#انقلاب_در_مسیر (5)
💠 ترمیدور انقلاب اسلامی
✍️ محمدجواد نیکزاد
یکی از نظریهها در باب انقلاب، تئوری «ترمیدور» -(thermidor)- است که به کِرِین برینتون تعلّق دارد. وی انقلابهای روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا را بررسی و تحلیل کرد. نتایج مطالعات او نشان داد که سه مرحله در همۀ انقلابها تکرار شده است؛ مرحلۀ اول پس از پیروزی هر انقلاب، به قدرت رسیدن میانهروها است؛ در مرحلۀ دوم تندروهای ناراضی از شرایط، معتقدند که اهداف انقلاب محقّق نشده است، لذا با حمله بر میانهروها قدرت را بهدست میگیرند؛ در مرحلۀ سوم به علت تندرویها، خشونت و حذف بسیار، مردمِ هراسناک از شرایط، معترض میشوند و بهدنبال افرادی میگردند که به شرایط قبل بازگردند.
بنابراین در «ترمیدور»، نیروهای انقلابی به عقب رانده شده و اهداف انقلابی نیز به حاشیه رفته یا جایگزین میشوند. در واقع واژۀ ترمیدور به معنای بازگشت به دوران پیش از انقلاب در برخی از جهات اساسی است که مبارزه با آن برای انقلابیون حائز اهمیت بوده است. اکنون سؤال این است که آیا نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق است؟
از دو جهت بازگشت پذیری انقلاب اسلامی منتفی است:
اول اینکه بدیهی است هر انقلابی ویژگیهای خاص خود را دارد؛ طبعا چهار انقلاب مطالعه شده توسط برینتون نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اما انقلاب ایران دو تفاوت عمده با سایر انقلابها دارد: اولا: ماهیت دینی انقلاب ایران آن را از سایر انقلابها متمایز کرده است؛ دوما: این نظریه یازده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است؛ روشن است که در تئوری ترمیدور، انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته است.
دوم آنکه نظریۀ برینتون بازگشت به دوران پیش از انقلاب را مطرح میکند؛ این در حالی است که مردم ایران در سال 57 بهخاطر ظلم، فساد، استبداد و خفقان حکومت پهلوی اعتراض داشتند؛ اعتراضی که برخاسته از ارادۀ اکثریت جامعه بود نه اقلیتی خاص. انقلاب ایران با شعار «اینست شعار ملی: خدا، قرآن، خمینی» و با هدفِ آزادی بیان، از بین بردن فاصلۀ طبقاتی و فساد ستیزی پیروز شد. پس، بازگشت به خفقان و کنار گذاشتن شعار آزادی بیان و عدالت ارزش به حساب نمیآید تا بازگشتپذیری به قبل از انقلاب اتفاق بیفتد.
بنابراین مردم و نسلی که در پیروزی انقلاب نقش داشتهاند از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب عدول نخواهند کرد و از قربانی شدن هر یک از آرمانها بهپای دیگری سخت بیزارند. از این جهت میتوان گفت که نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست.
در عین حال انقلابهای بزرگ و تأثیرگذار، برای تحقق اهداف خود همواره با چالشهایی مواجه بودهاند. از این منظر اگر روند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بررسی و آسیب شناسی نشود، احتمال بازگشتپذیری انقلاب ایران نیز وجود دارد. بهعبارتدیگر اگر جمهوری اسلامی نتواند با آسیبها و چالشهای فراروی خود مقابله نماید؛ اگر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن به شکلی آسیبگونه انباشه شوند و یک جامعۀ قراضه شکل بگیرد، در نهایت به همان وضعیتی گرفتار میشود که در رژیمهای پیشین حاکم بود. پس، چالش بزرگ را باید در انحراف و فساد مالی، دنیاطلبی و قدرت طلبی بخشی از نخبگان اجرایی دید. افرادی که اگرچه خود را به ظاهر انقلابی میدانند ولی در عمل و هویت سیاسی از انقلابیگری عبور کردهاند.
در مجموع روی کاغذ، ترمیدور انقلاب اسلامی منتفی است؛ اما در میدان، ممکن است ماجرا بهگونۀ دیگری رقم بخورد. بازگشت پذیری در نظام اسلامی ما زمانی شکل میگیرد که عقلانیت زندگی اسلامی و پاسخهای پذیرفته شده برای چرایی وجود جمهوری اسلامی از میان برود؛ زمانی که دنیای پس از مرگ لحظهای در ذهنها تصور نشود و ملاک تفوق و برتری، نفسانیت باشد؛ در واقع جمهوری اسلامی با عدول از آنچه سبب پیروزیاش شد، ضربه میخورد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 جلوههای تربیتی حاج قاسم سلیمانی (1)
#ولایتمداری
از مهمترین ویژگیهای سردار سلیمانی ولایتمداری ایشان است. ایشان همواره خود را «سرباز صفر ولایت» مینامید، و به معنای واقعی سرباز و مدافع ولایت بود؛ هم در گفتار و هم در عمل نشان داده بود که کاملاً از رهبرش و ولی امرش و سیاستها و آمانهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی میکند. چنانکه خود در جایی میگوید: «قوام ایران اسلامی و بقای آن به رهبریت آن است. مردم از من قبول كنید من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز كسی كه خدمت میكند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید والله علمای شیعه را تماما و از نزدیك می شناسم. الان ۱۴ سال شغل من همین است. علمای لبنان را میشناسم. علمای پاكستان را میشناسم. علمای حوزۀ خلیج فارس را میشناسم. چه شیعه و چه سنی؛ والله، اشهد بالله، سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت الله العظمی خامنهای است.» زینب سلیمانی دختر شهید میگوید: پدرم مهربانترین و عاطفیترین همسر و پدری مجاهد و بیباك و سربازی فداكار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط پیمان میدانست.»
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شام_شهادت
▪️در رثای امام هادی علیه السلام
✍️محمدتقی عارفیان
صد شکر هدایتشدۀ دست شماییم
با نور شما راهی درگاه خداییم
گویند همه: "اهل ولا اهل بلایند"
صد شکر که از لطف خدا اهل بلاییم
این خاک اگر زر شده از مهر شما بود
در خانۀ معصومه و در ملک رضاییم
آیین شما چون بهجز احسان و کرم نیست
عمری است سر سفرۀ احسان و عطاییم
داریم دلی خسته و تنگ از غم دوری
محتاج حرم رفتن و مشتاق لقاییم
در راه زیارت نشناسیم سر از پا
شاهیم که در کوی شما بیسروپاییم
از سامره همواره گدایش شده مشهور
"بر ما کرمی کن که در این شهر گداییم"
از فیض شما بود اگر جامعه خواندیم
از دولت عشق است اگر اهل ولاییم
از داغ غم غربتتان معدن آهیم
در سوگ جگرسوز شما غرق عزاییم
زهر ستم آتش به سراپای شما زد
از داغ شما یاد غم کربوبلاییم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 عادت خوب
عادتها، محدودکنندهی آزادی نیستند، بلکه آن را خلق میکنند.
❌ کسانی که عادتهای خوبی ندارند، اغلب همانهایی هستند که حداقل آزادی را دارند.
#مثلا
بدون عادتهای خوب در زمینهی آموختن، همیشه حس می کنید از دانش جدید، عقب هستید.
#با_کاربران
#جوان_انقلابی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
✍️ چگونه در شبکههای اجتماعی بنویسیم؟
این روزها که استفاده از شبکههای اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغههای تمام افرادی که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفهای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟
طی چند سال اخیر استفاده از شبکههای اجتماعی پررنگتر از گذشته شده است و کاربران عادی از این بستر برای بهاشتراکگذاری محتوای شخصی خود استفاده میکنند و شرکتهای کوچک و بزرگ نیز با استفاده از این ابزار به عنوان راهکارهای تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان بهره میبرند.
از افراد عادی گرفته تا مدیران محتوای شبکههای اجتماعی برندهای بزرگ، برای فعالیت در بسترهایی چون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… یک دغدغه مشترک دارند. این دغدغه مشترک به تولید محتوای جذاب و درگیرکننده بر میگردد که طبیعتا نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفهای دارد.
بخشی از محتوای شما در شبکههای اجتماعی را یک کپشن خوب تشکیل میدهد که به عنوان مکمل تصویر یا ویدیوی موردنظر شما بتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. اما واقعا کپشن چیست و چطور میتوان در پلتفرمهایی چون اینستاگرام و تلگرام بهترین کپشن را نوشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (6)
🔸 فتوشاپ شاه
✍️ محمدجواد نیکزاد
گفتم: دیگه چه خبر؟!
گفت: دههٔ فجر[ه] و شاه دوستا مثل اسپندِ رو آتیشن!
گفتم: واسه ما دههٔ فجر[ه]، واسه اونا دههٔ زجر[ه]، مردم مثل دستمالکاغذی مچاله شده، انداختنشون بیرون!
گفت: میگن که «شاه مردم کشورش رو دوست داشت، واسه همین از ایران رفت!!»
گفتم: چمدونای پر از جواهر شاه، سهم بانکهای آمریکا شد و گلولههای تفنگ، سهم مردم!
گفت: میگن که «گریههای شاه موقع رفتنش بهخاطر این بوده که مردم نمیدونن چهکار دارن میکنن!!»
گفتم : والا چه عرض کنم؛ یکی رفت رادیولوژی از قفسه سینهاش عکس گرفت، بهش گفتن دو تا از دندههات شکسته، اما نگران نباش با فتوشاپ درستش کردیم!!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقدی بر بیانیه ژورنالیستی جریان واقفیه انقلاب
«بیانیه تشکلهای حوزوی پیرامون بیانیه نویسیهای اخیر جریان واقفیه انقلاب»
باسمه تعالی
كَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
🔸با اندکی بررسی در تاریخ انقلاب، روشن میشود، اساس تاسیس و مجمع منشعَب روحانیون مبارز تهران، با اختلاف بر سر قدرت و از سر انحصارطلبی و اتهام زنی به دیگران شکل گرفته است. لذا سرشت مجمع با قدرت طلبی عجین شده و جالب است سالهای بعد، برای ماندن در قدرت با بخشی از رقبای خود ائتلاف کرده و به طور علنی مردم را به رای دادن به آنها تشویق کردند تا نشان دهند، انقلاب و عدالت و مردم و امام همگی بهانه و دستاویز رسیدن به قدرت است. چه آنکه در سال 88 با دمیدن در آتش فتنه با دشمنان ملت همراه شدند و با بیانیه های آشوبگرانه خود علیه رای ملت، زبان خصمانه علیه نظام گشودند و زبان خصم را بر نظام باز کردند.
🔹 همین افراد چهارسال بعد، اختلافات خود با رقیب را کنار گذاشتند و وقتی سهمی از قدرت نصیبشان شد، دیگر انتقاد و اعتراض به ساختار رای گیری و روند انتخابات را کنار گذاشتند!
امروز نیز اگر بعد از نامه های مسئول خاکستری خود، بیانیه ای علم کرده و حالت طلبکارانه به خود گرفته اند، به این خاطر است که حس می کنند سهمی در قدرت ندارند و اگر امروز نیز افرادی در داخل دولت با اینها دست دوستی بدهند مانند هشت سال گذشته زبان به کام می گیرند!
🔹مجمع روحانیون مبارز سالهاست در میان طلاب و روحانیت مقبولِ جامعه منزوی است و در طی این سالها طلاب جوان هیچ علاقه ای به تفکرات آنها نشان نداده اند و لذا جمع این مجمع از همان تعدادی که دهه شصت بوده، فراتر نرفته است، بلکه تقلیل هم یافته و با توجه به عملکرد ناموزون این گروه، برخی از اعضا از آن کناره گیری کرده اند!
🔹اعضای این مجمع در ابتدای انقلاب با تندروی و افراط بخشی از جامعه را از انقلاب دور کردند و بعد از طی زمان، در دوران اصلاحات به تردید و پشیمانی دچار شده و با تفریط و عقب نشینی از آرمانهای امام و مردم بخش دیگری از جوانان و مردم را به بیرون از دایره انقلاب سوق دادند و اینک در ادامه همان سیر قهقرای خویش دو دلی و ندامت و خستگی خویش را به دیگران تسری می دهند.
🔹بیانیه ژورنالیستی و سیاست زده جریان واقفیه انقلاب بدون توجه به این امر که این افراد و این تفکر سالهایی در این ممکلت یا مجری بودند و یا حامی مجریان، سیاههای است که جمعی جوان مطالبه گر با سفارش دیگران نوشته اند! پسندیده تر این بود اعضای این مجمع که سالها در قوه قضاییه و مقننه و مجریه و .... سایر نهادهای کشور مسئولیت داشتند، گزارشی از عملکرد خود به ملت می دادند و در برابر ملت خاضعانه سر تسلیم و پوزش فرود می آوردند و با شرمندگی کناره گیری خود را از عالم سیاست اعلام میکردند.
🔹روحانیت اشرافیِ غیرصادقِ قدرت طلب، هیچ گاه مقبول ملت ایران نخواهد بود و با حرکت در سایه و مظلوم نمایی نمی توان سابقه تیره یک گروه منحرف و بحران زده را پاک نمود.
در چله دوم انقلاب طلاب و روحانیون جوان انقلابی، با گذر از مردابهای متعفن گوشه و کنار رودخانه خروشان انقلاب اسلامی، با تجدید بیعت با امام راحل رحمة الله علیه و و امام حاضر انقلاب حفظه الله، به توفیق الهی در خدمت به انقلاب و مردم تا پای جان خواهد ایستاد.
ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
دهه فجر 1400
➖مجمع نمایندگان طلاب تهران
➖بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران
➖جمعیت طلاب انقلاب اسلامی
➖خانه رسانه طلاب
➖مجمع جهادی طلاب و روحانیون انقلابی و ولایی تهران
➖کانون نخبگان تبلیغ حوزه علمیه
➖گروه جهادی بلاغ مبين
➖تشکل حوزوی سعداء قم
➖ستاد ترویج احکام (تهران)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴روایت ناقص خاتون از دوران متفقین
🔻روایتی زنانه و دِرام از تاریخ معاصر ایران بدون دقت تاریخی
✍️ ابراهیم شریفی
💠سریال #خاتون از سریالهای پرطرفدار اخیر شبکه خانگی بوده است که توسط خانم تینا پاکروان و با حضور بازیگران شاخص ساخته شده است.
💢 در مورد #سریال_های_خانگی برخی از منتقدین نگاهی کاملا بدبینانه دارند مثل فراستی که این سریال ها را «زباله» می داند و در مقابل برخی دیگر نگاهی امیدوارانه دارند و موجب رشد هنر #سینما در ایران می دانند.
🌀 این سریال بر اساس چیزی که تاکنون از «خاتون» منتشر شده(14 قسمت) قصه ای است که در اوایل دهه 1320 میگذرد و ایران مورد تهاجم متفقین قرار گرفته و در سالهای نخست جنگ جهانی دوم، توسط شوروی و انگلیس اشغال شده است.
❇️ یکی از نقاط ضعف اساسی فیلم، فیلمنامه ضعیف آن است فیلمنامه ای که به دنبال روایتی از یک زن است که هم پدرش(یکی از اعضای ۵۳ نفر حلقه دکتر ارانی موسس حزب توده) تفکرات ضد #دیکتاتوری (البته شما بخوانید ضد بورژوازی)داشته و هم خودش گرایشات #ناسیونالیستی و ناچار در برهه ای قرار می گیرد که ایران اشغال می شود ولی اشکال کار اینجاست که این روایت گری صرفا به خصوصیات عاطفی یک زن پرداخته و داستان کل فیلم در رفت و برگشت های داخل زندگی خاتون منحصر می شود و دریغ از روایت تاریخ معاصر ایران، ایران #اشغال شده. هر چند قرار بود از زنان بگویید و از نقش مبارزاتی آنان ولی کاملا در جزئیات زندگی آن زن(خاتون) غرق می شود و سردرگمی نویسنده (که خود خانم پاکروان است)در فیلمنامه موج می زند.
🌐 فیلم با این که #تاریخی است ولی تمام تاریخ را روایت گری نمی کند لذا همین است که از ایران قحطی زده به سبب اشغال صرفا کیسههای دزدی آرد توسط عیاران(رابین هودهای ایران) مشاهد می شود؛ تاریخی که با وجود نان نداشتن مرم ولی کافه هایش باز است و شلوغ و این مساله توسط نویسنده فوکوس می شود.
🔵 ولی علاوه بر نکات فنی فیلم که مقصود بنده نیست به حیث محتوایی علاوه بر مطالبی که گفته شده، پرهیز نویسنده از طرح عنوان ها و اِلِمانهای #دینی است یعنی در کل فیلم نه از نماز و شعائر دینی و نه چادر نماز مادر(صحنه ای سمبلیک که در اکثر فیلمها مشاهده می کنیم) و نه حتی جریان هایی دینی مثل جریان میرزا کوچک که در مقابل اشغالگران ایستاند اصلا حرفی به میان نمی آید. علاوه بر این که دلایل عرفی دلیل موجهی برای انجام کارهای غیر شرعی است مثلا سقط جنینی که متعلق به شوهرش است و بعد طلاق بدون اطلاع او موجب سقطش را فراهم می کند. و نکته جالب تر این که در این فیلم اصلا انگلیس بد دیده نمیشه حتی به عنوان یک متجاوز بلکه در مقابل از شوروی چهره ای کاملا منفور می سازد.
🔷 به هر حال هر چند فیلم در برخی موارد احساسات وطن پرستانه و ملی گرایانه ای را ابراز می کند ولی آن قدر ضعیف است که خیلی محل تامل نبوده علاوه بر این که روایت گری تاریخی خیلی ناقص بلکه غلط در تمام فیلم موج می زند و غصه اینجاست که جوان و نوجوان عصر معاصر من که اهل مطالعه تاریخ نیست تمام اطلاعات تاریخی اش و روایتش از تاریخ با همین فیلم و امثال آن شکل می گیرد. لذا چاره ای باید اندیشید...
* پژوهشگر اخلاق و رسانه
#نقد_فیلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (7)
💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب
گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
قصهگویی عزتی پاک در رمان «تشریف» خواننده را مسحور خود میکند. هر چند که قطار روایت گاه کُند یا متوقف میشود، اما خواننده با اثری مواجه است که جرعه جرعه لذت آن را میچشد.
#کتابخوانی #فرهنگ
#مصرف_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
متن کامل این گزارش👇👇
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (7) 💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
شهریار در نتیجه افشای یک راز توسط مهری(همسرش) متوجه می شود که او، مصطفی(دوستش) را به ساواک لو داده است. شهریار این بار سنگین گناه را نمیتواند تحمل کند و برای بخشودگی به دنبال مصطفی میگردد. او سه روز تمام همهجا حتی در کوه و دشت به دنبال مصطفی میگردد تا او را پیدا کند و حلالیت بطلبد. در خلال این جستوجو، وقایع اواخر پاییز 57 همدان هم در «تشریف» روایت می¬شود. تمام ماجراهای رمان «تشریف»، اثر علیاصغر عزتیپاک در بستر انقلاب میگذرد. اما بستر انقلاب فقط بهانه روایت نیست. انقلاب، پیشدرونمایه رمان «تشریف» است. شهریار در هر جا که قدم میگذارد، در شهر، اتوبوس و روستا، همهجا درگیر انقلاب است. هرچند شهریار تعمداً از ماجراها و مسائل انقلاب دوری میکند، ولی ناخواسته تحت تأثیر انقلاب قرار می¬گیرد. او در رمان یک جستوجوگر است. در جستوجوی مصطفی که او هم یک انقلابی جستوجوگر و مهمتر از آن، نماد هدایت است در داستان. شهریار باید مصطفی را پیدا کند تا هدایت شود.
مصطفی در دوران دانشجویی سری شوریده داشت در انقلابیگری اما با کار مهری گرفتار ساواک میشود و وقتی که بر میگردد، این سر شوریدهاش البته به ظاهر خاموش میشود. اما این خاموشی آتش زیر خاکستر است؛ هر چند شاید بتوان گفت از شوریدگیاش کاسته شده باشد اما جنبه عقلانی انقلابیگریاش خود را نشان میدهد و آن این است که مصطفی دریافت که این انقلاب نیاز به یک ابر انسان یا مهمتر از آن انسان کامل دارد که رهبریاش کند، او در واقع دنبال امام زمان(عج) است تا از شور فاصله گرفته و به عقلانیت نزدیک شود. در اینجا مصطفی هم جستوجوگر میشود، او در نتیجه جستوجو و پژوهشش به این نتیجه میرسد که اَبَر مردی از این میان باید نائب آن انسان کامل یعنی امام زمان(عج) شود تا انقلاب به نتیجه مطلوب و عقلانی برسد.
نویسند با روایت داستان شهریار به این تجسس تجسم بخشیده است و یک منتظر واقعی را به نمایش گذاشته است. منتظِری که برای رسیدن به منتظَر، از هیچ کوششی دریغ ندارد و مرارت و خستگی را به جان میخرد. این رنج بردنها مقدمهای است برای ابراز عشق به معشوق خود و مقبول افتادن در چشم او و در نتیجه هدایت شدن.
اما نکتهای که نویسنده در این روایت به آن اصرار دارد، این است که این جستوجو فردی است. شهریار در تمام مسیر تنهاست. او بدون مهری به دنبال مصطفی میرود. او از مهری دل میکند تا بتواند به مصطفی برسد. او در تمام این سه روز که دو روز آن در شهر سپری میشود، نمیتواند به خانه و پیش نو عروسش برگردد. گویا نویسنده روی فردیت جستوجوگر تأکید فراوان دارد. حتی مصطفی هم به تنهایی دنبال امام خود میگردد. او بیاعتنا از کنار دختری که دیوانهوار مصطفی را دوست دارد و برایش فداکاریها کرده است، میگذرد و شهریار را که بهترین و تنها رفیقش بوده، رها میکند و او را در جستوجوهایش شریک نمیکند تا بتواند به تنهایی به آنچه در پیاش است، دست یابد. البته خود نویسنده هم میداند که امام زمان(عج) به امت نیاز دارد. اساساً امامت به معنای امام جامعه است؛ به خاطر همین شهریار که یک شهروند از این امت است، مصطفی را در کنار جماعتی مییابد که همه جزو منتظران ظهور و سربازان امام زمان(عج) هستند.
شهریار در نماد شهروند عادی و مصطفی در نماد هدایتگر به سوی شناخت امام زمان(عج) هر دو به انقلاب احتیاج دارند. مسیر هر دوی آنها از انقلاب میگذرد. به همین علت در اول یادداشت عنوان شده است که انقلاب، پیشدرونمایه این رمان است. در واقع انقلاب با درونمایه آن که همان امامت و بالاخص امامت حضرت حجت(عج) است پیوندی عمیق دارد.
نویسنده عالمانه و عامدانه این دو را به هم پیوند زده است. اساساً رسیدن به امت مهدی موعود(عج) با انقلاب اسلامی شروع میشود. اینکه مصطفی در وسط مسیر انقلابیگریاش با همه شوریدگیاش به ناگاه همه چیز را رها میکند و جستوجوگر میشود، نشانهای برای همین موضوع است و روایت داستان شهریار به آن تجسم میبخشد. اما در این بین نویسنده به خطرات این مسیر و نامحرمان این انقلاب هم آشناست و هم گوشزد میکند.
ادامه 👇👇
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (7) 💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
شهریار در مسیر جستوجوی مصطفی به گروههای زیادی بر میخورد که در واقع جزو حرکتهای انحرافی هستند؛ و اگر نخواهیم آن را انحرافی بدانیم، لااقل باید تهی از معنا و مفهوم واقعی انقلاب و انقلابیگری واقعی دانست. شهریار در بخشی از داستان به گروههای مختلفی برخورد میکند. در روز عروسیاش به جماعت تظاهرگنندگان بر میخورد. این جماعت که تظاهراتشان با خشم و عصبانیت همراه است، با دیدن ماشینِ عروس برای مدت کوتاهی خشمشان را کنار میگذارند و در شادی عروس و داماد شریک میشوند، برای سلامتی آنها صلوات میفرستند، دعا میکنند و دست میزنند و شادی میکنند. در صحنههای بعدی به «شوندی» و دار و دستهاش بر میخورند که مبارزه مسلحانه را در پیش گرفتهاند که مورد نهی امام خمینی(ره) است و در رمان نیز چندبار به صورت غیر مستقیم به اشتباه بودن مسیرشان اشاره می شود.
شهریار در صحنهای دیگر با جعفر آشنا میشود. جعفر به خاطر ظلمی که توسط نیروهای رژیم متوجه خانوادهاش شده، در تظاهرات شرکت میکند. در تظاهرات شرکت میکند چون هیچ ریسمان قوی نیست که به آن چنگ بزند تا حق خود را بستاند. او به هیچ وجه حاضر نیست عصبانیت را کنار گذاشته و با عقلانیت وارد مسائل انقلاب شود و در آخر نیز کشته میشود. از نظر نویسنده این جماعت تظاهرکنندگان و تشکیلات شوندی هیچ کدام انقلابی واقعی نیستند. انقلابی واقعی همان جماعت کوچک، مصطفی و دوستانش هستند که در جستوجوی حقیقت و عقلانیت حرکت میکنند.
در کنار همه این مفاهیم عمیقی که در این رمان نهفته است و ما به اجمال به قسمتی از آنها اشاره کردهایم، نثر و قصهگویی علی اصغر عزتی پاک در رمان «تشریف» خواننده را مسحور خود میکند. هر چند که قطار روایت در یکی دو جا کُند یا متوقف میشود، اما خواننده با اثری مواجه است که کمکم و جرعه جرعه لذت آن را میچشد. بی تردید رمان «تشریف» از رمانهایی است که ذهن خواننده را تا مدتها درگیر میکند و دست از سرش برنمیدارد.
پایان
⛳️ این گوی و این میدان!
✍️ محمدجواد محمودی
شاید شما هم این شعر را بارها شنیده باشید:
«کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود»
این شعر بدین معناست که واقعهای به عمق و تاثیر عاشورا
که در آن خاندان پیامبر(ص) به خاک و خون کشیده شدند...
اگر روایت نمیشد، اگر تبیین نمیشد، اگر #حقایق روشن نمیگشت،
در همان کربلا میماند و چه بسا یزید-همانطور که چنین تصمیمی داشتند-
به عنوان طرف بر حق این واقعه معرفی میشد.
پس به همان اندازه که قیام #اباعبدالله(ع) دارای اهمیت بود،
تبیین و روشنگری حضرت #زینب(س) و امام #سجاد(ع) نیز مهم و ارزشمند بود...
#جهاد_تبیین یعنی همین،
یعنی حقایق را بازگو کردن؛
حقایق را روایت کردن؛
حقایق را تبیین کردن...
#انقلاب_اسلامی هم اگر چه انفجار نور است،
اگر چه یک تنه در مقابل زورگوهای عالم ایستاده،
اگر چه #سلیمانیها و #حججیها و #احمدیروشنها پرورش داده،
اگر چه حامی مستضعفان عالم بوده و هست،
اما اگر روایت نشود،
اگر حقایق او تبیین نشود،
دشمن آن را واژگونه بازسازی میکند...
دفاع مقدس را نامقدس روایت میکند،
شهیدسلیمانی را جنگ افروز معرفی میکند،
یاری رساندن به مظلومین #عراق و سوریه و #یمن را دخالت نظامی معنا میکند؛
و هزاران حقایق دیگر که وارونه به خورد اندیشهها میدهند تا حق را بپوشانند!
چرا که حیات و بقای #ظلم و #ظالم به مخفی ماندن حقایق است.
حضرت آقا فرمودند جهاد یعنی حرکتی که در مقابله با دشمن صورت میگیرد،
پس سنگر امروز ما،
شلمچه و فکّه و خرمشهر ما،
همان جایی است که دشمن مورد حمله قرار داده،
همان جایی است که رهبرمان فرمان عملیات داده.
پس، در باغ #شهادت بسته نیست،
برای وظیفهشناسان کاملا گشوده است،
حماسه، حماسهی اندیشهها و قلمها است...
بسم الله؛ این گوی و این میدان...
«قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ
فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
سوره مبارکه #بقره، آیه 256
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پیام_مدیر
🖌 پایان پرونده محتوایی امروز، هفدهم بهمن
🔹درصدد هستم به یاری خدا در تولید و بازنشر محتوای کانال، متنوع و پربار خدمت اعضای محترم باشم.
🔸بیتردید با نقد و نظرتان در ارتقای این محفل ادبی_رسانهای میتوانید نقش آفرین باشید.
🙏💐 کانال نویسندگان حوزوی؛ فضایی خودجوش در میدان #جهاد_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 هرگز به تو دستم نرسد، ماه بلندم
🌹اندوه بزرگیست چه باشی ، چه نباشی
🎥 فیلم «ماه بلند»
💡 تهیه و تولید توسط کارگروه فضای مجازی ستاد کنگره شهدای استان قم
شهید_گمنام
#فیلم_کوتاه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشتهای سفر به آمریکا؛
⭕️ سادهپوشی دانشجویان
✍️ حبیب الله بابایی
یکی از نکات بسیار آموزنده در تجربۀ دانشگاهیام در ویرجینیا، سادهزیستی و سادهپوشی دانشجویان بود. مثلا یکی از خانمهای دوره دکتری، خانم Susan، که با ایشان متنخوانی میکردم، بسیار سادهپوش بود. کتابهاش را در داخل یک توبره پارچهای (که قدیمها ما برای حمل رسائل و مکاسب از آن استفاده میکردیم) میگذاشت. همه لباسش را اگر قیمت میکردی شاید به 50 دلار نمیرسید، ولی هم در درسخواندن بسیار جدی بود، هم در تدیّناش التزام داشت. ایشان روز جمعه پاک (آدینه نیک) که روز عاشورای مسیحیان است، قرار جلسهمان را برای شرکت در مراسم Good Firday در کلیسا کنسل کرد.
یکی دیگر از این دانشجویان بسیار خاص را در کلاس آقایان اوکس و بوشارد (که کلاس هرمنوتیک را به صورت مشترک تدریس میکردند) دیدم. او از بس زیاد مطالعه میکرد همیشه چشمهایش خونی بود؛ ولی در طول ترم ندیدم که یک بار لباسی قیمتی و فاخر بپوشد. همواره ساده و البته تمیز میپوشید. ولی در انجام کارهای کلاسی پا به پای اساتید پیش میآمد.
اساسا یکی از نکتههای بسیار مهم در دانشگاه، اولویتهای دانشی دانشگاه بود. اولویتهای دانشیِ دانشگاه هرگز تحت تأثیر روابط دختر و پسر، یا پُز و پرستیژ استاد و دانشجو نبود. نبودِ پُز و پرستیژ در دانشجویان را میشد در پدیدۀ جالب کاردانشجوییِ برخی دخترخانمها مشاهده کرد. برخی از این دختران راننده اتوبوسهای دانشگاه بودند و از این طریق برای هزینههای تحصیلیشان (30 هزار دلار برای هر سال) کسب درآمد میکردند و در امورات اجرایی دانشگاه مشارکت میکردند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند:
🎞 نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی
📆 پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه
⏰ 9 الی 12
📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
بلوار جمهوری . میدان سپاه . بلوار شهید اخلاقی . بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان . پلاک ۱۲
#پژوهه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@pajooheir
#با_کاربران
🔴 سر گردانی در اوج سرگردانی!
✍️خلیل سمیعی
"به بهانه جنایت اخیر و گرداندن سر در خیابان و انظار عمومی"
علت این سر گردانی شاید ناشی از سرگردانی (تحیر) قاتل و عامل این جنایت از تفکر متعصبانه و جاهلانه و غلط فرهنگی دینی و اعتقادی و یا قومی بوده است و یا نشأت گرفته از ضعف فرهنگی خانوادگی و اجتماعی و شاید هم سرگردانی قاتل و عامل این جنایت برگرفته از فرهنگ منحط غرب یا مسلک وهابیت داعشی بوده است. به هر دلیل که باشد، این کار زشت باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی مردم و تکدر خاطر آنان شده است و با هیچ عقل و منطق، دین و مذهبی سنخیت نداشته و ندارد. اینگونه سرگردانی ها در جوامع بشری سرانجامی جز این گونه سر گردانی ها ندارد و باید در این باره فکری کرد.
#فرهنگ
#ناموس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (5) 💠 ترمیدور انقلاب اسلامی ✍️ محمدجواد نیکزاد یکی از نظریهها در باب انقلاب، تئو
.
#نقد_کاربران
به این متن اشکالی وارد است
ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی که چه حضرت آقا و چه نظریه پردازان داخلی و خارجی امکان اون رو قائل هستند لذا حضرت آقا همیشه تاکید به اصالت حفظ آرمانها دارند
لذا تریمیدور منتفی نیست
1_ مگر حضرت آقا نفرمودند که تز انقلاب از حوزه است مواظب آنتی تز این انقلاب که از خود حوزه است باشید
2_مگر دشمنان نگفتند الان اصل انقلاب رو نمی شود تغییر داد بلکه باید آرمانها رو تقلیل داد از تغییر به تقلیل رسیدند
3_الان جامعه اساتید حوزه در مقابل جامعه مدرسین در حال چه چیزی هستند
لذا تریمیدور در انقلاب اسلامی منتفی نیست بلکه دور از انتظار است لذا احتمالی وجود دارد که باید از اصول و آرمانها صیانت کرد تا تریمیدور اتفاق نیفتد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✨﷽✨
📣 آخرین دوره در سال 1400
#تربیت_مربی_قرآن_و_کودک
#مشهد_مقدس
مؤسسه قرآنی راه بهشت
با همکاری مرکزقرآنکریم آستان قدس رضوی برگزار میکند
#حضوری_در مشهد #مجازی_کلکشور
مهلتثبت نام 👈 تا 30 بهمنماه
آیدی ایتا 👈@raahebehesht1
شماره تماس دفتر مرکزی قم👈02532904360
09022904360👈
شمارهتماسشعبهمشهد👈09022974270
🔗کانال قرآن کودک و نوجوان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸یادداشتی بر فیلم بی مادر؛
🔴 مادر بیفرزند همچون دختر بی عروسک است
✍️ حفیظه مهدیان
🔸فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» می پردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان می خواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است.
باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است.
🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان می نویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلم های دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریته ای حسود و خطرناک مبدل می شود تا جایی که مرجان حاضر می شود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه می شود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجان هایی مقطعی است ناشی از تصمیم های زودگذر و طرحواره های غلط شخصیتی [: اشاره های امیرعلی به طرحواره های شخصیتی مرجان] و نه برخسته از میلی عمیق، فطری و پاک.
🔸پروسه ای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنشگر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچه ش رو انداختم تو استخر] دال های دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهبگرایی مزورانه».
🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا می کند. فرزند در اثر بیماری می میرد و مهروز تمام خود را از دست می دهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید می دهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست می دهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید می شود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کرده اند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آینده ای است؟
🔸 در پایان جملههای ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا می کند که زن و شوهر عاشق تن به فرزندآوری نمی دهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
کپشن (CAPTION) چیست؟
شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلیها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا میکند و کاربران از این اصطلاح در پستهای اینستاگرامی استفاده میکنند. اما در شبکههای اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده میشود.
گاهی عکسها و ویدئوها نمیتوانند به تنهایی در شبکههای اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر میکنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم.
اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش میکند که شاید ساعتها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطبمان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته میشود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسومتر است.
👈 پست قبلی
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ فرهنگسازی درست، رسالت فیلمساز ارزشی
✍️ بابک شکورزاده
برخی از سینماگران در مسیر فیلمسازی نگاهشان به فرهنگ جامعه است و به گونهای به سوژهها میپردازند که صرفا آنچه که مورد علاقه مردم هست را به تصویر میکشند؛ اینها در واقع چیزی را می سازند که مردم از آن استقبال کنند. این نوع نگاه شاید بتواند در رونق سینما و جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی با آن فرهنگ سازی که به نوعی باید رسالت یک سینماگر باشد در تنافی است. حالا گهگاهی اگر از این منظر فیلمی ساخته شود، به شرطی که ترویج فحشاء و سیاه نمایی نباشد، ایرادی ندارد، ولی پسندیده نیست که این موضوع به یک رویه برای فیلمسازان تبدیل شود .
سزاوار است فیلمساز به گونهای رفتار کند که اگر بحرانی را در جامعه مشاهده کرد با خلاقیت هنری و فیلمنامهای منسجم و جذاب در صدد اصلاح آن برآید و بتواند فرهنگ سازی کند، نه اینکه به عنوان یک موجود منفعل، تحت تأثیر محیط پیرامون خود صرفا آن چه که هست را برای خوشآمد مخاطب تولید نماید. برخی از فیلمهایی که در سالهای اخیر تولید شد و معمولا به عنوان فیلم اجتماعی مطرح است با همین نگاه ساخته شد و راه حلی برای بهبود شرایط ارائه نکردهاند و به نوعی به ژانر نکبت تبدیل شده است. مسائلی از قبیل عشق دروغین ، خیانت، روابط نامشروع بین زن و مرد و چیزهایی از این قبیل دستمایه برخی از فیلمها بوده و متأسفانه بعضا هم پر مخاطب است.
به هر حال فیلمساز ارزشی، فیملسازی است که با مؤلفههای منطقی و معقول بتواند فرهنگ سازی کند و مطالب درستی را به مخاطب القا کند تا اثر، به عنوان یک اثر فرهنگساز جلوهنمایی کند و اگر به نوعی مشکلات اجتماعی را مطرح میکند بتواند راه برون رفت این مشکلات را نیز برای مخاطب تبیین کند.
#هنر #سینما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (8)
⭕️ استبداد پهلوی
✍️ محمد ملکزاده
در دوران سلطنت پهلوي هر چند نهادها و رويههاي به ظاهر دموكراتيك در ایران وجود داشت اما اين نهادها به پوستهاي غير كار آمد تبديل شده بودند؛ رژيم هيچ ارزشي براي رأي و خواست مردم قائل نبود و با گذشت زمان، سياستگذاريهای دولت هر چه بيشتر جنبه شخصي به خود ميگرفت.
گازيو روسكي، ساختار رسمي دولت ايران در زمان پهلوي را شامل يك چوب بست لرزان از نهادهايي توصیف میکند كه پيرامون شخص شاه ساخته شده بود و او هر گونه كه خود مايل بود، عمل ميكرد.
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آری "به اتفاق" جهان میتوان گرفت...
💠 برای حل مسائل اجتماعی، با فراخوان نقشآفرینی «به اتفاق» همراه شوید.
🔸مزایا:
- جایزه نقدی یک میلیونی برای منتخبین مرحله اول
- راهبری و آموزش تخصصی مهارتهای کارگروهی و شناخت مخاطبین راهحل
- محیط کار اشتراکی، خدمات راهبری ایده و حمایت مالی برای منتخبین مرحله دوم
- تسهیلات پیادهسازی ایده تا سقف 150 میلیون تومان برای منتخبین مرحله سوم
🔰اطلاعات تکمیلی و ثبتنام در
www.mobtada.org/event-3/
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (9)
🌐 تحریف معنای ناموسپرستی کار جریان باطل
🔴 چه کسانی ادبیات غیرت را وارونه جلوه میدهند؟
✍️محمدجواد نیکزاد
انقلاب اسلامی بهعنوان یک انقلاب تأثیرگذار و دارای گفتمان شناخته میشود. از مهمترین گفتمانهای انقلاب، مبارزه با ظلم است. رهبر انقلاب در تبیین جایگاه ظلمستیزی انقلاب فرمودند: «آن زمانی که امام، این نهضت عظیم را شروع کرد، بیش از دویست سال بود که دولتهای غربی، ملّتهایی را در گوشه و کنار دنیا -در آسیا، در آفریقا، در کشورهای متعدّد- زیر بار ظلمِ فزایندهٔ خود قرار داده بودند؛ انگلیسها در هند و کشورهای آن منطقه، فرانسویها در آفریقا، در الجزایر و کشورهای دیگر، و برخی از کشورهای دیگرِ اروپایی در کشورهای گوناگون، مشغول ظلم واضح و بدون پرده بودند؛ خب معلوم است که اینها از این شعار ناراحت میشوند. [اینکه] یک حکومتی در قلب آسیا، در این نقطهٔ حسّاس، در ایران بهوجود بیاید که شعارش این باشد که با ظلم کنار نمیآید، ظلم را قبول نمیکند، با ظالم آشتی نمیکند، از مظلوم حمایت میکند، معلوم است که برای اینها سخت و غیرقابل تحمّل بود». (۱)
افزون بر اثرگذاری این گفتمان در سطح بینالمللی که در جبههٔ مقاومت بروز یافته است، جمهوری اسلامی توانست مبارزه با ظلم را در داخل و میان مردم، بهخوبی نهادینه کند؛ بهگونهای که اکنون ظلمستیزی را میتوان سبک زندگی مردم دانست که بروز اجتماعی نیز دارد. این بروز اجتماعی را _بهعنوان مثال_ میتوان در ماجرای قتل دختر اهوازی مشاهده کرد. در این اتفاق وجدان عمومی جامعهٔ ایران از جنایتِ آزاردهندهٔ یک جوان عمیقا درد گرفت، ناراحت شد و آن را محکوم کرد.
این واکنش اجتماعی را باید قدر دانست و از داشتن یک جامعهٔ پویا و زنده خشنود بود، زیرا گفتمان انقلاب، جامعه را به بلوغی رسانده که معنای غیرت و ناموس پرستی را درک کرده است و وحشیگری و جنایت بهنام غیرت را تحمل نمیکند.
کلام اخر اینکه کسانیکه ناموس و غیرت را در این ماجرا زیر سؤال میبرند، حسابشان جدا است؛ آنها ظلمستیز نیستند بلکه در دستگاه ظلم فعالیت میکنند، زیرا جامعهٔ ظلمستیز با غیرت است؛ ناموسپرست است؛ در این جامعه همشهری و هممیهن کرامت انسانی دارد.
پینوشت:
۱_ بیانات در مراسم سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة الله)، ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
#دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN