای به ظاهر متمدن، از چهره تاریخ پنهان شود؛ پنهان شدن این بخش از تاریخ تلخ به معنای سقوط انسانیت، تداوم پیشروی دول غرب و صیهونیزم و ترویج اسلام‌هراسی است. @HOWZAVIAN
✍️ هوای نوشتن در دوران کرونا زندگی کرونایی باعث شد بسیاری از ما برای هفته‌ها خانه‌نشین شویم؛ در کنار دلتنگی‌ها و کم حوصلگی‌های این ایام؛ فرصت خوبی پیش آمده است که برای افزایش مهارت‌های خود تلاش کنیم. یکی از مهارت‌هایی که برای پیشرفت در دنیای جدید به همه ما کمک می‌کند، مهارت نوشتن است. بر خلاف تصور بسیاری از ما، نوشتن نیاز به استعداد خاصی ندارد؛ در وجود همه آدم‌ها در هر سن و سال و سواد، ظرفیت‌های نهفته‌ای وجود دارد که می‌توانند در جایگاه خود به بهترین نویسنده تبدیل شوند و با تمرین نوشتن ضمن اینکه بر انگیزه‌های خود اضافه می‌کنند برای حل مسائل محیطی اقدام کنند و با انتشار دیدگاه‌ها و تجربیات خود، سهمی ماندگار از زندگی آینده به دست آورند. 🙏 نویسندگان حوزوی شما را به نوشتن دعوت می‌کند... @HOWZAVIAN
🔸تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟ ✍️ علی کردانی نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شده‌اند؛ میدان وسیعی که چالش‌های گفتمانی و داربی‌های رسانه‌ای پیروزی یا عقب‌نشینی را مشخص می‌کند. آرایش جهان به گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهراً پیروزی از آن کسی نیست که کلامش متین و مطلوب باشد، بلکه هر چه بیشتر رسانه و مخاطب را دریافته باشی اقبال‌ها به سوی تو خواهد آمد. فضای رسانه فضای عجیبی شده؛ عجیب آنکه جبهه حق برای حقانیتش «منفعل و کهنه» عمل می‌کند اما جبهه باطل در باطلش «تهاجمی و مدرن» می‌تازد... 🔗متن کامل را در رسانه‌ی نخبگان بخوانید @HOWZAVIAN
🔥من از عمر سعدم می ترسم! ✍️ روح الله شهریاری 🔸عاشورا را نه یزد و نه ابن زیاد و نه شمر رقم زدند و نه حتی یزیدیان و شمر مسلکان. شاهدی نداریم که نشان دهد حاضران در کربلا یزیدی منش و یزیدی مسلک بوده اند. مسلمانان به ظاهر مومنی بودند که حتی استقبال پرشوری از ابن زیاد به تصور اینکه امامشان حسین بن علی(ع) است داشتند. اما آنها اسیر یک چیز بودند. اسیر همان چیزی که عمرسعد اسیرش بود. بر این باورم که عاشورا را مردانی از جنس عمرسعد رقم زدند. آنان که وقتی حسین بن علی(ع)_ در حالی که عمامه جدش حضرت رسول(ص) برسر نهاده و برناقه ای بلند سوار شده بود_ آمد نصیحتشان کرد، باداد وبلوا نگذاشتند حضرت سخن بگوید و با سنگ پیشانی مبارکش را مجروح کردند. در همین جا بود که حضرت پردها کنار زد و چهره ی عمرسعدی آنها را آشکار کرد. فرمود: "خذلان شما به جهت عطایایی است که به حرام گرفته و خورده اید" آنها از ترس قطع عطایا سفیر حسین را هم به زیر تیغ برده بودند. مایه ی قلب ها حسین بود اما حاکم عقل ها زر و زیور. اگر حسین(ع) یاری می کردند از عطایا، مقرری ها و مقام و منصب ها بی نسیب می شدند. 🔹آنچه مرا بیش از هرچیزی می ترساند و تا آخر عمر باید بترساند شخصیت عمربن سعد است. هم مسلک یزد و شمر و ابن زیاد نیستم اما درون من چه عمرسعدهای زیادی جوانه زده و سربرآورده اند. آنها که خفته و از غم بی حالتی افسرده اند. آنها که منتظر بزنگاه حوادث اند تا زمینم بزنند. @HOWZAVIAN
😔 خاطرات اربعین ✍️ فاطمه میری، عضو تحریریه مدادالفضلاء با دلی غم‌بار داشتیم از خانه‌پدری خداحافظی می‌کردیم. حس دور شدن از نجف برای‌مان سخت بود و سخت‌تر این‌که نمی‌دانستیم کی دوباره از پس خیابان شارع‌الرسول چشم‌مان به گنبد نورانی اميرالمومنین روشن می‌شود. منتظر بودیم تا سوار ماشینی شویم و ما را به فرودگاه برساند. یک جوان با ماشین پژو زرد جلوی ما ایستاد. ماشین ایرانی بود و حس آشنایی داشت برای‌مان. همسرم جلو نشست و من و پسرم در عقب. روکش صندلی‌ها شبیه قلاب دوزی‌های مادربزرگ‌ها بود، کرم و قهوه‌ای. اگر این مدل روکش صندلی را در چند جای دیگر ندیده‌بودم؛ مطمئن می‌شدم کار زنان خانه است. اما ظاهرا این مدل روکش صندلی در عراق پرطرفدار بوده‌است. احوال پرسی همسرم به زبان عربی، با راننده _که جوانی بیست‌وپنج ساله می‌خورد_ سر صحبت را باز کرد. راننده هم شروع به احوال‌پرسی کرد. چند تا کلمه فارسی هم قاطی کلماتش استفاده می‌کرد و سعی می‌کرد بدون لهجه عراقی حرف بزند تا ما بفهمیم: _من با دوستانم دوبار به ایران آمده‌ام. اصفهان، مشهد، قم را دیده‌ام. ایران زیباست. سی‌وسه‌پل، پل خواجو... اما زیبایی ایران در دیدنی‌هایش خلاصه نمی‌شود... _همسرم پرسید: خب مگر چه چیزی بوده که شما را جذب کرده؟ _ بیشتر از هرچیز، مردم و فرهنگ مردم برایم جذاب بود. احساس غربت نمی‌کردم در ایران. من گوشم را تیز کرده بودم تا متوجه تمام کلماتش شوم. _ ایران سرور کشورهای منطقه است. روی پای خود ایستاده. با وجود این‌همه قلدری، آمریکا را هیچ به حساب نمی‌آورد. ما کشورهای عربی باید یاد بگیریم به بیگانه اتکا نکنیم. وقتی کالای ایرانی می‌خرم با افتخار پول به آن کالا می‌دهم. ایران فخر شیعه است. راننده در قامت جوانان امروزی خودمان بود. او با تمام وجود خباثت آمریکا را درباره کشورش درک کرده‌بود و آرزو داشت که اتحاد بین تمام کشورهای اسلامی شکل بگیرد. به فرودگاه رسیدیم. اجازه ماشينش را به سختی گرفت تا ما را به نزدیک‌ترین درب سالن خروجی فرودگاه ببرد. برای ما آرزوی سفری سلامت کرد و رفت. با شنیدن حرف‌هایش حال عجیبی داشتم. در اوج خوشحالی به فکر وظیفه‌ای بودم که حالا بیشتر روی دوشم احساس می‌کردم. @HOWZAVIAN
🔺وابستگی و استقلال در حوزه ✍️ حمید فخیمی نوروز 📍وابستگی ✅در حوزه باید سعی کنیم کم کم استقلال به دست بیاریم. تا بتوانیم در آینده افراد مستقل را تربیت کنیم. 🔸طلبه ای که منتظر است فقط استاد همه چیز را بگوید یعنی وابستگی در فهم 🔸طلبه ای که به شرح فارسی فقط نگاه می‌کند یعنی وابستگی در فهم 🔸طلبه ای که فقط به صوت اکتفا میکند یعنی وابستگی در فهم 🔸طلبه ای که دوست دارد فقط دیگران بهش انگیزه بدهند یعنی وابستگی در انگیزه 🔸طلبه ای که دوست دارد فقط دیگران برایش برنامه بچینند یعنی وابستگی در برنامه ریزی 🔸طلبه ای که فقط با برنامه حوزه درس میخواند یعنی وابستگی در برنامه 🔸طلبه ای که فقط منتظر استاد اخلاق است یعنی وابستگی در اخلاق 🔸و ... 📍استقلال با پشتوانه وابستگی ✅طلبه برای استقلال در فهم نیاز دارد علاوه بر وابستگی، کارهای استقلالی انجام دهد و رفته رفته از وابستگی کم کند و به استقلال بیافزاید. 🔸مصادیق استقلال 📍پیش مطالعه: از اموری است که طلبه رفته رفته فهمش قوی می‌شود و چون با استاد یا صوت پیش می‌رود و فهمش را با آنها تطبیق می‌دهد، پیش مطالعه اش قوی تر در نتیجه فهمش بیشتر و در نتیجه استقلالش بیشتر می شود و رفته رفته برای مراجعه به کتب نیاز به استاد ندارد و اصل تعلم تا مدتی است که استقلال فکری به دست آید و بعد از آن انسان حقیقتا احساس می کند به استاد قوی تر نیاز دارد تا جایی که دیگر به استاد نیاز نمی‌شود. 📍مطالعه بعد از کلاس و دقت بر روی مطالب 📍جزوه نویسی شخصی و روشمند 📍رجوع به شروح و حواشی عربی برای فهم که دیگر وابستگی به استاد از بین می رود. 📍مباحثه 📍تطبیق و کاربردی کردن علوم آلی 📍تدریس 📍تالیف 📍در تعطیلات خود انسان درس بخواند، استقلال در مطالعه و مباحثه و ... پیدا میکند 📍 طلبه ای که با مشورت برنامه ریزی کند و خود آرام آرام مهارت را کسب کند دیگر وابسته نیست. خلاصه: طلبه باید استاد ببیند و کتاب بییند و مشورت کند و ... ولی باید از وابستگی همیشگی بپرهیزد یعنی در یک جا متوقف نشود و رشد کند تا جایی که استقلال در خیلی امور پیدا کند ولی استقلال معقول و با پشتوانه اساتید و کتب قوی نه اینکه غوره نشده مویز شود. @HOWZAVIAN
مصاحبه راديو معارف.mp3
6.99M
💐 کانون سبک زندگی شاد راه اندازی شد خانواده‌ای که شاد باشد؛ روابط بین همسران صمیمانه‌تر و سرشارتر خواهد بود، فرزندپروری بهتر انجام خواهد شد، تعامل افراد این خانواده با دیگران در فضای خویشاوندی، همسایگی، شغلی و حرفه‌ای و کسب و کار و ... بهتر و خواهد بود و از همه مهم‌تر انسان شادتر در انجام وظایفش به عنوان بنده خدا بانشاط‌تر و موفق‌تر خواهد بود و رابطه بهتری با پروردگارش خواهد داشت. بر اساس این ضرورت «کانون سبک زندگی شاد» با مجوز رسمی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و مدیریت حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف آغاز به کار کرد. آموزش و ترویج راهکارهای افزایش شادیِ پایدار در خانواده‌های ایرانی با بهره‌گیری از آموزه‌های اصیل اسلامی و با نگاهی به یافته‌های تازه علمی در دنیا از اهداف این کانون به شمار می‌رود. این مجموعه درصدد است با برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی و حضوری برای خانواده‌ها، انتشار مقاله و کتاب و کلیپ و هر قالب رسانه‌ای راهکارهای شادبودن را به مخاطبان برساند. حجت الاسلام آتشین صدف از دبیران تحریریه مدادالفضلاء و نویسندگان طنزنویسی حوزوی است که تاکنون طلاب و فضلای بسیاری از مباحث ادبی و نویسندگی این استاد حوزه بهره برده‌اند. 🔗 جهت بهره‌مندی از محتوای سبک زندگی شاد اینجا را کلیک کنید. @HOWZAVIAN
👌نظر و مقام معظم رهبری درباره واكسيناسيون مردم ⭕️ مساله بسيار مهمی است كه بايستی انجام بگيرد. 📚بيانات در ديدار دولت سيزدهم - 6 شهريور1400. 🔗 دفتر فرهنگی۵۷ @HOWZAVIAN
🔴 در سوگ بزرگ‌تر و بزرگ‌تری ✍ سیدیاسر تقوی . 💠 فقدان مجاهدانی که در نهضت امام نقش پیشران‌های فکری و عقیدتی را ایفا می‌کردند، رخنه‌ای جبران ‌ناپذیر است. انقلاب اسلامی، گام دوم خود را با از دست دادن بیش از پیش رهبران نهضت برداشته است. اما سوگ عظیم‌تر، فقدان «بزرگ‌تری» در مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی است. ما پیش از «بزرگ‌ترها»، «بزرگ‌تری» را از دست دادیم . 💠قریب به یک دهه است که عرصه عمومی متمرکز در شبکه‌های اجتماعی در انقطاع کامل از رهبران فکری، دچار التهاب و تشتت و تک‌روی است. فرایند اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری و اثرگذاری اجتماعی به گونه‌ای است که نه تنها کسی نیازی به «بزرگ‌تر» ندارد، بلکه این کنشگران برتر شبکه (!) هستند که حیات اجتماعی بزرگ‌ترها را تضمین می‌کنند و یا امتداد می‌بخشند . 💠 درست است که ما همه سوگوار این عزیزان هستیم. اما پیش از آنکه به سوگ بنشینم، کدامیک از این بزرگان نقش راهبری در مناسبات اجتماعی و سیاسی ما داشتند؟ ما با سیاست‌ورزی تکلیف‌گرایانه علامه مصباح یزدی چه کردیم؟ عدالت‌خواهی مرحوم حکیمی چه نسبتی با رفتارهای غیرمتعهدانه ما داشت؟ و تا چه اندازه توانستیم سنت تربیتی مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور را ادامه دهیم و جبهه انقلاب را تقویت کنیم؟ 💠 بزرگترها مانند هر پدیده دیگری در این زمانه، مصادره و مصرف می‌شوند. میدان‌داری متشتت سلبریتی‌های حزب‌اللهی نیازی به سنت بزرگ‌تری اندیشمندان و مصلحان فرهیخته ندارد. همین امر است که اساتید حوزه و دانشگاه رغبتی برای ایفای نقش به عنوان مصلحان اجتماعی ندارند. چرا که شاید ورود به این عرصه در اختیار آنان باشد، اما قطعا مدیریت چنین میدانی دست آن‌ها نخواهد بود و معلوم نیست معادلات حاکم بر جهان فضای مجازی با آینده و سنت فکری آنان چه می‌کند؟ ‌ 💠 از سوی دیگر، در دوران دولت اسلامی ما به بزرگ‌ترهایی نیازمندیم که علاوه بر جایگاه نظری، بتوانند جامعه را در تشکیل دولت مطلوب یاری دهند. چنین امری نیازمند نزدیک شدن به امر سیاسی و حتی کنش سیاسی مطلوب است. این در حالی است که سنت فرهنگی ما میانه‌ای با «بزرگ‌تر مقتدر و سیاست‌ورز» ندارد. ما عموما از بزرگ‌تر «مظلوم و گوشه‌نشین» [و البته در عین حال معترض] استقبال می‌کنیم. هر چه زهد نسبت به قدرت بیشتر، برای ما محترم‌تر! . 💠 لذا سوال اینجاست؛ در دوران حاکمیت سلبریتی‌های حزب‌اللهی بر مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی و بی‌نیازی آن‌ها از راهبری بزرگ‌ترها و نیز مذموم‌انگاری قدرت و تقدیس‌انگاری گوشه‌نشینی معترضانه، چگونه می‌توان به حضور بزرگان در قدرت امیدوار بودو به دولت اسلامی اندیشید؟ @HOWZAVIAN
. 📌حریم جماران؛ حریم منافع مردم یا خواص؟ 🔹 بیش از یک سال از صدور بیانیۀ گلایه‌آمیز حجت الاسلام سید مهدی امام جمارانی در خصوص حریم جماران می‌گذرد. از آن زمان تا کنون حواشی زیادی در رسانه‌های در این باره مطرح شده که نه تنها ابهامات را بر طرف نکرده بلکه بی پاسخ مانده است. 🔗 متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN